Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del Bilag 188
Offentligt
2141705_0001.png
Til alle psykiatriske afdelinger i
Region Hovedstaden
Region Midtjylland
Region Nordjylland
Region Sjælland
Region Syddanmark
Lovgivning og ansvar i forhold til specialpsykologer og den
tværfaglige indsats i den regionale psykiatri
Introduktion
I forbindelse med satspuljeaftalen for 2019-2022 blev Sundhedsstyrelsen bedt om
at se på, hvordan man kan understøtte, at specialpsykologernes kompetencer ud-
nyttes mest hensigtsmæssigt i det tværfagligt samarbejde med de øvrige sund-
hedspersoner i den regionale psykiatri.
Specialpsykologerne er i stigende grad i de senere år blevet ansat i den regionale
psykiatri. Der synes dog at være uklarheder om ansvarsforhold og uensartet prak-
sis og anvendelse af specialpsykologerne på tværs af landet. Derfor er det væsent-
ligt at skabe klarhed over de lovgivningsmæssige rammer og hvordan specialpsy-
kologernes kompetencer kan bruges bedst muligt i det tværfaglige samarbejde
omkring patienterne i den regionale psykiatri.
22. januar 2020
Sagsnr. 05-0801-95
E [email protected]
Specialpsykologer – en del af et tværfagligt team
En forudsætning for høj kvalitet i udredning og behandling i den regionale psykia-
tri er, at de rette kompetencer er til stede. Udredning og behandling af patienter
med psykiske lidelser, eller mistanke herom, skal når det er relevant foregå i et
tværfagligt team, hvor man udnytter de forskellige personalegruppers faglige
kompetencer bedst muligt.
Tværfaglige teams vil altid blive sammensat i forhold til den konkrete patient. De
tværfaglige teams vil typisk bestå af sygeplejersker, herunder sygeplejersker med
specialuddannelse i psykiatrisk sygepleje, speciallæger i psykiatri, specialpsykolo-
ger, ergoterapeuter, fysioterapeuter, socialrådgivere og pædagoger, men der kan
være behov for inddragelse af yderligere faggrupper afhængigt af den konkrete si-
tuation. Fx vil mange mennesker med psykisk lidelse også have somatiske lidelser,
og i nogle tilfælde vil en somatisk sygdom komme til udtryk med symptomer, som
også kan være til stede ved en psykisk lidelse. Der kan derfor også være behov for
at sikre inddragelse af andre læger end speciallæger i psykiatri eller børne- og
ungdomspsykiatri, f.eks. speciallæger i neurologi, radiologi, almen medicin mv.,
ved mistanke om andre sygdomme og lidelser end psykiatriske. Ansvarsfordeling
og specialkompetencer i teamet skal tilpasses efter patientens problemstillinger
og kompleksiteten af disse.
I psykiatrien har følgende sundhedspersoner særlige kompetencer:
Specialpsykologer i børne- og ungdomspsykiatri
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 188: Orientering om Sundhedsstyrelsens arbejde vedr. specialpsykologernes kompetencer skal bedre i spil, fra sundheds- og ældreministeren
2141705_0002.png
Specialpsykologer i psykiatri
Specialsygeplejersker i psykiatrisk sygepleje
Speciallæger i børne- og ungdomspsykiatri
Speciallæger i psykiatri.
Disse faggrupper har således særlige specialistkompetencer, som kan være med til
at sikre faglig kvalitet og udvikling i den tværfaglige udredning og behandling.
I faktaboksen nedenfor beskrives specialpsykologernes uddannelse for at øge
kendskabet til uddannelsen hos såvel ledelse som andre faggrupper i psykiatrien.
Faktaboks 1 - Specialpsykologers uddannelse
En specialpsykolog har en kandidatuddannelse i psykologi (med titlen
cand.psych.), og har herefter opnået autorisation ved at gennemgå efterud-
dannelse, som indebærer 2 års praktisk arbejde. Autorisationsordningen vare-
tages af Psykolognævnet, der er en selvstændig myndighed under Social- og
Indenrigsministeriet.
En specialpsykolog har efter autorisation videreuddannet sig til specialpsyko-
log i enten børne- og ungdomspsykiatri eller psykiatri. Specialpsykologuddan-
nelsen udbydes af Danske Regioner og strækker sig over fire år. Uddannelsen
rummer praksis og teori, og består af to adskilte uddannelsesforløb, hhv. en 12
måneders introduktionsuddannelse og en 36 måneders hoveduddannelse.
Både introduktions- og hoveduddannelsen indeholder en klinisk praksisdel og
en teoretisk kursusdel. Kurserne indbefatter eksempelvis psykopatologi med
fokus på diagnostik og komorbiditet, udviklingsprocesser og risikofaktorer,
psykologisk og neurologisk testmetode, biologiske behandlingsprincipper, psy-
kologisk behandling, etik, ledelse, administration og samarbejde.
Specialpsykologer har således kompetencer til at varetage psykopatologisk ud-
redning, diagnostik og behandling af psykiske lidelser.
Lovgivningsmæssige rammer
I det følgende beskrives de lovgivningsmæssige rammer både i forhold til det le-
delsesmæssige ansvar, sundhedspersoners ansvar, ansvar for behandling herun-
der forbeholdt virksomhed og særlige regler i forhold til anvendelse af tvang i psy-
kiatrien.
De lovgivningsmæssige rammer bygger på følgende lovgivning beskrevet i fakta-
boks 2.
Side 2
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 188: Orientering om Sundhedsstyrelsens arbejde vedr. specialpsykologernes kompetencer skal bedre i spil, fra sundheds- og ældreministeren
2141705_0003.png
Faktaboks 2 – Lovgivning
Bekendtgørelse af sundhedsloven (LBK nr.903 af 26/08/2019) med senere æn-
dringer til forskriften
Bekendtgørelse af lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundheds-
faglig virksomhed (LBK nr.731 af 08/07/2019)
Bekendtgørelse om autoriserede sundhedspersoners benyttelse af medhjælp
(delegation af forbeholdt sundhedsfaglig virksomhed) (BEK nr. 1219 af
11/12/2009)
Bekendtgørelse om ikke-autoriserede persongrupper inden for sundhedsvæ-
senet, der er omfattet af Sundhedsvæsenets Disciplinærnævns virksomhed
(BEK nr. 1448 af 15/12/2010)
Bekendtgørelse af lov om psykologer m.v. (LBK nr. 52 af 24/01/2018)
Bekendtgørelse af lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæ-
senet (LBK nr. 995 af 14/06/2018) med senere ændringer til forskriften
Bekendtgørelse af lov om anvendelse af tvang i psykiatrien m.v. (LBK nr. 936
af 02/09/2019
Vejledning om forhåndstilkendegivelser, behandlingsplaner, tvangsfiksering
og tvungen opfølgning efter udskrivning, m.v. for patienter indlagt på psykia-
triske afdelinger (Til psykiatriske afdelinger) (VEJ nr. 9778 af 02/08/2016)
Vejledning om udfærdigelse af instrukser (VEJ nr. 9001 af 20/11/2000)
Regionalt og ledelsesmæssigt ansvar
Af sundhedslovens § 79 fremgår det, at regionsrådet er ansvarlig for, at der ydes
sygehusbehandling til personer, der har bopæl i regionen, ved sit sygehusvæsen
og ved andre regioners sygehuse. Det fremgår desuden, at medmindre behandling
sker akut, hvor henvisning ikke kan indhentes forinden, skal personen være hen-
vist til behandling af en læge eller tandlæge.
For at tilgodese patientsikkerheden på sygehuse, klinikker, institutioner m.v. har
ledelsen ansvaret for, at der foreligger instruks for fagligt forsvarlig behandling af
patienterne. Dette fremgår af vejledning for autoriserede sundhedspersoners be-
nyttelse af medhjælp samt vejledning om udfærdigelse af instrukser.
Sundhedspersonalet skal arbejde ud fra de instrukser om ansvars- og kompeten-
cefordeling, som ledelsen på sygehuset/afdelingen har udarbejdet. Disse skal ud-
arbejdes således, at de er gældende hele døgnet.
Instrukserne indeholder:
1) Retningslinjer for ansvars- og kompetencefordelingen mellem sundhedsperso-
ner,
2) Kliniske retningslinjer/vejledninger, som er systematisk udarbejdede anvisnin-
ger på, hvilke procedurer sundhedspersoner bør følge.
Sundhedspersoner, behandling og ansvar
Det er i sundhedsloven defineret, hvilke personer der forstås som sundhedsperso-
ner. Det fremgår således af sundhedslovens § 6, at der ved sundhedspersoner for-
stås ”personer, der er autoriserede i henhold til særlig lovgivning til at varetage
sundhedsfaglige opgaver, og personer, der handler på disses ansvar”.
Side 3
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 188: Orientering om Sundhedsstyrelsens arbejde vedr. specialpsykologernes kompetencer skal bedre i spil, fra sundheds- og ældreministeren
Sundhedspersoner er efter sundhedslovens definition f.eks. læger, sygeplejersker,
fysioterapeuter, tandlæger og jordemødre, som er autoriserede efter lov om au-
torisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed, samt psykolo-
ger der er autoriserede efter lov om psykologer m.v. i det omfang de udfører
sundhedsfaglige opgaver inden for sundhedsvæsenet. Øvrige personalegrupper
f.eks. en socialrådgiver eller en hospitalsfysiker, der deltager i et klinisk team, som
ikke selv er autoriserede, men som varetager kliniske opgaver på delegation fra en
autoriseret sundhedsperson (f.eks. en læge, en sygeplejerske, en autoriseret psy-
kolog m.v.), opfattes også som sundhedspersoner i sundhedslovens forstand.
Det bemærkes samtidigt, at der, for så vidt angår den lovgivning, der hjemler au-
torisation, dvs. autorisationsloven hhv. psykologloven, er tale om en snævrere
personkreds. Disse loves enslydende bestemmelser om under udøvelsen af sin
virksomhed, at udvise omhu og samvittighedsfuldhed, gælder således kun for de
sundhedspersoner, der direkte er autoriserede efter loven. Ved delegation falder
’omhu og samvittighedsfuldhed’ således tilbage på den autoriserede sundheds-
person, og ikke på den sundhedsperson, der har udført opgaven på delegation.
Med bestemmelserne om ’omhu og samvittighedsfuldhed’ forstås, at den autori-
serede sundhedsperson skal handle i overensstemmelse med den til enhver tid
værende almindeligt anerkendte faglige standard på området.
Autoriserede sundhedspersoner er således i juridisk forstand selvstændigt ansvar-
lige for den faglige virksomhed, der udøves. Dette betyder imidlertid ikke, at det
generelt og i alle situationer vil være hensigtsmæssigt, at autoriserede sundheds-
personer udøver deres faglige virksomhed uafhængigt af andre sundhedsperso-
ner. Der kan eksempelvis både være tillagte begrænsninger eller hensigter om
samarbejde i anden lovgivning (f.eks. hvornår en jordemoder skal tilkalde en læge,
og hvilke pligter hun har til at bistå lægen, eller hvornår en alment praktiserende
læge skal henvise til en børne- og ungdomspsykiater). Ligeledes kan der være fast-
lagt bestemte samarbejdsformer og beføjelser m.v. i nationale vejledninger og
retningslinjer, lokalt vedtagne instrukser m.v.
Psykologer, der er ansat i det regionale sundhedsvæsen er således sundhedsper-
soner i sundhedslovens forstand, så længe de enten er autoriserede efter psyko-
loglovens bestemmelser, eller såfremt de deltager i klinisk arbejde og varetager
opgaver på delegation fra en autoriseret psykolog, læge, sygeplejerske mv. Regio-
nalt ansatte psykologer uden autorisation, som alene varetager opgaver inden for
administration, kompetenceudvikling, HR mv., er derimod ikke at betragte som
sundhedspersoner.
Endvidere bemærkes det, at sundhedsloven tager udgangspunkt i en meget bred
forståelse af behandling, som efter lovens § 5 er defineret som ”undersøgelse, di-
agnosticering, sygdomsbehandling, fødselshjælp, genoptræning, sundhedsfaglig
pleje samt forebyggelse og sundhedsfremme i forhold til den enkelte patient”.
Endeligt skal det bemærkes, at psykologers virksomhed er omfattet af bestem-
melserne i lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet, her-
under Sundhedsvæsenets Disciplinærnævns virksomhed, for så vidt angår deres
faglige virksomhed inden for sundhedsvæsenet. Psykologers øvrige terapeutiske
virksomhed mv. er dog omfattet af øvrige bestemmelser i psykologloven mv. Jf.
Side 4
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 188: Orientering om Sundhedsstyrelsens arbejde vedr. specialpsykologernes kompetencer skal bedre i spil, fra sundheds- og ældreministeren
psykologloven, fører Psykolognævnet derudover tilsyn med faglig virksomhed, der
udøves af autoriserede psykologer, og med autoriserede psykologers egnethed til
udøvelse af erhvervet. Dette betyder, at såfremt en autoriseret psykolog udviser
alvorlig eller gentagen kritisabel faglig virksomhed, kan Psykolognævnet udtale
kritik, iværksætte skærpet tilsyn, give et fagligt påbud eller fratage autorisationen.
Varetagelse af behandling
Behandling af syge mennesker er hverken forbeholdt læger eller andre autorise-
rede sundhedspersoner, men kan varetages af alle, så længe den pågældende ikke
udsætter nogens helbred for påviselig fare, jf. autorisationslovens § 73. Det følger
også heraf, at autoriserede sundhedspersoner i deres virke i sundhedsvæsenet
selvfølgelig kan varetage behandling af syge mennesker inden for sundhedslovens
brede forståelse af ’behandling’, og med de pligter der er pålagt efter relevant lov-
givning, herunder grundsætningen om omhu og samvittighedsfuldhed i autorisa-
tionslovens § 17. I forlængelse af betragtningerne ovenfor må det dog samtidig
anføres, at dette ikke betyder, at det generelt og i alle situationer vil være hen-
sigtsmæssigt, at autoriserede sundhedspersoner udøver denne behandling af syge
uafhængigt af andre sundhedspersoner.
Der er imidlertid udvalgte behandlingsområder, der efter autorisationsloven er
forbeholdt læger, herunder behandling af smitsomme sygdomme, operative ind-
greb, bedøvelse, fødselshjælp, behandling med receptpligtige lægemidler samt
udvalgte behandlinger med røntgen, radiumbehandling og elektriske apparater, jf.
autorisationslovens § 74.
Ved delegation af forbeholdt sundhedsfaglig virksomhed (brug af medhjælp) er
der visse begrænsninger. Der er således visse lægeforbeholdte opgaver, der ikke
må delegeres, herunder udfærdigelse af lægeerklæringer, recepter og dødsatte-
ster, diagnosen hjernedød, beslutninger om iværksættelse, efterprøvelse m.v. af
tvangsforanstaltninger og kosmetisk behandling. På sygehuse m.v. er ledelsen an-
svarlig for, at der foreligger instruks for faglig forsvarlig behandling af patienterne,
herunder i forbindelse med delegation af opgaver. Det er endvidere præciseret, at
det på sygehuse er den overlæge, der har ansvaret for behandlingen, der skal be-
slutte, hvilke opgaver, der kan delegeres og om der er opgaver, der kan delegeres
i form af rammedelegation ved, at personalet bliver oplært i specielle funktioner.
Det fremgår endvidere af vejledning om udfærdigelse af instrukser, at det er le-
delsens ansvar at sikre, at der foreligger tilstrækkelige instrukser, og at personalet
er kvalificeret til at udføre opgaverne.
Lovgivning gældende særligt for psykiatrien
I lov om anvendelse af tvang i psykiatrien m.v. (herefter ”psykiatriloven”) beskri-
ves det, hvordan og i hvilke situationer tvang må anvendes. Frihedsberøvelse og
anvendelse af anden tvang i forbindelse med indlæggelse, ophold og behandling
på psykiatrisk afdeling må kun finde sted efter reglerne i psykiatriloven. Det frem-
går af loven, at det er overlægen, der træffer beslutning om anvendelse af tvangs-
foranstaltninger. Som det fremgår ovenfor, kan man ikke delegere lægeforbe-
holdte opgaver vedr. iværksættelse, efterprøvelse m.v. af tvangsforanstaltninger. I
overlægens fravær kan der træffes beslutning af en anden læge, men i sådanne
tilfælde skal overlægen efterfølgende snarest tage stilling til beslutningen, jf. psy-
kiatrilovens § 4 a.
Side 5
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 188: Orientering om Sundhedsstyrelsens arbejde vedr. specialpsykologernes kompetencer skal bedre i spil, fra sundheds- og ældreministeren
2141705_0006.png
Det fremgår ligeledes af psykiatrilovens § 3, stk. 3, at alle patienter, der indlægges
på psykiatrisk afdeling, skal have udarbejdet en behandlingsplan, og det fremgår
desuden at det er overlægen, der har ansvaret for, at der opstilles en behandlings-
plan. Dette skal ske med patientens inddragelse, og patienten skal høres om pla-
nens indhold, og patientens samtykke til dens gennemførelse skal til stadighed sø-
ges opnået. I den tilhørende vejledning beskrives det, at overlægen kan bemyn-
dige en anden læge til at udarbejde en behandlingsplan for patienten, ligesom an-
dre ansatte på den psykiatriske afdeling kan bidrage til udarbejdelse af behand-
lingsplaner. Det fremgår også af vejledningen, at det altid skal være en læge, der
har ansvar for behandlingsplanen. Sundhedsstyrelsen vil ændre vejledningen vedr.
udarbejdelse af behandlingsplaner således, at overlægen fremadrettet kan be-
myndige andre sundhedspersoner til at udarbejde behandlingsplanen.
De lovgivningsmæssige krav vedrørende udarbejdelse af behandlingsplaner er
udelukkende gældende for patienter, der indlægges i den regionale psykiatri. Man
anvender i den ambulante regionale psykiatri og børne- og ungdomspsykiatri også
behandlingsplaner, og sygehusmyndigheden vil også her være ansvarlig for, at de
udarbejdes.
Faktaboks 3 - Behandlingsplaner
I Psykiatrilovens §3 stk. 3 beskrives det, at alle patienter, der indlægges på psykia-
trisk afdeling, skal have udarbejdet en behandlingsplan, og det er overlægen, der
har ansvaret for, at der
opstilles
en behandlingsplan. Dette skal ske med patien-
tens inddragelse, og patienten skal høres om planens indhold, og patientens
samtykke til dens gennemførelse skal til stadighed søges opnået. I Sundhedssty-
relsens vejledning til loven beskrives det, at overlægen kan bemyndige en anden
læge til at
udarbejde
en behandlingsplan for patienten, ligesom andre ansatte på
den psykiatriske afdeling kan
bidrage
til udarbejdelse af behandlingsplaner. Det
fremgår også af vejledningen, at det altid skal være en læge, der har ansvar for
behandlingsplanen.
Sundhedsstyrelsen vil ændre vejledningen således, at overlægen fremadrettet kan
bemyndige andre sundhedspersoner til at
udarbejde
behandlingsplanen. Dette vil
medføre, at specialpsykologer fra den nye vejledning træder i kraft også kan udar-
bejde behandlingsplanen.
Side 6