Til Teknik- og Miljøudvalget
6.
juni 2019
Sagsnr.
2019-0142935
Dokumentnr.
2019-0142935-1
Orientering om resultat af den indledende forhandling med AFA
JCDecaux om indførelse af mærkning af retoucherede reklamer
på de reklamebærende byudstyr.
Baggrund
Teknik- og Miljøudvalget besluttede 29. april 2019, at forvaltningen
skal indlede en forhandling med AFA JCDecaux om at indføre en
mærkning af retoucherede reklamer på det reklamebærende byudstyr.
Forvaltningen henvendte sig på den baggrund den 13. maj 2019 til
AFA JCDecaux for at indlede en forhandling, jf. bilag 1, og AFA
JCDecaux’s svar af
6. juni
2019 fremgår af bilag 2.
Svar fra AFA JCDecaux
AFA JCDecaux skriver i deres svar til forvaltningen
6. juni
2019, at
virksomheden støtter idéen og formålet bag initiativet, men at der er
en række udfordringer forbundet med indførelse af en
mærkningsordning, som til sammen gør, at AFA JCDecaux ikke ser
det som en realistisk mulighed at indføre en mærkning af retoucherede
reklamer.
AFA JCDecaux lægger i svaret vægt på, at det vil være forbundet med
store økonomiske konsekvenser at indføre en mærkningsordning, da
det vil have negativ indvirkning på deres muligheder for omsætning i
København. AFA JCDecaux påpeger ”Det
forventes derfor, at en
fremtidig mærkning af samtlige retoucherede reklamer vil have en
særdeles negativ indvirkning på AFA JCDecaux’ omsætning i
København. Det vurderes, at forslaget kan ændre
omsætningspotentialet med et trecifret millionbeløb set over
kontraktens resterende løbetid.”
Ligeledes påpeger AFA JCDecaux at det forventeligt vil være svært at
nå til enighed om en beregning for godtgørelse indenfor de gældende
rammer for ændringer i udbudslovgivningen.
AFA JCDecaux nævner derfor igen muligheden for indførelsen af en
positiv mærkning igen, hvilket virksomheden mener bedre kan
resultere i en realistisk, praktisk mulighed for indførelse af en
mærkningsordning.
Forvaltningens vurdering
På baggrund af svaret fra AFA JCDecaux er det forvaltningens
vurdering, at der ikke er grundlag for yderligere forhandling omkring
mærkning af retoucherede reklamer. Dette skyldes, at AFA JCDecaux
fastholder deres standpunkt om, at det ikke er realistisk at indføre en
!
"
#