Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del Bilag 14
Offentligt
2087188_0001.png
.
Bedre vilkår
for pårørende
5 principper for sociale,
sundhedsmæssige og
arbejdsmæssige
initiativer
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 14: Invitation fra 30 organisationer til lancering af Bedre vilkår for pårørende 5 principper for sociale, sundhedsmæssige og arbejdsmæssige initiativer den 19. november 2019
2087188_0002.png
2
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 14: Invitation fra 30 organisationer til lancering af Bedre vilkår for pårørende 5 principper for sociale, sundhedsmæssige og arbejdsmæssige initiativer den 19. november 2019
Baggrund
Når et menneske rammes af alvorlig, livstruende eller kronisk sygdom eller udfordres af et
handicap, får hele familien ændret sit liv og sine fremtidsudsigter grundlæggende. Ikke mindst
fordi der fra social- og sundhedssektorens side er en voksende forventning om, at de nærmeste
pårørende påtager sig væsentlige opgaver ift. den nærtståendes behandlingsforløb, pleje og
hverdagsliv.
Mange pårørende har en helt unik viden om deres nærtstående. De har gerne lang erfaring med
sygdommen og symptomerne, og kender den nærtståendes behov. Pårørende er ofte nødt til
at handle på den nærtståendes vegne og er ofte tovholdere i komplicerede behandlingsforløb,
ved sektorovergange mv. Det gør pårørende til meget vigtige samarbejdspartnere for
sundhedssystemet og sociale myndigheder. Heldigvis har der i de senere år været et øget fokus
på pårørende. Sundhedsstyrelsen har lavet anbefalinger, EU har barslet med omsorgsdage og
mange gode initiativer er blevet igangsat lokalt på hospitaler og i kommuner.
Alvorlig, langvarig sygdom eller handicap hos en nærtstående kan give de pårørende
bekymringer, sorg, stress – og ikke mindst store praktiske udfordringer, der på den lange bane
er drænende og kan gøre det svært at passe normale gøremål, gå på arbejde og opretholde
et socialt liv. Den vedvarende belastning kan have en række negative konsekvenser for
pårørendes fysiske og psykiske helbred og sundhed. Utallige undersøgelser viser, at mange
pårørende oplever belastningssymptomer eller selv bliver syge. Samtidig øges risikoen for
ensomhed og social isolation. Mange pårørende oplever, at omgangskredsen svinder ind, og at
de møder utilstrækkelig forståelse hos venner og familie.
Rollen som pårørende påvirker også uddannelse og arbejdsliv, og mange pårørende må gå på
nedsat tid eller trække sig fra arbejdsmarkedet før planlagt. Det er afgørende, at pårørende
anerkendes og inddrages ud fra deres egne ønsker og præmisser, hvis de skal kunne leve gode
liv samtidig med, at de er en stabil ressource for deres nærtstående. Pårørende skal have hjælp
og opbakning, så de kan fastholde tilknytningen til arbejdsmarkedet og ikke selv bliver syge.
Det vil både være det etisk rigtige og samtidig klogt set fra et samfundsøkonomisk perspektiv.
Vi er 30 organisationer, der igennem flere år har haft blikket rettet mod pårørendes
udfordringer. Vi mener, at der er behov for konkrete rettigheder og systematiske indsatser.
Vi har sammen formuleret fem principper for sociale, sundhedsmæssige og arbejdsmæssige
initiativer og indsatser, der skal skabe bedre vilkår for pårørende. Vi håber, at disse principper
vil danne basis for lokale, regionale og landsdækkende initiativer og politiske tiltag.
3
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 14: Invitation fra 30 organisationer til lancering af Bedre vilkår for pårørende 5 principper for sociale, sundhedsmæssige og arbejdsmæssige initiativer den 19. november 2019
2087188_0004.png
5 principper for bedre vilkår for pårørende
1
Pårørendes retsstilling skal styrkes
Pårørende skal have ret til at få hjælp og støtte til at leve gode liv samtidig med, at de hjælper.
For at sikre pårørende adgang til støtte og hjælp, foreslår vi bl.a. at:
Pårørendes ret til støtte skrives ind i lovgivningen på sundheds- og socialområdet, således
at kommuner og regioner får pligt til at støtte pårørende. Det vil sikre, at der tages hensyn
til pårørendes behov og ønsker, når der visiteres til hjælp.
Servicelovens eksisterende muligheder for, at pårørende kan få hjælp, støtte, aflastning
mv., skal tydeliggøres i vejledninger til den relevante lovgivning fra ministerier og
styrelser. Dette vil understøtte, at både pårørende og medarbejdere på alle niveauer er
klar over, hvilke tilbud der findes til pårørende.
Det tydeliggøres i lovgivning og vejledninger til denne, at når en pårørende siger fra
overfor pårørendeopgaver, skal han eller hun kunne være tryg ved, at den nærtstående
i stedet får øget hjælp fra professionelle hjælpere eller behandlere.
Aflastning og afløsning i hjemmet skal have en kvalitet og et omfang, der er et reelt
alternativ til pårørendeomsorg. Mulighederne for afløsning og aflastning skal udvides
til også at blive tilbudt i aftentimerne, om natten og i weekenderne, så pårørende, der
hjælper meget, sikres en reel restitutionsmulighed.
Der skal ved visitation tages højde for hele
husstandens behov. Der bør være et
særligt fokus på børn og unge, så de
ikke pålægges uforholdsmæssigt
store opgaver.
Kommunal hjælp og støtte
skal visiteres som en ramme-
bevilling af timer eller
kroner, inden for hvilken den
nærtstående, pårørende og
medarbejdere sammen kan
tilrettelægge indsatserne.
Ordforklaring
Pårørende:
Den, som regelmæssigt plejer,
hjælper eller støtter en nærtstående.
Nærtstående:
Den, som har behov
for støtte på grund af sygdom,
funktionsnedsættelse eller høj alder.
Omsorg:
Den pleje, hjælp og støtte, som den
pårørende giver sin nærtstående.
4
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 14: Invitation fra 30 organisationer til lancering af Bedre vilkår for pårørende 5 principper for sociale, sundhedsmæssige og arbejdsmæssige initiativer den 19. november 2019
2087188_0005.png
2
Pårørende skal anerkendes, inddrages og informeres
Samarbejde med de pårørende bør altid være en professionel kerneopgave. Pårørende skal
ses og inddrages, og adgangen til hjælp og støtte skal være systematisk og let tilgængelig
for alle pårørende – uafhængig af den enkeltes ressourcer og bopælskommune, og uanset
hvilken diagnose eller udfordring, den nærtstående har. Det betyder bl.a. at:
Pårørende – både børn og voksne – skal identificeres af professionelle i ethvert sygdoms-/
omsorgsforløb og tilbydes relevant støtte.
Alle kommuner og hospitaler skal ansætte pårørendevejledere, der kan støtte og rådgive
med udgangspunkt i den pårørendes situation.
Pårørende skal tilbydes et kursus i mestring af deres situation og tilbydes viden om, hvilke
konsekvenser den nærtståendes sygdom har for den pårørende på længere sigt.
Alle kommuner skal have et særligt sted på deres hjemmeside, der giver et tydeligt
overblik over, hvilke pårørenderelevante tilbud kommunen har.
Medarbejdere på alle niveauer skal tilføres kompetencer, så de har redskaber til at
samarbejde med pårørende og kan inddrage og aktivt efterspørge pårørendes viden,
erfaringer og ønsker.
Tavshedspligten skal præciseres, så det bliver helt tydeligt for medarbejderne at:
1. De gerne må tage imod og anvende viden fra pårørende i deres arbejde.
2. De gerne må tale med pårørende om, hvordan de som pårørende påvirkes af
den nærtståendes sygdom/udfordring, uden at medarbejderen derved bryder
tavshedspligten.
3. De gerne må give pårørende generel, ikke personspecifik information om den
nærtståendes tilstand.
5
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 14: Invitation fra 30 organisationer til lancering af Bedre vilkår for pårørende 5 principper for sociale, sundhedsmæssige og arbejdsmæssige initiativer den 19. november 2019
2087188_0006.png
3
Viden om pårørendes vilkår og relevante støtteindsatser skal styrkes
Der bør oprettes et videnscenter om pårørende, som:
Forsker i pårørendes vilkår og udfordringer og i værdien af forskellige typer af støttende
interventioner.
Indsamler, kategoriserer og udbreder viden om pårørende fra andre aktørers
undersøgelser.
Udvikler evidensbaserede metoder til samarbejde med, inddragelse af og støtte til
pårørende – herunder pårørende med særlige behov, f.eks. pårørende med anden etnisk
baggrund og børn, der er pårørende.
Afvikler informationskampagner om livet som pårørende og muligheder for støtte,
henvendt til fagpersoner, pårørende og deres netværk.
Samarbejder med NGO’er på området om en årlig pårørendepris til en person eller
organisation, der gør det godt for pårørende.
4
Helbredsproblemer og social isolation hos pårørende skal forebygges
Fysiske og psykiske helbredsproblemer blandt pårørende skal forebygges. Vi anbefaler, at
der iværksættes en række indsatser, der kan mindske belastningen for pårørende og derved
forebygge helbredsproblemer og social isolation. F.eks.:
En struktureret indsats – i samarbejde mellem sundhedsvæsen og kommuner – skal
sikre, at pårørende identificeres og opsøges tidligt i forløbet. Pårørendes ressourcer,
udfordringer og behov skal afklares tidligt, og der skal informeres om relevante
støttetilbud som kurser, netværk og individuel rådgivning hos en pårørendevejleder.
Der skal være fokus på, at pårørende ofte er belastede over meget lang tid, og at det giver
risiko for nedslidning, stress og social isolation. Muligheden for at få psykologhjælp skal
være mere fleksibel og ikke begrænse sig til det første år efter, diagnosen er stillet.
Det skal sikres, at alle pårørende får tilbud om at deltage i netværks- og/eller
selvhjælpsgrupper med fokus på pårørendes livsvilkår.
Pårørende med fysisk krævende opgaver skal have tilbudt ergoterapeutisk vejledning og
visitation til relevante hjælpemidler.
6
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 14: Invitation fra 30 organisationer til lancering af Bedre vilkår for pårørende 5 principper for sociale, sundhedsmæssige og arbejdsmæssige initiativer den 19. november 2019
2087188_0007.png
5
Pårørende skal sikres en passende balance mellem plejeopgaver og
arbejdsliv
For erhvervsaktive pårørende er balancen mellem familieliv og arbejdsliv en stor udfordring.
Det skal være muligt for pårørende at fokusere på eget arbejdsliv, uden at det forringer den
nærtståendes pleje og hjælp. Tilstrækkelig hjælp til den nærtstående skal derfor sikre, at den
pårørende opnår frihed til at prioritere sit arbejdsliv. Samtidig skal pårørende have mulighed
for at påtage sig de opgaver, de gerne vil, uden at forværre deres karrieremuligheder og ind-
tjening. Løsningerne kan bl.a. omfatte at:
Der skal indføres omsorgsdage, som giver pårørende mulighed for f.eks. at tage med til
lægeundersøgelser eller træde til i akutte situationer for den nærtstående. Dette bør
tilbydes efter samme model som barns første sygedag og i overensstemmelse med EU’s
direktiv om barselsorlov og omsorgsdage.
Pårørende skal have mulighed for fleksible arbejdstider og for at gå midlertidigt på
deltid. Orlov skal tildeles ud fra en samlet vurdering af familiens situation, og alle
orlovsordninger skal gøres mere fleksible, bl.a. således at der ikke længere stilles krav om,
at plejebehovet svarer til et fuldtidsarbejde.
Under orlov og andre former for fravær på grund af pårørendeopgaver bør pårørende
fortsat optjene pension. Der skal sikres bedre mulighed for, at flere pårørende (eller
pårørende og sundhedsprofessionelle) kan deles
om orlov og ansættelse som hjælpere i den
nærtståendes eget hjem.
LITTERATURLISTE
Pårørende skal tilbydes vejledning
om f.eks. boligsituation,
økonomi og fremtidig
arbejdsmarkedstilknytning i
forbindelse med overvejelser
om at påtage sig plejeopgaver
af større omfang.
Kommuner, hospitaler m.fl.
bør tage hensyn til pårørendes
arbejdstider ved planlægning
af konsultationer, Skypemøder,
telefontider m.v.
Kommunernes tilbud til pårørende,
ÆldreSagen og Rambøll, 2017
Livet med demens,
Alzheimerforeningen, 2019
Pårørende på arbejdsmarkedet,
KMD i samarbejde med Pårørende i Danmark
og Ældre Sagen, 2018
Pårørende under pres,
Danske Patienter, 2019
Survey om aflastning,
Hjernesagen, Parkinsonforeningen,
Pårørende i Danmark,
Scleroseforeningen, 2019
7
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 14: Invitation fra 30 organisationer til lancering af Bedre vilkår for pårørende 5 principper for sociale, sundhedsmæssige og arbejdsmæssige initiativer den 19. november 2019
2087188_0008.png
.
Vi er 30
organisationer i Danmark,
der mener, at der er behov
for konkrete rettigheder og
systematiske indsatser for at sikre
pårørende bedre vilkår. Vi har sammen
formuleret fem principper, som kan
danne basis for lokale, regionale
og landsdækkende initiativer
og politiske tiltag.