Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del Bilag 168
Offentligt
2137308_0001.png
2019
Sundhedsstyrelsens Servicetjek af
offentligt finansieret alkoholbehandling
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 168: Orientering om Sundhedsstyrelsens servicetjek af alkoholbehandlingsområdet, fra sundheds- og ældreministeren
2137308_0002.png
[Forside - Title]
Side 2/14
Sundhedsstyrelsens Servicetjek af offentligt finansieret alkoholbehandling
Sundhedsstyrelsen
Islands Brygge 67
2300 København S
www.sst.dk
Versionsdato:06.12.2019
Format:
pdf
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 168: Orientering om Sundhedsstyrelsens servicetjek af alkoholbehandlingsområdet, fra sundheds- og ældreministeren
2137308_0003.png
Sundhedsstyrelsen
Side 1/24
Indholdsfortegnelse
1.
Servicetjek af offentligt finansieret alkoholbehandling ...........................................2
Afgrænsning af Sundhedsstyrelsens servicetjek .......................................................... 2
Udviklingspotentialer ...........................................……………………………………...3
Introduktion til alkoholbehandlingsområdet ...............................................................4
2.
Kvaliteten i offentligt finansieret alkoholbehandling ..............................................6
Kvalitetsstandarder......................................................................................................... 7
Tilbud indrettet efter patienterne ................................................................................... 9
Farmakologisk behandling .......................................................................................... 10
Sundhedsfaglig alkoholbehandling .............................................................................. 10
Varigheden af behandlingsforløb .............................................................................12
3.
Strukturelle faktorer ...................................................................................................... 14
Styringsramme og organisering .................................................................................. 14
Tilsyn med alkoholbehandlingssteder ......................................................................... 15
Data vedr. alkoholbehandling ...................................................................................... 17
4.
Personalets kompetencer ........................................................................................18
Uddannelse af medarbejdere i offentligt finansieret alkoholbehandling...................18
Prioritering af social- og sundhedsfagligheden ........................................................... 18
5.
Tilbud til unge ...........................................................................................................20
Opsporing og tidlig indsats.......................................................................................20
Unge i behandling ....................................................................................................20
6.
Referencer ...................................................................................................................... 22
Bilagsfortegnelse .............................................................................................................. 23
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 168: Orientering om Sundhedsstyrelsens servicetjek af alkoholbehandlingsområdet, fra sundheds- og ældreministeren
2137308_0004.png
Sundhedsstyrelsen
Side 2/24
1. Servicetjek af offentligt
finansieret alkoholbehandling
Afgrænsning af Sundhedsstyrelsens servicetjek
I forbindelse med 1. behandlingen af beslutningsforslag nr. B 27 om alkoholbehandlings-
pakke som led i sundhedsreformen og forespørgselsdebat F18 om styrket
alkoholbehandling til unge den 10. januar 2019 var der i Folketinget opbakning til, at
Sundhedsministeren bad Sundhedsstyrelsen om at foretage et servicetjek af den
offentligt finansierede alkoholbehandling.
Sundhedsstyrelsen skal med servicetjekket afdække de udfordringer, der er på
alkoholbehandlingsområdet af både faglig og strukturel karakter. Servicetjekket skal som
minimum indeholde en vurdering af alkoholbehandlingsområdet og følgende temaer:
Kvaliteten af behandlingen i den offentligt finansierede alkoholbehandling
Strukturelle faktorers betydning for kvalitet i alkoholbehandlingen
Personalets kompetencer
Tilbud til unge med alkoholafhængighed
Servicetjekket omfatter alkoholbehandling efter sundhedslovens § 141, hvor det fremgår,
at kommunalbestyrelsen skal tilbyde vederlagsfri behandling enten ved at etablere
behandlingstilbud på egne institutioner eller ved indgåelse af aftaler med andre
kommunal- bestyrelser, regionsråd eller private institutioner.
Private alkoholbehandlingssteder, der kun behandler borgere, som selv betaler, f.eks.
via en arbejdsgiverbetalt forsikring, er ikke inkluderet i servicetjekket.
Sundhedsstyrelsen har som en del af grundlaget for servicetjekket anmodet
konsulentvirksomhederne COWI/DECIDE om at gennemføre en afdækning af kvaliteten i
den offentligt finansierede alkoholbehandling. COWI/DECIDE har baseret afdækningen
på spørgeskemaundersøgelse og interviews med alkoholbehandlingssteder, og der er
undervejs tillige afholdt to dialogmøder med interessenter på alkoholbehandlingsområdet.
Patienter og pårørende er ikke blevet interviewet i forbindelse med afdækningen.
Afdækningsrapporten belyser dermed alene offentligt finansierede behandlingssteders
eget bud på kvalitet i alkoholbehandlingen.
Afdækningsrapporten opstiller følgende hovedudfordringer, som servicetjekket belyser
yderligere:
Opsporingsgab mellem borgere med behov for behandling og borgere i behandling
Opsporing og rekruttering af 25-45 årige til behandling
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 168: Orientering om Sundhedsstyrelsens servicetjek af alkoholbehandlingsområdet, fra sundheds- og ældreministeren
2137308_0005.png
Sundhedsstyrelsen
Side 3/24
Rammer for kommunernes styring af serviceniveau, kvalitet og økonomi
Uddannelse og kompetenceniveau i alkoholbehandlingen
Faglig kvalitet hos mindre behandlingssteder med få ansatte
Herudover skitserer servicetjekket dertil en række forhold og udfordringer, som ikke har
været omfattet af afdækningsrapporten bl.a. grundet afgrænsningen af
COWI/DECIDEs konsulentopgave, men som også vurderes at være afgørende for en
samlet vurdering af kvaliteten i den offentligt finansierede alkoholbehandling.
Særskilte udfordringer med kvaliteten i behandlingen af hhv. gravide med et
rusmiddelproblem og borgere med dobbeltdiagnoser er ikke omfattet af dette servicetjek.
Sundheds- og Ældreministeriet har i oktober 2019 oversendt Sundhedsstyrelsens
evaluering af tilbuddene til gravide med et rusmiddelproblem til orientering til
Folketingets sundhedsordførere og socialordførere. De to områder er derfor ikke
nærmere gennemgået i dette servicetjek.
Notatet er opbygget efter de fire hovedtemaer, som Sundhedsstyrelsen blev bedt om at
undersøge, men disse hovedtemaer er suppleret og perspektiveret med en række
tilhørende undertemaer, der har betydning for den kvalitet, som patienten møder i
forbindelse med alkoholbehandlingen i sidste ende.
Udviklingspotentialer
Kvalitet i alkoholbehandling omhandler naturligvis indholdet af selve alkoholbehandlingen,
men kvalitet handler i lige så høj grad om delelementer som tidlig opsporing, rekruttering,
kapacitet, fornuftig vægtning af sundheds- og socialfaglig tilgang og personalets
kompetencer. Herudover handler det også om fleksibilitet i tilbuddene bl.a. i
behandlingens intensitet og placering på døgnet, så de kan tilpasses patientens liv og
behov, ikke omvendt. Fokus på og kvalitet i alle disse delelementer er vigtige for, at den
drikkende, dennes pårørende og samfundet som helhed kan have tillid til, at den
alkoholbehandling, der foregår, sker efter den højest mulige standard. Patienternes tillid
til både de behandlere og den behandling, som de møder, er vigtig for resultatet.
Der er sket en positiv udvikling i kvaliteten fra begyndelsen af kommuneres ansvarsperiode
til i dag, men der er fortsat flere forhold og elementer i alkoholbehandlingen som er af
svingende kvalitet, og hvor der er brug for at prioritere anderledes og løfte kvaliteten.
Der er et behov for at styrke den sundhedsfaglige del af alkoholbehandlingen, da der er
tale om behandling af patienter med afhængighed, og mange er i medicinsk
behandling. Der vurderes at være en væsentlig risiko for patientsikkerheden, hvis
patienten ikke systematisk tilbydes eller er i kontakt med sundhedsfagligt personale.
Patienten bør mødes af samme sundhedsfaglighed, som når man kommer ind i andre
dele af sundhedsvæsnet.
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 168: Orientering om Sundhedsstyrelsens servicetjek af alkoholbehandlingsområdet, fra sundheds- og ældreministeren
2137308_0006.png
Sundhedsstyrelsen
Side 4/24
Forpligtigende nationale kvalitetsstandarder for alle behandlingssteder, både offentlige og
private, kan bidrage til at øge kvalitetsniveauet og patientsikkerheden. Nationale
kvalitetsstandarder, som alle, der ønsker at tilbyde alkoholbehandling, skal følge, kan øge
sandsynligheden for, at den behandling, som patienten får, er evidensbaseret og
kvalitetssikret. For at øge gennemsigtigheden særligt for den drikkende og pårørende,
bør behandlingsstederne gøre deres egen kvalitetsstandard offentligt tilgængeligt.
Nationale kvalitetsstandarder kan ligeledes være en ramme, der er med til at strukturere
og systematisere tilsynsarbejdet, samt tydeligøre for tilbuddene, hvilke kvalitetsparametre
de skal leve op til for at kunne tilbyde alkoholbehandling i Danmark - offentligt
finansieret eller ej.
Det bør sikres, at medarbejdere med borger/patientkontakt har kompetencerne til at
identificere alkoholproblemer, og at der generelt er et øget fokus på opsporing og
rekruttering, da det vil være til gavn for både for den drikkende, pårørende og for
samfundet.
Fokus på tidlig opsporing og rådgivning af unge med alkoholproblemer bør øges. Tilbud til
unge med et behandlingskrævende brug af alkohol bør være tilrettelagt med et bredt sigte
på behandling af alkoholproblemer og andre rusmidler samt have en både social- og
sundhedsfaglig tilgang.
Introduktion til alkoholbehandlingsområdet
Forbruget af alkohol har stor betydning for folkesundheden i Danmark. Et stort forbrug af
alkohol kan have personlige, sundhedsmæssige, sociale og økonomiske konsekvenser for
den, der drikker, ligesom det har betydelige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Mange risikofaktorer har en negativ social gradient forstået på den måde, at borgere, der
er dårligt socioøkonomisk stillede, ofte ryger mest, motionerer mindst og spiser mest
usundt. Sådan forholder det sig ikke entydigt med alkohol i Danmark.
Evidens- og vidensbaseret alkoholbehandling er afgørende for at imødekomme de
negative konsekvenser, som en alkoholafhængighed eller et skadeligt forbrug medfører
for den drikkende og pårørende samt for kommuner og sundhedsvæsenet, da en lang
række udgifter i både sundheds- og i socialsektoren hænger sammen med for stort et
alkoholforbrug.
Mange danskere har et stort forbrug af alkohol. En undersøgelse fra 2008 har
estimeret, at der i Danmark er ca. 140.000 med alkoholafhængighed, og ca. 585.000
med et skadeligt forbrug (1). I Den Nationale Sundhedsprofil, der gennemføres næste
gang i 2021 forventes stillet nye spørgsmål, der muliggøre et nyt estimat for omfanget
af alkoholafhængige i 2022.
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 168: Orientering om Sundhedsstyrelsens servicetjek af alkoholbehandlingsområdet, fra sundheds- og ældreministeren
2137308_0007.png
Sundhedsstyrelsen
Side 5/24
Data fra det nationale alkoholbehandlingsregister (NAB) viser, at
alkoholbehandlingsstederne har indberettet, at 17.600 patienter var i alkoholbehandling i
2017, og at ca. halvdelen af de, der er i alkoholbehandling i et givent år, er gengangere,
dvs. har været i alkoholbehandling før det nuværende forløb. Kun ca. en tredjedel, der er i
behandling i et givent år, afsluttes samme år, og heraf afsluttes kun ca. 2.500 med en
færdigbehandlingskode. De resterende patienter har enten selv afsluttet behandlingen
eller er fortsat indskrevet i behandlingen. I 2018 var der 6.500 patienter, der var
indskrevet i mere end 1 år.
Tabel 1. Antal personer i alkoholbehandling pr. år for perioden 2008-2018
År
Antal
personer
Heraf
Antal
nye i be-
handling
Antal
kendte i
behand-
ling
Kilde
Note
Det Nationale Alkoholbehandlingsregister (pr. 4. juli 2019), Sundhedsdatastyrelsen.
Inkluderer personer med oplyst CPR-nummer og personer i anonym alkoholbehandling. En person kan
optræde flere gange, hvis personen er indskrevet i anonyme behandlingsforløb.
6.404
7.425
8.446
8.613
8.947
9.280
9.487
5.902
6.671
7.018
6.834
7.677
7.792
8.096
2008
12.306
2010
14.096
2012
15.464
2014
15.447
2016
16.624
2017
17.072
2018
17.583
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 168: Orientering om Sundhedsstyrelsens servicetjek af alkoholbehandlingsområdet, fra sundheds- og ældreministeren
Sundhedsstyrelsen
Side 6/24
2. Kvaliteten i offentligt finansieret
alkoholbehandling
Afdækningsrapporten og KL har peget på, at der er sket en positiv udvikling i kvaliteten fra
kommunerne fik ansvaret for alkoholbehandlingen til i dag. Dette vurderes alene i forhold
til kommunernes startsted i 2007 og er ikke en sammenligning eller udvikling ift. kvaliteten
i alkoholbehandlingen før 2007, hvor ansvaret lå hos amterne. Men der er fortsat flere
forhold og elementer i alkoholbehandlingen, som er af svingende kvalitet, og hvor der er
brug for at prioritere anderledes og løfte kvaliteten.
Der kan peges på behovet for at styrke den sundhedsfaglige del af
alkoholbehandlingen. Da der er tale om behandling af patienter med afhængighed, og
mange er i medicinsk behandling, vurderes der at være en væsentlig risiko for
patientsikkerheden, hvis patienten ikke systematisk tilbydes eller er i kontakt med
sundhedsfagligt personale.
Det bør være sådan, at alle alkoholbehandlingssteder systematisk skal tilbyde
patienterne undersøgelse, vurdering, behandling og evt. viderehenvisning på samme
måde, som hvis patienten kom ind i andre dele af sundhedsvæsnet, især da det
vurderes at alkoholbehandling for mange af patienterne, særligt socialt udsatte, kan være
eneste kontakt til behandlingssystemet.
Nationale kvalitetsstandarder, som alle, der ønsker at tilbyde alkoholbehandling, skal følge,
øger sandsynligheden for, at den behandling, som patienten får, er evidensbaseret og
kvalitetssikret, uden at det er afhængigt af bopælskommune. Ved at hver kommune gør
deres kvalitetsstandard offentligt tilgængelig øges gennemsigtigheden af tilbuddene for
både den drikkende og pårørende.
I et behandlingsforløb bør der efter tre måneder tages aktivt stilling til, om målet med
behandling er nået eller om behandlingsforløbet evt. skal forlænges. Det ser ud til, at
Sundhedsstyrelsens anbefaling om, at et behandlingsforløb som udgangspunkt
planlægges af tre måneders varighed, ikke efterleves.
Det peger på, at der bør udvikles nationale vejledninger eller kvalitetsstandarder, der mere
detaljeret beskriver indholdet af god alkoholbehandling.
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 168: Orientering om Sundhedsstyrelsens servicetjek af alkoholbehandlingsområdet, fra sundheds- og ældreministeren
2137308_0009.png
Sundhedsstyrelsen
Side 7/24
Kvalitetsstandarder
Kravene til offentligt finansieret alkoholbehandling fremgår af Sundhedslovens kap. 40, §
141
1
og er beskrevet i afdækningsrapportens kap. 3.
Det forventes, at alkoholbehandlingsstederne benytter sig af den aktuelt bedste faglige
viden om metoder og indsatser, men der er ikke krav om, at kommunerne eller
alkoholbehandlingsstederne skal udarbejde kvalitetsstandarder
2
, minimumsstandarder
eller lignende. Der er slåedes ikke standarder vedr. indhold af selve behandlingen,
personalesammensætning, personalets kompetencer og uddannelse, som
behandlingsstedet skal leve op til for at etablere sig som et alkoholbehandlingssted.
Herudover er det ligeledes ikke defineret i sundhedsloven, hvilke (kvalitets)krav et
behandlingssted skal overholde for at etablere sig som f.eks. et ambulant tilbud til
alkoholbehandling.
Den enkelte kommune kan på det grundlag i høj grad selv fastlægge serviceniveauet af
alkoholbehandlingen, bortset fra retten til behandling inden for 14 dage fra henvendelse.
Der er i loven ikke en definition af, hvad behandlingsopstart vil sige. Pga. muligheden for
både at vælge offentligt og privat behandlingssted kan patienter med samme
bopælskommune opleve forskelligt serviceniveau og kvalitet.
I afdækningsrapporten og på dialogmøderne med interessenter blev der efterspurgt flere
kvalitetskrav til indholdet, dels for at kunne opstille krav til private behandlingssteder, dels
for at skabe mere ensartede behandlingstilbud på tværs af landet, hvilket også er et mål
for den øvrige sundhedsbehandling efter sundhedsloven.
2.1.1.
Betydningen af kvalitetsstandarder
Indførelsen af kvalitetsstandarder, minimumskrav eller lignende kan være med til at hæve
kvaliteten på tværs af landet og behandlingssteder (kommunale/private).
Kvalitetsstandarder kan bidrage til, at:
gøre behandlingstilbuddets tilgang synlig for den drikkende og pårørende
sikre fleksibilitet i behandlingstilbud og inddragelse af patienten i udviklingen af egen
behandlingsplan
tydeliggøre behandlingens kvalitet, personalesammensætning og indhold, fx krav om
objektiv undersøgelse, lægekontakt, terapityper, efterbehandling
alkoholbehandlere og ledelse har et fælles arbejdsredskab, der sikrer ensartethed
give ledelsen et styringsredskab og måleværktøj
1
Sundhedsstyrelsens servicetjek har udelukkende set på tilbud efter § 141 i Sundhedsloven. Kommunernes forebyggede ind-
sats, dvs. krav til kommunerne om at skabe ramme for en sund levevis (§ 119, stk. 1) og etablerer forebyggende tilbud til bor-
gerne (§ 119, stk. 2), er ikke inkluderet.
2
Kommuner skal udarbejde kvalitetsstandarder for tilbud efter serviceloven, men ikke for tilbud efter sundhedsloven. Kvalitets-
standarder efter serviceloven skal vise borgerne, hvilket indhold/serviceniveau kommunalbestyrelsen har fastlagt for tilbuddene i
kommunen, jf. bekendtgørelse nr. 430 af 30/4 2014.
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 168: Orientering om Sundhedsstyrelsens servicetjek af alkoholbehandlingsområdet, fra sundheds- og ældreministeren
Sundhedsstyrelsen
Side 8/24
fastlægge den politiske prioritering af området ift. kvalitet og kapacitet
fastlægge hvilke medarbejdere, der kan udføre hvilke opgaver, fx at sundhedsfagligt
personale skal varetage den objektive undersøgelse eller at en læge skal varetage
ordinationen af den akutte afrusning af hensyn til patientsikkerheden.
give bedre måleredskaber for tilsyn
Det kan også indgå i kvalitetsstandarden, hvordan behandlingsstedet skal håndtere et af-
brudt familieorienteret behandlingsforløb eller et andet behandlingsforløb for en forælder
med hjemmeboende børn.
Nationale kvalitetsstandarder for alkoholbehandling bør gælde for alle behandlingssteder,
der tilbyder alkoholbehandling, således at borgeren er sikret behandling af god kvalitet og
samme ensartede standard, uanset om det er et privat eller kommunalt behandlingssted,
om behandlingen er privat eller kommunalt finansieret eller hvor i landet, borgeren er
bosat. Et højt kvalitetssikret grundniveau i behandling af patienter er vigtig for
patientsikkerheden og effekten af behandlingen, uanset hvor den foregår.
Kvalitetsstandarder bør baseres på Sundhedsstyrelsens anbefalinger og
rådgivningsmateriale, erfaringer fra øvrige standarder i sundhedsvæsenet og udarbejdes
i samarbejde med en række eksperter og patienter på området.
Forpligtigende nationale kvalitetsstandarder for alle alkoholbehandlingstilbud, offentlige og
private kan bidrage til at give den enkelte kommune bedre mulighed for at fastlægge et
kvalitets-, service- og udgiftsniveau. Ved at indføre forpligtigende nationale
kvalitetsstandarder, som også de private behandlingssteder skal følge, kombineret med
at kommunen er forpligtiget til at betale for borgerens behandling på det private
behandlingssted, gives kommunerne mulighed for at nægte at betale for
alkoholbehandling, der ikke er evidensbaseret og kvalitetssikret. De nuværende regler
giver ikke kommunerne denne mulighed.
Hvis kommunerne i tillæg til nationale standarder også beslutter at udarbejde kommunale
kvalitetsstandarder, kan de med fordel indeholde måltal for kapaciteten og kvaliteten,
dvs. hvor mange af de estimerede alkoholafhængige i kommunen, der skal i behandling
indenfor 1 år, hvor langt et standardforløb skal være før en behandlingsplan skal
revurderes (jf. afsnit 2.3), andel af patienter i behandling der skal være alkoholfri ved
afsluttet behandling, hvornår en behandling skal være afsluttet, eller andelen af
gengangere inden for 12 måneder efter afsluttet behandling.
2.1.2.
Kvalitet i tidlig opsporing
Kommunerne oplyser, at behandlingsretten på 14 dage fra borgeren henvender sig til
behandlingen går i gang, i vid udstrækning overholdes. Konklusionen kunne derfor
umiddelbart være, at der ikke i stort omfang er et udækket behandlingsbehov.
I afdækningsrapporten er det problematiseret, om der gøres nok for, at borgere med en
alkoholafhængighed kommer i alkoholbehandling. Forskellen mellem antallet af borgere
med alkoholafhængighed og antallet i alkoholbehandling kaldes i rapporten for
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 168: Orientering om Sundhedsstyrelsens servicetjek af alkoholbehandlingsområdet, fra sundheds- og ældreministeren
2137308_0011.png
Sundhedsstyrelsen
Side 9/24
opsporingsgabet. Der estimeres som tidligere beskrevet at være ca. 140.000
alkoholafhængige, mens der i 2018 var ca. 17.600 i alkoholbehandling.
Flere kommunale parter tilkendegiver i afdækningen, at de ikke selv arbejder med
opsporing, og at flertallet af borgere i behandling er selvhenvendere eller henvist af
praktiserende læger og i mindre omfang fra andre kommunale instanser. Det lave antal
af henviste fra andre dele af forvaltningen og sundhedsvæsnet tyder derfor på
utilstrækkelig systematisk opsporing.
Adskillige undersøgelser viser, at der både for den alkoholafhængige og dennes eventuelle
børn og andre pårørende samt samfundsmæssigt er store konsekvenser af
alkoholforbruget. Den nationale sundhedsprofil fra 2017 viser, at mellem 10 og 55 %. af
de personer, der har et storforbrug af alkohol, gerne vil nedsætte deres storforbrug.
Andelen afhænger af alder og er størst i aldersgrupperne 35-54 år (4).
Behandlingsstederne oplyser, at den hyppigste årsag til, at borgere henvender sig om
alkoholbehandling, er, at borgeren selv ønsker sit alkoholproblem løst.
En relevant tilgang til opsporing kan være, at kommuner, almen praksis og regioner
samarbejder om procedurer for systematisk screening, opsporing og elektronisk
henvisning til alkoholbehandling. Det er samtidigt afgørende, at medarbejdere med
borger/patientkontakt har kompetencerne til at kunne identificere dels borgere med
alkoholproblemer, dels børn i familier med alkoholproblemer, og dernæst til at kunne have
samtaler om bekymring for alkoholproblemer.
Tilbud indrettet efter patienterne
Alkoholbehandling bør være indrettet således, at den kan rumme både de forskellige
behov og ønsker i gruppen af borgere med behov for behandling og variationerne i
deres skadelige forbrug. Tilbudsviften bør derfor variere i f.eks. behandlingsintensitet
(f.eks. døgnbehandling) og placering på døgnet (f.eks. efter arbejde).
En måde, hvorpå alkoholtilbuddene kan øge fleksibiliteten, så de er indrettet efter den
drikkende behov og tilværelse, er ved samarbejde på tværs af tilbud og øget
gennemsigtighed i tilbuddenes indhold og tilgang, således det er nemt for målgruppen
at finde beskrivelse af det enkelte behandlingssteds tilbud. Mindre kommunale
alkoholbehandlingssteder kan have svært ved at tilbyde og tilpasse variation i deres
tilbud. Dette kan dog bl.a. løses ved øget samarbejde og koordinering af tilbud på tværs
af kommunerne.
Patienter behøver ikke nødvendigvis have diagnosen ”alkoholafhængighed” for at have
et behov for alkoholbehandling. 85 % af de patienter, der indgår i alkoholbehandlingen i
dag, har fået diagnosen alkoholafhængig (2). Patienter, der i forbindelse med den
indledende udredning får diagnoserne ”skadelig forbrug af alkohol” og ”problem med
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 168: Orientering om Sundhedsstyrelsens servicetjek af alkoholbehandlingsområdet, fra sundheds- og ældreministeren
2137308_0012.png
Sundhedsstyrelsen
Side 10/24
alkoholforbrug” kan ligeledes have et behov for alkoholbehandling. Alkoholbehandling
bør indrettes således, at den kan rumme patienter med et skadeligt forbrug og patienter
med en afhængighed.
Det er ligeledes vigtigt, at selve tilbuddet er indrettet på en måde, der gør, at den også
kan rumme, at personer med behov for alkoholbehandling er ikke en homogen gruppe,
men har derimod forskellige baggrunde og forudsætninger, f.eks. den drikkendes
netværksstøtte og arbejdsmarkedstilknytning.
Farmakologisk behandling
Behandlingsstederne rapporterer selv i afdækningsrapporten, at deres farmakologiske
behandling i høj grad er i overensstemmelse med nationale kliniske retningslinjer (NKR)
og rådgivningsmateriale. Salgstal for lægemidler til brug i alkoholbehandling viser dog, at
fordelingen i brug af præparater ikke er i overensstemmelse med anbefalingerne i NKR.
Dermed synes den farmakologiske behandling ikke at være af tilstrækkelig høj kvalitet.
Evidensgrundlaget for benyttelse af lægemidlerne acamprosat og naltrexon til
alkoholbehandling er højere end evidensgrundlaget for benyttelse af disulfiram.
Behandlingsstederne oplyser, at de anvender alle tre lægemidler, men afdækningen
viser ikke, hvor ofte hvert lægemiddel bruges i behandlingen. Dog viser tal for det årlige
lægemiddelsalg, at brugen af disulfiram i 2019 var ca. 650.000 DDD/kvartal, mens
brugen af acamprosat og naltrexon var på hhv. ca. 95.000 DDD/kvartal og ca. 20.000
DDD/kvartal. Disse tal viser, at disulfiram fortsat er det mest anvendte lægemiddel til
alkoholbehandling. Det bekræfter et generelt billede af, at anbefalingerne om
farmakologisk behandling af alkoholafhængighed i NKR ikke følges.
Der synes derved nogen uoverensstemmelse imellem behandlingsstedernes opfattelse af
at leve op til NKR og den farmakologiske behandling, der i praksis udføres på
behandlingsstederne. Der kan være flere årsager til denne uoverensstemmelse. En
årsag kan være, at lægemidlet disulfiram er benyttet i behandlingen igennem mange år,
og derfor er et lægemiddel, som patienterne kender.
Sundhedsfaglig alkoholbehandling
Afrusning beskrives i afdækningsrapporten at være en typisk læge- eller sygeplejerske-
opgave. Dog fremgår det af rapporten, at opgaven i nogle tilfælde også udføres af social-
og sundhedsassistenter og af andre end sundhedsfagligt personale.
85 % af de patienter, der indgår i alkoholbehandlingen, er afhængige af alkohol (2),
mens resten har et skadeligt forbrug af alkohol. Diagnosticering af alkoholafhængighed
er kompleks opgave, og det at skelne imellem diagnoser inden for afhængighed og
abstinens, er en lægefagliglig opgave, der kræver en særskilt ekspertise og viden
omkring både symptomer og diagnoser. Samtidig er afrusning af den alkoholafhængige
patient en kompleks opgave, som kræver sundhedsfaglig ekspertise. Det er derfor vigtigt,
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 168: Orientering om Sundhedsstyrelsens servicetjek af alkoholbehandlingsområdet, fra sundheds- og ældreministeren
Sundhedsstyrelsen
Side 11/24
at tilstedeværelse af relevant sundhedsfagligt personale prioriteres, herunder at der er
læger til ordination af lægemidler og objektiv vurdering af den evt. svært abstinente
patient.
Der bør stilles krav om, at der forud for afrusning foreligger en relevant sundhedsfaglig
vurdering af, om der er tale om en afhængighed af alkohol, samt hvor, hvordan og i
hvilket omfang en afrusning skal forløbe (2).
Er patienten tilvænnet store mængder af alkohol dagligt, kan det være farligt og livstruende
for patienten at stoppe med at drikke alkohol fra den ene dag til den anden, hvis ikke en
anden medicinsk behandling sættes i værk. Det er derfor af allerstørste vigtighed, at der
udredes for afhængighed, abstinens og sværhedsgrad af abstinens ved det første møde
med den behandlingssøgende patient.
I nogle tilfælde kan abstinenssymptomerne være så svære, at patienten bør behandles
under indlæggelse med mulighed for akut overflytning til intensivt regi ved forværring af
symptomer. Ubehandlede abstinenssymptomer kan føre til delirium tremens, der er en
livstruende tilstand med en dødelighed på op til 20 % ubehandlet. Behandlet er tilstanden
med 1 % dødelighed (2).
I forbindelse med alkoholbehandlingsopstart skal patienten tilføres livsvigtige vitaminer.
30-80 % af alkoholafhængige lider af thiaminmangel, der ubehandlet medfører
ødelæggelse af bl.a. hjernevæv. Ubehandlet eller sent behandlet kan det medføre en
dødelighed på op til 20 % (2).
Lægemidlerne, der benyttes i afrusningsbehandlingen i ambulant regi, er så farlige, at
indtagelse samtidig med alkohol eller andre sløvende lægemidler eller stoffer, kan slå
patienten ihjel. Derfor er disse lægemidler også omfattet af skærpet ordinationsret og
pligt (3).
I de tilfælde, hvor patienten henvender sig med ønske om afrusning og dermed akut
medicinsk behandling for alkoholafhængighed, bør det være sådan, at patienten
udredes og følges lægefagligt. Dette både i forhold til den kompleksitet, der er forbundet
med både udredning og behandling for akutte abstinenser, men i særdeleshed i forhold til,
at svære abstinenser kan være eller over tid udvikle sig til en livstruende tilstand, der i 20
% tilfælde har dødelig udgang hvis ubehandlet eller fejlbehandlet.
Det beskrives i afdækningsrapporten, at størstedelen af behandlingsstederne har en eller
flere fastansatte læger til at varetage de lægefaglige opgaver, der er knyttet til
behandlingen. Men det kan ikke læses af afdækningsrapporten, om behandlingsstederne
modtager patienter uden at der er en læge til stede til at gennemføre en indledende
objektiv undersøgelse, eller om opgaven varetages af andet personale.
For mange patienter kan alkoholbehandlingsstedet være eneste kontakt til
sundhedsvæsenet. For nogle patienter kan et langvarigt skadeligt forbrug af alkohol
have medført følgesygdomme. Det bør derfor være et krav, at patienterne tilbydes
undersøgelse, vurdering, behandling og henvisning i et alkoholambulatorium på samme
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 168: Orientering om Sundhedsstyrelsens servicetjek af alkoholbehandlingsområdet, fra sundheds- og ældreministeren
2137308_0014.png
Sundhedsstyrelsen
Side 12/24
niveau, som de ville tilbydes i ambulatorier tilknyttet andre dele af sundhedssystemet.
Derfor bør den henvendende patient systematisk tilbydes en lægesamtale og have
udført en objektiv lægelig undersøgelse i alkoholbehandlingsregi som del af
indskrivning i behandlingen og løbende igennem forløbet på samme måde som sker for
patienter i stofmisbrugsbehandling.
Varigheden af behandlingsforløb
Der er stor variation i gennemsnitlig behandlingsvarighed mellem
alkoholbehandlingsinstitutioner i Danmark. Data fra NAB viser, at ca. halvdelen af de,
der er i alkoholbehandling i et givent år, er gengangere. Der afsluttes kun ca. 7.000
patienter årligt ud af de ca. 17.000 i behandling og heraf afsluttes kun ca. 2.500 med en
færdigbehandlingskode. I 2018 var der 6.500 patienter, der var indskrevet i mere end 1
år.
Figur 1. Antal år i offentligt finansieret alkoholbehandling for alle indskrevet i be-
handling i 2018
Antal personer
20.000
18.000
16.000
14.000
12.000
10.000
8.000
6.000
4.000
2.000
0
I alt
<1 år
1 år
5.680
5.326
2.144
1.318
3 år
854
4 år
615
5 år
1.646
>6 år
17.583
2 år
Kilde
Det Nationale Alkoholbehandlingsregister (pr. 4. juli 2019), Sundhedsdatastyrelsen.
Tabellen beskriver varigheden af behandlingsforløbet for patienter, der er afsluttet i
2018, og længden af behandlingsforløbet pr. 31. december 2018 for de patienter der
endnu ikke er afsluttet.
Note
Der mangler viden om, hvor lang tid et alkoholbehandlingsforløb bør strække sig over.
Forskning tyder på, at den største ændring i alkoholvaner sker i starten af et
alkoholbehandlingsforløb (4). Det kan på den baggrund være mest meningsfuldt at
arbejde med et relativt kortvarigt struktureret behandlingstilbud, hvorefter der tages aktiv
stilling til, om målet for behandlingen er nået, eller om behandlingsforløbet evt. skal
forlænges. Sundhedsstyrelsen anbefaler i NKR, at et behandlingsforløb som
udgangspunkt planlægges af tre måneders varighed. Efter tre måneder tages der aktivt
stilling til, om målet med behandling er nået eller om behandlingsforløbet evt. skal
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 168: Orientering om Sundhedsstyrelsens servicetjek af alkoholbehandlingsområdet, fra sundheds- og ældreministeren
2137308_0015.png
Sundhedsstyrelsen
Side 13/24
forlænges. Visse grupper af personer med svær alkoholafhængighed, anden psykisk
sygdom eller sociale problemer vil forventeligt have behov for mere end tre måneders
behandling, før behandlingen afsluttes og evt. efterbehandling tilbydes (5).
Det ses samtidig af tabel 2, at en mindre del af patienterne afslutter behandlingen, fordi de
er færdigbehandlede. Det kan være et tegn på, at behandlingsstederne ikke får
færdigregistret behandlingsforløbene, eller at behandlingsstederne ikke har en tæt nok
kontakt til patienterne under forløbet til, at patienterne fx fastholdes i behandlingen.
Tabel 2. Antal personer, der har afsluttet alkoholbehandling, fordelt på afslutnings-
årsag 2008-2018
Årsag / Årstal
Færdigbehand-
let
Afsluttet efter
eget ønske
Udeblevet
Død
Fraflyttet
Udskrevet til
anden institu-
tion
Udskrevet til
egen læge
Udskrevet til
hospital
Andet
Uoplyst
Afsluttede i alt
Kilde:
Note:
278
378
451
480
479
448
425
2008
2010
2012
2014
2016
2017
2018
1.441
1.643
1.866
2.395
2.644
2.587
2.435
1.037
1.180
1.479
1.389
1.312
1.278
1.166
2.260
56
43
2.545
88
71
2.626
120
98
2.442
117
95
2.415
137
92
2.076
175
93
1.843
204
59
10
49
51
61
41
32
51
11
27
24
28
28
25
15
1.827
42
7.005
1.608
75
7.664
1.055
91
7.861
607
209
7.823
411
275
7.834
320
348
7.382
353
489
7.040
Det Nationale Alkoholbehandlingsregister (pr. 4. juli 2019), Sundhedsdatastyrelsen.
Inkluderer personer, der er afsluttet i løbet af det pågældende år med den givne af-
slutningsårsag. Inkluderer personer med oplyst CPR- nummer og personer i anonym
alkoholbehandling. En person kan optræde flere gange, hvis personen er indskrevet i
anonyme behandlingsforløb.
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 168: Orientering om Sundhedsstyrelsens servicetjek af alkoholbehandlingsområdet, fra sundheds- og ældreministeren
2137308_0016.png
Sundhedsstyrelsen
Side 14/24
3. Strukturelle faktorer
Det bør sikres, at medarbejdere med borger/patientkontakt har kompetencerne til at
identificere alkoholproblemer og der generelt er et øget fokus på et med opsporing og
rekruttering, da det vil være til gavn for både for den drikkende, pårørende og for
samfundet.
Systematisk indsamlede data om alkoholforbrug og alkoholbehandling fra patienter,
kommuner, regioner og private behandlingssteder bør bruges til at følge op på effekt og
løbende kvalitetssikring af alkoholbehandlingen både på centralt niveau, i kommunerne
og på det enkelte behandlingssted. De indsamlede data skal være relevante, dækkende,
pålidelige og tilgængelige. Der igangsættes et arbejde med relevante parter for at sikre
dette.
Styringsramme og organisering
Borgeren har ret til uden henvisning at vælge ambulant behandling på et
alkoholbehandlingssted efter eget valg.
Retten til uden forudgående kommunal visitation frit at vælge, hvilket ambulant
behandlingssted borgeren ønsker at modtage behandling på, hænger sammen med
borgerens ret til anonym ambulant behandling, som følger af sundhedslovens § 141, stk.
7. Et krav om forudgående visitation fra kommunen vil forhindre borgeren i at gå i anonym
ambulant behandling. Formålet med reglerne har således været at fjerne en barriere for
at modtage alkoholbehandling.
Hvis borgeren henvender sig til kommunen med et ønske om behandling, beslutter
kommunen, hvorvidt borgeren skal tilbydes ambulant behandling, dagbehandling eller
døgnbehandling. Borgere, der visiteres til dag- eller døgnbehandling, kan frit vælge, hvilket
dag- eller døgnbehandlingssted, de vil behandles på, forudsat at behandlingsstedet er
godkendt af socialtilsynet. Det er dog en forudsætning, at borgeren vælger et
behandlingstilbud, som afspejler kommunens visitation. Derfor vil en kommune ikke være
forpligtet til at betale for f.eks. dagbehandling, hvis kommunen ikke har visiteret borgeren
til dagbehandling.
Afdækningsrapporten peger på, at borgernes ret til anonym behandling og frit valg af
behandlingssted giver kommunerne visse styringsmæssige udfordringer. De nuværende
regler giver ikke den enkelte kommune mulighed for at fastlægge et kvalitets-, service-
og udgiftsniveau, som også private behandlingssteder skal følge, hvis kommunens
borger skal behandles på det private behandlingssted, idet det frie valg ikke er bundet til
bopælskommunens aftaler med private, men alle kommuners aftaler.
Dette skyldes, at reglerne er udformet således, at hvis én kommune først har accepteret
et privat alkoholbehandlingssted
3
, så kan de andre kommuner ikke afvise en faktura fra
det pågældende private behandlingssted, uanset at andre kommuner vurderer, at det
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 168: Orientering om Sundhedsstyrelsens servicetjek af alkoholbehandlingsområdet, fra sundheds- og ældreministeren
2137308_0017.png
Sundhedsstyrelsen
Side 15/24
private behandlingssted ikke lever op til deres krav til indhold, kvalitetsstandard eller
serviceniveau, eller at det private behandlingssted benytter behandlingsmetoder til
behandling af alkoholafhængighed, som der ikke er evidens for.
Endelig har kommunerne ikke mulighed for at kontrollere, om en modtaget faktura vedrører
behandlingen af en borger med bopæl i kommunen, ligesom de ikke har mulighed for at
tjekke, at behandlingen reelt har fundet sted, pga. muligheden for anonym behandling. Hvis
borgeren er i anonym behandling på et privat behandlingssted, er det muligt for
borgeren at være indskrevet i et kommunalt og privat behandlingssted på samme tid.
Kommunerne har også i anden sammenhæng påpeget styringsudfordringerne. Det indgår
således i aftalen af 6. september 2019 mellem regeringen og KL om kommunernes
økonomi for 2020, at ”Selvmøderprincippet
indebærer, at borgere selv kan henvende sig
til og blive indskrevet på herberger, kvindekrisecentre og i forbindelse med ambulant
alkoholbehandling uden en forudgående kommunal visitation. Der ligger væsentlige
hensyn bag selvmøderprincippet – som derfor fastholdes - ikke mindst hensynet til at
kunne yde akut hjælp. Kommunerne oplever imidlertid en udvikling, hvor tilbud omfattet
af selvmøderprincippet har stigende priser, samtidig med at de lovgivningsmæssige
rammer kan udgøre en barriere for en helhedsorienteret hjælp til borgerne. Regeringen
og KL er derfor enige om at iværksætte et arbejde, der skal munde ud i forslag til,
hvordan der sikres bedre sammenhæng mellem kvalitet i tilbuddene, takster og den
øvrige hjælp til borgerne”.
Tilsyn med alkoholbehandlingssteder
Til vurdering af kvaliteten i alkoholbehandlingen har Sundhedsstyrelsen inddraget
vurderinger fra de fem socialtilsyn og tilsyn fra Styrelsen for Patientsikkerhed (STPS). Det
indgår ikke i afdækningsrapporten.
Socialtilsynet godkender og fører driftsorienteret tilsyn med alkoholbehandlingssteder, jf.
lov om socialtilsyn. Socialtilsynet skal ved godkendelse af og driftsorienteret tilsyn med
alkoholbehandlingssteder benytte sig af den aktuelt bedste faglige viden om metoder og
indsatser. Kommunerne kan alene tilvejebringe tilbud om alkoholbehandling på
alkoholbehandlingssteder, som er godkendt efter § 5 i lov om socialtilsyn.
Socialtilsynene beskriver i deres årsrapporter for 2017, at det er deres oplevelse, at der
generelt er en god kvalitet. Socialtilsynene fremhæver, at medarbejderne er kompetente
og besidder stor viden inden for området, herunder kendskab til metoder og tilgange, der
er relevante for målgruppen. Flere socialtilsyn peger på, at der er en lav
personalegennemstrømning, hvilket bidrager til et højt erfarings- og vidensniveau blandt
medarbejderne. Et socialtilsyn peger på, at det er vanskeligt at vurdere sammenhængen
mellem pris og kvalitet, da alkoholbehandlingsstederne ikke er forpligtede til at registrere
deres ydelsestakster på Tilbudsportalen. To socialtilsyn ser et udviklingspotentiale for mål
for den enkelte borger, herunder at borgeren inddrages. Dette vil understøtte
dokumentationen af de resultater, som borgeren opnår.
3
4
Dvs. har betalt for en eller flere patienters behandling på stedet eller det private tilbud er registreret på Tilbudsportalen
Lovgivningen om tilsyn er efter rapporten blevet ændret fra tilsyn med private behandlingssteder til risikobaseret tilsyn med alle
behandlingssteder.
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 168: Orientering om Sundhedsstyrelsens servicetjek af alkoholbehandlingsområdet, fra sundheds- og ældreministeren
Sundhedsstyrelsen
Side 16/24
STPS fører tilsyn med den sundhedsfaglige virksomhed, dvs. med behandlingssteder og
autoriserede sundhedspersoner efter sundhedsloven §213 og autorisationsloven § 5.
STPS anvender en række målepunkter i tilsynet (6). Der anvendes samme målepunkter
på offentlige og private behandlingssteder
I 2016 udgav STPS en videns-og erfaringsopsamling på baggrund af tilsynsbesøg på
private behandlingssteder (alkohol og stof) foretaget fra ultimo 2012 til og med medio
2016
(7)
4
. I rapporten konkluderes, at de tilsynsførende vurderede, at ”der
var
en væsentlig større risiko for patientsikkerheden, end der var generelt set er på
alle private
behandlingssteder”.
STPS skriver, at der på disse behandlingssteder er
mange målepunkter, der ikke er opfyldt inden for emnet instrukser og procedurer. STPS
fandt det problematisk, ”da
behandlingssteder med misbrugsbehandling ofte har mange
personalegrupper uden sundhedsfaglig baggrund, hvilket gør korrekt instruktion meget
væsentlig”.
Afrusning og abstinensbehandling var det målepunkt, der havde det laveste målopfyldelse.
Det var ikke opfyldt ved 42 % af tilsynsbesøgene. STPS fandt dette særligt problematisk,
da abstinenstilstande kan være livstruende, og det derfor er afgørende, at
behandlingsstederne er bekendt med og følger gældende retningslinjer. Det er afgørende,
at behandlingsstederne har korrekt afrusnings-og abstinensbehandling.
Rapporten fra 2016 omfatter ikke kommunale alkoholbehandlingssteder, som udgør
hovedparten af behandlingsstederne. STPS forventer at udsende en ny rapport i 2020,
som vil omfatte både kommunale og private behandlingssteders kvalitet.
Det er eksplicit anført i lovgivningen, at de to tilsyn skal tilrettelægges, så de så vidt som
muligt ikke overlapper hinanden. Behandlingsstederne kan opfatte, at tilsynenes krav er
modstridende, men oftest er det et spørgsmål om, at behandlingsstederne skal forstå,
hvordan man kan opfylde begge tilsynskrav.
Det fremgår ikke af lovene, hvordan de to former for tilsyn skal koordinere deres tilsyn,
men det anføres, at Socialtilsynet skal gøre rette myndighed opmærksom på
uhensigtsmæssige forhold, hvis Socialtilsynet kommer i besiddelse af informationer af
betydning for denne myndigheds tilsyn. De to tilsyn har dialog om snitflader og
samarbejde, herunder orienterer de hinanden, hvis de under tilsyn finder bekymrende
forhold, der bør videregives til det andet tilsyn.
Kommuner, patienter og deres pårørende skal dog orientere sig i begge tilsynsportaler for
at få informationer om mulige bekymrende forhold.
Nationale kvalitetsstandarder kan være en ramme, der er med til at strukturere og
systematisere tilsynsarbejdet og tydeligøre for tilbuddene hvilke kvalitetsparametre, som
de skal leve op til for at kunne tilbyde alkoholbehandling i Danmark, offentligt finansieret
eller ej.
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 168: Orientering om Sundhedsstyrelsens servicetjek af alkoholbehandlingsområdet, fra sundheds- og ældreministeren
2137308_0019.png
Sundhedsstyrelsen
Side 17/24
Data vedr. alkoholbehandling
Når data om alkoholforbrug og alkoholbehandling indsamles systematisk fra borgere,
patienter, kommuner, regioner og private behandlingssteder er der gode muligheder for
at følge udviklingen på landsplan, men også på lokalt niveau. Kommuner og regioner kan
på grundlag af disse data tilrettelægge indsatsen for opsporing for relevante
målgrupper. Kommuner og behandlingssteder kan følge op på kvalitet og effekt af
behandlingen og dermed tilpasse og kvalificere behandlingen i dialog med borgerne.
Alle behandlingssteder har pligt til at indberette alle alkoholbehandlingsforløb til NAB,
herunder en række baggrunds- og behandlingsoplysninger. Sundhedsdatastyrelsen
foretager i samarbejde med behandlingsstederne kvalitetskontrol af datakvalitet. Data
fra NAB offentliggøres i rapporter fra Sundhedsstyrelsen/Sundhedsdatastyrelsen, og data
lægges desuden på Sundhedsdatastyrelsens hjemmeside.
Kommuner påpeger med mellemrum, at de ikke har automatisk adgang til data i NAB, og
at det derfor ikke er fleksibelt for dem at bruge data i deres egen opfølgning og
ledelsesrapportering.
Der er et potentiale for at øge anvendelsen af data ved at
øge den systematiske dataleverance til kommuner
sikre systematiske analyser fra Sundhedsstyrelsen/Sundhedsdatastyrelsen ved årlige
og ad hoc analyser på grundlag af NAB og andre relevante registre
(lægemiddelstatistikregisteret, landspatientregisteret, dødsårsagsregisteret)
forbedre dialogen om relevansen af indholdet i NAB ved nedsættelsen af en
datafølgegruppe med repræsentanter fra kommuner og forskere. Dialogen kunne
omhandle:
o
data til systematisk opfølgning på effekt af de forskellige elementer i
behandlingen
o
data til systematisk opfølgning på opsporingsindsatsen
o
sammenhængen mellem data til brug i behandlingen og data til statistik/
forskning
Sundhedsstyrelsen planlægger i samarbejde med Sundhedsdatastyrelsen at nedsætte en
følgegruppe i 2020, som kan drøfte ovenstående spørgsmål og lægge en plan for
videreudvikling af data og dataanvendelsen på alkoholbehandlingsområdet.
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 168: Orientering om Sundhedsstyrelsens servicetjek af alkoholbehandlingsområdet, fra sundheds- og ældreministeren
2137308_0020.png
Sundhedsstyrelsen
Side 18/24
4. Personalets kompetencer
Der er behov for at oprette en egentlig alkoholbehandleruddannelse (evt.
rusmiddelbehandleruddannelse) på en uddannelsesinstitution, så den foregår i det
almindelige uddannelsessystem for at sikre bl.a. kontinuitet og kvalitet.
Der kan være en risiko for kvaliteten af den sundhedsfaglige del af behandlingen og for
patientsikkerheden, hvis alkoholbehandlingen alene foregår i et socialfagligt dominerende
miljø, hvor der ikke er tilstrækkelig viden om og respekt for kravene til den sundhedsfaglige
del. Det bør sikres, at personalets kompetencer afspejler, at den sundhedsfaglige del af
behandlingen, herunder patientsikkerheden, prioriteres på linje med den socialfaglige del
på alle behandlingssteder fremadrettet.
Uddannelse af medarbejdere i offentligt finansieret alkoholbehandling
Sundheds- og Ældreministeriet har siden 2005 på ad hoc basis finansieret kurser i
alkoholbehandling til medarbejdere inden for offentligt finansieret alkoholbehandling via
”Styrkelse af alkoholbehandlingen” (§ 16.21.09), ”Puljen til sundhedsfremme og
sygdomsforebyggelse” (§ 16.21.02) og ad hoc puljer. Kurserne er administreret af
Center for Offentlig Kompetenceudvikling (COK) og koordineret af Sundhedsstyrelsen.
Der er afholdt basis/grundkurser i alkoholbehandling samt kurser i familieorienteret
alkoholbehandling, dobbeltfokuseret behandling samt kognitiv alkoholbehandling.
I forbindelse med det sundhedspolitiske udspil ”Mere borger, mindre patient – et stærkt
fælles sundhedsvæsen” af 2. maj 2013 afsatte den daværende regering en pulje på 112
mio. kr. i perioden 2014-2017 til styrkelse af kommunernes indsats på alkoholområdet
gennem systematisk tidlig opsporing og kvalificeret alkoholbehandling med særligt fokus
på den familieorienterede alkoholbehandling. Heraf gik der 56 mio. kr. til at styrke
familieorienteret alkoholbehandling i kommunerne, herunder udvikling af
alkoholbehandlernes kompetencer til at arbejde familieorienteret og af frontpersonalets
kompetencer til tidlig opsporing af familier med alkoholmisbrug.
For at sikre kontinuitet er der behov for at oprette en egentlig alkoholbehandleruddannelse
(evt.
rusmiddelbehandleruddannelse) på en uddannelsesinstitution, så uddannelse og
kompetenceudvikling af kommunale og private medarbejdere på
alkoholbehandlingssteder fremadrettet ikke finansieres ad hoc af statslige puljemidler,
men derimod foregår i det almindelige uddannelsessystem.
Prioritering af social- og sundhedsfagligheden
Alkoholbehandlingen består ofte af en psykosocial del og en sundhedsfaglig/medicinsk
del, men der synes at være en udfordring med at vægte den socialfaglige og
sundhedsfaglige del af behandlingen lige højt på flere behandlingssteder.
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 168: Orientering om Sundhedsstyrelsens servicetjek af alkoholbehandlingsområdet, fra sundheds- og ældreministeren
Sundhedsstyrelsen
Side 19/24
Kommunernes ansvar for alkoholbehandlingen fremgår af sundhedsloven, og
behandlingen skal dermed tilrettelægges som al anden behandling efter sundhedsloven.
Når alkoholbehandlingen starter, skal der ske en såkaldt objektiv undersøgelse, hvor en
medarbejder med en sundhedsfaglig baggrund afdækker eventuelle ledsagende
somatiske og psykiatriske sygdomme. Det kan være relevant at indhente oplysninger fra
tidligere relevante hospitalsindlæggelser og lægekonsultationer, herunder
medicinforbrug, hvilket bør indgå i den samlede vurdering af patientens helbredstilstand.
En objektiv undersøgelse er en vigtig del af enhver kontakt med behandlingssystemet og
er særligt relevant for de patienter, hvor alkoholbehandlingsstedet er den eneste kontakt
til sundhedsvæsenet.
Der er i afdækningsrapporten sat fokus på omfanget af og tilknytningen af lægefaglige
kompetencer på behandlingsstederne. Lægen kan delegere eks. udlevering af medicin til
andre. Der er intet krav om, at den eller medarbejder(e), som opgaven delegeres til har en
sundhedsfaglig eller anden form for uddannelse. Det er lægens ansvar, at de konkrete
medarbejdere i alkoholbehandlingen, der får delegeret opgaver og dermed udfører
opgaven i selve behandlingen af patienten, er kompetente til at udføre opgaverne. Lægen
bærer stadig det endelige ansvar, hvis der sker fejl i behandlingen, uanset at opgaven
pga. delegering udføres af anden medarbejder udpeget af alkoholbehandlingsstedets
ledelse. Der er nogle opgaver, som ikke kan delegeres af lægen, f.eks.
lægemiddelordination.
Afdækningsrapporten viser, at der ikke er fast tilknyttede læger på alle behandlingssteder.
Derfor må visse dele af den indledende undersøgelse og behandling gennemføres af
ad hoc tilkaldte læger eller hos egen alment praktiserende læge. I sidstnævnte tilfælde
vil behandlingen dermed blive opdelt mellem to behandlingssteder.
Der kan være en risiko for kvaliteten af den sundhedsfaglige del af behandlingen, hvis
alkoholbehandlingen foregår i et socialfagligt dominerende miljø, hvor der ikke er
tilstrækkelig viden om og respekt for kravene til den sundhedsfaglige del.
I afdækningsrapporten peger behandlingsstederne på, at de følger de faglige krav på
området, og at kvaliteten vurderes god. Det er i overensstemmelse med konklusionerne
fra det sociale tilsyn, men i kontrast til konklusionen fra det sundhedsfaglige tilsyn med
de private behandlingssteder, som er nævnt tidligere, hvor STPS konkluderede, at på de
private alkohol- og stofmisbrugsbehandlingssteder var en væsentlig større risiko for
patientsikkerheden, end der var generelt set på alle private behandlingssteder.
Afdækningsrapporten viser desuden, at der er afvigelser mellem behandlingsstedernes
opfattelse af, at de følger nationale kliniske retningslinjer, og så den praksis
behandlingsstederne anvender i lægemiddelvalget i behandlingen, jf. kapitel 3.
Der kan være en risiko for kvaliteten af den sundhedsfaglige del af behandlingen og for
patientsikkerheden, hvis alkoholbehandlingen foregår i et socialfagligt dominerende miljø,
hvor der ikke er tilstrækkelig viden om og respekt for kravene til den sundhedsfaglige del.
Det bør sikres, at personalets kompetencer og sammensætning afspejler, at den
sundhedsfaglige del af behandlingen, herunder patientsikkerheden, prioriteres højt.
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 168: Orientering om Sundhedsstyrelsens servicetjek af alkoholbehandlingsområdet, fra sundheds- og ældreministeren
2137308_0022.png
Sundhedsstyrelsen
Side 20/24
5. Tilbud til unge
Fokus på tidlig opsporing af unge med alkoholproblemer kan øges, og der bør generes
mere viden om antallet af unge i Danmark, der har et behandlingskrævende
alkoholforbrug. Flere ungebehandlingssteder oplever en stigning i henvendelse fra
unge, som har alkohol som hovedstof.
Unge bør tilbydes særligt tilrettelagte behandlingstilbud, som adskiller sig fra
alkoholbehandlingen til voksne. Tilbuddene skal være tilrettelagt med et bredt sigte på
behandling af alkoholproblemer og andre rusmidler, have et helhedsorienteret fokus på
den unges liv samt have et både socialt- og sundhedsfagligt fokus
Samlet set bør den nuværende tilgang i alkoholbehandlingen af unge undersøges
nærmere, og der bør inddrages national og international forskning på området.
Opsporing og tidlig indsats
Et skadeligt alkoholforbrug er koblet både til at begynde at drikke tidlig samt drikke meget
ved samme lejlighed og ofte. Alkohol påvirker den unge hjerne, der ikke er færdigudviklet
før i 20’erne, og et højt alkoholforbrug, før hjernen er færdigudviklet, øger risikoen for
afhængighed.
Det er derfor vigtigt, at fokus på systematisk opsporing af unge med alkoholproblemer
øges, f.eks. på ungdomsuddannelser og i sundhedsvæsnet. Kommunale medarbejdere
skal arbejde systematisk med en bedre og tidligere opsporing af unge uden for
uddannelsessystemet. En tidlig rådgivnings- og/eller behandlingsindsats kan forebygge,
at unge udvikler et skadeligt alkoholforbrug eller afhængighed senere i livet.
Kommunerne bør sikre tilbud om forebyggende samtale til unge med et storforbrug eller
skadeligt forbrug af alkohol, f.eks. som et udgående tilbud på uddannelsesinstitutioner (8)
En særlig målgruppe for opsporingen er børn og unge, der vokser op i familier med
alkoholproblemer, da forskning viser en øget risiko for, at de også selv udvikler
alkoholproblemer (9).
Unge i behandling
Der eksisterer kun sparsom viden om antallet af unge med et behandlingskrævende brug
af alkohol i Danmark. Tal fra NAB viser, at der i 2018 var 58 personer i alderen 15-17 år
indskrevet i alkoholbehandling i Danmark. For de 18-39-årige var det ca. 3.700 personer
5
.
Antallet af unge indskrevet i alkoholbehandling har ligget nogenlunde stabilt de sidste 10
år, dog med en lille stigning de sidste par år.
Afdækningsrapporten tyder på, at der er få unge, som
alene
har et behandlingskrævende
brug af alkohol. Kommunerne vurderer således, at de fleste unge, der kommer i
alkoholbehandling har et blandingsbrug, hvor de kombinerer et skadeligt forbrug af
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 168: Orientering om Sundhedsstyrelsens servicetjek af alkoholbehandlingsområdet, fra sundheds- og ældreministeren
Sundhedsstyrelsen
Side 21/24
alkohol med brug af stoffer. Ifølge afdækningsrapporten behandles 70 % af de unge i
alkoholbehandling for både stof- og alkoholproblematikker. På dialogmøderne kom det
dog frem, at flere af de kommunale rusmiddelhandlingssteder for unge oplever en
stigning i antallet af unge, der henvender sig, hvor alkohol er hovedstoffet. Det er vigtigt
at få undersøgt denne udvikling yderligere.
Afdækningen viser også, at på 43 % af behandlingsstederne foregår ungebehandlingen
samme sted som behandlingen af voksne med alkoholproblemer, og i mange tilfælde
tilbydes unge ikke en særlig behandling. Men erfaringen fra de
rusmiddelbehandlingssteder for unge, som deltog på dialogmøderne, er, at unges
alkoholproblemer adskiller sig væsentligt fra de voksnes. Unge har sjældent en fysisk
afhængighed af alkohol, da det ofte forudsætter flere års dagligt brug af alkohol.
På baggrund af dette bør unge tilbydes særligt tilrettelagte behandlingstilbud, som adskiller
sig fra den traditionelle alkoholbehandling til voksne. Tilbuddene skal være tilrettelagt med
et bredt sigte på behandling af alkoholproblemer og andre rusmidler samt have et
helhedsorienteret fokus på den unges liv.
Det socialfaglige fokus i behandlingen er væsentligt, herunder kognitiv samtaleterapi og
afhjælpning af andre problemstillinger i den unges liv, men lige så vigtigt er det
sundhedsfaglige fokus. Det er vigtigt, at der ved opstart af unge i rusmiddelbehandling
udarbejdes en indledende objektiv undersøgelse samt en sundhedsfaglig vurdering af
den unges rus- middelproblemer og eventuelle følgevirkninger, så der ikke overses
eventuel afhængighed/abstinenssymptomer eller somatiske og psykiatriske
problemstillinger, f.eks. ADHD eller personlighedsforstyrrelser.
Samlet set bør den nuværende tilgang i alkoholbehandlingen af unge undersøges
nærmere, og der bør inddrages national og international forskning på området, som kan
kvalificere udviklingen af og anbefalinger til behandlingsindsatsen af unge med et
behandlingskrævende alkoholforbrug yderligere. Der kan med fordel hentes erfaring fra
udviklingen af behandlingsmodeller for unge på stofområdet i Danmark.
5
Tallene er ekskl. evt. anonyme patienter i behandling, da alderen på disse ikke kendes. Der er ca. 15.000 i behandling hvor
alderen er kendt.
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 168: Orientering om Sundhedsstyrelsens servicetjek af alkoholbehandlingsområdet, fra sundheds- og ældreministeren
Sundhedsstyrelsen
Side 22/24
6. Referencer
1.
Statens Institut for Folkesundhed.
Alkoholforbrug i Danmark. Kvantificering
og karakteristik af storforbrugere og
afhængige.
København: Statens Institut for
Folkesundhed, 2008.
2.
Lægehåndbogen.
Alkoholabstinenssyndrom.
2018.
https://www.sundhed.dk/sundhedsfaglig/la
egehaandbogen/psykiatri/tilstande-og-
sygdomme/alkohol/abstinenssyndrom/.
3.
Retsinformation.
Vejledning om
ordination af afhængighedsskabende
lægemidler. 2019.
https://www.retsinformation.dk/Forms/R07
10.aspx?id=209474.
4.
Sundhedsstyrelsen.
Danskernes
sundhed - Den Nationale Sundhedsprofil
2017.
København: Sundhedsstyrelsen,
2018.
5.
Sundhedsstyrelsen .
Behandling af
alkoholafhængighed - National klinisk
retningslinje .
København :
Sundhedsstyrelsen, 2018.
6.
Styrelsen for Patientsikkerhed.
Målepunkter for tilsyn på misbrugscenter
2019. 2019. https://stps.dk/da/tilsyn/tilsyn-
med-behandlingssteder/tilsyn-med-
misbrugscentre/~/media/29A2A54B890C4
C0D89E286648C503A6C.ashx.
7.
Styrelsen for Patientsikkerhed.
Misbrugsbehandling - Erfaringsopsamling
fra tilsynsbesøg på private
behandlingssteder 2012-2016.
København: Styrelsen for
Patientsikkerhed, 2018.
8.
Sundhedsstyrelsen.
Forebyggelsespakke Alkohol.
København :
Sundhedsstyrelsen, 2018.
9.
Sundhedsstyrelsen —
Alkohol i
Danmark 2015 – vaner, skader på andre
og holdninger.
København: Statens Institut
for Folkesundhed, Syddansk Universitet:
Heidi Amalie Rosendahl Jensen, Knud
Juel, Ola Ekholm, 2016.
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 168: Orientering om Sundhedsstyrelsens servicetjek af alkoholbehandlingsområdet, fra sundheds- og ældreministeren
Sundhedsstyrelsen
Side 23/24
Bilag 1 Oversigt over relevant
retningslinjer,
rådgivningsmateriale mv. fra
Sundhedsstyrelsen
2006. Alkoholbehandling – en medicinsk teknologivurdering
2008. Kvalitet i alkoholbehandling - et rådgivningsmateriale
2009. Vejledning om etablering af regionale familieambulatorier
2011. Retningslinjer for kommunal godkendelse af alkoholbehandlingssteder
2012. Vejledning om behandling af akutte rusmiddelforgiftninger
2013. Guide til implementering af to anbefalinger om tidlig indsats fra forebyggelsespak-
ken om alkohol.
2014. Retningslinjer for udarbejdelse af koordinerende indsatsplaner
2016. National Klinisk Retningslinje for udredning og behandling af alkoholafhængighed
og samtidig psykisk lidelse
2018. Forebyggelsespakke – Alkohol
2018. National klinisk retningslinje – Behandling af alkoholafhængighed
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 168: Orientering om Sundhedsstyrelsens servicetjek af alkoholbehandlingsområdet, fra sundheds- og ældreministeren
2137308_0026.png
[Forside - Title]
Side 14/14
Sundhedsstyrelsen
Islands Brygge 67
2300 København S
www.sst.dk