Stemmeaftale om opfølgning på socialtilsynsreformen
Regeringen, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Liberal Alliance, Alternativet,
Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti har den 27. juni 2016
indgået stemmeaftale om opfølgning på socialtilsynsreformen.
Aftalen er et tillæg til Aftale om Et Nyt Socialtilsyn af 25. oktober 2012. Af Aftale om Et Nyt So-
cialtilsyn fremgår, at der skulle foretages en opfølgning i forligskredsen efter to år. Med opfølg-
ningen ønskede forligspartierne at sikre, at reformen implementeres i overensstemmelse med
partiernes ønske om en højere kvalitet af de sociale døgntilbud. Herudover fremgår det af Aftale
om Et Nyt Socialtilsyn, at opfølgningen blandt andet skal følge op på, om formålet med refor-
men opfyldes med de iværksatte tiltag, eller om der er behov for yderligere tiltag.
Aftaleparterne er enige om, at reformen overordnet set er implementeret i overensstemmelse
med ønsket om højere kvalitet af de sociale døgntilbud og et dialogbaseret tilsyn. Partierne er
herunder enige om, at de iværksatte tiltag er hensigtsmæssige i forhold til formålet med refor-
men, men at opfølgningen har vist, at der er behov for følgende justeringer af regelsættet:
1. Botilbudslignende tilbud, hvor der er indgået en lejekontrakt efter lov om leje, bliver
gennem en ændring af socialtilsynsloven omfattet af socialtilsynet, hvis socialtilsynslo-
vens øvrige betingelser er opfyldt. På den måde sikres, at disse botilbudslignende til-
bud, der indholdsmæssigt kan sidestilles med tilbud, der allerede i dag er omfattet af
socialtilsynet, også bliver omfattet af socialtilsynet.
2. Efterskoler, frie fagskoler og frie grundskoler med kostafdeling, der har op til og med 8
pladser til anbringelse af børn og unge efter serviceloven, undtages gennem en æn-
dring af socialtilsynsloven og serviceloven fra socialtilsynets godkendelse og driftsorien-
terede tilsyn. Herudover undtages efterskoler, frie fagskoler og frie grundskoler med
kostafdeling, der har flere end 8 pladser til anbringelse af børn og unge efter servicelo-
ven, fra det økonomiske og organisatoriske socialtilsyn. På den måde sikres, at social-
tilsynet ikke overlapper tilsynet på undervisningsområdet.
3. Socialtilsynslovens bestemmelse om tilsyn med fonde ændres, således at tilbud omfat-
tet af socialtilsynet, der er oprettet som fonde, generelt undtages fra lov om erhvervsdri-
vende fonde og lov om fonde og visse foreninger. Dermed sikres det, at det kun er én
myndighed, der fører tilsyn med fondene omfattet af socialtilsynet. Indholdet af socialtil-
synets opgave som fondstilsyn præciseres desuden i loven og i socialtilsynsbekendtgø-
relsen med henblik på at give socialtilsynet redskaber til at føre et effektivt fondstilsyn.