Beskrivelse/udkast til fundraising for
’no retouch’
Problem og løsning:
Nyt va d ærke vil ’ udge’ og disrupte rekla e ra he og de so iale
edier:
’ o retou h’ er
et vandmærke, der er skabt med det formål, at anerkende foto og reklamer for IKKE at være
retoucherede. Ligesom f.eks. Ø-mærket, som anerkender fødevarer for ikke, at være fyldt med sprøjtegift og
pesticider, Astma-Allergi
ærket på produkter ude allergifre kalde de i dhold, ’ % parfu e/ %
para e er’, ’ ikke testet på dyr’, Fair-Trade
mærket etc. Det er derved ikke et forbud/advarselsmærkat, men
derimod et frivilligt vandmærke/pejlemærke som skaber stor anerkendelse både for virksomheden og
forbrugeren at kunne navigere efter.
I mange andre brancher, f.eks. fødevarebranchen, hudplejebranchen og nu også indenfor klima (det nye CO2-
neutral mærke på f.eks. vandflasker)
fi des der et utal af positive ærker, der hylder ’det su de og gode
valg’ ude at pege fi gre af a dre, so ikke tilvælger dette. Va d ærket ’ o retou h’ fu gerer hertil åde
globalt og nationalt.
Værdiskabelse:
Et ordsprog fortæller, at et billede siger mere end 1000 ord. Ny forskning viser dog, at vi
opfatter billeder 60.000 gange hurtigere end ord! Derfor kan sociale medier/reklamer have så stor indflydelse
på vores selvværd/kropsforståelse. Statistik:
Sundhedsstyrelsen skønner, at op mod 29 procent af alle unge piger i Danmark har et så problematisk
forhold til mad, krop og vægt, at de er i risikozonen for at udvikle en spiseforstyrrelse.
I 2016 blev 2.551 børn og unge i alderen 0-18 år diagnosticeret med en spiseforstyrrelse. Det er en
fordobling siden år 2006, hvor det tilsvarende tal var 1.118.
I en undersøgelse fra
7 fra ’The
Royal Society for Public Health UK’ af 1.500 unge 16-24år, er det
sociale medie Instagram kåret som det værste medie for selvværd/trivsel.
Der findes i dag 300+ apps for at kunne retouchere/photoshoppe billeder.
'P4 finder på' 22. april 2019 -
Tommy Ahlers valgte 'no retouch' som den bedste idé.
Kan høres i én samlet
lydvideo: https://youtu.be/sfPOXPCl7Ac
De 17 verdensmål - Mål 5: Ligestilling mellem kønnene
5.1
Stop alle former for diskrimination af alle kvinder og piger overalt.
5.b
Øge brug af teknologi, som hjælpemiddel, især informations- og kommunikationsteknologi, for at
fremme kvinders rettigheder og muligheder.
5.c
Fornuftige politikker og lovgivning, der kan håndhæves, og som fremmer ligestilling mellem kønnene og
styrker alle kvinders og pigers rettigheder og muligheder på alle niveauer, skal vedtages og styrkes.
Mål 5
i ødeko
es af ’ o retou h’
ved at gøre op med den massive manipulitaion af især kvindekroppen i
mediebilledet, som er med til, at skabe ubalance imellem kønnene og fremstiller et stadig steriotybt udtryk
for hvordan en ideal kvindekrop skal se ud og hvad unge derfor måler sig imod og afspejler sig i.
1