Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del Bilag 66
Offentligt
2113009_0001.png
KERNEPROBLEMSTILLINGEN: Familielovgivningen og statslige tilskud
Ros til det nye familieretshus som er en god start
Familielovgivningen bygger stadig historisk på en forælder i en verden, hvor børn lever med to
I en åben verden med fuld information er lige muligheder den eneste vej som udgangspunkt
Familielovgivningen svarer til en kvinde der læser på Uni der ikke må gå til eksamen
Det bedste for børnene er far og mor
som udgangspunkt
Forslag 1. Digital post
Alle 1.1 millioner børns fædre har oplevet offentlige informationer de ikke modtager
Data mangler i cpr. - ministerierne ved det, men vil ikke tage ansvaret
Der kan ikke i Danmark laves en liste over alle børn under 18 år i forhold til forældremyndighed og
orienteringsret. Det er statsligt ansvar at alle systemer nemt kan læse data et sted
Starter vi med diskrimination kan der aldrig skabes succes!
Forslag 2. Bopæl og samværsforældre
320.000 børn lever i dag ikke sammen med far og mor
Det er ikke tilladt forvaltning at forskelsbehandle så stor en befolkningsgruppe
Der er forskel på rettigheder, procestid og barnets økonomi i samme situation
Det er ikke muligt for forældre selv at fordele barnets ophold og økonomi cpr lovens §8 stk. 1
Barnet skal i henhold til cpr §8 stk. 1 have bopæl hvor det opholder sig mest
Det betaler sig at få bopælen, hvilket i dag formentlig skaber de fleste familiekonflikter
Børns bopæl hos far er derfor på niveau med 1980
det er dokumenteret kønsdiskrimination
Forslag 3. Statslig finansiering
Mor og barn organisationerne er statsligt finansieret med (vel 100:1) i forhold til fædre og børn
Foreningen Far modtager 230.000 kr. i 2019 i forhold til 10-30 mio. til hver af Børns vilkår, Kvinfo og
mødrehjælpen i statslig støtte. Det er en umulig opgave for børn og fædre!
Det har betydning for familielovgivningen og børns sundhed i dag!
Forslag 4. Offentlig sagsbehandling
Følg barnet og oplev processen med alt for mange mennesker og enheder!
Forskningen og kulturen dokumenterer at fælles forældreskab er bedst for børn
Kernefamilier og 7/7 ordninger er som udgangspunkt bedst for børns mentale sundhed
Fædrene møder stort set kun kvinder i systemet (85-95% er ofte tallet på børneområdet)
Børn og fædre mister kontakt uden saglig grund
der er utallige eksempler på diskrimination
Belønningen sker af køn i stedet for adfærd, hvorved systemet nemt kan snydes
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 66: Henvendelse af 26/11-19 fra Foreningen Far om ønske om foretræde vedrørende familielovgivning
2113009_0002.png
Forslag 5. Fædrebarsel
Fædre orlov handler om rettigheder, familieøkonomi og informering / kultur
Det har betydning om fædre og børn har rettigheder jfr. barselsbekendtgørelsen §8 stk. 2
Giv barnet 3 måneders orlov med hver forælder og giv forældrene 6 måneder til frit valg.
Det vil have betydning for børns sundhed, folkesundheden og besparelser på socialudgifterne
Hensigten med udvidelse af orlov var at barnet oplevede orlov med begge forældre
Fædre der ønsker orlov før barnet fylder 9 år er skakmat, hvis mor siger nej.
Det er pinligt EU skal klare sagen i Danmark
Forslag 6. Barnets økonomi
Det betaler sig at få bopælen, hvilket i dag formentlig skaber de fleste familiekonflikter
Fattige samværsforældre der mister job eller bliver syge har ikke råd til at se deres børn
Indtægter og udgifter fordeles 50%/50% ved ligeværdigt forældreskab eller på samværsdage
Velfærdsydelser tildeles efter behov, i stedet for barnets bopæl
Forslag 7. Vold mod børn og fædre
Foreningen Far og ikke lev uden vold står med de voldsramte fædre
Lev uden vold er 4 kvindeorg som har
”købt
sig” til mandecenteret (udbetaler mio. i udbytte)
De over 10.000 voldsramte fædre opsøger Foreningen Far
De har ingen mulighed for at anmelde volden, da de herved mister deres børn
Der er rigtige, forkerte og falske sager
Foreningen Far har ingen midler til at hjælpe
Senest er statslig støtte til retshjælp og samtalegrupper afvist, fordi bl.a. mødrehjælpen, danner og
dansk kvindesamfund har retshjælp i København og der ikke var flere penge.
ANBEFALING
Forslag 1: Opdater cpr registret med data, så alle systemer kan læse nemt et sted
Forslag 2: Afskaf bopæl og samværsbegrebet. Det er ikke tilladt forvaltning
Forslag 3: Statslig støtte til Foreningen Far i lighed med Kvinfo, børns vilkår og mødrehjælpen har betydning
Forslag 4: Forebyggelse i kernefamilierne og 7/7 ordninger som udgangspunkt er bedst for børn som helhed
Forslag 5: Giv barnet 3 måneders orlov med begge forældre og forældrene 6 måneder til frit valg
Forslag 6: Fordel barnets indtægter/udgifter 50/50 ved fælles forældreskab og sociale ydelser efter behov
Forslag 7: Beløn god adfærd i stedet for køn
sørg for finansiering til Foreningen Far for forebyggelse!
På vegne af Foreningen Far
Jesper Lohse, Landsformand
[email protected]
Mobil 26229730
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 66: Henvendelse af 26/11-19 fra Foreningen Far om ønske om foretræde vedrørende familielovgivning
2113009_0003.png
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 66: Henvendelse af 26/11-19 fra Foreningen Far om ønske om foretræde vedrørende familielovgivning
2113009_0004.png
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 66: Henvendelse af 26/11-19 fra Foreningen Far om ønske om foretræde vedrørende familielovgivning
2113009_0005.png
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 66: Henvendelse af 26/11-19 fra Foreningen Far om ønske om foretræde vedrørende familielovgivning
2113009_0006.png