Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del Spørgsmål 649
Offentligt
2230530_0001.png
Social- og Indenrigsudvalget
Til:
Dato:
Social- og indenrigsministeren
12. august 2020
Udvalget udbeder sig ministerens besvarelse af følgende spørgsmål:
SOU alm. del
Spørgsmål 649
Vil ministeren i forlængelse af samråd i SOU den 11. august 2020 oversende kommissori-
et til det nævnte permanente underudvalg til Ankestyrelsens Dialogforum, når det er fær-
diggjort, og svare på følgende:
o Hvornår forventes kommissoriet færdiggjort og oversendt?
o Vil ministeren arbejde for at inddrage relevante civilorganisationer og interessenter i ar-
bejdet i underudvalget? Vil dette i givet fald blive indskrevet i kommissoriet?
o Hvordan vil ministeren sikre, at retssikkerheden overholdes ved etableringen af under-
udvalget, og hvordan sikres det, at KL ikke får indflydelse på retstilstanden og Ankestyrel-
sens afgørelser gennem sin deltagelse i underudvalget?
o Er det ministerens holdning, at det er uvildigt, når der nedsættes et underudvalg med
KL i Ankestyrelsen, og kan ministeren forstå, at der er bekymringer fra flere parter vedr.
uvildigheden og retssikkerheden?
o Hvad er Ankestyrelsens holdning til underudvalget?
o Er ministeren villig til at ændre aftalen med KL, herunder at gøre det klart, at Ankesty-
relsen skal være en uafhængig instans?
o Der er tidligere udarbejdet et danmarkskort over omgørelsesprocenter i Ankestyrelsen.
Vil dette blive indarbejdet i kommissoriet og brugt i underudvalgets arbejde?
o Vil ministeren oversende de tre principafgørelser, som nævnt på samrådet? Kan mini-
steren samtidig bekræfte, at det alene er disse tre principafgørelser, der skal behandles i
underudvalget?
o Er der en udløbsdato for underudvalgets arbejde og i givet fald hvornår? Vil ministeren
begrunde svaret?
o Vil der blive tager referat fra underudvalgsmøderne? Vil ministeren i bekræftende fald
sikre, at referaterne løbende oversendes til udvalget?
Svar bedes sendt elektronisk til [email protected].
På udvalgets vegne
Kirsten Normann Andersen
formand
1/1