Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del Bilag 58
Offentligt
2105058_0001.png
Social- og Indenrigsministeriet
Socialjura og International
Sagsnr. 2019-4169
13-11-2019
Forslag
til
Lov om ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område
(Ankestyrelsens sammensætning og behandling af sager om uenighed mellem kommuner m.v.)
§1
I lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, jf. lovbekendtgørelse nr. 826 af 16.
august 2019, som ændret ved § 8 i lov nr. 1430 af 5. december 2018, § 2 i lov nr. 498 af 1. maj
2019, § 3 i lov nr. 550 af 7. maj 2019 og § 14 i lov nr. 551 af 7. maj 2019, foretages følgende
ændringer:
1.
I
§ 14, 1. pkt.,
indsættes efter »modtager«: »helbredstillæg eller«.
2.
I
§ 43, stk. 1, 1. pkt.,
udgår », lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel«.
3.
§ 52, stk. 1, nr. 2
og
3,
ophæves, og i stedet indsættes:
»2) Fagbevægelsens Hovedorganisation.«
Nr. 4 og 5 bliver herefter nr. 3 og 4.
4.
I
§ 52 a
indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:
»Stk. 3.
Ankestyrelsen træffer afgørelse uden medvirken af beskikkede medlemmer i sager
omfattet af § 61 om uenighed mellem kommuner, jf. dog § 52 c.«
Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 4 og 5.
5.
I
§ 52 a, stk. 4,
der bliver stk. 5, ændres »stk. 1, stk. 2, 1. pkt., og stk. 3« til: »stk. 1, stk. 2, 1. pkt.,
og stk. 4«.
6.
I
§ 52 c, stk. 1,
ændres »§ 52 a, stk. 1 eller 3,« til: »§ 52 a, stk. 1, 3 eller 4,«.
7.
I
§ 52 c, stk. 2,
ændres »§ 52 a, stk. 1,« til: »§ 52 a, stk. 1 og 3,«.
8.
I
§ 59 a, stk. 4, nr. 2,
og
stk. 5,
ændres »Landsorganisationen i Danmark« til: »Fagbevægelsens
Hovedorganisation«.
9.
I
§ 59 a, stk. 6,
ændres »§ 52 a, stk. 4,« til: »§ 52 a, stk. 5,«.
1
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 58: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Ankestyrelsens sammensætning og behandling af sager om uenighed mellem kommuner m.v.), fra social- og indenrigsministeren
2105058_0002.png
10.
I
§ 59 b, stk. 4,
to steder i
stk. 5
og i
stk. 6
ændres »Landsorganisationen i Danmark« til:
»Fagbevægelsens Hovedorganisation«.
11.
I
§ 61
indsættes efter »Ankestyrelsen«: », der træffer afgørelse i sagen«
12.
I
§ 61
indsættes som
2. pkt.:
»§ 68, stk. 2, finder ikke anvendelse.«
13.
I §
61
indsættes som
stk. 2:
»Stk. 2.
Social- og indenrigsministeren kan fastsætte regler om, at kommunalbestyrelsen skal
benytte et særligt skema ved indsendelsen af sager til Ankestyrelsen efter stk. 1. Ministeren kan
fastsætte nærmere regler herom.«
14.
I
§ 81, 1. pkt.,
ændres »Chefen for Ankestyrelsen« til: »Direktøren for Ankestyrelsen«.
15.
§ 81, nr. 3 og 4,
ophæves, og i stedet indsættes:
»3) Fagbevægelsens Hovedorganisation og«.
Nr. 5 bliver herefter nr. 4.
16.
I
§ 84, stk. 2,
ændres »§ 82, stk. 2,« til: »§ 82, stk. 3,«.
§2
Loven træder i kraft den 1. juli 2020.
2
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 58: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Ankestyrelsens sammensætning og behandling af sager om uenighed mellem kommuner m.v.), fra social- og indenrigsministeren
2105058_0003.png
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Med lovforslaget foreslås enkelte ændringer og præciseringer i reglerne om Ankestyrelsens
funktion som tvistløsningsorgan i sager om uenighed mellem kommuner om deres forpligtelser, jf.
lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (herefter retssikkerhedsloven), jf.
lovbekendtgørelse nr. 826 af 16. august 2019 med senere ændringer. Lovforslaget har til formål at
fastsætte, at sager om uenighed mellem kommuner, som det hidtil har været praksis, skal kunne
behandles administrativt i Ankestyrelsen, dvs. uden medvirken af beskikkede medlemmer, og at
tydeliggøre at Ankestyrelsen som hidtil træffer afgørelse i sådanne sager.
Som følge af, at Landsorganisationen i Danmark og Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd er fusioneret i Fagbevægelsens Hovedorganisation, foreslås konsekvensændringer i
retssikkerhedsloven med hensyn til de organisationer, der indstiller medlemmer til Ankestyrelsen,
Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg og Det Rådgivende Praksisudvalg.
Lovforslaget indeholder derudover enkelte redaktionelle ændringer.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Ankestyrelsens afgørelser om uenighed mellem kommuner
2.1.1. Gældende ret
Retssikkerhedslovens kapitel 3 indeholder regler om, hvilken kommune der skal yde og finansiere
hjælp efter den sociale lovgivning. Hovedreglen er, at en borgers opholdskommune har pligt til at
yde hjælp. Opholdskommunen er den kommune, hvor borgeren har bopæl eller sædvanligvis
opholder sig. Som undtagelser hertil findes dog i retssikkerhedslovens § 9 c regler om, at borgeres
aktuelle opholdskommune i nærmere angivne tilfælde har ret til at få refunderet sine udgifter fra
borgerens tidligere opholdskommune (mellemkommunal refusion), ligesom der i
retssikkerhedslovens §§ 9 og 9 a er undtagelsestilfælde, hvor en tidligere opholdskommune
forbliver såvel handlekommune (den kommune der har pligt til at træffe afgørelse om og levere
hjælp) og betalingskommune (den kommune, der finansierer hjælpen) efter lov om social service.
Der kan opstå uenighed mellem kommuner om, hvilken kommune der efter disse regler har pligt til
at handle og betale, herunder ikke mindst om betingelserne for mellemkommunal refusion er
opfyldt.
I retssikkerhedslovens § 60, stk. 1, er det fastsat, at når det fremgår af lovgivningen, kan
kommunalbestyrelsens afgørelser indbringes for Ankestyrelsen.
I retssikkerhedslovens § 61 er det fastsat, at hvis der opstår uenighed mellem kommuner om deres
forpligtelser, kan sagen indbringes for Ankestyrelsen. Bestemmelsen har været gældende siden
retssikkerhedslovens ikrafttræden den 1. juli 1998, idet afgørelsesinstansen dog er ændret fra det
relevante regionale sociale nævn til Ankestyrelsen i forbindelse af reformen af klagesystemet ved
lov nr. 493 af 21. maj 2013, hvor de sociale nævn blev nedlagt. Det fremgår af bemærkningerne til
lovforslaget til retssikkerhedsloven, jf. Folketingstidende 1996-97, tillæg A, side 4896, at
bestemmelsen svarer til bl.a. § 16 i den tidligere lov om social bistand. Heri var fastsat, at uenighed
3
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 58: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Ankestyrelsens sammensætning og behandling af sager om uenighed mellem kommuner m.v.), fra social- og indenrigsministeren
2105058_0004.png
mellem kommuner om deres forpligtelser efter loven blev afgjort af det sociale ankenævn i den
kommune, som den kommune, som forpligtelsen blev gjort gældende imod, hørte under.
§ 61 er placeret i retssikkerhedslovens kapitel 10 under overskriften ”Almindelige klageregler” og
underoverskriften ”Klageadgang”, men i en særskilt bestemmelse ved siden af den almindelige
regel om klageadgang.
Ankestyrelsen kan således efter retssikkerhedslovens § 61 træffe afgørelse, hvor der er uenighed
mellem kommuner om deres forpligtelser. Det drejer sig navnlig om sager, hvor kommuner er
uenige om spørgsmål om opholdskommune, hvilken kommune, der har pligten til at yde hjælp, og
om mellemkommunal refusion.
Om Ankestyrelsens afgørelser er det i retssikkerhedslovens § 52 a, stk. 1, i kapitel 9 om
Ankestyrelsen, fastsat, at Ankestyrelsen træffer afgørelse uden medvirken af beskikkede
medlemmer i sager om klage over kommunalbestyrelsens afgørelser, når det er fastsat ved lov, at
sagerne kan påklages til Ankestyrelsen. I sager, der ikke er omfattet af retssikkerhedslovens § 52 a,
træffes afgørelse som udgangspunkt på et møde med deltagelse af beskikkede medlemmer efter
regler fastsat i retssikkerhedslovens §§ 52 b-56. Herunder gælder efter retssikkerhedslovens § 52 c,
at når Ankestyrelsen skønner, at en sag omfattet af § 52 a, stk. 1, har principiel eller generel
betydning, træffes afgørelse i sagen på et møde efter reglerne om udvidet votering, jf. § 55, stk. 2,
hvor der i mødet deltager to beskikkede medlemmer og to ankechefer, hvoraf den ene er formand.
I retssikkerhedslovens almindelige klageregler er det i § 66 fastsat, at inden en klage behandles, skal
den myndighed, der har truffet afgørelsen, vurdere, om der er grundlag for at give klageren helt
eller delvist medhold. Klagen skal derfor afleveres til den myndighed, som har truffet afgørelsen.
Kan myndigheden ikke give klageren medhold, sendes klagen med begrundelse for afgørelsen
videre til klageinstansen.
En klage over en afgørelse truffet af en kommunalbestyrelse skal derfor indgives til denne
kommune. Retssikkerhedslovens § 66, stk. 2, bemyndiger social- og indenrigsministeren til at
fastsætte regler om, at kommunen skal benytte et særligt skema som led i genvurderingen.
I retssikkerhedslovens § 74 findes endvidere en bemyndigelse for social- og indenrigsministeren til
efter forhandling med beskæftigelsesministeren og sundheds- og ældreministeren at fastsætte regler
for behandling af klagesager, herunder også regler om tidsfrister for indsendelse og videresendelse
af klager.
Social- og indenrigsministeren har med hjemmel i bemyndigelsen i retssikkerhedslovens § 66
fastsat i § 13 i bekendtgørelse nr. 227 af 11. marts 2019 om retssikkerhed og administration på det
sociale område (herefter retssikkerhedsbekendtgørelsen), at kommunalbestyrelsen ved indsendelse
af genvurderingen af en klagesag skal benytte et ankeskema, der er udarbejdet af Ankestyrelsen.
Formålet med skemaet er dels at understøtte, at de relevante oplysninger og akter indsendes
samtidig, dels at effektivisere registreringen af klagen i Ankestyrelsen og dermed at optimere
sagsbehandlingen og ressourceforbruget i Ankestyrelsen og i kommunerne.
Efter retssikkerhedslovens § 67 skal klage til Ankestyrelsen ske inden 4 uger efter, at klageren har
fået meddelelse om afgørelsen.
Ankestyrelsens afgørelse efter retssikkerhedslovens § 68 kan gå ud på afvisning, stadfæstelse,
hjemvisning, ophævelse eller ændring af den afgørelse, der er klaget over.
4
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 58: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Ankestyrelsens sammensætning og behandling af sager om uenighed mellem kommuner m.v.), fra social- og indenrigsministeren
2105058_0005.png
Ankestyrelsen har hidtil i sager om uenighed mellem kommuner i praksis fungeret som klageinstans
og har behandlet sådanne sager som en efterprøvelse af en afgørelse, som én kommune har truffet
over for en anden kommune.
Ankestyrelsen har behandlet sagerne på samme måde som klager indbragt efter
retssikkerhedslovens § 60, dvs. hvor en kommune har truffet en afgørelse med en borger som
modtager.
Praksis har således været, at kommune A skulle fremsætte et krav over for kommune B, hvorefter
kommune B skulle træffe en afgørelse over for kommune A om, hvorvidt kommune B kunne
imødekomme kravet. Afgørelsen skulle indeholde begrundelse og klagevejledning. Kommune A
kunne klage over afgørelsen til Ankestyrelsen, og kommune B skulle genvurdere afgørelsen efter
retssikkerhedslovens § 66 og anvende et ankeskema ved indsendelsen af genvurderinger til
Ankestyrelsen. Klagefristen på fire uger i retssikkerhedslovens § 67 blev anvendt.
Ankestyrelsen har herefter på grundlag af klagen foretaget en efterprøvelse af kommunens
afgørelse, og resultatet af styrelsens afgørelse har været stadfæstelse, hjemvisning, ophævelse eller
ændring af afgørelsen.
Vestre Landsret har imidlertid ved en dom af 16. december 2015 optrykt i Ugeskrift for Retsvæsen
2016, side 1339 fastslået, at Ankestyrelsen i sager om uenighed mellem kommuner om deres
forpligtelser ikke fungerer som en almindelig klageinstans, men som et tvistløsningsorgan.
Landsretten har i den forbindelse konstateret, at dette støttes af, at kommunerne som sideordnede
forvaltningsmyndigheder ikke har adgang til at træffe bindende forvaltningsafgørelser i forhold til
hinanden.
Dommen ændrer ikke ved, at Ankestyrelsen efter retssikkerhedslovens § 61 kan træffe afgørelse i
sager om uenighed mellem kommuner om deres forpligtelser. Dommen indebærer imidlertid, at
Ankestyrelsen ikke skal behandle sådanne sager, som om den ene kommune har truffet en bindende
afgørelse i forhold til den anden.
Klagefristen i retssikkerhedslovens § 67 og genvurderingsreglen i retssikkerhedslovens § 66 kan
således ikke anvendes, ligesom Ankestyrelsens afgørelse ikke kan gå ud på stadfæstelse,
hjemvisning, ophævelse eller ændring af den afgørelse, der er klaget over, jf. retssikkerhedslovens §
68. Det skyldes, at indholdet af disse bestemmelser er knyttet direkte til tidspunktet for eller
indholdet af en konkret afgørelse truffet af en kommunalbestyrelse, mens Ankestyrelsens
behandling af en sag om uenighed mellem kommuner ifølge dommen ikke er en efterprøvelse af en
afgørelse.
Ankestyrelsen kan træffe afgørelse i tvisterne med angivelse af resultatet. Kommuner, der ikke er
enige i Ankestyrelsens konkrete afgørelse, kan som hidtil anlægge retssag mod hinanden om kravet.
Ankestyrelsen er ikke rette sagsøgte i disse sager. Det følger dog af Højesterets dom af 15. oktober
2002 optrykt i Ugeskrift for Retsvæsen 2003, side 71, at det ikke er udelukket i visse tilfælde at
anlægge sag mod Ankestyrelsen, herunder i tilfælde, hvor en af parterne gør gældende, at
afgørelsen er ugyldig som følge af sagsbehandlingsfejl eller lignende.
Ankestyrelsen har anmodet kommunerne om på frivillig basis at indsende sager efter
retssikkerhedslovens § 61 med anvendelse af et skema til indbringelse af uenighed mellem
kommunerne med henblik på, at styrelsen som hidtil allerede ved indbringelsen får de relevante
5
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 58: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Ankestyrelsens sammensætning og behandling af sager om uenighed mellem kommuner m.v.), fra social- og indenrigsministeren
2105058_0006.png
oplysninger og dokumenter til behandling af sagen. Skemaet er tilgængeligt for kommunerne på
Ankestyrelsens hjemmeside.
2.1.2 Social- og Indenrigsministeriets overvejelser
For at undgå tvivl om karakteren af Ankestyrelsens behandling af sager om uenighed mellem
kommuner bør det fremgå udtrykkeligt af loven, at Ankestyrelsen træffer afgørelse i sådanne sager.
Det fremgår dermed klart, at resultatet af Ankestyrelsens behandling af sagen er bindende for
parterne. Dette svarer til, hvad der også hidtil har været gældende ret, jf. f.eks. Højesterets dom af
28. juni 2019 optrykt i Ugevæsen for Retsvæsen 2019, side 3264.
Kommunerne kan som hidtil anlægge sag imod hinanden ved domstolene, hvis de ikke er enige i
Ankestyrelsens afgørelse. Det følger dog af Højesterets dom gengivet i UfR 2003.71H, at det ikke
er udelukket i visse tilfælde at anlægge sag mod Ankestyrelsen, herunder i tilfælde, hvor en af
parterne gør gældende, at afgørelsen er ugyldig som følge af sagsbehandlingsfejl eller lignende.
Det vurderes endvidere hensigtsmæssigt, at Ankestyrelsen som efter hidtidig praksis kan behandle
sager om uenighed mellem kommuner administrativt, det vil sige uden medvirken af beskikkede
medlemmer.
Endelig vurderes det hensigtsmæssigt, at reglen om brug af et ankeskema ved indsendelse af klager
til Ankestyrelsen tilsvarende skal gælde ved indsendelse af sager om uenighed mellem kommuner.
Formålet med obligatorisk brug af et skema i disse sager er fortsat at understøtte, at de relevante
oplysninger indsendes til Ankestyrelsen sammen med sagen, og at sagerne straks ved indsendelsen
kan indgå korrekt i Ankestyrelsens sagsstyringssystem. Begge hensyn skal optimere
sagsbehandlingen og ressourceforbruget i Ankestyrelsen og i kommunerne.
Det vurderes, at bemyndigelsen i retssikkerhedslovens § 74, der er placeret i samme kapitel som §
61, indeholder hjemmel for social- og indenrigsministeren til at fastsætte nærmere regler ikke blot
for behandlingen af klager over afgørelser, men også for behandlingen af sager om uenighed
mellem kommuner.
Set i lyset af, at der i retssikkerhedslovens § 66 findes en særskilt hjemmel til at fastsætte regler om
brug af et ankeskema i forbindelse med genvurdering, findes det imidlertid usikkert, om
rækkevidden af den mere generelle bemyndigelse i retssikkerhedslovens § 74 også omfatter
hjemmel til at fastsætte regler om obligatorisk brug af et skema i sager om uenighed mellem
kommuner. Da bemyndigelsen i retssikkerhedslovens § 66 ikke længere, som tidligere antaget,
omfatter sager om uenighed mellem kommuner, findes der derfor grundlag for at foreslå, at en
udtrykkelig hjemmel til at stille krav om brug af et skema indsættes også i retssikkerhedslovens §
61 om sager om uenighed mellem kommuner.
2.1.3. Den foreslåede ordning
På ovenstående baggrund foreslås en præcisering af retssikkerhedslovens § 61 om sager om
uenighed mellem kommuner. Forslaget vil medføre, at det vil komme til at fremgå af
bestemmelsen, at Ankestyrelsen træffer afgørelse i disse sager. Hermed tydeliggøres det, at
resultatet af Ankestyrelsens behandling af sagen er bindende for parterne, og at kommunaltilsynet i
overensstemmelse med, hvad der hidtil har været gældende ret, vil kunne gribe ind efter reglerne i
kapitel VI og VII i lov om kommunernes styrelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 47 af 15. januar 2019,
hvis en kommune måtte undlade at efterleve Ankestyrelsens afgørelse efter bestemmelsen.
Kommunerne vil dog som hidtil kunne anlægge sag imod hinanden, hvis de ikke er enige i
6
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 58: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Ankestyrelsens sammensætning og behandling af sager om uenighed mellem kommuner m.v.), fra social- og indenrigsministeren
2105058_0007.png
Ankestyrelsens afgørelse.
Samtidig foreslås i bestemmelsen udtrykkeligt fastsat, at retssikkerhedslovens § 68, stk. 2, om, at
Ankestyrelsens afgørelse kan gå ud på afvisning, stadfæstelse, hjemvisning, ophævelse eller
ændring af den afgørelse, der er klaget over, ikke gælder i disse sager, idet Ankestyrelsens
afgørelser af disse sager netop ikke er en efterprøvelse af en tidligere afgørelse, der er klaget over,
men en afgørelse i første instans af en tvist, som kommunerne indbringer for styrelsen.
Endvidere foreslås det fastsat i retssikkerhedslovens § 52 a, at Ankestyrelsen som udgangspunkt vil
kunne træffe afgørelse uden medvirken af beskikkede medlemmer i sager om uenighed mellem
kommuner efter retssikkerhedslovens § 61, ligesom det gælder ved behandling af klager fra borgere
over afgørelser truffet af kommunalbestyrelsen. På samme måde som for klager fra borgere vil det
efter forslaget gælde, at sager om uenighed mellem kommuner skal behandles på et møde med
deltagelse af to beskikkede medlemmer og to ankechefer, når Ankestyrelsen skønner, at sagen har
generel eller principiel betydning.
Endelig foreslås det, at der indsættes en specifik bemyndigelse for social- og indenrigsministeren til
at fastsætte regler om, at kommunerne skal benytte et særligt skema ved indsendelse til
Ankestyrelsen af sager om uenighed mellem kommuner, samt til at fastsætte nærmere regler herom.
Med hjemmel heri vil der i retssikkerhedsbekendtgørelsen blive fastsat regler om, at kommunerne
ved indsendelsen af sager om uenighed mellem kommuner skal benytte et særligt skema, ligesom
kommunerne allerede har pligt til at benytte et ankeskema ved indsendelse af genvurderinger i
sager, hvor en borger har klaget over en kommunal afgørelse. De gældende regler om anvendelse af
et ankeskema i klagesager findes i dag i retssikkerhedsbekendtgørelsens § 13.
På baggrund af den foreslåede lovændring vil der herudover blive foretaget enkelte
konsekvensændringer i bekendtgørelse nr. 725 af 10. juli 2019 om forretningsorden for
Ankestyrelsen, hvorved bestemmelserne i forretningsordenen om Ankestyrelsens behandling af
sagerne vil blive konsekvensændret i overensstemmelse med de i lovforslaget foreslåede
bestemmelser herom.
2.2. Indstilling af medlemmer til Ankestyrelsen, Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg og Det
Rådgivende Praksisudvalg
2.2.1. Gældende ret
Det følger af retssikkerhedslovens § 51, at Ankestyrelsens afgørelser træffes af direktøren eller den,
direktøren overlader sine beføjelser til, eller med medvirken af beskikkede medlemmer. Når
Ankestyrelsen træffer afgørelse med medvirken af beskikkede medlemmer, træffes afgørelsen af
direktøren, vicedirektøren eller vicedirektørerne, et antal ankechefer eller andre ansatte og
medlemmer, der udpeges efter retssikkerhedslovens § 52.
Efter retssikkerhedslovens § 52 fastsætter social- og indenrigsministeren antallet af beskikkede
medlemmer og stedfortrædere, der udpeges af social- og indenrigsministeren efter indstilling fra
Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Landsorganisationen i Danmark (LO), Funktionærernes og
Tjenestemændenes Fællesråd (FTF), KL (Kommunernes Landsforening) og Danske
Handicaporganisationer (DH).
Det følger af § 6, stk. 2, i bekendtgørelse om forretningsorden for Ankestyrelsen, at social- og
indenrigsministeren udpeger 90 medlemmer efter indstilling fra henholdsvis DA, LO, FTF, KL og
DH, som hver indstiller 18 medlemmer.
7
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 58: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Ankestyrelsens sammensætning og behandling af sager om uenighed mellem kommuner m.v.), fra social- og indenrigsministeren
2105058_0008.png
Det følger af retssikkerhedslovens § 53, stk. 1, at når Ankestyrelsen træffer afgørelse i de enkelte
sager på et møde, deltager to medlemmer og en ankechef, der er formand. Afgørelserne træffes ved
almindeligt flertal.
Efter retssikkerhedslovens § 55, stk. 1, deltager to medlemmer og to ankechefer, hvoraf den ene er
formand, i afgørelser med udvidet votering. Afgørelser med udvidet votering er angivet i
bestemmelsens stk. 2 og omfatter bl.a. sager, hvor Ankestyrelsen har besluttet, at sagen har
principiel eller generel betydning, og afgørelser truffet af børn og unge-udvalget.
Ankestyrelsens udpegning af medlemmer til de enkelte møder er ikke nærmere reguleret, men i
praksis søger Ankestyrelsen at undgå, at der til et møde udpeges to medlemmer fra samme
organisation.
Det følger af retssikkerhedslovens § 59 a, stk. 1, at Ankestyrelsen træffer afgørelse uden medvirken
af beskikkede medlemmer i sager om klage over kommunalbestyrelsens afgørelser, når det er fastsat
ved lov, at sagerne kan påklages til Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg.
Skønner Ankestyrelsen, at en sag har principiel eller generel betydning, træffer Ankestyrelsens
Beskæftigelsesudvalg dog afgørelse på et møde, jf. retssikkerhedslovens § 59 a, stk. 2.
Ankestyrelsen kan ligeledes beslutte, at afgørelse skal træffes på et møde i Ankestyrelsens
Beskæftigelsesudvalg eller ved skriftlig indstilling til Beskæftigelsesudvalgets medlemmer, jf.
retssikkerhedslovens § 59 a, stk. 3.
Det følger af retssikkerhedslovens § 59 a, stk. 4, at ved behandlingen i Ankestyrelsens
Beskæftigelsesudvalg deltager to ankechefer, hvoraf den ene er formand, jf. dog § 59 d, stk. 5, og et
medlem udpeget af beskæftigelsesministeren efter indstilling fra hver af organisationerne: KL, LO,
DA og DH.
Ved behandlingen af klager over afgørelser om ret til sygedagpenge eller ret til orlov og dagpenge
ved barsel til søfarende deltager i stedet for de to medlemmer, der er udpeget efter indstilling fra LO
og DA, to medlemmer udpeget af beskæftigelsesministeren efter indstilling fra henholdsvis en
rederiorganisation og en organisation for søfarende, jf. retssikkerhedslovens § 59 a, stk. 5.
Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg behandler endvidere klager over afgørelser truffet af andre
end kommunalbestyrelsen, når det er fastsat ved lov, jf. retssikkerhedslovens § 59 b, stk. 1.
Ved behandling i Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg af klager over afgørelser truffet af andre
end kommunalbestyrelsen, deltager to ankechefer, hvoraf den ene er formand, samt tre medlemmer
efter indstilling fra hhv. KL, LO og DA, jf. retssikkerhedslovens § 59 b, stk. 4.
Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg behandler endvidere spørgsmål om arbejdsgiverens betaling
af dagpengegodtgørelse for 1., 2. og 3. ledighedsdag efter lov om arbejdsløshedsforsikring, samt
klager over afgørelser efter ferieloven og spørgsmål om arbejdsgiverens overholdelse af
oplysningspligten efter ansættelsesbevisloven. I denne type sager deltager et medlem fra hhv. LO
og DA, som udpeges af beskæftigelsesministeren efter indstilling fra organisationerne, jf. § 59 b,
stk. 5.
LO indstiller således et medlem til Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg ved behandlingen af de
ovennævnte typer af sager.
8
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 58: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Ankestyrelsens sammensætning og behandling af sager om uenighed mellem kommuner m.v.), fra social- og indenrigsministeren
2105058_0009.png
Beskæftigelsesministeren fastsætter efter forhandling med social- og indenrigsministeren antallet af
beskikkede medlemmer og stedfortrædere, der udpeges til Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg, jf.
retssikkerhedslovens § 59 c, stk. 1.
Beskæftigelsesministeren udpeger i praksis i alt 52 medlemmer til Ankestyrelsens
Beskæftigelsesudvalg. På nuværende tidspunkt har FH allerede overtaget LO’s indstillingsret efter
retssikkerhedslovens §§ 59 a og 59 b. I dag indstiller DA, FH og KL således 12 medlemmer hver og
DH indstiller 10 medlemmer. Desuden indstiller en søfarts- og en rederiorganisation hver et
medlem, der alene inddrages ved behandling af sager efter retssikkerhedslovens § 59 a, stk. 5.
Børne- og Undervisningsministeriet har tidligere indstillet beskikkede medlemmer til
Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg med særlig sagkundskab om spørgsmål vedrørende tilskud til
kost og logi og tilbagebetaling efter § 31 i lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v. samt spørgsmål
vedrørende godtgørelse for tab af indtægt, godtgørelse udbetalt til arbejdsgiveren, godtgørelse under
lovlig konflikt, befordringstilskud og tilbagebetaling efter § 19 i lov om godtgørelse og tilskud til
befordring ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse.
Ved lov nr. 1701 af 27. december 2018 er klageadgangen over afgørelser efter § 31 i lov om
arbejdsmarkedsuddannelser og efter § 19 i lov om godtgørelse og tilskud til befordring ved
deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse, ophævet. De hidtil gældende regler finder
dog anvendelse for uddannelsesforløb, der er påbegyndt før den 1. januar 2019. Dette kan medføre,
at der kan komme sager til behandling i Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg, hvor det vil være
relevant, at der deltager beskikkede medlemmer med særlig sagkundskab inden for de pågældende
områder. Afløbsperioden vil vare helt frem til slutningen af 2020, da der er uddannelsesforløb, der
er påbegyndt i 2018, som først slutter ved udgangen af 2020. Efter 2020 har Børne- og
Undervisningsministeriet ikke længere indstillingsret til Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg.
Medlemmerne i Ankestyrelsen og Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg udpeges for fire år ad
gangen. Udpegningen sker med virkning fra den 1. juni i året efter det kommunale valgår. Finder
udpegning sted i løbet af en periode, gælder den til periodens udløb, jf. retssikkerhedslovens § 52,
stk. 2, og § 59 c, stk. 2.
Som medlemmer kan ikke udpeges personer, der tidligere i to fulde perioder har været beskikket
som medlem af Ankestyrelsen eller Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg.
De nuværende medlemmer er udpeget med virkning fra den 1. juni 2018, og deres funktionsperiode
udløber den 31. maj 2022.
I retssikkerhedslovens § 80 er der fastsat regler om, at Ankestyrelsen nedsætter et centralt
rådgivende udvalg – Det Rådgivende Praksisudvalg – til støtte for sin indsats med at koordinere
praksis. Udvalget har til opgave at følge og rådgive Ankestyrelsen om den koordinering af praksis,
som Ankestyrelsen har pligt til at foretage. Udvalget skal desuden rådgive Ankestyrelsen om
kriterier for udvælgelse af de klagesager, der kan udtages til behandling med deltagelse af
beskikkede medlemmer, jf. retssikkerhedslovens § 52 c, stk. 2, og § 59 a, stk. 3.
I retssikkerhedslovens § 81 er fastsat, at chefen for Ankestyrelsen er formand for udvalget. De
øvrige medlemmer udpeges af Ankestyrelsen efter indstilling fra KL, DA, LO, FTF og DH.
2.2.2. Social- og Indenrigsministeriets overvejelser
Pr. 1. januar 2019 fusionerede LO og FTF. Den nye samlede organisation har fået navnet
Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH).
9
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 58: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Ankestyrelsens sammensætning og behandling af sager om uenighed mellem kommuner m.v.), fra social- og indenrigsministeren
2105058_0010.png
Som konsekvens af fusionen af LO og FTF skal bestemmelserne i retssikkerhedsloven om disse
organisationers indstillingsret af medlemmer til Ankestyrelsen, Ankestyrelsens
Beskæftigelsesudvalget og Det Rådgivende Praksisudvalg ændres.
Ud fra et grundprincip om almindelig succession lægges til grund, at FH efter fusionen har
overtaget retten til for perioden 1. juni 2018 til 31. maj 2022 at indstille medlemmer af
Ankestyrelsen og Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg efter de gældende regler, og at de
medlemmer, der for perioden er udpeget efter indstilling fra LO og FTF, fortsætter deres virke
uændret.
Grundprincippet om almindelig succession indebærer, at de pladser i råd, nævn og udvalg, som LO
og FTF i dag råder over, vil blive besat af repræsentanter for FH.
I Ankestyrelsen skal de beskikkede medlemmer ikke varetage bestemte gruppers interesse eller på
anden måde betragtes som repræsentanter for den indstillingsberettigede organisation, men de skal
alene give udtryk for befolkningens almindelige opfattelse. De er derfor ikke fagspecialister, men
bruger deres generelle viden og faglige baggrund, når de er med til at afgøre en sag.
På den baggrund vurderer Social- og Indenrigsministeriet, at der med henvisning til grundprincippet
om almindelig succession ikke skal ske ændringer i sammensætningen, da der er ikke er noget, der
taler imod, at FH indtræder i LO’s og FTF’s sted med henblik på at varetage hensynet til at sikre
generel viden og faglig baggrund i Ankestyrelsens afgørelser.
Det gælder både i forhold til behandlingen af konkrete sager på et møde, hvor der efter
Ankestyrelsens praksis udpeges to medlemmer, der ikke er udpeget på baggrund af en indstilling fra
samme organisation, og ved udpegningen af alle 90 medlemmer.
I forhold til sammensætningen af Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg er det hensigtsmæssigt, at
der bevares en ligelig repræsentation af lønmodtager- og arbejdsgiverrepræsentanter ved deltagelse
i behandlingen af sager. I modsætning til Ankestyrelsen deltager medlemmerne som repræsentanter
for den indstillingsberettigede organisation for at sikre, at sagen bliver godt belyst gennem
organisationernes grundige viden om arbejdsmarkedsforhold.
FH repræsenterer på samme måde som det tidligere LO lønmodtagerinteresser. For at opretholde
balancen og en ligelig repræsentation mellem lønmodtager- og arbejdsgiversiden i udvalget som
sådan og i forhold til de forskellige sagstyper, foreslås det, at FH indtræder i LO’s sted med samme
indstillingsret som LO efter retssikkerhedslovens §§ 59 a og 59 b.
Balancen vil blive opretholdt både ved behandlingen af de konkrete sager, hvor det fremgår af
retssikkerhedsloven, hvilke organisationer der skal deltage ved behandlingen af bestemte sager, og
ved beskæftigelsesministerens udpegning af alle medlemmerne til Ankestyrelsens
Beskæftigelsesudvalg.
I praksis er FH allerede indtrådt i LO’s indstillingsret efter retssikkerhedslovens §§ 59 a og 59 b.
Endelig foreslås det, at FH indtræder i LO’s og FTF’s indstillingsret til Det Rådgivende
Praksisudvalg. For så vidt angår organer, der alene har en rådgivende funktion – f.eks. råd og
udvalg, hvor der ikke foretages afstemning eller træffes afgørelser – er det ikke på samme måde
påkrævet, at der sker fuldstændig almindelig succession.
I praksis er FH allerede ud fra det nævnte successionsprincip indtrådt i LO’s og FTF’s
10
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 58: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Ankestyrelsens sammensætning og behandling af sager om uenighed mellem kommuner m.v.), fra social- og indenrigsministeren
2105058_0011.png
indstillingsret til Det Rådgivende Praksisudvalg. I dag består Det Rådgivende Praksisudvalg således
af Ankestyrelsens direktør som formand og af fire medlemmer, hvoraf ét medlem, er udpeget efter
indstilling fra FH.
2.2.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås ud fra grundprincippet om almindelig succession, at FH får adgang til at indstille det
antal medlemmer til Ankestyrelsen, der svarer til det antal medlemmer, som LO og FTF tidligere
indstillede tilsammen til Ankestyrelsen.
På den baggrund foreslås, at ordlyden af retssikkerhedslovens § 52, stk. 1, ændres, således at de
indstillingsberettigede organisationer bliver 1) DA, 2) FH, 3) KL og 4) DH.
Bekendtgørelse om forretningsorden for Ankestyrelsen vil skulle ændres således, at social- og
indenrigsministeren udpeger 90 medlemmer efter indstilling fra henholdsvis DA, FH, KL og DH.
DA, KL og DH vil hver indstille 18 medlemmer. FH vil indstille 36 medlemmer. Det vil indebære,
at FH vil få adgang til at indstille dobbelt så mange medlemmer som de øvrige
indstillingsberettigede (DA, KL og DH).
Det foreslås ud fra grundprincippet om almindelig succession, at FH får adgang til at indstille det
antal medlemmer til Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg, der svarer til det antal medlemmer, som
LO tidligere indstillede til Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg.
Det foreslås på den baggrund, at ordlyden af retssikkerhedslovens § 59 a, stk. 4 og 5, samt § 59 b,
stk. 4-6, ændres således, at FH vil overtage LO’s indstillingsret.
Antallet af beskikkede medlemmer af Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg vil som hidtil blive
fastsat af beskæftigelsesministeren efter forhandling med social- og indenrigsministeren.
Endelig foreslås det, at FH indtræder i LO’s og FTF’s indstillingsret til Det Rådgivende
Praksisudvalg. Da Det Rådgivende Praksisudvalg alene har en rådgivende funktion, er princippet
om almindelig succession ikke fulgt.
Det foreslås således, at ordlyden af bestemmelsen om indstillingsret til Det Rådgivende
Praksisudvalg i Ankestyrelse ændres, således at de indstillingsberettigede efter bestemmelsen bliver
1) KL, 2) DA, 3) FH og 4) DH.
Fusionen mellem LO og FTF giver ikke herudover anledning til lovændringer vedrørende
Ankestyrelsen, Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg eller Det Rådgivende Praksisudvalg. Forslaget
indebærer ikke ændringer i Ankestyrelsen, Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg eller Det
Rådgivende Praksisudvalgs opgaver og indebærer ikke behov for, at der skal ske ændring af den
aktuelle sammensætning.
På baggrund af de foreslåede lovændringer vil der herudover skulle foretages enkelte
konsekvensændringer i bekendtgørelse om forretningsorden for Ankestyrelsen, hvorved
bestemmelserne i forretningsordenen om Ankestyrelsens behandling af sagerne vil blive
konsekvensændret i overensstemmelse med de i lovforslaget foreslåede bestemmelser herom.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Forslaget vurderes ikke at have økonomiske konsekvenser eller implementeringskonsekvenser for
11
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 58: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Ankestyrelsens sammensætning og behandling af sager om uenighed mellem kommuner m.v.), fra social- og indenrigsministeren
2105058_0012.png
det offentlige.
For Ankestyrelsen vil lovforslaget indebære, at sager om uenighed mellem kommuner som efter
hidtidig praksis som udgangspunkt behandles administrativt uden deltagelse af beskikkede
medlemmer, og at kommunerne skal indsende sagerne til Ankestyrelsen ved brug af et skema.
For kommunerne indebærer forslaget om obligatorisk brug af et skema ikke administrative
konsekvenser, idet et ankeskema har været brugt efter tidligere praksis, og et skema i dag anvendes
på frivillig basis, og idet formålet med skemaet som anført i punkt 2.1.1. er at optimere
sagsbehandlingen i såvel kommunerne som Ankestyrelsen.
I 2017 modtog Ankestyrelsen 282 sager om mellemkommunal uenighed. Lovforslagets vedrører
således et begrænset antal sager.
Forslaget vurderes at leve op til principperne for digitaliseringsklar lovgivning. Det foreslåede
skema udarbejdet af Ankestyrelsen i sager om uenighed mellem kommuner er således et digitalt
skema.
Skemaet vil medvirke til, at relevant materiale fortsat indsendes uden behov for fornyet
kommunikation mellem kommunen og Ankestyrelsen, og vil samtidig medvirke til en effektiv,
automatiseret registrering i Ankestyrelsen.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den … til den … været sendt i høring hos følgende
myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Ankestyrelsen, Børne- og Kulturchefforeningen, Børnerådet, Børnesagens Fællesråd,
Børns Vilkår, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Socialrådgiverforening, Danske
Handicaporganisationer, Danske Regioner, Danske Ældreråd, Den Uvildige Konsulentordning på
Handicapområdet, Det Centrale Handicapråd, Fagbevægelsens Hovedorganisation, FBU –
ForældreLandsforeningen, Frivilligrådet, Foreningen af Kommunale Social-, Sundheds- og
Arbejdsmarkedschefer i Danmark, HK/Kommunal, Institut for Menneskerettigheder, KL,
Landsforeningen Bedre Psykiatri, Landsforeningen for Socialpædagoger, Landsforeningen Sind,
Red Barnet, Rådet for Socialt Udsatte, Sand, Sjældne Diagnoser, Socialpædagogernes
Landsforbund, Udbetaling Danmark, ULF Udviklingshæmmedes Landsforbund og Ældresagen.
12
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 58: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Ankestyrelsens sammensætning og behandling af sager om uenighed mellem kommuner m.v.), fra social- og indenrigsministeren
2105058_0013.png
9. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/min-
dreudgifter (hvis ja, angiv
omfang)
Økonomiske
konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Ingen
Negative konsekvenser/
merudgifter (hvis ja, angiv
omfang)
Ingen
Implementeringsmæssige Ingen
konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Økonomiske
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative
konsekvenser for
borgerne
Miljømæssige
konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Er i strid med de
fem principper for
implementering af
erhvervsrettet EU-
regulering/Går
videre end
minimumskrav i
EU-regulering
(sæt X)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Ja
Nej
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Den foreslåede ændring er redaktionel.
13
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 58: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Ankestyrelsens sammensætning og behandling af sager om uenighed mellem kommuner m.v.), fra social- og indenrigsministeren
2105058_0014.png
I retssikkerhedslovens § 14, 1. pkt., er det fastsat, at kommunalbestyrelsen kan udlevere oplysninger
til apotekerne om navn, personnummer og den personlige tillægsprocent vedrørende personer, der
modtager personligt tillæg til medicinudgifter.
Ved lov nr. 1087 af 13. december 2000 blev reglerne om tillæg til dækning af dele af pensionisters
medicinudgifter ændret, således at tillæg hertil ydes i form af et helbredstillæg efter lov om social
pension fremfor som hidtil at indgå som en del af et personligt tillæg efter loven. Der kan dog
fortsat ydes tillæg til medicin efter reglerne om personligt tillæg, hvis der er tale om medicin, som
regionsrådet ikke yder tilskud til.
Helbredstillæg ydes i dag efter § 14 a i lov om social pension og nedsættes efter § 31 i lov om social
pension afhængigt af den personlige tillægsprocent, der beregnes på grundlag af indtægten.
Tilsvarende ydes helbredstillæg efter § 18 i lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og
almindelig førtidspension m.v. og nedsættes afhængigt af den personlige tillægsprocent efter § 29 i
lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v.
Der blev ikke ved indførelsen af reglerne om helbredstillæg foretaget en konsekvensændring af § 14
i retssikkerhedsloven.
Med lovforslagets § 1, nr. 1, foreslås det, at retssikkerhedslovens § 14 konsekvensændres således, at
”personligt tillæg til medicinudgifter” ændres til ”helbredstillæg eller personligt tillæg til
medicinudgifter”.
Til nr. 2
Den foreslåede ændring er redaktionel.
I retssikkerhedslovens § 43, stk. 1, 1. pkt., er det fastsat, at når en myndighed overlader opgaver
efter lov om aktiv socialpolitik, lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, dagtilbudsloven, lov om
sygedagpenge, lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel og lov om social service til andre end
offentlige myndigheder, er disse omfattet af reglerne i forvaltningsloven og lov om offentlighed i
forvaltningen bortset fra bestemmelserne i §§ 11-12 og 15-17 i forhold til den opgave, der udføres.
Bestemmelsen omfatter efter sin ordlyd opgaver efter lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel og
lov om social service.
Indtil 3. juli 2006 var reglerne om sygedagpenge og reglerne om barselsdagpenge samlet i lov om
dagpenge ved sygdom eller fødsel. Denne lov indeholdt bl.a. regler om opfølgning ved sygefravær
herunder graviditetsbetinget sygefravær. Det fremgik af § 24 f i den dagældende lov om dagpenge
ved sygdom eller fødsel, at kommunen som led i at styrke opfølgningsindsatsen kunne overlade
opgaver til andre aktører. Retssikkerhedslovens § 43 omfattede på dette tidspunkt lov om dagpenge
ved sygdom eller fødsel.
Ved lov nr. 566 af 9. juni 2006 blev reglerne om orlov og dagpenge ved barsel samlet i lov om ret
til orlov og dagpenge ved barsel (barselsloven), mens reglerne om sygedagpenge blev reguleret i
lov om sygedagpenge, jf. lov nr. 563 af 9. juni 2006. Som konsekvens heraf blev henvisningen i
retssikkerhedslovens § 43 ændret fra at omfatte den hidtidige lov om dagpenge ved sygdom eller
fødsel til at omfatte både lov om sygedagpenge og lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel
(barselsloven). Reglerne om opfølgning ved graviditetsbetinget sygefravær indgik imidlertid ikke i
den nye lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel (barselsloven), og loven indeholder hermed
14
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 58: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Ankestyrelsens sammensætning og behandling af sager om uenighed mellem kommuner m.v.), fra social- og indenrigsministeren
2105058_0015.png
ikke adgang til at overlade opgaver til andre end offentlige myndigheder. Henvisningen i
retssikkerhedslovens § 43 til lov om ret til orlov og dagpenge (barselsloven) er derfor overflødig.
Det foreslås på den baggrund med lovforslagets § 1, nr. 2, at henvisningen udgår.
Til nr. 3
Det følger af retssikkerhedslovens § 51, at Ankestyrelsens afgørelser træffes af direktøren eller den,
direktøren overlader sine beføjelser til, eller med medvirken af beskikkede medlemmer. Når
Ankestyrelsen træffer afgørelse med medvirken af beskikkede medlemmer, træffes afgørelsen af
direktøren, vicedirektøren eller vicedirektørerne, et antal ankechefer eller andre ansatte og
medlemmer, der udpeges efter retssikkerhedslovens § 52.
Efter retssikkerhedslovens § 52 fastsætter social- og indenrigsministeren antallet af beskikkede
medlemmer og stedfortrædere, der udpeges af social- og indenrigsministeren efter indstilling fra
DA, LO, FTF, KL og DH.
Med lovforslagets § 1, nr. 3, foreslås en ændring af de indstillingsberettigede organisationer, således
at FH vil blive indstillingsberettiget til Ankestyrelsen i stedet for LO og FTF.
Baggrunden for forslaget er, at LO og FTF med virkning fra 1. januar 2019 er fusioneret under
navnet Fagbevægelsens Hovedorganisation.
Forslaget vil ikke indebære ændringer i Ankestyrelsens opgaver og vil ikke medføre, at der skal ske
ændring af den aktuelle sammensætning af Ankestyrelsen.
Der henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger punkt 2.2.
Til nr. 4
Efter den gældende bestemmelse i retssikkerhedslovens § 52 a, stk. 1, træffer Ankestyrelsen
afgørelse uden medvirken af beskikkede medlemmer i sager om klager over kommunalbestyrelsens
afgørelser, når det er fastsat ved lov, at sagerne kan påklages til Ankestyrelsen, jf. dog
retssikkerhedslovens § 52 c. I sager, der ikke er omfattet af retssikkerhedslovens § 52 a, træffes
afgørelse som udgangspunkt på et møde med deltagelse af beskikkede medlemmer efter regler
fastsat i retssikkerhedslovens §§ 52 b-56.
Ankestyrelsen har i sager om uenighed mellem kommuner om deres forpligtelser hidtil i praksis
fungeret som klageinstans og har behandlet sådanne sager som en efterprøvelse af en afgørelse, som
én kommune har truffet over for en anden kommune.
Med lovforslaget foreslås de relevante regler i retssikkerhedsloven præciseret i lyset af, at
Ankestyrelsen i sådanne sager træffer afgørelse som tvistløsningsorgan. Der henvises i øvrigt til
punkt 2.1. i de almindelige bemærkninger.
Med lovforslagets § 1, nr. 4, foreslås på den baggrund indsat et nyt stykke i retssikkerhedslovens §
52 a, stk. 3, hvorefter Ankestyrelsen træffer afgørelse uden medvirken af beskikkede medlemmer i
sager omfattet af retssikkerhedslovens § 61 om uenighed mellem kommuner, jf. dog
retssikkerhedslovens § 52 c. Det foreslås således udtrykkeligt reguleret, at sager om uenighed
mellem kommuner som udgangspunkt behandles administrativt i Ankestyrelsen, dvs. uden
medvirken af beskikkede medlemmer. Siden 1. juli 2013 har Ankestyrelsen behandlet sager om
15
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 58: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Ankestyrelsens sammensætning og behandling af sager om uenighed mellem kommuner m.v.), fra social- og indenrigsministeren
2105058_0016.png
mellemkommunal uenighed administrativt, bortset fra de sager, der blev undergivet principiel
behandling.
Der henvises i øvrigt til punkt 2.1. i de almindelige bemærkninger.
Til nr. 5
Efter den gældende bestemmelse i retssikkerhedslovens § 52 a, stk. 4, kan Ankestyrelsen i sager
omfattet af stk. 1, stk. 2, 1. pkt., og stk. 3, i tilfælde, hvor der er tale om en øjeblikkelig opstået
trangssituation, eller hvor der i øvrigt er særligt behov herfor, træffe en foreløbig afgørelse.
Ankestyrelsen skal snarest muligt træffe en endelig afgørelse i sagen.
Ved lovforslagets § 1, nr. 5, foreslås en ændring af retssikkerhedslovens § 52 a, stk. 4, der som
følge af lovforslagets § 1, nr. 4, vil blive stk. 5, således, at henvisningen til ”stk. 1, stk. 2, 1. pkt., og
stk. 3” ændres til: ”stk. 1, stk. 2, 1. pkt., og stk. 4”. Forslaget er en konsekvensændring som følge af,
at der i § 52 a foreslås indsat et nyt stk. 3. Der sker ingen indholdsmæssig ændring af bestemmelsen
i § 52 a, stk. 4, der bliver stk. 5. Der er således ikke grundlag for at lade bestemmelsen gælde sager
omfattet af § 61 om uenighed mellem kommuner, idet der i sådanne sager ikke vil være behov for at
træffe foreløbige afgørelser på grund af en øjeblikkelig opstået trangssituation.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 4.
Der henvises i øvrigt til punkt 2.1. i de almindelige bemærkninger.
Til nr. 6
Efter retssikkerhedslovens § 52 c, stk. 1, i retssikkerhedsloven træffes afgørelse på et møde efter
reglerne om udvidet votering, jf. § 55, stk. 2, nr. 1, når Ankestyrelsen skønner, at en sag, der er
omfattet af § 52 a, stk. 1 eller 3, har principiel eller generel betydning. Ved udvidet votering efter §
55, stk. 2, nr. 1, forstås, at der i mødet deltager to beskikkede medlemmer og to ankechefer, hvoraf
den ene er formand.
Med lovforslagets § 1, nr. 6, foreslås en ændring af retssikkerhedslovens § 52 c, stk. 1, således, at
henvisningen til ”§ 52 a, stk. 1 eller 3” ændres til: ”§ 52 a, stk. 1, 3 eller 4”. Det foreslås således
fastsat, at Ankestyrelsens afgørelser i sager omfattet af § 61 om uenighed mellem kommuner
træffes på et møde efter reglerne om udvidet votering, når Ankestyrelsen skønner, at sagen har
principiel eller generel betydning. Siden 1. juli 2013 har Ankestyrelsen behandlet sager om
mellemkommunal uenighed administrativt, bortset fra de sager, der blev undergivet principiel
behandling. Der er således tale om en konsekvensændring som følge af, at der i § 52 a foreslås
indsat et nyt stk. 3, der udtrykkeligt vil regulere Ankestyrelsens behandling af sager omfattet af § 61
om uenighed mellem kommuner.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 4.
Der henvises i øvrigt til punkt 2.1. i de almindelige bemærkninger.
Til nr. 7
Efter retssikkerhedslovens § 52 c, stk. 2, kan Ankestyrelsen i sager, som er omfattet af § 52 a, stk. 1,
beslutte, at afgørelse skal træffes på et møde eller ved skriftlig indstilling til medlemmerne, jf.
retssikkerhedslovens § 53, stk. 1-3. Det er i § 53, stk. 1, fastsat, at når Ankestyrelsen træffer
afgørelse i de enkelte sager på et møde, deltager to medlemmer og en ankechef, der er formand.
16
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 58: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Ankestyrelsens sammensætning og behandling af sager om uenighed mellem kommuner m.v.), fra social- og indenrigsministeren
2105058_0017.png
Afgørelserne træffes ved almindeligt flertal. I § 53, stk. 2, er fastsat, at hvis Ankestyrelsen skønner,
at en sag er egnet til at blive afgjort, uden at der afholdes et møde, sender styrelsen indstilling til
medlemmerne om, hvad afgørelsen bør gå ud på. Hvis et medlem ikke ønsker at afgøre sagen på
dette grundlag, skal sagen behandles på et møde. Af § 53, stk. 3, følger, at formanden kan beslutte,
at en afgørelse ikke skal have virkning, hvis formanden skønner, at der er tvivl om, at afgørelsen er
lovlig. Sagen skal herefter behandles i et møde med udvidet votering, jf. § 55. I afgørelser med
udvidet votering deltager ifølge § 55, stk. 1, to medlemmer og to ankechefer, hvoraf den ene er
formand, i mødet.
Med lovforslagets § 1, nr. 7, foreslås en ændring af retssikkerhedslovens § 52 c, stk. 2, således, at
henvisningen til ”§ 52 a, stk. 1” ændres til: ”§ 52 a, stk. 1 og 3”. Det foreslås således fastsat, at
Ankestyrelsen kan beslutte, at afgørelser i sager omfattet af § 61 om uenighed mellem kommuner
skal træffes på et møde eller ved skriftlig indstilling til medlemmerne. Siden 1. juli 2013 har
Ankestyrelsen behandlet sager om mellemkommunal uenighed administrativt, bortset fra de sager,
der blev undergivet principiel behandling. Der er således tale om en konsekvensændring som følge
af, at der i § 52 a foreslås indsat et nyt stk. 3, der udtrykkeligt vil regulere Ankestyrelsens
behandling af sager omfattet af § 61 om uenighed mellem kommuner.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 4.
Der henvises i øvrigt til punkt 2.1. i de almindelige bemærkninger.
Til nr. 8
Efter retssikkerhedslovens § 59 a, stk. 1, træffer Ankestyrelsen afgørelse uden medvirken af
beskikkede medlemmer i sager om klage over kommunalbestyrelsens afgørelser, når det er fastsat
ved lov, at sagerne kan påklages til Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg, jf. dog stk. 2 og 3.
Efter retssikkerhedslovens § 59 a, stk. 2, træffer Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg afgørelse på
et møde, når Ankestyrelsen skønner, at en sag, som er omfattet af stk. 1, har principiel eller generel
betydning. Efter § 59 a, stk. 3, kan Ankestyrelsen i sager, som er omfattet af stk. 1, beslutte, at
afgørelse skal træffes på et møde i Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg, jf. stk. 4, eller ved
skriftlig indstilling til medlemmerne, jf. retssikkerhedslovens § 59 d, stk. 6.
Det følger af retssikkerhedslovens § 59 a, stk. 4, at ved behandlingen i Ankestyrelsens
Beskæftigelsesudvalg deltager to ankechefer, hvoraf den ene er formand, jf. dog § 59 d, stk. 5, og et
medlem udpeget af beskæftigelsesministeren efter indstilling fra KL, LO, DA og DH.
Ved behandlingen af klager over afgørelser om ret til sygedagpenge eller ret til orlov og dagpenge
ved barsel til søfarende deltager i stedet for de to medlemmer, der er udpeget efter indstilling fra LO
og DA, to medlemmer udpeget af beskæftigelsesministeren efter indstilling fra henholdsvis en
rederiorganisation og en organisation for søfarende, jf. retssikkerhedslovens § 59 a, stk. 5.
Med lovforslagets § 1, nr. 8, foreslås en ændring af de indstillingsberettigede organisationer, således
at FH vil blive indstillingsberettiget til Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg i stedet for LO.
Baggrunden for forslaget er, at LO og FTF med virkning fra 1. januar 2019 er fusioneret under
navnet Fagbevægelsens Hovedorganisation.
17
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 58: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Ankestyrelsens sammensætning og behandling af sager om uenighed mellem kommuner m.v.), fra social- og indenrigsministeren
2105058_0018.png
Forslaget vil ikke indebære ændringer i Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalgs opgaver og vil ikke
medføre, at der skal ske ændring af den aktuelle sammensætning af Ankestyrelsens
Beskæftigelsesudvalg.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets almindelige bemærkninger punkt 2.2.
Til nr. 9
Retssikkerhedslovens § 59 a regulerer Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalgs behandling af sager. I
§ 59 a, stk. 6, er det fastsat, at blandt andet § 52 a, stk. 4, om Ankestyrelsens mulighed for at træffe
en foreløbig afgørelse, hvor der er tale om en øjeblikkelig opstået trangssituation, eller hvor der i
øvrigt er særligt behov herfor, finder anvendelse på Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalgs
behandling af klager efter § 59 a, stk. 1-3.
Ved lovforslagets § 1, nr. 9, foreslås retssikkerhedslovens § 59 a, stk. 6, ændret således, at
henvisningen til ”§ 52 a, stk. 4” ændres til: ”§ 52 a, stk. 5”.
Der er tale om en konsekvensændring af, at retssikkerhedslovens § 52 a, stk. 4, som følge af
lovforslagets § 1, nr. 4, vil blive stk. 5.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 4.
Til nr. 10
Det følger af retssikkerhedslovens § 59 b, stk. 1, at Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg behandler
klager over afgørelser truffet af andre end kommunalbestyrelsen, når det er fastsat ved lov.
Ved behandlingen af klager efter § 59 b, stk. 1, jf. dog § 59 b, stk. 5, deltager to ankechefer, hvoraf
den ene er formand, jf. dog § 59 b, stk. 5, samt et medlem udpeget af beskæftigelsesministeren efter
indstilling fra hver af følgende organisationer: 1) KL, 2) LO og 3) DA.
Ved behandlingen af spørgsmål om arbejdsgiverens betaling af dagpengegodtgørelse for 1., 2. og 3.
ledighedsdag efter lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. deltager to ankechefer, hvoraf den ene er
formand, samt et medlem fra henholdsvis LO og DA. Ved behandlingen af klager over afgørelser
efter ferieloven og spørgsmål om arbejdsgiverens overholdelse af oplysningspligten efter lov om
arbejdsgiverens pligt til at underrette lønmodtageren om vilkårene for ansættelsesforholdet deltager
to ankechefer, hvoraf den ene er formand, samt et medlem fra henholdsvis LO og DA, jf. dog § 59
b, stk. 6 og 7. Medlemmerne udpeges af beskæftigelsesministeren efter indstilling fra
organisationerne.
Hvis en lønmodtager eller en arbejdsgiver, der er part i en sag omfattet af § 59 b, stk. 5, 2. pkt., er
tilknyttet en organisation, som ikke er medlem af en hovedorganisation, deltager foruden
medlemmerne i § 59 b, stk. 5, en repræsentant fra lønmodtager- eller arbejdsgiverorganisationen.
Hvis der er tale om offentlige arbejdsgivere, deltager et medlem fra KL eller en repræsentant for
Danske Regioner eller Finansministeriet.
Med lovforslagets § 1, nr. 10, foreslås en ændring af de indstillingsberettigede organisationer,
således, at FH vil blive indstillingsberettiget til Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg i stedet for
LO.
Baggrunden for forslaget er, at LO og FTF med virkning fra 1. januar 2019 er fusioneret under
navnet Fagbevægelsens Hovedorganisation.
18
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 58: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Ankestyrelsens sammensætning og behandling af sager om uenighed mellem kommuner m.v.), fra social- og indenrigsministeren
2105058_0019.png
Forslaget vil ikke indebære ændringer i Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalgs opgaver og vil ikke
medføre, at der skal ske ændring af den aktuelle sammensætning af Ankestyrelsens
Beskæftigelsesudvalg.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets almindelige bemærkninger punkt 2.2.
Til nr. 11
Efter retssikkerhedslovens § 61 kan sager om uenighed mellem kommuner om deres forpligtelser
indbringes for Ankestyrelsen. Det følger heraf, at Ankestyrelsen kan træffe afgørelse om den
forpligtelse, der er uenighed om.
Det foreslås, at det anføres udtrykkeligt i retssikkerhedslovens § 61, 1. pkt., at Ankestyrelsen træffer
afgørelse i sagen.
Hermed vil det blive tydeliggjort, at resultatet af Ankestyrelsens behandling af sagen er bindende
for de kommuner, der er parter i sagen, og at kommunaltilsynet i overensstemmelse med, hvad der
hidtil har været anset for gældende ret, vil kunne gribe ind efter reglerne i kapitel VI og VII i lov
om kommunernes styrelse, hvis en kommune måtte undlade at efterleve Ankestyrelsens bindende
afgørelse efter bestemmelsen. Kommunerne vil dog som hidtil kunne anlægge sag imod hinanden,
hvis de ikke er enige i Ankestyrelsens afgørelse.
Der henvises nærmere til de almindelige bemærkninger punkt 2.1.
Til nr. 12
Efter retssikkerhedslovens § 61 kan sager om uenighed mellem kommuner om deres forpligtelser
indbringes for Ankestyrelsen. Det følger heraf, at Ankestyrelsen kan træffe afgørelse om den
forpligtelse, der er uenighed om.
Det foreslås, at det med et nyt 2. pkt. i § 61 i retssikkerhedsloven fastsættes, at § 68, stk. 2, i
retssikkerhedsloven, hvorefter Ankestyrelsens afgørelser kan gå ud på afvisning, stadfæstelse,
hjemvisning, ophævelse eller ændring af den afgørelse, der er klaget over, ikke skal gælder i sager
efter lovens § 61.
Baggrunden herfor er, at Ankestyrelsens afgørelser i sager om uenighed mellem kommuner ikke er
en efterprøvelse af en tidligere afgørelse, der er klaget over, men en afgørelse af en tvist, som
kommunerne indbringer for styrelsen i første instans. Ankestyrelsens afgørelse i sådanne sager kan
derfor ikke gå ud på stadfæstelse, hjemvisning, ophævelse eller ændring af en tidligere afgørelse,
men vil være en afgørelse truffet i første instans.
Med den foreslåede ændring præciseres det, at retssikkerhedslovens § 68, stk. 2, ikke vil finde
anvendelse.
Der henvises nærmere til de almindelige bemærkninger punkt 2.1.
Til nr. 13
I retssikkerhedslovens § 66 er der en bemyndigelse til social- og indenrigsministeren til at fastsætte
regler om obligatorisk brug af et bestemt ankeskema, når en myndighed skal genvurdere en
afgørelse på grund af en klage og indsende sagen til Ankestyrelsen.
19
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 58: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Ankestyrelsens sammensætning og behandling af sager om uenighed mellem kommuner m.v.), fra social- og indenrigsministeren
2105058_0020.png
I § 13 i retssikkerhedsbekendtgørelsen er det med hjemmel i bemyndigelsen fastsat, at
kommunalbestyrelsen ved indsendelse af en klagesag til Ankestyrelsen skal benytte et ankeskema,
der er udarbejdet af Ankestyrelsen. Skemaet er webbaseret og findes på indberet.virk.dk og via
Ankestyrelsens hjemmeside. Formålet med at benytte skemaet er at optimere sagsbehandlingen og
ressourceforbruget i Ankestyrelsen og i kommunerne.
Bemyndigelsen i retssikkerhedslovens § 66 gælder i dag ikke, som det tidligere har været antaget,
for sager om uenighed mellem kommuner, der indbringes for Ankestyrelsen efter
retssikkerhedslovens § 61.
Med lovforslagets § 1, nr. 13, foreslås en tilsvarende bemyndigelse for sager om uenighed mellem
kommuner fastsat i retssikkerhedslovens § 61 i et nyt stk. 2.
Det er hensigten, at det på baggrund af bemyndigelsen fastsættes i retssikkerhedsbekendtgørelsen,
at kommunerne også ved indsendelse af sager om uenighed skal benytte et særligt skema. Et sådant
skema til frivillig brug ved indsendelse i sager om mellemkommunal uenighed findes allerede på
Ankestyrelsens hjemmeside.
Et obligatorisk krav om brug af skemaet vil medvirke til at sikre et generelt kvalificeret
oplysningsgrundlag fra sagens modtagelse i Ankestyrelsen samt mulighed for at afvise behandling
af sager, der indkommer uden brug af skema eller ved mangelfuld udfyldning af skema.
Til nr. 14
I retssikkerhedslovens § 81 om Det Rådgivende Praksisudvalg i Ankestyrelsen er det fastsat, at
”Chefen” for Ankestyrelsen er formand for udvalget.
Betegnelsen for chefen for Ankestyrelsen er efter retssikkerhedslovens § 51 ”direktøren”. Denne
betegnelse blev indført ved lov nr. 1543 af 13. december 2016, uden at retssikkerhedslovens § 81
blev konsekvensændret.
Med lovforslagets § 1, nr. 14, foreslås det at ændre formuleringen af retssikkerhedslovens § 81, så
der også her anvendes betegnelsen ”direktøren” om chefen for Ankestyrelsen.
Til nr. 15
I retssikkerhedslovens § 80 er det fastsat, at Ankestyrelsen nedsætter et centralt rådgivende udvalg –
Det Rådgivende Praksisudvalg – til støtte for sin indsats med at koordinere praksis. Udvalget har til
opgave at følge og rådgive Ankestyrelsen om den koordinering af praksis, som Ankestyrelsen har
pligt til at foretage. Udvalget skal desuden rådgive Ankestyrelsen om kriterier for udvælgelse af de
klagesager, der kan udtages til behandling med deltagelse af beskikkede medlemmer, jf.
retssikkerhedslovens § 52 c, stk. 2, og § 59 a, stk. 3.
I retssikkerhedsloven § 81 er det fastsat, at chefen for Ankestyrelsen er formand for udvalget. De
øvrige medlemmer udpeges af Ankestyrelsen efter indstilling fra 1) KL, 2) DA, 3) LO, 4) FTF og 5)
DH.
Ved lovforslagets § 1 nr. 15, foreslås en ændring af de indstillingsberettigede organisationer
således, at FH vil blive indstillingsberettiget til Det Rådgivende Praksisudvalg i stedet for LO og
FTF.
20
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 58: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Ankestyrelsens sammensætning og behandling af sager om uenighed mellem kommuner m.v.), fra social- og indenrigsministeren
2105058_0021.png
Baggrunden for forslaget er, at LO og FTF med virkning fra 1. januar 2019 er fusioneret under
navnet Fagbevægelsens Hovedorganisation.
Forslaget vil ikke indebærer ændringer i Det Rådgivende Praksisudvalgs opgaver og vil ikke
medføre, at der skal ske ændring af den aktuelle sammensætning af det Rådgivende Praksisudvalg.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets almindelige bemærkninger punkt 2.2.
Til nr. 16
Den foreslåede ændring er redaktionel.
Retssikkerhedslovens § 82 indeholder regler om kommunalbestyrelsernes og regionsrådenes pligt til
at tilvejebringe og indsende statistik på henholdsvis social- og indenrigsministerens lovområder og
sundheds- og ældreministerens område inden for lov om social service.
Retssikkerhedslovens § 84 indeholder bemyndigelser til henholdsvis social- og indenrigsministeren
og sundheds- og ældreministeren til at fastsætte nærmere regler om omfanget af oplysninger og om,
hvordan de skal indsendes.
Indtil 1. januar 2018 var reglerne om kommunalbestyrelsernes og regionsrådenes pligt til at
indsende oplysninger på den daværende børne- og socialministers område fastsat i
retssikkerhedslovens § 82, stk. 1, og på den daværende ældreministers område fastsat i lovens § 82,
stk. 2. I bemyndigelsen i lovens § 84 for ældreministeren til at fastsætte nærmere regler herom blev
henvist til § 82.
Ved lov nr. af 660 af 8. juni 2017 blev der fra 1. januar 2018 foretaget ændringer i
retssikkerhedslovens §§ 82 og 84. Herunder blev der i lovens § 82 indsat et nyt stk. 2 vedrørende
den daværende børne- og socialministers område. Det hidtidige stk. 2 om den daværende
ældreministers område blev dermed stk. 3.
I bemyndigelsen til den daværende ældreminister i § 84 blev der samtidig foretaget en præcisering
af henvisningen til § 82. Hensigten var, som anført i bemærkningerne til lovforslaget, jf.
Folketingstidende 2016-17 A, L 150, som fremsat s. 55, at tydeliggøre, at bemyndigelsen skulle
omfatte de oplysninger på ældreministerens område, der herefter var omfattet af lovens § 82, stk. 3.
I lovteksten er imidlertid fejlagtigt indsat en henvisning til § 82, stk. 2.
Det foreslås derfor, at denne forkerte henvisning ændres, så der i retssikkerhedslovens § 84, stk. 2,
henvises til § 82, stk. 3.
Til § 2
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. juli 2020.
Da retssikkerhedsloven ikke gælder for Færøerne og Grønland, jf. retssikkerhedslovens § 90, stk. 1,
vil de foreslåede ændringer af retssikkerhedsloven heller ikke gælde for Færøerne og Grønland.
21
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 58: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Ankestyrelsens sammensætning og behandling af sager om uenighed mellem kommuner m.v.), fra social- og indenrigsministeren
2105058_0022.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om retssikkerhed og administration på det
sociale område, jf. lovbekendtgørelse nr. 826 af 16.
august 2019, som ændret ved § 8 i lov nr. 1430 af 5.
december 2018, § 2 i lov nr. 498 af 1. maj 2019, § 3 i
lov nr. 550 af 7. maj 2019 og § 14 i lov nr. 551 af 7.
maj 2019, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 14, 1. pkt.,
indsættes efter »modtager«:
»helbredstillæg eller«.
§ 14.
Kommunalbestyrelsen kan
udlevere oplysninger til apotekerne
om navn, personnummer og den
personlige tillægsprocent vedrørende
personer, der modtager personligt
tillæg til medicinudgifter.
Oplysningerne kan også gives i
elektronisk form og udleveres uden
samtykke fra den enkelte.
§ 43.
Når en myndighed overlader
opgaver efter lov om aktiv
socialpolitik, lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats,
dagtilbudsloven, lov om
sygedagpenge, lov om ret til orlov og
dagpenge ved barsel og lov om social
service til andre end offentlige
myndigheder, er disse omfattet af
reglerne i forvaltningsloven og lov om
offentlighed i forvaltningen bortset fra
bestemmelserne i §§ 11-12 og 15-17 i
forhold til den opgave, der udføres.
Dette gælder også for
privatinstitutioner, jf. § 19, stk. 5, og §
51, stk. 4, i dagtilbudsloven og for
friplejeboliger.
Stk. 2.
---
§ 52.
Social- og indenrigsministeren
fastsætter antallet af beskikkede
medlemmer og stedfortrædere, der
udpeges af social- og
2.
I
§ 43, stk. 1,1. pkt.,
udgår », lov om ret til orlov og
dagpenge ved barsel«.
3.
§ 52, stk. 1, nr. 2
og
3,
ophæves, og i stedet
indsættes:
»2) Fagbevægelsens Hovedorganisation.«
22
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 58: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Ankestyrelsens sammensætning og behandling af sager om uenighed mellem kommuner m.v.), fra social- og indenrigsministeren
2105058_0023.png
indenrigsministeren efter indstilling
fra
1) Dansk Arbejdsgiverforening,
2) Landsorganisationen i Danmark,
3) Funktionærernes og
Tjenestemændenes Fællesråd,
4) KL (Kommunernes Landsforening)
og
5) Danske Handicaporganisationer.
Stk. 2 og 3.
---
§ 52 a.
---
Stk. 2.
---
Nr. 4 og 5 bliver herefter nr. 3 og 4.
4.
I
§ 52 a
indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:
»Stk. 3.
Ankestyrelsen træffer afgørelse uden
medvirken af beskikkede medlemmer i sager
omfattet af § 61 om uenighed mellem kommuner, jf.
dog § 52 c.«
Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 4 og 5.
Stk. 4.
I sager omfattet af stk. 1-3 kan
5.
I
§ 52 a, stk. 4,
der bliver stk. 5, ændres »stk. 1,
Ankestyrelsen i tilfælde, hvor der er
stk. 2, 1. pkt., og stk. 3« til: »stk. 1, stk. 2, 1. pkt., og
tale om en øjeblikkelig opstået
stk. 4«.
trangssituation, eller hvor der i øvrigt
er særligt behov herfor, træffe en
foreløbig afgørelse. Ankestyrelsen
skal snarest muligt træffe en endelig
afgørelse i sagen.
§ 52 c.
Når Ankestyrelsen skønner, at
6.
I
§ 52 c, stk. 1,
ændres »§ 52 a, stk. 1 eller 3,« til:
en sag, der er omfattet af § 52 a, stk. 1 »§ 52 a, stk. 1, 3 eller 4,«.
eller 3, har principiel eller generel
betydning, træffes afgørelse i sagen på
et møde efter reglerne om udvidet
votering, jf. § 55, stk. 2, nr. 1.
Stk. 2.
Ankestyrelsen kan i sager,
7.
I
§ 52 c, stk. 2,
ændres »§ 52 a, stk. 1,« til: »§ 52 a,
som er omfattet af § 52 a, stk. 1,
stk. 1 og 3,«.
beslutte, at afgørelse skal træffes på et
møde eller ved skriftlig indstilling til
medlemmerne, jf. § 53, stk. 1-3.
§ 59 a.
---
Stk. 2 og 3.
---
Stk. 4.
Ved behandlingen i
8.
I
§ 59 a, stk. 4, nr. 2,
og
stk. 5,
ændres
Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg »Landsorganisationen i Danmark« til:
deltager 2 ankechefer, hvoraf den ene »Fagbevægelsens Hovedorganisation«.
er formand, jf. dog § 59 d, stk. 5, og 1
medlem udpeget af
beskæftigelsesministeren efter
indstilling fra hver af følgende
organisationer, jf. dog stk. 5:
23
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 58: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Ankestyrelsens sammensætning og behandling af sager om uenighed mellem kommuner m.v.), fra social- og indenrigsministeren
2105058_0024.png
1) KL (Kommunernes
Landsforening).
2) Landsorganisationen i Danmark.
3) Dansk Arbejdsgiverforening.
4) Danske Handicaporganisationer.
Stk. 5.
Ved behandlingen af klager
over afgørelser om ret til
sygedagpenge eller ret til orlov og
dagpenge ved barsel til søfarende
deltager i stedet for de 2 medlemmer,
der er udpeget efter indstilling fra
Landsorganisationen i Danmark og
Dansk Arbejdsgiverforening, 2
medlemmer udpeget af
beskæftigelsesministeren efter
indstilling fra henholdsvis en
rederiorganisation og en organisation
for søfarende.
Stk. 6.
§ 50, stk. 4, § 51, stk. 3, § 52
a, stk. 4, §§ 57, 59, 60 og 66-70, § 72,
stk. 1 og 7, og § 74 finder anvendelse
på behandling af klager efter stk. 1-3.
§ 59 b. ---
Stk. 2 og 3.
---
Stk. 4.
Ved behandlingen af klager
efter stk. 1, jf. dog stk. 5, deltager to
ankechefer, hvoraf den ene er
formand, jf. dog § 59 d, stk. 5, samt et
medlem udpeget af
beskæftigelsesministeren efter
indstilling fra hver af følgende
organisationer:
1) KL (Kommunernes
Landsforening).
2) Landsorganisationen i Danmark.
3) Dansk Arbejdsgiverforening.
Stk. 5.
Ved behandlingen af
spørgsmål om arbejdsgiverens
betaling af dagpengegodtgørelse for
1., 2. og 3. ledighedsdag efter lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. deltager
to ankechefer, hvoraf den ene er
formand, samt et medlem fra
henholdsvis Landsorganisationen i
Danmark og Dansk
Arbejdsgiverforening. Ved
behandlingen af klager over afgørelser
efter ferieloven og spørgsmål om
9.
I
§ 59 a, stk. 6,
ændres »§ 52 a, stk. 4,« til: »§ 52 a,
stk. 5,«.
10.
I
§ 59 b, stk. 4,
to steder i
stk. 5
og i
stk. 6
ændres
»Landsorganisationen i Danmark« til:
»Fagbevægelsens Hovedorganisation«.
24
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 58: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Ankestyrelsens sammensætning og behandling af sager om uenighed mellem kommuner m.v.), fra social- og indenrigsministeren
2105058_0025.png
arbejdsgiverens overholdelse af
oplysningspligten efter lov om
arbejdsgiverens pligt til at underrette
lønmodtageren om vilkårene for
ansættelsesforholdet deltager to
ankechefer, hvoraf den ene er
formand, samt et medlem fra
henholdsvis Landsorganisationen i
Danmark og Dansk
Arbejdsgiverforening, jf. dog stk. 6 og
7. Medlemmerne udpeges af
beskæftigelsesministeren efter
indstilling fra organisationerne.
Stk. 6.
Hvis en lønmodtager eller en
arbejdsgiver, der er part i en sag
omfattet af stk. 5, 2. pkt., er medlem
af en organisation, som ikke er
tilknyttet Landsorganisationen i
Danmark eller Dansk
Arbejdsgiverforening, deltager
foruden medlemmerne i stk. 5 en
repræsentant fra hovedorganisationen
for den pågældende lønmodtager-
eller arbejdsgiverorganisation. Hvis
der er tale om offentlige
arbejdsgivere, deltager et medlem fra
KL eller en repræsentant for Danske
Regioner eller Finansministeriet.
Stk. 7-9.
---
§ 61.
Hvis der opstår uenighed
mellem kommuner om deres
forpligtelser, kan sagen indbringes for
Ankestyrelsen.
11.
I
§ 61
indsættes efter »Ankestyrelsen«: », der
træffer afgørelse i sagen«
12.
I
§ 61
indsættes som
2. pkt.:
»§ 68, stk. 2, finder ikke anvendelse.«
13.
I §
61
indsættes som
stk. 2:
»Stk. 2.
Social- og indenrigsministeren kan fastsætte
regler om, at kommunalbestyrelsen skal benytte et
særligt skema ved indsendelsen af sager til
Ankestyrelsen efter stk. 1. Ministeren kan fastsætte
nærmere regler herom.«
14.
I
§ 81, 1. pkt.,
ændres »Chefen for
Ankestyrelsen« til: »Direktøren for Ankestyrelsen«.
§ 81.
Chefen for Ankestyrelsen er
formand for udvalget. De øvrige
medlemmer udpeges af Ankestyrelsen
efter indstilling fra
1) KL (Kommunernes
Landsforening),
2) Dansk Arbejdsgiverforening,
3) Landsorganisationen i Danmark,
15.
§ 81, nr. 3 og 4,
ophæves, og i stedet indsættes:
25
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 58: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Ankestyrelsens sammensætning og behandling af sager om uenighed mellem kommuner m.v.), fra social- og indenrigsministeren
2105058_0026.png
4) Funktionærernes og
Tjenestemændenes Fællesråd og
5) Danske Handicaporganisationer.
§ 84.
---
Stk. 2.
Ældreministeren kan fastsætte
regler om omfanget af oplysninger for
hjælpen efter §§ 79, 79 a, 83-84, 86,
88, 90-94 a, 119-122, 151-151 c, §
161, stk. 2 og 3, og §§ 192 og 192 a i
lov om social service, jf. § 82, stk. 2,
og § 83, stk. 2 og 4, og om, hvordan
oplysningerne skal ajourføres og
indsendes, herunder om
leveranceform, leveranceformat og
leverancefrist, og hvem der er
datamodtager.
»3) Fagbevægelsens Hovedorganisation og«.
Nr. 5 bliver herefter nr. 4.
16.
I
§ 84, stk. 2,
ændres »§ 82, stk. 2,« til: »§ 82, stk.
3
26