Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del Bilag 50
Offentligt
2100735_0001.png
Ankestyrelsen tilsyn på adoptionsområdet
Årsberetning
2018
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 50: Årsberetning for 2018 om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområdet, fra social- og indenrigsministeren
2100735_0002.png
Teglholmsgade 3, 2450 København SV
Postadresse: Ankestyrelsen, 7998 Statsservice
www.ast.dk
Tlf.: 33 41 12 00
Åbningstid: 9.00
15.00 alle hverdage
Publikationen kan hentes via dette link:
https://ast.dk/publikationer
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 50: Årsberetning for 2018 om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområdet, fra social- og indenrigsministeren
Indhold
Tilsynet .............................................................................................................................................................. 3
PAS ..................................................................................................................................................................... 3
Godkendelse og re-godkendelse af samarbejdsparter ..................................................................................... 4
Tilsyn med adoptionsformidlingen .................................................................................................................... 7
Tilsyn med økonomiske forhold ...................................................................................................................... 13
Statistik ............................................................................................................................................................ 16
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 50: Årsberetning for 2018 om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområdet, fra social- og indenrigsministeren
Tilsynet
I foråret 2018 meddelte DIA Ankestyrelsen, at organisationen indenfor en kort årrække forventer et under-
skud. Det forventede underskud skyldes nedgangen i antallet af adoptioner og i antallet af nye ansøgere.
DIA ser sig dermed ikke i stand til, at fortsætte adoptionsformidlingen under de nuværende rammer.
På den baggrund indgik partierne bag satspuljeaftalen for 2019 en aftale om yderligere driftsstøtte til DIA
for 2019 og 2020. Aftalen indebar også at iværksætte en undersøgelse om et fremtidigt adoptionssystem i
Danmark. Undersøgelsen, som udføres af Ankestyrelsen, skal afdække hvordan der fremover kan skabes en
økonomisk bæredygtig struktur for den internationale adoptionsformidling i Danmark.
I efteråret 2019 evaluerer Ankestyrelsen den politiske aftale om et nyt adoptionssystem fra 2014. Aftalen
består af to dele. Første del af evalueringen vil indgå som et bilag til undersøgelsen om et nyt adoptionssy-
stem og indeholder emnerne:
Organisering af adoptionsformidlingen
Akkreditering og tilsyn
Valget af samarbejdsparter
Adoptioner og hjælpearbejde
Betydningen af samarbejde
PAS
Forsøgsordningen med PAS til voksne adopterede blev afsluttet i 2018. Evalueringen af forsøgsordningen
viste, at rådgivning til voksne over 18 år blev godt modtaget. PAS til voksne er fortsat som et fast tilbud i
2019.
”Fagligt ka de gode odtagelse begru des i, at det arbejde du so adopteret gør i forhold til at udvikle di dobbelte
identitet fortsætter hele livet og ser forskelligt ud i forskellige aldre. I 2019 oprettes grupper for voksne adopterede for
yderligere at styrke tilbuddet til de e gruppe.”
Faglig leder af PAS i Ankestyrelsen
Ankestyrelsen har siden 2015 udbudt børnegrupper for adopterede børn og unge i hele landet. Ankestyrel-
sen oplever stadig stor tilslutning til grupperne og har i øjeblikket ca. 200 børn og unge på venteliste.
”Vi lærer, hvorda bør u der 18 år bedst
støttes afhængigt, ikke kun af alder og individ, men også af, hvilket køn
barnet har, hvilken type af kommunikation der er i barnets familie, om familien har modtaget PAS-rådgivning forud for
børnegruppen, hvor familien bor i landet, om religion er en del af familien - samt meget andet.”
Faglig leder af PAS i
Ankestyrelsen
I efteråret 2019 evaluerer Ankestyrelsen den politiske aftale om et nyt adoptionssystem fra 2014. Anden
del af aftalen omhandler blandt andet PAS. Emnerne i evalueringen vil blandt andet være:
Godkendelse af adoptanter
Støtte til adoptivfamilier, herunder PAS
Åbenhed og adoption
Indsamling og formidling af viden
3
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 50: Årsberetning for 2018 om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområdet, fra social- og indenrigsministeren
2100735_0005.png
Godkendelse og re-godkendelse af samarbejdsparter
Ankestyrelsen har i 2018 behandlet fire ansøg-
ninger om re-godkendelse af samarbejdsparter
fra DIA. Ankestyrelsen har godkendt alle ansøg-
ninger. Det drejer sig om Tjekkiet, Thailand, Bur-
kina Faso og Sydkorea.
DIA redegør i ansøgningen for eventuelle ændrin-
ger i det pågældende lands myndighedsstruktur,
regler på adoptionsområdet og erfaringer med
hidtil gennemførte sager i forhold til at være i
overensstemmelse med Haagerkonventionens
regler og procedurer
1
.
Ankestyrelsen har i forbindelse med re-
godkendelserne siden 2016 haft fokus på at af-
dække, om afgiverlandets lovgivning og myndig-
hedsstruktur både i teori og i praksis understøtter
Haagerkonventionens principper om, at:
International adoption er sidste udvej for
barnet (subsidiaritetsprincippet)
Den enkelte adoption vurderes at være til
gavn for det enkelte barn
Adoptionen sker på baggrund af en legal
frigivelse af barnet
Risici for uetisk adfærd og økonomisk
vinding bliver mindsket i relation til inter-
nationale adoptioner
Regler for bortadoption, når den biologi-
ske mor og/eller far ikke er statsborger i
afgiverlandet
Procedurer og muligheder for den adop-
terede i forhold til at søge oplysninger
om biologisk slægt i afgiverlandet
Forberedelsen af ansøgere og børn i afgi-
verlandet i forbindelse med overdragelse
og hjemtagelse
Tjekkiet
Ankestyrelsen re-godkendte i september 2018
DIAs samarbejde med den tjekkiske centralmyn-
dighed (The Office for International Protection of
Children). Godkendelsen gælder fra den 1. okto-
ber 2018 til den 30. september 2020.
Thailand
I december 2018 re-godkendte Ankestyrelsen DIAs
samarbejde med den centrale myndighed i Thai-
land Department of Children and Youth (DCY).
Godkendelsen er gældende i perioden fra den 1.
januar 2019 til den 30. juni 2021. Ankestyrelsen
godkendte også, at DIA afslutter de sidste to igang-
værende sager fra den private samarbejdspart
Pattaya Orphanage. DIA har valgt at udfase dette
samarbejde.
Ankestyrelsen havde ved re-godkendelsen særligt
fokus på om der kunne tilvejebringes flere bag-
grundsoplysninger på børnene i de enkelte
matchningssager. Ankestyrelsen vurderede, at
dette ville være hensigtsmæssigt og på linje med
de internationale anbefalinger på området. DIA
har været i dialog med Department of Children
and Youth (DCY) herom, og der vil i fremtiden
være flere baggrundsoplysninger på det enkelte
barn.
I 2018 har Ankestyrelsen desudensærligt haft
fokus på:
Subsidiaritetsprincippet, herunder den
nationale matchningsprocedure i afgiver-
landet
Praksis ved bortadoption af søskende
1
Bekendtgørelse af konvention af 29. maj 1993 om
beskyttelse af børn og om samarbejde med hensyn til
internationale adoptioner.
https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id
=86208
4
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 50: Årsberetning for 2018 om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområdet, fra social- og indenrigsministeren
2100735_0006.png
Det var ikke muligt i forbindelse med behandlingen
af re-godkendelsen at få nærmere belyst, hvordan
de thailandske myndigheder i praksis afsøger mu-
lighederne for at finde en permanent national løs-
ning for barnet. Derfor vil subsidiaritetsprincippet
og de nationale løsninger fremover være et fokus
for Ankestyrelsens tilsyn med adoptionsformidlin-
gen fra Thailand.
Herudover vil donationer, hjælpearbejde og øvrige
fokuspunkter for 2018 være opmærksomheds-
punkter for Ankestyrelsens tilsyn med henblik på at
belyse området yderligere.
den om regler og praksis i det burkinske adopti-
onssystem.
Sydkorea
Ankestyrelsen godkendte i december 2018 DIAs
fortsatte samarbejde med Holt Childrens Services
i Sydkorea i en tidsbegrænset periode på 2 år og 6
måneder fra den 1. januar 2019 til og med den 30.
juni 2021.
Rejser i forbindelse med re-godkendelser
I oktober 2018 deltog Ankestyrelsen i europæisk
møde om international adoption afholdt af den
tjekkiske centralmyndighed. På mødet deltog cen-
tralmyndigheder fra både modtagerlande og afgi-
verlande samt International Social Services (ISS) og
HCCH
2
s Permanente Bureau. Ankestyrelsen fik på
mødet mulighed for, at stille uddybende spørgsmål
til det tjekkiske system og den tjekkiske lovgivning.
Ankestyrelsen re-godkendte DIAs samarbejde
med den indiske centralmyndighed Central Adop-
tion Ressource Authority (CARA) i december
2017. I den forbindelse besluttede Ankestyrelsen
fremover at have fokus på muligheden for yderli-
gere afdækning af det indiske adoptionssystem i
praksis. Derfor rejste Ankestyrelsen i september
2018 til Indien for at udvide kendskabet til adop-
tionsformidlingen i landet. Rejsen blev tilrettelagt
og gennemført i samarbejde med DIA.
Formålet med rejsen var at indsamle oplysninger
om hvordan det indiske adoptionssystem funge-
rer i praksis og at afdække de enkelte myndighe-
ders og organisationers ansvar og opgaver i be-
handlingen af den enkelte adoptionssag og på
adoptionsområdet generelt. Formålet var også at
afdække den indiske centralmyndigheds ansvar
og opgaver i forbindelse med frigivelsen og
matchningsprocessen.
Burkina Faso
Ankestyrelsen re-godkendte i juli 2018 DIAs sam-
arbejde med Ministère de la Femme, de la Solidari-
té Nationale et de la Famille i Burkina Faso med
virkning fra den 1. august 2018 til den 31. juli 2020.
I den periode vil Ankestyrelsen have særligt fokus
på implementeringen af subsidiaritetsprincippet i
landet og hvordan frigivelsen af hittebørn til adop-
tion finder sted.
Ankestyrelsen planlægger desuden en fælles rejse
med DIA til Burkina Faso i 2019. Formålet er at gå
i dialog med centralmyndigheden og andre aktø-
rer om samarbejdet vedrørende internationale
adoptioner. Ankestyrelsen vil også indsamle vi-
2
Hague Conference on Private and International Law
5
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 50: Årsberetning for 2018 om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområdet, fra social- og indenrigsministeren
Ankestyrelsen havde særligt fokus på:
Implementeringen af tilsynet med børne-
hjemmene i Indien
Frigivelsen af barnet (fx hvordan myndig-
heder og børnehjem arbejder i praksis i
sager om hittebørn, herunder fx med ef-
terlysning og efterforskning af barnets
baggrund)
Iagttagelse af subsidiaritetsprincippet i
praksis
Afdækning af de økonomiske forhold i
forbindelse med adoption
Mulighederne for søgen efter biologisk
slægt
Ankestyrelsen havde under besøget også lejlig-
hed til at mødes med DIAs kontaktperson i Indi-
en.
Afslutning af samarbejder
Børne- og socialministeren besluttede i maj 2018
at tilbagekalde DIAs godkendelse til at samarbej-
de med Peru, Togo og Vietnam. Beslutningen blev
truffet på baggrund af en indstilling fra Ankesty-
relsen. Godkendelserne til at samarbejde med de
pågældende lande blev tilbagekaldt, da DIA ikke
har ønsket at fortsætte samarbejderne.
6
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 50: Årsberetning for 2018 om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområdet, fra social- og indenrigsministeren
2100735_0008.png
Tilsyn med adoptionsformidlingen
Godkendelse af matchningsforslag
Et af de vigtigste tidspunkter i en sag om interna-
tional adoption er, når barnet matches med an-
søgerne. Det konkrete tidspunkt defineres som
” at h i gstidspu ktet”. Mat h i gstidspu ktet
involverer begge landes samarbejdsparter og
myndigheder.
Når et barn matches med de kommende adop-
tanter, skal afgiverlandet og Danmark udstede en
erklæring om, at adoptionen kan fortsætte. Er-
klæringen har relation til Haagerkonventionens
artikel 17c. Derfor kaldes den en 17c-erklæring.
17c-erklæringen er en godkendelse af den pro-
ces, der er sket indtil matchningstidspunktet.
Erklæringen er et udtryk for, at Ankestyrelsen
vurderer, at adoptionen ikke strider mod afgiver-
landets lovgivning, Danmarks lovgivning eller
internationale konventioner.
Proceduren for godkendelse af matchningsforslag
kræver et indgående kendskab til lovgivningen og
procedurerne i de lande, som DIA samarbejder
med. Det kræver løbende udveksling af informa-
tion mellem DIA og Ankestyrelsen, og at Ankesty-
relsen supplerer denne viden med information
fra andre kilder.
Ankestyrelsen har udarbejdet en procedure for at
godkende matchningsforslag. Proceduren udvik-
les løbende. Ankestyrelsen instruerer også lø-
bende DIA og Familieretshusene i procedurerne.
Ankestyrelsen godkender alle matchningsforslag,
hvor DIA vurderer, at barnet er omfattet af ansø-
gernes godkendelse. Hvis DIA vurderer, at barnet
falder uden for ansøgernes godkendelse eller er i
tvivl herom, er det Adoptionssamrådet i Familie-
retshuset, der laver vurderingen.
Adoptionssamrådet har mulighed for at forelæg-
ge frigivelsen for Ankestyrelsen. Det vil sige, at
Ankestyrelsen vurderer de juridiske aspekter af
matchningsforslaget, mens Adoptionssamrådet
vurderer de resterende oplysninger i sagen. I
begyndelsen af 2018 har Statsforvaltningen (nu
Familieretshuset) og Ankestyrelsen aftalt, at An-
kestyrelsen varetager vurderingen af frigivelsen i
alle Statsforvaltningens (nu Familieretshuset)
sager.
Ankestyrelsen har behandlet 37 matchningsfor-
slag i 2018. Adoptionssamrådet har behandlet 21
sager, hvoraf Ankestyrelsen har behandlet frigi-
velsen i 18 af disse sager (de resterende tre sager
er behandlet i Statsforvaltningen inden oven-
nævnte aftale mellem Ankestyrelsen og Statsfor-
valtningen).
Ankestyrelsen fører statistik over alle match-
ningsforslag for at give et aktuelt billede af for-
midlingssituationen.
Gennemgang af Statsforvaltningens match-
ningssager
Ankestyrelsen har det overordnede ansvar for, at
behandlingen af matchningsforslag på adopti-
onsområdet sker i overensstemmelse med loven
og de retningslinjer, som Ankestyrelsen har ud-
stukket for behandlingen af disse sager. Derfor
har Ankestyrelsen i 2018 foretaget en gennem-
gang af de matchningsforslag, som Statsforvalt-
ningen har behandlet i perioden fra den 1. januar
til den 25. august 2017.
7
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 50: Årsberetning for 2018 om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområdet, fra social- og indenrigsministeren
2100735_0009.png
Formålet med gennemgangen var at vurdere, om
Ankestyrelsen er enig i Statsforvaltningens vurde-
ring af frigivelsesgrundlaget, herunder om Anke-
styrelsen mener, at oplysningerne om frigivelsen i
den enkelte sag skulle have været undersøgt
nærmere. Formålet var desuden at sikre, at An-
kestyrelsen opretholder den nødvendige viden i
forhold til tilsynet med DIA og i forhold til adopti-
onsformidlingen generelt.
I den nævnte periode har Statsforvaltningen be-
handlet i alt 16 matchningsforslag. Ankestyrelsen
var i 14 sager enige i den vurdering af frigivelses-
grundlaget, som Statsforvaltningen foretog. I to
sager vurderede Ankestyrelsen, at der burde ha-
ve været indhentet yderligere oplysninger om
frigivelsen.
Tilsynsbesøg hos DIA
Ankestyrelsen var på uanmeldt tilsynsbesøg hos
DIA i december 2018. Mødet havde fokus på DIAs
håndtering af henvendelser relateret til Post
Adoption Service (PAS) i forhold til kravene i ak-
krediteringsvilkårene. DIA oplyste, hvordan de
arbejder med henvendelserne i praksis og gav et
indblik i omfanget af arbejdet, herunder de ud-
fordringer, der er forbundet med arbejdet.
Tilsynet med barnets helbredsmæssige og
psykosociale forhold
Ankestyrelsen og Adoptionsnævnet har i 2018
fastlagt en procedure for tilsynet med barnets
helbredsmæssige og psykosociale forhold. Adop-
tionsnævnet fører et bagudrettet tilsyn med de
matchningssager, der er behandlet af Adoptions-
samrådene, i forhold til vurderingen af børnenes
helbredsmæssige og psykosociale forhold. Der-
udover foretager Adoptionsnævnet én gang årligt
en vurdering af, om Ankestyrelsens retningslinjer
for børnenes helbredsmæssige og psykosociale
forhold skal revideres.
Informationsindsamling
Ankestyrelsen indhentede efterfølgende yderlige-
re oplysninger fra DIA i de to sager. Ankestyrelsen
vurderede herefter, at frigivelsesgrundlaget i
begge matchningsforslag har fulgte regler og
procedurer i henholdsvis afgiverlandene.
Ankestyrelsen og Statsforvaltningen havde et
erfaringsudvekslingsmøde i januar 2018, hvor
Statsforvaltningen udtrykte et ønske om, at fore-
lægge alle matchningsforslag for Ankestyrelsen
med henblik på en vurdering af frigivelsesgrund-
laget
3
.
Møder med samarbejdsparter og andre
landes myndigheder
I 2018 mødtes Ankestyrelsen med den private
organisation Chung Yi Social Welfare Foundation,
som er DIAs samarbejdspart i Taiwan. Delegatio-
nen var på besøg i Danmark for at mødes med
DIA og møde adoptivfamilier med børn adopteret
fra Taiwan.
Delegationen mødtes i den forbindelse også med
Ankestyrelsen. På mødet informerede Ankesty-
relsen om det danske adoptionssystem og om de
rådgivningstilbud, de danske adoptivfamilier får
stillet til rådighed før, under og efter adoptionen.
Delegationen viste særligt interesse for de danske
tilbud om PAS-rådgivning. De danske adoptivfa-
miliers muligheder for pre- og post adoptionsråd-
givning er unik i sin udstrækning og variation, og
3
Ankestyrelsen har på denne baggrund været i dialog
med Børne- og Socialministeriet, og spørgsmålet for-
ventes at blive inddraget i en kommende evaluering.
8
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 50: Årsberetning for 2018 om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområdet, fra social- og indenrigsministeren
2100735_0010.png
derfor et positivt særtræk for samarbejdet med
Danmark.
Ankestyrelsen fik på mødet også mulighed for at
høre nærmere om de aktuelle forhold på adopti-
onsområdet i Taiwan og drøfte konkrete forhold
af betydning for tilsynet.
Møder, konferencer og arbejdsgrupper
Ankestyrelsen har siden 2010 deltaget i et møde-
forum med centralmyndighederne fra en række
andre modtagerlande, der ligeledes har tiltrådt
Haagerkonventionen. Gruppen mødes typisk to
gange om året til uformelle drøftelser uden refe-
rat.
De økonomiske relationer i samarbejdet
om international adoptionsformidling
Udveksling af oplysninger om adoptions-
formidlingen fra forskellige afgiverlande,
herunder mulighederne for fælles hand-
ling over for systematiske svagheder i
implementeringen af Haagerkonventio-
nen i konkrete samarbejdslande
Ankestyrelsen deltog i maj 2018 i EurAdopt i Mila-
no. EurAdopt er en sammenslutning af formidlende
organisationer i Europa. På mødet var der fokus på
femtidens internationale adoptioner og hvilke for-
skellige opfattelser henholdsvis afgiverlande og
modtagerlande har af international adoption. Her-
udover var der fokus på Search of Origins.
Ankestyrelsen er en del af en arbejdsgruppe om
forebyggelse
og hå dteri g af ”illi it pra ti e”.
Arbejdsgruppen er nedsat af HCCHs Permanente
Bureau og har til formål at udarbejde fælles inter-
nationale retningslinjer og metoder til gavn for
samarbejdet mellem landene om forebyggelse og
hå dteri g af ”illi it pra ti e”. Ar ejdsgruppe
havde sit første møde i oktober 2016. På dette
møde blev der nedsat en undergruppe, der fik til
opgave at udarbejde skabeloner til det videre ar-
bejde med de konkrete emner, der indgår i det
samlede arbejde. Ankestyrelsen er også en del af
denne undergruppe.
Arbejdet i undergruppen foregår løbende i dialog
med de andre medlemmer af gruppen og HCCHs
Permanente Bureau. I november 2018 deltog An-
kestyrelsen i et møde, hvor foreløbigt udarbejdede
”fa t sheets” lev diskuteret. ”Fa ts sheets” skal
udgøre et arbejdsredskab for både modtager- og
afgiverlande i arbejdet med at forebygge og hånd-
tere ”illi it practice”.
I foråret 2019 skal de udar-
bejdede
”fa t sheets” drøftes
i den samlede ar-
bejdsgruppe. Den samlede arbejdsgruppe arbejder
videre ed disse ”fa t sheets” og e række øvrige
tiltag, der forventes drøftet på den kommende
I 2018 har gruppen holdt møder i Oslo og Bru-
xelles med særligt fokus på:
Håndtering af problemstillinger relateret
til mistanke om ulovlig eller uetisk ad-
færd i konkrete sager, hvor adoptionen er
gennemført for flere år siden, eller i sam-
arbejdsrelationer med udenlandske or-
ganisationer eller myndigheder, hvor der
ikke længere er et aktivt samarbejde og
hvor samarbejdet fandt sted inden Haa-
gerkonventionen trådte i kraft.
Bistand til adopterede, som ønsker yder-
ligere oplysninger om egen baggrund el-
ler kontakt til biologisk slægt
Konsekvenserne for de nationale adopti-
onssystemer af den internationale udvik-
ling på adoptionsområdet, hvor der gene-
relt ses en vedvarende nedgang i antallet
af adoptioner
9
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 50: Årsberetning for 2018 om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområdet, fra social- og indenrigsministeren
2100735_0011.png
Special Commission i 2021, hvor alle lande, der har
tiltrådt konventionen deltager.
Nordisk møde blev afholdt i Oslo i maj 2018. Nor-
disk møde er et årligt møde mellem de nordiske
centralmyndigheder på adoptionsområdet. På
møderne udveksles informationer og erfaringer
mellem myndighederne. Drøftelserne er uformel-
le og uden referat. Ved Nordisk Møde i Oslo blev
følgende emner diskuteret:
Den nye lovgivning på adoptionsområdet
i Norge
Erfaringer med praksis i forskellige afgi-
verlande
Den aktuelle udvikling på adoptionsom-
rådet i de nordiske lande
Post Adoption Service i de nordiske lande
Persondataforordningen i relation til
adoptionsområdet
Andre tilsynsaktiviteter
Tilsynsrejser
Som et led i Ankestyrelsens tilsyn med adoptions-
formidlingen fra Sydafrika rejste Ankestyrelsen i
januar 2018 til Sydafrika for at få belyst en række
aspekter i samarbejdet nærmere. Ankestyrelsen
havde på rejsen fokus på at opnå nærmere kend-
skab til praksis i relation til særligt frigivelsespro-
ceduren, adoption af børn med biologiske foræl-
dre uden sydafrikansk statsborgerskab, subsidia-
ritetsprincippet og de sydafrikanske regler for
adoptionsrelateret økonomisk støtte.
Herudover fandt Ankestyrelsen det væsentligt at
få belyst den sydafrikanske centralmyndigheds
konkrete ansvar og opgaver set i forhold til de
enkelte retskredse og de autoriserede sydafrikan-
ske organisationer, der formidler børn til interna-
tional adoption.
Ankestyrelsen fik på rejsen sammen med DIA
lejlighed til at drøfte ovenstående aspekter med
relevante sydafrikanske myndigheder og aktører i
en åben og ærlig dialog.
Sagsgennemgange
Ankestyrelsen gennemgik i forbindelse med re-
godkendelsen af DIAs samarbejde med Sydkorea
de senest afsluttede sager om adoption af børn
fra Sydkorea. Som opfølgning på re-godkendelsen
af DIAs samarbejde med Taiwan gennemgik An-
kestyrelsen også sager afsluttet i 2017 fra Taiwan.
Formålet med sagsgennemgangene var:
at sikre, at de forventede udenlandske
dokumenter om barnet var indgået på
sagen efter Adoptionssamrådet eller An-
kestyrelsen havde behandlet matchnings-
sagen
at undersøge overensstemmelsen mel-
lem disse dokumenter og de oplysninger,
der forelå på matchningstidspunktet
at få et indblik i sagsforløbet på tværs af
sagerne
Adoptanternes syn på adoptionsforløbet
Alle adoptanter, som har hjemtaget børn siden
januar 2016, har fået et spørgeskema fra Anke-
styrelsen med henblik på at samle informationer
om DIAs adoptionsformidlende arbejde. Beslut-
ningen om at indsamle denne information ud-
springer af beslutningen om et nyt adoptionssy-
stem.
Ankestyrelsen gennemgår løbende adoptivfamili-
ernes besvarelser og følger op på eventuelle op-
lysninger af relevans for tilsynet. I 2018 har be-
svarelserne ikke givet Ankestyrelsen anledning til
at følge op med konkrete tiltag i tilsynet med DIA.
10
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 50: Årsberetning for 2018 om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområdet, fra social- og indenrigsministeren
2100735_0012.png
Ankestyrelsen havde ingen bemærkninger til
sagerne, men bemærkede vigtigheden af, at do-
kumenterne fortsat indgår i sager fra de to lande.
Ankestyrelsen gennemgik de tre sidst afsluttede
sager fra Burkina Faso som led i re-godkendelsen
af DIAs samarbejde med Burkina Faso.
Sagsgennemgangen gav Ankestyrelsen mulighed
for at gennemgå afsluttende dokumenter, som
ikke havde været behandlet tidligere i processen.
Oplysninger fra DIA
DIA er forpligtiget til løbende og af egen drift at
indberette alle ikke uvæsentlige oplysninger om
ændringer i organisationen og i formidlingssitua-
tionen til Ankestyrelsen. Indberetningerne sker
formelt og uformelt og har i 2018 blandt andet
handlet om forhold i DIAs samarbejdslande:
nye dokumentationskrav
status på DIAs samarbejde i forbindelse
med uroligheder
udfordringer i forhold til anvendelse af IT-
system
forlængede sagsbehandlingstider ved
domstolen
manglende tilgængelighed af dokumen-
ter i matchningssager
oplysning om afgiverlandets skærpede
tilsyn på børnehjem
i forbindelse med en ansøgning om et fortsat
samarbejde.
Ankestyrelsen har i juni 2018 fundet det nødven-
digt at understrege overfor DIA, hvilke krav der
generelt stilles til DIAs samarbejder i udlandet, og
hvordan de regelmæssige re-godkendelser af
samarbejderne spiller sammen med Ankestyrel-
sens generelle tilsyn. Disse forhold er beskrevet i
DIAs akkrediteringsvilkår.
Ankestyrelsen bemærker, at der ikke er tale om
en klar adskillelse af tilsynet og behandlingen af
ansøgning om re-godkendelse. Ankestyrelsen kan
i forbindelse med en re-godkendelse også bede
DIA fremskaffe oplysninger, der er relateret til
tilsynet. Det er Ankestyrelsens vurdering, at dette
er indeholdt i det brede, overordnede formål i
adoptionslovgivningen og den bagvedliggende
politiske aftale.
Formålet med den politiske aftale og lovgivningen
er at sikre legaliteten og kvaliteten i formidlings-
arbejdet i Danmark og hos de samarbejdsparter,
der er godkendt til at samarbejde med DIA. Dette
sker blandt andet gennem et styrket tilsyn med
den adoptionsformidlende organisation.
Ankestyrelsens tilsyn er baseret på de informati-
oner og den viden, som Ankestyrelsen modtager
Herudover har DIA indberettet en konkret adop-
tionssag, hvor ansøgerne efter overdragelsen af
barnet valgte ikke at gå videre med adoptionen,
men i stedet overdrog barnet til de udenlandske
myndigheder i afgiverlandet. Ankestyrelsen men-
te ikke, at der var grundlag for at udtale kritik af
DIAs håndtering af den konkrete sag.
Kritik af DIA
DIA har i 2018 bemærket, at Ankestyrelsens tilsyn
efter DIAs opfattelse retter sig mod at påse over-
holdelse af allerede fastlagte krav, hvorfor DIA
ikke mener, at der kan stilles nye eller andre krav
11
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 50: Årsberetning for 2018 om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområdet, fra social- og indenrigsministeren
fra DIA, andre myndigheder, adoptivfamilier og
øvrige interessenter i ind- og udland. Dette om-
fatter blandt andet de oplysninger og den viden,
som tilgår Ankestyrelsen via de konkrete match-
ningssager, og de oplysninger, der tilvejebringes i
forbindelse med en ansøgning om godkendelse
og re-godkendelse af DIAs samarbejdsparter.
Indberetninger fra borgere
Borgere kan indberette om forhold angående
DIAs virksomhed til Ankestyrelsen. Eventuelle
indberetninger indgår i Ankestyrelsens tilsyn med
DIA. I 2018 modtog Ankestyrelsen en indberet-
ning om DIAs virksomhed, som ikke gav anledning
til kritik.
12
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 50: Årsberetning for 2018 om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområdet, fra social- og indenrigsministeren
2100735_0014.png
Tilsyn med økonomiske forhold
Tilsyn med DIAs økonomi
DIA er forpligtet til at tilrettelægge sine økonomi-
ske forhold på en forsvarlig, hensigtsmæssig og
gennemsigtig måde og løbende afrapportere på
organisationens økonomiske status til Ankestyrel-
sen i form af kvartalsrapporteringer og årsregn-
skab.
DIA er finansieret af adoptionsansøgernes geby-
rer samt et statsligt tilskud på 2 mio. kr. årligt,
som blev indført med den politiske aftale om et
nyt adoptionssystem i efteråret 2014.
Formålet med DIAs løbende rapporteringer og
Ankestyrelsens tilsyn med DIAs økonomiske for-
hold er primært at sikre en forsvarlig økonomisk
drift af adoptionsansøgernes penge, hvor geby-
rerne løbende er tilpasset omkostningsniveauet i
organisationen, og hvor Ankestyrelsen sikres den
nødvendige indsigt i organisationens økonomisty-
ring.
Til brug for det økonomiske tilsyn har Ankestyrel-
sen ansat Revisionsfirmaet Ernst & Young til at
gennemgå kvartalsrapporter, budget og årsrap-
port. Ankestyrelsen har siden juli 2018, som følge
af de ovenfor beskrevne ændringer i forudsæt-
ningerne for DIAs drift, ført et skærpet økono-
misk tilsyn med DIAs økonomi. DIA skal derfor
indsende:
en månedlig opgørelse over antallet af
nye ansøgere og antallet af formidlinger
oplysninger om antallet af DIAs indkræ-
vede gebyrer opgjort pr. land og pr. rate i
forbindelse med kvartalsregnskaber og
årsregnskabet
Young en række anbefalinger vedrørende DIAs
forretningsgange og forpligtelser, som løbende er
blevet fulgt op.
I 2018 har der primært været fokus på DIAs frem-
tidige økonomiske grundlag, hvorfor implemente-
ringen af de sidste anbefalinger er blevet udskudt
til efter stillingtagen til et eventuelt nyt adopti-
onssystem. Ved udgangen af 2018 udestår der
ikke kritiske forhold i DIAs implementering af de
foreslåede tiltag.
Øget statsligt tilskud og undersøgelse af
den fremtidige struktur
DIA meddelte i foråret 2018, at der var bekymring
for organisationens driftsgrundlag på sigt, blandt
andet på grund af det markante fald i nye ansø-
gere i 2018. DIA udarbejdede i den forbindelse
treårige prognoser for virksomhedens resultat ud
fra tre forskellige forudsætninger om tilgang af
nye ansøgere. Det fremgik af prognoserne, at DIA
forventede at få et mindre underskud i 2019, som
ville forøges betragteligt over de følgende to år.
Det bemærkes, at prognoserne er behæftet med
stor usikkerhed, da de er baserede på ikke reali-
serede tal og usikre forudsætninger om ansøger-
antal og påvirkningen heraf.
Aftalepartierne bag satspuljeaftalen for 2019
besluttede på baggrund af bekymringen for DIAs
økonomi at afsætte yderligere midler til området.
2,1 mio. kr. blev afsat til et midlertidigt driftstil-
Derudover besøger Ernst & Young DIA efter be-
hov for at følge op på organisationens regnskabs-
funktion og tilrettelæggelse. I forbindelse med
DIAs etablering i 2015 udarbejdede Ernst &
13
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 50: Årsberetning for 2018 om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområdet, fra social- og indenrigsministeren
2100735_0015.png
skud til dækning af DIAs forventede underskud,
fordelt med 300.000 kr. i 2019 og 1.800.000 kr. i
2020. 1 mio. kr. blev afsat til en undersøgelse.
Undersøgelsen skal afdække hvilke alternativer
der findes til den nuværende struktur, hvor for-
midlingsopgaven varetages af en privat organisa-
tion, der primært er finansieret af gebyrindtægter
fra adoptivfamilierne.
Ankestyrelsen har fået til opgave at undersøge,
hvordan der fremadrettet kan skabes en økono-
misk bæredygtig struktur for den internationale
adoptionsformidling.
En ny økonomisk bæredygtig struktur skal give
mulighed for at gøre adoptionsformidlingen min-
dre afhængig af antallet af adoptioner og for-
mindske påvirkningerne fra det varierende antal
ansøgere og andre variable faktorer i formidlin-
gen.
Undersøgelsen skal også afdække behovet for
understøttende tiltag i overgangen til et eventu-
elt nyt system for at skabe den tilstrækkelige
tryghed og sikkerhed for kommende og nuvæ-
rende ansøgere.
Resultatet af kvartalsregnskaberne for 1.-4. kvar-
tal 2018 viste et lille overskud på i alt ca. 33.000
kr.
DIA forventer således samlet et lille overskud på
årsregnskabet for 2018, som afleveres 1. april
2019. I 2017 var årets resultat ifølge årsregnska-
bet et overskud på ca. 455.000 kr. Det gav ikke
Ankestyrelsen anledning til bemærkninger.
Tilsynet har i 2018 fundet, at organisationen har
haft et passende likvidt beredskab og har formået
at tilpasse omkostningerne i organisationen til de
faldende gebyrindtægter. I DIAs budget for 2019
forventes et mindre underskud for året, som
overvejende kan dækkes af de afsatte satspulje-
midler for 2019. Budgettet revideres løbende i
forbindelse med kvartalsrapporteringerne.
Der har ikke været gebyrændringer i 2018, men
DIA har i forbindelse med oplysningerne om be-
kymringen for den fremtidige drift gjort opmærk-
som på, at gebyrindtægten på sigt ikke vil kunne
modsvare organisationens omkostninger.
Dokumentation i forbindelse med anme l-
delser af adoptionsrelateret hjælpearbejde
I 2017 fastlagde Ankestyrelsen en praksis for
adoptionsrelateret hjælpearbejde. Den tager
udgangspunkt i behovet for mest mulig transpa-
rens og dokumentation for anvendelsen og for-
målet med projektstøtte og donationer i udlan-
det. Kriterierne afspejler internationale anbefa-
linger
o god praksis på
området.
Ankestyrelsen har siden arbejdet med at indar-
bejde kriterierne i praksis. I april 2018 anmeldte
DIA donationer til deres samarbejdsparter i lan-
dene Thailand, Burkina Faso og Madagaskar.
Samarbejdsparterne er både børnehjem og myn-
digheder. Når donationer er mindre end 50.000
kr., hvilket var tilfældet her, skal de ikke godken-
des af Ankestyrelsen men blot anmeldes. For at
skabe den højest mulige grad af transparens og
Kvartalsregnskaber og årsregnskab for
2017
DIAs kvartalsrapporteringer og aflevering af års-
regnskab i 2018 er sket rettidigt og har i form og
indhold levet op til kravene i DIAs akkrediterings-
vilkår.
14
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 50: Årsberetning for 2018 om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområdet, fra social- og indenrigsministeren
mulighed for kontrol med betalingerne i både
Danmark og udlandet, bad Ankestyrelsen DIA om
at eftersende dokumentation for betalingerne i
form af bankoverførsler eller kvitteringer.
Derudover bad styrelsen DIA om for fremtiden at
oplyse, hvordan aftalerne er kommet i stand,
herunder om der er tale om skriftlige eller
mundtlige aftaler, samt om DIA har afvist an-
modninger om støtte fra det pågældende samar-
bejdsland og med hvilken begrundelse.
Godkendelse af adoptionsrelateret støtte
Ankestyrelsen godkendte i maj 2018 DIAs ansøg-
i g o at støtte Holt Childre ’s Servi es’ ”Un-
arried Mothers’ Proje t” i Sydkorea. Projektet
er et hjælpeprogram for enlige mødre, som væl-
ger at beholde deres barn på trods af stigmatise-
ringen i det koreanske samfund.
I godkendelsen lagde Ankestyrelsen vægt på, at:
der med aftalen er opnået en øget trans-
parens i forhold til anmodningen om støtte
fra Holt og anvendelsen af støtten
modtageren af støtten er DIAs langvarige
samarbejdspart Holt. Ankestyrelsen har
generelt tillid til, at organisationen arbej-
der i overensstemmelse med reglerne i
Sydkorea og principperne i Haagerkon-
ventionen om internationale adoptioner
Den anmodede støtte gives til Holts pro-
jekt, der støtter op om subsidiaritetsprin-
cippet og enlige mødre, der ønsker selv at
tage vare på deres barn trods stigmatise-
ring
I godkendelsen lagde Ankestyrelsen vægt på, at:
der var tilvejebragt tilstrækkelig transpa-
rens i den anmodede støtte
modtageren af støtten er DIAs langvarige
samarbejdspart Impilo. Ankestyrelsen har
generelt tillid til, at Impilo arbejder i
overensstemmelse med reglerne i Sydaf-
rika og principperne i Haagerkonventio-
nen om internationale adoptioner
den anmodede støtte overordnet set gi-
ves til Impilos forebyggende arbejde for
børn og deres biologiske familier herun-
der for at støtte, at biologiske forældre i
Sydafrika kan beholde deres børn
det på nuværende tidspunkt ikke er mu-
ligt at formidle støtten centralt til en syd-
afrikansk myndighed
I februar 2018 var Ankestyrelsen i dialog med den
sydafrikanske centralmyndighed og DIA om reg-
lerne for støtte til sydafrikanske børnebeskyttel-
sesorganisationer, der arbejder med adoption.
Ankestyrelsen fik på et møde med den sydafri-
kanske centralmyndighed bekræftet, at støtte fra
udenlandske samarbejdsparter til sydafrikanske
formidlende organisationer ikke er reguleret i
Sydafrika, men accepteres af den sydafrikanske
centralmyndighed, hvis støtten er rettet mod at
styrke subsidiaritetsprincippets opretholdelse.
Ankestyrelsen har taget dialogen til efterretning
og følger tæt, om støtteaftalerne mellem DIA og
Impilo lever op til dette formål. Ankestyrelsen har
opfordret DIA til at orientere den sydafrikanske
centralmyndighed om de godkendte støtteaftaler
med henblik på at sikre, at der er højest mulig
transparens i de økonomiske relationer mellem
DIA og Impilo.
Ankestyrelsen godkendte i marts 2018 DIAs an-
søgning om at støtte DIAs samarbejdspart i Sydaf-
rika, Impilo, med deres forebyggende og støtten-
de arbejde for børn og deres biologiske familier.
Støtten løb i perioden 1.marts til 31. december
2018.
15
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 50: Årsberetning for 2018 om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområdet, fra social- og indenrigsministeren
2100735_0017.png
Statistik
Sager om godkendelse af matchningsforslag i Ankestyrelsen og i Adoptionssamrådet
Ankestyrelsen har i 2018 behandlet i alt 37 sager om godkendelse af matchningsforslag. Adoptionssamrå-
det har behandlet 21 sager, hvoraf Ankestyrelsen har vurderet frigivelsesgrundlaget i 18 af disse sager (de
resterende tre sager er behandlet i Statsforvaltningen inden aftale mellem Ankestyrelsen og Statsforvalt-
ningen om forelæggelse af frigivelsesgrundlaget i Ankestyrelsen).
Det har betydning for Ankestyrelsens sagsbehandlingstid i matchningssager, når afgiverlande ændrer pro-
cedurer i enkelte eller alle sager. I 2018 har særligt de ændrede procedurer i Sydafrika haft indflydelse på
sagsbehandlingstiderne i Danmark. Ændrede procedurer i fx Sydafrika betyder, at sagsbehandlingen i Dan-
mark oftest ikke kan afsluttes inden for 7 dage. Sager fra Sydafrika behandles i en såkaldt todelt proces.
Ankestyrelsen behandler i første omgang de helbredsmæssige oplysninger. Det vil i realiteten sige, at det
vurderes, om ansøgernes godkendelse omfatter det konkrete barn i forslag. Herefter sendes sagen retur til
DIA, som sender sagen til de sydafrikanske myndigheder. Når de sydafrikanske myndigheder har færdigbe-
handlet matchningssagen, sendes sagen igen til Ankestyrelsen, som vurderer frigivelsesgrundlaget og tager
endelig stilling til sagens fortsættelse.
Der foregår to særskilte behandlinger og vurderinger i sager fra Sydafrika, som til forskel fra øvrige match-
ningssager ikke kan ske parallelt. Ankestyrelsen tilstræber i begge processer at behandle sagerne hurtigst
muligt.
Barnets oprindelsesland (Sager om behandling af matchningsforslag, 2018, Ankestyrelsen)
16
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 50: Årsberetning for 2018 om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområdet, fra social- og indenrigsministeren
2100735_0018.png
Barnets oprindelsesland (Sager om behandling af matchningsforslag, 2018, Adoptionssamrådet)
Barnets alder ved DIAs modtagelse af sagen fra afgiverlandet (Sager om behandling af matchningsforslag,
2018, Ankestyrelsen)
18%
30%
Under 12 mdr.
13-24 mdr.
25-36 mdr.
over 37 mdr
28%
25%
17
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 50: Årsberetning for 2018 om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområdet, fra social- og indenrigsministeren
2100735_0019.png
Barnets alder ved ansøgernes accept af matchningsforslaget (Sager om behandling af matchningsforslag,
2018, Adoptionssamrådet)
15%
40%
15%
Under 12 mdr.
13-24 mdr.
25-36 mdr.
30%
over 37 mdr.
Baggrunden for frigivelse af barnet i afgiverlandet (Sager om behandling af matchningsforslag, 2018, Anke-
styrelsen)
Hittebarn
11%
8%
30%
Frigivet med samtykke fra
biologisk mor og/eller far
Frigivet uden samtykke fra
biologisk mor og/eller far
(tvangsadoption)
Efterladt (biologisk slægt
kendt, barnet efterladt)
51%
18
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 50: Årsberetning for 2018 om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområdet, fra social- og indenrigsministeren
2100735_0020.png
Baggrunden for frigivelse af barnet i afgiverlandet (Sager om behandling af matchningsforslag, 2018, Adop-
tionssamrådet)
Hittebarn
9%
9%
27%
Frigivet med samtykke fra
biologisk mor og/eller far
Frigivet uden samtykke fra
biologisk mor og/eller far
(tvangsadoption)
Efterladt (bio.slægt kendt,
B efterladt)
41%
Andet
14%
Andet: Andre baggrunde for frigivelsen har været sager, hvor barnets værge (ikke biologisk slægt) har samtykket til
adoptionen, men hvor biologisk mor også har samtykket.
Blev DIA bedt om at fremskaffe yderligere dokumenter? (Sager om behandling af matchningsforslag, 2018,
Ankestyrelsen)
8%
Ja
Nej
92%
19
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 50: Årsberetning for 2018 om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområdet, fra social- og indenrigsministeren
2100735_0021.png
Samlet vurdering af matchningssagen i Ankestyrelsen (Sager om behandling af matchningsforslag, 2018,
Ankestyrelsen)
5%
Godkendt
matchningsforslag
95%
Sag sendt retur til DIA
mhp. på eventuel
videresendelse af sagen til
Samrådet
(Adoptionsnævnet var ikke
enigt med DIA i
vurderingen af barnet)
Sagens endelige udfald (Sager om behandling af matchningsforslag, 2018, Ankestyrelsen)
5%
Godkendt matchningsforslag
95%
Sagen blev sendt retur til DIA
(mhp. på eventuel
videresendelse af sagen til
Adoptionssamrådet)
20
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 50: Årsberetning for 2018 om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområdet, fra social- og indenrigsministeren
2100735_0022.png
Gennemsnitlig sagsbehandlingstid i Ankestyrelsen (sager med todelt proces er ikke inkluderet)
28
5,78
1
Minimal
Maksimal
Gennemsnit
Sager med todelt proces er ikke inkluderet i visningen. Det skyldes, at der i sager med todelt proces foregår
to behandlinger af sagen i Ankestyrelsen. Ankestyrelsen tager derfor udgangspunkt i en sagsbehandlingstid
på højst to gange syv dage, da der er tale om to særskilte behandlinger af sagen. I 2018 var den gennem-
snitlige sagsbehandlingstid på sager med todelt proces 47,5 dage (minimal 25 dage, maksimal 83 dage).
Den reelle gennemsnitlige sagsbehandlingstid i Ankestyrelsen på sager med todelt proces var 10,7 dage
(minimal 7 dage, maksimal 15 dage). Sagsbehandlingstiden er udtryk for de antal dage sagen har været
bearbejdet i Ankestyrelsen.
Samlet vurdering af matchningssagen i Adoptionssamrådet (Sager om behandling af matchningsforslag,
2018, Adoptionssamrådet)
5%
Ansøgerens/ansøgern
es godkendelse blev
udvidet til at omfatte
det konkrete barn
Andet
95%
Andet: Der var tale om en sag, hvor ansøgerne ikke ønskede at søge om udvidelse af godkendelsen.
21
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 50: Årsberetning for 2018 om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområdet, fra social- og indenrigsministeren
2100735_0023.png
Undersøgelse blandt adoptanter efter hjemtagelsen
I de statistiske visninger herunder er medtaget besvarelser på spørgeskemaer som Ankestyrelsen har ud-
sendt i 2018. Ankestyrelsen udsendte 63 spørgeskemaer og har modtaget svar og delvise svar fra 38 re-
spondenter. Nedenfor beskrives resultater fra undersøgelsen.
Spørgsmål: Hvor tilfreds er du med den vejledning som du modtog fra DIA inden afrejsen om:
Spørgsmål: Søgte du hjælp fra DIAs hovedsæde i Danmark mens du opholdte dig i afgiverlandet?
Spørgsmål: Hvor tilfreds er du med en hjælp, du modtog fra DIAs hovedsæde i Danmark, mens du opholdt
dig i afgiverlandet?
22
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 50: Årsberetning for 2018 om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområdet, fra social- og indenrigsministeren
2100735_0024.png
Spørgsmål: Når du i dag tænker tilbage på adoptionen og tiden efter hjemkomsten med dit barn/dine børn
hvor tilfreds er du så med det samlede hjemtagelsesforløb fra du tilmeldte dig den adoptionsformidlende
organisation (DIA, AC Børnehjælp eller DanAdopt) og til den første tid hjemme med dit barn/dine børn?
50
22,7
9,1
13,6
4,5
Tilfreds
Hverken/eller
Utilfreds
Meget utilfreds
Meget tilfreds
Spørgsmål: I hvilken grad er du tilfreds med DIAs arbejde hvad angår følgende?
Spørgsmål: Har du modtaget den obligatoriske adoptionsrådgivning som du er berettiget til?
De individuelle svar på spørgeskemaerne indeholder flere kommentarer og uddybninger om DIAs sagsbe-
handling, opholdet i afgiverlandet og tiden efter hjemtagelsen. Ankestyrelsen gennemser løbende alle be-
svarelser og kontakter DIA, hvis enkelte besvarelser giver anledning til at få sager eller procedurer belyst
yderligere.
23