Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del Bilag 45
Offentligt
Stemmeaftale om opfølgning på socialtilsynsreformen
Regeringen, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Liberal Alliance, Alternativet,
Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti har den 27. juni 2016
indgået stemmeaftale om opfølgning på socialtilsynsreformen.
Aftalen er et tillæg til Aftale om Et Nyt Socialtilsyn af 25. oktober 2012. Af Aftale om Et Nyt So-
cialtilsyn fremgår, at der skulle foretages en opfølgning i forligskredsen efter to år. Med opfølg-
ningen ønskede forligspartierne at sikre, at reformen implementeres i overensstemmelse med
partiernes ønske om en højere kvalitet af de sociale døgntilbud. Herudover fremgår det af Aftale
om Et Nyt Socialtilsyn, at opfølgningen blandt andet skal følge op på, om formålet med refor-
men opfyldes med de iværksatte tiltag, eller om der er behov for yderligere tiltag.
Aftaleparterne er enige om, at reformen overordnet set er implementeret i overensstemmelse
med ønsket om højere kvalitet af de sociale døgntilbud og et dialogbaseret tilsyn. Partierne er
herunder enige om, at de iværksatte tiltag er hensigtsmæssige i forhold til formålet med refor-
men, men at opfølgningen har vist, at der er behov for følgende justeringer af regelsættet:
1. Botilbudslignende tilbud, hvor der er indgået en lejekontrakt efter lov om leje, bliver
gennem en ændring af socialtilsynsloven omfattet af socialtilsynet, hvis socialtilsynslo-
vens øvrige betingelser er opfyldt. På den måde sikres, at disse botilbudslignende til-
bud, der indholdsmæssigt kan sidestilles med tilbud, der allerede i dag er omfattet af
socialtilsynet, også bliver omfattet af socialtilsynet.
2. Efterskoler, frie fagskoler og frie grundskoler med kostafdeling, der har op til og med 8
pladser til anbringelse af børn og unge efter serviceloven, undtages gennem en æn-
dring af socialtilsynsloven og serviceloven fra socialtilsynets godkendelse og driftsorien-
terede tilsyn. Herudover undtages efterskoler, frie fagskoler og frie grundskoler med
kostafdeling, der har flere end 8 pladser til anbringelse af børn og unge efter servicelo-
ven, fra det økonomiske og organisatoriske socialtilsyn. På den måde sikres, at social-
tilsynet ikke overlapper tilsynet på undervisningsområdet.
3. Socialtilsynslovens bestemmelse om tilsyn med fonde ændres, således at tilbud omfat-
tet af socialtilsynet, der er oprettet som fonde, generelt undtages fra lov om erhvervsdri-
vende fonde og lov om fonde og visse foreninger. Dermed sikres det, at det kun er én
myndighed, der fører tilsyn med fondene omfattet af socialtilsynet. Indholdet af socialtil-
synets opgave som fondstilsyn præciseres desuden i loven og i socialtilsynsbekendtgø-
relsen med henblik på at give socialtilsynet redskaber til at føre et effektivt fondstilsyn.
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 45: Materiale og oplæg ang. det sociale og familieretlige område, fra social- og indenrigsministeren
4. Der gennemføres en forenkling og målretning af tilsynet med tilbuddenes økonomi med
følgende indhold:
• Lovens økonomiske krav til tilbuddene skal som hidtil være en betingelse for til-
buddets godkendelse.
• Tilsynet med tilbuddenes økonomi reguleres alene i socialtilsynsloven og be-
kendtgørelsen og tages ud som tema i kvalitetsmodellen. Sammenhængen mel-
lem kvalitetsmodel og økonomisk tilsyn tydeliggøres i socialtilsynsloven, hvor det
vil fremgå, at tilbuddets økonomi som hidtil skal vurderes som et led i tilbuddets
samlede kvalitet.
• Der stilles fortsat krav om årlig godkendelse af tilbuddenes budgetter, men
budgetskemaerne skal forenkles.
• Socialtilsynet skal kunne henholde sig til eventuelle revisionspåtegninger, med
mindre der er konkret grund til andet.
Forslaget gennemføres ved en ændring af socialtilsynsloven og ved ændringer af soci-
altilsynsbekendtgørelsen.
5. Fristen for indsendelse af tilbuddenes budgetter ændres gennem en ændring af social-
tilsynsbekendtgørelsen fra den 1. oktober til den 1. november. Herved sikres, at budget-
fristen ligger efter fristen for vedtagelse af kommunernes og regionernes samlede bud-
get.
6. Anonymitetskravet i whistleblowerordningen revideres, således at den person, der hen-
vender sig, gennem en ændring af socialtilsynsloven får mulighed for helt eller delvis at
ophæve anonymiteten, hvis personen ikke ønsker at være anonym.
7. Det fastsættes i socialtilsynsloven, at klager over socialtilsynenes afgørelser om at fra-
tage et tilbud godkendelsen har opsættende virkning, med mindre socialtilsynet eller
Ankestyrelsen vurderer, at særlige forhold, f.eks. fare for beboernes velfærd eller hel-
bred, gør det påkrævet, at afgørelsen iværksættes straks.
8. Socialtilsynslovens bestemmelse om perioden for skærpet tilsyn ændres, således at det
gøres muligt at fastsætte en individuel frist for en afgørelse om skærpet tilsyn, der er
kortere end tre måneder. Herudover hæves gennem en ændring af socialtilsynsbe-
kendtgørelsen tilsynstaksten for skærpet tilsyn til 10 % af årstaksten pr. måned, således
at taksten i højere grad afspejler tilsynenes reelle omkostninger forbundet med det
skærpede tilsyn.
9. Det præciseres i socialtilsynsloven, at socialtilsynet kan orientere den visiterende/ an-
bringende kommune, hvis tilsynet bliver opmærksomt på forhold, der er af betydning for
indsatsen for den enkelte borger. Det skal være med til at sikre fokus på de anbringen-
de eller visiterende kommuners forpligtelse til at føre personrettet tilsyn med børn, unge
og voksne i døgntilbuddene.
2
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 45: Materiale og oplæg ang. det sociale og familieretlige område, fra social- og indenrigsministeren
10. Det præciseres i socialtilsynsloven, at Socialstyrelsen som led i sin opgave som audit-
funktion, ud over stikprøver og vejledning, kan deltage i tilsynsbesøg og gennemføre
auditforløb hos de enkelte socialtilsyn.
11. Det præciseres i socialtilsynsloven, at tilsynene kun kan udstede påbud, når forholdene
i det enkelte tilbud giver anledning hertil. Herved sikres, at der kun udstedes påbud, når
det er nødvendigt i forhold til tilbuddets kvalitet.
Aftaleparterne er enige om at drøfte, om de modtagne høringssvar skal føre til ændringer eller
præciseringer i aftalen.
Det er forudsat, at opfølgningen på socialtilsynsreformen er udgiftsneutral. Den endelige afkla-
ring af opfølgningens økonomiske konsekvenser vil ske i forbindelse med DUT-forhandlingerne
af lovforslaget med KL.
3