Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del Bilag 11
Offentligt
2086861_0001.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: JURPSYK
Sagsbeh.: DEPHTE
Koordineret med:
Sagsnr.: 1904607
Dok. nr.: 985961
Dato: 08-10-2019
Forslag
Til
Lov om ændring af lov om autorisation af sundhedspersoner og om
sundhedsfaglig virksomhed
(Udvidelse af virksomhedsområdet for tandplejere)
§1
I lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed, jf.
lovbekendtgørelse nr. 731 af 8. juli 2019, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 65, stk. 4, 2. pkt.,
indsættes efter »tænderne«: »,
fluorpensling,
fissurforsegling«.
§2
Loven træder i kraft den 1. juli 2020.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig anordning
sættes helt eller delvist i kraft for Færøerne med de ændringer, som de færøske
forhold tilsiger.
1
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 11: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed (Udvidelse af virksomhedsområdet for tandplejere), fra sundheds- og ældreministeren
2086861_0002.png
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Med lovforslaget ønsker regeringen at gennemføre en ændring af lov om autorisa-
tion af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed (autorisationsloven),
med henblik på at sikre en bedre udnyttelse af tandplejernes kompetencer og der-
med fremme udbuddet af behandlinger på tandplejeklinikkerne.
Som det er i dag, må visse behandlinger alene udføres af tandplejere på delegation
fra en tandlæge, hvilket kan begrænse udbuddet af behandlinger i de selvstændige
tandplejeklinikker, idet der i disse klinikker ikke er ansat en tandlæge.
Derfor ønsker regeringen at sikre, at der sker en bedre udnyttelse af tandplejernes
kompetence, hvilket vil være med til at fremme udbuddet af behandlinger, som kan
udføres i selvstændige tandplejeklinikker. Dette vil gavne patienterne, særligt i de
områder, hvor tandlægeudbuddet ikke er så stort. Det foreslås derfor at udvide tand-
plejernes virksomhedsområde, så de får adgang til selvstændigt at udføre fissurfor-
segling og fluorpensling.
2. Lovforslagets hovedindhold
2.1
Gældende ret
Autorisationslovens kapitel 22 indeholder regler om meddelelse af autorisation som
tandplejer. Autorisationsordningen for tandplejere blev indført ved lov nr. 498 af 12.
juni 1996 om tandplejere (tandplejeloven). Ved samme lejlighed blev
tandplejeruddannelsens kompetenceniveau tilnærmet tandlægernes, således at
tandplejernes viden og færdigheder på deres tildelte fagområder blev styrket med
henblik på selvstændig udøvelse af tandplejervirksomhed.
Autorisationsloven erstattede ved lov nr. 451 af 22. maj 2006 tandplejerloven, og de
dagældende regler om meddelelse af autorisation til tandplejerne og om
afgrænsning af autoriserede tandplejeres virksomhedsområde blev videreført i
autorisationslovens § 65.
Det følger af den gældende bestemmelse i autorisationslovens § 65, stk. 1, at der
meddeles autorisation som tandplejer til personer, der har bestået dansk
tandplejereksamen eller en udenlandsk uddannelse, der kan sidestilles hermed.
Af autorisationslovens § 65, stk. 2, fremgår, at retten til at betegne sig som tandplejer
har kun den, der har autorisation som tandplejer.
Det følger endvidere af autorisationslovens § 65, stk. 3, at retten til at udøve
virksomhed som tandplejer kun tilkommer den, der har autorisation som tandplejer.
Autorisationslovens § 65, stk. 4, fastlægger tandplejernes virksomhedsområde.
Tandplejernes virksomhed omfatter ifølge bestemmelsen: Patientundersøgelse,
fjernelse af hårde tandbelægninger og rodafglatning, pudsning og polering af
tandrestaureringer, herunder fjernelse af fyldningsoverskud, samt anlæggelse af
infiltrationsanalgesi (lokalbedøvelse). Virksomheden som tandplejer omfatter
Side 2
2
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 11: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed (Udvidelse af virksomhedsområdet for tandplejere), fra sundheds- og ældreministeren
2086861_0003.png
endvidere instrumentel fjernelse af bløde tandbelægninger samt afpudsning af
tænderne og indsætning og aftagning af tandreguleringsapparatur.
Efter autorisationslovens § 65, stk. 5, kan sundheds- og ældreministeren fastsætte
regler om udøvelse af virksomhed som tandplejer, jf. stk. 4, og om afgrænsningen
heraf.
Af autorisationslovens § 65, stk. 6, fremgår, at tandlægers virksomhed ikke berøres
af bestemmelserne i stk. 3-5.
2.2
Sundheds- og Ældreministeriets overvejelser
Som det fremgår ovenfor, har autoriserede tandplejere adgang til selvstændigt at
løse en række opgaver i tandplejen. Det gælder bl.a. patientundersøgelse, fjernelse
af hårde tandbelægninger og rodafglatning, pudsning og polering af
tandrestaureringer, herunder fjernelse af fyldningsoverskud og lokalbedøvelse.
Tandplejerne må derimod ikke selvstændigt udføre behandling med fluorpensling og
fissurforsegling på tænder med caries, som kræver nonoperativ cariesbehandling,
medmindre det sker på delegation fra en tandlæge. Dette har særligt betydning for
de selvstændige tandplejere, der har en selvstændig tandplejerklinik, idet de ikke har
tandlæger ansat, og dermed ikke må udføre behandling med fluorpensling og
fissurforsegling på tænder med caries, som kræver nonoperativ cariesbehandling.
Tandplejerne har i dag kompetencer, der rækker ud over det virksomhedsområde,
der er fastsat for tandplejerne i autorisationsloven. Tandplejerne oplever derfor, at
de i forbindelse med deres faglige virksomhed har udviklet og specialiseret sig ud
over det virksomhedsområde, som de har fået tildelt i forbindelse med, at de blev
autoriserede.
Sundheds- og Ældreministeriet finder, at tandplejernes faglighed vil kunne bruges
bedre, hvis tandplejerne i højere grad kan varetage tandbehandlinger selvstændigt
f.eks. i områder, hvor tandlægeudbuddet ikke er så stort, og uden at det skal ske på
delegation fra en tandlæge.
Ministeriet vurderer derfor – efter faglig indstilling fra Styrelsen for Patientsikkerhed
- at tandplejerne bør have mulighed for at udføre behandling med fluorpensling og
fissurforsegling på tænder med caries, som kræver nonoperativ cariesbehandling
selvstændigt.
2.3 Den foreslåede ordning
Det foreslås, at tandplejernes virksomhedsområde udvides til at omfatte
fluorpensling og fissurforsegling på tænder med caries, som kræver nonoperativ
cariesbehandling. Det betyder, at tandplejernes virksomhedsområde udvides ud
over det virksomhedsområde, som tandplejerne har efter den gældende
bestemmelse i autorisationsloven. Den nærmere afgrænsning af det udvidede
virksomhedsområde vil blive beskrevet i en vejledning om tandplejernes
virksomhedsområde, der udarbejdes af Styrelsen for Patientsikkerhed.
Tandplejere har i forvejen adgang til selvstændigt at løse en række opgaver i
tandplejen, og den foreslåede ændring vil medføre, at de tandplejere, der har en
selvstændig tandplejerklinik, vil kunne udvide deres udbud af behandlinger til gavn
Side 3
3
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 11: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed (Udvidelse af virksomhedsområdet for tandplejere), fra sundheds- og ældreministeren
2086861_0004.png
for patienterne. Patienterne får derfor med den foreslåede ændring flere steder at gå
hen og få foretaget mindre tandbehandlinger.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser
for det offentlige
Lovforslaget medfører ikke økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige.
4. Økonomiske
og
erhvervslivet m.v.
administrative
konsekvenser
for
Lovforslaget medfører, at tandplejerne får adgang til at udføre flere opgaver
selvstændigt.
Lovforslaget skønnes ikke at medføre økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgere
Lovforslaget vil efter den foreslåede ændring give borgerne flere steder at gå hen for
at få foretaget mindre tandbehandlinger.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget skønnes ikke at have miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Udvidelsen af tandplejernes virksomhedsområde indebærer en regulering af erhver-
vet, der herved bliver omfattet af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2005/36/EF af 7. september 2005, om anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifika-
tioner som ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2013/55/EU af 20.
november 2013.
Det betyder, at alle statsborgere fra EU- /EØS-lande m.v. samt statsborgere fra
lande, som EU har indgået aftale med herom, der i deres hjemland eller et andet
EU-/EØS-land m.v. der har ret til at udføre tandplejervirksomhed vil have adgang til
at udføre tandplejervirksomhed efter direktivets generelle ordning for anerkendelse
af uddannelsesbeviser.
Hvis statsborgere fra EU-/EØS-lande m.v. søger om anerkendelse af deres uddan-
nelse og erhvervserfaring vil Styrelsen for Patientsikkerhed foretage en konkret vur-
dering af, hvorvidt der er væsentlige forskelle mellem de erhvervskvalifikationer, som
ansøgeren har fået i hjemlandet og de erhvervskvalifikationer, som kræves for at ud-
føre tandplejervirksomhed i Danmark. Hvis Styrelsen for Patientsikkerhed konstate-
rer, at der er tale om væsentlige forskelle, kan styrelsen kræve, at ansøgeren doku-
menterer erhvervserfaring som tandplejer i hjemlandet, eller at ansøgeren gennem-
går en egnethedsprøve eller prøvetid.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
9. Sammenfattende skema
Side 4
4
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 11: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed (Udvidelse af virksomhedsområdet for tandplejere), fra sundheds- og ældreministeren
2086861_0005.png
Økonomiske
konsekvenser
for
stat,
regioner
og
kommuner
Implementerin
gskonsekvens
er for stat,
regioner
og
kommuner
Økonomiske
konsekvenser
for
erhvervslivet
m.v.
Administrative
konsekvenser
for
erhvervslivet
m.v.
Administrative
konsekvenser
for borgerne
Miljømæssige
konsekvenser
Forholdet
til
EU-retten
[Er i strid med
de
fem
principper for
implementerin
g
af
erhvervsrettet
EU-regulering]
/ [Går videre en
minimumskrav
i
EU-
regulering]
(sæt X)
Positive
konsekvenser/mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis
nej, anfør »Ingen«
Ingen
Negative
konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis
nej, anfør »Ingen«
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget medfører, at
tandplejerne får adgang til at
udføre
flere
opgaver
selvstændigt.
Lovforslaget vil give borgerne
flere steder at gå hen for at få
foretaget
mindre
tandbehandlinger.
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
(Beskriv forholdet til EU-retten/anfør ”Lovforslaget indeholder
ingen EU-retlige aspekter”)
Ja
Nej
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Side 5
5
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 11: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed (Udvidelse af virksomhedsområdet for tandplejere), fra sundheds- og ældreministeren
2086861_0006.png
Autorisationslovens § 65, stk. 4, indeholder en afgrænsning af tandplejernes
virksomhedsområde. Efter bestemmelsens 1. pkt. omfatter tandplejernes
virksomhed patientundersøgelse, fjernelse af hårde tandbelægninger og
rodafglatning, pudsning og polering af tandrestaureringer, herunder fjernelse af
fyldningsoverskud, samt anlæggelse af infiltrationsanalgesi (lokalbedøvelse). Efter
bestemmelsens 2. pkt. omfatter virksomheden som tandplejer endvidere
instrumentel fjernelse af bløde tandbelægninger samt afpudsning af tænderne og
indsætning og aftagning af tandreguleringsapparatur.
Det foreslås, at der i autorisationslovens
§ 65, stk. 4, 2. pkt.,
efter »tænderne«
indsættes »,
fluorpensling, fissurforsegling«,
hvorefter virksomhed som tandplejer
endvidere omfatter instrumentel fjernelse af bløde tandbelægninger samt pudsning
af tænderne, fluorpensling, fissurforsegling og indsætning og aftagning af
tandreguleringsapparatur.
De foreslåede ændring medfører, at tandplejerne fremadrettet vil kunne udføre
behandling med fluorpensling og fissurforsegling, uden det sker på delegation fra en
tandlæge. Dermed vil selvstændige tandplejere fremadrettet kunne udføre disse
behandlinger i egen klinik.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2020.
Til § 3
Efter autorisationslovens § 97 gælder loven ikke for Færøerne og Grønland, men
loven kan ved kongelig anordning sættes helt eller delvist i kraft for Færøerne med
de afvigelser, som de særlige færøske forhold tilsiger.
Det foreslås på den baggrund, at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland, men
ved kongelig anordning kan sættes helt eller delvist i kraft for Færøerne med de æn-
dringer, som de færøske forhold tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
Side 6
6
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 11: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed (Udvidelse af virksomhedsområdet for tandplejere), fra sundheds- og ældreministeren
2086861_0007.png
§ 65.
Stk. 4.
Virksomhed som tandplejer
omfatter patientundersøgelse,
fjernelse af hårde tandbelægninger og
rodafglatning, pudsning og polering af
tandrestaureringer, herunder fjernelse
af fyldningsoverskud, samt anlæggelse
af infiltrationsanalgesi
(lokalbedøvelse). Virksomhed som
tandplejer omfatter endvidere
instrumentel fjernelse af bløde
tandbelægninger samt afpudsning af
tænderne og indsætning og aftagning
af tandreguleringsapparatur
.
§1
1.
I
§ 65, stk. 4, 2. pkt.,
indsættes efter
»tænderne«: »,
fluorpensling,
fissurforsegling«.
Side 7
7