Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del Bilag 43
Offentligt
2097998_0001.png
Social- og Indenrigsministeriet
Socialjura og International
Sagsnummer 2019-6068
suss/bgn
1. november 2019
UDKAST TIL
Forslag
til
Lov om ændring af lov om social service
(Ændring af reguleringsbestemmelse vedrørende ydelsesloftet for tabt arbejdsfortjeneste)
§1
I lov om social service, jf. lovbekendtgørelse nr. 798 af 7. august 2019, som ændret ved § 1, nr. 1-
14, 15 (delvist) og 16-32, i lov nr. 498 af 1. maj 2019 og § 15 i lov nr. 551 af 7. maj 2019, foretages
følgende ændringer:
1.
I
§ 42, stk. 3, 1. pkt.,
ændres »27.500 kr.« til: »31.936 kr.«
2.
I
§ 182, stk. 3, 3. pkt.,
ændres »2012« til: »2021«.
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2020.
Stk. 2.
I de tilfælde, hvor ansøgninger om ydelse af hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste efter
§ 42 i lov om social service, der er modtaget i kommunerne før 1. januar 2020, fører til udmåling af
denne ydelse for en periode forud for lovens ikrafttræden, skal ydelsen for denne periode fastsættes
på baggrund af de hidtil gældende regler, jf. dog stk. 3 og 4.
Stk. 3.
Ansøgninger om hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste efter § 42 i lov om social service
indgivet før 1. januar 2011 behandles efter de regler, der var gældende før 1. januar 2011.
Stk. 4.
For personer, der har fået udbetalt tabt arbejdsfortjeneste i løbet af 2010, fastsættes ydelsen,
uanset § 42, stk. 3, 1. og 2. pkt., i lov om social service, som affattet ved § 1, nr. 1, i lov nr. 1613 af
22. december 2010, efter de regler, der var gældende før 1. januar 2011.
1
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 43: Lovudkast - høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service, fra social- og indenrigsministeren
2097998_0002.png
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning og baggrund
På baggrund af ”Aftale om udmøntning af satspuljen i 2012”, der er indgået den 18. november 2011
mellem den daværende regering (Socialdemokratiet, Det Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti)
og Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti, blev ydelsesloftet i
§ 42, stk. 3, i lov om social service (herefter serviceloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 798 af 7. august
2019 med senere ændringer, ændret med virkning fra 1. juli 2012. Samtidig med denne ændring burde
der have været foretaget en nødvendig konsekvensændring i den tilhørende reguleringsbestemmelse
i lovens § 182, stk. 3.
Det fremgår af § 182, stk. 3, i serviceloven, at det beløb, der er nævnt i lovens § 42, stk. 3, hvorefter
kommunalbestyrelsen skal yde hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste til personer, der i hjemmet
forsørger et barn under 18 år med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller
indgribende kronisk eller langvarig lidelse, reguleres en gang årligt pr. 1. januar med 2,0 pct. tillagt
eller fratrukket en tilpasningsprocent for det pågældende finansår, og at reguleringen foretages første
gang den 1. januar 2012.
Ifølge den politiske aftale skulle reguleringen have været foretaget første gang den 1. januar 2013.
Med lovforslaget bringes ydelsesloftet i § 42, stk. 3, og § 182, stk. 3, i serviceloven i
overensstemmelse med satspuljeaftalen for 2012, således at det aftalte ydelsesloft fra 2012
fremskrevet til 2020-niveau fastsættes korrekt i serviceloven.
2. Ændring af ydelsesloftet for tabt arbejdsfortjeneste efter § 42, stk. 3, og § 182, stk. 3, i
serviceloven
2.1. Gældende ret
På det sociale område er der en række satser, som offentliggøres hvert år i en vejledning om regulering
pr. 1. januar af visse satser m.v. på Social- og Indenrigsministeriets område (herefter
satsvejledningen). Satserne i den årlige vejledning anvendes bl.a. af kommunerne i forbindelse med
fastsættelse af størrelsen af visse ydelser til borgerne efter serviceloven, herunder dækning af tabt
arbejdsfortjeneste efter lovens § 42.
Efter § 42, stk. 1, i serviceloven skal kommunalbestyrelsen yde hjælp til dækning af tabt
arbejdsfortjeneste til personer, der i hjemmet forsørger et barn under 18 år med betydelig og varigt
nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller indgribende kronisk eller langvarig lidelse. Ydelsen
er betinget af, at det er en nødvendig konsekvens af den nedsatte funktionsevne, at barnet passes i
hjemmet, og at det er mest hensigtsmæssigt, at det er moren eller faren, der passer barnet.
Hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste ydes på baggrund af en konkret og individuel vurdering
af behovet i hvert enkelt tilfælde, og der kan udmåles hjælp svarende til nogle få timer om ugen
eller om måneden til fuld tid (37 timer om ugen). Det er en forudsætning for at modtage hjælp til
dækning af tabt arbejdsfortjeneste, at den borger, der ansøger, har et indtægtstab som følge af, at
den pågældende må passe barnet i hjemmet. Maksimumbeløbet reduceres i forhold til den andel, de
visiterede timer til tabt arbejdsfortjeneste udgør af den samlede arbejdstid. Der beregnes tillæg til
ferieformål samt bidrag til pensionsordning af bruttoydelsen, og der indbetales ATP-bidrag.
2
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 43: Lovudkast - høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service, fra social- og indenrigsministeren
2097998_0003.png
Efter § 42, stk. 3, i serviceloven fastsættes størrelsen på den ydelse, der kan udbetales efter lovens §
42, stk. 1, på baggrund af den tidligere bruttoindtægt, dog højst med et beløb på 27.500 kr. om
måneden.
Efter § 182, stk. 3, i serviceloven reguleres beløbet (de 27.500 kr.) en gang årligt pr. 1. januar med
2,0 pct. tillagt eller fratrukket en tilpasningsprocent for det pågældende finansår, jf. lov om en
satsreguleringsprocent, jf. lovbekendtgørelse nr. 373 af 28. maj 2003 med senere ændringer. Efter §
182, stk. 3, i serviceloven skal reguleringen foretages første gang den 1. januar 2012.
Det gældende ydelsesloft blev indført ved en lovændring, der trådte i kraft den 1. juli 2012, jf. lov
nr. 286 af 28. marts 2012 om ændring af lov om social service (Forhøjelse af ydelsesloftet for tabt
arbejdsfortjeneste). Det fremgår af lovforslaget til loven, jf. Folketingstidende 2011-12, A, L 72
som fremsat, at ændringen blev indført for at forbedre forholdene for familier med børn med
funktionsnedsættelse eller indgribende lidelse, der kommer i den ulykkelige situation, at en af
forældrene bliver nødt til at passe barnet i hjemmet.
I forbindelse med lovændringen i 2012 udstedte ministeriet foruden ovennævnte årlige satsvejledning
også bekendtgørelse nr. 649 af 25. juni 2012 om tilskud til pasning af børn med handicap eller
langvarig sygdom. Bekendtgørelsen indeholder bl.a. regler om, hvordan ydelsen for tabt
arbejdsfortjeneste efter § 42 i serviceloven skal beregnes, og satsen for ydelsesloftet på de 27.500 kr.
er medtaget i bekendtgørelsen. I årene derefter er bekendtgørelsen flere gange blevet ændret bl.a. som
følge af andre lovændringer. Ved disse ændringer er den regulerede sats for ydelsesloftet medtaget i
bekendtgørelsen.
Ydelsesloftet blev første gang indført i serviceloven ved en lovændring i 2011, jf. lov nr. 1613 af
22. december 2010 om ændring af lov om social service (Loft over ydelsen for tabt
arbejdsfortjeneste), jf. Folketingstidende 2010-11, A, L 28 som fremsat. Før 2011 var der ikke loft
over ydelse for tabt arbejdsfortjeneste efter lovens § 42, men ved lovændringen i 2011 blev der
indsat et loft på dengang 19.613 kr. Samtidig blev der indsat en reguleringsbestemmelse i § 182,
stk. 3, i serviceloven, hvorefter ydelsesloftet skulle reguleres én gang årligt og første gang den 1.
januar 2012
I forbindelse med indførelsen af ydelsesloftet i 2011 blev der med § 2, stk. 2 og 3, i lov nr. 1613 af
22. december 2010 indført to overgangsbestemmelser, hvorefter familier, der ikke tidligere havde
været omfattet af et ydelsesloft, skulle være undtaget herfra. Der henvises til bemærkningerne til
lovforslagets § 2, stk. 3 og 4.
2.2. Social- og Indenrigsministeriets overvejelser
Satspuljeaftalepartierne var med satspuljeaftalen for 2012 enige om at forbedre vilkårene for
familier, der har behov for at passe et barn med handicap eller alvorlig sygdom i hjemmet ved at
hæve loftet for tabt arbejdsfortjeneste fra et månedligt niveau på 20.241 kr. til 27.500 kr.
Denne del af aftalen blev gennemført ved lov nr. 286 af 28. marts 2012. Lovændringen trådte i kraft
den 1. juli 2012, og reguleringen af det nye ydelsesloft skulle ifølge aftalen ske første gang den 1.
januar 2013.
Reguleringsbestemmelsen i § 182, stk. 3, i serviceloven, blev imidlertid ikke konsekvensændret i
2012 i forbindelse med ændringen af ydelsesloftet i lovens § 42, stk. 3. Denne manglende
konsekvensændring har medført, at reguleringen af ydelsesloftet efter servicelovens ordlyd skulle
ske første gang den 1. januar 2012.
3
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 43: Lovudkast - høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service, fra social- og indenrigsministeren
2097998_0004.png
Uanset servicelovens ordlyd er ydelsesloftet siden 1. juli 2012 blevet reguleret i ministeriets årlige
satsvejledninger og i ovennævnte bekendtgørelse om tilskud til pasning af børn med handicap eller
langvarig sygdom med udgangspunkt i satspuljeaftalen for 2012, hvilket vil sige med udgangspunkt
i en førstegangsregulering pr. 1. januar 2013. Ydelsesloftet er således reguleret med afsæt i det
politisk aftalte og ikke med afsæt i lovens ordlyd i § 182, stk. 3, i serviceloven, som indebærer en
regulering første gang den 1. januar 2012.
I det omfang kommunerne har anvendt det ydelsesloft, der fremgår af ministeriets satsvejledninger
for årene 2013-2019 og ovennævnte bekendtgørelse, vil den manglende konsekvensændring af §
182, stk. 3, i serviceloven betyde, at loftet for, hvad der kan udbetales som tabt arbejdsfortjeneste,
efter ordlyden af serviceloven er fastsat for lavt. I det omfang det forkert fastsatte loft er anvendt
ved beregningen af ydelsen i konkrete sager, og hvis borgeren er omfattet af ydelsesloftet, kan
ydelsen være fastsat for lavt. Det fremgår som nævnt af satspuljeaftalen for 2012, at ydelsesloftet er
fastsat til 27.500 kr. fra 1. juli 2012 og året ud. Ydelsesloftet skulle derfor efter aftalen have været
reguleret første gang den 1. januar 2013 og ikke første gang den 1. januar 2012, som det i dag
fremgår af servicelovens § 182, stk. 3.
Det er ministeriets opfattelse, at ydelsesloftet i serviceloven skal bringes i overensstemmelse med
satspuljeaftalen for 2012.
2.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at § 182, stk. 3, i serviceloven ændres således, at reguleringsbestemmelsen bringes i
overensstemmelse med satspuljeaftalen for 2012. Konkret foreslås dette gennemført ved, at beløbet
for ydelsesloftet på 27.500 kr., fremskrevet til 2020-niveau på 31.936 kr., indsættes i § 42, stk. 3, i
serviceloven, og at lovens § 182, stk. 3, ændres således, at dette nye fremskrevne beløb for
ydelsesloftet reguleres første gang den 1. januar 2021. Der henvises til bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 1 og 2.
Forslaget vil bringe ydelsesloftet for tabt arbejdsfortjeneste og reguleringen heraf i
overensstemmelse med den oprindelige intention i satspuljeaftalen for 2012.
Som nævnt ovenfor under punkt 2.1., blev der i forbindelse med indførelsen af ydelsesloftet i 2011
samtidig indført to overgangsbestemmelser, hvorefter familier, der ikke tidligere havde været
omfattet af et ydelsesloft, skulle være undtaget herfra. Det foreslås, at disse overgangsbestemmelser
videreføres. Der henvises til bemærkningerne til lovforslagets § 2, stk. 3 og 4.
3. Ligestillingsmæssige konsekvenser
Lovforslaget vil ikke ændre på fordelingen af ressourcer mellem kvinder og mænd, da de foreslåede
ændringer vil berøre alle borgere ens. Der ændres ikke på ydelsesniveauet i forhold til, hvad der er
udbetalt i ydelseshjælp siden lovændringen i 2012, hvorfor ændringen ikke forventes at ville ændre
på fordelingen mellem mænd og kvinder, der passer deres barn med funktionsnedsættelse eller
alvorlig sygdom i hjemmet som følge af ydelseshjælpen.
Lovændringen af ydelsesloftet i 2012 forventedes dengang at få positive konsekvenser for
ligestillingen mellem mænd og kvinder, da loftet blev hævet til et niveau, hvor flere mænd ville
kunne gå ind i ordningen uden at blive berørt af ydelsesloftet, og derved forventedes det, at flere
kvinder fik øgede muligheder for at kunne forblive på arbejdsmarkedet. Denne positive effekt
forventes ikke at blive påvirket af de foreslåede lovændringer.
4
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 43: Lovudkast - høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service, fra social- og indenrigsministeren
2097998_0005.png
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ikke økonomiske konsekvenser eller implementeringskonsekvenser for det
offentlige.
Lovforslagets økonomiske konsekvenser vil blive forhandlet med kommunerne.
Da lovforslaget ikke ændrer på, hvordan sager om tabt arbejdsfortjeneste efter § 42 i serviceloven
behandles, herunder i relation til muligheden for digital kommunikation, vurderes lovforslaget at
leve op til principperne for digitaliseringsklar lovgivning.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 1. november 2019 til 21. november 2019 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Ankestyrelsen, Danske Handicaporganisationer, Dansk Erhverv, Dansk
Socialrådgiverforening, Den Uvildige Konsulentordning på Handicapområdet, Det Centrale
Handicapråd, Foreningen af Kommunale Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i Danmark
(FSD), Institut for menneskerettigheder, KL og Sjældne Diagnoser.
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/min-
dreudgifter (hvis ja, angiv
omfang)
Økonomiske
konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Ingen
Negative konsekvenser/
merudgifter (hvis ja, angiv
omfang)
Ingen
Implementeringsmæssige Ingen
konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Ingen
5
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 43: Lovudkast - høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service, fra social- og indenrigsministeren
2097998_0006.png
Økonomiske
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative
konsekvenser for
borgerne
Miljømæssige
konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Er i strid med de
fem principper for
implementering af
erhvervsrettet
EUregulering/Går
videre end
minimumskrav i
EU-regulering
(sæt X)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Ja
Nej
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter § 42, stk. 1, i serviceloven skal kommunalbestyrelsen yde hjælp til dækning af tabt
arbejdsfortjeneste til personer, der i hjemmet forsørger et barn under 18 år med betydelig og varigt
nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller indgribende kronisk eller langvarig lidelse. Ydelsen
er betinget af, at det er en nødvendig konsekvens af den nedsatte funktionsevne, at barnet passes i
hjemmet, og at det er mest hensigtsmæssigt, at det er moren eller faren, der passer barnet.
Hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste ydes på baggrund af en konkret og individuel vurdering
af behovet i hver enkelt tilfælde, og der kan udmåles hjælp svarende til nogle få timer om ugen eller
om måneden til fuld tid (37 timer om ugen).
Efter § 42, stk. 3, i serviceloven fastsættes størrelsen på den ydelse, der kan udbetales efter lovens §
42, stk. 1, på baggrund af den tidligere bruttoindtægt, dog højst med et beløb på 27.500 kr. om
måneden.
6
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 43: Lovudkast - høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service, fra social- og indenrigsministeren
2097998_0007.png
Det følger af § 182, stk. 3, i serviceloven, at beløbet på 27.500 kr. i lovens § 42, stk. 3, reguleres én
gang årligt pr. 1. januar med 2,0 pct. tillagt eller fratrukket en tilpasningsprocent for det pågældende
finansår. Beløbet reguleres første gang den 1. januar 2012.
Med lovforslagets § 1, nr. 2, foreslås det, at § 182, stk. 3, i serviceloven ændres således, at
bestemmelsen bringes i overensstemmelse med ”Aftale om udmøntning af satspuljen i 2012”,
indgået den 18. november 2011 mellem den daværende regering (Socialdemokratiet, Det Radikale
Venstre og Socialistisk Folkeparti) og Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti. Som en konsekvens af dette forslag foreslås det også, at beløbet for
ydelsesloftet på 27.500 kr., fremskrevet til 2020-niveau på 31.936 kr., indsættes i § 42, stk. 3, i
serviceloven.
Den foreslåede ændring af § 42, stk. 3, i serviceloven vil sammen med lovforslagets § 1, nr. 2,
medføre, at ydelsesloftet i § 42, stk. 3, fremadrettet vil blive reguleret korrekt efter
reguleringsbestemmelsen i lovens §182, stk. 3, og i overensstemmelse med satspuljeaftalen for
2012.
Der henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger punkt 2.2. og 2.3. og bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 2.
Til nr. 2
Efter § 42, stk. 1, i serviceloven skal kommunalbestyrelsen yde hjælp til dækning af tabt
arbejdsfortjeneste til personer, der i hjemmet forsørger et barn under 18 år med betydelig og varigt
nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller indgribende kronisk eller langvarig lidelse. Ydelsen
er betinget af, at det er en nødvendig konsekvens af den nedsatte funktionsevne, at barnet passes i
hjemmet, og at det er mest hensigtsmæssigt, at det er moren eller faren, der passer barnet.
Hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste ydes på baggrund af en konkret og individuel vurdering
af behovet i hver enkelt tilfælde, og der kan udmåles hjælp svarende til nogle få timer om ugen eller
om måneden til fuld tid (37 timer om ugen).
Efter § 42, stk. 3, i serviceloven fastsættes størrelsen på den ydelse, der kan udbetales efter lovens §
42, stk. 1, på baggrund af den tidligere bruttoindtægt, dog højst med et beløb på 27.500 kr. om
måneden.
Efter § 182, stk. 3, i serviceloven reguleres beløbet (de 27.500 kr.) én gang årligt pr. 1. januar med
2,0 pct. tillagt eller fratrukket en tilpasningsprocent for det pågældende finansår. Beløbet reguleres
første gang den 1. januar 2012.
Det fremgår af ”Aftale om udmøntning af satspuljen i 2012”, indgået den 18. november 2011
mellem den daværende regering (Socialdemokratiet, Det Radikale Venstre og Socialistisk
Folkeparti) og Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti
(satspuljeaftalen), at loftet er fastsat til 27.500 kr. fra 1. juli 2012 og året ud. Loftet skulle reguleres
første gang den 1. januar 2013.
Den politiske aftale blev gennemført ved lov nr. 286 af 28. marts 2012, jf. Folketingstidende 2011-
12, A, L72 som fremsat. Lovændringen trådte i kraft den 1. juli 2012, og reguleringen af det nye
ydelsesloft skulle ske første gang den 1. januar 2013. Ved en fejl blev § 182, stk. 3, i serviceloven
imidlertid ikke konsekvensændret ved lovændringen.
7
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 43: Lovudkast - høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service, fra social- og indenrigsministeren
2097998_0008.png
Nærværende lovforslag er en følge af den manglende konsekvensændring. Det foreslås, at
bestemmelsen i § 182, stk. 3, i serviceloven ændres således, at den bringes i overensstemmelse med
satspuljeaftalen for 2012.
Konkret foreslås dette gennemført ved, at beløbet for ydelsesloftet på 27.500 kr., fremskrevet til
2020-niveau på 31.936 kr., indsættes i § 42, stk. 3, i serviceloven, og at lovens § 182, stk. 3, ændres
således, at dette nye fremskrevne beløb for ydelsesloftet reguleres første gang den 1. januar 2021.
Den foreslåede ændring vil sammen med lovforslagets § 1, nr. 1, medføre, at ydelsesloftet i § 42,
stk. 3, i serviceloven fremadrettet vil blive reguleret korrekt efter reguleringsbestemmelsen i lovens
§ 182, stk. 3, og i overensstemmelse med satspuljeaftalen for 2012.
Som følge af den manglende konsekvensændring af § 182, stk. 3, i serviceloven i 2012 kan der – i
det omfang borgere har været omfattet af ydelsesloftet, og kommunerne i den forbindelse har
anvendt de satser, som fremgår af ministeriets årlige satsvejledninger i perioden 1. juli 2012 til 2019
og af bekendtgørelse om tilskud til pasning af børn med handicap eller langvarig sygdom – være
borgere, der har fået udbetalt en lavere ydelse end den, de efter den gældende ordlyd af § 42, stk. 3,
og § 182, stk. 3, i serviceloven har krav på.
Social- og Indenrigsministeriet vil i samarbejde med KL tilrettelægge en proces, der kan
imødekomme disse borgeres eventuelle krav på en bagudrettet efterbetaling, herunder også i
relation til spørgsmålet om identifikation af relevante sager.
Borgernes eventuelle krav på efterbetaling vil blive håndteret i overensstemmelse med de gældende
forældelsesregler, herunder den almindelige 3-årige forældelsesfrist. Eventuelle økonomiske
konsekvenser for stat og kommuner som følge af, at der eventuelt vil skulle genoptages sager for
borgere, der kan være berørt af det forkert regulerede ydelsesloft, vil blive særskilt håndteret.
Til § 2
Det foreslås med
stk. 1,
at lovforslaget skal træde i kraft den 1. januar 2020. Det bemærkes, at da
serviceloven ikke gælder for Færøerne og Grønland, jf. lovens § 196, vil de foreslåede ændringer
ikke gælde for Færøerne og Grønland.
Med
stk. 2
foreslås det, at i det omfang, ydelsesmodtagere er omfattet af ydelsesloftet, skal
anmodninger om hjælp efter § 42 i serviceloven beregnes på baggrund af den sats, der har været
gældende til og med 31. december 2019, dog kun i de tilfælde, hvor en anmodning om hjælp til
dækning af tabt arbejdsfortjeneste efter § 42 i serviceloven, der er modtaget i kommunen før 1.
januar 2020, fører til udmåling af tilskud for en periode forud for lovens ikrafttræden.
For perioder efter lovens ikrafttræden vil anmodninger skulle behandles efter de regler, der foreslås
indført med lovændringen, og som forslås at træde i kraft den 1. januar 2020. Dette vil også omfatte
personer, der i dag modtager ydelsen, jf. dog det foreslåede stk. 3 og 4.
Det foreslås med
stk. 3,
at den overgangsbestemmelse, der blev indført med § 2, stk. 2, i lov nr.
1613 af 22. december 2010 om ændring af lov om social service (Loft over ydelsen for tabt
arbejdsfortjeneste), videreføres.
Forslaget vil medføre, at ansøgninger om hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste, der er
indgivet før den 1. januar 2011, fortsat vil skulle behandles efter de regler, der var gældende før 1.
januar 2011. Dette vil betyde, at hvis en ansøgning er indgivet i 2010, men afgørelsen først er truffet
8
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 43: Lovudkast - høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service, fra social- og indenrigsministeren
2097998_0009.png
efter den 1. januar 2011, vil ydelsen for tabt arbejdsfortjeneste fortsat skulle beregnes ud fra de
regler, der var gældende før den 1. januar 2011. Dette vil medføre, at ydelsesloftet i § 42, stk. 3, i
serviceloven fortsat ikke vil finde anvendelse i disse tilfælde.
Med
stk. 4
foreslås det, at den overgangsbestemmelse, der blev indført med § 2, stk. 3, i lov nr.
1613 af 22. december 2010 om ændring af lov om social service (Loft over ydelsen for tabt
arbejdsfortjeneste), videreføres.
Forslaget vil medføre, at for borgere, der har fået udbetalt tabt arbejdsfortjeneste i løbet af 2010, vil
ydelsen fortsat skulle fastsættes efter de regler, der var gældende før 1. januar 2011. Dermed vil
borgere, der har fået udbetalt tabt arbejdsfortjeneste i løbet af 2010, uanset omfanget af hjælpen og
uanset, at ansøgningstidspunktet ligger efter den 1. januar 2011, fortsat få beregnet ydelsen på
baggrund af den tidligere bruttoindtægt uden hensyn til det ydelsesloft, der pr. 1. januar 2011 blev
indført med lov nr. 1613 af 22. december 2010. Det vil fortsat være en forudsætning herfor, at
betingelserne for at modtage tabt arbejdsfortjeneste i øvrigt er opfyldt. Bidrag til pensionsordning
og ATP-bidrag vil fortsat skulle beregnes ud fra den udmålte bruttoydelse. Reglen vil fortsat finde
anvendelse uanset omfanget af den tabte arbejdsfortjeneste, som borgeren har fået udbetalt i løbet af
2010. Det vil således både gælde for borgere, der har fået udbetalt tabt arbejdsfortjeneste i hele eller
dele af deres arbejdstid løbende hen gennem 2010, og for borgere, der har fået udbetalt tabt
arbejdsfortjeneste på enkeltdage i 2010, f.eks. i forbindelse med barnets ambulante
hospitalskontroller. Det bemærkes herved, at ydelsesloftet heller ikke vil gælde, hvis et forældrepar
efter den 1. januar 2011 vælger at dele den tabte arbejdsfortjeneste imellem sig eller lade ydelsen
overgå fra den ene forælder til den anden. Derimod vil ydelsesloftet skulle anvendes i den situation,
hvor et forældrepar i løbet af 2010 har fået udbetalt tabt arbejdsfortjeneste i forhold til et barn, men
efter den 1. januar 2011 har fået endnu et barn, som der skal ydes tabt arbejdsfortjeneste i forhold
til. Her vil beregningen af ydelsen i forhold til barnet født efter den 1. januar 2011 skulle foretages
på baggrund af ydelsesloftet.
9
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 43: Lovudkast - høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service, fra social- og indenrigsministeren
2097998_0010.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om social service, jf. lovbekendtgørelse
nr. 798 af 7. august 2019, som ændret ved §
1, nr. 1-14, 15 (delvist) og 16-32, i lov nr. 498
af 1. maj 2019 og § 15 i lov nr. 551 af 7. maj
2019, foretages følgende ændringer:
§ 42.
---
1.
I
§ 42, stk. 3, 1. pkt.,
ændres »27.500 kr.«
Stk. 2.
---
til: »31.936 kr.«
Stk. 3.
Ydelsen fastsættes på baggrund af
den tidligere bruttoindtægt, dog højst med et
beløb på 27.500 kr. om måneden.
Maksimumsbeløbet reduceres i forhold til den
andel, de visiterede timer til tabt
arbejdsfortjeneste udgør af den samlede
arbejdstid. Der beregnes bidrag til
pensionsordning, som udgør 10 pct. af
bruttoydelsen. Bidraget kan dog højst udgøre
et beløb svarende til det hidtidige
arbejdsgiverbidrag. Kommunen indbetaler
efter reglerne i lov om Arbejdsmarkedets
Tillægspension ATP-bidrag af hjælp til
dækning af tabt arbejdsfortjeneste.
Ydelsesmodtageren skal betale 1/3 af ATP-
bidraget, og kommunen skal betale 2/3 af
bidraget.
Stk. 4.
---
§ 182.
---
Stk. 2.
---
Stk. 3.
Det beløb, der er nævnt i § 42, stk. 3,
reguleres en gang årligt pr. 1. januar med 2,0
pct. tillagt eller fratrukket en
tilpasningsprocent for det pågældende
finansår, jf. lov om en satsreguleringsprocent.
Beløbet afrundes til nærmeste kronebeløb.
2.
I
§ 182, stk. 3, 3. pkt.,
ændres »2012« til:
»2021«.
10
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 43: Lovudkast - høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service, fra social- og indenrigsministeren
2097998_0011.png
Reguleringen foretages første gang den 1.
januar 2012.
Stk. 4-11.
---
11