Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del Bilag 145
Offentligt
2132975_0001.png
INDLÆG i Dagens Medicin, 7. januar 2020
Kjeld Møller Pedersen om
effektiviseringskravet: Selvfølgelig er det
opgjort forskelligt
Professor i sundhedsøkonomi Kjeld
Møller Pedersen kritiserer dækningen af effektiviseringskravet
for at være ufuldstændig og baseret på uholdbare præmisser
om, hvordan kravene kom til verden. Læs debatindlægget samt
modsvaret fra Dagens Medicin her.
Kjeld Møller Pedersen
07/01/2020 DAGENS MEDICIN (on-line)
Det er fascinerende og lidt rystende at følge Dagens Medicins dækning af spørgsmålet om
effektiviseringskravet til de nye akutsygehuse.
Fascinerende fordi der er mange ord og fornærmethed over, at alle ikke bare vil stille op, når
journalisten ønsker det (minister, departementschef og embedsfolk) med beskeden ny
information og delvis fejlvisende gentagelser fra tidligere artikler, men som afføder nye
udvalgsspørgsmål i Folketinget, vistnok p.t. i alt omkring 30.
Rystende fordi der er mange halve sandheder i forsøget på at vise, ja, præcist hvad? Og
ethvert tilløb til åbenhjertighed bliver blæst op, senest i netudgaven d. 13.12, hvor en
interview-udtalelse om, at »Det kan diskuteres, om det var et klogt valg (effektiviseringen et
år efter ibrugtagning, red.). Det har jeg også været inde og se efter. Jeg kan ikke se, hvor
grundigt vi har overvejet den præmis,« siger Kjeld Møller Pedersen.
Det bliver i overskriftsform til »I tvivl om hurtige effektiviseringer til supersygehuse var
klogt« og ikke den anden del, hvor jeg ikke kan finde ud af eller huske, hvor grundigt
spørgsmålet har været overvejet.
Ak ja, men sådan er journalistik
halve sandheder og aldrig indrømme, at man kan være på
vildspor og ikke helt forstår en sag.
I papirudgaven 13. december lyder overskriften, at »hospitaler har fået opgjort
effektiviseringskravet forskelligt«.
Min umiddelbare reaktion var: Ja, naturligvis og forhåbentligt! Hvor ville det være godt, hvis
journalisten var stoppet op og havde reflekteret i stedet for at ile videre for at finde støtte til,
at det nok skulle (burde?) have været opgjort ens efter en på forhånd fastlagt formel.
To af mine gode sundhedsøkonomiske kolleger kommenterer i artiklen. Den ene siger helt
udokumenteret, men tror dog, at kravene er vilkårlige og at produktivitetsforøgelse er lig med
besparelse
den anden har tilsyneladende svært ved at forstå, at beregningerne ikke er
videnskabelige, selv om jeg har gjort det klart i
et tidligere indlæg
og, at der i sagens natur var
tale om skøn og vurderinger sygehus for sygehus.
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 145: Henvendelse af 7/1-20 fra Kjeld Møller Pedersen, Syddansk Universitet om produktivitetskravet til Kvalitetsfondsbyggerierne
Hvordan i alverden skulle det kunne være videnskabeligt, kunne man spørge
uanset hvad
man forstår ved videnskabeligt, og hvordan skulle det kunne være gjort ens for 16 vidt
forskellige byggesager?
Jeg er tydeligvis hæmmet ved skrivningen af nærværende: Hæmmet af dyb viden fra
deltagelse i Erik Juhl-udvalget i alle årene og de møder, hvor produktivitetskravene blev
fastsat. Jeg er faktisk den eneste af de nuværende aktører, der har været med i hele forløbet.
Hæmmet fordi ethvert indlæg kan opfattes som forsvar
og ikke det, der er intentionen:
forklaring.
Hæmmet fordi jeg ikke husker alt knivskarpt 10 år tilbage i tiden
men dog kan støtte mig til
samtlige e-mails fra tiden i Erik Juhl-udvalgt. Dagens Medicins journalist mener
tilsyneladende, at man skal kunne huske 10 år tilbage og har endda indhentet kommentarer
fra personer, der mener at kunne huske skarpt
intet mindre end imponerende.
Produktivitetskravet?
Produktivitetskravet kan ikke være en overraskelse. Det har været klart udmeldt tidligt og
gentagne gange. Dette har Dagens Medicin ikke berørt og derfor lidt baggrund her. Det er
kedeligt, men nødvendig for en oplyst debat, som jeg er så gammeldags at tro på er nødvendig
for en dialog i modsætning til en anklagende monolog.
Produktivitetskravet fremgik allerede af 2007-kommissoriet for Erik Juhl-udvalget og var
dermed én af udvalgets opgaver:
»Overordnede mål i forhold til produktivitetsforbedringer og driftsøkonomiske gevinster skal
indgå i regionernes planlægning af ny sygehusstruktur, herunder forbedret
kapacitetsanvendelse via effektiv brug af økonomiske og knappe personalemæssige
ressourcer.
Forbedrede interne arbejdsgange, herunder effektive arbejdsrutiner og øget
opgaveglidning, sammenhæng i opgavevaretagelsen, mere hensigtsmæssig anvendelse
af fysiske rammer, rationel tilrettelæggelse af patientforløb samt personalemæssige
arbejdsbetingelser skal indgå i planerne for ny sygehusstruktur
Vagtberedskab og optimal organisering heraf skal indgå i planerne.
Strukturændringerne skal danne basis for bedre udnyttelse af sengekapaciteten og
nedbringelse af de gennemsnitlige liggetider ved indlæggelse som følge af bl.a.
mulighed for øget ambulantbehandling, accelererede patientforløb mv.«
I sagens natur fastsatte man ikke på det tidspunkt størrelsesordenen af den forventede
effektiviseringsgevinst.
I forbindelse med de såkaldte foreløbige økonomiske tilsagn
eksempelvis 6,4 mia. kr. til
Aarhus Universitetssygehus udmeldt i november 2008
hed det i tilsagnsbrevet:
»at der realiseres en besparelse på driften for de omfattede enheder, som ligger ud over de
almindelige løbende produktivitetsforbedringer i sygehusvæsenet. Niveauet fastlægges
endeligt i forbindelse med det endelige tilsagn.«
Det endelige tilsagn kom efter, at man for de konkrete sygehusprojekter havde indsendt
materiale, der uddybede den oprindelige ansøgning og budgetmæssigt skulle holde sig
indenfor rammerne af det foreløbige tilsagn og vise, at der kunne bygges/renoveres
sammenhængende indenfor budgetrammen.
I økonomiaftalen for 2010 hed det:
»Der vil blive stillet krav om effektivitetsgevinster ved investeringerne, som skal medgå til at
finansiere aktivitetsvækst på sygehusene i takt med, at gevinsterne realiseres.
Investeringerne skal muliggøre en mere effektiv opgaveløsning og ressourceanvendelse via
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 145: Henvendelse af 7/1-20 fra Kjeld Møller Pedersen, Syddansk Universitet om produktivitetskravet til Kvalitetsfondsbyggerierne
bedre logistik og ny teknologi og moderne og energieffektive løsninger, der ligger ud over de
almindelige, løbende produktivitetsforbedringer i sygehusvæsenet.«
I det endelige 2010-tilsagnsbrev for Aarhus Universitetshospital (DNU) hed det:
»Endelig er regeringen enig med ekspertpanelet i, at processen for etableringen af DNU
samtidig er et forandringsprojekt med nye muligheder for arbejdstilrettelæggelse,
kapacitetsudnyttelse, patientforløb og logistik. Der fastsættes på baggrund af panelets
anbefalinger et effektiviseringskrav svarende til 8 pct. af de nuværende driftsudgifter for de
matrikler, der skal indgå i det nye universitetshospital i Århus, svarende til 456 mio.kr., der
skal realiseres i år 1 efter ibrugtagelsen af det nye sygehus. Gevinsten vil indgå som
finansieringsbidrag af ny sygehusaktivitet og indgår dermed ikke i finansieringen af
byggeriet.«
Aarhus Universitetshospital var det første projekt, hvor Erik Juhl-udvalget angav en konkret
procentsats.
Den konkrete procentsats blev fastsat baseret på flere kilder og var i sidste instans et samlet
skøn og vurdering fra Erik Juhl-udvalget. Jeg kommer tilbage til detaljerne nedenfor.
Det har hele tiden været klart, at produktivitetsgevinsten skulle blive i sundhedsvæsenet, jfr.
citatet for 2010-økonomiaftalen. Alene af den grund giver det ikke mening at tale om en
besparelse.
Indledningsvis skulle gevinsten forblive i hjemmeregionen, men det blev ændret med
økonomiaftalen for 2017
vist nok fordi man mente, at de i alt 41 mia. (49 mia. i 2018-priser)
til kvalitetsfondsbyggerier og/eller effektiviseringskravene ikke var blevet fordelt ligeligt
mellem regionerne, hvilket heller aldrig havde været en præmis, dvs. det fremgik ikke af
kommissoriet for Erik Juhl-udvalget, og der var ikke blevet lavet
’fordelingsregnskab’
undervejs i processen.
Teksten i økonomiaftalen lød:
»Regeringen og Danske Regioner er enige om, at 50 pct. af effektiviseringsgevinsterne
svarende til 129 mio. kr. i 2017
anvendes til ny sygehusaktivitet, herunder demografi og
kræft mv. Midlerne fordeles mellem regionerne efter bloktilskudsnøglen. Omfordelingen
indfases fra 2017 frem mod 2025. De resterende 50 pct. af effektiviseringsgevinsterne
fastholdes i den enkelte region til ny sygehusaktivitet.«
Det nye var, at halvdelen skulle fordeles mellem regionerne. Den præcise begrundelse
fremgår ikke af teksten.
Hvordan blev det konkrete krav fastsat?
Dagens Medicin har ikke gjort meget for at oplyse læserne om, hvordan og på hvilket grundlag
de procentvise éngangs produktivitetsgevinster blev fastlagt. I stedet er man igen og igen
vendt tilbage til et norsk hospital, hvor jeg har vist det fejlagtige i
fremstillingen d. 29. oktober
men dette budskab er sjovt nok ikke blevet gentaget igen og igen. Det norske eksempel har
ifølge min erindring ikke spillet nogen betydende rolle, hvis overhovedet, men tilsyneladende
i journalistens forestillingsverden, hvad han så end baserer det på.
Der indgik tre elementer, når procentsatsen blev fastsat:
1. Byggeherrens skøn over mulig produktivitetsgevinst. Der skulle være en særskilt
beregning og vurdering heraf i det materiale, der blev indsendt til Erik Juhl-udvalgets
endelige stillingtagen til støtte fra Kvalitetsfonden.
2. Den meget sparsomme viden der forelå, eks. fra Medicinerhuset i Aalborg, det meget
omtalte hospital i Norge, der reelt ikke har spillet en rolle, og et par amerikanske
undersøgelser
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 145: Henvendelse af 7/1-20 fra Kjeld Møller Pedersen, Syddansk Universitet om produktivitetskravet til Kvalitetsfondsbyggerierne
3. Vurderingen i Erik Juhl-udvalget af data fra punkterne 1 og 2. Der blev taget stilling
sygehus for sygehus, og vi anvendte ikke en fast beregningsformel endsige foretog en
videnskabelig beregning.
Jes Søgaard mener i Dagens Medicin d. 13. december at vide, at »der har siddet nogle
embedsfolk og lavet det, og det virker vilkårligt, hvordan de er nået frem til de her afgørelser.
Det er sjusk.«
Jeg må med beklagelse notere, at det er min ven og kollega Jes Søgaard, der sjusker. For det
første er han helt og aldeles uden viden om drøftelserne i Erik Juhl-udvalget, og hvilken rolle
embedspersoner måtte have spillet.
For det andet har det på ingen måde været vilkårligt, men det kan han selvsagt ikke vide, når
han ikke har været involveret og vel heller ikke har gjort forsøg på at få et vist indblik. Døm
selv ud fra det følgende.
Ved vurderingen af de endelige ansøgninger blev udvalget bistået af Deloitte, der havde en
fast dagsorden for møderne med følgende punkter, baseret på fremsendt materiale fra den
kommende bygherre: Effektive løsninger, rationaliseringsgevinst, projektorganisering,
projekterings-og byggetid samt risikostyring. De anvendte slides var ikke udarbejdet, endsige
godkendt, af embedsfolk.
Ved udvalgsmødet om Aarhus Universitetshospital, som var det første, hvor der blev fastsat
en procentsats, havde Deloitte to plancher om dette ud af i alt 23. Deloitte afgav ikke
anbefalinger til ekspertpanelet vedr. den konkrete fastsættelse af effektiviseringskrav.
På den ene af Deloitte slides stod bl.a.
Der er meget få empiriske studier, som dokumenterer størrelsen af
effektiviseringsgevinster afledt af større hospitalsbyggerier
det betyder naturligvis
ikke, at gevinsterne ikke eksisterer
Gevinsternes størrelse kan være kontekstafhængige, eks. hospitalets størrelse, de
institutionelle rammer, og om der sker en samling på færre matrikler. Direkte
sammenligninger med danske sygehusbyggerier kan derfor være vanskelige
Amerikanske studier har ofte fokus på indtjeningen, hvor også afledte
markedsandelsgevinster har betydning for rentabiliteten
Sammenligneligheden af nedenstående eksempler er usikker, og opgørelsesmetoden
er ikke beskrevet
Den efterfølgende planche sammenfattede byggeherrens eget skøn og potentiel
produktivitetsgevinst gennemgået. Der stod bl.a.
Ansøgningens udgangspunkt for effektiviseringspotentialet er en ekstraordinær
produktivitetsstigning på 4-5 procent
og med et potentiale på op til 8 procent
afhængigt af den anlægsøkonomiske ramme
Effektiviseringsmålet fremstår som et overordnet fastsat pejlemærke, men bygger ikke
på nuværende tidspunkt
på konkretiserede og begrundede overvejelser, bortset fra
totaløkonomiske vurderinger af fire udvalgte koncepter, jf. nedenfor.
Der er ikke redegjort for, hvilke forudsætninger, der anses for væsentlige for spændet
mellem det lave og det høje »estimat.«
Der er udarbejdet et katalog over effektiviseringsmuligheder omfattende ca. 25
temaer.
Konkretisering og prioritering af disse temaer vil ske senere, herunder særligt
”detail-
og
projekteringsfasen”
Anders Eibye-Ernst (journalisten bag artikelserien i Dagens Medicin, red.) bygger meget af sin
fremstilling på en præmis om, at Sundhedsministeriet angiveligt skulle have oplyst, at der bag
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 145: Henvendelse af 7/1-20 fra Kjeld Møller Pedersen, Syddansk Universitet om produktivitetskravet til Kvalitetsfondsbyggerierne
kravene skulle ligge én eller anden evidensbaseret regnemodel. Jeg kan ikke ud af
Sundhedsministeriet svar til Folketinget se, at dette skulle være korrekt, ligesom der mig
bekendt heller ikke har været anvendt sådan en standard regnemodel
i givet fald er det gået
helt og aldeles hen over hovedet på mig
og jeg for indbildsk til at tro, at det er sket.
Alene den ovenfor skitserede procedure gør det ikke muligt, at der var anvendt en
regnemodel. I stedet byggesagerne vurderet sag for sag med hensyntagen til kontekst osv.
noget der forklarer, at der somme tider beregnes ud fra sygehusets samlede budget, i andre
tilfælde alene ud fra de funktioner, der blev berørt.
Hvis der eksempelvis var tale om en
’tilbygning’
som i Herlev, men hvor man har vendt en
betydelig del af hospitalets logistik, ville man tage udgangspunkt i hospitalets samlede budget,
mens der Aalborg er tale om driftsbudgettet for de funktioner/matrikler, der samles i
nybyggeriet, men eks. ikke Medicinerhuset.
Som et relevant kuriosum kan noteres, at der er hospitalsbyggerier/renoveringer, som ikke
har fået støtte fra Kvalitetsfonden, men hvor i det mindste en region, Region Syddanmark, af
egen drift lavede et effektiviseringskrav for ombygningen af Sydvestjysk sygehus.