Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del Bilag 61
Offentligt
2109118_0001.png
 
 
 
Kære Astrid Krag 
 
Historien om Kamma, der i strid med servicelovens regler i mere end fire måneder lå ulovligt 
fastspændt til sin seng med en blød stofsele, er hjerteskærende.  
 
Hvordan kunne det ske, at en kommune på trods af henvendelser fra pårørende, Alzheimerfor‐
eningen og flere mediers omtale igennem så mange måneder kunne forvalte servicelovens be‐
stemmelser så skævt og til så stor gene for personen? Er det et enkeltstående tilfælde, og vil det 
kunne ske i andre kommuner? Vil andre kommuner også kunne forvalte servicelovens regler om 
magtanvendelse lige så forkert, i lige så lang tid og med lige så alvorlige konsekvenser for andre 
demenspatienter? 
 
Alzheimerforeningen har stillet disse spørgsmål til samtlige kommuner i Danmark. Vi har 
spurgt, om kommunerne anvender bløde stofseler til fastspænding af patienter med demenssyg‐
dom, og vi har spurgt til, hvilke retningslinjer kommunerne har for brug af bløde stofseler.  
 
56 ud af 98 kommuner har svaret på vores henvendelse, og en gennemgang af svarene viser, at 
tre ud af fire kommuner slet ikke længere tillader brug af bløde stofseler til at spænde demens‐
patienter fast til sengen. Flere kommuner henviser i den forbindelse til et alvorligt dødsfald på et 
plejehjem i Aalborg, hvor en 85‐årig kvinde i 2014 blev kvalt og døde af den bløde stofsele, hun 
på ulykkelig vis havde fået viklet om bryst og hals. 
 
Men desværre viser rundspørgen, at hver fjerde kommune fortsat tillader brug af bløde stofseler 
til at spænde demenspatienter fast til deres seng. Kommunerne henholder sig til servicelovens 
bestemmelser, der, som du ved, tillader, at en demenspatient fastspændes til sin seng med bløde 
stofseler i helt op til 18 måneder efter kommunalbestyrelsens afgørelse, før behovet for fast‐
spændingen ifølge bekendtgørelsen senest skal revurderes.  
 
18 måneder er lang tid – især hvis fastspændingen ikke er lovlig.  
 
Sagen fra Thisted kommune vil derfor i princippet kunne gentage sig, fordi serviceloven fortsat 
tillader fastspænding til seng ved hjælp af bløde stofseler, og fordi der ikke automatisk føres uaf‐
hængig kontrol med, om kommunerne i hvert enkelt tilfælde overholder servicelovens bestem‐
melser. I Kammas tilfælde mente kommunen således selv, at det var fuldt lovligt at spænde 
hende fast til sengen med en blød stofsele. Det var først, da Kammas pårørende – endda efter to 
forsøg – fik Ankestyrelsen til at tage sagen op, at ulovlighederne ophørte. 
 
 
 
Alzheimerforeningen, Løngangstræde 25, 1468 København K 
tlf.: 3940 0488, e‐mail: post@alzheimer,dk; hjemmeside: www.alzheimer.dk 
Social‐ og indenrigsminister Astrid Krag 
Holmens kanal 22 
1060 København K 
 
 
             København, den 18. november 2019 
 
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 61: Henvendelse af 19/11-2019 fra Alzheimerforeningen om forslag til forbud mod fastspænding i seng
2109118_0002.png
 
Alzheimerforeningen har ingen grund til at tro, at kommunerne generelt ikke vil overholde lo‐
ven. Men vi har desværre eksempler på, at det sker – også selvom kommunen bliver gjort op‐
mærksom på deres ulovlige praksis. Reglerne om magtanvendelse er komplicerede, og som ek‐
semplet fra Thisted Kommune viser, er der kommuner, som er i tvivl om, hvordan reglerne skal 
forvaltes i praksis.  
 
Dette forhold er efter Alzheimerforeningens vurdering ikke betryggende – især ikke for de de‐
menspatienter, der risikerer at blive spændt fast til deres seng med alvorlig risiko for at miste 
livet.  
 
Alzheimerforeningen vil derfor opfordre dig til helt at fjerne kommunernes mulighed for at 
spænde demenspatienter fast til deres seng med en blød stofsele. Vi synes, at tvivlen skal 
komme demenspatienten ‐ og ikke kommunen – til gavn, og vi ved fra vores undersøgelse, at de 
fleste kommuner allerede i dag ikke tillader fastspænding til seng ved hjælp af bløde stofseler. 
Det kan således lade sig gøre at give den nødvendige omsorg og pleje uden. Vi foreslår på den 
baggrund, at du indfører samme bestemmelser i serviceloven som i sundhedsloven og  
 
helt forbyder brug af fastspænding af demenspatienter til seng ved hjælp 
af bløde stofseler. 
 
Vi håber, at du på denne måde vil medvirke til helt at fjerne enhver tvivl om, at demenspatienter 
selvfølgeligt ikke må spændes fast til deres seng ‐ heller ikke ved hjælp af en blød stofsele. 
 
Har du spørgsmål eller kommentarer til vores forslag, står vi naturligvis til rådighed herfor. 
 
 
Med venlig hilsen 
  
                
 
Birgitte Vølund 
 
                       Nis Peter Nissen 
Landsformand 
 
 
Direktør 
Alzheimerforeningen 
 
 
Alzheimerforeningen 
 
cc.: Sundheds‐ og Ældreminister Magnus Heunicke 
       Folketingets Social‐ og Indenrigsudvalg 
       Folketingets Sundheds‐ og Ældreudvalg 
 
Bilag: Alzheimerforeningens notat af 8. november 2019 om fastspænding af demenspatienter på 
plejehjem 
 
Alzheimerforeningen, Løngangstræde 25, 1468 København K 
tlf.: 3940 0488, e‐mail: [email protected]; hjemmeside: www.alzheimer.dk