Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del Bilag 45
Offentligt
2099202_0001.png
Aftale om satspuljen på børne- og socialområdet 2019-2022
Regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti,
Alternativet, Det Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti har den 1. november 2018 indgået aftale om
udmøntning af satspuljen for 2019 på børne- og socialområdet.
Aftalen har følgende hovedtræk:
TEMA: Børn, unge og familier samt senfølger
Virksomme indsatser for udsatte børn og unge og deres familier
Udsatte børn og unge og deres familier skal have den bedst mulige hjælp. For at understøtte en mere
vidensbaseret og effektfuld socialpolitik er satspuljepartierne enige om at igangsætte udviklingen af et
Udviklings- og Investeringsprogram på børne- og ungeområdet. Udviklings- og Investeringsprogrammet skal
i sidste ende være med til at sikre, at sociale indsatser kommer til at gøre en reel forskel, så udsatte børn og
unge samt børn og unge med handicap får styrkede muligheder for personlig udvikling, sundhed og et
selvstændigt voksenliv. Med programmet ønsker satspuljepartierne, at der investeres i at udvikle og udbrede
virksomme indsatser for udsatte børn og unge samt børn og unge med handicap og deres familier. Et vigtigt
formål med Udviklings- og Investeringsprogrammet er også at bidrage til videreudviklingen af
vidensdatabasen i Den Socialøkonomiske Investeringsmodel (SØM).
I Udviklings- og Investeringsprogrammets første år vil der indgå i alt fire indsatser. Tre af indsatserne har
fokus på at sikre bedre og mere vidensbaserede indsatser målrettet forældrene til både udsatte og anbragte
børn og unge samt forældre til børn og unge med et handicap. Desuden iværksættes en indsats, der skal
styrke skolegangen for anbragte børn.
Satspuljepartierne er endvidere enige om at etablere en procedure, der skal sikre mere styring og
gennemsigtighed for satspuljeordførerne, når der årligt udvælges nye initiativer, der skal indgå i Udviklings-
og Investeringsprogrammet både på børne- og ungeområdet og på voksenområdet.
Satspuljepartierne er samtidig enige om at igangsætte et initiativ, der skal styrke anvendelsen af systematisk
opfølgning i sagsbehandlingen på børne- og ungeområdet, bl.a. for at styrke det personrettede tilsyn.
Der afsættes i alt 257,8 mio. kr. til Virksomme indsatser for udsatte børn og unge og deres familier. Der
afsættes i alt 249,3 mio. kr. til Udviklings- og Investeringsprogrammet i 2019-2022 samt 71,5 mio. kr. årligt
varigt. Der afsættes desuden i alt 8,5 mio. kr. i 2019-2022 til at styrke systematisk opfølgning i
sagsbehandlingen på børne- og ungeområdet.
Ro og stabilitet for udsatte børn og unge
Stabilitet og tryghed er afgørende forudsætninger for at sikre udsatte børn og unge en god opvækst med
gode fremtidsudsigter. Satspuljepartierne er enige om, at der er behov for at styrke indsatsen med en række
initiativer, der samlet set skal medvirke til at sikre udsatte børn og unge en mere tryg og stabil opvækst, som
kan være med til at forebygge, at problemerne udvikler sig. Initiativerne har både fokus på at følge
kommunernes sagsbehandling på børneområdet tættere, forbedre statistikken over kommunernes
forebyggende indsatser, ligesom der er en række initiativer, der skal sikre ro og tryghed omkring anbragte
børn og unge, og herunder også styrke deres skolegang. Satspuljepartierne er desuden enige om, at børn
og unge under 18 år fremover ikke skal kunne pålægges selv at bidrage til at betale for deres anbringelse.
Derfor afskaffes kommunernes adgang til at pålægge børn og unge selv at bidrage til betalingen for
anbringelsen. Der afsættes i alt 7,4 mio. kr. til initiativet i perioden 2019-2022 og 0,6 mio. kr. årligt varigt
derefter.
Inspirationsmateriale om anbragte børn og unges faglige progression og trivsel i skolen
Satspuljepartierne er enige om at afsætte midler til at udvikle materiale, som samler viden og lovende
praksis om, hvordan anbragte børn og unges trivsel og læring kan styrkes i folkeskolen. Materialet skal
understøtte lærerne og pædagogernes håndtering og understøttelse af børn og unge, der anbringes uden for
1
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 45: Materiale og oplæg ang. det sociale og familieretlige område, fra social- og indenrigsministeren
2099202_0002.png
hjemmet. Materialet udbredes og formidles gennem en landsdækkende kampagne, og en læringskonsulent
stilles til rådighed for rådgivning af og sparring med fagpersoner i forhold til konkrete udfordringer, de møder
i arbejdet med anbragte børn og unge ude på skolerne. Der afsættes i alt 2,3 mio. kr. i 2019 og 2020.
Styrket indsats til personer med senfølger efter seksuelle overgreb i barndommen og ungdommen
Mennesker, der har været udsat for seksuelle overgreb i barndommen og ungdommen, vil ofte have behov
for hjælp og støtte i voksenlivet. Senfølgeramte kan bl.a. få hjælp og rådgivning i regi af de tre Centre for
Seksuelt Misbrugte (senfølgecentre), som yder en specialiseret indsats til målgruppen. Der er dog et stort
problem med lange ventelister på senfølgecentrene med op til flere års ventetid. Satspuljepartierne er derfor
enige om, at der er et akut behov for at reducere ventelisterne på de tre Centre for Seksuelt Misbrugte
(senfølgecentrene). Partierne er endvidere enige om, at der skal iværksættes en handlingsplan til
mennesker med senfølger efter seksuelle overgreb i barndommen og ungdommen. Handlingsplanen skal
bl.a. se på den fremadrettede organisering af den generelle indsats til målgruppen på tværs af kommuner,
senfølgecentre og psykiatrien.
Endelig er partierne bag satspuljen enige om at styrke brugerperspektivet og synliggørelsen af senfølger
efter seksuelle overgreb gennem en driftsbevilling til Landsforeningen for voksne med senfølger efter
seksuelle overgreb i barndommen (Landsforeningen Spor).
Der afsættes til den samlede indsats i alt 61,2 mio. kr. i perioden 2019-2022.
Styrkelse af forældres retssikkerhed i anbringelsessager
Satspuljepartierne er enige om at foretage to lovændringer, der skal øge forældrenes retssikkerhed og
forbedre afgørelsesgrundlaget i sager om anbringelse uden samtykke. For det første indføres der et krav i
serviceloven om, at der i en indstilling til børn og unge-udvalget om tvangsanbringelse altid skal indgå en
vurdering af forældrenes kompetencer ift. at håndtere barnet og barnets evt. udfordringer. Derudover
indføres der i serviceloven krav om, at hvis kommunen anvender en psykologisk undersøgelse af forældrene
i forbindelse med udarbejdelsen af en børnefaglig undersøgelse, så skal der anvendes en autoriseret
psykolog. Psykolognævnet fører tilsyn med autoriserede psykologer. Der afsættes i alt 5,4 mio. kr. i perioden
2020-2022 og derefter 1,8 mio. kr. årligt.
TEMA: Indsatser mod vold og for mennesker i krise
Handlingsplan til bekæmpelse af psykisk og fysisk vold i nære relationer 2019-2022
Satspuljepartierne er enige om at afsætte midler til en ny handlingsplan til bekæmpelse af psykisk og fysisk
vold i nære relationer. Det skønnes, at omkring 38.000 kvinder og 19.000 mænd var udsat for fysisk
partnervold i 2017. Psykisk partnervold er mere udbredt end fysisk. Vold i nære relationer er et indgribende
overgreb, der har store konsekvenser for de voldsudsatte og deres eventuelle børn. Handlingsplanen styrker
de ambulante tilbud på voldsområdet, så paletten af tilbud udvides, og flere voldsudsatte kvinder, mænd og
unge samt voldsudøvere tilbydes rådgivning og behandling. Konkret videreføres og styrkes Mødrehjælpens
tilbud ”Ud af voldens skygge” og Dialog mod Volds behandlingstilbud til voldsudøvere og den voldsudsatte
familie. Endvidere styrkes
projektet ”Sig det til nogen”
med blandt andet øget psykologbistand, og tilbuddet
bredes ud fx gennem deltagelse af endnu et krisecenter. Endelig udbydes en pulje med henblik på at
etablere et forsøg med ambulant rådgivning og netværkstilbud til unge udsat for vold i parforhold.
Handlingsplanen skal endvidere bidrage til at forebygge vold gennem oplysning om psykisk og fysisk vold,
styrke oplysning og rådgivning om digitale krænkelser samt tilvejebringe ny viden om fysisk og psykisk vold i
nære relationer. Der afsættes i alt 65,0 mio. kr. i perioden 2019-2022.
Hjælp til stalkingudsatte og stalkere
driftstilskud til Dansk Stalking Center
Satspuljepartierne er enige om at afsætte midler til et varigt driftstilskud til Dansk Stalking Centers rådgivning
og behandling til stalkingudsatte, pårørende og stalkere samt en vidensfunktion. Det skønnes, at omkring
100.000 mennesker årligt udsættes for stalking i Danmark. Driftstilskuddet betyder, at Dansk Stalking Center
fortsat kan drive landsdækkende telefonrådgivning, social og juridisk rådgivning, psykologbehandling af
stalkingudsatte samt behandling af stalkingudsatte og stalkere og kompetenceudvikling af fagfolk. Der
afsættes i alt 28,0 mio. kr. i perioden 2019-2022 til Dansk Stalking Center og 8,0 mio. kr. årligt herefter.
2
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 45: Materiale og oplæg ang. det sociale og familieretlige område, fra social- og indenrigsministeren
2099202_0003.png
Støtte til ungekrisecentre
Satspuljepartierne er enige om at afsætte midler til at støtte etableringen og driften af ungekrisecentre.
Et ”ungekrisecenter”
skal være et fysisk sted med gratis rådgivningstilbud for personlige (evt. anonyme)
henvendelser for børn og unge i krise og kriselignende situationer. Det kan både være børn og unge, som er
anbragte, eller børn og unge, som bor hjemme. Formålet er at give børn og unge et sted, hvor de kan gå
direkte ind ”fra gaden” og få hjælp og vejledning, når de oplever at være i krise. Derudover vil der være
mulighed for, at unge i alderen 14 til 17 år for en kort periode kan overnatte på ungekrisecentret i akutte
situationer. Der afsættes i alt 21,0 mio. kr. i perioden 2019-2022.
Styrket indsats til mænd i krise
De seneste tal på voldsområdet viser, at ca. 19.000 mænd blev udsat for fysisk vold i 2017. Mænd, som har
været udsat for vold eller på anden måde oplever krise i livet, kan være i risiko for en social deroute og kan
derfor have brug for særlig hjælp og støtte til at komme på fode igen. Partierne bag satspuljen er derfor
enige om at afsætte 8,0 mio. kr. til organisationer, som har særskilte tilbud til mænd i krise.
Der afsættes:
4,8 mio. kr. i 2019 til en ansøgningspulje, hvor formålet er at hjælpe mænd i krise med at komme
videre i livet og undgå en social deroute som følge af fx partnervold, skilsmisse, arbejdsløshed mv.
0,4 mio. kr. årligt i perioden 2019-2022 som driftstilskud til Horsens Krisecenter for Mænd.
0,4 mio. kr. årligt i perioden 2019-2022 som driftstilskud til Krisecenter for Mænd i Fredericia.
TEMA: Støtte til organisationer og indsatser
Støtte til eksisterende indsatser
Satspuljepartierne er enige om, at der er behov for at støtte en række konkrete indsatser, der hjælper
udsatte borgere. Der afsættes således i alt 34,7 mio. kr. i perioden 2019-2022 til eksisterende indsatser.
Ventilen
Der afsættes 1,0 mio. kr. årligt i 2019-2020 (i alt 2,0 mio. kr.).
Fonden for Socialt Ansvar
Der afsættes 5,0 mio. kr. i 2019.
Reden Aalborg
Der afsættes 2,5 mio. kr. årligt i perioden 2019-2022 (i alt 10 mio. kr.), og derefter 1,8 mio. kr. årligt.
SIND Ungdom
Der afsættes 0,5 mio. kr. årligt i perioden 2019-2022 (i alt 2,0 mio. kr.).
Projekt UNIK
Der afsættes 2,5 mio. kr. i 2019.
Børn, Unge og Sorg
Der afsættes 2,0 mio. kr. årligt i perioden 2019-2022 (i alt 8,0 mio. kr.).
Landsforeningen Spædbarnsdød
Der afsættes 1,2 mio. kr. årligt i perioden 2021-2022 (i alt 2,4 mio. kr.).
Landsforeningen af Væresteder
Der afsættes 0,2 mio. kr. årligt i perioden 2019-2020 og 0,7 mio. kr. årligt i perioden 2021-2022 (i alt 1,8
mio. kr.).
OMBOLD
Der afsættes 1,0 mio. kr. i 2019.
3
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 45: Materiale og oplæg ang. det sociale og familieretlige område, fra social- og indenrigsministeren
2099202_0004.png
Idræt for Sindet
Der afsættes 1,5 mio. kr. i 2019.
Videreførelse af Bedre inklusion af nytilkomne grønlændere i Danmark
Satspuljepartierne er enige om at afsætte midler til at videreføre støtten til inklusionsindsatsen for nytilkomne
grønlændere i De Grønlandske Huse. Initiativet skal medvirke til at yde en mere opsøgende, intensiv og
systematisk støtte til nytilkomne grønlændere i form af hjælp til håndtering af sproglige,
uddannelsesmæssige og kulturelle udfordringer i mødet med det danske offentlige system for derigennem at
forebygge udsathed blandt grønlændere i Danmark på længere sigt. Der afsættes i alt 4,1 mio. kr. i 2020.
Børnerådets Børneportal
Satspuljepartierne er enige om at videreføre bevillingen til Børnerådets Børneportal for at styrke børn og
unges kendskab til Børneportalen og til deres rettigheder. Der afsættes 0,5 mio. kr. årligt i perioden 2020-
2022.
Hanne Mariehjemmet
understøttelse under overgang til takstfinansiering
Satspuljepartierne er enige om at understøtte Hanne Mariehjemmet i 2019, mens kvindekrisecenteret
overgår til takstfinansiering. Understøttelsen dækker et eventuelt underskud som følge af, at Hanne
Mariehjemmets indtægter fra kommuner (takstfinansiering) ikke dækker institutionens udgifter, dog
maksimalt 3,4 mio. kr. i 2019. Der afsættes i alt 3,4 mio. kr. i 2019.
TEMA: Initiativer mod udsathed og mistrivsel
Forebyggelse af udsathed og mistrivsel blandt LGBTI-personer
driftstilskud til LGBT Danmark mv.
Satspuljepartierne er enige om, at der er behov for at forebygge udsathed og mistrivsel blandt LGBTI-personer
(lesbiske, bøsser, biseksuelle, transkønnede og interkønnede) ved at styrke og fremme en bæredygtig indsats
i civilsamfundet. Der afsættes derfor et varigt årligt driftstilskud til LGBT Danmark. Dette skal bidrage til, at
homoseksuelle, biseksuelle og transkønnede modtager målrettet og kvalificeret rådgivning, støtte og
netværksmuligheder. LGBT Danmark forpligtes samtidig til at understøtte samarbejde og udvikling på tværs
af organisationerne på LGBTI-området. Der afsættes desuden midler til at videreføre og styrke projektet vedr.
rådgivning og oplysning til minoritetsetniske LGBT-personer samt deres pårørende under handlingsplanen til
fremme af tryghed, trivsel og lige muligheder for LGBTI-personer frem til og med 2022. Der afsættes 6,9 mio.
kr. i perioden 2019-2022, og herefter afsættes 1,5 mio. kr. årligt permanent til LGBT Danmark.
Unge under eget tag
støtte til unge hjemløse
Satspuljepartierne er enige om, at der er behov for at udvikle midlertidige boligløsninger, der kan rumme
unge hjemløse eller unge i risiko for at ende i hjemløshed. Derfor afsættes 11,5 mio. kr. til en
ansøgningspulje, hvor kommuner samt frivillige og private organisationer har mulighed for at søge om støtte
til udvikling af midlertidige boliger til unge i hjemløshed eller unge i risiko for at ende i hjemløshed samt
skabe grundlag for en mere fremskudt socialindsats. Indsatsen skal understøtte, at flere unge får den rette
hjælp og støtte i bevægelsen mod en mere permanent boligsituation og i forebyggelsen af social udsathed.
Der afsættes endvidere 0,5 mio. kr. til at evaluere indsatsen løbende.
TEMA: Initiativer med fokus på good governance og borgernes retsstilling
Whistleblowerordning og retningslinjer for good governance i den frivillige sociale sektor
Satspuljepartierne er enige om at afsætte midler til initiativer, der kan sikre en større transparens og
ansvarlighed i den frivillige sociale sektor samt øge sektorens egenkontrol. Frivilligrådet skal udvikle
retningslinjer for good governance i den frivillige sociale sektor, som skal være med til at skabe større
gennemsigtighed og understøtte bedre ledelse i organisationer. Dertil etableres endvidere en
whistleblowerordning, hvor ansatte, frivillige, borgere, medlemmer og pårørende trygt kan formidle mistanke
eller viden om uhensigtsmæssig eller ulovlig adfærd i frivillige sociale organisationer. Der afsættes i alt 10,6
mio. kr. i perioden 2019-2022.
4
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 45: Materiale og oplæg ang. det sociale og familieretlige område, fra social- og indenrigsministeren
2099202_0005.png
Styrkelse af borgernes retssikkerhed
Der afsættes i alt 12 mio. kr. i perioden 2019-2022 til gennemførelse af initiativer der skal bidrage til en
styrkelse af borgernes retssikkerhed på det sociale område. Forslag hertil skal indeholde en forankring af en
styrket indsats i en institutionel enhed. Enheden skal bl.a. arbejde med spørgsmål vedrørende kommuners
praksis og en sammenligning af praksis i kommunerne, herunder sagsbehandlingstider, oplysning af sager,
individuel vurdering af behov mv.
Forslagene forhandles med partierne bag satspuljeaftalen inden 1. marts 2019.
Styrkelse af borgernes retsstilling i servicelovens hjælperordninger
Satspuljepartierne er enige om, at der er behov for at styrke borgernes og de nærtståendes retsstilling, når
der indgås aftale om overdragelse af arbejdsgiverfunktioner til private virksomheder og foreninger i
hjælperordninger efter servicelovens §§ 95 og 96. Der afsættes derfor midler til 5 initiativer, som skal bidrage
til at sikre, at borgere ikke lider tab, hvis de uden at vide det indgår aftale med ikke-godkendte virksomheder
eller foreninger (BPA-arbejdsgivere). Det sker bl.a. ved en præcisering i serviceloven af, at kommunerne ikke
må udbetale tilskud til ikke-godkendte private BPA-arbejdsgivere, og at borgerne ikke er bundet af aftaler
med sådanne arbejdsgivere. Endvidere udarbejdes en oversigt over godkendte foreninger og private
virksomheder, og der gennemføres en styrket informationsindsats over for borgerne. Der afsættes 1,9 mio.
kr. i perioden 2019-2022 til initiativet.
Straffeattester for personale i tilbud omfattet af socialtilsynet
Børn, unge og voksne i tilbud omfattet af socialtilsynet udgør en sårbar målgruppe, som er kendetegnet ved,
at de oftest er dybt afhængige af andres hjælp i dagligdagen. Der er desværre set eksempler på, at ansatte
på bl.a. botilbud har misbrugt det ansvar, de har fået for at hjælpe de mennesker, som er afhængige af deres
hjælp. Satspuljepartierne er derfor enige om at afsætte midler til et initiativ, der skal beskytte børn, unge og
voksne i tilbud omfattet af socialtilsynet mod seksuelle overgreb, vold og berigelseskriminalitet, herunder
tyveri og røveri. Initiativet består af at indføre et obligatorisk krav om, at alle tilbud, der er godkendt af
socialtilsynet, og alle tilbud, der fremover skal godkendes af socialtilsynet, skal indhente straffeattester ved
ansættelse af personale. Socialtilsynene vil i deres driftsorienterede tilsyn med tilbuddene skulle følge op på,
om straffeattesterne er blevet indhentet. Der afsættes i alt 3,0 mio. kr. i perioden 2020-2022.
TEMA: Tilgængelighed mv. for mennesker med handicap
Modernisering og tilpasning af puljen til tilgængelighedsforanstaltninger i eksisterende byggeri i
2019 (Tilgængelighedspuljen)
Satspuljepartierne er enige om at videreføre tilgængelighedspuljen i 2019, der udmøntes som en
ansøgningspulje i år 2019. Formålet med puljen er at øge tilgængeligheden i den eksisterende
bygningsmasse for borgere med handicap, så de får mulighed for at deltage i aktiviteter i lige omfang som
andre borgere. I forhold til den nuværende pulje udvides ansøgerkredsen til bl.a. også at omfatte alle
selvejende institutioner, der ikke i forvejen modtager støtte fra det offentlige samt private virksomheder. Der
afsættes 7,2 mio. kr. i 2019 til ansøgningspuljen. Derudover afsættes 0,2 mio. i 2019 kr. til en evaluering.
Der afsættes i alt 7,4 mio. kr. til initiativet i 2019.
Hjælpemidler ved stemmeafgivning
Satspuljepartierne er enige om at gøre det lettere for flere personer med et handicap at foretage
stemmeafgivning ved egen hjælp, dvs. uden hjælp fra en personligt udpeget hjælper eller
myndighedspersoner. Det sker ved permanent at stille de to nye hjælpemidler til rådighed, som blev afprøvet
ved de kommunale og regionale valg i 2017 (LED-lampe og CCTV). Initiativet skal ses i forlængelse af de
hjælpemidler til stemmeafgivning, der blev afsat midler til med aftale om satspuljen for 2017-2020. Der
afsættes i alt 3,2 mio. kr. i perioden 2019-2022 til initiativet.
Videreførelse af BPA-rådgivning
Borgere med en ordning efter servicelovens §§ 95 eller 96 kan have behov for rådgivning i forbindelse med
varetagelse af arbejdsleder- og/eller arbejdsgiverfunktionen for hjælperne i ordningerne. Det forventes, at
rådgivningen ikke alene vil bidrage til borgerens selvstændighed, men også til forbedring af vilkårene for
5
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 45: Materiale og oplæg ang. det sociale og familieretlige område, fra social- og indenrigsministeren
2099202_0006.png
hjælperne. Og derfor er satspuljepartierne enige om at afsætte 0,8 mio. kr. i 2019 fra satspuljen til
finansiering af en etårig videreførelse af BPA-rådgivningsfunktionen. Partierne er enige om i forbindelse med
forhandlingerne om satspuljen for 2020 at drøfte, om der på baggrund af den aftalte evaluering skal ske en
permanentgørelse af rådgivningsfunktionen.
Handicappuljen
ændring af anvendelsesperioden
Satspuljepartierne er enige om at ændre anvendelsesperioden for Handicappuljen, således at det bliver
muligt at gennemføre aktiviteter med støtte fra puljen over hele kalenderåret. Der afsættes midler til
ekstraordinært at udstrække anvendelsesperioden for Handicappuljen for 2019 til 18 måneder fra 1. januar
2019 til 30. juni 2020. Herefter vil anvendelsesperioden igen være etårig fra midten af bevillingsåret til midten
af det følgende år. Der afsættes 3,0 mio. kr. i 2019 til dette initiativ.
Ordbog over Dansk Tegnsprog
Satspuljepartierne er enige om, at det er vigtigt, at døve har gode muligheder for at kommunikere med deres
omverden og tage aktivt del i samfundet. Ordbog over Dansk Tegnsprog er et værdifuldt redskab til at
fremme det formål. Partierne er derfor enige om at prioritere midler til drift og vedligehold af Ordbog over
Dansk Tegnsprog i 2019. Partierne har derudover noteret sig, at der er igangsat et tværministerielt arbejde
mellem Uddannelses- og Forskningsministeriet, Kulturministeriet og Børne- og Socialministeriet med henblik
på at afklare, hvordan ordbogen kan finansieres fra 2020 og frem. Partierne afventer en orientering om
resultatet heraf. Der afsættes 0,8 mio. kr. i 2019.
TEMA: Øvrige initiativer til understøttelse af udsatte børn, unge og voksne
Støtte til etablering af midlertidige nødovernatningstilbud
Satspuljepartierne er enige om at forlænge støtten til etablering af midlertidige nødovernatningstilbud.
Initiativet udmøntes som en ansøgningspulje, som kan søges af frivillige organisationer og foreninger samt
kommuner i forbindelse med etablering og drift af nødovernatningstilbud for hjemløse i vinterperioden
2019/2020. Der afsættes i alt 4,0 mio. kr. i 2019.
Støtte til julehjælp
Satspuljepartierne er enige om at forlænge støtte til julehjælp. Initiativet udmøntes som en ansøgningspulje,
som kan søges af landsdækkende, frivillige foreninger i forbindelse med uddeling af julehjælp til økonomisk
klemte og socialt udsatte familier med børn. Der afsættes i alt 4,0 mio. kr. i 2019.
Støtte til sommerferiehjælp
Satspuljepartierne er enige om at forlænge støtten til sommerferiehjælp. Initiativet udmøntes som en
ansøgningspulje, som kan søges af frivillige sociale foreninger og organisationer og almennyttige
boligforeninger, der giver udsatte familier med hjemmeboende børn mulighed for et sommerferieophold med
opfølgende sociale aktiviteter. Der afsættes i alt 5,0 mio. kr. i 2019.
EU-fond om hjælp til de socialt dårligst stillede i Danmark (FEAD)
regulering af national
medfinansiering
Satspuljepartierne er enige om at afsætte yderligere midler til medfinansiering af EU-fonden om hjælp til de
socialt dårligst stillede i Danmark (FEAD). Reguleringen af den danske medfinansiering af FEAD skal sikre,
at kravet om mindst 15 pct. national medfinansiering af indsatserne i programmet overholdes. Der afsættes
0,5 mio. kr. i 2019 til dette initiativ.
International adoptionsformidling
Der er sket en række væsentlige ændringer i formidlingsbilledet for international adoption siden indgåelsen
af den politiske aftale fra 2014 om et nyt adoptionssystem i Danmark. Disse ændringer har skabt et
væsentligt ændret økonomisk grundlag for international adoption. Aftalepartierne er derfor enige om, at der
afsættes midler til at understøtte den nuværende struktur for international adoptionsformidling og til at
undersøge, hvordan der kan skabes en bæredygtig struktur for formidlingsopgaven. Der afsættes i alt 3,1
mio. kr. i perioden 2019-2020.
6
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 45: Materiale og oplæg ang. det sociale og familieretlige område, fra social- og indenrigsministeren
2099202_0007.png
Allerede afsatte midler
Forud for forhandlingerne er der indgået aftaler om finansiering fra satspuljen til særskilte initiativer. Der er
således indgået aftaler om disponering for i alt 545,6 mio. kr. for perioden 2019-2022. Se bilag 1.
Opfølgning på aftalen
Den samlede aftale har til formål at styrke indsatsen på socialområdet. En væsentlig forudsætning for dette
er, at resultaterne fra enkelte initiativer opsamles og systematiseres med henblik på, at gode og effektfulde
indsatser kan implementeres i praksis. Satspuljeordførerne vil forud for de årlige satspuljeforhandlinger blive
orienteret om status for fremdriften af de enkelte projekter, ligesom der vil ske en løbende orientering af
satspuljeordførerne, såfremt der sker væsentlige ændringer i de enkelte projekter.
7
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 45: Materiale og oplæg ang. det sociale og familieretlige område, fra social- og indenrigsministeren
2099202_0008.png
Bilag 1
Forudgående aftaler om disponering af midler fra satspuljen 2019-2022:
Retfærdighed for ofre
I perioden fra 2019 til 2022 afsættes i alt 14,9 mio. kr. til finansiering af domstolenes udgifter som følge af
stigningen i antallet af sager samt til finansiering af merudgifterne for statslige myndigheder i sager om
myndighedssvigt i sager om overgreb mod børn, hvor myndighederne frifindes for overtrædelse af
lovbestemte forpligtelser samt til at udvide Børns Vilkårs eksisterende rådgivningsordning.
http://www.justitsministeriet.dk/sites/default/files/media/Pressemeddelelser/pdf/2016/retfaerdighedsudspil.pdf
Ét samlet familieretligt system
Der afsættes
midler til finansieringen af aftalen om ”Ét samlet familieretligt system”. Aftalen indebærer en
grundlæggende ændring af det familieretlige system, hvor hensynet til barnet skal være altafgørende. Med
satspuljeaftalen for 2018 blev der afsat 20,0 mio. kr. årligt fra 2019 og frem. Der afsættes yderligere 231,1
mio. kr. i perioden 2019-2022, 55,8 mio. kr. i 2023 og 54,9 mio. kr. årligt fra 2024 og frem.
https://socialministeriet.dk/media/19115/aftale-om-et-samlet-familieretligt-system.pdf
Obligatorisk læringstilbud til 1-årige børn i udsatte boligområder
Der afsættes i alt 293,7 mio. kr. i perioden 2019-2022 og 93,2 mio. kr. årligt varigt herefter til at finansiere
indførelsen af obligatorisk læringstilbud til 1-årige børn i udsatte boligområder.
https://socialministeriet.dk/media/19171/aftaletekst-om-obligatorisk-laeringstilbud-og-skaerpet-straf.pdf
Opfølgning på revision af magtanvendelsesreglerne
Der afsættes i alt 5,9 mio. kr. i perioden 2019-2022 til et initiativ, der skal understøtte kendskabet til og
implementeringen af de ændringer i magtanvendelsesreglerne, som skal gennemføres med afsæt i de
politiske aftaler om revision af reglerne på henholdsvis handicap- og demensområdet af 31. august 2018.
https://socialministeriet.dk/media/19223/aftale-om-revision-af-reglerne-om-magtanvendelse-paa-
handicapomraadet.pdf
8