Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del Bilag 61
Offentligt
2109119_0001.png
 
Notat 
Dato:   8. november 2019 
 
 
Vedr.:  Fastspænding af demenspatienter på plejehjem 
 
 
Alzheimerforeningen  har  i  efteråret  2019  foretaget  en  undersøgelse,  hvor  alle  landets 
kommuner er blevet spurgt ind til deres praksis for brug af fastspænding af patienter på 
plejehjem i kommunen.  
 
Servicelovens § 128 giver tilladelse til fastspænding af patienter for at hindre fald, når ”der 
er nærliggende risiko for, at en person udsætter sig selv for at lide væsentlig personskade”. 
Paragraffen har været omdiskuteret flere gange, bl.a. i 2014, hvor en 85‐årig kvinde med 
demens blev fundet livløs i en sele efter flere timer uden opsyn. Hun døde kort tid efter af 
sine  skader.  I  den  følgende  tid  modtog  Alzheimerforeningen  flere  beretninger  fra 
demenskoordinatorer og pårørende til personer med demens, som fortalte om lignende 
sager: En kvinde fra Viborg overlevede efter at være fundet livløs og blå i hovedet med 
selen oppe omkring halsen, og en kvinde fra Skive blev fundet død på samme måde. Der 
har været tilsvarende dødsfald i 2005 i Brønderslev og i 2000 på Frederiksberg Hospital.
1
 
Det seneste eksempel, som viser faren ved brug af en stofsele til at fastspænde borgere i 
en seng, er fra Thisted 2019, hvor Kamma, en 88‐årig kvinde, har været fastspændt fra maj 
til  september.  Her  vurderede  Ankestyrelsen,  at  betingelserne  for  anvendelse  af  stofsele 
ikke er opfyldt. Fastspændingen var derfor ulovlig.   
Alzheimerforeningen  har  kontaktet  alle  danske  kommuner  for  at  afdække  brugen  af 
stofseler  til  seng  og  spurgt  ind  til  interne  retningslinjer  for,  hvordan  de  anvendes. 
Undersøgelsen viser, at der er store forskelle kommunerne imellem: 
En fjerdedel af kommunerne tillader stadig fastspænding til seng 
I 26% af kommunerne er der stadig mulighed for at søge kommunalbestyrelserne om 
tilladelse til at fastspænde en borger til en seng med en stofsele.  
Enkelte  kommuner  har  krav  om  fast  vagt  ved  fastspænding  til  seng,  og  nogle  har 
restriktioner for, hvor ofte vedkommende må ligge uden opsyn.  
 
Som tidligere nævnt er fastspænding forbundet med risiko for kvælningsdød, hvis ikke 
der er en fast vagt tilknyttet. Flere kommuner påpeger, at de er endt med at stoppe 
fastspænding til seng grundet deres regler om fast vagt – i stedet for at bruge begge 
dele, vælger de blot at lade en person holde vagt.  
  
                                                            
1
 Eksemplerne er dokumenterede i mails sendt til Alzheimerforeningen.  
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 61: Henvendelse af 19/11-2019 fra Alzheimerforeningen om forslag til forbud mod fastspænding i seng
2109119_0002.png
Mange kommuner har begrænset deres brug af fastspænding ud over det, som  
serviceloven tillader 
Tre  fjerdedele  af  kommunerne  har  valgt  selv  at  regulere  området  udover,  hvad 
serviceloven tillader: 38 % af respondenterne har valgt, at de ikke bruger fastspænding 
overhovedet, og 36 % har besluttet, at de giver tilladelse til at bruge en stofsele til stol 
og/eller kørestol, men ikke til en seng. 
 
Flere af de kommuner, som har besluttet sig for ikke at give mulighed for at fastspænde 
borgere til sengen, vurderer, at det er forbundet med for stor risiko og refererer direkte 
til sagen i Aalborg i 2014:   
 
"Vi anvender ikke stofseler til sengeliggende borgere. Vi drøftede sagen 
efter den frygtelige ulykke i Aalborg for år tilbage og blev enige om ikke 
at anvende disse overhovedet" 
 
”Vi bruger sagen fra Aalborg som argument for, at det ikke er muligt at 
fastspænde til seng. Der har i mange år ikke været givet tilladelse, men 
det  er  ikke  politisk  besluttet.  Personalet  er  blevet  spurgt,  og  de  kunne 
heller ikke finde på at fastspænde til seng, sagde de.” 
 
Ovenstående citater er udtalelser fra demenskoordinatorer i to af de fire kommuner, 
som fortæller, at de som direkte konsekvens af Aalborgsagen i 2014 besluttede ikke at 
bruge fastspænding.  
 
I stedet for fastspænding bruger kommunerne andre metoder. Bl.a. nævnes forskellige 
redskaber,  for  eksempel  madrasser  på  gulvet,  sensorer  og  sengealarmer  samt 
pædagogiske  redskaber  som  Marte  Meo.  Dette  er  redskaber  og  metoder,  som 
Alzheimerforeningen foreslår, at kommunerne vælger i stedet for fastspænding. 
 
Kort om undersøgelsen 
Alzheimerforeningen  har  kontaktet  alle  98  danske  kommuner  per  telefon  eller  mail. 
Heraf har 56 kommuner, svarende til 57%, svaret på henvendelsen. Undersøgelsen har 
givet følgende resultater: 
 
38% af respondenterne tillader ikke fastspænding i nogen tilfælde 
36% af respondenterne tillader fastspænding, men ikke fastspænding til seng 
27% af respondenterne begrænser sig ikke ud over Serviceloven og tillader derfor 
fastspænding