Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del Bilag 133
Offentligt
2130758_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Sundheds- og ældreministeren
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 22-12-2019
Enhed: DAICY
Sagsbeh.: DEPMNH
Sagsnr.: 1908514
Dok. nr.: 1063102
Status på de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier pr. 3.
kvartal 2019
Kære medlemmer af Sundheds- og Ældreudvalget
Hermed oversendes til udvalgets orientering den kvartalsvise status på de
kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier pr. 3. kvartal 2019. Denne status er pga.
folketingsvalget slået sammen med status for 2. kvartal 2019.
I forlængelse af en række spørgsmål fra Sundheds- og Ældreudvalget (herunder også
samrådsspørgsmål) om effektiviseringskravene til kvalitetsfondsprojekterne skal jeg
særligt gøre opmærksom på, at afsnittet om effektiviseringskrav er justeret.
I tidligere orienteringer til Sundheds- og Ældreudvalget og Finansudvalget (pr. 2.
kvartal 2015 til og med 1. kvartal 2019) har det fremgået, at
”Alle kvalitetsfo dsprojekter e u dtage akut odtagelse i Slagelse har i
det endelige tilsagn fået et effektiviseringskrav på mellem 4 og 8 procent af
driftsbudgettet for de fu ktio er, der berøres af byggeriet.”
Denne formulering er nu præciseret og udbygget, så følgende fremgår:
”Alle kvalitetsfo dsprojekter e u dtage akut odtagelse i Slagelse er i det
endelige støttetilsagn blevet tildelt et nominelt effektiviseringskrav, dvs. et
krav på et konkret beløb. Samlet set skal der realiseres en varig
effektiviseringsgevinst på 2,4 mia. kr. (19-pl). Kravene til de enkelte projekter
svarer til mellem 4 og 8 procent af driftsudgifterne for de funktioner, der
berøres af byggeriet. Effektiviseringskravet er derfor for nogle byggerier
fastsat alene ud fra driftsudgifterne i de funktioner, der samles i selve
kvalitetsfondsprojektet, og for andre byggerier også ud fra drift i
eksisterende bygninger, som forventes at kunne tilrettelægges mere effektivt
som følge af kvalitetsfondsinvesteringen.
Effektiviseringskravene er fastsat efter indstilling fra ekspertpanelet på
baggrund af panelets konkrete vurdering af de enkelte projekter. Panelets
samlede vurdering var baseret dels på bidrag fra regionerne, dels på
panelets egen vurdering af de overordnede forudsætninger for en mere
effektiv drift i de enkelte projekter som følge af samling af funktionerne på
færre matrikler og i nye og moderniserede bygninger med mere effektiv
logistik m.m. Variationen i effektiviseringskravene til de forskellige projekter
afspejler dermed, at der er tale om forskellige byggerier med forskellige
pote tialer.”
Det er endvidere præciseret, at
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 133: Status på de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier pr. 3. kvartal 2019
”Driftsudgifter e er i de e kelte tilsag sbreve a givet so e te driftsudgift,
driftsbudget eller driftsregnskab for det relevante budget- eller regnskabsår.
For Hvidovre Hospital er effektiviseringskravet dog angivet som en
procentdel af selve investeringen. De konkrete formuleringer om
effektiviseringskravene til de enkelte projekter fra de endelige tilsagn er
ge givet i svar på SUU al . del sp . 5
9 .”
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
Side 2