Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del Bilag 169
Offentligt
2137326_0001.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: MEDINT
Sagsbeh.: DEPIKR
Koordineret med: JURA
Sagsnr.: 1903537
Dok. nr.: 1002651
Dato: 17.01.2020
Til alle på vedlagte liste
Høring: Udkast til forslag til lov om videnskabsetisk behandling af
kliniske afprøvninger af medicinsk udstyr m.v., ændring af lov om
medicinsk udstyr, sundhedsloven, lægemiddelloven, og lov om
videnskabsetisk behandling af sundhedsvidenskabelige
forskningsprojekter
(Tilpasning af dansk lovgivning til forordninger om medicinsk udstyr og
udstyr til in vitro diagnostik, styrket habilitet ved industrisamarbejde
og behandling af personoplysninger i kliniske forsøg med lægemidler
og kliniske afprøvninger af medicinsk udstyr)
./.
Hermed sendes vedlagte udkast til forslag til lov om videnskabsetisk behandling af kliniske
afprøvninger af medicinsk udstyr m.v., ændring af lov om medicinsk udstyr, sundhedsloven,
lægemiddelloven, og lov om videnskabsetisk behandling af sundhedsvidenskabelige
forskningsprojekter i høring.
Sundheds- og Ældreministeriet skal anmode om at modtage eventuelle bemærkninger til
lovudkastet
senest den 17. februar 2020 kl. 12.
Bemærkningerne bedes sendt til Sundheds- og Ældreministeriet på
[email protected]
med kopi
til
[email protected], [email protected]
og
[email protected].
Eventuelle spørgsmål til forslag om ændring af lov om medicinsk udstyr kan rettes til Ida
Krems på 7226 9575, lov om videnskabsetisk behandling af kliniske afprøvninger af
medicinsk udstyr m.v. og ændringen af lov om videnskabsetisk behandling af
sundhedsvidenskabelige forskningsprojekter til Rikke Skadhauge Seerup på 7226
9461/29405291 og om ændring af sundhedsloven og lægemiddelloven til Mie Saabye på
7226 9603.
Lovforslagets formål og indhold
Ændringer af lov om medicinsk udstyr
De gældende EU-retlige regler om medicinsk udstyr bliver den 26. maj 2020 og 26. maj 2022
erstattet af
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2017/745 af 5. april 2017 om
medicinsk udstyr, om ændring af direktiv 2001/83/EF, forordning (EF) nr. 178/2002
og forordning (EF) nr. 1223/2009 og om ophævelse af Rådets direktiv 90/385/EØF
og 93/42/EØF (forordning 2017/745 om medicinsk udstyr), og
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2017/746 af 5. april 2017 om
medicinsk udstyr til in vitro-diagnostik og om ophævelse af direktiv 98/79/EF og
Kommissionens afgørelse 2010/227/EU (forordning 2017/746 om medicinsk
udstyr til in vitro-diagnostik).
Forordningerne finder direkte anvendelse i Danmark. Det betyder, at
lov om medicinsk
udstyr
skal tilpasses, således at der ikke er nationale regler, der strider mod EU-reglerne,
som f.eks. kravene om opbevaring af fakturaer vedrørende medicinsk udstyr, som
importører og distributører har solgt til det danske marked. Derudover skal der fastsættes
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 169: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om medicinsk udstyr, sundhedsloven, lægemiddelloven, lov om kliniske forsøg med lægemidler (Tilpasning af dansk lovgivning til forordninger om medicinsk udstyr og udstyr til in vitro diagnostik, styrket habilitet ved industrisamarbejde og behandling af personoplysninger i kliniske forsøg med lægemidler og kliniske afprøvninger af medicinsk udstyr), fra sundheds- og ældreministeren
2137326_0002.png
nationale regler, der gør det muligt at anvende EU-reglerne på de punkter i forordningerne,
hvor nationale regler er krævet. Det drejer sig blandt andet om sprogkrav til f.eks.
brugsanvisninger, sundhedsinstitutioners pligt til at udlevere implantatkort, regler om
Lægemiddelstyrelsens kontrol på området og sanktioner for overtrædelse af EU-reglerne.
For at styrke sikkerheden for patienter, forsøgspersoner og brugere af produkter uden et
medicinsk formål foreslås fastsat nationale særregler på visse af de områder, hvor der er
hjemmel til det i forordning 2017/745 om medicinsk udstyr. På den baggrund foreslås, at
Lægemiddelstyrelsen skal godkende kliniske afprøvninger på mennesker af lav- eller
mellemrisikoudstyr og af udstyr uden medicinsk formål, og at der fastsættes krav om, at
distributører af udstyr uden medicinsk formål skal registreres hos Lægemiddelstyrelsen.
Det fremgår af begge forordninger, at de ikke berører national ret om organisering, levering
eller finansiering af sundhedstjenester. Det foreslås på den baggrund, at en række
gældende bestemmelser i lov om medicinsk udstyr videreføres, herunder bestemmelserne
om, at sundheds- og ældreministeren kan fastsætte regler om indberetning af hændelser
og regler om, at medicinsk udstyr kun kan udleveres på apoteket. De gældende regler kan
udvides til også at omfatte produkter uden medicinsk formål, hvilket foreslås, med henblik
på at understøtte hensigten med de nye EU-regler om at styrke sikkerheden for brugere af
produkterne uden medicinsk formål.
Det bemærkes, at yderligere lovændringer i anledning af forordning 2017/746 om
medicinsk udstyr til in vitro-diagnostik, som finder anvendelse fra maj 2022, kan blive
relevant i senere folketingsår.
Den videnskabsetiske vurdering af kliniske afprøvninger af medicinsk udstyr
Med forordning 2017/745 om medicinsk udstyr følger en forpligtelse for medlemsstaterne
til at tilpasse rammerne for den videnskabsetiske vurdering af kliniske afprøvninger af me-
dicinsk udstyr og produkter uden et medicinsk formål.
Det følger af forordningen om medicinsk udstyr, at kliniske afprøvninger af medicinsk udstyr
og produkter uden et medicinsk formål skal underkastes en etisk gennemgang. Den etiske
gennemgang skal foretages af en etisk komité i overensstemmelse med national ret.
Derudover skal medlemsstaterne sikre, at procedurerne for den videnskabsetisk komités
gennemgang er forenelige med de procedurer, der er fastsat i forordningen for vurderingen
af ansøgningen om tilladelse til en klinisk afprøvning af medicinsk udstyr.
I medfør af forordningen skærpes procedurerne for vurderingen, og tidsfristerne for
vurderingen af ansøgninger om kliniske afprøvninger forkortes. Overholdelse heraf
forudsætter, at der etableres et meget tæt samarbejde mellem Lægemiddelstyrelsen og
komitésystemet.
Det foreslås derfor
for det første,
at den videnskabsetiske behandling af ansøgninger af
sundhedsvidenskabelige forskningsprojekter, der angår kliniske afprøvninger af medicinsk
udstyr, som i dag foregår i de regionale videnskabsetiske komitéer, flyttes til specialiserede
statslige videnskabsetiske medicinske komitéer, som er de samme komitéer, der skal
foretage den videnskabsetiske behandling af kliniske forsøg med lægemidler, jf. lov nr. 620
af 8. juni 2016 om kliniske forsøg med lægemidler. De nye videnskabsetiske medicinske
komitéer, sekretariatsbetjent af Fællessekretariatet for Det Etiske Råd og National
Videnskabsetisk Komité, skal behandle alle ansøgninger om kliniske afprøvninger af
medicinsk udstyr. Denne ændring skaber mulighed for en enkel og hurtig proces for
komitéernes sagsbehandling og for en effektiv koordinering mellem komitésystem og
Lægemiddelstyrelsen.
Side 2
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 169: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om medicinsk udstyr, sundhedsloven, lægemiddelloven, lov om kliniske forsøg med lægemidler (Tilpasning af dansk lovgivning til forordninger om medicinsk udstyr og udstyr til in vitro diagnostik, styrket habilitet ved industrisamarbejde og behandling af personoplysninger i kliniske forsøg med lægemidler og kliniske afprøvninger af medicinsk udstyr), fra sundheds- og ældreministeren
2137326_0003.png
Ansøgninger om kliniske afprøvninger af medicinsk udstyr udgør ca. 8-10 pct. af det samlede
antal ansøgninger vedrørende sundhedsvidenskabelige forskningsprojekter, der idag
anmeldes til de regionale videnskabsetiske komitéer. Den videnskabsetiske gennemgang af
øvrige sundhedsvidenskabelige forskningsprojekter vil fortsat skulle foretages af de
regionale komitéer.
Det foreslås
for det andet,
at reglerne for den videnskabsetiske vurdering af kliniske
afprøvninger af medicinsk udstyr flyttes fra komitéloven til en ny lov om videnskabsetisk
behandling af kliniske afprøvninger af medicinsk udstyr m.v. Det betyder, at den
videnskabsetiske behandling af kliniske afprøvninger af medicinsk udstyr fremadrettet ikke
vil være omfattet af komitélovens regler, men vil være omfattet af reglerne i den nye lov
om videnskabsetisk behandling af kliniske afprøvninger af medicinsk udstyr.
Det bemærkes, at forskningsprojekter med produkter uden et medicinsk formål idag ikke er
omfattet af komitéloven, og derved ikke skal anmeldes og godkendes af en videnskabsetisk
komité før projektet kan påbegyndes. Den nye forordning om medicinsk udstyr indebærer
dog, at produkter uden et medicinsk formål, der er opført på listen i forordningens bilag XVI,
omfattes af forordningens regler, herunder kravet om en videnskabsetisk vurdering.
Formålet med denne del af lovforslaget er således at sikre, at Danmark lever op til forord-
ningen og sikrer et godt grundlag for den videnskabsetiske vurdering og behandling af an-
søgninger om kliniske afprøvninger af medicinsk udstyr
både for at sikre, at hensynet til
forsøgspersonerne varetages, og for at bidrage til, at Danmark bevarer sin styrkeposition i
Europa inden for sundhedsforskning.
Styrket habilitet ved industrisamarbejde
Med denne del af forslaget udmøntes anbefalinger som følge af evaluering af de gældende
regler om sundhedspersoners habilitet, når de samarbejder med lægemiddel- og
medicovirksomheder og specialforretninger med medicinsk udstyr. De nuværende regler
består en an anmeldelses- og tilladelsesordning.
Der er tale om forslag til mindre justeringer af ordningerne. Det foreslås bl.a. at udvide
afgrænsningen af lægemiddelvirksomheder, som er omfattet af tilknytningsreglerne til også
at omfatte udenlandske virksomheder, som er repræsenteret i Danmark, og at lade
virksomheder, der arbejder med udstyr uden et medicinske formål (såkaldte æstetiske
produkter) omfatte af tilknytningsreglerne. Herudover foreslås det bl.a. at udvide
ordningen til også at omfatte opgavetyper i form af faglig information. Herudover foreslås
det bl.a., at lægers tilknytning til specialforretninger med medicinsk udstyr ændres fra den
nuværende anmeldelsesordning til den samme anmeldelses- og tilladelsesordning, som
gælder for lægemiddel- og medicovirksomhed. Endeligt foreslås det bl.a., at udvide
anmeldelsesordningen ved modtagelse af økonomisk støtte - fra alene at omfatte
aktiviteter i udlandet - til også at omfatte økonomisk støtte til deltagelse i internatonale
fagrelevante kongresser og konferencer i Danmark.
Begrænsning af den registreredes (forsøgspersonens) databeskyttelsesrettigheder
Formålet med denne del af lovforslaget er at sikre, at alle relevante data, herunder data om
bivirkninger, indgår i forsøgsresultaterne for et klinisk forsøg med lægemidler eller klinisk
afprøvning af medicinsk udstyr.
Det foreslås derfor at indføre de samme begrænsninger i forsøgspersoners rettigheder, som
gælder efter databeskyttelsesforordningen (GDPR) i sundhedsvidenskabelige
forskningsprojekter i øvrigt, når forsøgspersoners personoplysninger behandles i
Side 3
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 169: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om medicinsk udstyr, sundhedsloven, lægemiddelloven, lov om kliniske forsøg med lægemidler (Tilpasning af dansk lovgivning til forordninger om medicinsk udstyr og udstyr til in vitro diagnostik, styrket habilitet ved industrisamarbejde og behandling af personoplysninger i kliniske forsøg med lægemidler og kliniske afprøvninger af medicinsk udstyr), fra sundheds- og ældreministeren
2137326_0004.png
forbindelse med kliniske forsøg med lægemidler og kliniske afprøvninger af medicinsk
udstyr.
Det foreslås nærmere bestemt, at databeskyttelsesforordningens artikel 15 (indsigtsret), 16
(ret til berigtigelse), 18 (ret til begrænsning af behandling) og 21 (ret til indsigelse) ikke skal
finde anvendelse, hvis personoplysningerne udelukkende behandles i forbindelse med
kliniske forsøg med lægemidler eller kliniske afprøvninger af medicinsk udstyr. Derved vil
den registreredes (forsøgspersonens) databeskyttelsesretlige rettigheder, jf.
databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven, i kliniske forsøg med lægemidler
og kliniske afprøvninger af medicinsk udstyr blive sidestillet med de rettigheder, som
forsøgspersonen har i øvrige sundhedsvidenskabelige forskningsprojekter.
Baggrunden herfor er, at en forsøgsperson, der oplever bivirkninger ved eksempelvis et
forsøgslægemiddel og ønsker at udtræde af lægemiddelforsøget, kan gøre indsigelse mod
behandling af dennes personoplysninger i det kliniske forsøg i henhold til
databeskyttelsesforordningens artikel 21. Det kan
på baggrund af en konkret vurdering -
betyde, at den dataansvarlige (forskeren) ikke længere må behandle personoplysninger om
forsøgspersonen. Det vil kunne give et falsk positivt helhedsbillede af lægemidlerne, hvis
forsøgspersonens personoplysninger ikke indgår i forsøgsresultatet. Det kan potentielt få
alvorlige konsekvenser for patienterne, hvis lægemidler på grundlag af sådanne
ufuldstændige forsøgsresultater godkendes til markedet. Tilsvarende betragtninger gør sig
gældende for kliniske afprøvninger af medicinsk udstyr.
Forslaget vil
ikke
ændre ved, at forsøgspersonerne på et hvilket som helst tidspunkt kan
udtræde af forsøget/afprøvningen, men lovforslaget vil sikre, at de pågældendes data vil
skulle blive i forskningsprojektet og indgå i forsøgets/afprøvningens resultat.
Lovtekniske opdateringer
Derudover indeholder lovforslaget en række mindre lovtekniske opdateringer af
komitéloven– eksempelvis komitélovens § 3, stk. 3.
Lovforslagets ikrafttræden
Lovforslaget foreslås at træde i kraft den 26. maj 2020, samtidig med at forordning
2017/745 om medicinsk udstyr finder anvendelse i dansk ret. Dog således, at enkelte
ændringer af lov om medicinsk udstyr, foreslås at træde i kraft 26. maj 2022, da forordning
2017/746 om medicinsk udstyr til in vitro-diagnostik finder anvendelse fra denne dato, og
disse ændringer alene knytter sig til den forordning.
Det bemærkes desuden, at de foreslåede ændringer vedrørende kliniske afprøvninger af
medicinsk udstyr (lovforslagets §§ 1-18 og § 21, nr. 5) ikke finder anvendelse for kliniske
afprøvninger af medicinsk udstyr, der anmeldes, godkendes og er påbegyndt før den 26.
maj 2020.
Proces
Lovforslaget forventes fremsat for Folketinget i marts 2020.
Med venlig hilsen
Ida Krems
Side 4