Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del Bilag 134
Offentligt
2130770_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Sundheds- og ældreministeren
Folketingets Finansudvalg
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 22-12-2019
Enhed: DAICY
Sagsbeh.: DEPMNH
Sagsnr.: 1909927
Dok. nr.: 1068339
Årlig rapportering om status på de kvalitetsfondsstøttede
sygehusbyggerier 2019
Kære medlemmer af Finansudvalget og Sundheds- og Ældreudvalget
Hermed oversendes til udvalgenes orientering den årlige status på de
kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier pr. december 2019.
./.
Orienteringen er i år suppleret med to særskilte notater:
-
Status på realisering af effektiviseringsgevinster
-
Klima og grøn omstilling i kvalitetsfondsprojekterne.
I forlængelse af en række spørgsmål fra Sundheds- og Ældreudvalget (herunder også
samrådsspørgsmål) om effektiviseringskravene til kvalitetsfondsprojekterne skal jeg
særligt gøre opmærksom på, at afsnittet om effektiviseringskrav er justeret.
I tidligere orienteringer til Sundheds- og Ældreudvalget og Finansudvalget har det
fremgået, at
”Alle
kvalitetsfondsprojekterne undtagen akutmodtagelsen i Slagelse har i
det endelige tilsagn fået et effektiviseringskrav på mellem 4 og 8 procent af
driftsbudgettet for de fu ktio er, der berøres af byggeriet.”
Denne formulering er nu præciseret og udbygget, så følgende fremgår:
”Alle kvalitetsfo dsprojekter e u dtage akut odtagelse i Slagelse er i det
endelige støttetilsagn blevet tildelt et nominelt effektiviseringskrav, dvs. et
krav på et konkret beløb. Samlet set skal der realiseres en varig
effektiviseringsgevinst på 2,4 mia. kr. (19-pl). Kravene til de enkelte projekter
svarer til mellem 4 og 8 procent af driftsudgifterne for de funktioner, der
berøres af byggeriet. Effektiviseringskravet er derfor for nogle byggerier
fastsat alene ud fra driftsudgifterne i de funktioner, der samles i selve
kvalitetsfondsprojektet, og for andre byggerier også ud fra drift i
eksisterende bygninger, som forventes at kunne tilrettelægges mere effektivt
som følge af kvalitetsfondsinvesteringen.
Effektiviseringskravene er fastsat efter indstilling fra ekspertpanelet på
baggrund af panelets konkrete vurdering af de enkelte projekter. Panelets
samlede vurdering var baseret dels på bidrag fra regionerne, dels på
panelets egen vurdering af de overordnede forudsætninger for en mere
effektiv drift i de enkelte projekter som følge af samling af funktionerne på
færre matrikler og i nye og moderniserede bygninger med mere effektiv
logistik m.m. Variationen i effektiviseringskravene til de forskellige projekter
afspejler dermed, at der er tale om forskellige byggerier med forskellige
pote tialer.”
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 134: Årlig afrapportering om status på de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier 2019
Det er endvidere præciseret, at
”Driftsudgifter e er i de e kelte tilsag sbreve a givet so e te driftsudgift,
driftsbudget eller driftsregnskab for det relevante budget- eller regnskabsår.
For Hvidovre Hospital er effektiviseringskravet dog angivet som en
procentdel af selve investeringen. De konkrete formuleringer om
effektiviseringskravene til de enkelte projekter fra de endelige tilsagn er
gengivet i svar på SUU alm. del sp
. 5
9 .”
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
Side 2