Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del Bilag 216
Offentligt
2149502_0001.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: SUNDJUR
Sagsbeh.: DEPKATB
Koordineret med:
Sagsnr.: 2000310
Dok. nr.: 1104257
Dato: 10-02-2020
Forslag
til
Lov om ændring af lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig
virksomhed og sundhedsloven
(Behandling af professionelle sportsudøvere og fremmede militære styrker)
§1
I lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed, jf.
lovbekendtgørelse nr. 731 af 8. juli 2019, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 3
indsættes som
stk. 4:
»Stk.
4.
Sundheds- og ældreministeren kan fastsætte regler om, at loven ikke skal gælde
for sundhedsfaglig virksomhed, der udøves af personer uden autorisation, som opholder
sig her i landet i en kortere periode med henblik på behandling af:
1) Professionelle sportsudøvere.
2) Fremmede militære styrker.«
§2
I sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 903 af 26. august 2019, som ændret ved § 1 i
lov nr. 273 af 26. marts 2019, § 3 i lov nr. 504 af 1. maj 2019, § 2 i lov nr. 1435 af 17.
december 2019 og senest ved § 2 i lov nr. 1436 af 17. december 2019, foretages følgende
ændring:
1.
Efter
§ 6
indsættes i
kapitel 1:
Ȥ
6 a.
Loven finder ikke anvendelse for behandling, der udøves af personer omfattet af §
3, stk. 4, i lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed.«
§3
Loven træder i kraft den 1. juni 2020.
§4
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller
delvis sættes i kraft for Færøerne med de ændringer, som de færøske forhold tilsiger.
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 216: Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed og sundhedsloven (Behandling af professionelle sportsudøvere og fremmede militære styrker), fra sundheds- og ældreministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Gældende ret
2.1.1. Autorisationsloven
2.1.2. Sundhedsloven
2.1.3. Klage- og erstatningsloven
2.2. Sundheds- og Ældreministeriets overvejelser
2.3. Den foreslåede ordning
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
9. Sammenfattende skema
Side 2
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 216: Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed og sundhedsloven (Behandling af professionelle sportsudøvere og fremmede militære styrker), fra sundheds- og ældreministeren
1. Indledning
Det er en forudsætning for at udføre sundhedsfaglig behandling her i landet, at
behandlingen sker under iagttagelse af reglerne i sundhedsloven og lov om autorisation af
sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed (autorisationsloven). Bl.a. følger det
af autorisationsloven, at visse former for sundhedsfaglig virksomhed kun må udføres af
bestemte grupper af autoriserede sundhedspersoner, herunder læger, tandlæger,
kiropraktorer og fysioterapeuter.
I forbindelse med, at Danmark er udvalgt som værtsland til Europamesterskabet i fodbold i
juni 2020, vil de gæstende landshold have egne sundhedspersoner, herunder læger,
tilknyttet med henblik på behandling af skader i forbindelse med kampene her i landet.
Disse sundhedspersoner vil komme til Danmark med kort varsel som led i de gæstende
landsholds kvalifikation til kampene her i landet, og vil som udgangspunkt ikke have en
dansk autorisation.
En parallel problemstilling er opstået i forhold til Danmarks rolle som værtsnation i
forbindelse med modtagelse og transit af allierede styrker. Som medlem af NATO har
Danmark forpligtet sig til at opfylde en række krav, herunder skal det være muligt for NATO-
og Partnerskab for Fred-styrker (PfP-styrker) med kort varsel at kunne medbringe deres
sundhedsfaglige personale, som skal kunne behandle egne styrker, mens de er her i landet.
Det gælder både under fred, ekstraordinære forhold og krig.
Der vil i begge tilfælde være tale om behandling uden for det danske sundhedsvæsen af
sportsudøvere fra udenlandske sportshold eller allierede styrker, som varetages af
sundhedspersoner, der er tilknyttet et specifikt sportshold eller en fremmed militær styrke.
Det vil efter regeringens opfattelse ikke være meningsfuldt at fastholde en retstilstand,
hvorefter der stilles krav om dansk autorisation og iagttagelse af de heraf medfølgende
pligter for det sundhedspersonale, der behandler de pågældende sportsudøvere og
militære styrker. Det er regeringens opfattelse, at en fastholdelse af den gældende
retsstilling for de to konkrete situationer vil udgøre en unødvendig hindring for Danmarks
bidrag til vores internationale forpligtelser, herunder smidigheden af NATO-samarbejdet,
og vil gøre Danmark mindre attraktivt som værtsland til store sportsbegivenheder.
Med lovforslaget ønsker regeringen derfor at undtage den virksomhed, der udføres her i
landet af den pågældende persongruppe, fra sundhedslovens og autorisationslovens
bestemmelser af hensyn til forbedring af vores internationale samarbejde og sportens
trivsel i Danmark.
Lovforslaget vil ikke åbne mulighed for, at udenlandske sundhedspersoner kan udføre
sundhedsfaglig virksomhed uden for rammerne af disse snævre undtagelser, hvorfor
lovforslaget ikke vil påvirke behandling inden for det danske sundhedsvæsen.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Gældende ret
2.1.1. Autorisationsloven
I medfør af autorisationsloven er der indført autorisationsordninger for en række
sundhedspersoner. Formålet er at styrke patientsikkerheden og fremme
Side 3
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 216: Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed og sundhedsloven (Behandling af professionelle sportsudøvere og fremmede militære styrker), fra sundheds- og ældreministeren
kvaliteten af sundhedsvæsenets ydelser ved at sikre, at opgaver i sundhedsvæsenet, der
kan være forbundet med fare for patienter, varetages af personer, der er kvalificerede
hertil.
Efter autorisationslovens § 2, stk. 1, meddeler Styrelsen for Patientsikkerhed autorisation
til personer, der har gennemført en nærmere bestemt uddannelse. Der er på nuværende
tidspunkt autorisationsordninger for læger, tandlæger, kiropraktorer, sygeplejersker,
jordemødre, ergoterapeuter, fysioterapeuter, bioanalytikere, kliniske diætister,
radiografer,
bandagister,
kliniske
tandteknikere,
tandplejere,
optikere,
kontaktlinseoptikere, optometrister, fodterapeuter, social- og sundhedsassistenter,
osteopater, behandlerfarmaceuter og ambulancebehandlere.
For udenlandsk uddannede sundhedspersoner gælder der forskellige krav for opnåelse af
dansk autorisation afhængig af, hvor den udenlandske sundhedsperson er uddannet, og
hvor denne er statsborger.
For personer, der er statsborgere i og/eller uddannet i lande uden for EU/EØS, foretager
Styrelsen for Patientsikkerhed, på baggrund af regler udstedt i medfør af § 2, stk. 2, og § 3,
stk. 2, i autorisationsloven, en vurdering af, om ansøgerens uddannelse er egnet til
afprøvning. Som led heri skal ansøgere forelægge dokumentation for at have arbejdet som
sundhedsperson i mindst 12 måneder inden for de sidste 6 år forud for ansøgningen om
dansk autorisation.
Hvis ansøgerens uddannelse er egnet til afprøvning, skal vedkommende herefter bestå en
Prøve i Dansk 3 eller tilsvarende, samt de prøver, der efter lovgivningen kræves bestået
afhængig af den specifikke faggruppe. For nogle faggrupper omfatter det mundtlige og
skriftlige fagprøver, der aflægges på dansk, samt bestået kursus i dansk sundhedslovgivning,
og for alle faggrupper omfatter dette en evalueringsansættelse, hvor såvel ansøgerens
sundhedsfaglige som sproglige og kommunikative kvalifikationer indgår i vurderingen.
For personer, der er statsborgere i og/eller uddannet i lande inden for EU/EØS, afhænger
kravene til opnåelse af dansk autorisation af den pågældende sundhedspersons faggruppe.
Personer, der er statsborgere i EU, EØS samt lande, som EU har indgået aftale med om
adgang til udøvelse af lovregulerede erhverv, er omfattet af reglerne om anerkendelse i
Europa-Parlamentets og Rådets Direktiv 2005/36/EF om anerkendelse af erhvervsmæssige
kvalifikationer, som ændret ved Europaparlamentet og Rådets direktiv 013/55/EU
(anerkendelsesdirektivet).
For jordemødre, læger, sygeplejersker og tandlægers grunduddannelse er der i medfør af
anerkendelsesdirektivet defineret nogle mindstekrav for, hvilket niveau, hvilken varighed
og hvilket indhold uddannelsen skal have. For at opnå dansk autorisation skal disse grupper
af sundhedspersoner dokumentere at have bestået en uddannelse, der lever op til
direktivets mindstekrav.
For øvrige sundhedspersoner har anerkendelsesdirektivet ikke defineret mindstekrav for
uddannelsesniveauet. I disse tilfælde vil sundhedspersonen efter individuel vurdering af
ansøgerens dokumentation for uddannelse og erhvervserfaring kunne opnå dansk
autorisation. Hvis uddannelsen er rettet mod samme erhverv, men der er væsentlige
forskelle i forhold til den tilsvarende danske uddannelse, vil Styrelsen for Patientsikkerhed
stille krav om, at sundhedspersonen består en egnethedsprøve og/eller ansættes i en
prøveperiode.
Side 4
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 216: Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed og sundhedsloven (Behandling af professionelle sportsudøvere og fremmede militære styrker), fra sundheds- og ældreministeren
En autorisation efter autorisationsloven giver indehaveren ret til at anvende en bestemt
titel. Forbeholdt titel skal forstås på den måde, at alene den, der er autoriseret som f.eks.
læge, må anvende betegnelsen læge, jf. autorisationslovens § 27, stk. 2. Ved anvendelse
forstås også de tilfælde, hvor en person benytter betegnelser eller i øvrigt fremstår, som
om vedkommende har en autorisation.
En person, der uden autorisation efter autorisationsloven anvender en betegnelse, der er
forbeholdt autoriserede personer, eller betegner sig eller handler på anden måde, der er
egnet til at vække forestilling om, at pågældende har en sådan autorisation, straffes med
bøde, jf. autorisationslovens § 78.
For visse sundhedspersoners vedkommende indebærer en autorisation endvidere en ret til
at udøve en forbeholdt sundhedsfaglig virksomhed. Der er i autorisationslovens afsnit II
fastsat regler om forbeholdt virksomhed for læger, tandlæger, kiropraktorer,
fysioterapeuter, osteopater, jordemødre, kliniske tandteknikere, kontaktlinseoptikere,
optometrister samt tandplejere.
I sammenhæng med de enkelte bestemmelser for de pågældende autoriserede
sundhedspersoners forbeholdte virksomhed efter autorisationslovens afsnit II, opregner
lovens § 74 derudover, hvilke typer af behandlinger det er forbudt for ikke-læger at
foretage. Herved definerer bestemmelsen, hvilke behandlinger m.v., det er forbeholdt
læger at foretage. Det drejer sig typisk om behandling af sygdomme, der er farlige for
almenheden på grund af smittefare, og om indgreb og behandlinger m.v., der kræver en
betydelig faglig kompetence at udføre, så som operative indgreb, bedøvelse, fødselshjælp,
anvendelse af receptpligtige lægemidler, røntgen- eller radiumbehandling m.v.
En person, der uden autorisation udøver virksomhed på et sundhedsfagligt område, der er
forbeholdt autoriserede personer, straffes med bøde eller fængsel i indtil 4 måneder, jf.
autorisationslovens § 79.
For sundhedsfaglig virksomhed, der ikke er forbeholdt en specifik faggruppe, gælder i
medfør af autorisationslovens § 73, at personer uden autorisation er berettiget til at
behandle syge. Grundbetingelse er, at de pågældende ikke udsætter nogens helbred for
påviselig fare. Endvidere må de pågældende ikke foretage de behandlinger m.v., der er
opregnet i § 74. En person, der uden autorisation efter autorisationsloven behandler syge
og i den forbindelse udsætter nogens helbred for påviselig fare, straffes med bøde eller
fængsel i indtil 4 måneder, jf. autorisationslovens § 87.
Autorisationen medfører endelig en række forpligtelser for sundhedspersonen efter
autorisationsloven og sundhedsloven. F.eks. er der pligt til at udvise omhu og
samvittighedsfuldhed i forbindelse med udøvelse af virksomheden efter § 17 i
autorisationsloven og pligt til at føre journal efter § 21 i autorisationsloven, og
sundhedspersonen har tavshedspligt i medfør af sundhedslovens § 40, jf. pkt. 2.1.2.
nedenfor.
Efter den gældende bestemmelse i § 5, stk. 1, i autorisationsloven, fører Styrelsen for
Patientsikkerhed tilsyn med faglig virksomhed, der udøves af autoriserede
sundhedspersoner og sundhedspersoner, der handler på disses ansvar. Derudover fører
styrelsen efter § 5, stk. 2, tilsyn med andre personer, der udøver sundhedsfaglig virksomhed
inden for sundhedsvæsenet.
Side 5
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 216: Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed og sundhedsloven (Behandling af professionelle sportsudøvere og fremmede militære styrker), fra sundheds- og ældreministeren
Med sundhedsvæsenet menes det offentlige sundhedsvæsen, hvis opgaver udføres af
regionernes sygehusvæsen, praktiserende sundhedspersoner, kommunerne og øvrige
offentlige og private institutioner m.v., jf. sundhedslovens § 3, stk. 2.
2.1.2. Sundhedsloven
Sundhedsloven indeholder i afsnit III regler om patienters retsstilling. Det fremgår af lovens
§ 13, stk. 1, at disse regler gælder for patienter, der inden for sundhedsvæsenet eller andre
steder, hvor der udføres sundhedsfaglig virksomhed, modtager eller har modtaget
behandling af sundhedspersoner, medmindre andet særligt er fastsat i lovgivningen.
Efter § 15, stk. 1, i sundhedsloven må ingen behandling indledes eller fortsættes uden
patientens informerede samtykke, medmindre andet følger af lov eller bestemmelser
fastsat i henhold til lov eller af lovens §§ 17-19. Bestemmelsen fastsætter den
grundlæggende hovedregel om, at al behandling i sundhedsvæsenet skal være baseret på
patientens informerede samtykke.
Ved behandling forstås efter sundhedslovens § 5 undersøgelse, diagnosticering,
sygdomsbehandling, fødselshjælp, genoptræning, sundhedsfaglig pleje samt forebyggelse
og sundhedsfremme i forhold til den enkelte patient.
Ved informeret samtykke forstås efter § 15, stk. 3, et samtykke, der er givet på grundlag af
fyldestgørende information fra sundhedspersonens side, jf. sundhedslovens § 16. Et
informeret samtykke kan være skriftligt, mundtligt eller efter omstændighederne stiltiende,
jf. § 15, stk. 4.
Sundhedspersoner er efter sundhedslovens § 6, stk. 1, personer, der er autoriserede i
henhold til særlig lovgivning til at varetage sundhedsfaglige opgaver, og personer, der
handler på disses ansvar. Det omfatter først og fremmest personer, der er autoriseret efter
autorisationsloven og deres medhjælp.
I sundhedslovens § 16 er der fastsat krav til den information, som patienten skal have for at
kunne give det informerede samtykke. Efter § 16, stk. 1, har patienten ret til at få
information om sin helbredstilstand og om behandlingsmulighederne, herunder om risiko
for komplikationer og bivirkninger. Efter stk. 3, 1. pkt., skal informationen gives løbende og
give en forståelig fremstilling af sygdommen, undersøgelsen og den påtænkte behandling.
Informationen skal efter stk. 4, 1. pkt., omfatte oplysninger om relevante forebyggelses-,
behandlings- og plejemuligheder, herunder oplysninger om andre, lægefagligt forsvarlige
behandlingsmuligheder, samt oplysninger om konsekvenserne af, at der ingen behandling
iværksættes.
Efter sundhedslovens § 19 kan en sundhedsperson indlede eller fortsætte en behandling
uden samtykke fra patienten eller fra forældremyndighedens indehaver, nærmeste
pårørende, værge eller fremtidsfuldmægtig, hvis patienten midlertidigt eller varigt mangler
evnen til at give informeret samtykke eller er under 15 år og befinder sig i en situation, hvor
øjeblikkelig behandling er påkrævet for patientens overlevelse eller for på længere sigt at
forbedre patientens chance for overlevelse eller for et væsentligt bedre resultat af
behandlingen. Bestemmelsen giver mulighed for, at sundhedspersoner kan give behandling
uden samtykke, når der er tale om en akut behandling.
Efter sundhedslovens § 20, stk. 1, skal patienter, der ikke selv kan give informeret samtykke,
informeres og inddrages i drøftelserne af behandlingen, i det omfang patienten forstår
Side 6
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 216: Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed og sundhedsloven (Behandling af professionelle sportsudøvere og fremmede militære styrker), fra sundheds- og ældreministeren
behandlingssituationen, medmindre dette kan skade patienten. Patientens tilkendegivelser
skal, i det omfang de er aktuelle og relevante, tillægges betydning. Tilsvarende gælder efter
stk. 2 ved beslutninger om indgreb i selvbestemmelsesretten efter kapitel 6 a i
sundhedsloven, herunder bl.a. ved beslutninger om anvendelse af personlige alarm- og
pejlesystemer.
Herudover er sundhedspersoner efter sundhedslovens § 40, stk. 1, er underlagt tavshed
om, hvad de under udøvelsen af deres erhverv erfarer eller får formodning om angående
helbredsforhold og andre fortrolige oplysninger (tavshedspligt).
2.1.3. Klage- og erstatningsloven
Patienter har mulighed for at klage over sundhedsfaglig behandling eller konkrete
sundhedspersoner, og kan derudover søge erstatning for behandlingsskader.
Styrelsen for Patientklager behandler efter § 1, stk. 1, i lov om klage- og erstatningsadgang
inden for sundhedsvæsenet (klage- og erstatningsloven) klager fra eller på vegne af en
patient over sundhedsvæsenets faglige virksomhed. Der kan desuden klages over
tilsidesættelse af patientrettigheder opregnet i sundhedslovens kapitel 4-9.
Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn behandler efter klage- og erstatningslovens § 2, stk. 1,
klager fra patienter over sundhedsfaglig virksomhed udøvet af autoriserede
sundhedspersoner. Nævnet behandler desuden klager over ikke-autoriserede
sundhedspersoner, der er opregnet i § 1 i bekendtgørelse nr. 1448 af 15. december 2010
om ikke-autoriserede persongrupper inden for sundhedsvæsenet, der er omfattet af
Sundhedsvæsenets Disciplinærnævns virksomhed med senere ændringer. Nævnet
behandler derudover klager over tilsidesættelse af patientrettigheder opregnet i
sundhedslovens kapitel 4-7 og 9 samt afsnit IV.
Klager over sundhedsfaglig virksomhed udøvet af personer, der ikke er indehavere af en
autorisation efter autorisationsloven eller er oplistet i ovennævnte bekendtgørelse nr. 1448
af 15. december 2010 med senere ændringer, kan derfor ikke behandles af
Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn.
Patienterstatningen yder efter klage- og erstatningslovens § 19 erstatning til patienter og
efterladte til patienter, som her i landet påføres skade i forbindelse med undersøgelse,
behandling el.lign., som er foretaget inden for sundhedsvæsenet, eller som er foretaget af
sundhedspersoner, jf. sundhedslovens § 6.
Patienterstatningen kan ikke behandle erstatningssager, hvis skaden er opstået i
forbindelse med undersøgelse, behandling el.lign., som er foretaget uden for
sundhedsvæsenet af personer, der ikke anses for at være en sundhedsperson efter
sundhedslovens § 6.
2.2. Sundheds- og Ældreministeriets overvejelser
Det er en forudsætning for at udføre sundhedsfaglig behandling her i landet, at
behandlingen sker under iagttagelse af reglerne i sundhedsloven og autorisationsloven. Den
gældende lovgivning fastsætter en række pligter, som det påhviler enkelte autoriserede
sundhedspersoner at overholde. Formålet med sundhedsloven og autorisationsloven er
bl.a. at fremme befolkningens sundhed, sikre patientsikkerheden og kvaliteten af
sundhedsvæsenets ydelser.
Side 7
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 216: Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed og sundhedsloven (Behandling af professionelle sportsudøvere og fremmede militære styrker), fra sundheds- og ældreministeren
Det betyder, at også sundhedsfagligt personale tilknyttet udenlandske sportshold og
fremmede militære styrker, der befinder sig her i landet med henblik på at kunne varetage
behandling af henholdsvis eget sportshold og egne styrker, skal iagttage reglerne i
sundhedsloven og autorisationsloven. Det gælder også, selvom der i begge tilfælde er tale
om behandling uden for det danske sundhedsvæsen.
Det vil efter Sundheds- og Ældreministeriets opfattelse ikke være meningsfuldt at fastholde
denne retstilstand for sundhedspersonale, der opholder sig her i landet med henblik på at
foretage behandling af sportsudøvere fra udenlandske sportshold eller udenlandske
allierede styrker, og som ikke i øvrigt vil have adgang til behandling af patienter inden for
det danske sundhedsvæsen. Det skyldes, at hensynene bag reglerne i sundhedsloven og
autorisationsloven har fokus rettet mod det danske sundhedsvæsen, imens de nævnte
behandlingssituationer ikke er omfattet af reglernes beskyttelseshensyn. Fastholdelse af
den gældende retsstilling for de to konkrete situationer vil efter Sundheds- og
Ældreministeriets opfattelse udgøre en unødvendig hindring for Danmarks bidrag til vores
internationale forpligtelser, herunder smidigheden af NATO-samarbejdet, og vil gøre
Danmark mindre attraktivt som værtsland til store sportsbegivenheder som f.eks.
Europamesterskaberne i fodbold eller Tour de France.
Det er på den baggrund Sundheds- og Ældreministeriets opfattelse, den virksomhed, der
udføres her i landet af den pågældende persongruppe, skal kunne undtages fra
sundhedslovens og autorisationslovens bestemmelser, uden dog at give mulighed for, at
udenlandske sundhedspersoner kan udføre sundhedsfaglig virksomhed her i landet uden
for rammerne af disse snævre undtagelser.
2.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås med lovforslaget, at der i autorisationslovens § 3 indsættes et nyt stk. 4, hvor
sundheds- og ældreministeren bemyndiges til at kunne fastsætte regler om, at
autorisationsloven ikke skal gælde for sundhedsfaglig virksomhed, der udøves af personer
uden autorisation, som opholder sig her i landet i en kortere periode med henblik på
behandling af professionelle sportsudøvere og fremmede militære styrker.
Det er hensigten, at sundheds- og ældreministeren ved bekendtgørelse vil kunne fastsætte
nærmere betingelser for, hvornår autorisationsloven ikke skal gælde for personer, der
behandler sportsudøvere og militære styrker. Det er herunder hensigten, at der vil blive
stillet krav til sportsbegivenhedens størrelse, betydning og varighed, sportsholdets fysiske
størrelse m.v.
Derudover vil sundheds- og ældreministeren med den foreslåede bemyndigelse kunne stille
krav om, at den fremmede militære styrke opholder sig her i landet efter aftale eller som
led i Danmarks internationale forpligtelser, herunder NATO-samarbejdet.
Det foreslås desuden at indsætte en udtrykkelig bestemmelse i § 6 a i sundhedsloven,
hvorefter loven ikke skal gælde for behandling, der udøves af den personkreds, der foreslås
nærmere afgrænset efter bemyndigelsen i den foreslåede § 3, stk. 4, i autorisationsloven.
Lovforslaget vil således bl.a. indebære, at de omfattede personer
inden for den snævre
ramme, som den foreslåede bemyndigelse vil opstille
lovligt kan udøve behandling i
Danmark uden at skulle opfylde de krav, der gælder for anden sundhedsfaglig behandling
her i landet. Dermed vil personerne ikke skulle være indehavere af en dansk autorisation
for lovligt at kunne udøve en bestemt forbeholdt virksomhed over for det specifikke
Side 8
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 216: Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed og sundhedsloven (Behandling af professionelle sportsudøvere og fremmede militære styrker), fra sundheds- og ældreministeren
sportshold eller militære personel og for at kunne anvende en beskyttet titel i medfør af
autorisationslovens afsnit II.
Det bemærkes, at den omfattede sundhedsfaglige behandling vil falde uden for
Patienterstatningens dækningsområde og Styrelsen for Patientklagers og
Sundhedsvæsenets Disciplinærnævns kompetence til at behandle klager over
sundhedsfaglig behandling. Herudover vil behandlingen falde uden for Styrelsen for
Patientsikkerheds tilsyn.
Det bemærkes derudover, at behandling, der med de foreslåede ændringer vil blive
undtaget fra autorisationslovens og sundhedslovens regler, fortsat vil skulle ske i
overensstemmelse med øvrig gældende lovgivning i Danmark, herunder straffelovens
regler.
I det omfang behandlingen foregår uden for den snævert afgrænsede ramme, vil
behandlingen skulle opfylde de krav, der gælder i forbindelse med anden sundhedsfaglig
behandling. De pågældende sundhedspersoner vil således ikke kunne udføre anden
virksomhed, end den særligt opregnede, uden at skulle iagttage kravene hertil i
sundhedsloven og autorisationsloven. Endelig vil behandling af sportsudøvere eller militære
styrker, der foretages af andre personer, end de særligt opregnede, herunder inden for det
almindelige sundhedsvæsen, skulle ske under iagttagelse af de generelle regler i
sundhedsloven og autorisationsloven. Det gælder f.eks. hvis en sportsudøver får behov for
hospitalsbehandling i det danske sundhedsvæsen.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser eller implementeringskonsekvenser for
det offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 11. februar til den 10. marts 2020 været sendt
i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Aarhus Universitet, Advokatrådet, Alzheimerforeningen, Ankestyrelsen,
Tandlægers Organisation, Bedre Psykiatri, Brancheforeningen for Private
Ansatte
Side 9
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 216: Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed og sundhedsloven (Behandling af professionelle sportsudøvere og fremmede militære styrker), fra sundheds- og ældreministeren
2149502_0010.png
Hospitaler og Klinikker, Danmarks Apotekerforening, Danmarks Optikerforening, Dansk
Bold Union, Dansk Erhverv, Dansk Handicap Forbund, Dansk Industri, Dansk IT
Råd for IT-
og persondatasikkerhed, Dansk Kiropraktor Forening, Dansk Psykiatrisk Selskab, Dansk
Psykolog Forening, Dansk Psykoterapeutforening, Dansk Selskab for Akutmedicin, Dansk
Selskab for Almen Medicin, Dansk Selskab for Patientsikkerhed, Dansk Selskab for Klinisk
Farmakologi, Dansk Selskab for Retsmedicin, Dansk Socialrådgiverforening, Dansk
Sygeplejeråd, Dansk Tandplejerforening, Dansk Standard, Danske Bandagister, Danske
Bioanalytikere,
Danske
Fodterapeuter,
Danske
Fysioterapeuter,
Danske
Handicaporganisationer, Danske Dental Laboratorier, Danske Patienter, Danske Regioner,
Danske Seniorer, Danske Ældreråd, Datatilsynet, De Offentlige Tandlæger, Den Danske
Dommerforening, Den Danske Dyrlægeforening, Den Nationale Videnskabsetiske Komité,
Det Centrale Handicapråd, Det Etiske Råd, Diabetesforeningen, Digitaliseringsstyrelsen,
Ergoterapeutforeningen, Farmakonomforeningen, Finanstilsynet, FOA, Forbrugerrådet,
Foreningen af Kliniske Diætister, Foreningen af Speciallæger, Foreningen af Kommunale
Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i Danmark, Forsikring & Pension,
Forsvarsministeriet, Færøernes Landsstyre, Gigtforeningen, Grønlands Selvstyre,
Hjernesagen, Hjerteforeningen, Høreforeningen, Industriforeningen for Generiske og
Biosimilære Lægemidler (IGL), Institut for Menneskerettigheder, Jordemoderforeningen,
KL, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Kost- og Ernæringsforbundet, Københavns
Universitet, Kræftens Bekæmpelse, Landsforeningen af nuværende og tidligere
psykiatribrugere (LAP), Landsforeningen LEV, Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og
selvskade (LMS), Landsforeningen SIND, Landsforeningen af Kliniske Tandteknikere,
Lægeforeningen,
Lægemiddelindustrienforeningen
(Lif),
Organisationen
af
Lægevidenskabelige Selskaber, Patienterstatningen, Patientforeningen, Patientforeningen i
Danmark, Patientforeningernes Samvirke, Pharmadanmark, Pharmakon, Praktiserende
Lægers Organisation, Praktiserende Tandlægers Organisation, Psykolognævnet, Radiograf
Rådet, Region Hovedstaden, Region Midtjylland, Region Nordjylland, Region Sjælland,
Region Syddanmark, Regionernes Lønnings- og Takstnævn, Retspolitisk Forening,
Rigsadvokaten, Rigsombudsmanden på Færøerne, Rigsombudsmanden på Grønland,
Rigspolitiet, Rådet for Digital Sikkerhed, Rådet for Socialt Udsatte, Scleroseforeningen,
Syddansk Universitet, Sjældne Diagnoser, Socialpædagogernes Landsforbund,
Tandlægeforeningen, Tandlægeforeningens Tandskadeerstatning, Transporterhvervets
uddannelser (TUR), Udviklingshæmmedes Landsforbund, Yngre Læger, ÆldreForum,
Ældresagen og 3F.
9. Sammenfattende skema
Positive
konsekvenser/mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«)
Ingen
Negative
konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«)
Ingen
Økonomiske
konsekvenser
for
stat,
regioner
og
kommuner
Implementering
skonsekvenser
for
stat,
regioner
og
kommuner
Ingen
Ingen
Side 10
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 216: Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed og sundhedsloven (Behandling af professionelle sportsudøvere og fremmede militære styrker), fra sundheds- og ældreministeren
2149502_0011.png
Økonomiske
konsekvenser
for erhvervslivet
m.v.
Administrative
konsekvenser
for erhvervslivet
m.v.
Administrative
konsekvenser
for borgerne
Miljømæssige
konsekvenser
Forholdet til EU-
retten
Er i strid med de
fem principper
for
implementering
af
erhvervsrettet
EU-regulering /
Går videre en
minimumskrav i
EU-regulering
(sæt X)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter
Ja
Nej
X
Side 11
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 216: Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed og sundhedsloven (Behandling af professionelle sportsudøvere og fremmede militære styrker), fra sundheds- og ældreministeren
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter autorisationslovens § 2, stk. 1, meddeler Styrelsen for Patientsikkerhed autorisation
til sundhedspersoner på baggrund af deres uddannelse. For udenlandsk uddannede
sundhedspersoner gælder der forskellige krav for opnåelse af dansk autorisation afhængig
af, hvor den udenlandske sundhedsperson er uddannet, og hvor denne er statsborger. For
en nærmere gennemgang af disse regler henvises til afsnit 2.1.1 i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
En autorisation efter autorisationsloven giver indehaveren ret til at anvende en bestemt
titel, og for visse sundhedspersoners vedkommende indebærer en autorisation endvidere
en ret til at udøve en forbeholdt sundhedsfaglig virksomhed, jf. autorisationslovens afsnit II
og § 74. Med autorisationen følger samtidig en række forpligtelser for sundhedspersonen
efter autorisationsloven og sundhedsloven, herunder udvise omhu og
samvittighedsfuldhed i efter § 17 i autorisationsloven og tavshedspligt i medfør af
sundhedslovens § 40.
Personer uden autorisation må i medfør af autorisationslovens § 73 behandle syge, hvis den
pågældende ikke udsætter nogens helbred for påviselig fare, og hvis der ikke er tale om
udøvelse af forbeholdt virksomhed.
Det foreslås, at der i autorisationsloven
§ 3
som
stk. 4
indsættes, at sundheds- og
ældreministeren kan fastsætte regler om, at loven ikke skal gælde for sundhedsfaglig
virksomhed, der udøves af personer uden autorisation, som opholder sig her i landet i en
kortere periode med henblik på behandling af 1) professionelle sportsudøvere eller 2)
fremmede militære styrker.
Ved ”Professio elle sportsudøvere” forstås sportsudøvere
på højt plan, f.eks. indikeret ved
sporten som levevej, der deltager i internationale stævner, mesterskaber eller lignende her
i landet, herunder EM, VM og OL.
Begrebet
”Fre
ede ilitære styrker”
skal forstås i overensstemmelse med begreberne
”fre
ede ilitære styrker” og ”fre
ede styrker” i lov r.
af 9. april 9
om
gennemførelse af overenskomst om retsstillingen for NATO-styrker og af protokol om
NATOs militære hovedkvarterer med senere ændringer.
Det er med bemyndigelsen hensigten at afgrænse anvendelsesområdet for den foreslåede
bestemmelse, så ikke enhver situation, hvor professionelle sportsudøvere eller fremmede
militære styrker behandles i Danmark, vil være undtaget fra autorisationslovens regler.
Bemyndigelsen vil derfor blive udmøntet til at fastsætte nærmere betingelser for, hvornår
de personer, der behandler sportsudøvere og militære styrker, vil være omfattet af den
foreslåede § 3, stk. 4, i autorisationsloven.
Det er herunder hensigten, at der med bemyndigelsen vil blive stillet krav til
sportsbegivenhedens størrelse, betydning og varighed og sportsholdets fysiske størrelse.
Desuden vil der blive fastsat krav til sundhedspersonens tilknytning til et udenlandsk
etableret sportshold i forbindelse med afvikling af større sportsbegivenheder her i landet
Side 12
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 216: Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed og sundhedsloven (Behandling af professionelle sportsudøvere og fremmede militære styrker), fra sundheds- og ældreministeren
eller til en udenlandsk militær styrke, der opholder sig her i landet efter aftale eller som led
i Danmarks internationale forpligtelser, for at behandlingssituationen er undtaget fra
autorisationslovens regler. Det forudsættes dermed, at det ikke er den behandlende
sundhedspersons, den professionelle sportsudøveres eller de militære styrkers
statsborgerskab, der vi ikke vil være relevant for afgrænsning af behandlingen fra at være
omfattet af autorisationslovens regler.
Der vil ligeledes blive fastsat krav om, at den fremmede militære styrke skal opholde sig her
i landet efter aftale eller som led i Danmarks internationale forpligtelser, herunder NATO-
samarbejdet, for at være omfattet af den foreslåede bestemmelse. Der vil i den forbindelse
blive taget højde for situationer, hvor Danmark måtte ønske at tage imod eksempelvis et
andet NATO-lands styrker i en situation, hvor NATO ikke formelt har truffet beslutning om,
at en given indsats er en NATO-mission, men hvor dette vurderes forestående. Det vil f.eks.
være i forbindelse med en krisesituation, hvor fremmede styrker ønskes deployeret
igennem og/eller til Danmark, mens en umiddelbart forestående NATO-beslutning afventes,
og hvor der således ikke er sket en »Transfer of Authority« i NATO-regi. I dette tilfælde vil
den militære styrke stadig være under national kommando, og dermed ikke nødvendigvis
blive anset som en NATO- eller Partnerskab for Fred-styrke (PfP-styrke).
Der vil endvidere blive fastsat regler om, at personer, der udøver sundhedsfaglig behandling
på den afgrænsede gruppe af sportsudøvere eller militære styrker, vil være undtaget fra
autorisationsloven, uanset, om personen i sig selv vil være anset som del af sportsholdet
eller den militære styrke, eller i øvrigt er tilknyttet som ledsager af sportsholdet eller den
militære styrke med det formål at behandle den specifikke persongruppe ved behov.
Det er endvidere alene behandling af denne snævre persongruppe, bemyndigelsen skal give
adgang til at undtage fra autorisationslovens anvendelsesområde. Lovforslaget vil således
ikke åbne op for, at der kan fastsættes regler om, at udenlandske sundhedspersoner vil
kunne udføre sundhedsfaglig virksomhed uden for rammerne af disse snævre undtagelser.
Den foreslåede regler vil som følge af det foreslåede § 3 have virkning fra 1. juni 2020.
Til § 2
Til nr. 1
Patienter har i medfør af sundhedslovens afsnit III en række rettigheder i forbindelse med
behandling inden for sundhedsvæsenet, herunder bl.a. retten til selvbestemmelse,
information og fortrolighed. Rettighederne for patienten medfører omvendt en række
pligter for sundhedspersoner. Efter sundhedslovens § 6 forstås sundhedspersoner som
personer, der er autoriserede i henhold til særlig lovgivning til at varetage sundhedsfaglige
opgaver, og personer, der handler på disses ansvar. Hermed menes først og fremmest
personer, der er autoriseret i henhold til autorisationsloven.
Pligterne for autoriserede sundhedspersoner efter loven er bl.a. indhentelse af informeret
samtykke forud for behandling, jf. § 15, og iagttagelse af tavshedspligten, jf. § 40. For en
nærmere gennemgang af disse regler henvises til afsnit 2.1.2. i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Side 13
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 216: Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed og sundhedsloven (Behandling af professionelle sportsudøvere og fremmede militære styrker), fra sundheds- og ældreministeren
Både Styrelsen for Patientklager og Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn behandler klager
over tilsidesættelse af patientrettigheder opregnet i sundhedslovens kapitel 4-9, jf. klage-
og erstatningslovens § 1, stk. 1, og § 2, stk. 2, og for Sundhedsvæsenets Disciplinærnævns
vedkommende ligeledes klager over tilsidesættelse af patientrettigheder opregnet i
sundhedslovens afsnit IV. Patienterstatningen yder efter klage- og erstatningslovens § 19
erstatning for behandlingsskader opstået ved behandling inden for sundhedsvæsenet eller
som er foretaget af sundhedspersoner.
Det foreslås, at der i sundhedsloven efter § 6 i kapitel 1 indsættes en ny
§ 6 a,
hvorefter,
loven ikke finder anvendelse for behandling, der udøves af personer omfattet af § 3, stk. 4,
i lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed.
Lovforslaget medfører, at sundhedsloven ikke vil finde anvendelse for behandling, der
udøves af personer uden autorisation, som opholder sig her i landet i en kortere periode
med henblik på behandling af professionelle sportsudøvere og fremmede militære styrker,
hvis de i øvrigt opfylder de betingelser, som sundheds- og ældreministeren vil være
bemyndiget til at fastsætte i medfør af den foreslåede bestemmelse i autorisationslovens §
3, stk. 4, jf. lovforslagets § 2, nr. 1.
Til § 3
Det foreslås i bestemmelsen, at loven træder i kraft den 1. juni 2020.
Det betyder, at sundheds- og ældreministeren med virkning fra den 1. juni 2020 kan
fastsætte nærmere regler om, at autorisationsloven ikke skal gælde for sundhedsfaglig
virksomhed, der udøves af personer uden autorisation, som opholder sig her i landet i en
kortere periode med henblik på behandling af professionelle sportsudøvere og fremmede
militære styrker. Ligeledes vil sundhedslovens regler i medfør af den foreslåede § 6 a i
sundhedsloven fra den 1. juni 2020 ikke gælde for behandling, der er omfattet af den
foreslåede § 3, stk. 4, i autorisationsloven.
Til § 4
Efter § 97 i lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed,
gælder loven ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig anordning sættes helt
eller delvis i kraft for Færøerne med de afvigelser, som de særlige færøske forhold tilsiger.
Efter sundhedslovens § 278, stk. 1, gælder loven ikke for Færøerne og Grønland, jf. dog stk.
2 og 3.
Efter stk. 2 kan §§ 5 og 6, kapitel 4-9, §§ 61-63, kapitel 36-38, kapitel 61, kapitel 66-68, og
§§ 247-250, 254, 259, 266-268, 272-274 og 276 ved kongelig anordning sættes helt eller
delvis i kraft for Færøerne med de afvigelser, som de særlige færøske forhold tilsiger.
Efter stk. 3 kan kapitel 12 og kapitel 54 ved kongelig anordning sættes i kraft for Færøerne
og Grønland med de afvigelser, som de særlige færøske og grønlandske forhold tilsiger.
Det foreslås i overensstemmelse hermed, at loven ikke skal gælde for Færøerne og
Grønland, men at den ved kongelig anordning kan sættes i kraft for Færøerne med de
ændringer, som de færøske forhold tilsiger.
Side 14
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 216: Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed og sundhedsloven (Behandling af professionelle sportsudøvere og fremmede militære styrker), fra sundheds- og ældreministeren
2149502_0015.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om autorisation af sundhedspersoner
og om sundhedsfaglig virksomhed, jf.
lovbekendtgørelse nr. 731 af 8. juli 2019,
foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 3
indsættes som
stk. 4:
»Stk.
4.
Sundheds- og ældreministeren kan
fastsætte regler om, at loven ikke skal
gælde for sundhedsfaglig virksomhed, der
udøves af personer uden autorisation, som
opholder sig her i landet i en kortere
periode med henblik på behandling af:
1) Professionelle sportsudøvere.
2) Fremmede militære styrker.«
Ȥ
3.
Ministeren for sundhed og
forebyggelse kan fastsætte regler om
udøvelse af virksomhed som autoriseret
sundhedsperson, som er nødvendige for
gennemførelsen af overenskomst om
fælles nordisk arbejdsmarked og direktiver
vedtaget af Den Europæiske Union.
Stk. 2.
Styrelsen for Patientsikkerhed
meddeler autorisation til personer, der i
udlandet har gennemgået en uddannelse,
som kan sidestilles med den tilsvarende
danske uddannelse. I autorisationen kan
fastsættes
begrænsninger
i
den
pågældendes udøvelse af virksomhed.
Autorisationen kan tidsbegrænses.
Stk. 3.
Sundhedsministeren kan
fastsætte regler om adgang til midlertidig
og lejlighedsvis udøvelse af sundhedsfaglig
virksomhed uden autorisation, som er
nødvendig for gennemførelsen af Europa-
Parlamentets
og
Rådets
direktiv
2005/36/EF af 7. september 2005 om
anerkendelse
af
erhvervsmæssige
kvalifikationer med senere ændringer
(anerkendelsesdirektivet).
Sundhedsministeren
kan
endvidere
fastsætte betingelser for den midlertidige
og
lejlighedsvise
udøvelse
af
sundhedsfaglig virksomhed her i landet
samt regler om, i hvilket omfang
rettigheder og pligter fastsat i eller i
medfør af denne lov finder anvendelse for
den midlertidige og lejlighedsvise udøvelse
af sundhedsfaglig virksomhed.«
§2
I sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
903 af 26. august 2019, som ændret ved
lov nr. 620 af 8. juni 2018, lov nr. 273 af 26.
marts 2019, lov nr. 504 af 1. maj 2019, § 2
i lov nr. 1435 af 17. december 2019 og § 2
Side 15
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 216: Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed og sundhedsloven (Behandling af professionelle sportsudøvere og fremmede militære styrker), fra sundheds- og ældreministeren
2149502_0016.png
i lov nr. 1436 af 17. december 2019,
foretages følgende ændringer:
1.
Efter
§ 6
indsættes i
kapitel 1:
Ȥ
6 a.
Loven finder ikke anvendelse for
behandling, der udøves af personer
omfattet af § 3, stk. 4, i lov om autorisation
af
sundhedspersoner
og
om
sundhedsfaglig virksomhed.«
Side 16