Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del Bilag 230
Offentligt
2151613_0001.png
Sundhedspolitik
for mænd
- i kommuner, regioner og staten
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 230: Henvendelse fra Forum for Mænds Sundhed vedr. foretræde om WHOs strategi for bedre sundhed for mænd implementeres i Danmark
2151613_0002.png
SUNDHEDSPOLITIK FOR MÆND
- i kommuner, regioner og staten
Hermed fremlægger vi Forum for Mænds Sundheds forslag til, hvordan der po-
litisk kan bakkes op om de mange aktiviteter, der er for mænds sundhed rundt
om i landet. Den opbakning skal ske ved, at der i både kommuner, regioner og
staten udarbejdes politikker, der indeholder følgende:
Kommunerne skal have systematiske og strategiske planer for forebyggelse og
rehabilitering for mænd og for bedre kommunikation med især de kortuddan-
nede mænd.
Regionerne skal have systematiske og strategiske planer for nedbringelse af
mænds overdødelighed af især kræft, hjerte-kar-sygdomme og diabetes, for
bedre opsporing og behandling af mænds psykiske lidelser og for bedre kom-
munikation med den mandlige patient.
Staten - regering og folketing – skal i alle sundhedspolitiske tiltag indarbejde
et kønsperspektiv, der tager højde for mænds større forekomst af næsten alle
sygdomme og endnu større dødelighed af de samme sygdomme. Det skal bl.a.
være indeholdt i alle ’pakker’ for kræft, hjerte-kar-sygdomme, psykiske lidelser,
diabetes m.fl. Desuden skal staten på alle grunduddannelser på sundhedsområ-
det indføre undervisning om mænds sundhed og sygdomme og om kommunika-
tionen med den mandlige patient.
2
SUNDH EDSP OLIT IK FO R MÆN D - I KO MMU N ER, REGIO NE R O G STATE N
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 230: Henvendelse fra Forum for Mænds Sundhed vedr. foretræde om WHOs strategi for bedre sundhed for mænd implementeres i Danmark
2151613_0003.png
Sådan ligger landet
Mænds kortere levetid end kvinder skyldes en større forekomst af de fleste sygdomme. Men i
endnu højere grad en større aldersstandardiseret dødelighed af alle sygdomme – fx 98 pct. større
dødelighed af diabetes og 30 pct. større af kræft. Så én ting er mænds dårlige livsstil og følgende
livsstilsygdomme. Men at det går mænd så meget dårligere, når de har fået sygdommene, det
handler i høj grad om forholdet mellem mændene og sundhedsvæsnet.
Køn og sociale forhold spiller ind på sundhed og sygdomme. Således er der kun meget lille forskel i
levetid mellem veluddannede og højtlønnede kvinder og mænd - ca. 2 år - mens der er kæmpe sto-
re forskelle når det gælder mænd og kvinder med korte eller ingen uddannelser og lav indkomst
- op til 8 år. Og forskellen mellem de bedst stille kvinder og de lavestlønnede mænd er op til 18 år.
Mænd går 25 pct. mindre til den praktiserende læge og dialogen er ikke altid effektiv hos lægen.
Det betyder, at mænds sygdomme opdages for sent og behandles for sent. Desværre er mænd –
og især kortuddannede mænd – ikke så gode til selv at passe pleje og behandling af deres sygdom-
me. De deltager langt mindre i rehabiliteringstilbud og støtte til mennesker med kroniske lidelser.
Sundhedsvæsnets tilbud til mænd må derfor forbedres.
Der er grøde nede fra
Der er sket og sker rigtig meget og rigtig meget godt for mænds sundhed på græsrodsplan de se-
neste år. I kommuner, i frivillige organisationer, i medierne, i litteratur, i efteruddannelser og til dels
i forskningen. I flæng kan nævnes Mænds Mødesteder, Naturkræfter, Fars Køkkenskole, Sammen
Står Vi Stærkt, Fars Legestue, Vildmænd, www.tjekdigselvmand.dk, Flere Mænd i Sadlen, KomVi-
dereMand, Sundhed i Gear, Far for Livet, Alene om Mental Sundhed, Men’s Health Week, Mænd i
Kræftrehabilitering, Rådgivning til rådgivning om flere mænd på linjen, Lægen flytter ind, Rigtige
Mænd , Rigshospitalets Fædreforskningsprogram og der kunne nævnes mange, mange flere ting.
Der gennemføres rigtig mange kurser for sygeplejersker, læger, psykologer, apoteksansatte,
tillidsmænd, kommunale sundhedsarbejdere m.fl. Der holdes oplæg om mænds sundhed over alt i
private og offentlige sammenhænge.
Der laves undersøgelser om mænds sundhed rigtig mange steder og i mange sammenhænge fx
’Manden og lægen’, ’Sundmandkommuner.dk’, ’Mænd og fællesskaber’, ’Mænds sundhed og syg-
domme’, ’Mænd og helbredstjek’, ’Mænd og psykiske problemer. ’Mænd, fællesskaber og trivsel’,
’Fædres sundhed’, ’Fædre og sundhedsvæsnet’, ’Mænd og fødselsdepressioner’, ’Fædrene og
sundhedsplejersken – og sundhedsplejersken og fædrene’ mv.
FO RUM FO R MÆNDS SU NDHED
3
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 230: Henvendelse fra Forum for Mænds Sundhed vedr. foretræde om WHOs strategi for bedre sundhed for mænd implementeres i Danmark
2151613_0004.png
Derfor sundhedspolitikker for mænd
Det er en rigtig mangfoldig og blomstrende aktivitet, vi ser ’nedefra’. MEN alt for mange af dem er
midlertidige og sporadiske, fordi der ikke er nogen særlig opbakning på politisk plan – hverken fra
regering og folketing eller fra kommuner eller regioner. Det gør de mange aktiviteter skrøbelige,
og effekten er begrænset, hvis de ikke er led i en systematisk plan for at nedbringe mænds over-
dødelighed og større forekomst af de fleste sygdomme.
Derfor må der skabes politisk opbakning til de mange initiativer til støtte for mænds sundhed,
ved at der udtrykkes støtte, ved at de virkningsfulde tiltag gøres permanente og ikke mindst ved
at kommuner, regioner og stat laver sammenhængende og systematiske strategier for bedre
sundhed for mænd, som inkluderer og giver retning til de mange initiativer. Dvs laver sundhedspo-
litikker for mænd.
Forum for Mænds Sundhed viser vejen
Med denne lille folder vil Forum for Mænds Sundhed gerne vise, hvordan man i en kommune, i en
region og på statsligt niveau kan lave sundhedspolitikker for mænd. De, der ønsker at tage hånd
om problematikkerne, bør stille sig selv følgende spørgsmål:
Hvordan er mænds situation her? En beskrivelse af mænds sundhedstilstand i kommunen,
regionen, landet. Her kan de netop udarbejdede sundhedsprofiler til dels bruges.
Opstilling af mål: hvad vil man overordnet gøre for at ændre det til det bedre? Fx en mindskel-
se af gabet mellem mænds og kvindes levetid eller en specifik hævelse af de kortuddannede
mænds levetid.
Mænds livsstil og andre risikofaktorer - hvad vil man gøre for at ændre dem til det bedre?
Mænds overdødelighed af kræft, hjertekarsygdomme, diabetes, lungesygdomme etc - hvad vil
man gøre for at ændre den til det bedre?
Psykisk helbred, mænds selvmord – hvad vil man gøre for at sørge for bedre opsporing og
støtte til mænd med psykiske problemer og nedbringe de alt for mange selvmord?
Ulykker – hvad vil man gøre for at nedbringe mænds overdødelighed heraf?
Mænd og sundhedsvæsnet og sundhedsvæsnet og manden – hvad vil man gøre for at ændre
det forhold til det bedre?
Monitorering – hvordan vil man holde øje med, om der sker fremgang, og om det, man gør,
virker?
Hvordan kan man integrere og inkludere de mange initiativer på græsrodsplan i sundhedspoli-
tikken?
4
SUNDH EDSP OLIT IK FO R MÆN D - I KO MMU N ER, REGIO NE R O G STATE N
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 230: Henvendelse fra Forum for Mænds Sundhed vedr. foretræde om WHOs strategi for bedre sundhed for mænd implementeres i Danmark
2151613_0005.png
Sundhedspolitik for mænd i KOMMUNEN
Forum for Mænds Sundhed foreslår, at hver kommune i Danmark udarbejder en sundhedspolitik
for mænd. Kommunerne har særlige opgaver på områderne forebyggelse, rehabilitering/genop-
træning, hjemmesygepleje/ældrepleje, forebyggende sundhedsydelser til børn og unge, misbrugs-
behandling mv. samt sundhedsinformation.
En kommunal sundhedspolitik bør indeholde:
En beskrivelse af mænds sundhedstilstand og levetid i kommunen – herunder i hvilke lokalom-
råder, der er særlige sundhedsproblemer for mænd, samt særligt de kortuddannede mænds
tilstand i hele kommunen.
Herudfra opstilles der mål for udviklingen i mænds levetid i de næste 5, 10, 15 og 20 år. Og speci-
fikke mål for udviklingen i de kortuddannede mænds levetid og sundhedstilstand.
På den baggrund opstilles konkrete planer med hensyn til:
Hvad man konkret vil gøre for at mindske gabet mellem mænds og kvindes levetid i kommu-
nen
Hvad man konkret vil gøre specifikt for at hæve kortuddannede mænds levetid
Hvad man konkret vil gøre i forhold til særlige lokalområder, hvor mænds levetid er ekstra lav
Disse planer konkretiseres med hensyn til:
Bedring i mænds livsstil og reduktion af risikofaktorer. Herunder særlige forebyggelsestil-
tag for mænd og grupper af mænd, fx i samarbejde med virksomheder
Nedbringelse af mænds overdødelighed af kræft, hjertekarsygdomme, diabetes, lungesyg-
domme etc. Herunder tiltag med tidlig opsporing af sygdomme hos mænd, helbredstjek for
særligt udsatte mænd og særlige rehabiliteringstilbud til mænd
Mænds psykiske helbred og mænds selvmord inddrages på lige fod og politikken må indeholde
planer for:
Særlige mentale forebyggelsestilbud for mænd - med særligt fokus på ensomme ældre
mænd. Herunder særlige tilbud til mænd som fx Mænds Mødesteder.
Tidlig opsporing og støtte til mænd med psykiske problemer bl.a. screening og behandling af
mænd med fødselsdepressioner
Planer for nedbringelse af ulykker og især unge mænds overdødelighed heraf
Mænd og sundhedstilbuddene og sundhedstilbuddene og manden – hvad vil man gøre for at
ændre det forhold til det bedre? Herunder måder at kommunikere på og uddannelse af sund-
hedspersonale
Monitorering – konkrete planer for hvordan vil man holde øje med, om der sker fremgang, og om
det, man gør, virker
Hvordan man vil integrere og inkludere de mange initiativer på græsrodsplan i sundhedspolitik-
ken. Herunder hvordan man kan søge inspiration i tilbud fra kommuner der har samme proble-
matikker ifht f.eks. ensomme mænd, ældre mænd, rehabiliteringstilbud til mænd
FO RUM FO R MÆNDS SU NDHED
5
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 230: Henvendelse fra Forum for Mænds Sundhed vedr. foretræde om WHOs strategi for bedre sundhed for mænd implementeres i Danmark
2151613_0006.png
Sundhedspolitik for mænd i REGIONEN
Forum for Mænds Sundhed foreslår, at hver region i Danmark udarbejder en sundhedspolitik for
mænd. Under regionerne er praktiserende læger og somatiske og psykiatriske hospitaler centrale.
En regional sundhedspolitik bør indeholde:
Konkrete planer med hensyn til nedbringelse af mænds overdødelighed af kræft, hjertekarsyg-
domme, diabetes, lungesygdomme etc. Herunder tiltag med:
Planer for tidlig opsporing af sygdomme hos mænd bl.a. via helbredstjek for særligt udsatte
mænd, fx ved lægers indkaldelse til helbredstjek af mænd, der sjældent kommer til læge
Planer for tidlig diagnosticering af mænds sygdomme bl.a. ved uddannelses af sundhedsper-
sonale til bedre kommunikation med manden
Planer for bedre omsorg for den mandlige patient ved at tage udgangspunkt i hans særlige
behov
Planer for systematisk at støtte op om mandens rigtige brug af medicin efter udskrivelse fra
hospital
Planer for systematisk viderehenvisning af mænd til rehabilitering og tilbud for mennesker
med kroniske sygdomme
Mænds psykiske helbred og mænds selvmord inddrages på lige fod og politikken må indeholde
planer for:
Tidlig opsporing og støtte til mænd med psykiske problemer bl.a. via screening
Sikring af at flere mænd med psykiske problemer får psykologhjælp
Planer for at forbedre forholdet mellem manden og sundhedsvæsnet og sundhedsvæsnet og
manden indbefattende:
Sproglig og visuel kommunikation, der passer bedre til mænd
Uddannelse af læger, sygeplejersker og andet sundhedspersonale til bedre kommunikation
med, og forståelse af, den mandlige patient
Monitorering: Konkrete planer for hvordan vil man holde øje med, om der sker fremgang, og om
det, man gør, virker
6
SUNDH EDSP OLIT IK FO R MÆN D - I KO MMU N ER, REGIO NE R O G STATE N
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 230: Henvendelse fra Forum for Mænds Sundhed vedr. foretræde om WHOs strategi for bedre sundhed for mænd implementeres i Danmark
2151613_0007.png
STATSLIG sundhedspolitik for mænd
Folketing og sundhedsministerium må vedtage en overordnet sundhedspolitik for mænd, der læg-
ger linjerne for, hvordan mænds overdødelighed kan mindskes. Her i må der være konkrete mål for,
hvornår overdødeligheden nedbringes især for de 25 procent mænd med kort uddannelse og lav
indkomst, som halter ti år efter de bedst stillede mænds Denne politik må igen udmøntes i grund-
lagene for de forskellige forebyggelses- og sygdomspakker, herunder ikke mindst kræft-, hjerte-,
diabetes-, psykiatripakker mv. Samtidig må Folketing og Regering halvårligt have en redegørelse
for, hvad der sker og om målene opnås.
I den statslige sundhedspolitik står Sundhedsstyrelsen centralt. Derfor må Sundhedsstyrelsen:
Etablere en enhed, der analyserer alle (relevante) indsatsområder med henblik på at tilrette re-
levante sundhedsplaner, -pakker, -anbefalinger, -retningslinjer mv., så de også passer til mænd.
Sørge for at fremtidige sundhedsplaner, -pakker, -anbefalinger, -retningslinjer mv tager højde
for mænds særlige sundhedsbehov og -problemer - først og fremmest mænds overdødelighed
af de fleste sygdomme – og indskriver tiltag, der kan mindske overdødeligheden.
Tager initiativ til, at der gennemføres forskning og udvikling af sundhedsindsatser rettet til
mænd - især de kortuddannede mænd – med henblik på at finde ud af, hvad der virker i forhold
til at øge mænds viden om symptomer, reaktioner på symptomer, brug af sundhedsvæsnet,
kommunikation med sundhedspersonale, medvirken i rehabilitering mv.
På statsligt plan må uddannelsen af læger og sygeplejersker og andre sundhedsprofessionelle
indeholde viden om og oplæring i, at der findes kønsforskelle sundhed og sygdomme og at der kan
være forskelle i behov hos og kommunikation med kønnene, og at mændenes behov hidtil er blevet
overset. Disse emner skal indgå obligatorisk i grunduddannelser og i efter- og videreuddannelser.
FO RUM FO R MÆNDS SU NDHED
7
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 230: Henvendelse fra Forum for Mænds Sundhed vedr. foretræde om WHOs strategi for bedre sundhed for mænd implementeres i Danmark
2151613_0008.png
Forum for Mænds Sundhed
Forum for Mænds Sundhed er et partnerskab, hvor alle med interesse for at gøre en forskel for mænds
sundhed kan deltage. I dag består Forum af 50 partnere.
Hvad vi ved:
Uligheden i sundhed er enorm, når økonomi/ud-
dannelse, geografi og samliv krydses
med køn:
Mænd i Danmark lever 4-5 år kortere end kvinder,
har stor overdødelighed og rammes oftest af de
fleste sygdomme.
De 25 pct. dårligst stillede mænd lever 10 år
kortere end de 25 pct. bedst stillede mænd – og
forskellen øges.
De lever 13 år kortere end de bedst stillede kvin-
der.
45 pct. af de ufaglærte mænd er enlige, og enlige
mænd lever omkring 7 år kortere end mænd
parforhold.
Mange ufaglærte og enlige mænd bor i områder,
hvor der er kommuner med over 20 pct. flere
mænd end kvinder.
Mænds sygdomme - fysiske såvel som psykiske -
og for tidlige død rammer deres familier hårdt.
Men det er også et samfundsmæssigt problem:
Omkring 6.000 mænd i Danmark dør årligt før
de fylder 65 år – næsten dobbelt så mange som
kvinder. De mangler også på arbejdsmarkedet.
Mænds psykiske lidelser er under-diagnosticere-
de og under-behandlede
Hvad vi vil gøre:
Men det behøver ikke være sådan. Forum for
Mænds Sundhed er et partnerskab, der vil:
Sætte bedre sundhed og et længere liv for mænd
på dagsordenen.
Arbejde for sundhedstilbud, der passer bedre til
mænd.
I tæt samarbejde med virksomheder, fag- og
interesseorganisationer udvikle sundhedstilbud
på arbejdspladsen, især til ufaglærte mænd.
Skabe tilbud til mænd, der er uden for arbejds-
markedet.
Skabe uddannelse og kompetencer i sundheds-
personalet til at møde mænd
Etablere og bruge handlekraftige netværk, der
kan gøre en forskel for mænds sundhed.
Skabe målrettede tilbud til mænd i forhold til
ændring af livsstil, risikoadfærd og brug af sund-
hedsvæsnet – specielt til ufaglærte, lavtlønnede,
arbejdsløse og enlige mænd.
Give specifikke tilbud til mandlige patienter, hvis
særlige behov ofte ikke er tilgodesete.
Samarbejde med politikere om at finde politiske
tiltag, der kan gavne mænds sundhed.
8
SUNDH EDSP OLIT IK FO R MÆN D - I KO MMU N ER, REGIO NE R O G STATE N