Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del Bilag 178
Offentligt
2138738_0001.png
Til Teknik- og Miljøudvalget
6.
juni 2019
Sagsnr.
2019-0142935
Dokumentnr.
2019-0142935-1
Orientering om resultat af den indledende forhandling med AFA
JCDecaux om indførelse af mærkning af retoucherede reklamer
på de reklamebærende byudstyr.
Baggrund
Teknik- og Miljøudvalget besluttede 29. april 2019, at forvaltningen
skal indlede en forhandling med AFA JCDecaux om at indføre en
mærkning af retoucherede reklamer på det reklamebærende byudstyr.
Forvaltningen henvendte sig på den baggrund den 13. maj 2019 til
AFA JCDecaux for at indlede en forhandling, jf. bilag 1, og AFA
JCDecaux’s svar af
6. juni
2019 fremgår af bilag 2.
Svar fra AFA JCDecaux
AFA JCDecaux skriver i deres svar til forvaltningen
6. juni
2019, at
virksomheden støtter idéen og formålet bag initiativet, men at der er
en række udfordringer forbundet med indførelse af en
mærkningsordning, som til sammen gør, at AFA JCDecaux ikke ser
det som en realistisk mulighed at indføre en mærkning af retoucherede
reklamer.
AFA JCDecaux lægger i svaret vægt på, at det vil være forbundet med
store økonomiske konsekvenser at indføre en mærkningsordning, da
det vil have negativ indvirkning på deres muligheder for omsætning i
København. AFA JCDecaux påpeger ”Det
forventes derfor, at en
fremtidig mærkning af samtlige retoucherede reklamer vil have en
særdeles negativ indvirkning på AFA JCDecaux’ omsætning i
København. Det vurderes, at forslaget kan ændre
omsætningspotentialet med et trecifret millionbeløb set over
kontraktens resterende løbetid.”
Ligeledes påpeger AFA JCDecaux at det forventeligt vil være svært at
nå til enighed om en beregning for godtgørelse indenfor de gældende
rammer for ændringer i udbudslovgivningen.
AFA JCDecaux nævner derfor igen muligheden for indførelsen af en
positiv mærkning igen, hvilket virksomheden mener bedre kan
resultere i en realistisk, praktisk mulighed for indførelse af en
mærkningsordning.
Forvaltningens vurdering
På baggrund af svaret fra AFA JCDecaux er det forvaltningens
vurdering, at der ikke er grundlag for yderligere forhandling omkring
mærkning af retoucherede reklamer. Dette skyldes, at AFA JCDecaux
fastholder deres standpunkt om, at det ikke er realistisk at indføre en
!
"
#
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 178: Henvendelse af 17/1-20 fra Helena Baungaard-Sørensen, København om mærkningen "no retouch" til reklamer og billeder
mærkningsordning, og at AFA JCDecaux ikke ser anledning til at
ændre dette synspunkt. Såfremt forvaltningen insisterer på en aftale
med AFA JCDecaux om tvungen mærkning af retoucherede reklamer,
må det ud fra svaret fra AFA JCDecaux forventes at medføre særdeles
store omkostninger for Københavns Kommune i form af
kompensation til AFA JCDecaux for mistede omsætningsmuligheder i
kontraktperioden. Herunder gør det sig gældende, at omkostningerne
til kompensation af AFA JCDecaux må forventes at være i en sådan
størrelsesorden, at en aftale næppe vil kunne indgås inden for de
udbudsretlige rammer.
Forvaltningen ser således ikke opsigelse af den nuværende kontrakt
med AFA JCDecaux som en mulighed, da en opsigelse af den
nuværende kontrakt vil medføre et meget stort kompentationskrav fra
AFA JCDecaux, for den del af kontraktperioden, der opsiges. Der er
ligeledes problemstillinger i forhold til sikre kontrollen med, at de
billeder, der bruges i de reklamebærende byudstyr, ikke er retoucheret.
Kommunen og AFA JCDecaux vil således have svært ved at sikre
håndhævelse til trods for indførelsen af en mærkningsordning.
Samlet set er det derfor forvaltningens vurdering, at det ikke er muligt
at gå videre med en mærkningsordning om retoucherede reklamer på
det reklamebærende byudstyr før, at den eksisterende kontrakt udløber
i 2031 og skal i udbud igen.
Videre proces
Teknik- og Miljøforvaltningen vil herefter ikke forhandle yderligere
med AFA JCDecaux omkring mærkning af retoucherede reklamer.
Ønsker udvalget at foreslå en frivillig positiv mærkning af reklamer,
som foreslået af AFA JCDecaux, vil forvaltningen gå i dialog med
AFA JCDecaux om mulighederne for at indføre en sådan ordningen.
På baggrund af Borgerrepræsentationens beslutning på mødet den 9.
maj 2019, hvor sagen blev endeligt behandlet, indføres en
retningslinje i Københavns Kommunes Designmanual, samt stilles
krav i forbindelse med opgaver hos eksterne fotografer om, at der ikke
skal indgå forskønnende retouchering af menneskekroppe og ansigter i
billedbehandlingerne på de billeder, der bruges på de kommunale
reklameflader. Teknik- og Miljøforvaltningen er i dialog med
Økonomiforvaltningen herom.
Økonomiforvaltningen har ligeledes igangsat, at Københavns
Kommunes bestyrelsesmedlemmer i de kommunale selskaber bliver
anmodet om at stille forslag i de respektive selskabsbestyrelser om at
følge den beslutning og nye praksis på området, som er vedtaget af
Borgerrepræsentationen. Økonomiforvaltningen vil registrere og
overvåge fremlæggelse af forslag og efterfølgende beslutning i de
kommunale selskaber. Teknik- og Miljøforvaltningen vil orientere
#
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 178: Henvendelse af 17/1-20 fra Helena Baungaard-Sørensen, København om mærkningen "no retouch" til reklamer og billeder
Teknik- og Miljøudvalget om udfaldet af beslutningerne, når det
samlede resultat foreligger.
Jon Pape
Serviceområdechef
#
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 178: Henvendelse af 17/1-20 fra Helena Baungaard-Sørensen, København om mærkningen "no retouch" til reklamer og billeder
2138738_0004.png
KØBENHAVNS KOMMUNE
Teknik- og Miljøforvaltningen
Byens Drift
BILAG
Til Teknik- og Miljøudvalget
6. juni 2019
Sagsnr.
2019-0142935
Dokumentnr.
2019-0142935-1
Bilag 1 – Teknik- og Miljøforvaltningens henvendelse til AFA
JCDecaux om indførelse af mærkning af retoucherede reklamer
Teknik- og Miljøudvalgets besluttede på møde den 29. april 2019 at
pålægge forvaltningen at starte forhandling med AFA JCDecaux om
at indføre en mærkning af retoucherede reklamer på kommunens
reklamebærende byudstyr. På den baggrund har forvaltningen den 13.
maj 2019 sendt nedenstående henvendelse til AFA JCDecaux.
Henvendelsen
Kære Anders og Karsten
Teknik- og Miljøudvalget har den 29. april 2019 besluttet, at
forvaltningen skal indlede en forhandling med AFA JCDecaux om at
indføre en mærkning af retoucherede reklamer på det
reklamebærende byudstyr. Beslutningen er motiveret af et ønske om at
reducere den negative virkning af reklamers ofte idealiserede
kropsfremstillinger. Dette skal ske ved at mærke billeder, der bidrager
til at fremme usunde og urealistiske kropsidealer.
Forvaltningen er fuldt ud bekendt med, at den mellem AFA JCDecaux
og Københavns Kommune indgåede koncessionskontrakt ikke giver
Københavns Kommune mulighed for ensidigt at indføre den ønskede
mærkningsordning med virkning for de af kontrakten omfattede
reklameflader. Jeg skal derfor venligst bede AFA JCDecaux om at
meddele Københavns Kommune, på hvilke vilkår AFA JCDecaux
ønsker at indføre den ønskede mærkningsordning. Dette med henblik
på indarbejdelse i koncessionskontrakten.
Vilkårene for en mærkningsordning bør bl.a. berøre følgende temaer:
Hvilke former for billedbehandling/retouchering er omfattet af
mærkningsordningen?
o
I den forbindelse har forvaltningen udarbejdet følgende
beskrivelse og afgrænsning af begrebet
”retouchering”:
https://www.kk.dk/sites/default/files/edoc/Attachments/
21733929-31410031-1.pdf
Islands Brygge 37
Postboks 394
2300 København S
Hvordan skal retoucherede reklamer mærkes?
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 178: Henvendelse af 17/1-20 fra Helena Baungaard-Sørensen, København om mærkningen "no retouch" til reklamer og billeder
Hvordan kan det kontrolleres, om mærkningsordningen
følges?
Hvilke konsekvenser skal det have, hvis et retoucheret billede -
i strid med mærkningsordningen - ikke mærkes?
Hvornår kan mærkningsordningen træde i kraft?
Hvilke økonomiske konsekvenser, om nogen, vil indførelsen af
en mærkningsordning have?
Forvaltningen er bekendt med, at AFA JCDecaux i medfør af
koncessionskontrakten har en væsentlig rolle ved indførelsen af en
mærkningsordning. Forvaltningen er endvidere bekendt med, at der
vil være praktiske konsekvenser af indførelsen af en
mærkningsordning. Derfor er forvaltningen også meget interesseret i
at modtage dels AFA JCDecaux’ generelle synspunkter, dels AFA
JCDecaux’ vurdering af, hvilke konsekvenser indførelsen af
mærkningsordningen vil have.
Af hensyn til den videre behandling i forvaltningen beder jeg venligst
om at modtage AFA JCDecaux’ synspunkter, konsekvensvurdering og
forslag til vilkår snarest muligt og senest den 27. maj 2019.
Jeg står til rådighed for en nærmere drøftelse af denne anmodning,
hvis I har spørgsmål eller bemærkninger.
Med venlig hilsen
Jakob Hjuler Tamsmark
Enhedschef
Partnerskaber
Side 2 af 2
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 178: Henvendelse af 17/1-20 fra Helena Baungaard-Sørensen, København om mærkningen "no retouch" til reklamer og billeder
2138738_0006.png
Københavns Kommune
Teknik- og Miljøforvaltningen
Byens Drift
Att.: Enhedschef Jakob Hjuler Tamsmark
Islands Brygge 37
Postboks 394
2300 København S
København, 6. juni 2019
Vedr.: Mulighed for indføring af mærkningsordning for retoucherede reklamer
Kære Jakob,
Tak for din mail og opfølgning på den politiske beslutning ang. mærkning af retoucherede
reklamer på byudstyret i Københavns Kommune.
Først og fremmest vil vi minde Kommunen om, at AFA JCDecaux støtter idéen og formålet
bag initiativet. Vi vil derfor også nævne muligheden for indførelsen af en positiv mærkning
igen, hvilket kan resultere i en realistisk, praktisk mulighed for indførelse af en
mærkningsordning.
Foranlediget af din forespørgsel har vi genbesøgt problematikken, som drøftet med jer på
møde i november 2018, samt drøftet muligheden for indførelsen med vores kolleger i andre
JCDecaux lande. Dette har dog ikke givet anledning til ændringer siden vores møde i
november. AFA JCDecaux fastholder derfor, at vi ikke ser en realistisk mulighed for
indførelse af en mærkning eller kontrol af reklamer på udvalgte mediegrupper og specifikt
udvalgte medier indenfor en bestemt mediegruppe. Dette er grundet i den struktur
mediemarkedet er opbygget efter, ikke bare i Danmark, men på det samlede globale
mediemarked.
Nedenfor vil vi gennemgå de punkter, som vi finder, er de største forhindringer for
indførelsen af en mærkning af retoucherede reklamer i det reklamefinansierede byudstyr i
Københavns Kommune:
1.
Mulighed for kontrol samt ansvar
Såfremt retoucherede reklamer skal mærkes på kommunens reklamestandere, skal
der placeres et ansvar for, hvem der skal stå for mærkningen, og hvordan den
kontrolleres.
Udvikling af outdoor reklamer er en kompliceret proces, der indeholder op til 14
forskellige led. Disse processer spænder fra selve udviklingen af reklamen til den
fysiske opsætning heraf. Retouchering kan finde sted i mange led:
AFA JCDecaux as
· CVR nr. 12 84 34 88 · Tel. +45 36 34 24 00 · www.afajcdecaux.dk
Frederiksborggade 15, 9 · DK-1360 København K · Sønder Allé 12 · DK-8000 Aarhus C
Nordea Bank Danmark A/S · Konto / Account: 2211 0786-181-380
IBAN: DK4520000786181380 · S.W.I.F.T. address: NDEADKKK
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 178: Henvendelse af 17/1-20 fra Helena Baungaard-Sørensen, København om mærkningen "no retouch" til reklamer og billeder
2138738_0007.png
De mange led betyder, at hverken AFA JCDecaux eller Københavns Kommune vil
være i stand til at kontrollere, om det annoncerede indhold er retoucheret eller ej.
Selv annoncøren, der sætter rammerne ift. retouchering af billedet i deres annonce,
kan have svært ved at kontrollere, hvorvidt f.eks. fotos indkøbt til en reklame er
retoucherede.
2.
Administrativ byrde ved kontrol
En indførelse af kontrol af retoucherede reklamer vil medføre en direkte omkostning
for Københavns Kommune f.s.v. angår kontrollen af hver outdoor reklame, der
bookes til visning på byens reklamefinansierede byudstyr. Denne kontrol vil, udover
at være teknisk vanskelig, ligeledes stille store krav til personaleressourcerne til
kontrol og inspicering af de ca. 2.500
3.000 reklamekampagner, der hvert år vises
på den reklamebærende del af byudstyret.
3.
Godtgørelse for tabt omsætning
Såfremt forslaget vedtages, er det AFA JCDecaux’
forventning,
at virksomhedens
mediepladser vil blive sprunget over, når internationale virksomheder skal placere
deres reklamer. Udviklingen af kampagner er en omfattende og logistisk
kompliceret proces, hvor mange forskellige markeder dækkes af en given
kampagne. Her vil det være lettere at springe Danmark over (og/eller f.eks. vælge
alternative medier), fremfor at lave særlige tilpasninger til det relativt lille
outdoormarked, som København er i en international målestok.
Det forventes derfor, at en fremtidig mærkning af samtlige retoucherede reklamer
vil have en
særdeles negativ indvirkning på AFA JCDecaux’ omsætning i
København. Det vurderes, at forslaget kan ændre omsætningspotentialet med et
trecifret millionbeløb set over kontraktens resterende løbetid.
AFA JCDecaux as
· CVR nr. 12 84 34 88 · Tel. +45 36 34 24 00 · www.afajcdecaux.dk
Frederiksborggade 15, 9 · DK-1360 København K · Sønder Allé 12 · DK-8000 Aarhus C
Nordea Bank Danmark A/S · Konto / Account: 2211 0786-181-380
IBAN: DK4520000786181380 · S.W.I.F.T. address: NDEADKKK
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 178: Henvendelse af 17/1-20 fra Helena Baungaard-Sørensen, København om mærkningen "no retouch" til reklamer og billeder
2138738_0008.png
4.
Beregning af godtgørelse indenfor udbudslovgivningen
Grundet
forslagets væsentlige negative indvirkning på AFA JCDecaux’ mulighed
for omsætning på reklameudstyret i Københavns Kommune, finder AFA JCDecaux
det svært at nå til enighed om en beregning for godtgørelse indenfor de gældende
rammer for ændringer i udbudslovgivningen.
5.
Skævvridning af konkurrencen og afledte effekter heraf
Det vil være både konkurrenceforvridende og skævvridende for reklamemarkedet
samt diskriminerende for en enkelt medieudbyder i outdoorbranchen, hvis et krav
om mærkning af retoucherede reklamer alene indføres på outdoormedierne i
Københavns Kommune. Således dækker forslaget ikke øvrig reklame i Københavns
Kommune, herunder på busser, valgplakater mv.
AFA JCDecaux forudser således, at flere reklamekampagner, der ellers ville have
bragt omsætning til Kommunens reklamefinansierede byudstyr, fremover vil skifte
til andre reklameudbydere, der ikke på samme vis tilbagebetaler Kommunen i form
af afgifter, udstyr eller services. Specielt antallet af ureglementerede reklamepladser
forventes at blive væsentligt forøget grundet det ekstra økonomiske incitament, der
gives ved indførelsen af en mærkning på specifikt udvalgte medier indenfor
mediegruppen.
Afslutningsvis gør vi opmærksom på, at der allerede i dag er indført velfungerende regler
for annoncørers brug af reklameflader, herunder overholdelse af markedsføringsloven, det
internationale reklamekodeks, forbrugerombudsmandens anvisninger for området samt
reklameetiske institutioners regler og retningslinjer for reklamering. Regler og krav der
ligeledes står beskrevet i kontrakten mellem AFA JCDecaux og Københavns Kommune.
AFA JCDecaux har herudover udarbejdet et internt reglement, der går væsentligt længere
end de ovenfor listede regler, f.eks. i forhold til fortolkning af racismeparagraffen og visning
af nøgenhed.
Idéen bag forslaget og formålet bag indførelsen er vi ikke imod. Vi støtter ligeledes
indførelsen af en positiv mærkning af ikke-retoucherede reklamer på det
reklamefinansierede byudstyr i Københavns Kommune, samt indførelsen af en national
lovgivning der sikrer et fælles grundlag for reklamering på tværs af mediegrupper og
medieudbydere.
Vi drøfter gerne Københavns Kommunes oplæg til en løsning, når denne foreligger.
Med venlig hilsen
AFA JCDecaux as
Anders Axelsen
Administrerende direktør
AFA JCDecaux as
· CVR nr. 12 84 34 88 · Tel. +45 36 34 24 00 · www.afajcdecaux.dk
Frederiksborggade 15, 9 · DK-1360 København K · Sønder Allé 12 · DK-8000 Aarhus C
Nordea Bank Danmark A/S · Konto / Account: 2211 0786-181-380
IBAN: DK4520000786181380 · S.W.I.F.T. address: NDEADKKK