Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del Bilag 9
Offentligt
2084582_0001.png
Fra:
inge bertelsen
Sendt:
30. september 2019 14:35
Emne:
VS: Lukning af § 108 specialplejebolig, Føllehavegård, Køge
Pårørenderådet ved Agerbækhuse
v/ formand Inge Bertelsen
Kære medlemmer af Social- og Indenrigsudvalget.
Pårørende ved det skærmede tilbud på Agerbækhuse i Køges ene boenhed, Føllehavegård, Jens og
Pia Damgaard,
fremsendte til Social- og Indenrigsudvalgets medlemmer d. 25.august201:
"Tvangsflytning og nedlæggeles af bosteder - samfundets svageste lades i stikken."
Sagsforløbet fra 2014 til dd vedhæftes som en uddybning af den markante nedprioritering af
driftsherrens ansvarsområde overfor kommunens syv allersvageste borgere i det skærmede,
socialpædagogiske- og sundhedsfaglige særdeles velfungerende tilbud. Boligens vedligeholdelse,
renovering og handicapvenlige tilpasning er blevet misligholdt, hvorfor man i Social- og
Arbejdsmarkedsudvalget som en konsekvens af Socialtilsyn Østs påbud har besluttet at lukke
boenheden og revisitere "familiens" beboere hver for sig til handlekommunerne Greve, Lejre og
Slagelse, der for �½ til 30 år siden visiterede til det særligt skærmede tilbud, da man ikke selv havde
og stadigvæk ikke selv har et relevant tilbud.
I vores øjne tangerer det magtmisbrug, hvis man politisk kan tage beslutninger om at splitte
"familier", der har boet sammen i årtier.
Det handler i første omgang om Agerbækhuses ene af i alt syv "familie"boliger. Kan vi forudse, at
man ved den manglende vedligeholdelse og tilpasning også vil lukke de øvrige 6 boliger på
Agerbækhuse?
Det skal understreges, at Agerbækhuse i pårørendekredse, i handicaporganisationerne og
kommunerne imellem er kendt og respekteret for en særdeles høj kvalitet og kompetence
indenfor såvel det socialpædagogiske som det sundhedsfaglige.
**Lever en kommune op til sit driftsansvar, når man påregner at kunne indhente økonomiske
besparelser ved tilsidesættelse af vedligeholdelse renovering og handicapvenlig tilpasning?
**Lever en kommune op til sit driftsansvar, når man på grund af manglende rettidig omhu
beslutter at udvise førtidspensionister fra deres bolig, deres "familie" og deres velfungerene,
skærmede hjem, miljø og tilbud?
**Kan man med loven i hånden flytte rundt på menneskeskæbner på denne måde?
**Er der et hul i lovgivningen, der har afstedkommet denne kræmmermentalitet, som desværre
kan iagttages i flere kommuner?
Som det ses af nedenstående, har vi også gjort Social- og Indenrigsminister Astrid Krag
opmærksom på de alvorlige problemstillinger og konsekvenser , der ikke blot i alvorlig grad aktuelt
påvirker borgerne på Føllehavegård, men også de mange pårørende i landets kommuner.
Vi supplerer gerne med yderligere, da det som pårørende er os magtpåliggende at gøre vores til,
at de svageste borgere kan have et trygt og værdigt liv så nær det normale som muligt.
Venlig hilsen på Pårørenderådets vegne
Inge Bertelsen
Formand
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 9: Henvendelse af 30/9-19 fra Pårørenderådet ved Agerbækhuse v/formand Inge Bertelsen om lukning af § 108 specialplejebolig, Føllehavegård, Køge
2084582_0002.png
Fra:
inge bertelsen
Sendt:
26. september 2019 01:16
Til:
[email protected]
<[email protected]>
Emne:
Lukning af § 108 specialplejebolig, Føllehavegård, Køge
25. september
2019
Pårørenderådet ved Agerbækhuse
Gymnasievej 30. 4600 Køge
Kære Social- og Indenrigsminister Astrid Kragh.
Da vi som pårørende er opmærksomme på, at regeringen har en positiv holdning til handicappede
mennesker, deres eksistensgrundlag og livsbetingelser håber vi med herværende at kunne pege på
de helt urimelige konsekvenser, der er en følge af, at selv store, rige kommuner som Køge med
61.000 indbyggere, og som har talrige udviklingsprojekter i gang, ikke har viljen til at tilgodese 7 af
deres svageste borgeres velbefindende på Føllehavegård. Derimod agter man at udvise dem af
kommunen under påberåbelse af, at vedligeholdelse, renovering eller nybyggeri er så
omkostningstungt, at man er nødt til at nedprioritere dem.
Jeg henvender mig på borgernes og de pårørendes vegne som formand for Pårørenderådet ved
Specialplejehjemmet (§108), Agerbækhuse i Køge, idet Social-og arbejdsmarkedsudvalget i Køge
kommune d. 12. august d.å, tog en meget forhastet og uigennemtænkt beslutning om
lukning af en
af Agerbækhuses syv boenheder, Føllehavegård (skærmet tilbud).
Årsagen var, som det fremgår
af vores vedhæftede Høringssvar til kommunen, at Køge Kommune som ansvarlig driftsherre i årevis
har frasagt sig forpligtigelsen til vedligeholdelse og modernisering af boligens fysiske rammer samt
tilpasningen til beboernes stigende alderssvækkelser. I erkendelse af misligholdelsen, den af
Socialtilsynet efterlyste manglende handleplan og det deraf følgende påbud fra Socialtilsyn Øst,
besluttede man uden varsel, at Føllehavegård skulle lukkes, og at beboerne skulle returneres til
de handlekommuner, der for op til 30 år siden visiterede til Føllehavegårds særligt skærmede
tilbud.
Så var problemet med Socialtilsynet løst!? En løsning, der signalerer en kræmmermentalitet,
hvor a reg er ed at ku e retur ere ’e vare’ og at ku e flytte ru dt på svage
mennesker
efter forgodtbefindende, når man ikke længere har lyst til at vedstå sig sit driftsansvar.
Som pårørende er vi chokerede, for det trækker tæppet væk under vores svage familiemedlems
ellers trygge tilværelse. Vi står helt uforstående overfor beslutningen, da vi som pårørenderåd både
i skrift og ved personligt fremmøde siden 2014 har gjort opmærksom på den manglende
vedligeholdelse og
for behovet for modernisering.
Det skal understreges, at Agerbækhuse, der har i alt syv boliger, både i pårørendekredse, i
handicaporganisationerne og kommunerne imellem er kendt for sin særdeles kompetente,
inkluderende, respektfulde og indlevende specialpædagogiske og sundhedsfaglige indsats overfor
såvel de svært handicappede borgere som overfor pårørende.
(Se evt.
på LEV’s hje
eside:
LEVbladet, septe ber
, Te ablad o Agerbækhuse: ”Bolig Her og arbejde Der”)
Det skal også understreges, at når vi færdes i Køge og i Lellinge med vores stærkt handicapppede
pårørende, bliver de og vi mødt med imødekommende og accepterende venlighed af
indbyggerne, fordi man oplever, at der bliver taget vare på dem og at de behandles respektfuldt
af medarbejderne. De er blevet en accepteret og respekteret del af bybilledet. Meget værdifuldt.
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 9: Henvendelse af 30/9-19 fra Pårørenderådet ved Agerbækhuse v/formand Inge Bertelsen om lukning af § 108 specialplejebolig, Føllehavegård, Køge
2084582_0003.png
Til eksempel kan nævnes, at en af beboerne af og til ser sit snit til at smutte til det nærmeste
supermarked for at handle lækkerier, uden at medbringe pengepung. I begyndelsen ringede man til
huset, hvorefter e
edarbejder ko for at betale. Nu har ha ”bog”, så det i dkøbte bliver betalt
månedligt. Tillid og respekt.
Mange pårørende fortæller, at borgerne er så glade for deres hjem på Agerbækhuse, at de da gerne vil
besøge ’de ga le’ et par ti er af og til, ekse pelvis til højtider e, e SÅ vil de ger e
hjem igen. En
positiv, helt normal udvikling hos et voksent, trygt menneske.
De pårørende er dybt rystede over beslutningen om lukning og har siden haft talrige møder med
hinanden, forvaltning og politikere, men oplever at stå magtesløse, selv om vi har fået udskudt den
endelige beslutning om lukning af Føllehavegård til
næste møde i Social-og Arbejdsudvalget d. 21.
oktober d.å.
Uvisheden er skræmmende. Lukker man den ene bolig på Agerbækhuse, bliver næste
skridt så de andre 6 boliger på Gymnasievej, fordi man nedprioriterer og ikke vil finde midler til
almindelig vedligeholdelse og handicapvenlig tilpasning? Skal borgerne returneres til den kommune,
hvor deres forældre boede for op til 30 år siden? Har den pågældende kommune i det hele taget et
visitationsmæssigt relevant tilbud?
Er det lovmedholdeligt og rimeligt, at svage borgere bliver sendt Danmark rundt til laveste
prissætning? Kan man handle med menneskeskæbner på den måde?
Er det i overensstemmelse
med Servicelovens bestemmelser, Forvaltningsloven og Handicapkonventionen?
Kan dette være en sag for Ombudsmanden eller Ankestyrelsen? Vi ved det ikke, da man ikke har
oplyst ankemuligheder for os.
Som bilag til herværende vedhæftes et udpluk af sagens akter. Ønskes der yderligere, hører jeg
gerne nærmere.
Med venlig hilsen på borgernes og de pårørendes vegne
Inge Bertelsen
Formand for Pårørenderådet
Kopi til:
Borgmester Marie Stærke i Køge samt Social- og Arbejdsmarkedsudvalget i Køge, formand Lissie Kirk
Køge Kommunes Handicapråd v. Lars Kunov
LEV, Landsforeningen Evnesvages Vel v/ Thomas Gruber
Tilsynsrapporterne
fra 2014 til 2019 kan læses på Agerbækhuses hjemmeside.
Høringssvar
fra Handicapråd, Pårørenderåd samt ledere og medarbejdere (MLU) kan læses under referat
fra Køge Kommunes Social- og Arbejdsmarkedsudvalgsmøde d. 09.09 2019.
Vedhæftet:
”I dlæg dialog øde . .
” og ”Vigtige pu kter dialog øde . .
”Pårøre derådets opsa li g . .
og ”Pårøre derådet dialog øde . .
”LEVBladet
skarp kritik. 05-09-
” og ”LEV Brev til Køge Ko
u es borg ester . .
”Høri gssvar, Pårøre derådet . .
” og ”Budget
-
, . .
”Besparelser Køge Ko
u e
og
”Besparelser Køge Ko
u e
levle
Sendt fra
Mail
til Windows 10