Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del Bilag 116
Offentligt
2122092_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
5. november 2019
Formueretskontoret
Jakob Dalsgaard
2019-0030-2817
1262399
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 73 (Alm. del), som Folketingets
Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 14. oktober 2019. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Preben Bang Henriksen (V).
Nick Hækkerup
/
Mette Kjølby Miller-Harris
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 116: Kopi af REU alm. del - svar på spm. 98 om ministeren vil skitsere processen i en typisk sag, hvor en domsanbragt er anmeldt for eksempelvis vold mod plejepersonale, fra justitsministeren
Spørgsmål nr. 73 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for den aktuelle praksis vedrørende
krav om politianmeldelse mod domsanbragte i relation til pleje-
personales mulighed for erstatning fra Erstatningsnævnet, idet
der henvises til Erstatningsnævnets praksisændring i 2014 –
med krav om politianmeldelse fra plejepersonale – der ved Hø-
jesterets dom af 4. september 2018 i realiteten blev tilsidesat,
men alligevel bruger eksempelvis Nordjyllands Politi store re-
surser på efterforskning, forsvarerbeskikkelse, afhøring, sagsbe-
handling osv. i situationer, hvor Statsadvokaten som absolut ho-
vedregel opgiver tiltale mod den i forvejen domsanbragte per-
son, alt sammen med massivt forgæves tidsforbrug for politiet
til følge for ikke at tale om forgæves tidsforbrug for forsvarere,
plejepersonale, domstole og Statsadvokaten?”
Svar:
1.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Erstatningsnævnet, der har oplyst følgende:
”Erstatningsnævnet yder efter offererstatningslovens § 1 på
vegne af staten erstatning og godtgørelse for personskade, der
forvoldes ved overtrædelse af straffeloven eller lov om tilhold,
opholdsforbud og bortvisning. Efter offererstatningslovens § 10
er erstatningen betinget af blandt andet, at lovovertrædelsen er
anmeldt inden 72 timer. Betingelsen kan fraviges, hvis forhol-
dene taler for det.
Plejepersonale for domsanbragte, som søger erstatning ved Er-
statningsnævnet, indgår som en del af den særlige tilfælde-
gruppe af plejepersonale, pædagoger, skolelærere og andre per-
sonalegrupper med særlige omsorgsfunktioner mv., der kommer
til skade, fordi f.eks. en patient, en beboer eller en elev opfører
sig voldsomt, truende eller decideret voldeligt.
Såfremt der foreligger politianmeldelse i en sådan sag, danner
politiets efterforskning og eventuelle afgørelse om påtaleundla-
delse, tiltalefrafald eller tiltale grundlaget for nævnets afgørelse
om, hvorvidt der som forudsat i offererstatningslovens § 1 har
været tale om en straffelovsovertrædelse. I de tilfælde, hvor der
er rejst tiltale ved domstolene, følger nævnet naturligvis rettens
afgørelse om, hvorvidt der har været tale om en straffelovsover-
trædelse, ligesom nævnet efter offererstatningslovens § 11 a føl-
ger rettens eventuelle afgørelse om erstatning.
I praksis foretages der imidlertid ofte ikke politianmeldelse i så-
danne sager, ligesom ansøgningen om erstatning ofte først ind-
sendes til Erstatningsnævnet lang tid efter, at hændelsen har fun-
det sted. Erstatningsnævnet vil i så fald ved modtagelsen af en
2
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 116: Kopi af REU alm. del - svar på spm. 98 om ministeren vil skitsere processen i en typisk sag, hvor en domsanbragt er anmeldt for eksempelvis vold mod plejepersonale, fra justitsministeren
ansøgning om erstatning (i relevant omfang) anmode institutio-
nens ledelse om en udtalelse vedrørende det nærmere hændel-
sesforløb i forbindelse med den pågældende hændelse samt om
baggrunden for, at hændelsen ikke er politianmeldt. Nævnet vil
endvidere indhente sagens akter fra Arbejdsmarkedets Er-
hvervssikring. Nævnet vil herefter først og fremmest tage stil-
ling til, hvorvidt der er grundlag for at dispensere fra kravet om
(rettidig) anmeldelse til politiet i offererstatningslovens § 10,
stk. 1, 1. led, og dernæst – hvis der er grundlag for at dispensere
– tage stilling til, om forholdet kan anses for omfattet af offerer-
statningsloven i medfør af lovens § 1, det vil sige om ansøgeren
har pådraget sig en personskade som følge af en straffelovsover-
trædelse.
Erstatningsnævnet havde før 2014 en lempelig praksis for at
meddele dispensation fra kravet om politianmeldelse i sager,
hvor plejepersonale mv. udsættes for vold på deres arbejde. Den
lempelige praksis er i nævnets årsberetning for 2013, pkt. 7.2.2,
beskrevet bl.a. således:
”Erstatningsnævnet dispenserer som regel fra kravet i offerer-
statningslovens § 10, om at episoden skal være politianmeldt in-
den 72 timer (for handlinger begået før 01-07-2011: ”uden unø-
digt ophold”, dvs. inden 24 timer). Nævnet følger hermed en
henstilling fra Folketingets Retsudvalg i FT 1984-85, tillæg B,
sp. 1355, i forbindelse med lovændringen i 1985, hvorved der
indførtes retskrav på erstatning efter offererstatningsloven. Det
hedder i henstillingen: ”[Retsudvalget] finder, at erstat-
ningsnævnet i forbindelse med nævnets samlede vurdering af,
om kravet om politianmeldelse i § 10 bør fraviges i de konkrete
sager, som måtte blive forelagt for nævnet til afgørelse, bør være
opmærksom på, at pædagogiske og behandlingsmæssige hensyn
kan tale imod en politianmeldelse.”
Har ansøgeren, efter at være blevet opfordret til at indgive po-
litianmeldelse, modsat sig dette eller i øvrigt ikke villet med-
virke til sagens oplysning, vil der dog fortsat kunne meddeles
ansøgeren afslag i henhold til offererstatningslovens § 10 eller
dennes analogi.”
I 2014 ændrede Erstatningsnævnet denne praksis, således at dis-
pensation kun blev meddelt, hvis konkrete, individuelle pæda-
gogiske og/eller behandlingsmæssige hensyn vedrørende skade-
volderen talte imod politianmeldelse. Praksisændringen blev of-
fentliggjort i juni 2015 i nævnets årsberetning for 2014 (pkt.
7.2.2.1).
Højesteret afsagde den 04-09-2018 dom i en sag anlagt mod Er-
statningsnævnet af en ansat på en institution for unge
(U.2018.3697H). Højesteret fandt i den forbindelse blandt an-
det, at Erstatningsnævnets praksisændring i 2014 var uden
3
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 116: Kopi af REU alm. del - svar på spm. 98 om ministeren vil skitsere processen i en typisk sag, hvor en domsanbragt er anmeldt for eksempelvis vold mod plejepersonale, fra justitsministeren
hjemmel i loven, og at nævnet derfor var forpligtet til som efter
den tidligere praksis at dispensere også i tilfælde, hvor den
manglende politianmeldelse er begrundet i generelle pædagogi-
ske eller behandlingsmæssige hensyn på den pågældende insti-
tution.
Med den afsagte dom underkendte Højesteret således den prak-
sisændring vedrørende politianmeldelse i sager om plejeperso-
nales mv. tilskadekomst i arbejdstiden, som Erstatningsnævnet
foretog i 2014. Erstatningsnævnet har derfor ændret sin praksis
i overensstemmelse med Højesterets dom, og nævnets praksis
svarer nu igen til nævnets lempelige praksis fra før 2014.
Det betyder, at Erstatningsnævnet for eksempel vil se bort fra
og dispensere fra kravet om politianmeldelse i sager, hvor an-
satte på institutioner mv. er blevet udsat for vold af personer,
som er anbragt på institutionen, og hvor den manglende politi-
anmeldelse er begrundet i generelle pædagogiske eller behand-
lingsmæssige hensyn til beboerne på den pågældende institu-
tion, idet inddragelse af politi i sådanne episoder vil vanskelig-
gøre det fortsatte pædagogiske behandlingsarbejde med bebo-
erne på institutionen. Nævnet vil således altid i praksis dispen-
sere i denne type sager, medmindre den skadelidte ansatte efter
at have været opfordret hertil direkte har modsat sig, at episo-
den anmeldes til politiet.
Endelig henvises til Erstatningsnævnets årsberetning for 2018,
pkt. 7.6, hvor nævnets praksis vedrørende plejepersonales til-
skadekomst i arbejdstiden er beskrevet i relation til offererstat-
ningslovens § 1 og § 10.”
2.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet endvidere
indhentet en udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse
fra samtlige politikredse vedrørende politikredsenes praksis i
forbindelse med anmeldelse fra plejepersonale af personer, der
er domsanbragte, herunder om der er sket ændringer i politik-
redsenes praksis på baggrund af den i spørgsmålet omtalte dom
fra Højesteret af 4. september 2018.
Et flertal af politikredsene (Nordjyllands Politi, Østjyllands Po-
liti, Midt- og Vestjyllands Politi, Fyns Politi, Sydsjællands og
Lolland-Falsters Politi, Nordsjællands Politi og Københavns
Vestegns Politi) har oplyst, at sager om anmeldelse om vold,
trusler eller andet mod plejepersonale på en institution for
domsanbragte behandles på samme måde som øvrige anmeldel-
ser vedrørende samme type af forbrydelser.
Dette indebærer, at politiet i henhold til retsplejelovens gene-
relle bestemmelser i § 742, stk. 2, og § 749 iværksætter en ef-
4
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 116: Kopi af REU alm. del - svar på spm. 98 om ministeren vil skitsere processen i en typisk sag, hvor en domsanbragt er anmeldt for eksempelvis vold mod plejepersonale, fra justitsministeren
terforskning, når der en rimelig formodning for, at der er begået
et strafbart forhold. I så fald efterforskes sagen på sædvanlig vis
med sikring af beviser samt afhøring af forurettede,
mistænkte/sigtede og eventuelle vidner. Der vil endvidere blive
foranstaltet forsvarerbeskikkelse i forhold til den mistænkte/sig-
tede, idet der er et krav om forsvarertilstedeværelse ved afhørin-
ger af sigtede med mental afvigelse.
Midt- og Vestsjællands Politi har oplyst, at politikredsen har ud-
arbejdet en vejledning til personaleledere på institutioner, boste-
der og psykiatriske hospitalsafdelinger om anmeldelse til poltiet
af strafbare handlinger vedrørende vold og trusler mod ansatte
og mellem beboere. Det fremgår af denne vejledning, at der ikke
er et krav om anmeldelse for at få erstatning.
Endvidere har en række politikredse oplyst, at de har jævnlig
kontakt med institutioner for domsanbragte, og at det i den for-
bindelse er oplyst fra politiets side, at der ikke er et krav om an-
meldelse til politiet for at kunne få erstatning fra Erstat-
ningsnævnet.
En række politikredse (Sydøstjyllands Politi, Syd- og Sønderjyl-
lands Politi samt Københavns Politi) har oplyst, at der i forhold
til anmeldelser fra plejepersonale mod personer, der er domsan-
bragte, indledningsvis tages kontakt til anmelderen med henblik
på at afklare, om anmeldelsen alene sker af hensyn til en erstat-
ningssag eller om der er tale om en reel anmeldelse. Er det før-
ste tilfældet, vil der typisk blive truffet beslutning om ikke at
indlede efterforskning, jf. retsplejelovens § 749, stk. 1, eller om
at indstille en iværksat efterforskning, jf. retsplejelovens § 749,
stk. 2.
Det bemærkes, at Bornholms Politi i 2019 ikke har modtaget an-
meldelser om vold begået af domsanbragte over for plejeperso-
nale.
Endelig har flere politikredse oplyst, at der ikke anvendes flere
ressourcer til denne type sager end andre sager, og at de anmel-
delser, der modtages fra de omtalte institutioner – i forhold til
andre sager om vold og trusler – som oftest er godt belyst alle-
rede ved anmeldelsen, ligesom både den formodede gernings-
mand og eventuelle vidner allerede er identificeret.
Rigspolitiet vil på baggrund af høringen af politikredsene tage
skridt til at sikre en ensretning af praksis på området. Rigspoli-
tiet vil i den forbindelse inddrage Erstatningsnævnet.”
3.
Endelig har Justitsministeriet til brug for besvarelsen af spørgsmålet ind-
hentet en udtalelse fra Rigsadvokaten, som har indhentet en udtalelse fra
statsadvokaterne, der har oplyst følgende:
5
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 116: Kopi af REU alm. del - svar på spm. 98 om ministeren vil skitsere processen i en typisk sag, hvor en domsanbragt er anmeldt for eksempelvis vold mod plejepersonale, fra justitsministeren
2122092_0006.png
”Statsadvokaterne har forstået spørgsmålet således, at det retter
sig mod statsadvokaternes anvendelse af tiltalefrafald overfor
personer, der er idømt foranstaltninger efter straffelovens § 68-
70.
Såfremt en dømt person begår kriminalitet mod plejepersonale
under igangværende foranstaltning, vil den retlige følge bero på
en konkret vurdering af sagen.
Der henvises i den forbindelse til Rigsadvokatens meddelelse
om psykisk afvigende kriminelle pkt. 5.6, hvor det blandt andet
anføres:
(uddrag fra pkt. 5.6 – Kriminalitet begået forud for eller under
en igangværende foranstaltning, herunder forvaringsdom)
”Hvis en foranstaltningsdømt begår ny kriminalitet under en
igangværende foranstaltning, er der følgende sanktionsmulighe-
der:
Bøde
Tiltalefrafald
Ny dom og eventuelt ophævelse af den igangværende
foranstaltning
Sager på bødeniveau skal som udgangspunkt afgøres på sæd-
vanlig vis.
Statsadvokaterne kan, når særlige omstændigheder ikke gør sig
gældende, frafalde tiltale (tiltalefrafald) for lovovertrædelser be-
gået af personer, der er undergivet foranstaltninger i medfør af
straffelovens § 68 eller § 69, jf. § 2, nr. 3, i bekendtgørelse nr.
792 af 18. juni 2018 om politidirektørernes og statsadvokater-
nes adgang til at frafalde tiltale.
Det er en forudsætning for at meddele tiltalefrafald, at sigtedes
skyld er utvivlsom, eller at alle faktiske omstændigheder i for-
brydelsens gerningsindhold er erkendt.
Det beror på en konkret vurdering, om statsadvokaten bør med-
dele tiltalefrafald for kriminalitet begået under en igangværende
foranstaltning. I denne vurdering bør bl.a. indgå:
Den nu påsigtede strafbare handlings art og/eller grov-
hed. I de tilfælde, hvor den nu påsigtede kriminalitet er
grovere end den kriminalitet, der udløste den igangvæ-
rende foranstaltning, og eventuelt må forventes at udløse
en mere indgribende foranstaltning, skal sagen ikke af-
gøres med tiltalefrafald.
Antallet af tidligere meddelte tiltalefrafald for krimina-
litet begået under den igangværende foranstaltning.
6
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 116: Kopi af REU alm. del - svar på spm. 98 om ministeren vil skitsere processen i en typisk sag, hvor en domsanbragt er anmeldt for eksempelvis vold mod plejepersonale, fra justitsministeren
Om proportionalitetshensyn eller den fastsatte længste-
tid indebærer, at den igangværende foranstaltning inden
for en kortere periode ophæves eller bortfalder.
Om der i øvrigt er behov for en anden form for foran-
staltning end den igangværende.
Hvis den statsadvokat, der agter at afgøre en straffesag med et
tiltalefrafald, ikke fører tilsyn med den igangværende foranstalt-
ning, skal sagen drøftes med den anden statsadvokat, inden der
træffes afgørelse.
Den statsadvokat, der fører tilsyn med den igangværende foran-
staltning, skal have en kopi af tiltalefrafaldet, ligesom denne
skal sende en kopi af afgørelsen til den behandlende institution.
Baggrunden herfor er, at et tiltalefrafald kan have betydning for
den behandlende institutions senere udtalelse om, hvorvidt en
idømt foranstaltning bør fortsætte eller ophæves.
Et tiltalefrafald meddelt efter bekendtgørelse nr. 792 af 18. juni
2018 eller tidligere tilsvarende regler vil fremgå af en udskrift
af Kriminalregisteret, men vil ikke fremgå af straffeattesten.
Hvis foranstaltningsdømte personer, der er omfattet af straffe-
lovens § 69, begår ny kriminalitet, skal det altid overvejes, om
en foranstaltningsdom er formålstjenlig til at forebygge yderli-
gere lovovertrædelser, eller om der i stedet skal idømmes straf.
Hvis sagen ikke kan afgøres med et tiltalefrafald, skal anklage-
myndigheden – hvis betingelserne herfor i øvrigt er opfyldt –
rejse tiltale.
Anklagemyndigheden kan i den forbindelse nedlægge påstand
om, at det har sit forblivende med den igangværende foranstalt-
ning. Denne påstand kan f.eks. anvendes,
hvis der ikke er fastsat en længstetid for den igangvæ-
rende foranstaltning, og der vil skulle fastsættes en læng-
stetid for den ny kriminalitet, jf. straffelovens § 68 a, el-
ler
hvis den igangværende foranstaltning er en forvarings-
dom, jf. straffelovens § 70.”
Det er således ikke statsadvokaternes opfattelse, at statsadvoka-
terne som absolut hovedregel ”opgiver tiltale” (anvender tiltale-
frafald) mod i forvejen domsanbragte personer, men at det i gi-
vet fald sker efter en konkret vurdering af sagen, og hvis betin-
gelserne for anvendelse af tiltalefrafald er opfyldt.”
4.
Jeg har noteret mig, at Erstatningsnævnets praksis i dag følger Højeste-
rets dom af 4. september 2018, og at der i vidt omfang dispenseres fra kra-
7
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 116: Kopi af REU alm. del - svar på spm. 98 om ministeren vil skitsere processen i en typisk sag, hvor en domsanbragt er anmeldt for eksempelvis vold mod plejepersonale, fra justitsministeren
vet om politianmeldelse i sager, hvor plejepersonale mv. udsættes for vold
eller lignende i forbindelse med arbejdet.
Endvidere har jeg noteret mig, at Rigspolitiet vil tage skridt til at sikre en
ensretning af praksis på området.
Jeg har stor forståelse for, at det kan stille den ansatte i et stort dilemma,
hvis den ansatte skal politianmelde den domsanbragte, som den ansatte har
til opgave at drage omsorg for, med henblik på at den ansatte kan få sin be-
rettigede erstatning.
Jeg kan i den forbindelse oplyse, at regeringen har nedsat en tværministeriel
arbejdsgruppe under Beskæftigelsesministeriet, der skal afdække ansattes
mulighed for erstatning, når de udsættes for vold mv. på arbejdet. Justitsmi-
nisteriet og Finansministeriet deltager i arbejdsgruppen, der forventes at
færdiggøre sit arbejde i foråret 2020. Den problemstilling, der er nævnt i
spørgsmålet, forventes at blive behandlet af arbejdsgruppen.
8