Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del Bilag 233
Offentligt
2152084_0001.png
Teknisk gennemgang af høring over
bekendtgørelser om etablering af den fælles
digitale infrastruktur og patientoverblikket
Sundheds- og Ældreudvalget
18. februar 2020
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 233: Præsentation fra teknisk gennemgang ved sundheds- og ældreministeren og embedsmænd om udmøntning af lov om bedre digital samarbejde i sundhedsvæsenet den 18/2-20
2152084_0002.png
Baggrund for bekendtgørelserne
I juni 2018 indgik alle Folketingets partier en politiske aftale om bedre
brug af sundhedsdata og moderne og sikker brug af sundhedsdata.
Lov om bedre digitalt samarbejde, blevet med afsæt i denne aftale
vedtaget af et enstemmigt folketing den 14. marts 2019.
Loven gør det bl.a. muligt at etablere en fælles digital infrastruktur, der
udstiller udvalgte oplysninger om patienten i et nationalt patientoverblik.
Loven planlægges implementeret i flere etaper, hvorefter lovens første
element om etablering af en fælles digital infrastruktur
(patientoverblikket), skal udmøntes med de to bekendtgørelser som
gennemgås i dag.
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 233: Præsentation fra teknisk gennemgang ved sundheds- og ældreministeren og embedsmænd om udmøntning af lov om bedre digital samarbejde i sundhedsvæsenet den 18/2-20
2152084_0003.png
Udstedelse af 2 bekendtgørelser
Bekendtgørelse om ikrafttræden af § 1, nr. 16, i lov om ændring af
sundhedsloven, sætter sundhedslovens § 193 b, som vedtaget ved
ændring af sundhedsloven, i kraft.
Denne bekendtgørelser tjener derfor kun et lovteknisk formål.
Bekendtgørelse om drift m.v. af den fælles digitale infrastruktur udmønter
sundhedslovens § 193 b, om Sundhedsdatastyrelsens fælles digitale
infrastruktur.
Denne bekendtgørelser fastsætter rammerne for indholdet og driften af den
fælles digitale infrastruktur og gør det blandt andet muligt at etablere et samlet
patientoverblik.
Det er en ”kan” bekendtgørelse. Det vil sige, at parterne ikke forpligtes til
indberetning m.v., men at hjemmelsgrundlaget er sikret til en gradvis
integration.
Ved udgangen af 3. kvartal 2021 er det hensigten, at ændre den til en ”skal”
bekendtgørelse, så parterne vil blive retligt forpligtet til indberetning m.v.
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 233: Præsentation fra teknisk gennemgang ved sundheds- og ældreministeren og embedsmænd om udmøntning af lov om bedre digital samarbejde i sundhedsvæsenet den 18/2-20
2152084_0004.png
Patientoverblikkets indhold
Jf. bekendtgørelse om drift mv. af den digitale infrastruktur, kan
patientoverblikket indeholde:
1) Oplysninger om aftaler i sundhedsvæsenet
2) Oplysninger om henvisninger i sundhedsvæsnet
3) Stamoplysninger i det Fælles Stamkort
4) Oplysninger om planer og indsatser i sundhedsvæsenet
5) Patientens mål
6) Patientrapporterede oplysninger (PRO-data mv.)
7) Selvmålte data (telemedicin mv.)
Det er hensigten at patientoverblikket løbende kan udbygges med flere
oplysninger i takt med patientens og sundhedsvæsenets behov.
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 233: Præsentation fra teknisk gennemgang ved sundheds- og ældreministeren og embedsmænd om udmøntning af lov om bedre digital samarbejde i sundhedsvæsenet den 18/2-20
2152084_0005.png
Patientoverblikkets indhold
Første version
Det er med ØA20 aftalt med regionerne og kommunerne, at deling af
Aftaler
og
Fælles Stamkort
skal udbredes nationalt til alle regioner,
kommuner og almen praksis senest ved udgangen af 3. kvartal 2021.
Patientoverblikket vil i første omgang kun indeholde oplysninger om
patientens aftaler i sundhedsvæsenet og patientens stamoplysninger,
f.eks. adresse, pårørende, forældremyndighedsindehavere mv.
Senere versioner
Det vil senere være muligt at dele oplysninger om f.eks. patientens
planer, indsatser, mål, graviditetsforløb og diagnoser i patientoverblikket.
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 233: Præsentation fra teknisk gennemgang ved sundheds- og ældreministeren og embedsmænd om udmøntning af lov om bedre digital samarbejde i sundhedsvæsenet den 18/2-20
2152084_0006.png
Høringen (periode, antal svar, mv.)
Bekendtgørelserne har været i høring i perioden fra den 20. december
2019 til 31. januar 2020.
I forbindelse med høringen er der indkommet 22 høringssvar, hvoraf de 9
ikke har haft bemærkninger til bekendtgørelsen.
Flere høringsparter, herunder Lægeforeningen, Danske Seniorer, Dansk
Sygeplejeråd, Dansk Psykologforening, Psykiatrifonden og Dansk Industri
bifalder bekendtgørelsernes formål om at etablere et samlet
patientoverblik og for at skabe mere sammenhæng i behandlinger.
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 233: Præsentation fra teknisk gennemgang ved sundheds- og ældreministeren og embedsmænd om udmøntning af lov om bedre digital samarbejde i sundhedsvæsenet den 18/2-20
2152084_0007.png
Opmærksomhedspunkter
Sundheds- og Ældreministeriet har identificeret 5 væsentlige
opmærksomhedspunkter, der knytter sig til bekendtgørelsen, i
høringssvarene:
1. Patientens adgang til logoplysninger
2. Spærring af oplysninger i den fælles digitale infrastruktur
3. Beskrivelsen af oplysninger, der kan indberettes og den tekniske leverance
4. Afskærmning af oplysninger fra særligt sensitive afdelinger
5. Præcisering af den dataansvarlige og dennes ansvar
• Øvrige opmærksomhedspunkter i de indkommende høringssvar vil blive
adresseret i et høringsnotat.
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 233: Præsentation fra teknisk gennemgang ved sundheds- og ældreministeren og embedsmænd om udmøntning af lov om bedre digital samarbejde i sundhedsvæsenet den 18/2-20
2152084_0008.png
1. Patientens adgang til logoplysninger
Høringen:
• Patienter bør
ikke
få adgang til en logvisning af hensyn til patientens og
sundhedspersonens tryghed. (Danske
Bioanalytikere)
Den fælles digitale infrastruktur bør ikke tages i brug såfremt patienten ikke
har reel adgang til logvisning. (DSAM
og Institut for Menneskerettigheder)
Ministeriets bemærkninger:
• Logvisning er en væsentlig patientrettighed, der giver patienten mulighed
for at føre kontrol med hvem der slår op i patientens oplysninger.
Den tekniske løsning til logvisning er færdigudviklet og klar når
patientoverblikket går i drift.
Loggen vil indeholde navn på den, der har foretaget opslag, afdeling og
tidspunkt for opslag.
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 233: Præsentation fra teknisk gennemgang ved sundheds- og ældreministeren og embedsmænd om udmøntning af lov om bedre digital samarbejde i sundhedsvæsenet den 18/2-20
2152084_0009.png
2. Spærring af patientens oplysninger
Høringen:
• Infrastrukturen bør ikke tages i brug såfremt patienten ikke har mulighed
for at spærre for indhentning af oplysninger.
(DSAM og Lægeforeningen)
Spærring skal være nemt og patienterne skal på sigt kunne spærre for
konkrete datatyper, der ikke ønskes delt, i stedet for en generel spærring.
(Lægeforeningen)
Ministeriets bemærkninger:
• Den tekniske løsning til patientens spærring af indhentning af oplysninger
er færdigudviklet og klar når patientoverblikket går i drift
Patienten kan digitalt
spærre for
1. At en bestemt fagpersoner kan se patientens oplysninger
2. At fagpersoner kan se oplysninger fra et bestemt behandlingssted
3. At fagpersoner kan se oplysninger fra en bestemt periode
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 233: Præsentation fra teknisk gennemgang ved sundheds- og ældreministeren og embedsmænd om udmøntning af lov om bedre digital samarbejde i sundhedsvæsenet den 18/2-20
2152084_0010.png
3. Arten af oplysninger og teknisk leverance
Høringen:
Behov for præcisering af de oplysninger der kan indberettes til
infrastrukturen, da betegnelserne synes for generelle. (Danske
Regioner,
DSAM og Lægeforeningen)
Behov for præcisering af den tekniske leverance heraf. (Danske
Regioner
og Lægeforeningen)
Ministeriets bemærkninger:
Der er udarbejdet detaljerede tekniske vejledninger som er tilgængelige
på Sundhedsdatastyrelsens dokumentationshjemmeside nspop.dk.
De tekniske vejledninger er godkendt af regionerne.
Vejledningerne bliver løbende vedligeholdt også hen imod, at parterne
forpligtes til indberetning.
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 233: Præsentation fra teknisk gennemgang ved sundheds- og ældreministeren og embedsmænd om udmøntning af lov om bedre digital samarbejde i sundhedsvæsenet den 18/2-20
2152084_0011.png
4. Oplysninger fra særligt sensitive afdelinger
Høringen:
• Oplysninger der hidrører fra – for patienten – særligt sensitive afdelinger
bør afskærmes fra infrastrukturen, f.eks. afdelinger der arbejder med
seksuelle overgreb eller behandler personer med pædofile tanker.
(Danske
Regioner)
Ministeriets bemærkninger:
• Journalsystemer fra visse særligt sensitive regionale afdelinger er
allerede i dag afskåret fra regionernes øvrige systemer.
Da bekendtgørelserne ikke pålægger en pligt til indberetning er
problemstillingen ikke relevant for disse bekendtgørelser.
Før bekendtgørelsen om drift ændres til en ”skal” bekendtgørelse vil
ministeriet overveje, hvordan den eksisterende praksis kan overføres til
patientoverblikket.
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 233: Præsentation fra teknisk gennemgang ved sundheds- og ældreministeren og embedsmænd om udmøntning af lov om bedre digital samarbejde i sundhedsvæsenet den 18/2-20
2152084_0012.png
5. Den dataansvarlige og dennes ansvar
Høringen:
• Behov for præcisering af hvem der er dataansvarlige og hvem der er ansvarlig for
adgangsstyring i infrastrukturen. (Danske
Regioner, Datatilsynet og Lægeforeningen)
Ministeriets bemærkninger:
• Sundhedsdatastyrelsen er dataansvarlig for de oplysninger der opbevares i den
fælles digitale infrastruktur.
Regioner og kommuner mv. er fortsat dataansvarlig for de oplysninger der opbevares
i deres kildesystemer.
Sundhedsdatastyrelsen vil skulle sikre sig, at der gennem systemtekniske
foranstaltninger kun gives adgang til sundhedspersoner og andre personer der er
omfattet af sundhedslovens § 42 a om indhentning af oplysninger i elektroniske
systemer.
Dette kan f.eks. ske gennem regionernes og kommunernes brugerautorisation til de
personer, som har behov for adgang, til at kunne udføre deres arbejdsopgaver.
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 233: Præsentation fra teknisk gennemgang ved sundheds- og ældreministeren og embedsmænd om udmøntning af lov om bedre digital samarbejde i sundhedsvæsenet den 18/2-20
2152084_0013.png
Overvejelser om rettelser på baggrund af
høringssvarene
På baggrund af de indkomne høringssvar finder Sundheds- og
Ældreministeriet anledning til at:
Undersøge, hvordan visse oplysninger i patientoverblikket, der stammer fra
særligt sensitive afdelinger kan undtages
Overveje om det i bekendtgørelsen om drift mv., skal præciseres hvem der er
dataansvarlig for den fælles digitale infrastruktur
Redaktionelle rettelser påpeget i høringen vil blive rettet
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 233: Præsentation fra teknisk gennemgang ved sundheds- og ældreministeren og embedsmænd om udmøntning af lov om bedre digital samarbejde i sundhedsvæsenet den 18/2-20
2152084_0014.png
Videre proces
Bekendtgørelserne forventes udstedt ultimo februar med ikrafttrædelse i
umiddelbar forlængelse heraf.
Det er hensigten, at der ved udgangen af 3. kvartal 2021 gennem en
ændring af bekendtgørelsen om drift m.v. af den fælles digitale
infrastruktur vil blive fastsat en pligt til indberetning til og teknisk
integrering med den fælles digitale infrastruktur.
En ændring af bekendtgørelsen vil blive sendt i høring.
Høringsnotat er under udarbejdelse og vil blive oversendt til udvalget og
lagt på høringsportalen i forbindelse med bekendtgørelsernes udstedelse.