Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del Bilag 10
Offentligt
2086850_0001.png
Forslag
til
Lov om ændring af tatoveringsloven
(Regulering af tatovørområdet samt undtagelser fra loven for personer i exitforløb)
§1
I tatoveringslov lov nr. 695 af 8. juni 2018 foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 3, nr. 1,
indsættes efter »tatovering«: », herunder kosmetisk tatovering,«.
2.
I
§ 10, stk. 1,
indsættes efter »under 18 år«: », jf. dog stk. 4«.
3.
I
§ 10, stk. 2,
indsættes efter »jf. dog stk. 3«: »og stk. 4«.
4.
I
§ 10, stk. 3,
indsættes som
2. pkt.:
»Sundheds- og ældreministeren kan fastsætte regler om krav til de
brancheforeninger, der skal kunne fastsætte en uddannelse i kosmetisk tatovering, og til det nærmere
indhold og længde af den uddannelse, der er nævnt i 1. pkt.«.
5.
I
§ 10
indsættes som
stk. 4: »Stk. 4.
Stk. 1 og stk. 2 finder ikke anvendelse, hvis tatoveringen udføres på
en person, der er i exitforløb under myndighedernes nationale exitprogram for personer med
tilknytning til bandemiljøet, og det af Det Nationale Exitkontaktpunkt ud fra et konkret skøn vurderes at
være påkrævet at udføre en tatovering under hensyn til exitkandidatens sikkerhed.«
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2021.
Stk. 2.
Lovens § 1, nr. 2-3 og 5, træder i kraft den 1. juli 2020.
1
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 10: Udkast til forslag til ændring af tatoveringsloven (Regulering af tatovørområdet samt undtagelser fra loven for personer i exitforløb), fra sundheds- og ældreministeren
2086850_0002.png
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1.
Indledning
1.1. Regulering af tatovørområdet
1.2. Undtagelser for personer med tilknytning til bandemiljøet i exit
2.
Regulering af tatovørområdet
2.1 Gældende ret
2.2. Sundheds- og Ældreministeriets overvejelser
2.3. Den foreslåede ordning
3.
Tatovering af personer i exit
3.1. Gældende ret
3.1.1. Tatoveringsloven
3.1.2. Exitforløb
3.2. Justitsministeriets overvejelser
3.3. Den foreslåede ordning
4.
5.
6.
7.
8.
9.
Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Administrative konsekvenser for borgere
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Hørte myndigheder og organisationer mv.
10. Sammenfattende skema
1. Indledning
1.1. Regulering af tatovørområdet
Efter tatoveringsloven, jf. lov nr. 695 af 8. juni 2018, er det forbudt at tatovere personer under 18 år,
ligesom der er et forbud mod at tatovere i hoved, på hals og hænder. Som reglerne er i dag, omfatter
2
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 10: Udkast til forslag til ændring af tatoveringsloven (Regulering af tatovørområdet samt undtagelser fra loven for personer i exitforløb), fra sundheds- og ældreministeren
2086850_0003.png
forbuddet mod at tatovere i hovedet også kosmetisk tatovering – også kaldet mikropigmentering,
permanent make-up eller semi-permanent make-up.
Kosmetisk tatovering foretages oftest i ansigtet med det formål at forskønne personens udseende og i et
vist omfang at erstatte daglig brug af kosmetik i form af eyeliner, øjenskygge, optegning eller farvning af
øjenbryn, optegning af læbelinjer med lipliner eller farvning af læber med læbestift.
På trods af det gældende forbud er det er imidlertid velkendt, at der i Danmark i dag udføres kosmetisk
tatovering, ligesom der på tilbudsportaler på internettet annonceres med udførelse af kosmetisk
tatovering.
Kosmetisk tatovering udøves primært af kosmetologer, kosmetikere, mikropigmentister, make-up artister
og frisører. Nogle tatovører udfører endvidere også kosmetisk tatovering.
I tatoveringsloven fik sundhedsministeren en bemyndigelse til at fastsætte regler om, at personer, som har
gennemført en uddannelse med et praktisk og teoretisk indhold i kosmetisk tatovering, der er fastsat af en
brancheforening, må udføre kosmetisk tatovering af øjenbryn, hårbund, øvre og nedre øjenlåg og læber.
Denne bemyndigelse er endnu ikke udnyttet.
Det er regeringens opfattelse, at visse kosmetiske tatoveringer i hovedet er så alment anerkendte og
accepterede, at de under visse betingelser bør være lovlige at udføre. Hertil kommer, at der efter
regeringens opfattelse er behov for at sikre, at den udbredte brug af kosmetisk tatovering fremadrettet kan
ske under ordnede forhold, således at forbrugersikkerheden sikres i videst muligt omfang.
Med vedtagelsen af tatoveringsloven blev der indført en obligatorisk registrerings- og tilsynsordning for
tatoveringssteder, som udfører traditionelle, dekoraktive tatoveringer. Ordningen administreres af
Sikkerhedsstyrelsen, og det er en betingelse for at kunne udføre tatovering i erhvervsmæssigt øjemed, at
ejeren af tatoveringsstedet har registreret tatoveringsstedet hos Sikkerhedsstyrelsen.
Ud fra et forbrugerbeskyttelseshensyn foreslås det derfor - som led i den administrative og delvise
ophævelse af det gældende forbud mod at tatovere i hovedet med henblik på at tillade kosmetisk
tatovering - at udvide registrerings- og tilsynsordningen til at omfatte kosmetiske tatoveringssteder.
Det foreslås i den forbindelse, at ordningen i lighed med den gældende ordning finansieres gennem et
gebyr, som opkræves hos ejere af kosmetiske tatoveringssteder i forbindelse med registreringen og
herefter hvert år på datoen for registreringen. Desuden foreslås det, ligesom efter den eksisterende
ordning, at der opkræves et gebyr for opfølgende tilsynsbesøg ved udstedelse af påbud.
3
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 10: Udkast til forslag til ændring af tatoveringsloven (Regulering af tatovørområdet samt undtagelser fra loven for personer i exitforløb), fra sundheds- og ældreministeren
2086850_0004.png
Af hensyn til forbrugersikkerheden foreslås det desuden, at sundheds- og ældreministeren får
bemyndigelse til at fastsætte nærmere krav til de brancheforeninger, som skal fastsætte uddannelsen i
kosmetisk tatovering.
1.2. Undtagelser for personer med tilknytning til bandemiljøet i exit
Det Nationale Exitkontaktpunkt og en række andre myndigheder administrer exitforløb i overensstemmelse
med den nationale rammemodel fra december 2018 for exitforløb til personer med tilknytning til rocker- og
bandemiljøet (også omtalt som myndighedernes nationale exitprogram). Det Nationale Exitkontaktpunkt er
i forbindelse med behandlingen af konkrete sager om exit til tidligere bandemedlemmer blevet
opmærksom på, at forbuddene i tatoveringsloven mod at tatovere i hoved, på hals og på hænder samt på
personer under 18 år kan udgøre en hindring i forhold til at hjælpe exitkandidater ud af bandemiljøet, hvis
der skal laves såkaldte ”cover-up”-tatoveringer af banderelaterede tatoveringer i hoved, på hals eller på
hænder eller på personer under 18 år.
Det er politiets, kriminalforsorgens og kommunernes erfaring, at der er en række personer med tilknytning
til bandemiljøet, som er motiverede for at komme ud af miljøet, og som har behov for særlig hjælp og
støtte for at komme på ret køl. Det kan være svært at bryde ud af et organiseret, kriminelt miljø af frygt for
repressalier, og for nogle kan det være svært at bryde med en årelang kriminel løbebane. Det kan
endvidere være vanskeligt for disse personer at overskue, hvilke muligheder der er for hjælp til uddannelse,
arbejde, misbrugsbehandling, mv.
En målrettet, effektiv og proaktiv indsats for at motivere og støtte disse personer bygger derfor på et
tværsektorielt samarbejde mellem de myndigheder, der typisk har kontakt med de nævnte personer i
forvejen – navnlig politi, kommuner og kriminalforsorgen – og som kan tilbyde muligheder inden for
uddannelse, beskæftigelse, sociale tilbud, sundhedstilbud mv.
Det er derfor også regeringens opfattelse, at de ovenfor omtalte forbud i tatoveringsloven mod at udføre
tatoveringer på visse legemsdele og at udføre tatoveringer på personer under 18 år ikke skal udgøre en
hindring for indsatsen over for personer, der er motiverede til at forlade bandemiljøet. Det foreslås derfor,
at der indføres en undtagelse fra disse forbud, så det i forbindelse med exitforløb, der foregår under
myndighedernes nationale exitprogram, er tilladt for bandemedlemmer mv. at få lavet såkaldte ”cover-up”-
tatoveringer af tatoveringer i f.eks. hovedet, hvis det skønnes nødvendigt at hensyn til exitkandidatens
sikkerhed.
2. Lovforslagets hovedindhold – Regulering af tatovørområdet
2.1. Gældende ret
Det fremgår af tatoveringslovens § 10, stk. 2, at det ikke er tilladt at tatovere personer i hoved, på hals og
hænder. Forbuddet omfatter som udgangspunkt også kosmetisk tatovering, som teknisk set er tatovering.
4
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 10: Udkast til forslag til ændring af tatoveringsloven (Regulering af tatovørområdet samt undtagelser fra loven for personer i exitforløb), fra sundheds- og ældreministeren
2086850_0005.png
Lovens § 10, stk. 3, indeholder imidlertid en bemyndigelse til sundheds- og ældreministeren, hvorefter
ministeren kan fastsætte regler om, at personer, som har gennemført en uddannelse i kosmetisk tatovering
med praktisk og teoretisk indhold fastsat af en brancheforening, må udføre kosmetisk tatovering af
øjenbryn, hårbund, øvre og nedre øjenlåg og læber. Det er således mulighed for, at sundheds- og
ældreministeren kan fastsætte regler om, at det under visse betingelser vil være tilladt at udføre kosmetisk
tatovering af øjenbryn, hårbund, øvre og nedre øjenlåg og læber.
Bemyndigelsesbestemmelsen er dog ikke udnyttet endnu, hvorfor der på nuværende tidspunkt er forbud
mod at foretage denne form for tatovering.
Efter tatoveringslovens § 3, nr. 1, er et tatoveringssted et sted, hvor der udføres tatovering i
erhvervsmæssigt øjemed. Det fremgår af de almindelige bemærkninger til lovforslaget, at der kan være tale
om en tatoveringsforretning på en fast lokalitet eller et sted, hvor der lejlighedsvis udføres tatovering, f.eks.
ved tatoveringsevents eller på messer. Et tatoveringssted kan også være i et privat hjem, hvis tatovering
udføres dér i erhvervsmæssigt øjemed. Selv om tatoveringen foregår i tatovørens eller kundens eget hjem,
vil der således være tale om tatovering i lovens forstand, hvis tatoveringen sker i erhvervsmæssigt øjemed,
blandt andet hvis der opkræves betaling eller anden modydelse for tatoveringen.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til bestemmelsen, jf. Folketingstidende 2017 - 2018 A, L 134, som
fremsat, almindelige bemærkninger side 5 og specielle bemærkninger side 17.
Tatoveringssteder skal efter lovens § 4, stk. 1 og 2, lade sig registrere hos Sikkerhedsstyrelsen, inden de
påbegynder deres virksomhed, for at de lovligt kan udføre tatovering i erhvervsmæssigt øjemed. Med
registreringen af tatoveringssteder sikres forbrugerne mulighed for at købe en tatoveringsydelse på et
tatoveringssted, der opfylder nærmere fastsatte krav til udøvelse af tatoveringsvirksomhed.
Der er ikke nogen begrænsning af antallet af udøvere, der kan udføre tatoveringer på det enkelte
registrerede tatoveringssted, og det er ejeren af tatoveringsstedet, der er ansvarlig for, at stedet er
registreret hos Sikkerhedsstyrelsen. Det er også ejeren af tatoveringsstedet, der er ansvarlig for, at
tatoveringsstedet lever op til de supplerende krav, som skal være opfyldt, for at tatovering lovligt kan finde
sted. Der henvises i den forbindelse til de specielle bemærkninger til bestemmelsen, jf. Folketingstidende
2017 - 2018 A, L 134, som fremsat, side 18.
Tatoveringsstedet skal endvidere sikre forsvarlige infektionshygiejniske forhold, jf. lovens § 7, stk. 1, og
tatoveringsstedet skal udlevere skriftlig information om risici m.v. til forbrugeren, inden tatovering udføres,
jf. lovens § 8, stk. 1.
5
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 10: Udkast til forslag til ændring af tatoveringsloven (Regulering af tatovørområdet samt undtagelser fra loven for personer i exitforløb), fra sundheds- og ældreministeren
2086850_0006.png
Efter lovens § 9 stilles der i øvrigt dokumentationskrav til farver, hvilket medfører, at tatoveringsstedet for
hver enkelt udført tatovering skal opbevare oplysninger om navn og adresse på det seneste afsætningsled
for de anvendte tatoveringsfarver og om, hvilke tatoveringsfarver der er anvendt til tatoveringen. Disse
oplysninger skal opbevares på det registrerede tatoveringssted på en sådan måde, at de kan sættes i
forbindelse med hver enkelt tatovering.
For så vidt angår de øvrige fastsatte krav i loven for, at tatovering lovligt kan finde sted, henvises der i øvrigt
til de almindelige bemærkninger til tatoveringsloven, jf. Folketingstidende 2017 -2018 A, L 134, som
fremsat, afsnit 2.3.2, side 8, afsnit 2.4.2, side 8 og afsnit 2.5.2, side 10.
Sikkerhedsstyrelsen har efter tatoveringslovens § 4, stk. 3, oprettet et tatoveringsstedsregister, ligesom
Sikkerhedsstyrelsen efter lovens § 4, stk. 4, har offentliggjort oplysninger fra registret om, hvilke steder der
er registreret hos styrelsen.
I tilknytning til registreringsordningen er der endvidere en tilsynsordning, hvorefter Sikkerhedsstyrelsen
fører tilsyn med tatoveringssteder, jf. tatoveringslovens § 11, stk. 1. Tilsynsbesøg varsles som
udgangspunkt, inden besøget foretages som foreskrevet i § 5, stk. 1, i lov nr. 442 af 9. juni 2004 om
retssikkerhed ved forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligter med senere ændringer
(Retssikkerhedsloven). Kravet om varsling kan fraviges efter retssikkerhedslovens § 5, stk. 4, hvis øjemedet
med indgrebets gennemførelse vil forspildes, hvis forudgående kendskab til underretning skal gives.
Ejeren af tatoveringsstedet betaler et årligt gebyr til Sikkerhedsstyrelsen, ligesom ejeren af
tatoveringsstedet betaler et gebyr for eventuelle opfølgende tilsynsbesøg, jf. tatoveringslovens § 16, stk. 1.
Overtrædelse af lovens pligter og forbud i § 4, stk. 1 og 2, om registreringspligt, § 7, stk. 1, om sikring af
infektionshygiejniske forhold, § 8, stk. 1, om information om risici m.v. til forbrugerne, § 9 om opbevaring af
oplysninger om anvendte tatoveringsfarver, § 10, stk. 1, om forbud mod at tatovere personer under 18 år,
§ 11, stk. 2, om oplysningspligt i forbindelse med tilsyn og § 14, stk. 1, om at efterkomme krav ved påbud vil
efter lovens § 17 kunne straffes med bøde.
I bekendtgørelse nr. 966 af 27. juni 2018 om infektionshygiejne og forbrugerinformation på
tatoveringssteder er der fastsat regler om hygiejne og forbrugerinformation for så vidt angår de
tatoveringssteder, der er registreret hos Sikkerhedsstyrelsen. Der stilles blandt andet krav til de
infektionshygiejniske forhold med hensyn til de fysiske rammer (lokaler og inventar) samt med hensyn til
håndtering, rengøring, desinfektion, sterilisation samt opbevaring af tatoveringsudstyr og tatoveringsblæk.
Endvidere er der fastsat regler om informationsmateriale til forbrugeren.
6
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 10: Udkast til forslag til ændring af tatoveringsloven (Regulering af tatovørområdet samt undtagelser fra loven for personer i exitforløb), fra sundheds- og ældreministeren
2086850_0007.png
Der henvises i øvrigt til Folketingstidende 2017 - 2018 A, L 134, som fremsat, specielle bemærkninger til §
17, side 24 – 25.
For så vidt angår digital registrering af tatoveringssteder, tatovører og gebyrer for registrering og
opfølgende tilsynsbesøg henvises til bekendtgørelse nr. 847 af 25. juni 2018. Det fremgår blandt andet
heraf, at tatoveringssteder med fast lokalitet og tatoveringssteder med ikke-fast lokalitet skal registrere sig
digitalt i Sikkerhedsstyrelsens tatoveringsregister. Det fremgår endvidere, at ejeren af et tatoveringssted
skal betale et årligt gebyr, ligesom der skal betales et gebyr for et opfølgende tilsynsbesøg til
Sikkerhedsstyrelsen efter forudgående udstedelse af påbud.
2.2. Sundheds- og Ældreministeriets overvejelser
Efter tatoveringslovens § 10, stk. er det forbudt at tatovere personer under 18 år, ligesom det er forbudt at
tatovere i hoved, på hals og hænder. Det medfører, at forbuddet mod at tatovere i hovedet også omfatter
kosmetisk tatovering.
Det er Sundheds- og Ældreministeriets opfattelse, at visse kosmetiske tatoveringer i hovedet er så alment
anerkendte og accepterede, at de under visse betingelser bør være lovlige at udføre.
Sundheds- og ældreministeren vil derfor fastsætte retlige rammer for kosmetisk tatovering via en
administrativ udmøntning af den gældende bestemmelse i tatoveringslovens § 10, stk. 3, hvorefter
ministeren – uanset forbuddet i § 10, stk. 2, mod at udføre tatovering på en person i hoved, på hals og
hænder – kan fastsætte regler om, at personer, som har gennemført en uddannelse i kosmetisk tatovering
med praktisk og teoretisk indhold fastsat af en brancheforening, må udføre kosmetisk tatovering af
øjenbryn, hårbund, øvre og nedre øjenlåg og læber.
Som følge heraf er Sundheds- og Ældreministeriet af den opfattelse, at det for så vidt angår definitionen af
tatoveringssted bør præciseres, at et tatoveringssted tillige omfatter et sted, hvor der foretages kosmetisk
tatovering.
Det medfører, at den nuværende registrerings- og tilsynsordningen for tatoveringssteder - i forbindelse
med en lovliggørelse af kosmetisk tatovering - udvides til også at omfatte kosmetiske tatovører.
Hermed får forbrugerne adgang til kosmetiske tatoveringssteder, der opfylder et minimum af krav til
hygiejne, dokumentation for tatoveringsfarver, uddannelse og forbrugerinformation.
Der gælder i dag ikke regler for de brancheforeninger, der kan fastsætte det praktiske og teoretiske indhold
af en uddannelse i kosmetisk tatovering.
7
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 10: Udkast til forslag til ændring af tatoveringsloven (Regulering af tatovørområdet samt undtagelser fra loven for personer i exitforløb), fra sundheds- og ældreministeren
2086850_0008.png
Det er derfor Sundheds- og Ældreministeriets opfattelse, at der som led i udmøntningen af
bemyndigelsesbestemmelsen i tatoveringslovens § 10, stk. 3, også bør kunne fastsættes krav til de
brancheforeninger, der skal kunne fastsætte en uddannelse i kosmetisk tatovering, samt krav til
uddannelsens nærmere indhold og længde.
Baggrunden herfor er, at fastsættelse af krav til brancheforeningerne og uddannelsens længde og indhold
tillige vil være med til at sikre en vis beskyttelse af forbrugeren.
2.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at kosmetisk tatoveringssteder omfattes af definitionen af tatoveringssted i tatoveringslovens
§ 3, nr. 1. Det medfører, at den gældende registrerings- og tilsynsordning for tatoveringssteder - som led i
den administrative udmøntning af den gældende bestemmelse i tatoveringslovens § 10, stk. 3, - udvides til
at omfatte steder, der udfører kosmetisk tatovering i erhvervsmæssigt øjemed.
Tilsyns- og registreringsordningen indebærer blandt andet, at ejeren af tatoveringsstedet skal sikre
forsvarlige infektionshygiejniske forhold, opfylde krav til forbrugerinformation og dokumentationskrav til
farver, jf. lovens §§ 7-9.
Forslaget medfører endvidere, at et kosmetisk tatoveringssted i lighed med og på samme vilkår som
traditionelle tatoveringssteder vil skulle lade sig registrere hos Sikkerhedsstyrelsen for lovligt at kunne
udføre kosmetisk tatovering i erhvervsmæssigt øjemed.
Registrerings- og tilsynsordningen medfører desuden, at kosmetiske tatoveringssteder vil skulle registrere
sig digitalt hos Sikkerhedsstyrelsen, inden de påbegynder deres virksomhed, for at de lovligt vil kunne
udføre kosmetisk tatovering i erhvervsmæssigt øjemed. Konsekvensen af at undlade at registrere sig vil
være bøde.
Kosmetiske tatoveringssteder vil endvidere skulle sikre forsvarlige infektionshygiejniske forhold, ligesom
der vil være opstillet krav til lokaleindretning og adgang til håndhygiejnefaciliteter, brug af sterile nåle og
skæreblade og anvendelse af handsker.
Kosmetiske tatoveringssteder vil endvidere skulle oplyse forbrugeren om, i hvilket omfang ejeren af det
registrerede sted og eventuelt ansatte har gennemført et hygiejnekursus. Derudover vil det kosmetiske
tatoveringssted skulle udlevere skriftlig information til forbrugerne om risici for og behandling af infektion.
8
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 10: Udkast til forslag til ændring af tatoveringsloven (Regulering af tatovørområdet samt undtagelser fra loven for personer i exitforløb), fra sundheds- og ældreministeren
2086850_0009.png
Desuden medfører registrerings- og tilsynsordningen, at det kosmetiske tatoveringssted for hver enkelt
udført kosmetisk tatovering vil skulle opbevare oplysninger om navn og adresse på det seneste
afsætningsled for de anvendte tatoveringsfarver, og om hvilke tatoveringsfarver, der er anvendt til
tatoveringen. Oplysningerne vil skulle opbevares på tatoveringsstedet på en sådan måde, at de vil kunne
sættes i forbindelse med hver enkelt kosmetiske tatovering, ligesom oplysningerne vil skulle opbevares i 5
år. Forbrugeren vil desuden skulle kunne få udleveret informationen om egen kosmetiske tatovering i 5 år
efter udførelse heraf.
Der henvises i øvrigt til almindelige bemærkninger afsnit 2.1. og 2.2.
Kosmetiske tatoveringssteder vil tillige være underlagt Sikkerhedsstyrelsens tilsyn, ligesom overtrædelse af
lovens § 4, stk. 1-2, om registreringspligt, § 7, stk. 1, om sikring af infektionshygiejniske forhold, § 8, stk. 1,
om information om risici m.v. til forbrugerne, § 9 om opbevaring af oplysninger om anvendte
tatoveringsfarver, § 10, stk. 1, om forbud mod at tatovere personer under 18 år, § 11, stk. 2, om
oplysningspligt i forbindelse med tilsyn og § 14, stk. 1, om at efterkomme krav ved påbud efter lovens § 17
vil kunne straffes med bøde.
Der henvises i øvrigt til Folketingstidende2017 - 2018 A, L 134, som fremsat, specielle bemærkninger til §
17, side 24 – 25.
I lighed med traditionelle tatoveringssteder vil ejere af kosmetiske tatoveringssteder i medfør af
tatoveringslovens § 16, stk. 1, skulle betale et årligt gebyr til dækning af Sikkerhedsstyrelsen udgifter til
registreringsordningen og tilsynet. Gebyret betales pr. registreret tatoveringssted. Det forventes, at det
årlige registreringsgebyr vil udgøre 5.776 kr. de første 4 år, hvorefter gebyret forventes at udgøre 3.535 kr.
om året pr. registreret tatoveringssted. Gebyret for opfølgende tilsynsbesøg forventes at udgøre 5.175 kr.
pr. tilsynsbesøg. Gebyrerne svarer i øvrigt til, hvad der gælder for traditionelle tatoveringssteder.
Det vil være en betingelse for lovligt at kunne udføre kosmetisk tatovering efter de regler, som sundheds-
og ældreministeren vil udstede efter den gældende bestemmelse i tatoveringslovens § 10, stk. 3, at den
kosmetiske tatovør har gennemført en uddannelse fastsat af en brancheforening.
Det foreslås derfor, at sundheds- og ældreministeren i medfør af tatoveringslovens § 10, stk. 3, får
bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler om krav til de brancheforeninger, der skal kunne fastsætte
uddannelse i kosmetisk tatovering, samt krav til uddannelsens indhold og længde.
Sundheds- og Ældreministeren vil efter den foreslåede bestemmelse blandt andet kunne fastsætte regler
om krav til brancheforeningernes formål, f.eks. at foreningen vil skulle repræsentere medlemmerne i
faglige spørgsmål, og at foreningen vil skulle have et ikke uvæsentligt antal medlemmer. Der vil endvidere
9
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 10: Udkast til forslag til ændring af tatoveringsloven (Regulering af tatovørområdet samt undtagelser fra loven for personer i exitforløb), fra sundheds- og ældreministeren
2086850_0010.png
kunne fastsættes krav til foreningens vedtægter, ligesom der vil kunne fastsættes regler om, at foreningen
vil skulle give offentligheden adgang til oplysninger om, hvilke uddannelseskrav foreningen har opstillet.
For så vidt angår krav til uddannelsens indhold og længde vil sundheds- og ældreministeren blandt andet
fastsætte regler om, at uddannelsen vil skulle indeholde et kursus i anatomi og fysiologi, herunder hudens
opbygning, et hygiejnekursus, kursus i hudsygdomme, infektionssygdomme og medicinske komplikationer,
kursus om myndighedskrav, forbrugerinformation, produktkendskab og ingrediensteknologi. Der vil
desuden blive fastsat krav til uddannelsens længde, som forventes at ville have en længde på mellem 4 – 8
uger.
3. Tatovering af personer i exit
3.1. Gældende ret
3.1.1. Tatoveringsloven
I medfør af tatoveringslovens § 10, stk. 1, er det ikke tilladt at udføre tatovering på en person under 18 år. I
medfør af tatoveringslovens § 10, stk. 2, er det endvidere ikke tilladt at udføre tatovering på en person i
hoved, på hals og på hænder, jf. dog stk. 3.
Forbuddene er en videreførelse af de forbud, der stammer fra lov nr. 194 af 8. juni 1966. Det følger af
forarbejderne til tatoveringsloven, jf. Folketingstidende 1965-1966, A, L 123, som fremsat, side 1406, at
formålet med forbuddene i loven er at beskytte navnlig børn og unge, der ikke kan forventes at kunne
overskue de sociale og menneskelige konsekvenser, der kan være forbundet med tatovering.
Forbuddet mod at udføre tatovering på en person under 18 år er med den gældende lov nr. 695 af 8. juni
2018 videreført uændret og er således uden undtagelser.
Forbuddet mod at tatovere visse legemsdele blev også som udgangspunkt videreført ved lov nr. 695 af 8.
juni 2018. Dog blev der samtidig indført en bemyndigelsesbestemmelse, hvorefter sundhedsministeren kan
fastsætte regler om, at personer, som har gennemført en uddannelse i kosmetisk tatovering med praktisk
og teoretisk indhold fastsat af en brancheforening, må udføre kosmetisk tatovering af øjenbryn, hårbund,
øvre og nedre øjenlåg og læber, jf. § 10, stk. 3.
Overtrædelse af forbuddet mod at udføre tatovering på en person under 18 år eller at tatovere visse
legemsdele straffes med bøde, jf. tatoveringslovens § 17, stk. 1.
3.1.2. Exitforløb
Der blev med bandepakke II – ”Fast greb om banderne” – fra juni 2014 med henblik på at styrke
exitindsatsen oprettet en pulje til finansiering af særlige tiltag som f.eks. fjernelse af tatoveringer fra
10
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 10: Udkast til forslag til ændring af tatoveringsloven (Regulering af tatovørområdet samt undtagelser fra loven for personer i exitforløb), fra sundheds- og ældreministeren
2086850_0011.png
personer, der er i et exitforløb, fordi de ønsker at forlade bandemiljøet. Puljen administreres af Det
Nationale Exitkontaktpunkt, der består af repræsentanter fra Rigspolitiet, Kommunernes Landsforening og
Direktoratet for Kriminalforsorgen.
Exitforløb administreres i overensstemmelse med den nationale rammemodel fra december 2018 for
exitforløb til personer med tilknytning til rocker- og bandemiljøet (også omtalt som myndighedernes
nationale exitprogram). Koordineringen, understøttelsen og udviklingen af den nationale exitindsats er
forankret i Det Nationale Exitkontaktpunkt.
Et typisk exitforløb under myndighedernes nationale exitprogram består af en række punkter.
Indledningsvist etableres der kontakt til den person, der ønsker at forlade bandemiljøet. Kontakten skabes
enten ved exitkandidatens egen henvendelse til myndighederne eller ved myndighedernes opsøgende
arbejde. Myndighederne formidler herefter kontakt mellem exitkandidaten og den lokale exitenhed i den
politikreds, hvor exitkandidaten har bopæl. De lokale exitenheder er forankret lokalt i hver enkelt af landets
politikredse og er sammensat af repræsentanter fra politiet, kriminalforsorgen og kommunerne. Enhederne
varetager det lokale arbejde med koordinering og opfølgning på exitforløb i forhold til de personer, der
ønsker at forlade bandemiljøet.
De lokale exitenheder foretager en vurdering af exitkandidatens egnethed og motivation til at indgå i et
exitforløb. Exitenheden kan i den forbindelse inddrage Det Nationale Exitkontaktpunkt, som kan bidrage
med politi- og socialfaglig vejledning og bistand. Hvis exitkandidaten vurderes egnet og motiveret til at
indgå i et exitforløb, fastlægger exitenheden det nærmere indhold i forløbet, f.eks. fjernelse af
bandelignende tatoveringer. Der skal endvidere ske en vurdering af exitkandidatens sikkerhed. Enheden
udpeger herefter en kontaktperson i enheden, der som udgangspunkt forestår kontakten mellem de
involverede myndigheder og exitkandidaten. Herefter udformes den endelige exitaftale, som indgås
mellem exitkandidaten og exitenheden.
Når exitaftalen er indgået med exitkandidaten, iværksætter de ansvarlige myndigheder de aftalte
foranstaltninger, f.eks. fjernelse af tatoveringer, inden for de tidsrammer, der er fastsat i aftalen. Det
påhviler exitenheden at følge op på gennemførelsen af forløbet. Ved endt exitforløb sender exitenheden en
skriftlig opsamling af indsatsen og forløbet i form af et udskrivningsdokument. Exitenheden orienterer
løbende Det Nationale Exitkontaktpunkt om exitforløbet, herunder eventuelle tilpasninger eller ophør af
forløbet.
3.2. Justitsministeriets overvejelser
Det Nationale Exitkontaktpunkt er i forbindelse med behandlingen af konkrete sager om exit til tidligere
bandemedlemmer blevet opmærksom på, at forbuddene i tatoveringsloven kan udgøre en hindring i
forhold til at hjælpe exitkandidater ud af bandemiljøet.
11
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 10: Udkast til forslag til ændring af tatoveringsloven (Regulering af tatovørområdet samt undtagelser fra loven for personer i exitforløb), fra sundheds- og ældreministeren
2086850_0012.png
Størstedelen af exitkandidaterne har banderelaterede tatoveringer, og fjernelse af disse er en vigtig del af
vejen ud af kandidaternes gamle miljø og en essentiel del af deres resocialisering. Det er således ikke
unormalt, at exitkandidaterne har banderelaterede (eller lignende) tatoveringer i hovedet, på hals eller på
hænder, dvs. steder på kroppen, hvor det i dag i medfør af tatoveringsloven er forbudt at tatovere.
Som oftest fjernes de banderelaterede tatoveringer ved laserbehandling på hudklinikker, der er
sikkerhedsmæssigt kontrolleret af Rigspolitiet. Fjernelse af tatoveringer ved brug af laserbehandling kan
strække sig over længere tid – op til to år – idet der oftest skal benyttes flere behandlinger, og idet der
typisk skal gå 6-8 uger mellem hver behandling, så huden kan hele.
På trods af den nyeste udvikling inden for laserbehandling, der er en faglig anerkendt metode med henblik
på fjernelse af tatoveringer ved fortrydelse, er det i dag fortsat sjældent muligt fuldstændigt at fjerne
tatovering og genetablere normal og uskadt hud, og der er risici forbundet med en sådan behandling. Nogle
tatoveringer er helt upåvirkelige af laserbehandling, og mange vil kun kunne bleges. Nogle farvevarianter
volder særlige problemer og kan mørkne ved laserbehandling. Kirurgisk fjernelse kan kun anvendes, hvis
tatoveringen har et lille areal.
Enkelte af exitkandidaterne vælger i stedet for laserbehandling at få foretaget såkaldte ”cover-up”-
tatoveringer, hvorved eksisterende tatoveringer overtegnes eller omtegnes med nye tatoveringer. ”Cover-
up”-tatoveringer anvendes, når exitkandidaten bliver mødt med krav fra sin tidligere bandegruppering om,
at tatoveringer, der er relateret til grupperingen, fjernes eller dækkes inden for en nærmere fastsat
tidsfrist, eller når banderelaterede tatoveringer ikke kan fjernes med laserbehandling, jf. ovenfor. Disse
”cover-up”-tatoveringer sker hos tatovørsteder, der er sikkerhedsmæssigt kontrolleret af Rigspolitiet.
I disse sager udgør forbuddene i tatoveringsloven mod tatovering af visse legemsdele en hindring for at få
foretaget ”cover-up”-tatoveringer i hoved, på hals og på hænder. Samtidig udgør tatoveringslovens forbud
mod at udføre tatovering på personer under 18 år en hindring for at få foretaget ”cover-up”-tatoveringer
på personer under 18 år.
3.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at der indføres en undtagelsesbestemmelse fra tatoveringslovens forbud mod at udføre
tatoveringer på personer under 18 år eller udføre tatoveringer på personer i hoved, på hals og på hænder.
Undtagelsesbestemmelsen vil udelukkende gælde for personer, som er i et exitforløb, dvs. at der er indgået
en exitaftale mellem exitkandidaten og den lokale exitenhed, samt at kandidaten deltager i et exitforløb
under myndighedernes nationale exitprogram. Det er endvidere et krav, at Det Nationale Exitkontaktpunkt
ud fra et konkret skøn vurderer, at en sådan tatovering vil være påkrævet af hensyn til exitkandidatens
sikkerhed.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr. 2, 3 og 5, og bemærkningerne hertil.
12
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 10: Udkast til forslag til ændring af tatoveringsloven (Regulering af tatovørområdet samt undtagelser fra loven for personer i exitforløb), fra sundheds- og ældreministeren
2086850_0013.png
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Den del af lovforslaget, som vedrører regulering af tatovørområdet medfører nye opgaver for
Sikkerhedsstyrelsen, som i dag administrerer registrerings- og tilsynsordningen for traditionelle
tatoveringssteder. Sikkerhedsstyrelsen vil således efterlovforslaget skulle håndtere registreringer om
kosmetiske tatoveringssteder, ligesom Sikkerhedsstyrelsen vil skulle offentliggøre og vedligeholde registret
over registrerede kosmetiske tatoveringssteder. Sikkerhedsstyrelsen vil endvidere skulle gennemføre
informationsaktiviteter rettet mod branchen og forbrugerne samt etablere og drive en tilsynsordning med
henblik på at føre tilsyn med kosmetiske tatoveringssteder.
Registrering af og tilsyn med de kosmetiske tatoveringssteder vil blive en del af den allerede eksisterende
ordning for traditionelle tatoveringssteder, og det er vurderingen, at de kosmetiske tatoveringssteder kan
rulles ind i den eksisterende ordning for traditionelle tatovører.
Den udvidede opgave kan ikke afholdes inden for Sikkerhedsstyrelsens eksisterende ramme, og det foreslås
derfor, at Sikkerhedsstyrelsens udgifter til varetagelse af de nye registrerings- og tilsynsopgaver finansieres
via gebyrer, der opkræves hos de kosmetiske tatoveringssteder.
Udvidelsen af registrerings- og tilsynsordningen forventes at medføre offentlige merudgifter på 1,5 mio. kr.
årligt i perioden 2021-2024 og 1,0 mio. kr. årligt fra 2025 og frem. Med opkrævning af gebyrerne vil
Sikkerhedsstyrelsens merudgifter til varetagelse af de nævnte opgaver være fuldt omkostningsdækket.
Lovforslaget vedrørende regulering af tatovørområdet vil ikke medføre økonomiske eller
implementeringskonsekvenser for kommunerne eller regionerne.
Der skønnes at kunne være begrænsede merudgifter ved en indførelse af en undtagelse for personer i exit
til forbuddene mod at udføre tatovering på personer under 18 år og på visse legemsdele. Eventuelle
merudgifter forventes at kunne holdes inden for politiets eksisterende økonomiske rammer.
Der skønnes ikke at være implementeringskonsekvenser for det offentlige ved en indførelse af en
undtagelse for personer i exit til forbuddene mod at udføre tatovering på personer under 18 år og på visse
legemsdele.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
For så vidt angår den del af lovforslaget der vedrører regulering af tatovørområdet vil registrering af og tilsyn
med de kosmetiske tatoveringssteder blive en del af den allerede eksisterende ordning for traditionelle
tatoveringssteder, der er placeret i Sikkerhedsstyrelsen. Dansk Kosmetolog Forening (DKF) har estimeret, at
der aktuelt findes ca. 250 steder, der udfører kosmetisk tatovering. Herudover vurderes det, at der findes ca.
13
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 10: Udkast til forslag til ændring af tatoveringsloven (Regulering af tatovørområdet samt undtagelser fra loven for personer i exitforløb), fra sundheds- og ældreministeren
2086850_0014.png
50 steder, hvor der både udføres traditionel og kosmetisk tatovering. Disse 50 steder vil dog allerede være
omfattet af den eksisterende registrerings- og kontrolordning for tatovører.
Det foreslås, at Sikkerhedsstyrelsens merudgifter til varetagelse af de nye opgaver, som styrelsen vil skulle
varetage efter lovforslaget, finansieres af gebyrer, der pålægges erhvervslivet. Der forventes at ville blive
opkrævet et årligt registreringsgebyr på 5.776 kr. pr. registreret kosmetisk tatoveringssted de første 4 år.
De efterfølgende år forventes der at blive opkrævet et årligt gebyr på 3.535 kr. pr. registreret kosmetisk
tatoveringssted. Gebyret for opfølgende tilsynsbesøg forventes at udgøre 5.175 kr.
Der skønnes ikke at være økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv. ved en
indførelse af en undtagelse for personer i exit til forbuddene mod at udføre tatovering på personer under
18 år og på visse legemsdele.
6. Administrative konsekvenser for borgere
Som følge af, at den eksisterende registrerings- og tilsynsordning for traditionelle tatoveringssteder med
lovforslaget om regulering af tatovørområdet udvides til også at omfatte kosmetiske tatoveringssteder, har
lovforslaget administrative konsekvenser for borgerne, idet den administrative klageadgang over
Sikkerhedsstyrelsens afgørelser afskæres.
Forslaget har endvidere den konsekvens for borgerne, at Sikkerhedsstyrelsen mod behørig legitimation og
uden retskendelse har adgang til borgerens eget hjem for at tilvejebringe oplysninger til brug for
gennemførelse af tilsynet i de tilfælde, hvor der på udføres kosmetisk tatovering i erhvervsmæssigt øjemed
i eget hjem. Adgangen uden retskendelse kan alene forekomme på det sted, hvor aktiviteten pågår.
Sikkerhedsstyrelsen har således mulighed for efter retssikkerhedsloven at få adgang uden retskendelse til
borgerens eget hjem i forbindelse med gennemførelse af tilsyn.
Foslaget om regulering af tatovørområdet har desuden positive konsekvenser for borgerne, idet der med
forslaget lægges op til, at kosmetiske tatovering fremadrettet kan ske under ordnede forhold ved
opfyldelse af et minimum af krav til hygiejne, dokumentation for tatoveringsfarver, uddannelse og
forbrugerinformation.
Der skønnes ikke at være administrative konsekvenser for borgere ved en indførelse af en undtagelse for
personer i exit til forbuddene mod at udføre tatovering på personer under 18 år og på visse legemsdele.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser
14
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 10: Udkast til forslag til ændring af tatoveringsloven (Regulering af tatovørområdet samt undtagelser fra loven for personer i exitforløb), fra sundheds- og ældreministeren
2086850_0015.png
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslaget har i perioden fra den 8. oktober 2019 til den 6. november 2019 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Advokatsamfundet, Amnesty International, Bispebjerg Hospital – Tatoveringsklinikken,
Copenhagen Business School, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk Selskab for Almen Medicin, Dansk
Selskab for Patientsikkerhed, Dansk Socialrådgiverforening, Dansk Standard, Dansk Sygeplejeråd, Dansk
Tatovør Laug, Danske Patienter, Danske Advokater, Danske Kosmetolog Forening, Danske Regioner,
Datatilsynet, De Professionelle Uafhængige Tatovører, Den Danske Dommerforening, Det
Kriminalpræventive Råd, Diabetesforeningen, Dignity, Direktoratet for Kriminalforsorgen,
Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Faggruppen af Socialrådgivere i Kriminalforsorgen,
Forbrugerrådet Tænk, Foreningen af Speciallæger, Foreningen af Offentlige Anklagere, Foreningen af
Statsadvokater, Frisør – og Kosmtetikerfagets Fællesudvalg i Danmark, Fængselsforbundet, Gigtforeningen,
Hjerteforeningen, HK Landsklubben Danmarks Domstole, HK Landsklubben Kriminalforsorgen, HK
Landsklubben Politiet, Institut for Menneskerettigheder, Justitia, KL, Kriminalforsorgsforeningen,
Københavns Universitet (Det Juridiske Fakultet), Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Landsforeningen
KRIM, Kræftens Bekæmpelse, Lægeforeningen, Organisationen af Lægevidenskabelige Selskaber,
Patientforeningen Danmark, Patientforeningen, Patientforeningernes Samvirke, Politidirektørforeningen,
Politiforbundet, Praktiserende Lægers Organisation, Professionelle Danske Tatovører, Region Hovedstaden,
Region Midtjylland, Region Nordjylland, Region Sjælland, Region Syddanmark, Retspolitisk Forening,
Rigsadvokaten, Rigsombudsmanden i Grønland, Rigsombudsmanden på Færøerne, Rigspolitiet,
Rigsrevisionen, samtlige byretter, SUS Serviceerhvervenes Uddannelsessekretariat, Syddansk Universitet
(Juridisk Institut), Vestre Landsret, Yngre Læger, Østre Landsret, Aalborg Universitet (Juridisk Institut) og
Aarhus Universitet (Juridisk Institut).
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør
»Ingen«)
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Ingen
Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør
»Ingen«)
Vedrørende regulering af tatovørområdet
er der statslige merudgifter (brutto) på
årligt 1,5 mio. kr. i perioden 2021-2024 og
1,0 mio. kr. fra 2025 og frem. Inddækkes
via gebyropkrævning, så nettoudgifterne
er nul.
15
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 10: Udkast til forslag til ændring af tatoveringsloven (Regulering af tatovørområdet samt undtagelser fra loven for personer i exitforløb), fra sundheds- og ældreministeren
2086850_0016.png
Implementeringskonsekvenser
for stat, kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Administrative konsekvenser for
borgerne
Ingen
Der sikres med den del af lovforslaget,
der
vedrører
regulering
af
tatovørområdet
en
vis
forbrugerbeskyttelse af borgere, der får
udført kosmetisk tatovering.
Ingen
Vedrørende regulering af tatovørområdet
er
der
nye
opgaver
for
Sikkerhedsstyrelsen
Vedrørende regulering af tatovørområdet
er der årlig gebyropkrævning på 1,5 mio.
kr. i perioden 2021-2024 og 1,0 mio. kr. fra
2025.
Efterlevelsesomkostninger af begrænset
omfang (engangsomkostninger)
Den administrative klageadgang over
Sikkerhedsstyrelsens afgørelser afskæres
for så vidt angår den del af forslaget, der
vedrører regulering af tatovørområdet.
Ingen
Nej
X
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Er i strid med de fem principper
for
implementering
af
erhvervsrettet EU-regulering/Går
videre end minimumskrav i EU-
regulering
(sæt X)
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Ja
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1.
Efter tatoveringslovens § 3, nr. 1, forstås et tatoveringssted som et sted, hvor der udføres
tatovering i erhvervsmæssigt øjemed.
Det forslås, at der i tatoveringslovens
§ 3, nr. 1.,
efter »tatovering«: indsættes », herunder
kosmetisk tatovering,«, hvorefter der ved tatoveringssted forstås et sted, hvor der udføres
tatovering, herunder kosmetisk tatovering, i erhvervsmæssigt øjemed.
Det præciseres således med lovforslaget, at et tatoveringssted tillige er et sted, hvor der udføres
kosmetisk tatovering.
Præciseringen medfører, at kosmetiske tatoveringssteder i lighed med traditionelle
tatoveringssteder i det hele vil blive omfattet af tatoveringslovens regler, herunder registrerings- og
tilsynsordningen, der gælder for traditionelle tatoveringssteder.
16
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 10: Udkast til forslag til ændring af tatoveringsloven (Regulering af tatovørområdet samt undtagelser fra loven for personer i exitforløb), fra sundheds- og ældreministeren
2086850_0017.png
Manglende registrering vil medføre, at det pågældende tatoveringssted ikke lovligt vil kunne udføre
kosmetiske tatovering i erhvervsmæssigt øjemed, hvilket kan medføre straf i form af en bøde.
Til nr. 2
Der er tale om en ændring som følge af den foreslåede
§ 10, stk. 4.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Der er tale om en ændring som følge af den foreslåede
§ 10, stk. 4.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 4
Efter tatoveringslovens § 10, stk. 3, kan sundheds- og ældreministeren fastsætte regler om, at
personer, som har gennemført en uddannelse i kosmetisk tatovering med praktisk og teoretisk
indhold fastsat af en brancheforening, må udføre kosmetisk tatovering af øjenbryn, hårbund, øvre
og nedre øjenlåg og læber. Bemyndigelsesbestemmelsen er ikke udnyttet.
Der er efter gældende ret ikke fastsat krav til de brancheforeninger, der efter loven skal kunne
fastsætte uddannelse af praktisk og teoretisk indhold i kosmetisk tatovering, ligesom der heller ikke
er mulighed for administrativt at fastsætte sådanne krav.
Det foreslås, at der i sundhedslovens
§ 10, stk. 3,
som
2. pkt.
indsættes, at sundheds- og
ældreministeren kan fastsætte regler om krav til de brancheforeninger, der skal kunne fastsætte en
uddannelse i kosmetisk tatovering, og til det nærmere indhold og længde af den uddannelse, der er
nævnt i 1. pkt.
Det betyder blandt andet, at sundheds- og ældreministeren bemyndiges til at fastsætte en række
krav til de brancheforeninger, der vil udbyde en uddannelse i kosmetisk tatovering.
Efter den foreslåede bestemmelse vil der blandt andet kunne fastsættes regler om krav til
brancheforeningens formål, f.eks. at foreningen vil skulle repræsentere medlemmerne i faglige
spørgsmål, og at foreningen vil skulle have et ikke uvæsentligt antal medlemmer. Der vil også
kunne fastsættes krav til foreningens vedtægter, herunder at foreningen vil skulle være
17
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 10: Udkast til forslag til ændring af tatoveringsloven (Regulering af tatovørområdet samt undtagelser fra loven for personer i exitforløb), fra sundheds- og ældreministeren
2086850_0018.png
demokratisk i sin opbygning og funktion, og at vedtægterne skal indeholde bestemmelser om
optagelse og fratagelse af medlemskab.
Der vil ligeledes kunne fastsættes regler om, at foreningen skal give offentligheden adgang til
oplysninger om, hvilke uddannelseskrav foreningen har opstillet.
Det betyder endvidere, at sundheds- og ældreministeren kan fastsætte regler om det nærmere
indhold og længde af den uddannelse, som brancheforeningen kan udbyde.
Efter den foreslåede bestemmelse, vil der blandt andet kunne fastsættes overordnede krav til
uddannelsens teoretiske og praktiske indhold og længden heraf. Der vil herunder kunne fastsættes
regler om, at uddannelsen blandt andet skal indeholde et kursus i anatomi og fysiologi, herunder
hudens opbygning, et hygiejnekursus, kursus i hudsygdomme, infektionssygdomme og medicinske
komplikationer, kursus om myndighedskrav, forbrugerinformation, produktkendskab og
ingrediensteknologi. Der vil desuden kunne fastsættes krav til uddannelsens længde, som forventes
at ville have en længde på mellem 4-8 uger.
Til nr. 5
I medfør af tatoveringslovens § 10, stk. 1, er det ikke tilladt at udføre tatovering på en person under
18 år. I medfør af tatoveringslovens § 10, stk. 2, er det ikke tilladt at udføre tatovering på en person
i hoved, på hals og på hænder, jf. dog stk. 3.
Muligheden for at hjælpe exitkandidater ud af bandemiljøet kan i nogle tilfælde være begrænset af
tatoveringslovens forbud mod tatovering af visse legemsdele og forbuddet mod at udføre
tatovering på personer under 18 år.
Med henblik på at sikre, at der er de bedste muligheder for at hjælpe exitkandidater ud af
bandemiljøet, foreslås det, at der indføres en undtagelse fra disse forbud. Undtagelsen vil kun
gælde for personer, der har indgået en exitaftale under myndighedernes nationale exitprogram og
aktuelt er i exitforløb. Undtagelsen vil endvidere kun gælde, hvis Det Nationale Exitkontaktpunkt ud
fra et konkret skøn vurderer, at en sådan tatovering på en person under 18 år eller i hoved, på hals
eller på hænder vil være påkrævet af hensyn til exitkandidatens sikkerhed.
Formålet hermed at højne sikkerheden for exitkandidaterne.
En
tatovering
skal forstås i overensstemmelse med lovens § 3, nr. 2. Der forstås herved en metode,
hvorved tatoveringsfarve med et eller flere pigmenter med nål eller lignende udstyr indføres i en
persons læderhud eller i slimhinde med henblik på permanent eller langvarig farvning af hud eller
slimhinde med det formål at dekorere, forskønne, korrigere, rekonstruere eller bibringe det
18
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 10: Udkast til forslag til ændring af tatoveringsloven (Regulering af tatovørområdet samt undtagelser fra loven for personer i exitforløb), fra sundheds- og ældreministeren
2086850_0019.png
tatoverede område en bestandig markering. Den ved metoden frembragte farveændring af hud
eller slimhinde benævnes også tatovering. Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til
bestemmelsen, jf. i øvrigt Folketingstidende 2017-18, A, L 134 som fremsat, s. 17.
I forhold til vurderingen af, hvorvidt en person er i
exitforløb fra bandemiljøet
lægges der afgørende
vægt på, at der er indgået en exitaftale med exitkandidaten, og at exitkandidaten aktuelt er i
exitforløb. Det vil således i tilfælde af uenighed blandt de involverede myndigheder være det
Nationale Exitkontaktpunkt, der træffer beslutning om, hvorvidt der er tale om en person i et
exitforløb eller ej.
Endelig er det et krav, før undtagelsen finder anvendelse, at Det Nationale Exitkontaktpunkt
vurderer ud fra et konkret skøn, at tatoveringen er påkrævet af hensyn til den pågældende persons
sikkerhed. Herved forstås, at der skal være tale om en konkret fare mod den pågældende
exitkandidat, som kan afværges eller forsøges afværget ved at udnytte undtagelsen til forbuddene i
tatoveringsloven. Heri ligger også, at det forudsættes, at den eneste mulighed, der er for at udnytte
undtagelsesbestemmelsen, er i form af ”cover-up”-tatoveringer. Det vil sige, at der ikke med
undtagelsesbestemmelsen forudsættes indført en mulighed for, at der i øvrigt kan laves
tatoveringer mv. på personer, alene fordi disse er i eller på vej i et exitforløb.
Ved ”cover-up”-tatoveringer forstås tatoveringer, der tatoveres oven på allerede eksisterende
tatoveringer for at give disse et andet udseende. Der vil f.eks. være tale om eksisterende
tatoveringer, der signalerer et klart tilhørsforhold til en bande eller lignende, men i det omfang, der
f.eks. stilles konkrete krav fra det tidligere tilhørsforhold om, at også andre tatoveringer skal
dækkes til eller fjernes, vil disse også kunne fjernes. Det er således ikke et krav for, at der kan laves
en ”cover-up”-tatovering, at den tatovering, der dækkes til, er banderelateret. Hensigten med
ændringen er at give de bedst mulige forudsætninger for et succesfuldt exitforløb, og hvis der f.eks.
fra den tidligere bande eller lignende stilles krav om, at en tatovering, der ikke har en egentlig
relation til bandemiljøet, fjernes, vil denne kunne dækkes af en ”cover-up”-tatovering i medfør af
undtagelsesbestemmelsen, hvis den eksisterende tatovering f.eks. er i hovedet.
Endelig forudsættes det, at tatoveringerne, der udføres i medfør af undtagelsesbestemmelsen,
udføres af tatovører, der er sikkerhedsmæssigt kontrolleret af Rigspolitiet på samme måde som
tatoveringer af personer i exitforløb allerede i dag udføres af tatovører, der er sikkerhedsmæssigt
kontrolleret af Rigspolitiet.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
19
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 10: Udkast til forslag til ændring af tatoveringsloven (Regulering af tatovørområdet samt undtagelser fra loven for personer i exitforløb), fra sundheds- og ældreministeren
2086850_0020.png
Til § 2
Det foreslås i
stk. 1,
at loven for så vidt angår regulering af tatovørområdet træder i kraft den 1. juli
2021.
Det betyder, at ejeren af et kosmetisk tatoveringssted, der ønsker at udføre kosmetisk tatovering i
erhvervsmæssigt øjemed, efter den 1. juli 2021 vil skulle registrere sig hos Sikkerhedsstyrelsen.
Kosmetiske tatovører vil ved registreringen skulle dokumentere, at den pågældende har
gennemført en uddannelse i praktisk og teoretisk indhold fastsat af en brancheforening.
Tidspunktet for lovens ikrafttrædelse er fastsat under hensyntagen til, at der skal være tid til at
udvikle uddannelsen i kosmetiske tatovering, ligesom de pågældende tatovører skal have tid til at
gennemføre uddannelsen og til at lade sig registrere hos Sikkerhedsstyrelsen.
Det foreslås i
stk. 2,
at lovens § 1, nr. 2-3 og 5, træder i kraft den 1. juli 2020. Det vil altså være
muligt at udnytte undtagelsen fra tatoveringslovens forbud mod tatovering af visse legemsdele og
tatovering af personer under 18 år fra den 1. juli 2020.
Loven ikke gælder for Færøerne og/eller Grønland, fordi hovedloven ikke gælder for Færøerne og
Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I tatoveringslov nr. 695 af 8. juni 2018 foretages følgende
ændringer
1.
I
§ 3, nr. 1,
indsættes efter »tatovering«: »,
herunder kosmetisk tatovering,«
§ 3.
I denne lov forstås ved:
1) Tatoveringssted: Et sted, hvor der udføres
tatovering i erhvervsmæssig øjemed.
2) ---
§ 10. ---Det
er ikke tilladt at udføre tatovering på en
person under 18 år.
2.
I
§ 10, stk. 1,
indsættes efter »under 18 år«: », jf.
dog stk. 4«.
20
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 10: Udkast til forslag til ændring af tatoveringsloven (Regulering af tatovørområdet samt undtagelser fra loven for personer i exitforløb), fra sundheds- og ældreministeren
2086850_0021.png
Stk. 2.
Det er endvidere ikke tilladt at udføre
tatovering på en person i hoved, på hals og på
hænder, jf. dog stk. 3.
Stk. 3.
Sundhedsministeren kan fastsætte regler om,
at personer, som har gennemført en uddannelse i
kosmetisk tatovering med praktisk og teoretisk
indhold fastsat af en brancheforening, må udføre
kosmetisk tatovering af øjenbryn, hårbund, øvre og
nedre øjenlåg og læber.
3.
I
§ 10, stk. 2,
indsættes efter »jf. dog stk. 3«: »og
4«.
4.
5.
I
§ 10, stk. 3,
indsættes som
2. pkt.:
»Sundheds- og ældreministeren kan
fastsætte regler om krav til de
brancheforeninger, der skal kunne fastsætte
en uddannelse i kosmetisk tatovering, og det
nærmere indhold og længde af den
uddannelse, der er nævnt i 1. pkt.«
I
§ 10
indsættes som
stk. 4:
»Stk. 4.
Stk. 1 og stk. 2 finder ikke
anvendelse, hvis tatoveringen udføres på en
person, der er i exitforløb under
myndighedernes nationale exitprogram for
personer med tilknytning til bandemiljøet,
og det af Det Nationale Exitkontaktpunkt ud
fra et konkret skøn vurderes at være
påkrævet at udføre en tatovering under
hensyn til exitkandidatens sikkerhed.«
21