Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del Bilag 134
Offentligt
2130773_0001.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: DAICY
Sagsbeh.: DEPMNH
Koordineret med:
Sagsnr.: 1909927
Dok. nr.: 1032159
Dato: 19-12-2019
Status for de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier
Årsrapportering til Folketingets Finansudvalg 2019
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 134: Årlig afrapportering om status på de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier 2019
Indhold
Indhold ...................................................................................................................................2
Indledning ..........................................................................................................................3
Baggrund ............................................................................................................................3
Formelle rammer for projekterne, herunder ministeriets rolle .........................................3
Effektiviseringskrav ............................................................................................................4
Overordnet status for projekterne og ministeriets tilsyn ..................................................5
Projekter med aktuelle udfordringer .................................................................................6
Projekter under skærpet tilsyn.......................................................................................6
Fremdrift og ibrugtagning ..................................................................................................7
Fremdrift og færdiggørelsesgrad ...................................................................................7
Status på realiseret og forventet ibrugtagning ..............................................................7
Kapacitet ............................................................................................................................8
Fælles akutmodtagelser .....................................................................................................8
Sundhedsstyrelsens anbefalinger for en sammenhængende indsats ved akut sygdom og
skade ..................................................................................................................................9
Rigsrevisionen ....................................................................................................................9
Kvalitetsfondsprojekterne i økonomiaftalen for 2020 .....................................................10
Sociale klausuler i kvalitetsfondsprojekterne...................................................................11
White paper om akutberedskabet ...................................................................................11
Dansk Center for Partikelterapi (DCPT) ............................................................................11
Læsevejledning til projektbeskrivelser .................................................................................12
Region Hovedstaden ............................................................................................................13
Nyt Hospital Bispebjerg ....................................................................................................13
Nyt Hospital Herlev ..........................................................................................................14
Nyt Hospital Nordsjælland ...............................................................................................15
Nyt Hospital Hvidovre ......................................................................................................16
Det Nye Rigshospital ........................................................................................................17
Ny Retspsykiatri Sct. Hans ................................................................................................18
Region Sjælland ....................................................................................................................19
Universitetshospital Køge ................................................................................................19
Psykiatri i Slagelse ............................................................................................................20
Slagelse Sygehus (somatik)...............................................................................................21
Region Syddanmark..............................................................................................................22
Kolding Sygehus ...............................................................................................................22
Nyt Universitetshospital i Odense (OUH) .........................................................................23
Aabenraa Sygehus ............................................................................................................24
Region Midtjylland ...............................................................................................................25
Det Nye Universitetshospital i Aarhus (DNU) ...................................................................25
Det Nye Hospital i Vest, Gødstrup (DNV) .........................................................................26
Regionshospitalet Viborg .................................................................................................27
Region Nordjylland ...............................................................................................................28
Nyt Aalborg Universitetshospital .....................................................................................28
Side 2
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 134: Årlig afrapportering om status på de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier 2019
2130773_0003.png
Indledning
De 16 kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier udgør en samlet investering på ca. 50 mia.
kr. (19-pl) i nye og moderniserede sygehuse. Regionerne er bygherrer, mens staten
udbetaler støtte og fører overordnet tilsyn med de enkelte byggerier. Sundheds- og
Ældreministeriet skal orientere Sundheds- og Ældreudvalget (kvartalsvist) og
Finansudvalget (årligt) om status på de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier,
jf.
administrationsgrundlag vedr. Sundheds- og Ældreministeriets kvalitetsfondsmidler til
sygehusinvesteringer.
Baggrund
Det fremgår af økonomiaftalen med regionerne (ØA) for 2008, at målsætningen om et
tidssvarende og bæredygtigt sygehusvæsen kræver strukturændringer og investeringer i
nye bygninger og ny teknologi. Den daværende regering nedsatte derfor i 2007 et
ekspertpanel, der fik til opgave at vurdere konkrete anlægsprojekter fra regionerne i
forhold til en række i økonomiaftalen fastlagte principper vedrørende samling af enheder,
driftsøkonomisk rentabilitet, effektivitet og kvalitet.
Ekspertpanelet vedr. sygehusinvesteringer (det såkaldte Erik Juhl-udvalg) vurderede bl.a.
ansøgningerne ud fra en forventning om, at der i 2020 ville være 20 pct. færre sengedage
og 50 pct. flere ambulante behandlinger end i 2007, som følge af udvikling i teknologi, nye
behandlingsformer mv. Der var ikke tale om et krav til regionerne, men om en
beregningsforudsætning.
På baggrund af panelets anbefalinger blev den økonomiske ramme for projekterne lagt
fast i finansloven for 2009. Der er en samlet totalramme på 41,4 mia. kr. (09-pl). Heraf
bidrager staten via Kvalitetsfonden med 25 mia. kr. og regionerne med 16,4 mia. kr. Med
økonomiaftalen for 2013 fik regionerne desuden mulighed for at låne op til 1 mia. kr. til
energiinvesteringer i kvalitetsfondsprojekterne. Den endelige totalramme for projekterne
er dermed ca. 50 mia. kr. i 19-pl. De 16 kvalitetsfondsprojekter omfatter dels helt
nybyggede hospitaler, dels til- og ombygninger på eksisterende matrikler. Fælles for
projekterne er, at de alle spiller en vigtig rolle i samlingen af sygehusdriften, herunder den
højt specialiserede akutbehandling, på færre matrikler, hvilket er en central forudsætning i
Sundhedsstyrelsens anbefalinger til akutområdet fra 2007
1
.
I regeringens støttetilsagn til de enkelte projekter er der fastsat en økonomisk
totalramme, inden for hvilken det er regionernes ansvar at opføre et tidssvarende og fuldt
funktionsdygtigt hospital. Det er desuden en tilsagnsbetingelse, at en bestemt andel af
totalrammen reserveres til it, udstyr, apparatur mv. Totalrammen er gældende i hele
projektperioden. De ændringer, der eventuelt sker i projekterne, er prioriteringer og
omdisponeringer foretaget af regionen inden for totalrammen. Den økonomiske
totalramme sikrer, at der også er midler til øvrige regionale anlægsprojekter, som ikke er
støttet af Kvalitetsfonden, ligesom den fremmer omkostningseffektive og innovative
løsninger.
Formelle rammer for projekterne, herunder ministeriets rolle
Regelsættet for kvalitetsfondsprojekterne udgøres af et administrationsgrundlag samt en
regnskabs- og en revisionsinstruks. Administrationsgrundlaget beskriver ministeriets
overordnede retningslinjer samt ansvarsfordelingen mellem ministeriet og regionerne.
Sundhedsstyrelsen (2007):
Styrket akutberedskab - planlægningsgrundlag for det regionale
sundhedsvæsen
1
Side 3
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 134: Årlig afrapportering om status på de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier 2019
2130773_0004.png
Regnskabsinstruksen beskriver regionernes forpligtelser som tilskudsmodtager, herunder
rammerne for regionernes rapportering til ministeriet.
Regionerne er bygherrer på de enkelte kvalitetsfondsbyggerier. Det er et tilsagnskrav, at
regionerne skal levere fuldt funktionsdygtige sygehuse, som bygges fleksibelt, så de kan
håndtere fremtidens behandlingsbehov. Ekspertpanelet understregede i forbindelse med
vurderingen af regionernes ansøgninger om støttetilsagn,
”at der
ed de fastlagte økonomiske rammer ikke er tilsigtet en detailstyring af
regionernes projekter. De forudsætninger om behovsfremskrivning,
dimensionering og kapacitetsudnyttelse mv., som ligger til grund for panelets
tilpasning, er ikke hver for sig forudsat bindende for projektets realisering. Inden
for den konkrete investeringsramme kan regionen i projekteringsfasen fastlægge
de løsninger, der er hensigtsmæssige lokalt
under iagttagelse af de generelle
pri ipper o
l.a. edre kapa itetsud yttelse.”
2
Sundheds- og Ældreministeriet udbetaler tilskud fra Kvalitetsfonden og fører tilsyn med
projekterne. Formålet med tilsynet er at sikre, at de enkelte projekter lever op til
regeringens tilsagnsbetingelser, og at de er robuste og realisable inden for den
økonomiske totalramme, der er bindende for det enkelte projekt. Tilsynet er baseret på
regionernes rapporteringer om projekterne, der også tilgår regionsrådene. Den statslige
opfølgningsforpligtelse i forhold til tilskudsmidlerne er overvejende af økonomisk
karakter,
jf. administrationsgrundlaget.
Hvis Sundheds- og Ældreministeriet ikke er fuldt betrygget i et projekts robusthed og
realiserbarhed, har ministeriet mulighed for at iværksætte sanktioner. Det kan fx
indebære skærpet tilsyn med krav om hyppigere og mere detaljeret rapportering eller at
udbetaling af kvalitetsfondsmidler sættes i bero.
Effektiviseringskrav
Det er en central forudsætning for kvalitetsfondsinvesteringen, at de nye byggerier
understøtter en mere effektiv drift. Det fremgår således af Aftale om regionernes økonomi
for 2010, at der
”vil live stillet krav o effektiviseri gsgevi ster ved i vesteringerne,
som skal
medgå til at finansiere aktivitetsvækst på sygehusene i takt med, at gevinsterne
realiseres. Investeringerne skal muliggøre en mere effektiv opgaveløsning og
ressourceanvendelse via bedre logistik og ny teknologi og moderne
energieffektive løsninger, der ligger ud over de almindelige, løbende
produktivitetsforbedringer
i sygehusvæse et.”
Alle kvalitetsfondsprojekterne undtagen akutmodtagelsen i Slagelse er i det endelige
støttetilsagn blevet tildelt et nominelt effektiviseringskrav, dvs. et krav på et konkret
beløb. Samlet set skal der realiseres en varig effektiviseringsgevinst på 2,4 mia. kr. (19-pl).
Kravene til de enkelte projekter svarer til mellem 4 og 8 procent af driftsudgifterne for de
funktioner, der berøres af byggeriet
3
. Effektiviseringskravet er derfor for nogle byggerier
Ekspertpanelet vedr. sygehusinvesteringer (2010):
Regionernes sygehus- og investeringsplaner.
Screening og vurdering II.
3
Driftsudgifterne er i de enkelte tilsagnsbreve angivet som enten driftsudgift, driftsbudget eller
driftsregnskab for det relevante budget- eller regnskabsår. For Hvidovre Hospital er
effektiviseringskravet dog angivet som en procentdel af selve investeringen. De konkrete
formuleringer om effektiviseringskravene til de enkelte projekter fra de endelige tilsagn er gengivet i
svar på SUU alm. del spm. 150 (2019).
2
Side 4
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 134: Årlig afrapportering om status på de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier 2019
fastsat alene ud fra driftsudgifterne i de funktioner, der samles i selve
kvalitetsfondsprojektet, og for andre byggerier også ud fra drift i eksisterende bygninger,
som forventes at kunne tilrettelægges mere effektivt som følge af
kvalitetsfondsinvesteringen.
Effektiviseringskravene er fastsat efter indstilling fra ekspertpanelet på baggrund af
panelets konkrete vurdering af de enkelte projekter. Panelets samlede vurdering var
baseret dels på bidrag fra regionerne, dels på panelets egen vurdering af de overordnede
forudsætninger for en mere effektiv drift i de enkelte projekter som følge af samling af
funktionerne på færre matrikler og i nye og moderniserede bygninger med mere effektiv
logistik m.m. Variationen i effektiviseringskravene til de forskellige projekter afspejler
dermed, at der er tale om forskellige byggerier med forskellige potentialer.
De midler, der frigøres gennem realisering af effektiviseringsgevinsterne, bliver i
regionerne. Det fremgår af de endelige støttetilsagn, at effektiviseringsgevinsterne skal
bidrage til finansiering af ny sygehusaktivitet. Det er med afviklingen af
produktivitetskravet ikke forudsat, at regionernes produktion målt i DRG-aktivitet skal
stige med et beløb svarende til de realiserede effektiviseringsgevinster. Der er dermed
ikke knyttet en konkret forventning til omfanget af den forventede nye sygehusaktivitet.
Hensigten er, at der frigøres ressourcer, som regionerne selv kan prioritere.
Effektiviseringskravet skal realiseres i år ét efter projektets ibrugtagning, men regionernes
arbejde med at realisere mulige effektiviseringer pågår i praksis løbende frem mod fuld
ibrugtagning. Således forventer regionerne pr. ultimo 2019 at have realiseret
effektiviseringsgevinster for i alt ca. 1,3 mia. kr., svarende til 53 pct. af det samlede
effektiviseringskrav,
jf. bilag om status på realisering af effektiviseringsgevinster.
Regeringen og Danske Regioner er med økonomiaftalen for 2017 enige om, at de første
gevinster realiseres økonomisk i 2017, og stiger frem mod et niveau på 2,4 mia. kr. (19-pl)
årligt i 2025. 50 pct. af effektiviseringsgevinsterne fordeles mellem regionerne efter
bloktilskudsnøglen, mens de resterende 50 pct. fastholdes i den enkelte region til ny
sygehusaktivitet. Omfordelingen har hjemmel i Lov om ændring af lov om regionernes
finansiering (lov nr. 1735 af 27/12/2016).
Sundheds- og Ældreministeriet har fastlagt et rapporteringskoncept for det regionale
arbejde med effektiviseringerne, som skaber gennemsigtighed i arbejdet med at realisere
effektiviseringsgevinsterne som forudsat, herunder at der er tale om reelle
effektiviseringer. Konceptet er drøftet med Rigsrevisionen,
jf. særskilt afsnit om
Rigsrevisionen nedenfor.
Overordnet status for projekterne og ministeriets tilsyn
Alle igangværende byggerier rapporterer kvartalsvist til SUM. 14 projekter har anmodet
om og modtaget adgang til energilånepuljen til kvalitetsfondsbyggerier, der blev etableret
med økonomiaftalen for 2013,
jf. også særskilt bilag om klima og grøn omstilling i
kvalitetsfondsbyggerierne.
Fire projekter er fuldt ibrugtaget, og yderligere syv projekter er delvist ibrugtaget,
jf.
Fejl!
Henvisningskilde ikke fundet.
og afsnit om fremdrift og ibrugtagning nedenfor.
baggrund af regionernes investeringsprofiler for projekterne forventer Sundheds- og
Ældreministeriet, at byggeaktiviteten i de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier vil
toppe i 2021.
Side 5
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 134: Årlig afrapportering om status på de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier 2019
2130773_0006.png
Tabel 1
Kvalitetsfondsprojekter: Totalramme, status for SUM's tilsyn og forventet ibrugtagningsår
Projekt
Totalramme
* = Delvist ibrugtaget
^ = Fuldt ibrugtaget
(FAM) = Akuthospital med fælles
(mio. kr.,
(mio. kr.,
akutmodtagelse
2009-pl)
2019-pl)
Status for ministeriets tilsyn
13.092
15.298
Region Hovedstaden
Kvartalsvis rapportering. Sagsbehandling
Nyt Hospital Bispebjerg* (FAM)
3.004
3.511 varetages af habilitetshensyn af ØIM.
Nyt Hospital Herlev* (FAM)
2.290
2.676 Skærpet tilsyn
Nyt Hospital Nordsjælland (FAM)
3.907
4.565 Kvartalsvis rapportering
Nyt Hospital Hvidovre* (FAM)
1.470
1.718 Kvartalsvis rapportering
Det Nye Rigshospital*
1.855
2.168 Skærpet tilsyn
Ny Retspsykiatri Sct. Hans
566
661 Kvartalsvis rapportering
10.837
12.663
Region Midtjylland
Det Nye Universitetshospital i Aar-
hus (DNU)^ (FAM)
6.451
7.538 Kvartalsvis rapportering
Det Nye Hospital i Vest, Gødstrup
(DNV) (FAM)
3.222
3.765 Kvartalsvis rapportering
Regionshospitalet Viborg* (FAM)
1.164
1.360 Kvartalsvis rapportering
4.191
4.897
Region Nordjylland
Nyt Aalborg Universitetshospital
(FAM)
4.191
4.897 Kvartalsvis rapportering
5.493
6.418
Region Sjælland
Universitetshospital Køge* (FAM)
4.083
4.771 Kvartalsvis rapportering
Psykiatri i Slagelse^
1.110
1.297 Endeligt anlægsregnskab modtaget
Akutmodtagelse i Slagelse^ (FAM)
300
351 Afsluttet regnskab
8.621
10.073
Region Syddanmark
Forventet
fuld
ibrugtagning
(aktuel sta-
tus)
Forskydning,
år
(ift. endeligt
tilsagn)
2023
2020
2024
2023
2020
2021
-1
2
4
2
2
3
2019
2021
2021
0
1
3
2022
2024
2015
2013
2
3
1
0
Kolding Sygehus^ (FAM)
912
1.066 Endeligt anlægsregnskab modtaget
2017
1
Nyt Odense Universitetshospital
(Nyt OUH) (FAM)
6.444
7.530 Tættere opfølgning
2023
3
Aabenraa Sygehus* (FAM)
1.264
1.477 Kvartalsvis rapportering
2021
1
I alt
42.234
49.349
Anm.: Totalramme er angivet inkl. energilån for de projekter, der har ansøgt herom. I totalrammen for Psykiatri i Slagelse indgår et beløb
på 60 mio. kr. til sikringsmæssige installationer, som er finansieret af Region Sjælland.
Det angivne ibrugtagningsår henviser til det år, hvor alle væsentlige kliniske arealer er ibrugtaget. Der kan være mindre undtagelser her-
fra, fx forventes patienthotellet på DNU ibrugtaget i 2022, tre år efter de øvrige kliniske arealer. Den angivne forskydning i ibrugtag-
ningsår er opgjort ift. kalenderår. En forskydning på et år kan derfor være større eller mindre end 12 måneder. Der kan desuden være
forskydninger ift. ibrugtagning af delprojekter, der ikke er afspejlet i årstallet for fuld ibrugtagning.
Kilde: Sundheds- og Ældreministeriet og regionernes rapportering
Projekter med aktuelle udfordringer
Projekter under skærpet tilsyn
Det Nye Rigshospital er under skærpet tilsyn i SUM pga. økonomiske udfordringer
som følge af ekstrakrav fra entreprenører. Region Hovedstaden forventer en
overskridelse af totalrammen, primært som følge af en voldgiftssag med én af
projektets største entreprenører og afledte forsinkelser. SUM estimerer
overskridelsen til 10-14 pct., som finansieres af regionens anlægsbudget inden
for aftalte anlægsrammer,
jf. økonomiaftalerne.
SUM er som led i det skærpede
tilsyn i løbende dialog med Region Hovedstaden om projektet mhp. at sikre
minimering af overskridelsen og håndtering af risici.
Nyt Hospital Herlev er under skærpet tilsyn i SUM. SUM og Region Hovedstaden
iværksatte i foråret 2019 en ekstern undersøgelse af projektets udfordringer og
handlemuligheder, som er gennemført af projektets såkaldte DTØ og afsluttet i
september 2019 (Det Tredje Øje er en af byggeorganisationen uafhængig instans,
der rådgiver regionen om bl.a. risikostyring på kvalitetsfondsprojekterne. Rollen
varetages på Region Hovedstadens projekter af konsulentfirmaet BDO). Det
skyldes tiltagende udfordringer med byggestyringen og heraf afledte
Side 6
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 134: Årlig afrapportering om status på de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier 2019
2130773_0007.png
konsekvenser for tid og økonomi. I forlængelse af undersøgelsen har SUM sat
projektet under skærpet tilsyn. Det skærpede tilsyn indebærer øget rapportering
og en intensiveret dialog mellem SUM og regionen om hhv. økonomisk prognose,
forbedring af byggestyringen og etablering af konsoliderede planer for
færdiggørelse og ibrugtagning. Region Hovedstaden vurderer, at projektet efter
gennemførelse af en økonomisk genopretningsplan kan gennemføres inden for
budgettet.
Øvrige projekter
Odense Universitetshospital (Nyt OUH) er under tættere opfølgning i Sundheds-
og Ældreministeriet. Projektet er tegnet om i flere omgange, hvilket har medført
en forsinkelse på indtil videre tre år til 2023. Region Syd har valgt et
internationalt konsortium til at gennemføre projektet i totalentreprise. SUM
fortsætter tæt opfølgning på projektet mhp. at skabe betryggelse for projektets
realiserbarhed, særligt risikoforhold ifm. totalentreprise. SUM og regionen har i
samarbejde med projektets DTØ (konsulentfirmaet Deloitte) i efteråret 2019
gennemført en ekstern undersøgelse af projektet mhp. konsolidering af
projektets risiko- og reservestyring samt bygherrens organisering og samarbejdet
med totalentreprenøren. Undersøgelsen er afsluttet i november 2019, og
indeholder en række anbefalinger til regionens styring af projektet.
Psykiatrien i Slagelse er afsluttet med en budgetoverskridelse på 211,5 mio. kr. (16 pct.),
der hovedsageligt skyldes tabte voldgifter. Overskridelsen finansieres af regionens
anlægsbudget inden for aftalte anlægsrammer,
jf. økonomiaftalerne.
Fremdrift og ibrugtagning
Fremdrift og færdiggørelsesgrad
Regionernes kvartalsrapporter for de enkelte projekter skal indeholde dels en opdateret
tidsplan, dels en opgørelse af planlagt og realiseret færdiggørelsesgrad for projektet som
helhed samt for de enkelte delprojekter. Regionerne skal redegøre for den anvendte
metode. Det fremgår af det aftalte rapporteringskoncept, at der bør være tale om en
samlet, stadebaseret vurdering. Dermed skal den anvendte metode både forholde sig til
økonomisk forbrug og fysisk færdiggørelse på byggepladsen. Den rapporterede fysiske
færdiggørelsesgrad afviger hverken på de enkelte projekter eller for byggerierne som
helhed væsentligt fra økonomisk forbrug. De enkelte projekters realiserede færdiggørelse
er illustreret i figur 1 nedenfor.
Status på realiseret og forventet ibrugtagning
Akutmodtagelsen og psykiatrien i Slagelse samt Kolding Sygehus og Det Nye
Universitetshospital i Aarhus (undtagen patienthotel, der ibrugtages i 2022) er fuldt
ibrugtaget og byggerierne i Viborg, Aabenraa, Herlev og Køge samt Bispebjerg og
Rigshospitalet er delvist ibrugtaget. Der har netop i november 2019 været ibrugtagning og
officiel indvielse af den Fælles Akutmodtagelse på Regionshospitalet Viborg.
For 11 af de igangværende projekter forventer regionerne en udskydelse af året for
endelig ibrugtagning i.f.t. forventningen på tilsagnstidspunktet. Heraf er to projekter
udskudt med ét år, fire projekter med to år, fire projekter med tre år og ét projekt med
fire år. Ét projekt har ikke revideret forventet ibrugtagningsår og ét projekt forventes
ibrugtaget tidligere end forudsat ved endeligt tilsagn,
jf. tabel 1.
Det er ikke et
Side 7
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 134: Årlig afrapportering om status på de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier 2019
2130773_0008.png
tilsagnsvilkår, at byggerierne ibrugtages i det år, der var forudsat i regionernes
ansøgninger om endeligt støttetilsagn
Figur 1: Færdiggørelsesgrad i kvalitetsfondsprojekterne pr. december 2019
Total
Aalborg
54%
Viborg
Gødstrup
Aarhus
Sct. Hans
Nordsjælland
Bispebjerg
Hvidovre
Kolding
Køge
Aabenraa
Odense
Herlev
Rigshospitalet
Slagelse
Kapacitet
Det er et tilsagnsvilkår, at der bygges til fremtidigt behandlingsbehov. Der er ikke fra
ekspertpanelets side forudsat et bestemt antal senge, ambulatorier, operationsstuer eller
andre faciliteter, idet det er op til regionerne at vurdere fremtidigt kapacitetsbehov, bl.a. i
lyset af omlægning til mere ambulant aktivitet, nye behandlingsformer mv.
Fra endeligt tilsagn til nu er det samlede forventede antal ordinære nybyggede senge i
kvalitetsfondsprojekterne reduceret med 6,8 pct. Justeringerne af det planlagte antal
senge er generelt begrundet i forventninger om bedre kapacitetsudnyttelse samt færre og
kortere indlæggelser end tidligere forudsat. Omlægningen til ambulant behandling
(reduktion af sengedage og stigning i ambulante kontakter) er indtil videre gået hurtigere
end forventet af ekspertpanelet,
jf. ”Baggru d” ove for.
Fælles akutmodtagelser
Samlingen af den akutte hospitalsindsats på 21 akuthospitaler med fælles
akutmodtagelser er et centralt element i den nye sygehusstruktur,
jf. Sundhedsstyrelsens
anbefalinger til akutberedskabet fra 2007.
Den nye akutstruktur er etableret, men ikke alle
steder i nye bygninger. 13 af akutmodtagelserne etableres eller er etableret i
kvalitetsfondsbyggerier,
jf.
Fejl! Henvisningskilde ikke fundet..
Akutmodtagelserne spiller
derfor en nøglerolle både for moderniseringen af den danske sygehusstruktur og for
Side 8
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 134: Årlig afrapportering om status på de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier 2019
2130773_0009.png
realisering af de forudsatte forbedringer af effektivitet og kvalitet i
kvalitetsfondsprojekterne.
Sundhedsstyrelsens anbefalinger for en sammenhængende indsats ved akut
sygdom og skade
Sundhedsstyrelsen er i gang med at opdatere anbefalingerne for de akutte
sundhedstilbud. Arbejdet skal munde ud i en række konkrete anbefalinger til regioner og
kommuner til planlægning af indsatsen i de næste ti år. De nye anbefalinger vil erstatte
styrelsens anbefalinger til akutberedskabet fra 2007.
4
De nye anbefalinger handler om den akutte indsats i både kommuner og regioner og for
både mennesker med psykiske og somatiske sygdomme. I modsætning til anbefalingerne
fra 2007 og 2009 har de nye anbefalinger et tværfagligt og tværsektorielt sigte og peger på
indsatser, der går på tværs af hele patientforløbet. Anbefalingerne handler derfor om
både det præhospitale område, den akutte almen medicinske indsats i vagttiden,
akutmodtagelserne og akutsygehusene samt de sub-akutte tilbud i kommunen.
Sundhedsstyrelsen har 1. november 2019 sendt udkast til anbefalingerne i høring. Efter
høringsperioden vil Sundhedsstyrelsen færdiggøre arbejdet på baggrund af de indkomne
høringssvar.
Rigsrevisionen
Rigsrevisionen har udarbejdet tre beretninger om sygehusbyggerierne og har i februar
2019 åbnet en ny undersøgelse af byggerierne.
Beretning om sygehusbyggerier (tilsagnsproces og tilsyn) - AFSLUTTET
Rigsrevisionen vurderede i
Beretning til Statsrevisorerne om sygehusbyggerier
fra
december 2011, at ministeriet ikke havde gennemført en tilfredsstillende
tilsagnsproces, men at ministeriet havde tilrettelagt tilsynet med
sygehusbyggerierne tilfredsstillende. Rigsrevisionen har i et opfølgende notat fra
februar 2014 fundet ministeriets initiativer tilfredsstillende og afsluttet
beretningen.
Beretning om sygehusbyggerier II (effektiviseringer) - AFSLUTTET
Rigsrevisionen vurderede i
Beretning til Statsrevisorerne om sygehusbyggerier II
fra oktober 2013, at ministeriet på et tidligere tidspunkt burde have udarbejdet
et koncept, som konkretiserede, hvordan ministeriet ville følge op, og som
tydeliggjorde rammerne for at opgøre de effektiviseringer, regionerne skal
gennemføre ifm. kvalitetsfondsprojekterne. Rigsrevisionen fandt det dog positivt,
at ministeriet havde præciseret rammerne og dermed fastlagt et klarere
udgangspunkt for opgørelsen af effektiviseringerne. Ligeledes fandt
Rigsrevisionen det positivt, at der for hvert enkelt projekt var opstillet et konkret
mål om effektivisering.
Rigsrevisionen har fulgt op på beretningen med notater i februar 2014, februar
2017 og oktober 2017. Rigsrevisionen finder, at Sundheds- og Ældreministeriet
har gennemført en række initiativer for at styrke ministeriets opfølgning på
regionernes arbejde med at effektivisere driften af de kvalitetsfondsstøttede
sygehuse. Rigsrevisionen finder desuden, at alle fem regioner nu kan
Arbejdet kan følges på Sundhedsstyrelsens hjemmeside:
https://www.sst.dk/da/planlaegning/den-
akutte-sundhedsindsats
4
Side 9
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 134: Årlig afrapportering om status på de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier 2019
2130773_0010.png
dokumentere, at de arbejder med at effektivisere sygehusdriften i de
kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier. Med notatet fra oktober 2017 er
beretningen afsluttet.
Beretning om Region Midtjyllands risikostyring og reservestyring i to sygehusbyg-
gerier (Aarhus og Gødstrup)
Rigsrevisionen har i februar 2017 afgivet en ny beretning til statsrevisorerne om
Region Midtjyllands styring af risici og reserver i to sygehusbyggerier (Aarhus og
Gødstrup). Rigsrevisionen vurderer i beretningen, at Region Midtjyllands risiko-
og reservestyring på DNU (Det Nye Universitetshospital i Aarhus) og DNV (Det
Nye Hospital i Vest, Gødstrup) samlet set har været utilfredsstillende.
Statsrevisorerne har afgivet en bemærkning til beretningen og på den baggrund
anmodet om en ministerredegørelse. Statsrevisorerne hæfter sig især ved
o
At der er risiko for, at yderligere besparelser og ændringer i byggerierne
kan forringe byggeriernes kvalitet og funktionalitet.
o
At risikostyringen i de 2 byggerier har været forskellig. Risikostyringen i
DNU har været mangelfuld og usystematisk, mens den i DNV har været
mere systematisk.
o
At reservestyringen ikke har kunnet danne grundlag for en vurdering af,
om reserverne kan dække byggeriernes risici.
På baggrund af ministerredegørelsen af 2. maj 2017 har Rigsrevisionen i et
opfølgende notat af 31. maj 2017 konkluderet, at de fortsat vil følge op på:
resultaterne af Region Midtjyllands indsats for at forbedre
risikostyringen i DNU
resultaterne af Region Midtjyllands indsats for, at kapitaliseringer af
risici i DNV-Gødstrup opgøres ensartet
hvorvidt Region Midtjyllands reserveprognoser for DNU fremadrettet på
systematisk vis inddrager byggeriets kapitaliserede risici
resultaterne af Region Midtjyllands initiativer til at udarbejde
reserveprognoser for DNV-Gødstrup.
Undersøgelse af håndtering af ændringer i kvalitetsfondsprojekterne
Rigsrevisionen har i februar 2019 åbnet en undersøgelse af, om Sundheds- og Æl-
dreministeriet og regionerne på en tilfredsstillende måde har sikret, at ændringer
i sygehusbyggerierne er forenelige med kvalitetsfondens formål om etablering af
fuldt funktionsdygtige og tidssvarende sygehuse. Rigsrevisionen forventer at af-
give beretning til statsrevisorerne i februar 2020.
Kvalitetsfondsprojekterne i økonomiaftalen for 2020
Det fremgår af Aftale om regionernes økonomi for 2020, at
”der afsættes et driftstilskud på
io. kr. i
9 til Regio Midtjylla d til hå dte-
ring af ekstraordinære balanceproblemer afledt af indflytning i kvalitetsfonds-støt-
tet sygehusbyggeri. Hvis en lignende situation opstår fremadrettet i tilknytning til
ekstraordinære flytteudgifter i de store kvalitetsfondsbyggerier, er regeringen ind-
stillet på at drøfte e lå eadga g.”
Baggrunden for særbevillingen er de økonomiske udfordringer, der ifølge Region Midt har
belastet Aarhus Universitetshospital ifm. indflytningen, der er afsluttet i 1. kvartal 2019
(ekskl. patienthotel). Driftstilskuddet påvirker hverken anlægsprojektets totalramme eller
det tilknyttede effektiviseringskrav.
Side 10
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 134: Årlig afrapportering om status på de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier 2019
2130773_0011.png
Det fremgår desuden af aftalen, at
”Regeri ge og Da ske Regio er
vil fortsat understøtte en tværgående indsats for
at sikre videndeling særligt med henblik på udbredelse af viden og erfaringer fra
de mest fremskredne og ibrugtagne projekter, herunder også i forhold til driften i
nye bygninger. Det gælder særligt i forhold til byggestyring og realisering af po-
tentialerne for bedre arbejdsgange og bedre teknologisk understøttelse af det
sundhedsfaglige arbejde i de nye bygninger.
Regeringen og Danske Regioner er desuden enige om fortsat at følge regionernes
arbejde med videndeling tæt. Danske Regioner skal inden udgangen af 2019 op-
datere oversigten over de initiativer, som regionerne har igangsat i projektet om
vide deli g.”
Sociale klausuler i kvalitetsfondsprojekterne
Alle fem regioner anvender sociale klausuler vedr. hhv. løn- og ansættelsesvilkår og
lærlinge- og praktikpladser. Regionerne oplyser, at klausulerne indtil nu i alt væsentligt er
blevet overholdt.
White paper om akutberedskabet
Healthcare Denmark har i samarbejde med bl.a. Sundheds- og Ældreministeriet i februar
2019 udgivet et white paper om det danske akutberedskab, der sætter fokus på danske
styrkepositioner på området, herunder dansk udviklede teknologiske løsninger
5
. Blandt de
udvalgte cases er bl.a. den uddannelsesmæssige og teknologiske opgradering af
ambulancer, der sætter dem i stand til at fungere som fremskudte skadestuer, anvendelse
af kunstig intelligens til at identificere personer med hjerteanfald når de ringer 112, samt
udbredelsen af hjertestartere og Hjerteløber-ordningen. Det styrkede akutberedskab
spiller en afgørende rolle for at sikre en hurtig akutindsats af høj kvalitet i hele landet
uanset om man bor tæt på ét af de 21 akutsygehuse.
Dansk Center for Partikelterapi (DCPT)
Region Midtjylland har i tilknytning til kvalitetsfondsbyggeriet i Aarhus opført Dansk
Center for Partikelterapi (DCPT). DCPT er opført med tilskud fra staten på i alt 277,5 mio.
kr.,
jf. Aftaler om Finansloven for 2014.
Den statslige støtte er givet til selve byggeriet,
mens øvrige udgifter, herunder apparatur, afholdes af private fondsmidler (A.P. Møller
Fonden) og regionale anlægs- og leasingmidler.
Regionen har rapporteret kvartalsvist til Sundheds- og Ældreministeriet, og parterne har
været i løbende dialog om bl.a. arbejdet i den tværnationale styregruppe for DCPT, der
skal sikre at etableringen af DCPT medfører en styrkelse af kræftbehandlingen i hele
Danmark. Den første patient blev behandlet i januar 2019, og anlægget forventes at køre
på fuld kapacitet i 2023.
https://www.healthcaredenmark.dk/news/listnews/new-white-paper-about-emergency-medical-
services-in-denmark/
5
Side 11
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 134: Årlig afrapportering om status på de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier 2019
2130773_0012.png
Læsevejledning til projektbeskrivelser
I den følgende beskrivelse af de 16 kvalitetsfondsprojekter gælder følgende:
Opgørelsestidspunkt for nøgletal:
o
Regionerne har angivet de nyeste oplysninger, der var tilgængelige
primo december 2019.
Kilder:
o
Kapacitetstal og arealer er opgjort på baggrund af ansøgningsmateriale
til endeligt tilsagn og regionernes rapportering til Sundheds- og Ældremi-
nisteriet, herunder oplysninger indhentet særligt til nærværende status.
o
Effektiviseringskravet til projekterne er en del af regeringens endelige
tilsagn, der baserer sig på indstillinger fra ekspertpanelet.
Opgørelsesmetoder:
o
Færdiggørelsesgraden er beregnet af regionerne efter samme metode,
som regionen anvender i sin daglige styring af projektet, og som ligger til
grund for den kvartalsvise rapportering til regionsrådene.
o
For de projekter, hvor der bygges til til eksisterende bygninger, inklude-
rer kapacitetstal for den fremtidige drift også de eksisterende bygninger.
Dog er eventuelle psykiatriske funktioner på somatiske sygehuse ikke
medtaget.
o
Det angivne ibrugtagningsår henviser til det år, hvor alle væsentlige klini-
ske arealer er ibrugtaget eller forventes ibrugtaget.
Side 12
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 134: Årlig afrapportering om status på de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier 2019
2130773_0013.png
Region Hovedstaden
Nyt Hospital Bispebjerg
Totalramme
(mio. kr. 09-PL)
3.004
Ramme til it, udstyr, apparatur mv.
(mio. kr. 09-PL)
509
Udbetalte kvalitetsfondsmidler /
samlet tilskud fra kvalitetsfonden
(mio. kr. 09-PL)
65/1.764
Færdiggørelsesgrad
(pct.)
22,7
Beskrivelse af projektet
På Bispebjerg Hospitals matrikel skal der frem til 2024 nybygges et somatisk hospital (Akuthus), der skal rumme det
fusionerede Bispebjerg og Frederiksberg Hospital. På Bispebjerg Hospital udføres der herudover en mindre renovering
af de eksisterende bygninger, primært ombygninger i de fredede bygninger, hvor der sker funktionsændringer.
Regionen har besluttet, at det planlagte akuthus skal rumme fælles akutmodtagelse med tilhørende diagnostiske
funktioner og operationsafsnit mv. samt 4 nybyggede ambulatorieafsnit, i alt ca. 77.300 kvm. Der var oprindelig
planlagt 19 sengeafsnit, men beslutning om etablering af fødeafdeling og kvinde-/barn-funktioner har medført, at et
sengeafsnit disponeres til føde- og operationsstuer, mens 3 sengeafsnit disponeres til kvinde-/barn-sengefunktioner.
Der etableres 15 standard sengeafsnit. Ambulatorierne var tidligere planlagt placeret i de fredede pavillonbygninger,
hvorfor ombygningsbehovet i pavillonerne er reduceret. Sideløbende med det kvalitetsfondsstøttede projekt opfører
Region Hovedstaden for egne midler et psykiatrisk hospital på Bispebjerg-matriklen.
Der er opført en fælles laboratorie -og logistikbygning på ca. 9.800 kvm., hvoraf kvalitetsfondens andel udgør ca. 7.200
kvm. Ibrugtagningen er påbegyndt i august 2018 og afsluttes planmæssigt primo 2020, når produktionsanlæggene er
godkendt og idriftsat. Fælles parkeringsfaciliteter, omfattende et p-hus samt arealer med overfladeparkering, er
ibrugtaget i november 2015.
Social- og Indenrigsministeriets tilsyn
Region Hovedstadens anmodning om udbetaling af kvalitetsfondsmidler til Nyt Hospital Bispebjerg blev godkendt d.
19. december 2017. Udbetalingsanmodningen blev behandlet i Økonomi- og Indenrigsministeriet (nu: Social- og
Indenrigsministeriet) for at undgå en potentiel habilitetskonflikt i Sundheds- og Ældreministeriet. Det ordinære
kvartalsvise tilsyn varetages ligeledes af Social- og Indenrigsministeriet.
Realiseret og forventet ibrugtagning
Udbud af det samlede Akuthus projekt pågår i 2019. Det forventes, at der kan indgås totalentreprisekontrakt i foråret
2020. Byggeriet planlægges udført i etaper og inkluderer nedrivning af bygning 7. Den nordlige del af akuthuset
forventes ibrugtaget i 2021, mens den sydlige del af byggeriet forventes ibrugtaget i foråret 2023. Forplads med
parkering og landskab forventes færdigetableret i 2024.
Nøgletal for projektet og den fremtidige drift
Projektet
kapacitet og ibrugtagning
Areal
(kvm, nybyg/ombyg)
84.520 / 12.000
Areal i samlet hospital
(kvm, inkl. eksisterende)
160.300*
Senge i samlet hospital
(inkl. eksisterende,
ordinære/patienthotel)
577**/0
Forventet ibrugtagning
2015 - 2024***
*Arealet er øget ultimo 2019, da bygning 20 (ca. 8.300 kvm) fortsat skal anvendes af det somatiske hospital.
**Sengeantallet er i 2019 nedjusteret som følge af etablering af nødvendige tilknyttede rum til børne-, neonatal- og
barselsafsnit samt til etablering af børneakutmodtagelse i Akuthuset. Der indgår 42 senge i eksisterende funktioner i
de fredede pavilloner. Derudover etableres der 27 observationspladser i Akutmodtagelsen.
***Anden etape af Akuthuset ibrugtages i 2023, mens P-kælder og forplads ibrugtages i 2024.
Forventninger til fremtidig drift
Effektiviseringskrav
(mio. kr. 19-pl)
159
Antal ambulante behandlinger
698.300
Antal sengedage
181.900
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 134: Årlig afrapportering om status på de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier 2019
2130773_0014.png
Nyt Hospital Herlev
Totalramme
(mio. kr. 09-PL)
2.290
Ramme til it, udstyr,
apparatur mv.
(mio. kr. 09-PL)
250
Udbetalte kvalitetsfondsmidler /
samlet tilskud fra kvalitetsfonden
(mio. kr. 09-PL)
1.125 / 1.345
Færdiggørelsesgrad
(pct.)
83,6
Beskrivelse af projektet
Kvalitetsfondsprojektet på Herlev Hospital omfatter en ny bygning, der skal bygges syd for det nuværende hospital.
Nybyggeriet indeholder en fælles akutmodtagelse med billeddiagnostisk funktion, 358 enestuer, akut operationsgang,
samt intensivafsnit.
Der etableres desuden et kvinde-barn-center, der også har en børnemodtagelse og neonatal afsnit. På matriklens
nordlige side er der desuden udført en udbygning og ombygning af servicebygningen til forbedring og udvidelse af
rammerne for bl.a. klinisk mikrobiologisk afdeling. I servicebygningen er desuden etableret en automatiseret
varemodtagelse, en ny kølecentral, vognvaskeranlæg og en udvidelse af hovedforsyningen med højspænding.
Der er desuden etableret et spildevandsrensningsanlæg i et OPI-samarbejde med kvalitetsfondsprojektet og
hospitalets kapel er udvidet. Endelig er opført et P-hus.
I tilknytning til kvalitetsfondsprojektet etablerer regionen for egne midler en sterilcentral, der sammen med en
tilsvarende sterilcentral på Rigshospitalet skal betjene alle regionens hospitaler. Kvalitetsfondsprojektet i Herlev
medfinansierer sin forholdsmæssige andel af sterilcentralen med et beløb på 23,4 mio. kr. (09-pl).
Sundheds- og Ældreministeriets tilsyn
Sundheds- og Ældreministeriet har den 18. februar 2015 godkendt Region Hovedstadens udbetalingsanmodning til
Nyt Hospital Herlev.
Sundheds- og Ældreministeriet fører ordinært kvartalsvist tilsyn med projektet.
Realiseret og forventet ibrugtagning
Spildevandsrensningsanlæg og kapel er ibrugtaget i 2015. P-huset er taget i brug primo 2018. Udvidelse og ombygning
af servicebygningen er ibrugtaget ultimo 2018. Akutmodtagelsen og kvinde-barn-centeret forventes taget i brug i
november 2020.
Nøgletal for projektet og den fremtidige drift
Projektet
kapacitet og ibrugtagning
Areal *
(kvm, nybyg/ombyg)
63.445 / 13.000
Areal i samlet hospital**
(kvm, inkl. eksisterende)
248.245
Senge i samlet hospital**
(inkl. eksisterende,
ordinære/patienthotel)
901/0
Forventet ibrugtagning
2020
*Ombygning opgjort ekskl. Arkaden udgør 5.160 kvm.
** Opgjort for Herlev matrikel, eksisterende hospital udgør 184.800 kvm og KFP-nybyggeri udgør 63.445 kvm.
Forventninger til fremtidig drift
Effektiviseringskrav
(mio. kr. 19-pl)
123
Antal ambulante behandlinger
517.500
Antal sengedage
255.956
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 134: Årlig afrapportering om status på de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier 2019
2130773_0015.png
Nyt Hospital Nordsjælland
Totalramme
(mio. kr. 09-PL)
3.907
Ramme til it, udstyr, apparatur mv.
(mio. kr. 09-PL)
735
Udbetalte kvalitetsfondsmidler /
samlet tilskud fra kvalitetsfonden
(mio. kr. 09-pl)
233/2.272
Færdiggørelsesgrad
(pct.)
12
Beskrivelse af projektet
Med etableringen af Nyt Hospital Nordsjælland samler Region Hovedstaden de tre hospitaler i Nordsjælland
(Helsingør, Frederikssund og Hillerød) på én matrikel. Nyt Hospital Nordsjælland er det eneste helt nybyggede
kvalitetsfondsprojekt (barmarksprojekt) i Region Hovedstaden, og hospitalet vil blandt andet rumme fælles
akutmodtagelse, kvinde-/barn-funktioner samt funktionerne kirurgi, ortopædkirurgi, intern medicin, neurologi,
onkologi og palliativ behandling.
Sundheds- og Ældreministeriets tilsyn
Sundheds- og Ældreministeriet har 22. marts 2018 godkendt Region Hovedstadens udbetalingsanmodning til Nyt
Hospital Nordsjælland.
Sundheds- og Ældreministeriet fører ordinært kvartalsvist tilsyn med projektet.
Realiseret og forventet ibrugtagning
Projektet har afsluttet udbuddet af hovedentreprisen og i juni 2019 blev det offentliggjort, at den nordiske
entreprenør NCC var vinder. Byggeriet igangsættes i december 2019 og afsluttes ultimo 2023. Selve byggeperioden er
forlænget i forhold til den oprindelige tidsplan. Det skyldes at det i forhandlingerne med de bydende til
storentreprisen stod klart, at den oprindelige byggeperiode var for kort og dermed ikke realistisk. Den kontraktlige
byggeperiode som er indgået med NCC er derfor på 48 måneder. Ibrugtagning af det nye hospital forventes at ske
medio 2024.
Nøgletal for projektet og den fremtidige drift
Projektet
kapacitet og ibrugtagning
Areal*
(kvm, nybyg/ombyg)
118.000 / -
Areal i samlet hospital
(kvm, inkl. eksisterende)
118.000
Senge i samlet hospital**
(inkl. eksisterende,
ordinære/patienthotel)
570 / 0
Forventet ibrugtagning
2024
*Ændret areal siden rapportering i 2017 skyldes tilpasning af kælder
**Opgjort for den administrative enhed Nordsjællands Hospital (nybyg) pr. ultimo august 2018.
Forventninger til fremtidig drift
Effektiviseringskrav
(mio. kr. 19-pl)
170
Antal ambulante behandlinger
564.812
Antal sengedage
219.264
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 134: Årlig afrapportering om status på de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier 2019
2130773_0016.png
Nyt Hospital Hvidovre
Totalramme
(mio. kr. 09-PL)
1.470
Ramme til it, udstyr, apparatur mv.
(mio. kr. 09-PL)
150
Udbetalte kvalitetsfondsmidler /
samlet tilskud fra kvalitetsfonden
(mio. kr. 09-PL)
411 / 867
Færdiggørelsesgrad
(pct.)
60
Beskrivelse af projektet
Projektet omfatter både ny- og ombygning. Med nybyggeriet samles kirurgiske modtagesenge, børnemodtagelse,
skadegang og medicinsk akutmodtagelse i en fælles akutmodtagelse. Ligeledes indeholder nybyggeriet en pædiatrisk,
obstetrisk samt kardiologisk afdeling og lægevagt. Derudover indeholder projektet en ombygning af ambulatorier og
sengestuer. Den angivne totalramme er ekskl. Energilån. Der er ansøgt om energilån på 20 mio. kr. (09-PL).
Sundheds- og Ældreministeriets tilsyn
Sundheds- og Ældreministeriet har 26. februar 2018 godkendt Region Hovedstadens udbetalingsanmodning til Nyt
Hospital Hvidovre. Sundheds- og Ældreministeriet fører ordinært kvartalsvist tilsyn med projektet.
Realiseret og forventet ibrugtagning
Nybyggeriet forventes ibrugtaget primo 2022, mens de sidste rokadeplansarbejder forventes ibrugtaget i 2023
Ombygningen af det eksisterende hospitals ambulatorieetage er
af hensyn til den daglige drift
opdelt i flere etaper
og udføres løbende fra 2013 til 2023, idet den sidste etape først kan udføres efter udflytning til nybyggeriet.
Ombygning af sengestuer er gennemført i forskellig takt fra 2015 og frem til 2019. Planlagt ombygning af sengestuer i
etape 2D og etape 3 er aflyst for at tilvejebringe styrket reserve til at realisere nybyggeriet. Beslutningen skal ses i
lyset af, at seneste kapacitetsanalyse i regionen viser en betydelig overkapacitet på Hvidovre matriklen, når
nybyggeriet tages i brug. De ikke ombyggede sengestuer vil være fuldt funktionsdygtige. Ombygning af sengestuer i
etape 2C er færdiggjort medio 2019.
Reduktion af ombygningerne har betydning for den samlede sengekapacitet. Det oprindelige omfang af ombygningen
omfattede sammenlægning af 80 4-sengsstuer og tilhørende depotrum (i alt 320 senge), resulterende i 159
moderniserede et-seng stuer. Reduktionen af ombygningen betyder, at alene 56 4-sengsstuer og tilknyttede
depotrum er sammenlagt, hvilket har realiseret 111 ombyggede et-sengs stuer. De ikke ombyggede 4-sengsstuer
planlægges efter ibrugtagning af nybyggeriet anvendt til 2-sengsstuer, hvorved der sker en stigning i den samlede
sengekapacitet på Hvidovre matriklen. Ændringen betyder, at Hvidovre Hospital efter ibrugtagning af nybyggeriet har
en samlet kapacitet på 874 senge fordelt på 1- og 2-sengsstuer. Reduktionen svarer til en reduktion af ombygningen i
eksisterende hospital på 2.250 kvadratmeter.
Nøgletal for projektet og den fremtidige drift
Projektet
kapacitet og ibrugtagning
Areal
(kvm, nybyg/ombyg)
33.419 / 18.350
Areal i samlet hospital
(kvm, inkl. eksisterende)
51.769
Senge i samlet hospital*
(inkl. eksisterende,
ordinære/patienthotel)
874/0
Forventet ibrugtagning
2022 (nybyg)
2023 (ombygninger)
*874 senge er fysisk kapacitet i samlet hospital på Hvidovre matriklen (både 1 og 2 sengsstuer) og opgjort i forbindelse
med Generalplan for Nyt Amager og Hvidovre Hospital i oktober 2019. 704 senge er kapacitet såfremt alle senge
anvendes som 1-sengsstuer.
Forventninger til fremtidig drift
Effektiviseringskrav
(mio. kr. 19-pl)
82
Antal ambulante behandlinger
479.296
Antal sengedage
182.565
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 134: Årlig afrapportering om status på de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier 2019
2130773_0017.png
Det Nye Rigshospital
Totalramme
(mio. kr. 09-PL)
1.855
Ramme til it, udstyr, apparatur mv.
(mio. kr. 09-PL)
295
Udbetalte kvalitetsfondsmidler /
samlet tilskud fra kvalitetsfonden
(mio. kr. 09-PL)
1.099/ 1.106
Færdiggørelsesgrad
(pct.)
97
Beskrivelse af projektet
Byggeriet på Rigshospitalet omfatter Nordfløjen, der skal rumme størstedelen af Neurocenter (NEU) og
HovedOrtoCenteret (HOC). Til Nordfløjen flytter begge centres senge, operationsstuer, støttefunktioner som radiologi
(CT, MR mm.), dele af centrenes kontorer samt ambulatoriefunktioner for HOC. HOC er et overvejende kirurgisk
center med klinikker for blandt andet ortopædkirurgi, øre-næse-halskirurgi og plastik- og brandsårskirurgi. NEU tager
sig af medicinsk og kirurgisk behandling af patienter med sygdomme i nerve, hjerne og rygmarv. Der er desuden
opført et P-hus med 700 pladser og en bygning med patienthotel og hospitalets centraladministration.
Sundheds- og Ældreministeriets tilsyn
Sundheds- og Ældreministeriet har den 31. marts 2014 godkendt Region Hovedstadens udbetalingsanmodning til Det
Nye Rigshospital.
Sundheds- og Ældreministeriet fører skærpet tilsyn med projektet. Det skærpede tilsyn omfatter en månedlig
rapportering samt kvartalsvise møder.
Realiseret og forventet ibrugtagning
P-hus og patienthotel/administration er ibrugtaget i 2015, og Nordfløjen forventes klar til ibrugtagning marts 2020.
Siden årsrapporteringen til Finansudvalget for 2018 er ibrugtagningen for Rigshospitalets Nordfløj flyttet ad to
omgange fra oktober 2019 til januar 2020 og efterfølgende fra januar 2020 til marts 2020. Årsagerne har været
forsinkelser af byggeriet bl.a. utilstrækkelig bemanding på apterings- og teknikentrepriserne samt forsinkelser på
restarbejder for teknikentrepriserne på især ventilationsområdet.
Nøgletal for projektet og den fremtidige drift
Projektet
kapacitet og ibrugtagning
Areal
(kvm, nybyg/ombyg)
62.900 / -
Areal i samlet hospital
(kvm, inkl. eksisterende)
246.300
Senge i samlet hospital*
(inkl. eksisterende,
ordinære/patienthotel)
1.154 / 69
Forventet ibrugtagning
2020
*Opgjort for den administrative enhed Rigshospitalet (Blegdamsvej og Glostrup) pr. primo december 2019
Forventninger til fremtidig drift
Effektiviseringskrav
(mio. kr. 19-pl)
74
Antal ambulante behandlinger
765.600
Antal sengedage
339.400
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 134: Årlig afrapportering om status på de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier 2019
2130773_0018.png
Ny Retspsykiatri Sct. Hans
Totalramme
(mio. kr. 09-PL)
566
Ramme til it, udstyr, apparatur mv.
(mio. kr. 09-PL)
16,5
Udbetalte kvalitetsfondsmidler /
samlet tilskud fra kvalitetsfonden
(mio. kr. 09-PL)
185 / 329
Færdiggørelsesgrad
(pct.)
40
Beskrivelse af projektet
Region Hovedstadens Psykiatri varetager al psykiatrisk behandling i Region Hovedstaden og er en del af Københavns
Universitetshospital. Psykiatrien er ét hospital med 11 psykiatriske centre, hvoraf 10 geografisk spredt er beliggende i
Region Hovedstaden, mens Psykiatrisk center Sct. Hans er placeret ved Roskilde.
Kvalitetsfondsprojektet Ny Retspsykiatri Sct. Hans samler centrets funktioner på den østlige matrikel, der omfatter
nybyggeri med 126 sengepladser og tilgodeser regionens fremtidige behov for lukkede retspsykiatriske sengepladser.
Sundheds- og Ældreministeriets tilsyn
Sundheds- og Ældreministeriet har 6. december 2017 godkendt Region Hovedstadens anmodning om udbetaling af
kvalitetsfondsmidler til Ny Retspsykiatri Sct. Hans.
Sundheds- og Ældreministeriet fører ordinært kvartalsvist tilsyn med projektet.
Realiseret og forventet ibrugtagning
Sct. Hans-projektet forventes afsluttet i januar 2021 og ibrugtaget medio 2021. Ved ansøgning til ekspertpanelet blev
angivet 2018. Forsinkelsen skyldes især betydelige udfordringer med lokalplansarbejderne hos Roskilde Kommune og
forsinkelsen i godkendelsen af dispositionsforslag, granskning af hovedprojekt og indarbejdelse af krav, som
kommunen har stillet til projektet. Efter udførelsesstart har der ikke været yderligere forsinkelser i projektet.
Nøgletal for projektet og den fremtidige drift
Projektet
kapacitet og ibrugtagning
Areal
(kvm, nybyg/ombyg)
21.000 / -
Areal i samlet hospital
(kvm, inkl. eksisterende)
93.700
Senge i samlet hospital*
(inkl. eksisterende,
ordinære/patienthotel)
126 / -
Forventet ibrugtagning
2021
* Forventningen er, at der samlet set vil være 1166 normerede senge i Region Hovedstadens psykiatri, hvoraf 126
senge vil være i nybyg på Sct. Hans.
Forventninger til fremtidig drift
Effektiviseringskrav
(mio. kr. 19-pl)
21
Antal ambulante behandlinger
-
Antal sengedage
43.691
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 134: Årlig afrapportering om status på de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier 2019
2130773_0019.png
Region Sjælland
Universitetshospital Køge
Totalramme
(mio. kr. 09-PL)
4.083
Ramme til it, udstyr, apparatur mv.
(mio. kr. 09-PL)
740
Udbetalte kvalitetsfondsmidler /
samlet tilskud fra kvalitetsfonden
(mio. kr. 09-PL)
0 / 2.614
Færdiggørelsesgrad
(pct.)
14,4
Beskrivelse af projektet
Sjællands Universitetshospital Køge skal være hovedsygehuset i Region Sjælland og et af regionens fire akutsygehuse.
På det nybyggede universitetshospital samles alle regionens specialiserede funktioner. Hospitalet vil være
akuthospital med en fuldt udstyret akutmodtagelse og vil varetage såvel elektive som akutte opgaver i sine specialer.
Sundheds- og Ældreministeriets tilsyn
Sundheds- og Ældreministeriet har 9. maj 2018 godkendt Region Sjællands anmodning om udbetaling af
kvalitetsfondsmidler til Universitetshospital Køge.
Sundheds- og Ældreministeriet fører ordinært kvartalsvist tilsyn med projektet.
Realiseret og forventet ibrugtagning
Første del af anlægsarbejder med etablering af infrastruktur, parkering og ledningsnet er færdiggjort i 2018, således at
byggepladsarealer er klar til de efterfølgende bygningsetaper, og der er etableret et tilstrækkeligt antal p-pladser til
hospitalets drift helt frem til endelig færdiggørelse af de sidste bygninger.
Første bygning er ibrugtaget til kontor for projektorganisationen i december 2018. Ved det samlede byggeris
afslutning bliver bygningen overdraget til hospitalet.
De første sygehusfunktioner forventes ibrugtaget i 2021. I takt med bygningernes færdiggørelse sker der en løbende
indflytning frem til den sidste bygning færdiggøres med udgangen af 2024.
Nøgletal for projektet og den fremtidige drift
Projektet
kapacitet og ibrugtagning
Areal
(kvm, nybyg/ombyg)
133.472 / 13.635
Areal i samlet hospital
(kvm, inkl. eksisterende)
187.242
Senge i samlet hospital
(inkl. eksisterende,
ordinære/patienthotel)
789*/ -
Forventet ibrugtagning
2024
*Hertil kommer 38 intensivpladser
Forventninger til fremtidig drift
Effektiviseringskrav
(mio. kr. 19-pl)
208
Antal ambulante behandlinger
632.616
Antal sengedage
220.851
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 134: Årlig afrapportering om status på de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier 2019
2130773_0020.png
Psykiatri i Slagelse
Totalramme
(mio. kr. 09-PL)
1.110
Ramme til it, udstyr, apparatur mv.
(mio. kr. 09-PL)
100
Udbetalte kvalitetsfondsmidler /
samlet tilskud fra kvalitetsfonden
(mio. kr. 09-PL)
585 / 585
Færdiggørelsesgrad
(pct.)
100
Beskrivelse af projektet
Med etableringen af det nye psykiatriske sygehus i Slagelse blev de mindre psykiatriske hospitalsenheder i Nykøbing
Sjælland, Holbæk, Dianalund og Slagelse samlet i én enhed. Desuden blev den retspsykiatriske afdeling
(sikringsafdelingen) flyttet fra Nykøbing Sjælland til Slagelse.
Sundheds- og Ældreministeriets tilsyn
Projektet er ibrugtaget og der er aflagt endeligt anlægsregnskab. Sundheds- og Ældreministeriet følger op på udfaldet
af den sidste uafklarede tvist i projektet.
Realiseret og forventet ibrugtagning
Sygehuset er ibrugtaget i efteråret 2015.
Nøgletal for projektet og den fremtidige drift
Projektet
kapacitet og ibrugtagning
Areal
(kvm, nybyg/ombyg)
43.767 / -
Areal i samlet hospital
(kvm, inkl. eksisterende)
43.767
Senge i samlet hospital
(inkl. eksisterende,
ordinære/patienthotel)
194 / 0
Forventet ibrugtagning
2015
Forventninger til fremtidig drift
Effektiviseringskrav
(mio. kr. 19-pl)
13
Antal ambulante behandlinger
13.000
Antal sengedage
62.400
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 134: Årlig afrapportering om status på de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier 2019
2130773_0021.png
Slagelse Sygehus (somatik)
Totalramme
(mio. kr. 09-PL)
300
Ramme til it, udstyr, apparatur mv.
(mio. kr. 09-PL)
0
Udbetalte kvalitetsfondsmidler /
samlet tilskud fra kvalitetsfonden
(mio. kr. 09-PL)
0/0
Færdiggørelsesgrad
(pct.)
100
Beskrivelse af projektet
Til det eksisterende Slagelse Sygehus blev tilbygget en ny fælles akutmodtagelse, som gør det muligt for sygehuset at
varetage områdets akutfunktion. Der blev etableret hjerteafsnit og intensivafsnit i den nye akutfunktion for at
optimere arbejdsgange i forhold til tungere akutpatienter.
Sundheds- og Ældreministeriets tilsyn
Projektet er ibrugtaget, og der er aflagt endeligt anlægsregnskab. Projektet er gennemført inden for den økonomiske
totalramme.
Realiseret og forventet ibrugtagning
Byggeriet blev ibrugtaget i 2013.
Nøgletal for projektet og den fremtidige drift
Projektet
kapacitet og ibrugtagning
Areal
(kvm, nybyg/ombyg)
16.509 / -
Areal i samlet hospital
(kvm, inkl. eksisterende)
81.600
Senge i samlet hospital
(inkl. eksisterende,
ordinære/patienthotel)
0/0
Forventet ibrugtagning
2013
Forventninger til fremtidig drift
Effektiviseringskrav
(mio. kr. 17-PL)
0
Antal ambulante behandlinger
32.000*
Antal sengedage
21.700*
* Kun opgjort for nybyggeriet
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 134: Årlig afrapportering om status på de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier 2019
2130773_0022.png
Region Syddanmark
Kolding Sygehus
Totalramme
(mio. kr. 09-PL)
912
Ramme til it, udstyr, apparatur mv.
(mio. kr. 09-PL)
100
Udbetalte kvalitetsfondsmidler /
samlet tilskud fra kvalitetsfonden
(mio. kr. 09-PL)
539 / 539
Færdiggørelsesgrad
(pct.)
100
Beskrivelse af projektet
Om- og udbygningsprojektet på Kolding Sygehus vedrører opførslen af en fælles akutmodtagelse, et mor/barn center,
en ny ankomstbygning, en ny sengebygning samt ombygning af dele af det eksisterende sygehus til ambulatorier og
dialyse.
Kolding Sygehus er en del af Sygehus Lillebælt, som også består af Vejle Sygehus og Middelfart Sygehus. Tidligere var
også Fredericia Sygehus en del af Sygehus Lillebælt, men som del af effektueringen af akutplanen blev Fredericia
Sygehus ultimo 2016 frasolgt. Ved beregning af effektiviseringsgevinst for Kolding Sygehus er driftsudgifter i Fredericia
forudsat at bortfalde. Den fælles akutmodtagelse, mor-barn-center og ny sengebygning er taget i brug i 2016 og
sygehuset er indviet 24. november 2016. Udflytningen fra Fredericia Sygehus er afsluttet i december 2016 og
Fredericia Sygehus er solgt til Fredericia Kommune.
Sundheds- og Ældreministeriets tilsyn
Projektet er ibrugtaget, og der er aflagt endeligt anlægsregnskab. Projektet er gennemført inden for den økonomiske
totalramme.
Realiseret og forventet ibrugtagning
Mor/barn centeret blev taget i brug primo 2013. Den Fælles Akut Modtagelse (FAM) blev taget endeligt i brug i juli
2016, og den nye sengebygning blev taget endeligt i brug i november 2016. De sidste Fase 4-projekter er taget i brug i
december 2017. Dermed er byggeriet fuldt ibrugtaget.
Nøgletal for projektet og den fremtidige drift
Projektet
kapacitet og ibrugtagning
Areal
(kvm, nybyg/ombyg)
33.560 / 27.970
Forventninger til fremtidig drift
Effektiviseringskrav
(mio. kr. 19-pl)
84
Antal ambulante behandlinger
259.300
Antal sengedage
116.000
Areal i samlet hospital
(kvm, inkl. eksisterende)
121.600
Senge i samlet hospital
(inkl. eksisterende,
ordinære/patienthotel)
383 / 10
Realiseret ibrugtagning
2017
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 134: Årlig afrapportering om status på de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier 2019
2130773_0023.png
Nyt Universitetshospital i Odense (OUH)
Totalramme
(mio. kr. 09-PL)
6.444
Ramme til it, udstyr, apparatur mv.
(mio. kr. 09-PL)
1.200
Udbetalte kvalitetsfondsmidler /
samlet tilskud fra kvalitetsfonden
(mio. kr. 09-PL)
185 / 3.766
Færdiggørelsesgrad
(pct.)
17
Beskrivelse af projektet
Nyt Odense Universitetshospital (Nyt OUH) er Region Syddanmarks nye universitetshospital, som skal erstatte det
eksisterende Odense Universitetshospital. Nyt OUH skal være det faglige omdrejningspunkt for højt specialiseret
behandling i Region Syddanmark. Hospitalet opbygges med videnakse, behandlings- og sengeafsnit samt 4 klynger.
Region Syddanmark opfører sideløbende med kvalitetsfondsprojektet et psykiatrisk hospital på matriklen, hvoraf
voksenpsykiatrien bliver etableret som OPP-projekt. Derudover sammenbygges hospitalet med det
sundhedsvidenskabelige fakultet ved Syddansk Universitet, som opføres samtidigt. Endvidere bygges det kommende
Steno Diabetes Center Odense (SDCO) sammen med Nyt Universitetshospital i Odense.
Sundheds- og Ældreministeriets tilsyn
Sundheds- og Ældreministeriet har 10. august 2015 godkendt Region Syddanmarks udbetalingsanmodning vedr. OUH.
Sundheds- og Ældreministeriet fører ordinært kvartalsvist tilsyn og desuden tættere opfølgning på projektet.
Realiseret og forventet ibrugtagning
Byggeriet forventes afleveret ultimo 2022. På den baggrund forventer SUM ibrugtagning i 2023.
Nøgletal for projektet og den fremtidige drift
Projektet
kapacitet og ibrugtagning
Areal
(kvm, nybyg/ombyg)
248.640 / -
Forventninger til fremtidig drift
Effektiviseringskrav
(mio. kr. 19-pl)
385
Areal i samlet hospital
(kvm, inkl. eksisterende)
248.640
Senge i samlet hospital
(inkl. eksisterende,
ordinære/patienthotel)
702/0
Forventet ibrugtagning
2023
Antal ambulante behandlinger
655.300
Antal sengedage
202.100
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 134: Årlig afrapportering om status på de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier 2019
2130773_0024.png
Aabenraa Sygehus
Totalramme
(mio. kr. 09-PL)
1.264
Ramme til it, udstyr, apparatur mv.
(mio. kr. 09-PL)
200
Udbetalte kvalitetsfondsmidler /
samlet tilskud fra kvalitetsfonden
(mio. kr. 09-PL)
576 / 747
Færdiggørelsesgrad
(pct.)
78,1
Beskrivelse af projektet
Om- og udbygningsprojektet i Aabenraa består af en fælles akutmodtagelse, et familiehus, modtagekøkken,
sterilcentral, sengebygning inkl. ambulatorier, laboratorium, billeddiagnostik samt ombygning i en mindre del af det
eksisterende sygehus.
Region Syddanmark har for egne midler sideløbende med kvalitetsfondsprojektet opført et psykiatrisk hospital på
matriklen.
På Aabenraa Sygehus samles funktionerne for Haderslev Sygehus, der lukkede i 2014, samt dele af Sønderborg
Sygehus, som vil fortsætte som specialsygehus, når Aabenraa står færdigt.
Sundheds- og Ældreministeriets tilsyn
Sundheds- og Ældreministeriet har den 29. oktober 2012 godkendt Region Syddanmarks udbetalingsanmodning til
Aabenraa Sygehus.
Sundheds- og Ældreministeriet fører ordinært kvartalsvist tilsyn med projektet.
Realiseret og forventet ibrugtagning
Kvalitetsfondsprojektet bygges i to faser, hvoraf Fase 1 blev ibrugtaget i 2014. Fase 1 indeholder bl.a. fælles
akutmodtagelse (FAM), modtagekøkken, sterilcentral samt familiehus. Fase 1 udgør 20.000 kvm af nybyggeriet på i alt
42.700 kvm. Byggeriet af Fase 2 blev igangsat i 2017 og indeholder primært en ny sengebygning, som forventes
ibrugtaget i 2020. Den samlede Fase 2 forventes færdig og ibrugtaget i 2021.
Nøgletal for projektet og den fremtidige drift
Projektet
kapacitet og ibrugtagning
Areal
(kvm, nybyg/ombyg)
42.700 / 9.700
Forventninger til fremtidig drift
Effektiviseringskrav
(mio. kr. 19-pl)
114
Antal ambulante behandlinger
207.000
Antal sengedage
88.700
Areal i samlet hospital
(kvm, inkl. eksisterende)
74.800
Senge i samlet hospital
(inkl. eksisterende,
ordinære/patienthotel)
270 / -
Forventet ibrugtagning
2014 / 2021
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 134: Årlig afrapportering om status på de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier 2019
2130773_0025.png
Region Midtjylland
Det Nye Universitetshospital i Aarhus (DNU)
Totalramme
(mio. kr. 09-PL)
6.451
Ramme til it, udstyr, apparatur mv.
(mio. kr. 09-PL)
846
Udbetalte kvalitetsfondsmidler /
samlet tilskud fra kvalitetsfonden
(mio. kr. 09-PL)
3.796 / 3.796
Færdiggørelsesgrad
(pct.)
99
Beskrivelse af projektet
Kvalitetsfondsprojektet DNU samler alle somatiske specialer i Aarhus fra fire matrikler til én matrikel i Skejby. Det nye
Aarhus Universitetshospital skal være det faglige omdrejningspunkt i regionen og levere højt specialiseret
hospitalsbehandling til borgere i regionen og resten af landet.
Der er bygget et nyt akutcenter, et onkologisk center, et hoved-/neuro-center samt et abdominal/inflammatorisk
center. Desuden er det eksisterende Aarhus Universitetshospital i Skejby renoveret sideløbende inden for Region
Midtjyllands almindelige anlægsramme.
Sundheds- og Ældreministeriets tilsyn
Sundheds- og Ældreministeriet har den 10. april 2012 godkendt Region Midtjyllands udbetalingsanmodning for Det
Nye Universitetshospital i Aarhus.
Sundheds- og Ældreministeriet har siden december 2011 ført skærpet tilsyn med DNU. Det skærpede tilsyn
afsluttedes med udgangen af 2018 og blev erstattet af ordinært kvartalsvist tilsyn.
Realiseret og forventet ibrugtagning
I september 2016 blev den første af de nye bygninger taget i brug, da afdelingen for Blodprøver og Biokemi flyttede
ind i laboratoriebygningen. I 1. kvartal 2017 flyttede de første patienter ind i byggeriet. Akutcenteret flyttede ind i maj
2018, og. i 3. kvartal 2018 flyttede de sidste funktioner fra matriklen på Tage-Hansens Gade, der nu er lukket. Det
samlede byggeri (ekskl. patienthotel og Forum) blev fuldt ibrugtaget i 1. kvartal 2019, hvor de sidste kliniske
funktioner fra matriklen på Nørrebrogade flyttede ind. Den endelige afslutning af projektet afventer færdiggørelsen af
Forum, som etableres i samarbejde med bl.a. Steno Diabetes Center og Aarhus Universitet. Kvalitetsfondsprojektet
indgår med en mindre andel i Forum, som forventes ibrugtaget i 2022.
Nøgletal for projektet og den fremtidige drift
Projektet
kapacitet og ibrugtagning
Areal
(kvm, nybyg/ombyg)
248.358
Areal i samlet hospital
(kvm, inkl. eksisterende)
408.358
Senge i samlet hospital
(inkl. eksisterende,
ordinære/patienthotel)
822 / 74
Forventet ibrugtagning
2016-2019*
*ekskl. patienthotel og Forum
Forventninger til fremtidig drift
Effektiviseringskrav
(mio. kr. 19-pl)
504
Antal ambulante behandlinger
832.097
Antal sengedage
255.026
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 134: Årlig afrapportering om status på de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier 2019
2130773_0026.png
Det Nye Hospital i Vest, Gødstrup (DNV)
Totalramme
(mio. kr. 09-PL)
3.222
Ramme til it, udstyr, apparatur mv.
(mio. kr. 09-PL)
511,1
Udbetalte kvalitetsfondsmidler /
samlet tilskud fra kvalitetsfonden
(mio. kr. 09-PL)
1.527 / 1.883
Færdiggørelsesgrad
(pct.)
77
Beskrivelse af projektet
Det nye hospital i Gødstrup indeholder en fuldt udbygget akutfunktion med tilhørende specialer. I forbindelse med
det somatiske hospital opfører Region Midtjylland for egne midler et psykiatrisk hospital på 13.500 m
2
.
Det nye hospital i Gødstrup er en sammenlægning af hospitalerne i Herning, Holstebro, Lemvig, Ringkøbing og Tarm.
En del af sammenlægningen er allerede påbegyndt, hvorfor der på nuværende tidspunkt kun er hospitalsdrift på
matriklerne i Herning, Holstebro og Lemvig. Matriklen i Ringkøbing er blevet til sundhedshus, mens matriklen i Tarm er
blevet til sundhedscenter. Matriklen i Lemvig bliver til akuthus med både regionale og kommunale funktioner.
Sundheds- og Ældreministeriets tilsyn
Sundheds- og Ældreministeriet har den 30. juni 2014 godkendt Region Midtjyllands udbetalingsanmodning til Det Nye
Hospital i Vest, Gødstrup.
Sundheds- og Ældreministeriet fører ordinært kvartalsvist tilsyn med projektet.
Regeringens endelige tilsagn til DNV indeholder et krav om investeringer i it, udstyr og apparatur mv. for mindst 600
mio. kr. (09-pl). Sundheds- og Ældreministeriet har i løbet af 2018 været i dialog med Region Midtjylland om regionens
håndtering af økonomiske udfordringer på DNV. Sundheds- og Ældreministeriet har i den forbindelse accepteret, at
regionsrådet efter en konkret vurdering og efter drøftelser med ministeriet har besluttet at reducere budgettet til
apparatur.
Realiseret og forventet ibrugtagning
Fuld ibrugtagning forventes i 2021.
Nøgletal for projektet og den fremtidige drift
Projektet
kapacitet og ibrugtagning
Areal
(kvm, nybyg/ombyg)
126.950/ -
Areal i samlet hospital
(kvm, inkl. eksisterende)
126.950
Senge i samlet hospital
(inkl. eksisterende,
ordinære/patienthotel)
409 / 0
Forventet ibrugtagning
2021
Forventninger til fremtidig drift
Effektiviseringskrav
(mio. kr. 19-pl)
175
Antal ambulante behandlinger
371.000
Antal sengedage
120.000
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 134: Årlig afrapportering om status på de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier 2019
2130773_0027.png
Regionshospitalet Viborg
Totalramme
(mio. kr. 09-PL)
1.164
Ramme til it, udstyr, apparatur mv.
(mio. kr. 09-PL)
115
Udbetalte kvalitetsfondsmidler /
samlet tilskud fra kvalitetsfonden
(mio. kr. 09-PL)
688 / 688
Færdiggørelsesgrad
(pct.)
89
Beskrivelse af projektet
Kvalitetsfondsprojektet i Viborg består af opførelsen af et akutcenter med en ny fælles akutmodtagelse, samt en
ombygning og renovering af dele af det eksisterende hospital. Herudover er Vestdansk Center for Rygmarvsskade
blevet om- og udbygget, ligesom der er bygget et p-hus, og der er sket en flytning af Patologisk Institut fra Skive til
Viborg.
Regionshospitalet Viborg er en del af Hospitalsenhed Midt, der foruden Viborg inkluderer hospitalerne i Skive,
Silkeborg og Hammel.
Sundheds- og Ældreministeriets tilsyn
Sundheds- og Ældreministeriet har den 29. juni 2012 godkendt Region Midtjyllands udbetalingsanmodning til
Regionshospitalet Viborg.
Sundheds- og Ældreministeriet fører ordinært kvartalsvist tilsyn med projektet.
Realiseret og forventet ibrugtagning
Den første ambulante patient rykkede ind i Akutcentret medio 2019, hvorefter den resterende del af akutcentret er
blevet ibrugtaget løbende. Den store indflytning af Akutafdelingen skete i november 2019. I 2020 sker den sidste
ibrugtagning af Akutcentret, når 10 nye OP-stuer samt laboratorium til Klinisk Fysiologi ibrugtages.
Tidligere er Vestdansk Center for Rygmarvsskade er blevet om- og udbygget, ligesom der er bygget et p-hus og der er
foretaget ombygninger i det eksisterende hospital. Herudover er Patologisk Institut flyttet fra Skive til Viborg.
Den resterende del af ombygningsprojektet, og dermed det samlede projekt, forventes færdiggjort i 2021.
Nøgletal for projektet og den fremtidige drift
Projektet
kapacitet og ibrugtagning
Areal
(kvm, nybyg/ombyg)
34.820 / 13.111
Areal i samlet hospital
(kvm, inkl. eksisterende)
122.820
Senge i samlet hospital
(inkl. eksisterende,
ordinære/patienthotel)
345
Forventet ibrugtagning
2021
Forventninger til fremtidig drift
Effektiviseringskrav
(mio. kr. 19-pl)
102
Antal ambulante behandlinger
240.383
Antal sengedage
116.335
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 134: Årlig afrapportering om status på de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier 2019
2130773_0028.png
Region Nordjylland
Nyt Aalborg Universitetshospital
Totalramme
(mio. kr. 09-PL)
4.191
Ramme til it, udstyr, apparatur mv.
(mio. kr. 09-PL)
796
Udbetalte kvalitetsfondsmidler /
samlet tilskud fra kvalitetsfonden
(mio. kr. 09-PL)
1.106 / 2.451
Færdiggørelsesgrad
(pct.)
48
Beskrivelse af projektet
Nyt Aalborg Universitetshospital vil indeholde en fælles akutmodtagelse, sengefunktion, ambulatorier, laboratorier,
børne- og ungefunktion, billediagnostiske funktioner, operationsfunktion, intensiv, integration af
universitetsfaciliteter i hospitalet, rehabiliteringsfunktion, forsknings- og undervisningsarealer samt serviceby.
På det nye universitetshospital samles funktionerne fra hospitalerne Aalborg Sygehus Nord og Aalborg Sygehus Syd.
På Aalborg Sygehus Syd vedbliver de nyeste bygninger dog med at fungere som en del af Aalborgs nye
universitetshospital
herunder Medicinerhuset og Onkologibygningen tillige med tekniske installationer mfl.
Bygningerne vil primært blive benyttet til ambulante funktioner for de medicinske specialer samt onkologi.
Nyt Aalborg Universitetshospital bliver Region Nordjyllands højt specialiserede hospital samt akuthospital.
Sundheds- og Ældreministeriets tilsyn
Sundheds- og Ældreministeriet har 18. december 2015 godkendt Region Nordjyllands udbetalingsanmodning for Nyt
Aalborg Universitetshospital.
Sundheds- og Ældreministeriet fører ordinært kvartalsvist tilsyn med projektet.
Realiseret og forventet ibrugtagning
Fuld ibrugtagning forventes i løbet af 2022.
Nøgletal for projektet og den fremtidige drift
Projektet
kapacitet og ibrugtagning
Areal
(kvm, nybyg/ombyg)
162.138 / 0
*Arealet omfatter alene Øst-matriklen.
**De 27 patienthotel-senge forventes placeret på matrikel Syd i forbindelse med Medicinerhuset. Der indgår ikke midler til patienthotel i
bevillingen til Nyt Aalborg Universitetshospital
Areal i samlet hospital
(kvm, inkl. eksisterende)
162.138*
Senge i samlet hospital
(inkl. eksisterende,
ordinære/patienthotel)
564/27**
Forventet ibrugtagning
2022
Forventninger til fremtidig drift
Effektiviseringskrav
(mio. kr. 19-pl)
189
Antal ambulante behandlinger
575.897***
Antal sengedage
188.559****
***Ændringen i forventet ambulant kapacitet skyldes, at antallet af ambulante besøg er steget mere end forudsat, hvorfor der ovenfor er
fremskrevet på basis af den ambulante aktivitetsudvikling i perioden 2007-2016. Der gøres dog opmærksom på, at Region Nordjylland i Budget 2018
arbejder med en ambition om at mindske antallet af ambulante besøg pr. patient med 10 %, hvilket kan mindske antallet af ambulante besøg i 2020
(inkl. eksisterende).
**** Antal sengedage er ekskl. patienthotel