Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del Bilag 212
Offentligt
2149051_0001.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: JURPEM
Sagsbeh.: DEPESL
Koordineret med:
Sagsnr.: 2000609
Dok. nr.: 1094137
Dato: 30-01-2020
NOTAT
Baggrundsnotat om udkast til bekendtgørelse om den fælles
digitale infrastruktur
Problemstilling/resumé
Bekendtgørelse om ikrafttræden af § 1, nr. 16, i lov om ændring af sundhedsloven (bekendt-
gørelse om ikrafttræden) og bekendtgørelse om drift m.v. af den fælles digitale infrastruk-
tur (bekendtgørelse in den fælles digitale infrastruktur) har været i høring i perioden fra den
20. december til den 31. januar 2020.
Sundheds- og ældreudvalget har ønsket en teknisk gennemgang af de indkomne hørings-
svar. Den tekniske gennemgang afholdes den 18. januar 2020 kl. 14.
Nærværende notat tjener som baggrund for bekendtgørelserne og de indkommende hø-
ringssvar.
Baggrund
I juni 2018 indgik alle Folketingets partier en politiske aftale om bedre brug af sundhedsdata
og moderne og sikker brug af sundhedsdata.
Aftalepartierne bag aftalen blev enige om, at der var behov for lovændringer, der skal sikre
en mere tidssvarende lovgivning, der – særligt ift. praksissektoren – tager højde for nye
muligheder for digitalt samarbejde, kvalitetsudvikling og synlighed om indsatser samt
datasikkerhed.
På baggrund af den politiske aftale om bedre brug af sundhedsdata, blev lov om bedre
digitalt samarbejde vedtaget af et enstemmigt folketing den 14. marts 2019.
Med loven blev der blandt andet sikret et hjemmelsgrundlag for etablering af en fælles
digital infrastruktur, der udstiller udvalgte oplysninger om patienten i et nationalt
patientoverblik. Patientoverblikket vil kunne tilgås af patienten selv og af de
sundhedspersoner, der er involveret i patientens behandling og eventuelt af patientens
pårørende.
Loven planlægges implementeret i flere etaper, hvorefter lovens første element om
etablering af en fælles digital infrastruktur (patientoverblikket), skal udmøntes med de
tidligere oversendte udkast til bekendtgørelser.
Bekendtgørelse om ikrafttræden sætter sundhedslovens § 193 b, som vedtaget ved æn-
dring af sundhedsloven (Bedre
digitalt samarbejde i sundhedsvæsenet, påmindelser til for-
ældre vedrørende børnevaccination og bestemmelser om territorial gyldighed for Færøerne
og Grønland),
i kraft.
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 212: Orientering om baggrundsnotat om udkast til bekendtgørelse om den fælles digitale infrastruktur, fra sundheds- og ældreministeren
2149051_0002.png
Bekendtgørelse om den fælles digitale infrastruktur udmønter sundhedslovens § 193 b, om
Sundhedsdatastyrelsens fælles digitale infrastruktur.
Bekendtgørelserne skal blandt andet understøtte den nationale udbredelse af en række løs-
ninger i ét samlet patientoverblik, som både skal gøre det lettere for sundhedspersoner at
samarbejde om patientforløb og understøtte patienter og pårørendes overblik over forlø-
bet.
I økonomiaftalerne for 2020 er det aftalt med regionerne og kommunerne, at deling af Af-
taler og Fælles Stamkort skal udbredes nationalt til alle regioner, kommuner og praktise-
rende læger senest ved udgangen af 3. kvartal 2021, og med de vedhæftede bekendtgørel-
ser sikres der hjemmel til udbredelsen.
Da regioner og kommuner efter økonomiaftalerne først vil være forpligtet til at sikre
integration med Sundhedsdatastyrelsens fælles digitale infrastruktur ved udgangen af 3.
kvartal 2021, er bekendtgørelse om driften m.v. en ”kan” bekendtgørelse og ikke en ”skal”
bekendtgørelse. Det vil sige, at regioner og kommuner ikke bliver forpligtet til indberetning
m.v. med bekendtgørelsen, men at hjemmelsgrundlaget er sikret til en gradvis integration.
Det er hensigten, at bekendtgørelsen, ved udgangen af 3. kvartal 2021, skal ændres til en
”skal” bekendtgørelse, så regioner og kommuner vil blive retligt forpligtet til indberetning
m.v.
Med udkastet til bekendtgørelse om drift m.v. sikres hjemmelsgrundlaget for regioner og
kommuners arbejde med indberetning og integration.
Med bekendtgørelserne får Sundhedsdatastyrelsen desuden adgang til at behandle ud-
valgte helbredsoplysninger om borgere, f.eks. oplysninger om aftaler i sundhedsvæsenet og
stamoplysninger, og udstille disse i et digitalt patientoverblik, som kan tilgås af borgerens
selv og sundhedspersoner og andre på tværs af sektorer.
Det er hensigten at patientoverblikket kan udbygges med flere oplysninger. I første omgang
vil følgende kunne indgå i patientoverblikket:
1) Oplysninger om aftaler i sundhedsvæsenet
2) Oplysninger om henvisninger i sundhedsvæsnet
3) Stamoplysninger i det Fælles Stamkort
4) Oplysninger om planer og indsatser i sundhedsvæsenet
5) Patientens mål
6) Patientrapporterede oplysninger (PRO-data mv.)
7) Selvmålte data (telemedicin mv.)
Løsning
I forbindelse med høringen er der indkommet 22 høringssvar, hvoraf de 9 ikke har haft
bemærkninger til bekendtgørelsen.
Flere høringsparter, herunder Lægeforeningen, Danske Seniorer, Dansk Sygeplejeråd,
Dansk Psykologforening, Psykiatrifonden og Dansk Industri bifalder bekendtgørelsernes
formål om at etablere et samlet patientoverblik og mere sammenhæng i behandlinger.
Sundheds- og Ældreministeriet vurder, at de væsentligste opmærksomhedspunkter i
parternes høringsvar er følgende:
Patientens adgang til logoplysninger
Side 2
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 212: Orientering om baggrundsnotat om udkast til bekendtgørelse om den fælles digitale infrastruktur, fra sundheds- og ældreministeren
2149051_0003.png
Danske Bioanalytikere anbefaler at patienter
ikke
får adgang til en logvisning, da Danske
Bioanalytikere blandt andet vurderer, at det vil give anledning til uro, hvis patienten kan se,
at en sundhedsperson, der er familiemedlem, en nabo eller bekendt ol., har været
involveret i patientens behandling. Anbefalingen er desuden begrundet i hensynet til
sundhedspersonens tryghed.
Dansk Selskab for Almen Medicin (DSAM) og Institut for Menneskerettigheder anbefaler
omvendt, at den fælles digitale infrastruktur ikke tages i brug såfremt patienten ikke har
reel adgang til logvisning op opslag foretaget i patientens oplysninger.
Spærring af oplysninger i den fælles digitale infrastruktur
DSAM og Lægeforeningen anbefaler, at den fælles digitale infrastruktur ikke tages i brug
såfremt patienten ikke har mulighed for at spærre for indhentning af oplysninger i
infrastrukturen. Lægeforeningen bemærker også, at spærring skal være nemt og at
spærringsmulighederne fortsat skal udvikles, så patienterne på sigt kan spærre for konkrete
datatyper, der ikke ønskes delt, i stedet for
Beskrivelsen af oplysninger der kan indberettes og den tekniske leverance
Danske Regioner, DSAM og Lægeforeningen efterspørger en præcisering af de oplysninger
der kan indberettes til den fælles digitale infrastruktur. Danske Regioner og Lægeforeningen
efterspørger desuden en præcisering af den tekniske leverance heraf.
Afskærmning af oplysninger fra særligt sensitive afdelinger
Danske Regioner anbefaler, at oplysninger der hidrører fra – for patienten – særligt
sensitive afdelinger afskærmes fra den fælles digitale infrastruktur. Det kan f.eks. være
oplysninger, der stammer fra afdelinger for seksuelle overgreb eller klinikker der behandler
personer med pædofile tanker.
Præcisering af den dataansvarlige og dennes ansvar
Danske Regioner, Datatilsynet og Lægeforeningen efterspørger en præcisering af hvem der
er dataansvarlige for de oplysninger, der registreres i den fælles digitale infrastruktur og
hvem der er ansvarlig for adgangsstyring.
Sundheds- og Ældreministeriet vil adressere de ovennævnte opmærksomhedspunkter på
den tekniske gennemgang i Sundheds- og Ældreudvalget d. 18. februar 2020.
På baggrund af de indkomne høringssvar finder Sundheds- og Ældreministeriet anledning
til at undersøge, hvordan visse oplysninger i patientoverblikket, der stammer fra særligt
følsomme afdelinger, f.eks. afdelinger der arbejder med seksuelle overgreb eller klinikker
der behandler personer med pædofile tanker, kan undtages fra patientoverblikket.
Øvrige opmærksomhedspunkter i de indkommende høringssvar vil blive adresseret i et
høringsnotat.
Proces
Bekendtgørelserne forventes udstedt ultimo februar 2020 med ikrafttrædelse i umiddelbar
forlængelse heraf.
Det er hensigten, at der ved udgangen af 3. kvartal 2021 gennem en ændring af
bekendtgørelsen vil blive fastsat en pligt til indberetning til og teknisk integrering med den
fælles digitale infrastruktur. En sådan ændring vil blive sendt i høring.
Side 3
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 212: Orientering om baggrundsnotat om udkast til bekendtgørelse om den fælles digitale infrastruktur, fra sundheds- og ældreministeren
Høringsnotat er under udarbejdelse og vil blive sendte til høringsparterne og udvalget i
forbindelse med bekendtgørelsens udstedelse.
Side 4