Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del Bilag 1
Offentligt
2082593_0001.png
Sundheds- og Ældreudvalget
Til:
Dato:
Udvalgets medlemmer
2. oktober 2019
Sundheds- og ældreministerens lovprogram 2019-20
Vedlagt uddrag af statsministerens skriftlige redegørelse til Folketinget den 1.
oktober 2019 omfattende forordet og den del af regeringens lovprogram
2019-20, som forventes fremsat af sundheds- og ældreministeren og henvist
til behandling i Sundheds- og Ældreudvalget, samt forventede redegørelse
fra sundheds- og ældreministeren.
Med venlig hilsen
Hanne Schmidt,
Udvalgsassistent
Side 1 | 5
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 1: Sundheds- og ældreministerens lovprogram 2019-20
2082593_0002.png
Et mere retfærdigt, solidarisk og grønt Danmark
Den 27. juni 2019 fik Danmark en ny regering. En regering, som har sat en ny retning
mod mere retfærdighed, større solidaritet og en grønnere fremtid.
Nu er vi i gang med at gennemføre vores politik.
Vi har indgået aftaler med kommuner og regioner. Og i morgen vil regeringen præ-
sentere sit forslag til næste års finanslov.
Vi lægger en bund under velfærden. Så der kan ansættes flere sygeplejersker og
sosu-assistenter, når der bliver flere ældre. Så flere børn kan betyde flere pædago-
ger. Og vi begynder at bygge kernevelfærden op igen. Og at genoprette tilliden til vo-
res skattevæsen.
I dag fremlægger vi regeringens lovprogram for det nye folketingsår.
Lovprogrammet følger blandt andet op på den politiske forståelse med De Radikale,
SF og Enhedslisten.Vi har sammen sat den ambitiøse målsætning at reducere driv-
husgasser med 70 procent i 2030. Regeringen vil fremsætte en klimalov, der skal for-
pligte os på den ambition.
Vi vil styrke beskyttelsen af vores natur, og vi vil forbyde gratis plastikposer.
Vi vil arbejde for et mere retfærdigt Danmark. Det gælder blandt andet på socialområ-
det og beskæftigelsesområdet.
Regeringen vil hurtigst muligt efter overenskomstforhandlingerne lovgive om en ret til
tidlig pension for de mest nedslidte. Vi vil også anvise finansiering af forslaget. De,
der har slidt gennem mange år, fortjener en værdig tilbagetrækning.
Regeringen vil desuden styrke trygheden og sikkerheden. Og vi vil stramme lovgivnin-
gen for Syrienskrigere.
I lovprogrammet lægger vi sporene ud for det første år. Der ligger et stort arbejde
foran os både i dette folketingsår og fire år frem. Jeg ved godt, at mange danskere
ikke vil kunne mærke forandringen her og nu. Men retningen er sat, og politik betyder
noget.
Regeringen ser frem til et godt samarbejde med Folketingets partier om det kom-
mende folketingsårs lovgivning.
Mette Frederiksen
Statsminister
Side 2 | 5
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 1: Sundheds- og ældreministerens lovprogram 2019-20
2082593_0003.png
Sundheds- og ældreministeren
Ændring af lov om videnskabsetisk behandling af sundhedsvidenskabelige
forskningsprojekter, sundhedsloven og lov om klage- og erstatningsadgang in-
den for sundhedsvæsenet (Styrkelse af borgernes tryghed og tillid til sund-
hedsforskning samt forbedrede rammer for sundhedsforskning) (Okt I)
Lovforslaget har til formål at styrke borgernes tryghed og tillid til, at sensitive person-
oplysninger udledt af biologisk materiale, hvor der er risiko for væsentlige helbreds-
mæssige sekundære fund, anvendes videnskabsetisk forsvarligt i forbindelse med
sundhedsforskning. Samtidig skabes bedre rammer for forskning i patientjournaloplys-
ninger ved at sikre en mere effektiv procedure for adgang til disse oplysninger til brug
for forskning, statistik eller planlægning.
Lovforslaget er i det væsentligste en genfremsættelse af L 193 (folketingsåret 2018-
19), som bortfaldt i forlængelse af udskrivelsen af valg til Folketinget den 7. maj 2019.
Ændring af lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet og
sundhedsloven (Begrænsning af ressourcereglen ved kræftscreeninger, udvi-
delse af lægemiddelskadeordningen i nød- og beredskabssituationer m.v.) (Okt
I)
Lovforslaget har til formål at forbedre erstatningsmulighederne for patienter, som
grundet ressourcemæssige begrænsninger i regionerne indkaldes for sent til scree-
ning for hhv. bryst-, livmoderhals- og tyk- og endetarmskræft og får en skade som
følge heraf. Endvidere lovfæstes screeningsprogrammerne for livmoderhals- og tyk-
og endetarmskræft i sundhedsloven som en patientrettighed på lige fod med bryst-
kræftscreeninger. Herudover indeholder forslaget - foruden en række tekniske tilpas-
ninger - bedre erstatningsmuligheder for skader som følge af visse nød- og bered-
skabslægemidler.
Lovforslaget er en genfremsættelse af L 206 (folketingsåret 2018-19), som bortfaldt i
forlængelse af udskrivelsen af valg til Folketinget den 7. maj 2019.
Ændring af sundhedsloven, lov om klage- og erstatningsadgang inden for
sundhedsvæsenet, lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundheds-
faglig virksomhed og lov om virksomhedsansvarlige læger og tandlæger (Op-
rettelse af Ankenævnet for Tilsynsafgørelser og Det Rådgivende Udvalg for Til-
syn, lovfæstelse af Fagligt Forum for Patientsikkerhed, øget beskyttelse af per-
soner ved rapportering af utilsigtede hændelser, krav om instrukser, sprogkrav
til sundhedspersoner, vurdering af lægeerklæringer på indfødsretsområdet, for-
enkling af reglerne om virksomhedsansvarlige læger og tandlæger, dispensa-
tion fra fristen for indgivelse af ansøgning om autorisation som kontaktlinseop-
tiker m.v.) (Nov II)
Side 3 | 5
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 1: Sundheds- og ældreministerens lovprogram 2019-20
2082593_0004.png
Med lovforslaget tages tiltag for at styrke læringen i sundhedsvæsenet, krav om in-
strukser til understøttelse af patientsikkerheden, sprogkrav til sundhedspersoner, vur-
dering af lægeerklæringer på indfødsretsområdet og en forenkling af proceduren for
anmeldelse af virksomhedsansvarlige læger og tandlæger. Med forslaget oprettes
desuden Ankenævnet for Tilsynsafgørelser, ligesom der indføres mulighed for at
meddele dispensation fra fristen for indgivelse af ansøgning om autorisation som kon-
taktlinseoptiker.
Lovforslaget er delvist en genfremsættelse af L 219 (folketingsåret 2018-19), som
bortfaldt i forlængelse af udskrivelsen af valg til Folketinget den 7. maj 2019.
Ændring af lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig
virksomhed (Udvidelse af virksomhedsområdet for tandplejere) (Dec II)
Med lovforslaget udvides virksomhedsområdet for tandplejere, hvilket indebærer, at
tandplejere vil få adgang til selvstændigt at løse nærmere opregnede opgaver, som i
dag er forbeholdt tandlæger, og som de derfor i dag udfører på delegation fra en tand-
læge.
Ændring af tatoveringsloven (Regulering af tatovørområdet) (Dec II)
Med lovforslaget foreslås det, at tatovørområdet reguleres, således at området frem-
adrettet udvides under nærmere fastsatte betingelser. Lovforslaget vil endvidere inde-
holde elementer, der understøtter rockere og bandemedlemmer i exitforløb.
Ændring af lov om medicinsk udstyr, sundhedsloven og lægemiddelloven (Til-
pasning af dansk lovgivning til forordninger om medicinsk udstyr og udstyr til
in vitro diagnostik samt styrket habilitet ved industrisamarbejde) (Feb I)
Lovforslaget har til formål at tilpasse dansk lovgivning til forordninger om medicinsk
udstyr. Endvidere justeres reglerne om industrisamarbejde med henblik på at styrke
habiliteten hos læger og andre fagpersoner, der både har patientkontakt og samar-
bejde med lægemiddel- og medicoindustrien.
Ændring af lov om kliniske forsøg med lægemidler og lægemiddelloven (Lov-
teknisk opdatering af lov om kliniske forsøg med lægemidler og behandling af
personoplysninger i kliniske forsøg med lægemidler) (Feb II)
Med lovforslaget foretages en lovteknisk opdatering samt mindre indholdsmæssige
ændringer af lov om kliniske forsøg med lægemidler for at bringe loven i overens-
stemmelse med EU-retten, ligesom der med forslaget sikres de nødvendige dataret-
lige rammer for behandling af personoplysninger i kliniske forsøg med lægemidler.
Side 4 | 5
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 1: Sundheds- og ældreministerens lovprogram 2019-20
2082593_0005.png
Ændring af sundhedsloven og lov om foranstaltninger mod smitsomme og an-
dre overførbare sygdomme (Digital post for private aktører på sundhedsområ-
det, udstedelse og anvendelse af det gule sundhedskort og Statens Serum In-
stituts forebyggelse og bekæmpelse af smitsomme sygdomme) (Feb II)
Med lovforslaget gives private aktører på sundhedsområdet mulighed for uden ind-
hentelse af samtykke at sende digital post til patienter om offentligt betalte ydelser, li-
gesom det i henhold til aftalen mellem regeringen og Danske Regioner om regioner-
nes økonomi for 2020 gøres muligt at anvende et digitalt supplement til det fysiske
(gule) sundhedskort, herunder på sigt som frivillig erstatning for det fysiske kort. Ud-
betaling Danmark får endvidere mulighed for at træffe afgørelse om, at der først ud-
stedes et sundhedskort, når borgere, der ved indrejse lader sig folkeregistrere, har af-
leveret de nødvendige oplysninger for, at der kan træffes afgørelse om sygesikrings-
land. Med lovforslaget styrkes desuden hjemmelsgrundlaget for Statens Serum Insti-
tuts behandling af personoplysninger, der foretages som led i instituttets myndigheds-
opgave med at forebygge og bekæmpe smitsomme sygdomme.
Ændring af lov om tobaksvarer m.v. og lov om forbud mod tobaksreklame m.v.
(Krav til visning af tobaksvarer, standardisering af tobakspakker m.v.) (Feb II)
Lovforslaget har til formål at skærpe tobakslovgivningen med henblik på at nedbringe
antallet af rygere, særligt at færre unge begynder at ryge. Med lovforslaget, der skal
ses i sammenhæng med en forhøjelse af tobaksafgiften, stilles der krav om, at to-
baksvarer ikke må være synlige for forbrugerne på salgssteder, ligesom der stilles
krav om standardisering af tobakspakker. Lovforslaget forventes udbygget med yderli-
gere initiativer på baggrund af forhandlinger med Folketingets partier. Lovforslaget er
en opfølgning på forståelsespapiret ”Retfærdig retning for Danmark” mellem Socialde-
mokratiet, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten fra juni 2019.
Redegørelse til Folketinget:
Redegørelse om ældreområdet (Apr I)
Side 5 | 5