Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del Bilag 408
Offentligt
2255805_0001.png
UDKAST
Forslag
til
Lov om ændring af lov om videreanvendelse af den offentlige sektors
informationer
1
(Udvidelse af anvendelsesområde og fri adgang til offentlige datasæt med høj
værdi)
§1
I lov nr. 596 af 24. juni 2005 om videreanvendelse af den offentlige sek-
tors informationer, som ændret ved lov nr. 551 af 17. juni 2008 og lov nr. 553
af 2. juni 2014, foretages følgende ændringer:
1.
Fodnoten
til lovens titel affattes således:
»1) Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Par-
lamentets og Rådets direktiv (EU) 2019/1024 af 20. juni 2019 om åbne data
og videreanvendelse af den offentlige sektors informationer, EU-tidende
2019, nr. L 172, side 56.«
2.
I § 2, stk. 3, nr. 2, indsættes efter »uddannelses-
og forskningsinstitutio-
ner,«:
»jf. dog § 11a,«.
3.
Efter § 2 indsættes:
Ȥ
2a.
Loven omfatter videreanvendelse af eksisterende dokumenter og
datasamlinger, som offentlige virksomheder er i besiddelse af, jf. dog stk. 2 og
3.
1
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv (EU) 2019/1024 af 20. juni 2019 om åbne data og videreanvendelse af den offentlige
sektors informationer, EU-tidende 2019, nr. L 172, side 56.
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 408: Lovudkast: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om videreanvendelse af den offentlige sektors informationer, fra finansministeren
UDKAST
Stk. 2.
Loven omfatter ikke dokumenter og datasamlinger, som er tilveje-
bragt uden for anvendelsesområdet for leveringen af tjenesteydelser af almen
interesse som fastsat ved lov eller andre retsforskrifter i medlemsstaterne eller
vedrører aktiviteter, der er direkte udsat for konkurrence og derfor undtaget
fra reglerne for offentlige udbud.
Stk. 3. Loven omfatter dog kun offentlige virksomheders aktiviteter, der
ligger inden for områder, som er underlagt reglerne for offentlige udbud, og
hvor offentlige virksomheder
1) handler som operatører af offentlige tjenester,
2) fungerer som luftfartsselskaber, eller
3) handler som EU-redere.«
4.
I
§ 3
indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:
»Stk. 3.
Ved »offentlige virksomheder« forstås virksomheder, som offent-
lige myndigheder har en bestemmende indflydelse på ved, at myndigheden
enten
1) besidder majoriteten af virksomhedens tegnede kapital,
2) råder over flertallet af de stemmer, som er knyttet til de kapitalandele,
som virksomheden har udstedt, eller
3) kan udpege mere end halvdelen af medlemmerne i virksomhedens ad-
ministrationsledelse eller tilsynsorgan.«
Stk. 3, 4 og 5 bliver herefter stk. 4, 5 og 6.
5.
I
§ 3
indsættes som
stk. 7:
»Stk. 7.
Ved »dynamiske data« forstås dokumenter i digital form, som er
genstand for hyppige eller realtidsopdateringer.«
6.
I
§ 4
indsættes efter stk. 6 som nyt stykke:
»Stk.
7.
Offentlige virksomheder er ikke forpligtet til at overholde denne
bestemmelse.«
7.
I
§ 7
indsættes efter stk. 2 som nye stykker:
»Stk. 3.
Offentlige myndigheder gør dynamiske data tilgængelige for vide-
reanvendelse umiddelbart efter indsamlingen via egnede API-grænseflader og,
hvis det er relevant, i form af massedownloads.
Stk. 4.
Hvis tilgængeliggørelsen af dynamiske data for videreanvendelse, jf.
stk. 3, umiddelbart efter indsamlingen ville overstige den finansielle og tekni-
ske kapacitet hos den offentlige myndighed og derved pålægge et uforholds-
mæssigt stort arbejde, gøres disse dynamiske data tilgængelige for viderean-
vendelse inden for en tidsfrist eller med midlertidige tekniske begrænsninger,
som ikke hæmmer udnyttelsen af deres økonomiske og sociale potentiale
uforholdsmæssigt.
Stk. 5.
Stk. 1-4 finder anvendelse på eksisterende dokumenter, som offent-
lige virksomheder er i besiddelse af, og som er tilgængelige for videreanven-
delse.«
8.
§ 8, stk. 2,
ophæves og i stedet indsættes:
2
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 408: Lovudkast: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om videreanvendelse af den offentlige sektors informationer, fra finansministeren
UDKAST
»Stk.
2.
Der kan ud over gebyret som nævnt i stk. 1 fastsættes en betaling,
som helt eller delvis dækker omkostningerne ved selve dokument- eller data-
produktionen, når dokumenter eller datasamlinger er produceret
1) som led i en indtægtsfinansieret offentlig produktionsvirksomhed, dvs.
hvor den offentlige myndigheds hovedopgave er helt eller delvis ind-
tægtsfinansieret, eller
2) af offentlige virksomheder.«
9.
I §
8, stk. 3,
indsættes efter »Offentlige myndigheder«: »og offentlige virk-
somheder«.
10.
I
§ 8, stk. 4, 1. pkt.,
ændres fra »Den offentlige myndighed skal efter an-
modning angive beregningsgrundlaget for det fastsatte gebyr.« til: »Offentlige
myndigheder og offentlige virksomheder skal efter anmodning angive bereg-
ningsgrundlaget for fastsatte gebyrer.«
11.
I
§ 8
indsættes efter stk. 4 som nye stykker:
»Stk. 5.
Finansministeren sikrer, at der føres en offentlig liste med de dan-
ske myndigheder, der som nævnt i stk. 2 kan fastsætte en betaling, der over-
stiger de meromkostninger, der er forbundet med at stille dokumenter eller
datasamlinger til rådighed for videreanvendelse.
Stk. 6.
Videreanvendelsen af følgende dokumenter og datasamlinger skal
være gratis for brugerne:
1) Datasæt der er opført på listen med datasæt af høj værdi, jf. § 11b, og
2) Forskningsdata, jf. § 2, stk. 3, nr. 2, og § 11a, stk. 2.«
12.
Efter § 11 indsættes i
kapitel 4:
»Videreanvendelse af forskningsdata
§ 11a.
Ministeren for uddannelse og forskning kan efter aftale med finans-
ministeren fastsætte regler om at øge tilgængeligheden af forskningsdata med
vedtagelsen af nationale politikker og relevante foranstaltninger, som sigter
mod at gøre alle offentligt finansierede forskningsdata offentligt tilgængelige.
Dette gælder både forskning finansieret af det offentlige og forskning udført
af offentlige institutioner, hvor der kan være privat finansiering.
Stk. 2.
Uden at det berører dokumenter, hvortil tredjemand har intellektu-
elle ejendomsrettigheder, skal forskningsdata kunne videreanvendes til kom-
mercielle eller ikkekommercielle formål. Dette gælder dog kun for så vidt
forskningsdata, der er gjort tilgængelige gennem en institutionel eller emneba-
seret datasamling. I denne forbindelse skal der tages hensyn til legitime kom-
mercielle interesser, videndelingsaktiviteter og allerede eksisterende intellektu-
elle ejendomsrettigheder.
Datasæt af høj værdi
§ 11b.
Finansministeren fastsætter nærmere regler om datasæt af høj værdi,
der skal være gratis, maskinlæsbare, tilgængelige via API-grænseflader og i
form af massedownloads, hvis det er relevant.«
3
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 408: Lovudkast: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om videreanvendelse af den offentlige sektors informationer, fra finansministeren
UDKAST
§2
Loven træder i kraft den 1. juli 2021.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig an-
ordning sættes helt eller delvis i kraft for Færøerne og Grønland med de æn-
dringer, som de færøske og grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1.
Indledning
2.
Lovforslagets baggrund
3.
Lovforslagets hovedpunkter
3.1.
Visse offentlige virksomheder er omfattet
3.1.1.
Gældende ret
3.1.2.
Åbne-data direktivet
3.1.3.
Lovforslagets indhold
3.2.
Forskningsdata
3.2.1.
Gældende ret
3.2.2.
Åbne-data direktivet
3.2.3.
Lovforslagets indhold
3.3.
Præcisering af formater og dynamiske data
3.3.1.
Gældende ret
3.3.2.
Åbne data-direktivet
3.3.3.
Lovforslagets indhold
3.4.
Gebyrregler
3.4.1.
Gældende ret
3.4.2.
Åbne data-direktivet
4
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 408: Lovudkast: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om videreanvendelse af den offentlige sektors informationer, fra finansministeren
UDKAST
3.4.3.
Lovforslagets indhold
3.5.
Datasæt af høj værdi
3.5.1.
Gældende ret
3.5.2.
Åbne data-direktivet
3.5.3.
Lovforslagets indhold
4.
Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
5.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
6.
Administrative konsekvenser for borgerne
7.
Miljømæssige konsekvenser
8.
Forholdet til EU-retten
9.
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
10.
Sammenfattende skema
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at implementere Europa-Parlamentets og Rå-
dets direktiv 2019/1024 af 20. juni 2019 (åbne data-direktivet) om åbne data
og videreanvendelse af den offentlige sektors informationer. Direktivet er op-
trykt som bilag 2 til lovforslaget. Direktivet er en revision af Europa-Parla-
mentets og Rådets direktiv 2003/98/EF af 17. november 2003 om viderean-
vendelse af den offentlige sektors informationer (PSI-direktiv I) og Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2013/37/EU af 26. juni 2013 om viderean-
vendelse af den offentlige sektors informationer (PSI-direktiv II).
Der lægges i lovforslaget bl.a. op til at udvide lovens anvendelsesområde til
også at omfatte visse offentlige virksomheder samt forskningsdata. Der fore-
slås endvidere ændringer af reglerne for opkrævning af gebyrer for at stille of-
fentlige data til rådighed for videreanvendelse, bl.a. ved, at der skal føres en
offentlig liste over myndigheder, der undtages fra de generelle gebyrprincip-
per. Herudover foreslås det, at der skal udvikles ét enkelt adgangspunkt til of-
fentlige data, som skal udstille metadata om offentlige datasæt for at gøre det
lettere at finde og anvende offentlige data i Danmark.
5
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 408: Lovudkast: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om videreanvendelse af den offentlige sektors informationer, fra finansministeren
UDKAST
Som et væsentlig element i implementeringen af åbne data-direktivet skal der
via en gennemførelsesretsakt udvælges datasæt af høj værdi på tværs af med-
lemslandene i EU. De udvalgte datasæt skal være gratis, maskinlæsbare og til-
gængelige via API-grænseflader.
2. Lovforslagets baggrund
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/98/EF af 17. november 2003
om videreanvendelse af den offentlige sektors informationer (PSI-direktiv I)
og Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2013/37/EU af 26. juni 2013 om
videreanvendelse af den offentlige sektors informationer (PSI-direktiv II) in-
deholder regler for videreanvendelse og midler til i praksis at fremme videre-
anvendelse af eksisterende dokumenter, som myndighederne er i besiddelse
af. PSI-direktiv I er gennemført i
dansk ret ved lov om videreanvendelse af
den offentlige sektors informationer (PSI-loven, lov nr. 596 af 24. juni 2005).
PSI-loven blev ændret ved lov nr. 551 af 17. juni 2008, hvor lovens anvendel-
sesområde blev udvidet til at omfatte Folketinget og hertil knyttede organer
samt domstolene. Baggrunden for denne lovændring var, at Europa-Kom-
missionen efter vedtagelsen af PSI-loven fra 2005 meddelte Danmark, at
både Folketinget og hertil knyttede organer samt domstolene principielt var
omfattet af PSI-direktiv I.
PSI-direktivet II er gennemført i dansk ret ved lov
nr. 553 af 2. juni 2014 om ændring af PSI-loven.
Åbne data-direktivet erstatter PSI-direktivet II og har til formål, at gøre of-
fentlige data lettere tilgængelige for borgere og virksomheder samt fremme
innovation og anvendelse af kunstig intelligens baseret på åbne data. Imple-
menteringen af åbne data-direktivet skal skabe fælles og ensartede rammer for
adgang til og udstilling af offentlige data på tværs af de europæiske lande.
Baggrunden for det nye åbne data-direktiv er en evaluering fra Europa-Kom-
missionen i 2017, som viste, at der var sket fremskridt på området, men at der
fortsat eksisterer en række uhensigtsmæssige barrierer. Offentlige myndighe-
der bruger ikke de mest hensigtsmæssige tekniske midler til at viderebringe
data i realtid, og dermed bliver det fulde potentiale ved at genbruge offentlige
data ikke realiseret.
I forhold til PSI-direktivet II, så udvider åbne data-direktivet anvendelsesom-
rådet til også at omfatte forskningsdata og data fra visse offentlige virksomhe-
der. Desuden stiller åbne data-direktivet krav om, at der skal udarbejdes en
national strategi for tilgængeliggørelse af forskningsdata efter FAIR-princip-
perne. Åbne data-direktivet ændrer også reglerne for at opkræve gebyrer for
videreanvendelse af offentlige data.
6
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 408: Lovudkast: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om videreanvendelse af den offentlige sektors informationer, fra finansministeren
UDKAST
Åbne data-direktivet skærper PSI-direktivets krav om dokumentation af ud-
stillede data ved blandt andet at gøre det obligatorisk at etablere ét adgangs-
punkt for data. Bestemmelsen skal bidrage til at understøtte at gøre det lettere
at finde data og betingelser for videreanvendelse. Der eksisterer i den gæl-
dende PSI-lov i § 11, stk. 3, en bemyndigelse til finansministeren, som mulig-
gør at fastsætte nærmere regler om anvendelse af et datakatalog over offent-
lige myndigheders dokumenter og datasamlinger. Rigsrevisionen anbefalede i
beretning om åbne data fra 2019 finansministeren at forpligte alle ministerier
til løbende at indmelde deres åbne datasæt i én bestemt oversigt. Denne be-
stemmelse bibeholdes til at understøtte dette formål.
Åbne data-direktivet stiller desuden en række krav til udstilling af såkaldte
”dynamiske data”, som skal gøres tilgængelige for videreanvendelse straks ef-
ter indsamling, så værdien af eksempelvis aktuelle trafikdata kan udnyttes.
Medlemslandene skal senest den 17. juli 2021 offentliggøre de love og admi-
nistrative bestemmelser, der er nødvendige for at gennemføre direktivet, jf.
direktivets artikel 17. Nærværende lovforslag foreslås at træde i kraft den 1.
juli 2021, hvorved åbne data-direktivet er gennemført i dansk ret.
3. Lovforslagets hovedpunkter
PSI-loven omfatter videreanvendelse af dokumenter og datasamlinger, som
offentlige myndigheder, herunder offentlige biblioteker, museer og arkiver, er
i besiddelse af. PSI-loven gælder derfor ikke kun for åbne data.
Det fremgår af PSI-lovens § 2, stk. 2, at loven ikke omfatter dokumenter og
datasamlinger, hvortil tredjemand besidder en immateriel rettighed, eller der
er tilvejebragt eller kvalitetsforbedret som led i offentlige myndigheders kom-
mercielle aktiviteter.
Den sidstnævnte undtagelse følger af PSI-direktivet I, jf. artikel 1, stk. 2, litra
a og b, hvor det fremgår af litra a, at direktivet kun gælder for offentlige myn-
digheders offentlige opgaver. De to bestemmelser er med enkelte sproglige
præciseringer videreført i åbne data-direktivets artikel 1, stk. 2, litra a og c.
Det fremgår af direktivets betragtninger til bestemmelsen, at aktiviteter, der
falder uden for de offentlige opgaver, typisk er tilvejebringelse af dokumen-
ter, der udelukkende udarbejdes og opkræves gebyr for på et kommercielt
grundlag og i konkurrence med andre på markedet.
Med direktivet udvides anvendelsesområdet fra det gældende direktiv til også
at omfatte bestemte forskningsdata og offentlige virksomheder inden for
transport- og forsyningssektoren.
7
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 408: Lovudkast: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om videreanvendelse af den offentlige sektors informationer, fra finansministeren
UDKAST
Det bemærkes, at direktivet ikke berører EU-ret og national ret om beskyt-
telse af personoplysninger. Det medfører, at EU’s databeskyttelsesforordning
og den danske databeskyttelseslov altid vil have forrang over bestemmelserne
i åbne data-direktivet og PSI-loven.
3.1. Visse offentlige virksomheder er omfattet
3.1.1. Gældende ret
Efter § 2, stk. 1, finder PSI-loven kun anvendelse på offentlige myndigheder.
Det fremgår af bemærkningerne til bestemmelsen, at lovforslaget omfatter vi-
dereanvendelse af eksisterende dokumenter og datasamlinger, som offentlige
myndigheder er i besiddelse af.
3.1.2. Åbne data-direktivet
Åbne data-direktivet artikel 1, stk. 1, litra b, medfører, at visse offentlige virk-
somheder bliver omfattet af direktivets anvendelsesområde. Der er tale om
en udvidelse af direktivets anvendelsesområde. Udvidelsen begrundes med, at
medlemsstaterne ofte overlader leveringen af tjenesteydelser af almen inte-
resse til enheder uden for den offentlige sektor og samtidig bibeholder en
omfattende grad af kontrol over sådanne enheder. Det medfører en ringe ad-
gang til videreanvendelse af dokumenter, der er produceret som led i leverin-
gen af tjenesteydelser af almen interesse på en række områder, navnlig i forsy-
ningssektoren. Det mindsker også potentialet for at skabe grænseoverskri-
dende tjenester baseret på dokumenter, som offentlige virksomheder, der le-
verer tjenesteydelser af almen interesse, er i besiddelse af. Direktivet indehol-
der ikke en generel forpligtelse til at tillade videreanvendelse af dokumenter,
der produceres af offentlige virksomheder, og det vil fortsat være op til den
berørte offentlige virksomhed at træffe beslutning om, hvorvidt den vil tillade
videreanvendelse, medmindre andet er foreskrevet i åbne data-direktivet eller
i EU-ret og national ret. Først når en offentlig virksomhed har gjort et doku-
ment tilgængeligt for videreanvendelse, skal den overholde de relevante for-
pligtelser i åbne data-direktivet for så vidt angår formater, gebyrer, gennem-
sigtighed, licenser, ikkediskriminering og forbud mod eneretsaftaler.
3.1.3. Lovforslagets indhold
Det foreslås, at lovens anvendelsesområde ændres i PSI-loven ved indsættelse
af en ny § 2 a, som foreskriver, at visse offentlige virksomheder omfattes af
lovens anvendelsesområde.
Ændringen indebærer, at visse dokumenter og datasamlinger som visse of-
fentlige virksomheder er i besiddelse af, kan videreanvendes til kommercielle
8
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 408: Lovudkast: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om videreanvendelse af den offentlige sektors informationer, fra finansministeren
UDKAST
og ikke-kommercielle formål i overensstemmelse med lovens øvrige bestem-
melser. Uden for lovens anvendelsesområde er offentlige virksomheders do-
kumenter og datasamlinger, som er tilvejebragt uden for anvendelsesområdet
for leveringen af tjenesteydelser af almen interesse som fastsat ved lov eller
andre retsforskrifter eller vedrører aktiviteter, der er direkte udsat for konkur-
rence, og derfor undtaget fra reglerne for offentlige udbud. Omfattet af lo-
vens anvendelsesområde er kun offentlige virksomheder, der handler som
operatører af offentlige tjenester, fungerer som luftfartsselskaber eller handler
som EU-redere. Dette vil i praksis betyde at offentlige forsyningsvirksomhe-
der, dvs. gas-, varme-, el- og vandværker, transportvirksomheder, havne, luft-
havne, postvæsener og virksomheder, der udvinder olie, gas og kul, foreslås
omfattet af PSI-loven.
Det bemærkes, at definitionen af offentlige virksomheder efter direktivet også
indføjes i lovforslaget, idet der efter dansk ret ikke er nogen entydig definition
af offentlige virksomheder. Det foreslås, at offentlige virksomheder defineres
som virksomheder, hvor offentlige myndigheder har bestemmende indfly-
delse, idet myndigheden besidder majoriteten af virksomhedens tegnede kapi-
tal, råder over flertallet af de stemmer, som er knyttet til de kapitalandele,
som virksomheden har udstedt, eller kan udpege mere end halvdelen af med-
lemmerne i virksomhedens administrationsledelse eller tilsynsorgan.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 3, og bemærkningerne hertil.
3.2. Forskningsdata
3.2.1. Gældende ret
Det fremgår af PSI-lovens § 2, stk. 3, pkt. 2, at loven ikke finder anvendelse
på uddannelses- og forskningsinstitutioner.
3.2.2. Åbne data-direktivet
Med åbne data-direktivet udvides anvendelsesområdet i forhold til PSI-direk-
tivet fra 2013 til også at omfatte forskningsdata, jf. åbne data-direktivets arti-
kel 1, stk. 1, litra c. Forskningsdata defineres i denne sammenhæng i åbne
data-direktivets artikel 2, stk. 9, som dokumenter i digital form, dog ikke vi-
denskabelige publikationer, som er indsamlet eller produceret som led i vi-
denskabelige forskningsaktiviteter og anvendes som evidens i forskningspro-
cessen, eller som generelt er accepteret i forskerkredse som nødvendige til va-
lidering af forskningskonklusioner og -resultater.
Efter åbne data-direktivets artikel 10, stk. 1, skal medlemsstaterne støtte til-
gængeligheden af forskningsdata ved at vedtage nationale politikker og rele-
vante foranstaltninger, som sigter mod at gøre alle offentligt finansierede
9
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 408: Lovudkast: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om videreanvendelse af den offentlige sektors informationer, fra finansministeren
UDKAST
forskningsdata offentligt tilgængelige bl.a. i overensstemmelse med FAIR-
principperne (Findable, Accessible, Interoperable og Reusable).
Det bemærkes, at der er igangsat udvikling af en national strategi for data ma-
nagement baseret på FAIR-principperne. Bestemmelsen i åbne data-direkti-
vets artikel 10, stk. 1, vedrører specifikt offentligt finansierede forskningsdata,
men det bemærkes i denne sammenhæng, at det kan være problematisk for
forskningsudførende institutioner at differentiere mellem projekter, som er fi-
nansieret af henholdsvis offentlige og private midler, fordi mange projekter er
finansieret med både offentlige og private midler.
Samtidig vil det ud fra en samfundsøkonomisk betragtning være væsentligt at
inddrage de private fonde, idet bevillinger fra de private fonde efterhånden
udgør en stor del af de samlede investeringer i forskning i Danmark. Således
kan det resultere i, at mange værdifulde data vil forblive utilgængelige til
ugunst for effektiviteten i forskningen, videndeling og innovation samt løs-
ning af store samfundsmæssige/globale udfordringer, hvis bevillinger fra pri-
vate fonde undtages.
Supplerende stiller åbne data-direktivet i artikel 10, stk. 2, krav om, at forsk-
ningsdata skal kunne videreanvendes til kommercielle eller ikke-kommercielle
formål for så vidt de finansieres med offentlige bevillinger, og forskere, forsk-
ningsorganisationer eller forskningsfinansierende organisationer allerede har
gjort dem tilgængelige gennem en institutionel eller emnebaseret datasamling.
Dette krav skal sammenholdes med åbne data-direktivets artikel 6, stk. 6, litra
b, som stiller krav om, at videreanvendelsen af forskningsdata skal være gratis
for brugerne.
3.2.3. Lovforslagets indhold
Det foreslås, at PSI-lovens anvendelsesområde udvides til at omfatte både
forskning finansieret af det offentlige og forskning udført af offentlige institu-
tioner, hvor der kan være privat finansiering. PSI-lovens § 2, stk. 3, 2. pkt.,
ændres, så forskningsdata ikke længere generelt undtages fra lovens bestem-
melser. Forskningsdata vil være omfattet af PSI-lovens øvrige bestemmelser
og skal stilles gratis til rådighed for brugerne. Dette gælder dog kun for forsk-
ningsdata, der er gjort tilgængelige gennem en institutionel eller emnebaseret
datasamling, og under forudsætning af at det ikke forhindres af tredjemands
intellektuelle ejendomsrettigheder.
Der indføjes en ny bestemmelse i PSI-loven, hvor åbne data-direktivets arti-
kel 10, stk. 1 og 2, transponeres ind med angivelse af, at ministeren for ud-
dannelse og forskning udarbejder den nationale strategi for forskningsdata.
10
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 408: Lovudkast: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om videreanvendelse af den offentlige sektors informationer, fra finansministeren
UDKAST
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 12, og bemærkningerne hertil.
3.3. Præcisering af formater og dynamiske data
3.3.1. Gældende ret
Når dokumenter og datasamlinger stilles til rådighed, jf. § 7 i PSI-loven, skal
offentlige myndigheder sikre, at disse er tilgængelige i alle allerede eksiste-
rende sprogversioner og formater, herunder i elektroniske formater. Er det
muligt og hensigtsmæssigt skal dokumenter og datasamlinger stilles til rådig-
hed i formelle, åbne og maskinlæsbare formater sammen med dokumenters
og datasamlingers metadata, medmindre det ikke kan klares ved en simpel ek-
speditionssag.
Det følger af PSI-lovens § 7, stk. 2, at myndigheder ikke er forpligtet til at
fremstille eller tilpasse dokumenter eller til at stille uddrag til rådighed for at
efterkomme stk. 1, hvis dette ikke kan klares som en simpel ekspeditionssag.
3.3.2. Åbne data-direktivet
Efter artikel 5, stk. 2, i åbne data-direktivet pålægger medlemsstaterne at til-
skynde offentlige myndigheder til at tilgængeliggøre dokumenter i overens-
stemmelse med princippet om, at de er ӌbne gennem design og standardind-
stillinger”.
Et af hovedformålene med direktivet er levering af realtidsadgang til dynami-
ske data via passende tekniske midler, idet hurtig adgang via passende snitfla-
der (API-grænseflader og evt. massedownloads) er afgørende for mulighe-
derne for at realisere potentialet i dynamiske data. API-grænseflader er funkti-
onalitet, der gør det muligt at lave opslag i data, primært for andre it-systemer.
Termen massedownloads dækker over muligheden for at hente et antal data-
posteringer på en gang i en fil i modsætning til at slå dataposteringerne op en-
keltvis via API-grænseflader.
Efter artikel 2 i åbne data-direktivet defineres dynamiske data som dokumen-
ter i digital form, som er genstand for hyppige eller realtidsopdateringer,
navnlig på grund af deres volatilitet eller hurtige forældelse; data genereret af
sensorer betragtes typisk som værende dynamiske data. I direktivets præam-
bel eksemplificeres dynamiske data som bl.a. miljødata, trafikdata, satellitdata,
vejrdata og sensorgenererede data.
Åbne data-direktivets artikel 5, stk. 5, stiller krav om, at dynamiske data skal
stilles til rådighed for anvendere umiddelbart efter indsamlingen og via API-
grænseflader samt evt. massedownloads. Dette krav modificeres dog i be-
stemmelsens stk. 6, idet en myndighed kan stille dynamiske data til rådighed
11
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 408: Lovudkast: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om videreanvendelse af den offentlige sektors informationer, fra finansministeren
UDKAST
på anden måde, hvis den ikke har økonomisk eller teknisk mulighed for at le-
vere data i realtid via API-grænseflader, så længe mulighederne for at videre-
anvende data ikke begrænses.
3.3.3. Lovforslagets indhold
Danmark følger overordnet set en formålsbestemt tilgang til åbne data base-
ret på både internationale og danske erfaringer, som også gør sig gældende i
EU’s udvælgelse og udstilling af såkaldte datasæt af høj værdi, jf. åbne data di-
rektivets artikel 13 og 14. Der er igangsat initiativer for at sikre, at relevante
data er tilgængelige for videreanvendelse, fx via grunddataprogrammet og den
nationale AI-strategi.
Det foreslås at inkorporere direktivets krav om udstilling af dynamiske data
via API-grænseflader og eventuelt massedownloads. Undtagelsen til dette
krav, jf. åbne data-direktivets artikel 5, stk. 6, inkorporeres ligeledes. Det vil
det være op til den enkelte myndighed at vurdere, om den kan opfylde API-
kravet, eller om der er så væsentlige økonomiske eller praktiske hindringer, at
det må udskydes eller helt opgives at opfylde kravet.
Det foreslås endvidere, at direktivets definition af dynamiske data indføjes i
PSI-loven, hvorefter dynamiske data er dokumenter i digital form, som er
genstand for hyppige eller realtidsopdateringer.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 11, og bemærkningerne hertil.
3.4. Gebyrregler
3.4.1. Gældende ret
I § 8 i PSI-loven fremgår det, at gebyrer skal fastsættes efter de eksisterende
retningslinjer for prissætning af data, hvilket følger af Finansministeriets vej-
ledning om prisfastsættelse.
Når dokumenter og datasamlinger stilles til rådighed for videreanvendelse,
kan der som hovedregel opkræves et gebyr, der ikke overstiger meromkost-
ningerne ved distribution og eventuel kvalitetsforbedring af dokumenterne og
datasamlingerne, herunder etablering af grænseflader, der er nødvendige for
at kunne imødekomme ansøgers anmodning.
Med meromkostninger forstås således de yderligere omkostninger, der opstår
i forbindelse med distributionen.
12
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 408: Lovudkast: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om videreanvendelse af den offentlige sektors informationer, fra finansministeren
UDKAST
I 2014 blev PSI-loven udvidet til også at omfatte offentlige biblioteker, mu-
seer og arkiver. Disse institutioner har ofte typer af omkostninger i forbin-
delse med at stille dokumenter og datasamlinger til rådighed for videreanven-
delse, som ikke er dækket af ordlyden i den gældende § 8, stk. 1, herunder op-
bevaring, der er nødvendig for at stille dokumenter til rådighed samt afklaring
af rettigheder. PSI-lovens § 8, stk. 1, blev derfor ændret og affattet i en mere
generel form, så den også dækker sådanne og eventuelle andre typer af om-
kostninger.
I de få tilfælde, hvor data produceres som led i en indtægtsdækket offentlig
produktionsvirksomhed, dvs. hvor den offentlige myndigheds hovedopgave
er helt eller delvist indtægtsfinansieret, og datasamlingen følgelig ikke allerede
er finansieret over en bevilling, gives der dog mulighed for at opkræve fuld
betaling, der også bidrager til at dække omkostningerne ved selve dokument-
eller dataproduktionen.
Det følger af bemærkningerne til PSI-lovens § 8, at gebyrbestemmelserne
ikke har konsekvenser for bestemmelser i andre love, der fastsætter størrelsen
af betaling for videreanvendelse, herunder bestemmelser om betaling, der har
skattemæssig karakter.
3.4.2. Åbne data-direktivet
Åbne data-direktivet ændrer reglerne for opkrævning af gebyrer for offentlige
data i forhold til det tidligere PSI-direktiv (2013/37/EU).
Intentionen med åbne data-direktivet, herunder ændringerne af gebyrreglerne,
er at understøtte, at flest mulige data stilles gratis til rådighed af offentlige
myndigheder, jf. den nye formulering af artikel 6, stk. 1. På baggrund af
denne ændring må medlemsstaterne fremadrettet og løbende arbejde på i vi-
dest muligt omfang at begrænse og gradvist udfase opkrævning af gebyrer.
Ændringen består i, at der i det nye direktiv (artikel 6, stk. 2) er udeladt en
undtagelsesbestemmelse for offentlige myndigheder, der skal generere til-
strækkelige indtægter til dækning af en betydelig del af omkostningerne ved
indsamling, produktion, reproduktion og formidling. Der er fortsat en undta-
gelsesbestemmelse i direktivets artikel 6, stk. 2, litra a, der omfatter offentlige
myndigheder, som skal generere indtægter til dækning af en betydelig del af
omkostningerne til udførelse af deres offentlige opgaver.
Der er i direktivets præambelbetragtning nr. 36 indført en tilføjelse, hvor det
fremgår, at den fortsat gældende undtagelsesbestemmelse også vil gælde i de
tilfælde, hvor en offentlig myndighed har gjort data tilgængelige som åbne
data, men er forpligtet til at generere indtægter til dækning af en betydelig del
13
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 408: Lovudkast: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om videreanvendelse af den offentlige sektors informationer, fra finansministeren
UDKAST
af deres omkostninger i forbindelse med udførelsen af andre offentlige opga-
ver. Det muliggør, at en myndighed kan undtages for så vidt angår specifikke
myndighedsopgaver, uafhængigt af om myndighedens øvrige aktiviteter er of-
fentligt finansieret, fx hvis myndigheder har gjort data tilgængelige som åbne
data.
Derudover er medlemsstaterne efter den nye artikel 6, stk. 3, forpligtet til at
offentliggøre en liste online over de offentlige myndigheder, der anvender
den tilbageværende undtagelsesbestemmelse, jf. artikel 6, stk. 2, litra a.
Baggrunden for åbne data-direktivets indskrænkning af de gældende undta-
gelser er, at evalueringen af det gældende PSI-direktiv viste, at særligt små og
mellem-store virksomheder gav udtryk for, at høje gebyrer på offentlige data
udgør en stor barriere.
3.4.3. Lovforslagets indhold
Ændringen af direktivets undtagelsesbestemmelser om gebyrer har til formål
at sikre, at det fortsat er muligt at undtage de myndigheder, som skal generere
indtægter til dækning af en betydelig del af omkostningerne til udførelse af
deres offentlige opgaver, jf. PSI-lovens § 8, stk. 2, hvormed det er muligt for
myndigheder i forbindelse med indtægtsdækket virksomhed at opkræve geby-
rer, som overstiger de definerede marginale omkostninger.
Der indføjes hertil en ny bestemmelse med bemyndigelse til finansministeren,
som skal sikre, at der føres en offentlig liste med de danske myndigheder, der
anvender den gældende undtagelsesbestemmelse til gebyrreglerne. Det vil kun
være tilladt for myndigheder, der er angivet på listen, at opkræve gebyrer, der
overstiger de marginale omkostninger.
Efter lovforslaget udvides lovens anvendelsesområde, så loven fremover også
vil gælde for visse offentlige virksomheder. Offentlige virksomheders rolle i
et konkurrencepræget økonomisk miljø bør anerkendes. De offentlige virk-
somheder vil derfor fortsat kunne opkræve gebyrer ud over de marginale om-
kostninger, så længe de offentlige virksomheder fastsætter standardgebyrer og
angiver beregningsgrundlaget efter anmodning.
Lovforslaget udvides også til at omfatte forskningsdata, som skal stilles gratis
til rådighed. Se nærmere i lovforslagets afsnit 3.2.
3.5. Datasæt af høj værdi
3.5.1. Gældende ret
I den gældende PSI-lov er der ingen bestemmelser herom.
14
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 408: Lovudkast: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om videreanvendelse af den offentlige sektors informationer, fra finansministeren
UDKAST
3.5.2. Åbne data-direktivet
I åbne data-direktivet defineres datasæt af høj værdi, jf. artikel 2, stk. 10, som
dokumenter, hvis videreanvendelse er forbundet med betydelige samfunds-
mæssige, miljømæssige og økonomiske fordele, navnlig på grund af deres eg-
nethed til at skabe værdiforøgede tjenester, applikationer og nye, anstændige
job af høj kvalitet, og på grund af antallet af potentielle modtagere af de vær-
diforøgede tjenester og applikationer baseret på disse datasæt.
Europa-Kommissionen kan med hjemmel i åbne data-direktivets artikel 14
vedtage gennemførelsesretsakter, der fastlægger en liste over særlige typer af
datasæt af høj værdi, som offentlige myndigheder og offentlige virksomheder
er i besiddelse af. Direktivet har i bilag I fastlagt seks tematiske kategorier,
som datasættene skal vælges indenfor. Det drejer sig om geospatiale data,
jordobservation og miljø, meteorologiske data, statistik, virksomheder og
virksomhedsejerskab, samt mobilitet. Efter åbne data-direktivets artikel 14
kan Europa-Kommissionen ikke stille krav om, at datasæt af høj værdi skal
være gratis tilgængelige i forhold til biblioteker, herunder universitetsbibliote-
ker, museer og arkiver, samt at datasæt af høj værdi kan undtages fra dette
krav i op til 2 år fra ikrafttrædelsesdatoen for den relevante gennemførelses-
retsakt.
Europa-Kommissionen har beføjelser til at vedtage delegerede retsakter, jf.
åbne data-direktivets artikel 13, som kan tilføje nye tematiske kategorier af da-
tasæt af høj værdi med henblik på at afspejle den teknologiske og markeds-
mæssige udvikling.
De udvalgte datasæt skal udstilles gratis på tværs af de europæiske lande. Sam-
tidig skal datasættene være maskinlæsbare, tilgængelige via API-grænseflader
og tilgængelige i form af massedownloads, hvis dette er relevant.
3.5.3. Lovforslagets indhold
Da åbne data-direktivets krav, herunder kravene til datasæt af høj værdi, skal
implementeres i dansk lov inden 17. juli 2021, er det ikke muligt at indarbejde
den vedtagne gennemførelsesretsakt i selve lovteksten.
Da Europa-Kommissionen samtidig har beføjelser til senere hen at igang-
sætte vedtagelsen af nye gennemførelsesretsakter, er der behov for, at PSI-lo-
ven indeholder lovtekniske værktøjer til at kunne håndtere eventuelle krav
om udstilling af datasæt.
15
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 408: Lovudkast: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om videreanvendelse af den offentlige sektors informationer, fra finansministeren
UDKAST
Det foreslås derfor, at der i loven indføjes en bestemmelse, som bemyndiger
finansministeren til at fastsætte nærmere regler om datasæt, der skal være ma-
skinlæsbare, tilgængelige via API-grænseflader og i form af massedownloads,
hvis dette er relevant. Bemyndigelsen vil blive anvendt til at fastlægge en liste,
som vil bestå af de konkrete datasæt, der fastsættes som datasæt af høj værdi i
de vedtagne gennemførelsesretsakter. I flere tilfælde forventes det, at de be-
rørte datasæt allerede vil være udstillet med hjemmel i sektorlovgivning. I til-
fælde af at vedtagne gennemførelsesretsakter stiller nye krav til disse, vil det
eventuelt være nødvendigt, at sektorlovgivningen også ændres. I de vedtagne
gennemførelsesretsakter vil være muligt at dispensere fra kravene til datasæt
af høj værdi i en tidsbegrænset periode, hvilket bemyndigelsen også kan an-
vendes til at fastsætte nærmere regler om.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 12, og bemærkningerne hertil.
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Det vurderes, at forslaget vil have mindre økonomiske konsekvenser for den
offentlige sektor. De estimerede omkostninger vil blive afholdt inden for de
berørte ministeriers eksisterende bevillingsrammer.
Indfrielsen af de særlige krav til datasæt af høj værdi kan medføre statsfinan-
sielle konsekvenser, afhængig af hvilke datasæt, der udpeges som sådanne.
Denne udpegning vil foregå ved en gennemførelsesretsakt. Medlemslandene
forventes at blive forelagt listen med datasæt af høj værdi til afstemning
primo 2021. De udvalgte datasæt skal udstilles gratis på tværs af de europæi-
ske lande. Samtidig skal datasættene være maskinlæsbare, tilgængelige via
API-grænseflader og tilgængelige i form af massedownloads, hvis dette er re-
levant.
Forslaget kan få statsfinansielle konsekvenser via afledte nationale udgifter til
tilpasning af statslige it-systemer.
Forslaget vil få begrænsede implementeringskonsekvenser for det offentlige
via afledte nationale udgifter til tilpasning af it-systemer og opdatering af den
offentlige sektors digitale infrastruktur. Det er de foreslåede nye krav om et
nationalt adgangspunkt til metadata om offentlige data og kravene til udstil-
ling af høj værdi datasæt, som kan medføre behov for tilpasninger af eksiste-
rende digital infrastruktur. Det er vurderingen, at disse implementeringskon-
sekvenser først kan konkretiseres nærmere, når Europa-Kommissionen har
fastsat de nærmere krav til høj værdi datasæt i en gennemførelsesretsakt.
16
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 408: Lovudkast: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om videreanvendelse af den offentlige sektors informationer, fra finansministeren
UDKAST
Lovforslaget følger principper for digitaliseringsklar lovgivning.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Åbne data-direktivet er udarbejdet på baggrund af en evaluering fra Europa-
Kommissionen i 2017, som viste, at der var sket fremskridt på området, men
at der fortsat eksisterer en række uhensigtsmæssige barrierer for genanven-
delse af offentlige data.
Det forventes, at forslaget vil gavne den samlede samfundsøkonomi og sær-
ligt de små og mellemstore virksomheders muligheder for at anvende data i
deres forretning. Lovforslaget vil give bedre adgang til offentlige data for pri-
vate virksomheder. Der er ikke foretaget skøn over, hvor stor en del af den
potentielle økonomiske værdi ved videreanvendelse af offentlige data, der i
dag er indfriet i den private sektor. Det vurderes dog, at erhvervslivets forud-
sætninger for at realisere den økonomiske værdi af offentlige informationer
allerede i dag i udstrakt grad er til stede som følge af de eksisterede danske
regler for gebyrfastsættelse.
Lovforslaget er konkurrencefremmende, da det sikrer, at der er færrest mulig
barrierer for at drive forretning baseret på offentlige data.
Lovforslaget udvider lovens anvendelsesområde til at omfatte offentlige virk-
somheder og forskningsdata, hvilket vil øge mængden af digitalt offentligt
materiale og dermed potentielt skabe grundlag for udvikling af nye produkter
og tjenester med digitalt indhold inden for særligt forsynings- og transport-
sektorerne.
Forslaget vurderes ikke at indeholde erhvervsrettet EU-regulering.
Det vurderes, at lovforslaget følger principperne for agil erhvervsrettet regu-
lering, da den forbedrede adgang til offentlige data fx vil give mulighed for
udvikling af nye forretningsmodeller.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have klima- og miljømæssige konsekvenser.
17
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 408: Lovudkast: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om videreanvendelse af den offentlige sektors informationer, fra finansministeren
2255805_0018.png
UDKAST
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget implementerer dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2019/1024 af 20. juni 2019 om åbne data og videreanvendelse af den offent-
lige sektors informationer (åbne data direktivet), som er en omarbejdning af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiver 2013/37/EU af 26. juni 2013 og
2003/98/EF af 17. november 2003 om videreanvendelse af den offentlige
sektors informationer.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den [dd. Måned] 2020 til [dd. Må-
ned] 2020 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer
mv.:
[Høringsparter fra høringsliste indføjes]
10. Sammenfattende skema
Positive konsekven-
ser/ mindreudgifter
(hvis ja, angiv om-
fang)
Økonomiske konse-
kvenser for stat, kom-
muner og regioner
Administrative konse-
kvenser for stat, kom-
muner og regioner
Ingen
Negative konsekven-
ser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang)
Mindre grad
Ingen
Mindre grad
Økonomiske konse-
Mindre grad
kvenser for erhvervsli-
vet
Administrative konse- Mindre grad
kvenser for erhvervsli-
vet
Administrative konse-
kvenser for borgerne
Miljømæssige konse-
kvenser
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
18
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 408: Lovudkast: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om videreanvendelse af den offentlige sektors informationer, fra finansministeren
2255805_0019.png
UDKAST
Forholdet til EU-ret-
ten
Lovforslaget implementerer dele af Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2019/1024 af
20. juni 2019 om åbne data og videreanven-
delse af den offentlige sektors informationer
(åbne data direktivet), som er en revision af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiver
2013/37/EU af 26. juni 2013 og 2003/98/EF
af 17. november 2003 om videreanvendelse af
den offentlige sektors informationer.
JA
NEJ
X
Overimplementering
af EU-retlige mini-
mumsforpligtelser
(sæt X)
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Med forslaget indsættes der en fodnote til PSI-lovens titel, således at det
fremgår af hovedloven, at loven gennemfører dele af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2019/1024 af 20. juni 2019 om åbne data og videreanvendelse
af den offentlige sektors informationer (åbne data direktivet).
Til nr. 2
Efter gældende ret undtages uddannelses- og forskningsinstitutioner fra at
skulle videregive dokumenter og datasamlinger, som de er i besiddelse af. Så-
ledes skal uddannelses- og forskningsinstitutioner efter gældende ret ikke
stille data til rådighed for videreanvendelse.
Det foreslås, at
§ 2, stk. 3, nr. 2,
ændres således, at der indsættes en henvisning
til lovens § 11a, der omhandler videregivelse af forskningsdata. Den foreslå-
ede ændring er begrundet i, at lovens anvendelsesområde udvides med åbne
data-direktivet i forhold til PSI-direktivet fra 2013, så det også omfatter forsk-
ningsdata, jf. åbne data-direktivets artikel 1, stk. 1, litra c. Ændringen medfø-
rer, at forskningsdata ikke længere generelt undtages fra lovens bestemmelser.
Ministeren for uddannelse og forskning udarbejder den nationale strategi for
forskningsdata.
19
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 408: Lovudkast: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om videreanvendelse af den offentlige sektors informationer, fra finansministeren
UDKAST
Til nr. 3
Efter gældende ret omfatter lovens anvendelsesområde kun dokumenter og
datasamlinger, som offentlige myndigheder er i besiddelse af.
Det foreslås, at der indsættes en ny
§ 2a
i PSI-loven. I
stk. 1
foreslås, at lo-
vens anvendelsesområde udvides til at omfatte visse eksisterende dokumenter
og datasamlinger, som visse offentlige virksomheder er i besiddelse af. Disse
dokumenter og datasamlinger kan videreanvendes til kommercielle og ikke-
kommercielle formål i overensstemmelse med lovens øvrige bestemmelser.
Direktivet indeholder ikke en generel forpligtelse til at tillade videreanven-
delse af dokumenter, der produceres af offentlige virksomheder, og det vil
fortsat være op til den berørte offentlige virksomhed at træffe beslutning om,
hvorvidt den vil tillade videreanvendelse, medmindre andet er foreskrevet i
åbne data-direktivet eller i EU-ret og national ret. Først når en offentlig virk-
somhed har gjort et dokument tilgængeligt for videreanvendelse, skal den
overholde de relevante forpligtelser i åbne data-direktivet for så vidt angår
formater, gebyrer, gennemsigtighed, licenser, ikkediskriminering og forbud
mod eneretsaftaler.
Det bemærkes, at definitionen af offentlige virksomheder efter direktivet også
indføjes i lovforslaget, idet der efter dansk ret ikke er nogen entydig definition
af offentlige virksomheder. Her henvises til de specielle bemærkninger neden-
for til lovens § 3. Der henvises til bemærkningen til lovforslagets § 1, nr. 4.
Med
stk. 2
i den foreslåede nye bestemmelse begrænses, hvilke dokumenter
der omfattes af loven. Det er således kun dokumenter og datasamlinger i of-
fentlige virksomheders besiddelse, som er tilvejebragt uden for anvendelses-
området for leveringen af tjenesteydelser af almen interesse som fastsat ved
lov eller andre retsforskrifter. Tilsvarende gælder for dokumenter og datasam-
linger, som vedrører aktiviteter, der er direkte udsat for konkurrence. Fælles
for alle de undtagne dokumenter og datasamlinger er, at de er undtaget fra
reglerne for offentlige udbud.
Med
stk. 3
i den foreslåede nye bestemmelse fastsættes, hvilke offentlige virk-
somheder der omfattes af PSI-lovens anvendelsesområde, idet kun visse af
offentlige virksomheders aktiviteter omfattes. Det indskrænkes ligeledes,
hvilke områder der omfattes, idet kun områder, der underlagt reglerne for of-
fentlige udbud er omfattet. Det er således kun offentlige virksomheder, der
handler som operatører af offentlige tjenester, fungerer som luftfartsselska-
ber, eller handler som EU-redere, der er omfattet af loven. Dette vil i praksis
betyde at offentlige forsyningsvirksomheder, der foreslås omfattet af PSI-lo-
ven. Denne kategori af offentlige virksomheder dækker over gas-, varme-, el-
20
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 408: Lovudkast: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om videreanvendelse af den offentlige sektors informationer, fra finansministeren
UDKAST
og vandværker, transportvirksomheder, havne, lufthavne, postvæsener og
virksomheder, der udvinder olie, gas og kul.
Til nr. 4
Efter gældende ret er der ikke nogen entydig definition på, hvad der anses
som værende offentlige virksomheder. Åbne data-direktivets artikel 1, stk. 1,
litra b, medfører, at visse offentlige virksomheder bliver omfattet af direkti-
vets anvendelsesområde.
Det foreslås på den baggrund, at der i PSI-lovens § 3 indsættes et nyt
stk. 3,
som fastsætter en definition på, hvad der anses som værende en offentlig
virksomhed, således at retstilstanden er klar. Det foreslås, at offentlige virk-
somheder defineres som virksomheder, hvor offentlige myndigheder har be-
stemmende indflydelse, idet myndigheden besidder majoriteten af virksomhe-
dens tegnede kapital, råder over flertallet af de stemmer, som er knyttet til de
kapitalandele, som virksomheden har udstedt, eller kan udpege mere end
halvdelen af medlemmerne i virksomhedens administrationsledelse eller til-
synsorgan. Der er tale om en konkret vurdering, og det er tilstrækkeligt til at
være omfattet af definitionen, hvis en myndighed må anses for at have be-
stemmende indflydelse på en virksomhed, fordi et af de ovenstående kriterier
er opfyldt.
Den foreslåede udvidelse af lovens anvendelsesområde er begrundet i, at
medlemsstaterne ofte overlader leveringen af tjenesteydelser til enheder uden
for den offentlige sektor. Dette medfører et behov for at sikre, at der er ad-
gang til videreanvendelse af dokumenter og datasamlinger, der er produceret
som led i leveringen af tjenesteydelser af almen interesse på en række områ-
der, navnlig i forsyningssektoren.
Til nr. 5
I gældende ret skal dokumenter og datasamlinger stilles til rådighed, jf. § 7 i
PSI-loven. I denne forbindelse stilles der ikke krav til, at myndighederne skal
gøre dynamisk data tilgængeligt for offentligheden.
Det foreslås, at der i PSI-lovens § 3 indsættes et nyt
stk. 7,
som fastsætter en
definition på dynamisk data, således at forslaget til § 7 bliver mere gennemsig-
tig, jf. bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 8. Lovforslaget omfatter der-
med også dynamisk data for at efterleve artikel 5, stk. 2, i åbne data-direktivet,
hvor dynamisk data defineres som dokumenter i digital form, som er gen-
stand for hyppige eller realtidsopdateringer. Det omfatter dermed data som
dokumenter i digital form, som er genstand for hyppige eller realtidsopdate-
ringer, navnlig på grund af deres volatilitet eller hurtige forældelse. Data gene-
21
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 408: Lovudkast: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om videreanvendelse af den offentlige sektors informationer, fra finansministeren
UDKAST
reret af sensorer betragtes typisk som værende dynamiske data. Dette kan ek-
sempelvis være data som bl.a. miljødata, trafikdata, satellitdata, vejrdata og
sensorgenererede data.
Til nr. 6
I PSI-lovens § 4 foreslås det, at der indsættes et nyt
stk. 7,
som bestemmer, at
offentlige virksomheder er ikke forpligtet til at overholde denne bestemmelse,
hvilket medfører, at offentlige virksomheder ikke er forpligtet til at stille do-
kumenter og datasamlinger til rådighed for videreanvendelse i overensstem-
melse med de regler, som gælder for offentlige myndigheder.
Til nr. 7
Efter gældende ret stilles ikke særlige krav til, hvordan offentlige myndigheder
skal gøre dynamiske data tilgængelige for videreanvendelse.
Det foreslås, at der indsættes et nyt
stk. 3
i PSI-lovens § 7, som fastsætter, at
dynamiske data skal være tilgængelige. Offentlige myndigheder skal gøre dy-
namisk data tilgængelig for videreanvendelse umiddelbart efter indsamlingen.
Dette skal gøres via egnede API-grænseflader, eller hvor det er relevant i
form af massedownloads
.
Det foreslås endvidere, at der indsættes et nyt
stk. 4,
der begrænser kravet om
tilgængeliggørelse af dynamisk data ud fra myndighedernes eventuelle finan-
sielle og tekniske begrænsninger. Altså vil myndighederne kunne begrænse
mængden af dynamisk data ud fra finansielle og tekniske betragtninger. Dette
gælder, hvis tilgængeliggørelsen af dynamisk data pålægger myndigheden et
uforholdsmæssigt stort arbejde. Myndigheden skal dog gøre dynamiske data
tilgængelig efter en tidsfrist eller med midlertidige tekniske begrænsninger,
som ikke hæmmer udnyttelsen af deres økonomiske og sociale potentiale
uforholdsmæssigt.
Der foreslås indsat i
stk. 5,
at PSI-lovens § 7, stk. 1-4, ligeledes er gældende
for dokumenter og datasamlinger, som offentlige virksomheder er i besid-
delse af, og som er tilgængelige for videreanvendelse.
Til nr. 8-10
Efter gældende ret er offentlige virksomheder ikke omfattet af PSI-lovens an-
vendelsesområde og derfor ikke omfattet af gebyrprincipperne i PSI-lovens §
8.
Det foreslås, at PSI-lovens
§ 8, stk. 2,
ophæves, og at den nye bestemmelse
omformuleres, således at det fremgår, at offentlige virksomheder også er om-
fattet af bestemmelsen. Det foreslås tilsvarende, at det indsættes i PSI-lovens
22
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 408: Lovudkast: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om videreanvendelse af den offentlige sektors informationer, fra finansministeren
UDKAST
§ 8, stk. 3 og 4,
at offentlige virksomheder også er omfattet af disse bestem-
melser, som fastsætter, hvilke gebyrer der kan opkræves ved videreanvendelse
af dokumenter og datasamlinger, som er omfattet af lovens anvendelsesom-
råde.
Til nr. 11
Det fremgår af § 8, stk. 2, i PSI-loven, at myndigheder, som producerer doku-
menter eller datasamlinger som led i en indtægtsfinansieret offentlig produkti-
onsvirksomhed, kan fastsætte en betaling, som går ud over gebyret nævnt i §
8, stk. 1. Betalingen skal fastsættes efter de eksisterende retningslinjer for op-
krævning af gebyrer for videreanvendelse af data, hvilket følger af Finansmi-
nisteriets vejledning om prisfastsættelse.
Åbne data-direktivet har ændret reglerne for opkrævning af gebyrer for of-
fentlige data i forhold til det tidligere PSI-direktiv (2013/37/EU). Ændringen
af direktivets undtagelsesbestemmelser om gebyrer har til formål at sikre, at
det fortsat er muligt at undtage de myndigheder, som skal generere indtægter
til dækning af en betydelig del af omkostningerne til udførelse af deres offent-
lige opgaver.
Det foreslås derfor, at der indføjes et nyt
stk. 5,
hvorefter finansministeren
bemyndiges til at føre en offentlig liste med de danske myndigheder, der an-
vender den gældende undtagelsesbestemmelse til gebyrreglerne. Det vil kun
være tilladt for myndigheder, der er angivet på listen, at opkræve gebyrer, der
overstiger de meromkostninger, der er forbundet med at stille dokumenter el-
ler datasamlinger til rådighed for videreanvendelse.
Den foreslåede ændring er begrundet i, at det sikres at gældende ret lever op
til det netop vedtagne åbne data-direktiv. Det betyder, at finansministeren får
hjemmel til at føre en offentlig liste over de myndigheder, der anvender und-
tagelsesbestemmelsen til gebyrreglerne.
Det foreslås, at der indsættes et nyt
stk. 6,
som modificerer denne undtagelse
for opkrævning af gebyrer, idet datasæt af høj værdi, der er opført på listen
med datasæt af høj værdi, og forskningsdata skal gøres gratis tilgængelig for
brugerne.
Til nr. 12
Efter gældende ret findes der ikke regler om videreanvendelse af forsknings-
data, da disse er helt undtaget fra reglerne om åbne data.
Det foreslås, at der indsættes en ny
§ 11a
omhandlende videreanvendelse af
forskningsdata.
23
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 408: Lovudkast: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om videreanvendelse af den offentlige sektors informationer, fra finansministeren
UDKAST
Det foreslås, at det fastsættes i
stk. 1,
at ministeren for uddannelse og forsk-
ning kan aftale at øge tilgængeligheden af forskningsdata med henblik på, at
alle offentlige finansierede forskningsdata gøres offentligt tilgængeligt. Dette
gælder både forskning finansieret af det offentlige og forskning udført af of-
fentlige institutioner, hvor der kan være privat finansiering. Efter åbne data-
direktivets artikel 10, stk. 1, skal medlemsstaterne støtte tilgængeligheden af
forskningsdata ved at vedtage nationale politikker og relevante foranstaltnin-
ger, som sigter mod at gøre alle offentligt finansierede forskningsdata offent-
ligt tilgængelige. Det vil dermed være ministeren for uddannelse og forskning,
der udarbejder en national strategi for forskningsdata.
I den foreslåede nye bestemmelses
stk. 2
fastsættes, at forskningsdata skal
kunne videreanvendes til kommercielle eller ikke-kommercielle formål. Dette
gælder dog kun for så vidt forskningsdata, der er gjort dem tilgængelige gen-
nem en institutionel eller emnebaseret datasamling. Dette gælder dog kun i
det omfang, at det ikke forhindres af tredjemands intellektuelle ejendomsret-
tigheder.
Det foreslås, at der indsættes en ny
§ 11b,
som regulerer krav til datasæt af høj
værdi.
Der er ingen bestemmelser om datasæt af høj værdi i den gældende PSI-lov.
Efter den foreslåede nye bestemmelse bemyndiges finansministeren til at fast-
sætte nærmere regler om datasæt af høj værdi, der skal være maskinlæsbare,
tilgængelige via API-grænseflader og i form af massedownloads, hvis dette er
relevant. Forslaget har til formål at implementere åbne data-direktivets artikel
14, hvorefter der er indført en liste over særlige typer af datasæt af høj værdi,
som offentlige myndigheder og offentlige virksomheder er i besiddelse af.
Det drejer sig om geospatiale data, jordobservation og miljø, meteorologiske
data, statistik, virksomheder og virksomhedsejerskab, samt mobilitet.
Ændringen betyder, at finansministeren kan fastsætte nærmere regler om da-
tasæt af høj værdi, således at den stemmer overens med Europa-Kommissio-
nens liste over datasæt af høj værdi, som bliver bestemt ved en gennemførel-
sesretsakt.
Til § 2
I
stk. 1
foreslås det, at loven træder i kraft den 1. juli 2021.
Til § 3
24
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 408: Lovudkast: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om videreanvendelse af den offentlige sektors informationer, fra finansministeren
UDKAST
I lighed med den nuværende PSI-lov gælder lovændringerne ikke for Færø-
erne og Grønland. Lovændringerne kan dog ved kongelig anordning sættes i
kraft for Færøerne og Grønland med de ændringer, som de færøske eller
grønlandske forhold tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
§ 1.
I lov nr. 596 af 24. juni 2005 om vi-
dereanvendelse af den offentlige sektors
informationer, som ændret ved lov nr.
551 af 17. juni 2008 og lov nr. 553 af 2.
juni 2014, foretages følgende ændringer:
»1) Loven indeholder bestemmelser,
der gennemfører dele af Europa-Par-
lamentets og Rådets direktiv
98/2003/EF af 17. november 2003
om videreanvendelse af den offent-
lige sektors informationer, EU-Ti-
dende 2003, nr. L 345, side 90, og
Europa-Parlamentets og Rådets di-
rektiv 37/2013/EU af 26. juni 2013
om ændring af direktiv 2003/98/EF
om videreanvendelse af den offent-
lige sektors informationer, EU-ti-
dende 2013, nr. L 175, side 1.«
§ 2.
---
Stk. 2. ---
1.
Fodnoten
til lovens titel affattes såle-
des:
»1) Loven indeholder bestemmelser, der
gennemfører dele af Europa-Parlamen-
tets og Rådets direktiv (EU) 2019/1024
af 20. juni 2019 om åbne data og videre-
anvendelse af den offentlige sektors in-
formationer, EU-tidende 2019, nr. L
172, side 56.«
25
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 408: Lovudkast: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om videreanvendelse af den offentlige sektors informationer, fra finansministeren
UDKAST
Stk. 3.
Loven finder ikke anvendelse
1) ---
2) uddannelses- og forskningsinstitu-
tioner og
3) ---
3.
Efter § 2 indsættes:
Ȥ
2a.
Loven omfatter videreanvendelse
af eksisterende dokumenter og datasam-
linger, som offentlige virksomheder er i
besiddelse af, jf. dog stk. 2 og 3.
Stk. 2.
Loven omfatter ikke doku-
menter og datasamlinger, som er tilveje-
bragt uden for anvendelsesområdet for
leveringen af tjenesteydelser af almen
interesse som fastsat ved lov eller andre
retsforskrifter i medlemsstaterne eller
vedrører aktiviteter, der er direkte udsat
for konkurrence, og derfor undtaget fra
reglerne for offentlige udbud.
2.
I § 2, stk. 3, nr. 2, indsættes efter »ud-
dannelses- og forskningsinstitutioner, «:
»jf. dog § 11a,«.
Stk. 3.
Loven omfatter dog kun of-
fentlige virksomheders aktiviteter, der
ligger inden for områder, som er under-
lagt reglerne for offentlige udbud, og
hvor offentlige virksomheder
1) handler som operatører af of-
fentlige tjenester,
2) fungerer som luftfartsselskaber,
eller
3) handler som EU-redere.«
§ 3.
---
Stk. 2. ---
26
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 408: Lovudkast: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om videreanvendelse af den offentlige sektors informationer, fra finansministeren
UDKAST
Stk. 3.
Ved »dokument« forstås alle
informationer uanset medium og en-
hver del af disse informationer.
Stk. 4.
Ved »datasamling« forstås re-
gistre eller andre systematiske forteg-
nelser, hvor der gøres brug af elek-
tronisk databehandling.
Stk. 5.
Ved »videreanvendelse« for-
stås brug af offentlige myndigheders
dokumenter eller datasamlinger til
andre kommercielle eller ikke-kom-
mercielle formål end det oprindelige
formål, som dokumenterne eller da-
tasamlingerne blev udarbejdet til.
Udveksling af dokumenter eller data-
samlinger mellem offentlige myndig-
heder betragtes alene som viderean-
vendelse, når offentlige myndigheder
stiller dokumenter eller datasamlin-
ger, der er omfattet af denne lov, til
rådighed for kommercielle aktivite-
ter.
4.
I
§ 3
indsættes efter stk. 2 som nyt
stykke:
»Stk. 3.
Ved »offentlige virksomheder«
forstås virksomheder, som offentlige
myndigheder har en bestemmende ind-
flydelse på ved at myndigheden enten
1) besidder majoriteten af virksom-
hedens tegnede kapital,
2) råder over flertallet af de stem-
mer, som er knyttet til de kapital-
andele, som virksomheden har
udstedt, eller
3) kan udpege mere end halvdelen
af medlemmerne i virksomhe-
dens administrationsledelse eller
tilsynsorgan.«
Stk. 3, 4 og 5 bliver herefter stk. 4, 5
og 6.
5.
I
§ 3
indsættes som
stk. 7:
»Stk. 7.
Ved »dynamiske data« doku-
menter i digital form, som er genstand
for hyppige eller realtidsopdateringer.«
§ 4.
---
Stk. 2.
---
Stk. 3.
---
Stk. 4.
---
Stk. 5.
---
Stk. 6.
---
6.
I
§ 4
indsættes efter stk. 6 som nyt
stykke:
27
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 408: Lovudkast: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om videreanvendelse af den offentlige sektors informationer, fra finansministeren
UDKAST
»Stk.
7.
Offentlige virksomheder er ikke
forpligtet til at overholde denne bestem-
melse.«
§ 7.
---
Stk. 2.
---
7.
I
§ 7
indsættes efter stk. 2 som nye
stykker:
»Stk. 3.
Offentlige myndigheder gør dy-
namiske data tilgængelige for viderean-
vendelse umiddelbart efter indsamlin-
gen via egnede API-grænseflader og,
hvis det er relevant, i form af masse-
downloads.
Stk. 4.
Hvis tilgængeliggørelsen af dyna-
miske data for videreanvendelse, jf. stk.
3, umiddelbart efter indsamlingen ville
overstige den finansielle og tekniske ka-
pacitet hos den offentlige myndighed og
derved pålægge et uforholdsmæssigt
stort arbejde, gøres disse dynamiske
data tilgængelige for videreanvendelse
inden for en tidsfrist eller med midlerti-
dige tekniske begrænsninger, som ikke
hæmmer udnyttelsen af deres økonomi-
ske og sociale potentiale uforholdsmæs-
sigt.
Stk. 5.
Stk. 1-4 finder anvendelse på ek-
sisterende dokumenter, som offentlige
virksomheder er i besiddelse af, og som
er tilgængelige for videreanvendelse.«
§ 8.
---
Stk. 2.
Når dokumenter eller data-
samlinger er produceret som led i en
indtægtsfinansieret offentlig produk-
8.
§ 8, stk. 2,
ophæves og i stedet ind-
sættes:
»Stk.
2.
Der kan ud over gebyret som
nævnt i stk. 1 fastsættes en betaling,
som helt eller delvis dækker omkostnin-
28
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 408: Lovudkast: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om videreanvendelse af den offentlige sektors informationer, fra finansministeren
UDKAST
tionsvirksomhed, dvs. hvor den of-
fentlige myndigheds hovedopgave er
helt eller delvis indtægtsfinansieret,
kan der ud over gebyret som nævnt i
stk. 1 fastsættes en betaling, som helt
eller delvis dækker omkostningerne
ved selve dokument- eller datapro-
duktionen.
gerne ved selve dokument- eller data-
produktionen, når dokumenter eller da-
tasamlinger er produceret
1) som led i en indtægtsfinansieret
offentlig produktionsvirksom-
hed, dvs. hvor den offentlige
myndigheds hovedopgave er
helt eller delvis indtægtsfinansie-
ret, eller
2) af offentlige virksomheder.«
9.
I §
8, stk. 3,
indsættes efter »Offent-
lige myndigheder«: »og offentlige virk-
somheder«.
Stk. 3.
Offentlige myndigheder fast-
sætter standardgebyrer for viderean-
vendelse af deres dokumenter og da-
tasamlinger på forhånd.
Stk. 4.
Den offentlige myndighed
skal efter anmodning angive bereg-
ningsgrundlaget for det fastsatte ge-
byr. Den pågældende myndighed
skal også angive, hvilke faktorer der
vil blive lagt til grund for beregnin-
gen af gebyrer i atypiske tilfælde.
10.
I
§ 8, stk. 4, 1. pkt.
ændres fra »Den
offentlige myndighed skal efter anmod-
ning angive beregningsgrundlaget for
det fastsatte gebyr.« til: »Offentlige myn-
digheder og offentlige virksomheder
skal efter anmodning angive beregnings-
grundlaget for fastsatte gebyrer.«
11.
I
§ 8
indsættes efter stk. 4 som nye
stykker:
»Stk. 5.
Finansministeren sikrer, at der
føres en offentlig liste med de danske
myndigheder, der som nævnt i stk. 2
kan fastsætte en betaling, der overstiger
de meromkostninger, der er forbundet
med at stille dokumenter eller datasam-
linger til rådighed for videreanvendelse.
Stk. 6.
Videreanvendelsen af følgende
dokumenter og datasamlinger skal være
gratis for brugerne:
1) Datasæt af høj værdi, der er opført på
listen med datasæt af høj værdi, jf. §
11b, og
29
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 408: Lovudkast: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om videreanvendelse af den offentlige sektors informationer, fra finansministeren
UDKAST
2) Forskningsdata, jf. § 2, stk. 3, nr. 2 og
§ 11a, stk. 2.«
12.
Efter § 11 indsættes i
kapitel 4:
»Videreanvendelse af forskningsdata
§ 12.
Ministeren for uddannelse og
forskning kan efter aftale med finansmi-
nisteren fastsætte regler om at øge til-
gængeligheden af forskningsdata med
vedtagelsen af nationale politikker og
relevante foranstaltninger, som sigter
mod at gøre alle offentligt finansierede
forskningsdata offentligt tilgængelige.
Dette gælder både forskning finansieret
af det offentlige og forskning udført af
offentlige institutioner, hvor der kan
være privat finansiering.
Stk. 2.
Uden at det berører dokumenter
hvortil tredjemand har intellektuelle
ejendomsrettigheder skal forskningsdata
kunne videreanvendes til kommercielle
eller ikkekommercielle formål. Dette
gælder dog kun for så vidt forsknings-
data, der er gjort tilgængelige gennem en
institutionel eller emnebaseret datasam-
ling. I denne forbindelse skal der tages
hensyn til legitime kommercielle interes-
ser, videndelingsaktiviteter og allerede
eksisterende intellektuelle ejendomsret-
tigheder.
Datasæt af høj værdi
§ 13.
Finansministeren fastsætter nær-
mere regler om datasæt af høj værdi, der
skal være gratis, maskinlæsbare, tilgæn-
gelige via API-grænseflader og i form af
massedownloads, hvis det er relevant.«
30
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 408: Lovudkast: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om videreanvendelse af den offentlige sektors informationer, fra finansministeren
UDKAST
§2
Loven træder i kraft den 1. juli 2021.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland, men kan ved kongelig anord-
ning sættes helt eller delvis i kraft for
Færøerne og Grønland med de ændrin-
ger, som de færøske og grønlandske for-
hold tilsiger.
31