Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del Bilag 158
Offentligt
2135045_0001.png
Til:
Sundheds- og Ældreministeriet
Vedr. handleplan for styrket udredning og behandling af kvinder med
brystkræft
10. januar 2020
Sagsnr. 05-0400-56/
Reference JEWE
E [email protected]
Lige før jul oversendte vi resultater af vores afklaring af generelle princip-
per for henvisning og visitation til sygehusbehandling, med særligt fokus på
kræft. Jeg kan henvise til vores brev af 11. december 2019 med tilhørende
bilag.
Vi har ikke fundet grund til at foreslå ændringer af gældende lovgivning og
regler, men vi peger på en række områder, hvor der er behov for forbedring
og præcisering: Forståelse og efterlevelse af gældende lovgivning, krav og
rammer til faglig dialog mellem henvisende læge og sygehus, samt behov
for betydelig bedre information af patient om både generelle rettigheder og
konkrete behandlingsforløb.
Fra Sundhedsstyrelsen vil vi derfor have følgende opfølgning:
1. Udarbejdelse af et letforståeligt informationsmateriale, der kan hjælpe
både patienter, henvisende læger og sygehuse til at få en fælles forstå-
else af regler og procedurer for henvisning og visitation til sygehusbe-
handling. Vi vil i informationsmaterialet have et særligt fokus på de
regler, der gælder for behandlingsansvar, så ingen patienter tabes ved
overgange fra henvisende læge til sygehus og mellem sygehusafdelin-
ger. Et andet hovedfokus vil være patientens rettigheder ift. maksimale
ventetider ved mistanke om kræft. Informationsmaterialet er færdigt i 2.
kvartal 2020.
2. Konkrete anbefalinger til forbedring af MEDCOM-standarden. I vores
afdækning blev det klart, at de tekniske løsninger, der bruges til henvis-
ning og visitation af kræftpatienter, både har givet mulighed for hurti-
gere og standardiseret henvisning til sygehus, men samtidig også kan
være utilstrækkelige ift. at sikre fyldestgørende information til brug for
sygehusets visitation, og hvor det kan være vanskeligt at sikre god dia-
log mellem henvisende læge, sygehus og patient, særligt ved ændringer
af udredningsforløb m.v. Vi har derfor i samarbejde med MEDCOM
udarbejdet en række konkrete anbefalinger til forbedring af den MED-
COM-standard, der anvendes. Det forventes, at arbejdes igangsættes
snarligt.
1
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 158: Orientering om afslutning på Sundhedsstyrelsens arbejde om afklaring af generelle principper for henvisning og visitation til sygehusbehandling, med særlig fokus på kræft, fra sundheds- og ældreministeren
3. Følge op på regionernes mulighed for at skabe entydigt overblik over
henvisninger, tilbagehenvisninger og viderehenvisninger. I vores af-
dækning blev det klart, at regionerne ikke har særligt gode systemer og
procedurer for at overvåge kvaliteten af henvisninger og visitationer
samt omfanget af tilbagehenvisninger, herunder bl.a. omfang, områder
og årsager. Fra Sundhedsstyrelsens side vil derfor i samarbejde med
Sundhedsdatastyrelsen følge op på regionernes mulighed herfor. Imple-
menteringen af LPR3 kan være en udfordring i den forbindelse, så vi er
ikke sikre på at vi kan afslutte dette før i 4. kvartal 2020.
De ovenstående tiltag er generelle for kræftområdet. Derudover er vi samti-
dig bekymrede for de aktuelle og betydelige udfordringer der er ift. at sikre
udredning af kvinder på mistanke om brystkræft. Det gælder både generelt
på tværs af landet for den generelle kapacitet og opgaveløsning på området i
alle fem regioner, men vi er også opmærksom på de særlige udfordringer i
Region Sjælland.
Brystkræft er en alvorlig sygdom, som i stort omfang rammer i øvrigt raske
og ofte erhvervsaktive kvinder. Generelt er udredning og behandling af
kvinder med brystkræft i Danmark på et højt niveau, men der er fortsat be-
hov for forbedring, særligt ift. at sikre lighed i behandlingstilbud på tværs af
landet og på tværs af sociale forhold.
Brystkræft er den hyppigst forekommende kræftform hos kvinder, og ram-
mer 1 ud af 9 kvinder i Danmark. Forekomsten har været stigende. Antallet
af kvinder, der udredes for brystkræft, er steget fra ca. 16.500 i 2018 til ca.
22.500 i 2018, og antallet er fortsat stigende.
I forlængelse af de generelle tiltag som beskrevet i brev af 11. december
med tilhørende bilag, vil vi derfor samtidig fra Sundhedsstyrelsens side
iværksætte en række tiltag med fokus på at styrke udredning og behandling
af kvinder med brystkræft, og med særligt fokus på varetagelsen i Region
Sjælland.
Vi har løbende og tæt overvåget forløbstider i pakkeforløbet for kvinder
med brystkræft, hvor en række regioner i de senere år har haft udfordringer
med at overholde standardforløbstiderne pga. kapacitetsudfordringer. Vi har
løbende drøftet dette på direktionsniveau med de fem regioner i regi af vo-
res Task Force. På det kommende møde i Task Force d. 23. januar har vi fra
Sundhedsstyrelsen bedt regionerne om detaljeret at redegøre for igangsatte
og planlagte initiativer på området, herunder aftaler mellem regioner og med
privathospitaler, der skal afhjælpe kapacitetsudfordringerne. Vi vil fastholde
regionerne på at sikre målopfyldelse indenfor en kort tidshorisont.
Vedr. de særlige udfordringer, der er i Region Sjælland med varetagelsen af
udredning af kvinder på mistanke om brystkræft, vil Sundhedsstyrelsen i fe-
bruar 2020 på direktionsniveau aflægge besøg i regionen for at sikre, at der
både i regionens administration og på regionens sygehuse er en forståelse og
efterlevelse af gældende regler og principper for henvisning og visitation af
Side 2
2
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 158: Orientering om afslutning på Sundhedsstyrelsens arbejde om afklaring af generelle principper for henvisning og visitation til sygehusbehandling, med særlig fokus på kræft, fra sundheds- og ældreministeren
2135045_0003.png
kvinder med mistanke om brystkræft. Vi vil i den forbindelse særligt tage
fat i følgende forhold:
-
-
Regionens sikring af procedurer, instrukser, rammer og muligheder for
at visiterende sundhedspersonale følger lovgivning, principper m.v.
Regionens sikring af at kvinder, der henvises på mistanke om bryst-
kræft, får fyldestgørende, retvisende og rettidig information om patient-
rettigheder, herunder reglerne om maksimale ventetider. Vi vil i den
forbindelse bede regionen om konkrete redegørelser i lyset af både
Rigsrevisionens kritik og resultaterne af regionens egen nylige audit på
brystkræftområdet.
Regionens løbende registrering og overvågning af kvaliteten af henvis-
ninger og visitationer, samt omfanget af tilbagehenvisninger, herunder
bl.a. omfang, områder og årsager
Regionens organisering af brystkræftområdet, herunder særligt vedr. or-
ganisatoriske rammer, faglig ledelse, kapacitet og kompetencer på det
diagnostiske områder vedr. brystkræft.
Regionens beredskab til sikring af regionens forsyningsforpligtelse ved
pludselige udfordringer på brystkræftområdet, f.eks. ved vakancer,
rekrutteringsudfordringer m.v., herunder samarbejdsaftaler med nabore-
gioner, privathospitaler m.v.
-
-
-
Vi er fra Sundhedsstyrelsen i meget tæt dialog med Styrelsen for Patientsik-
kerhed, således at vi kan sikre sammenhæng mellem aktuelle tilsynsindsat-
ser og Sundhedsstyrelsens nye tiltag. Vi planlægger i den forbindelse at ko-
ordinere vores besøg i region Sjælland med Styrelsen for Patientsikkerhed.
Med venlig hilsen,
Søren Brostrøm
Direktør
Side 3
3