25. oktober 2012
Aftale om Et Nyt Socialtilsyn
Når samfundet påtager sig et ansvar for at støtte udsatte børn og voksne eller borgere med handicap,
har vi også en særlig forpligtelse til at sikre, at disse børn, unge og voksne får en indsats af høj
kvalitet, og at de trives. Botilbuddene, opholdsstederne, døgninstitutionerne, plejefamilierne og de
øvrige tilbud for samfundets mest udsatte borgere skal bidrage til at skabe en reel og positiv forskel
for de mennesker, som bor der.
Desværre er dette ikke altid tilfældet i dag. Der har været for mange eksempler på sociale
døgntilbud, som modtager borgere, som de ikke har kompetencerne til at hjælpe, eller som
opkræver en betaling, som viser sig ikke at stå i rimeligt forhold til den indsats, som tilbuddet kan
levere. Der har også været eksempler på gode tilbud, som er groet fast i en forældet pædagogik,
fordi de ikke er blevet udfordret på deres pædagogiske tilgang og dermed ikke har udviklet sig.
Det har kunnet lade sig gøre, fordi godkendelsen af og tilsynet med de sociale døgntilbud ikke altid
har haft det fornødne høje faglige niveau og den systematik, som er forudsætning for, at tilsynet kan
kontrollere og bidrage til at udvikle tilbuddene.
Det er vigtigt, at tilsynet altid kan udfordre tilbuddene på deres pædagogiske tilgang, på deres
behandling af borgerne og på deres styringsmæssige forhold som fx økonomien. Tilsynet skal altid
være to skridt foran. Det kræver en reform, der indeholder markante ændringer.
Regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Liberal Alliance og Det Konservative
Folkeparti ønsker derfor, at der skal ske grundlæggende ændringer af godkendelsen af og tilsynet
med de sociale døgntilbud. Partierne er enige om, at der fra centralt hold skal stilles langt højere
krav til den faglige kvalitet, som vi bør kunne forvente af de tilbud, som huser vores mest udsatte
borgere. Reformen skal desuden sikre en langt højere faglighed og en større professionalisme samt
uafhængighed i tilsynet. Reformen træder i kraft den 1. november 2013.
Der vil samlet været et finansieringsbehov på 140 mio. kr. i perioden 2013-16. Udgifterne
finansieres på finansloven for 2013. Reformen finansieres inden for rammerne af den samlede
finanslov. Der er således ikke tilknyttet særskilt finansiering som led i aftalen.
Aftalen medfører både lovændringer og en række andre initiativer, som skal bidrage til at styrke
kontrollen med og udviklingen af de sociale døgntilbud. Aftalen omfatter 6 hovedtemaer: 1)
Et
mere professionelt og uafhængigt tilsyn,
2)
Fra tilfældige indsatser til systematisk inddragelse af
viden,
3)
Borgerne i centrum,
4)
Alle sociale døgntilbud og ambulante
stofmisbrugsbehandlingstilbud skal godkendes
og 5)
Bedre styr på økonomien.
1) Et mere professionelt og uafhængigt tilsyn
Det er en kompleks og krævende opgave – og et stort ansvar – at godkende og føre tilsyn med de
tilbud, hvor nogle af samfundets allersvageste bor. Opgaven består både i at kontrollere, at der ikke
foregår snyd eller misbrug på stedet, at skatteborgernes penge bruges som tiltænkt, og at borgerne
behandles ordentligt. Men opgaven består også i at fastholde og udvikle kvaliteten i tilbuddene.
1/6