BEDRE BALANCE 2019 . FAKTAARK – GENERELT
Bedre Balance
Vi ønsker et enstrenget udligningssystem!
Bedre Balance
Vi ønsker et enstrenget udligningssystem!
Det kommunale udligningssystem skal sikre, at kommu-
et væsentligt lavere niveau i provinsen. Hovedstadsudlig-
Det
samme service ved nogen-
s al si
ningen
ommunerne
at dele landets kommuner i et
ser i e ved no-
kommunale udlignings
tem
re, at
er med til
kan levere nogenlunde samme
A-hold
i
nerne kan levere nogenlunde
genlunde samme bes atningsni eau på t ær af landet.
lunde samme beskatningsniveau på tværs af landet.
hovedstaden og et
B-hold
i provinsen.
Formålet opfyldes ikke i dag. Hovedstadsudligningen
i pro insen. Ho edstadsudligningen er med til at dele landet
et æ entligt la ere ni eau
hold
ho edstaden og
et B-hold
giver et højt udligningsniveau i
i
hovedstadsområdet og
i pro insen.
Formålet opf ldes i
e i dag. Ho edstadsudligningen gi er et højt udligningsni eau i hovedstadsområdet og
ommuner i et
A-
Hovedstadsudligningen er blandt de væsentligste årsager til, at:
• Det faktiske
beskatningsniveau er
1,25%-point
lavere
i hovedstaden end i
provinsen. Forskellen
har været stigende siden
kommunalreformen i
2007.
1,40%
Hovedstadsudligningen er blandt de æ entligste år ager til, at:
•
Det fakti e bes atningsni eau er
1,25 %-point
la ere i hovedstaden end i provin en. For
æret stigende siden kommunalreformen i 2007.
ellen har
1,20%
1,04
Merbeskatningspct. i provinsen
1,00%
1,14
1,19 1,20
1,24 1,25 1,25 1,25
0,80%
0,57
0,46 0,46
0,39
0,40%
0,61 0,64
0,60%
Borgerne i hovedstaden
betaler 1,25% mindre i
kommuneskat, end borgerne
i provinsen.
0,20%
0,00%
2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020
Kilde: Social- og Indenrigsmini teriet nøgletal - be
- beskatningsniveau 2007-2020.
Kilde: Social- og Indenrigsministeriets nøgletal
atningsni eau 2007-2020.
Serviceudgifterne er væsentligt lavere pr. person i pro-
Ser i eudgifterne er æ entligt lavere pr.
vinsen end i
per on i pro insen end i ho edstads ommu-
hovedstadskommunerne.
• Udgifterne til
•
børnepasning
til børnepasning er 28 %
Udgifterne
er 28 % højere pr. barn
højere pr. barn
i hovedstaden end i provinsen.
i ho edstaden end i
provinsen.
• Udgifter til folkeskolen er
til fol
% højere
er 11 % højere
•
Udgifter
11
es olen
pr. barn
pr.
provinsen.
i hovedstaden end i
barn i hovedstaden end i pro in-
en.
• Udgifter pr. ældre er 13 % højere
er 13 % højere i
end
•
Udgifter pr. ældre
i hovedstaden
hovedstaden end i provinsen.
i provinsen.
nerne.
1,4
1,3
1,2
1,1
1,0
0,9
0,8
0,7
Serviceudgifter pr. person
Provins
Hovedstad
Ovenstående forskelle kan ikke forklares med forskellen
O enstående for elle kan i e for lares med
i baggrundsvariable.
for
ellen i baggrunds ariable.
Dagtilbud pr. 0-5 årige,
budget 2018
Folkeskole pr. elev,
regnskab 2017
Kilde: KL's kommunalstatistiske meddelelser, indekseret ift. udgiftsniveau i provinsen.
Kilde: KL’s kommunalstatistiske meddelelser, indekseret ift. udgiftsniveau i provinsen.
Ældreomsorg pr. 65+
årige,
budget 2018
Et lavere udligningsniveau i provinsen giver ikke mening, når:
•
Et lavere udligningsni eau i provinsen gi er i
e mening, når:
Der er større udgiftsbehov i provinsen
end i hovedstadsområdet, både i forhold til alder betin-
gede udgifter
i provinsen
end i hoved-
• De fleste fattige
af udgift beho , som
provinsen
• Der er større udgiftsbehov
eller sociale udgifter. Det viser ministeriet opgørel er
kommuner ligger i
er grundla-
– i den
get
i forhold til aldersbetingede udgif-
stadsområdet, både
for udligningen.
fattigste halvdel af landets kommuner ligger kun ganske
ter og sociale
•
udgifter. Det
fattige kommuner
opgørelser
få
den fattigste hal del
– før udligning. Efter udligning
De
fleste
viser ministeriets
ligger i provinsen
–
i
i
hovedstadsområdet
af landet kommuner ligger
un
er grundlaget for udligningen.
af udgiftsbehov, som
gans e få i hovedstadsområdet – før udligning. Efter udligning ligger ingen ho edstads
fattigste halvdel.
ligger ingen hovedstadskommuner i den
ommu-
ner i den fattigste hal del.
På den baggrund foreslår Bedre Balance
et enstrenget udligningssystem,
h or alle kommuner omfattes af