Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del Bilag 178
Offentligt
2138739_0001.png
One-Pager / Kort præse
tatio af
ærk i ge ’ o retou h’ til rekla er og illeder
Simpelt og gratis værktøj:
Et ærke/ ertifikat, der hedder ’ o retou h’ sa t tilhøre de gratis
App (iOS). Se
venligst de opsatte regler og
krav via fa e ookside for ’ o retou h’.
Formål:
’ o retou h’ er o
-profit og en mærkning, der er skabt med det formål at anerkende foto og billeder
for IKKE at være retoucherede. Ligesom f.eks. Ø-mærket, som anerkender fødevarer for ikke at være fyldt
med sprøjtegift og pesticider, Astma-Allergi
ærket på produkter ude allergifre kalde de i dhold, ’0%
parfu e/ 0% para e er’, ’ ikke testet på dyr’, Fair-Trade
mærket etc. Det er derved ikke et
forbud/advarselsmærkat, men derimod en stor anerkendelse både for virksomheden og forbrugeren at
kunne navigere efter. Vandmærket
’ o retou h’ fungerer
hertil både globalt og nationalt.
Business Case:
Forret i gs odelle for ’ o retou h’ ka
nemt følge den samme model, som er opsat for
’Nøglehulsmærket’
(http://altomkost.dk/noeglehullet/om-noeglehullet/brug-af-noeglehullet/)
Nøglehullet er Miljø- og Fødevareministeriets officielle ernæringsmærke, der på en enkel og synlig måde gør
det nemmere at finde de sundere fødevarer og madretter og når du handler.
Brug af Nøglehullet i markedsføring af en fødevare er
frivillig og vederlagsfrit, men forudsætter at
virksomheden overholder kravene
i Nøglehulsbekendtgørelsen.
Brugen af Nøglehullet på fødevarer skal ikke anmeldes til den lokale fødevarekontrolenhed.
Derved skal der ikke den større godkendelsesproces i gang for virksomheder, der ønsker at benytte
ærk i ge af ’ o retou h’. Me der vil
løbende være stikprøvekontrol, ligesom der i dag er ved brug af
Nøglehulsmærket, som alle kan benytte, hvis de overholder kravene.
Jeg håber selvfølgelig meget på, at I vil hjælpe med en ny debat omkring denne frie og positive tilgang til
problematikken, og benytte den allerede eksisterende mærkning
af ’ o retou h’
til formålet. At vi igennem
’ o retou h’ sa
e
kan få skabt en nuanceret og måske mere realistisk debat omkring kropsidealer, på et
i dag hastigt voksende marked for billedredigering-apps, der efterhånden er blevet et standard værktøj på
vores smartphones.
Sociale Medier
no_retouch
www.facebook.dk/noretouch1
Jeg glæder mig meget til at høre jeres respons og håber på, at
I vil høre ere o kri g ’ o retou h’ for
både
at hjælpe den nuværende, men særdeles vores kommende unge generation.
Mange hilsner fra Helena Baungaard-Sørensen
Marstalsgade 1, 4. tv. - 2100 København Ø
22 53 11 78
[email protected]
in
https://dk.linkedin.com/in/helenabaungaard