Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del Bilag 399
Offentligt
2254330_0001.png
SKR nr 966 af
/09/ 0 0 Gældende
Udskriftsdato: 0. septe ber 0 0
Senere ændringer til forskriften
I ge
Mi isteriu :
Social- og I de rigs i isteriet
Jour al u
er: Social- og I de rigs i ., j. r. 2020- 0
Skrivelse om bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om vederlag,
diæter, pension m.v. for varetagelsen af kommunale hverv (ændring af regler
om ophør af vederlag ved fravær)
1. Indledning
Social- og Indenrigsministeriet har udstedt bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om vederlag,
diæter, pension m.v. for varetagelsen af kommunale hverv.
Formålet med dette notat er at vejlede om indholdet af de ændrede regler. De væsentligste ændringer er
følgende:
Vederlag ophører efter 1 måneds mod før 3 måneders fravær
Når et medlem af kommunalbestyrelsen af andre grunde end helbredstilstand m.v. i en uafbrudt periode
på én måned ikke har varetaget sit hverv, ophører vederlaget ved næste månedsskifte. Det er en ændring
fra tidligere tre måneder.
Når stedfortræderen indkaldes i mere end 7 dage, får kun stedfortræderen vederlag
Når et medlem af kommunalbestyrelsen er fraværende af andre grunde end helbredstilstand m.v., har ved‐
kommende ikke ret til vederlag, hvis der er indkaldt stedfortræder i mere end syv dage. Kun stedfortræde‐
ren får vederlag. Dette er en ny ophørsgrund i forhold til tidligere.
Dokumentationskrav ved fravær på grund af helbredstilstand m.v.
Ved fravær på grund af helbredstilstand m.v. stilles som noget nyt krav om dokumentation for at bevare
retten til vederlag i indtil 9 måneder. Det kan for eksempel være en lægeerklæring.
Rent teknisk er den hidtidige bestemmelse om ophør af vederlag i vederlagsbekendtgørelsens § 30 nu delt
op i fem selvstændige paragraffer, således at ophørsreglerne er fastsat i bekendtgørelsens §§ 30-30 d. Det‐
te skyldes et hensyn til en klarere sondring mellem de forskellige dele af ophørsregelsættet.
Nedenfor gives en oversigt over sammenhængen mellem de nye og de hidtidige regler:
Ny regel
Forholdet til hidtidige regler
1
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 399: Orientering om ændring af reglerne om vederlag ved fravær for kommunal- og regionalpolitikere, fra social- og indenrigsministeren
2254330_0002.png
§ 30, stk. 1
§ 30, stk. 2
§ 30 a, stk. 1
§ 30 a, stk. 2
§ 30 a, stk. 3, 1. pkt.
§ 30 a, stk. 3, 2.-6. pkt.
§ 30 b
§ 30 c
§ 30 d
Videreførelse af den del af den tidligere § 30, stk. 1,
der regulerede vederlag ved et medlems fratræden
fra det enkelte hverv.
Videreførelse af den tidligere § 30, stk. 4
Ændring af den del af den tidligere § 30, stk. 1, der
regulerede ophør af vederlag, når et medlem i en
uafbrudt periode på 3 måneder ikke har varetaget
dette.
Ny regel
Videreførelse af den tidligere § 30, stk. 2
Ny regel
Videreførelse af den tidligere § 30, stk. 3
Ny regel
Ny regel
Der er i forbindelse med affattelsen af ændringsbekendtgørelsen foretaget mindre regeltekniske justerin‐
ger af nogle af de videreførte bestemmelser.
Notatet redegør som udgangspunkt alene for indholdet af de regler, som er ændret indholdsmæssigt med
den nye bekendtgørelse, jf. ovenfor. Det er dog af hensyn til en sammenhængende fremstilling fundet
hensigtsmæssigt i et vist omfang også at omtale regler, der ikke er ændret ved den seneste bekendtgørelse.
Blandt andet er der medtaget et kort baggrundsafsnit om mødepligt, lovligt forfald og stedfortræderind‐
kaldelse nedenfor.
Der henvises herudover, for så vidt angår de regler, der ikke er ændret indholdsmæssigt, til den gældende
vejledning nr. 9017 af 7. januar 2019 om vederlag, diæter, pension m.v. for varetagelsen af kommunale
hverv (vederlagsvejledningen).
2. Baggrund om mødepligt, lovligt forfald og stedfortræderindkaldelse
2.1. Mødepligt
Enhver, der er opstillet som kandidat og vælges som medlem af en kommunalbestyrelse, er som udgangs‐
punkt forpligtet til at modtage valget som kommunalbestyrelsesmedlem, jf. forudsætningsvis § 92, stk. 1,
og § 103, stk. 1, i lov om kommunale og regionale valg.
Selv om man har pligt til at varetage hvervet, kan den valgte anmode om at blive helt fritaget fra hvervet,
hvis vedkommende på grund af sin helbredstilstand, varetagelse af andet offentligt hverv, forretninger el‐
ler lignende har rimelig grund til at ønske sig fritaget, jf. § 103, stk. 2, i lov om kommunale og regionale
valg.
Hvervet som kommunalpolitiker udøves navnlig gennem deltagelse i kommunalbestyrelses- og udvalgs‐
møder. I praksis medfører pligten til at varetage hvervet således først og fremmest, at kommunalbestyrel‐
sesmedlemmer har pligt til at deltage i møder, som afholdes i kommunalbestyrelsen og de udvalg, hvoraf
den pågældende er medlem. Mødepligten omfatter også seminarer omfattet af § 9 a i lov om kommuner‐
nes styrelse samt revisionens forelæggelse af beretninger efter lovens § 42 c.
2.2. Lovligt forfald og stedfortræderindkaldelse
2
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 399: Orientering om ændring af reglerne om vederlag ved fravær for kommunal- og regionalpolitikere, fra social- og indenrigsministeren
Selvom der er mødepligt, kan et medlem godt have lovligt forfald. Det følger ikke af lovgivningen, at
kommunalbestyrelsesmedlemmer har en ubetinget pligt til at lade arbejdet i kommunalbestyrelsen komme
i første række.
Hverken mødepligten eller spørgsmålet om, hvornår der foreligger lovligt forfald, er direkte beskrevet i
loven. § 15, stk. 2, i lov om kommunernes styrelse om stedfortræderindkaldelse nævner dog en række
omstændigheder, der kan begrunde, at et medlem har lovligt forfald.
Lovligt forfald antages herefter i hvert fald at foreligge, hvis et medlem er forhindret i at møde på grund
af sin helbredstilstand, graviditet, barsel eller adoption, varetagelse af andet offentligt hverv, forretninger
eller lignende.
Alvorlig sygdom hos medlemmets barn, ægtefælle eller anden nærtstående kan også være forhindringer,
der kan begrunde bortfald af mødepligten, jf. ordet ”helbredstilstand”.
Ved ”forretninger” forstås i bestemmelsen forhindring som følge af et ansættelsesforhold eller som følge
af vedkommendes varetagelse af sit erhverv som selvstændig. Det bemærkes i den forbindelse, at hvervet
som medlem af kommunalbestyrelsen er et fritidshverv.
De anførte forfaldsgrunde, der kan begrunde stedfortræderindkaldelse, er ikke udtømmende, jf. ordene
”eller lignende” i § 15, stk. 2, i lov om kommunernes styrelse. Bestemmelsen åbner således op for, at an‐
dre hindringer for medlemmets varetagelse af hvervet kan anses for lovligt forfald. I praksis er det f.eks.
antaget, at fravær på grund af studier eller ferie, der hindrer medlemmet i at varetage hvervet som kom‐
munalbestyrelsesmedlem, kan anses for at være lovligt forfald. Også deltagelse i aktiviteter som led i
valgkamp for at blive valgt som medlem af Folketinget eller Europa-Parlamentet kan efter omstændighe‐
derne udgøre lovligt forfald.
Lovligt forfald foreligger kun, når medlemmet af en lovlig forfaldsgrund er
forhindret
i at varetage sit
fritidshverv som kommunalbestyrelsesmedlem. Derfor er eksempelvis ferie, medlemmet afholder i sit
hjem, ikke i sig selv en lovlig forfaldsgrund. Men et medlem, der afholder ferie i sit hjem, kan naturligvis
være lovligt forhindret i at varetage sit hverv af en anden grund. Aktiviteter som led i en valgkamp skal
også forhindre medlemmet i at varetage sit hverv for, at det kan udgøre en lovlig forfaldsgrund.
Kommunalbestyrelsesmedlemmer har således ikke en almindelig adgang til at holde orlov uden grund.
Der skal derimod foreligge en lovligt begrundet forhindring for varetagelsen af medlemmets samlede
kommunale hverv.
Hvervet skal i forbindelse med spørgsmålet om lovligt forfald ses som et samlet hverv. Man kan derfor
ikke i en periode have lovligt forfald fra alene en del af sit kommunale hverv. Der kan naturligvis forelig‐
ge lovligt forfald til f.eks. et enkelt udvalgsmøde. Dette kan imidlertid ikke give anledning til indkaldelse
af stedfortræder i kommunalbestyrelsen. Der kan heller ikke indkaldes stedfortræder i kommunalbestyrel‐
sen i en periode, hvor et medlem, der ikke møder i kommunalbestyrelsen, fortsat møder i det eller de ud‐
valg, vedkommende er medlem af, idet der ikke ligger en forhindring for medlemmets varetagelse af de
samlede kommunale hverv (absolut forhindring). Dette gælder uanset forfaldsgrunden.
Læs eventuelt mere om de lovlige forfaldsgrunde i vejledning om det politiske arbejde i kommunalbesty‐
relse og udvalg, december 2017, kapitel 7.1.2.
Når borgmesteren efter § 15, stk. 2, i lov om kommunernes styrelse har indkaldt stedfortræderen til møde
i kommunalbestyrelsen, tager kommunalbestyrelsen på mødet stilling til, om betingelserne for stedfortræ‐
derens indtræden er til stede, jf. lovens § 15, stk. 4. Kommunalbestyrelsen skal bl.a. tage stilling til, om
der foreligger lovligt forfald.
3
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 399: Orientering om ændring af reglerne om vederlag ved fravær for kommunal- og regionalpolitikere, fra social- og indenrigsministeren
Generelt vil medlemmets egne tilkendegivelser ofte udgøre den overvejende del af grundlaget for vurde‐
ringen af, om der foreligger lovligt forfald. Kommunalbestyrelsen kan indhente supplerende oplysninger
og må antages at være forpligtet hertil, såfremt vedkommende medlems oplysninger er uklare eller i øv‐
rigt giver anledning til tvivl. Hvis medlemmet blot udebliver eller ikke oplyser en lovlig forfaldsgrund, vil
der ikke foreligge lovligt forfald.
Kommunalbestyrelsen kan i tilfælde, hvor det i forvejen vides, at et medlem vil have lovligt forfald, på
forhånd i et møde godkende stedfortræderens indtræden i kommunalbestyrelsen pr. datoen for forfaldets
begyndelse. Dette forudsætter dog, at der er et kommunalbestyrelsesmøde i fraværsperioden, som stedfor‐
træderen kan indkaldes til.
Kommunalbestyrelsens afgørelse om indkaldelse af stedfortræder er en retligt afgørelse, der kan prøves af
den kommunale tilsynsmyndighed (Ankestyrelsen).
Se afsnit 3.2 om reglen om, at medlemmets vederlag ophører, når medlemmets stedfortræder indkaldes i
kommunalbestyrelsen i mere end 7 dage.
3. Fravær af andre grunde end helbredstilstand m.v.
3.1. Vederlag ophører efter 1 måneds mod før 3 måneders fravær
Følgende fremgår af bekendtgørelsens § 30 a, stk. 1, 1. og 2. pkt.:
Ӥ
30 a.
Vederlag efter §§ 2, 3, 7, 12 og 14-17 samt § 19, stk. 1, ophører med udgangen af den kalender‐
måned, hvor den pågældende i en uafbrudt periode på 1 måned ikke har varetaget det pågældende hverv,
indtil medlemmet på ny varetager hvervet, jf. dog stk. 2 og 3. Er der i juli måned ingen møder i kommu‐
nalbestyrelsen, medregnes denne måned ikke i den i 1. pkt. nævnte periode. ”
Efter bekendtgørelsens § 30 a, stk. 1, ophører vederlaget til et kommunalbestyrelsesmedlem med udgan‐
gen af den måned, hvor den pågældende i en uafbrudt periode på 1 måned ikke har varetaget hvervet.
Vederlaget ophører, indtil medlemmet på ny varetager hvervet. Hvis der er indkaldt stedfortræder efter
reglerne herom, kan vederlaget dog ophøre tidligere, jf. § 30 a, stk. 2.
Ophørsreglen i § 30 a, stk. 1, gælder uanset årsagen til forfaldet, når der bortses fra de i § 30 a, stk. 3,
nævnte tilfælde, hvor der er ret til vederlag i indtil 9 måneder. § 30 a, stk. 1, gælder således uanset, om et
medlem har lovligt forfald eller ulovligt fravær, jf. afsnit 2.2. § 30 a, stk. 1, gælder derfor også, hvis et
medlem har lovligt forfald som følge af helbredstilstand, graviditet, barsel eller adoption, men der endnu
ikke er indkaldt en stedfortræder efter § 15, stk. 2, i lov om kommunernes styrelse. Se afsnit 4.1.
Vurderingen af, om vederlag skal ophøre, skal foretages i forhold til hvert enkelt vederlag for sig. Vurde‐
ringen skal således foretages både i forhold til det faste vederlag som kommunalbestyrelsesmedlem og i
forhold til eventuelle yderligere vederlag i form af udvalgsvederlag, udvalgsformandsvederlag, udvalgs‐
næstformandsvederlag eller vederlag som næstformand for kommunalbestyrelsen samt i forhold til veder‐
lag som borgmester, udvalgsformand i en kommune med delt administrativ ledelse eller magistratsmed‐
lem. Tillægsvederlaget, jf. ophørsreglen i § 30 b, knytter sig til det faste vederlag.
Da vederlagene for varetagelse af de enkelte – selvstændigt vederlagte – hverv kan ophøre hver for sig,
kan eksempelvis vederlaget som udvalgsmedlem ophøre ved månedens udgang, hvis medlemmet i en uaf‐
brudt periode på 1 måned ikke har varetaget sit udvalgshverv, uden at det behøver at få indflydelse på det
faste vederlag som kommunalbestyrelsesmedlem, såfremt vedkommende i øvrigt deltager i kommunalbe‐
styrelsesmøderne.
Perioden på 1 måneds uafbrudt fravær gælder alene fravær i den indeværende funktionsperiode.
4
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 399: Orientering om ændring af reglerne om vederlag ved fravær for kommunal- og regionalpolitikere, fra social- og indenrigsministeren
Eftersom hvervet som kommunalbestyrelsesmedlem ikke er et fuldtidshverv, men hovedsageligt udøves
gennem deltagelse i møder, og da fraværet skal konstateres, vil en vurdering af fraværets længde navnlig
basere sig på medlemmets mødedeltagelse.
Det indebærer i praksis – ved lovligt forfald såvel som eventuelt ulovligt fravær – at et-månedsperioden i
§ 30 a, stk. 1, 1. pkt., begynder at løbe ved fravær fra møder, hvortil der er mødepligt.
Eksempel:
Hvis et medlem er fraværende fra alle sine kommunale hverv fra den 15. april, hvor der er kommunalbe‐
styrelsesmøde, og det konstateres, at medlemmet har været fraværende uafbrudt til og med den 15. maj,
hvor der også er kommunalbestyrelsesmøde, vil medlemmets fulde vederlag ophøre fra den 1. juni, hvis
medlemmet fortsat er fraværende.
Tilsvarende gælder for et medlems udvalgsvederlag, at hvis et medlem er fraværende fra et udvalgsmøde
den 15. april, og medlemmet også er fraværende ved næstkommende udvalgsmøde den 15. maj, ophører
medlemmets udvalgsvederlag fra den 1. juni, hvis medlemmet ikke forinden har genoptaget sit udvalgs‐
hverv.
Fravær fra en aktivitet, hvortil der ikke er mødepligt, f.eks. et borgermøde, kan ikke aktivere et-måneds-
reglen i § 30 a, stk. 1, 1. pkt.
Det skal konstateres, at et medlem ikke har varetaget sit hverv i en uafbrudt periode på en måned, førend
medlemmet mister sit vederlag efter § 30 a, stk. 1, 1. pkt.
Det forhold, at et medlem udebliver fra et enkelt møde, vil således ikke i sig selv medføre, at vederlaget
ophører, eftersom det ikke herved kan konstateres, at medlemmet i en uafbrudt periode på en måned ikke
har varetaget sit hverv.
Eksempel:
Et medlem deltager i udvalgsmøde den 12. marts. Medlemmet er herefter fraværende fra et udvalgsmøde
den 15. april. Medlemmet deltager i næste udvalgsmøde den 20. maj. Medlemmets vederlag ophører ikke,
eftersom det ikke er konstateret, at medlemmet i en uafbrudt periode på en måned ikke har varetaget sit
hverv.
Det forhold, at der i en måned ikke afholdes møde i kommunalbestyrelsen eller udvalget, medfører ligele‐
des ikke i sig selv, at medlemmets vederlag ophører ved månedens udgang.
Eksempel:
Et medlem er første gang fraværende fra et udvalgsmøde den 15. februar, hvor 1-måneds-fristen således
regnes fra. Et udvalgsmøde, som var planlagt til den 20. marts aflyses. Medlemmet er herefter fraværende
ved næstkommende udvalgsmøde den 15. april. Da fravær i en uafbrudt periode på 1 måned først konsta‐
teres den 15. april, ophører medlemmets udvalgsvederlag fra den 1. maj, hvis medlemmet fortsat er fra‐
værende.
Det forudsættes i eksemplet, at der ikke foreligger oplysninger om, at medlemmet på anden måde har va‐
retaget hvervet i fraværsperioden, jf. nedenfor.
Vederlaget ophører, indtil medlemmet på ny varetager hvervet. Medlemmets oplysninger om, hvornår
medlemmet igen varetager sit hverv, vil som udgangspunkt kunne lægges til grund.
5
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 399: Orientering om ændring af reglerne om vederlag ved fravær for kommunal- og regionalpolitikere, fra social- og indenrigsministeren
Hvis et medlem har oplyst om en bestemt fraværsperiode, f.eks. på grund af en forretningsrejse eller ud‐
stationering, vil sådanne oplysninger således normalt kunne lægges til grund.
Hvis medlemmet har oplyst at være tilbage, men på trods heraf ikke deltager i det førstkommende møde,
vil fraværsperioden som udgangspunkt skulle anses for at fortsætte, medmindre der foreligger oplysninger
om, at medlemmet på anden måde har varetaget hvervet på ny, f.eks. ved deltagelse i et borgermøde eller
andre aktiviteter som led i det pågældende hverv.
Eksempel:
Et medlem er fraværende fra et udvalgsmøde den 15. april på grund af forretningsrejse. Medlemmet har
oplyst at være tilbage fra den 1. maj, men deltager ikke i førstkommende udvalgsmøde den 20. maj. Hvis
der ikke foreligger oplysninger om, at medlemmet på anden måde har varetaget hvervet på ny, f.eks. ved
deltagelse i et borgermøde i sin egenskab af medlem af det pågældende udvalg, må fraværsperioden an‐
ses for at være fortsat. Medlemmets udvalgsvederlag ophører fra den 1. juni, hvis medlemmet fortsat er
fraværende.
Hvis der ikke foreligger oplysninger om en bestemt fraværsperiode, vil medlemmet i hvert fald kunne an‐
ses for igen at varetage sit hverv fra førstkommende møde, hvor det konstateres, at medlemmet deltager.
Da vederlag for medlemskab af kommunalbestyrelsen ydes for funktionen som sådan, vil der ved vurde‐
ringen af, om varetagelsen af hvervet er genoptaget, imidlertid efter omstændighederne som nævnt også
kunne lægges vægt på, at et medlem har deltaget i f.eks. et borgermøde, eller en anden aktivitet som led i
det pågældende hverv.
Hvis et medlems vederlag er ophørt, og medlemmet genoptager varetagelsen af sit hverv midt i en måned,
ydes medlemmet forholdsmæssigt vederlag for den sidste del af den pågældende måned.
Bestemmelsen i § 30 a, stk. 1, vil få mindre betydning i de kommuner, som i styrelsesvedtægten har truf‐
fet bestemmelse om at indkalde stedfortræderen ved et kortere forventet lovligt forfald end 1 måned. I
sådanne kommuner vil bestemmelsen i § 30 a, stk. 2, således normalt betyde, at vederlaget ophører på et
tidligere tidspunkt, jf. afsnit 3.2 nedenfor.
Af hensyn til at undgå usikkerhed om, hvorvidt et medlem har varetaget eller ikke varetaget sit hverv i en
ofte mødefri periode om sommeren, er det udtrykkeligt fastsat i § 30 a, stk. 1, 2. pkt., at hvis der i juli
måned ikke er møder i kommunalbestyrelsen, medregnes denne måned ikke i længden af fraværet efter 1.
pkt. for nogen af hvervene.
Et kommunalbestyrelsesmedlem anses således ikke for fraværende fra nogen af sine kommunale hverv i
juli måned, hvis der i denne måned ikke er møder i kommunalbestyrelsen. Dette gælder, uanset om der
måtte blive afholdt møde eller møder i udvalg, som kommunalbestyrelsesmedlemmet er medlem af, eller
andre aktiviteter som led i det kommunale hverv, og medlemmet ikke deltager heri.
3.2. Når stedfortræderen indtræder i kommunalbestyrelsen i mere end 7 dage, får kun stedfortræderen ve‐
derlag
Følgende fremgår af bekendtgørelsens § 30 a, stk. 2:
Ӥ
30 a.
[…]
6
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 399: Orientering om ændring af reglerne om vederlag ved fravær for kommunal- og regionalpolitikere, fra social- og indenrigsministeren
Stk. 2.
Når en stedfortræder for et medlem indtræder i kommunalbestyrelsen for en periode af mere end 7
dage, ophører alle medlemmets vederlag, som er nævnt i stk. 1, indtil medlemmet genindtræder i kommu‐
nalbestyrelsen, jf. dog stk. 3. 1. pkt. gælder uanset, at vederlagene ikke er ophørt efter stk. 1. ”
Efter bekendtgørelsens § 30 a, stk. 2, ophører vederlaget til et kommunalbestyrelsesmedlem, når en sted‐
fortræder for medlemmet indtræder i kommunalbestyrelsen for en periode af mere end 7 dage. Medlem‐
met får på ny ret til vederlag, når medlemmet genindtræder i kommunalbestyrelsen.
§ 30 a, stk. 2, finder alene anvendelse, når der er indkaldt en stedfortræder i kommunalbestyrelsen. Be‐
stemmelsen omhandler ikke den situation, hvor et kommunalbestyrelsesmedlem midlertidigt indtræder i
et udvalg efter 28, stk. 2, i lov om kommunernes styrelse, for at varetage et fraværende medlems udvalgs‐
hverv, hvis der (endnu) ikke er indkaldt en stedfortræder i kommunalbestyrelsen.
Retten til vederlag ophører ikke, hvis stedfortræderen alene indkaldes til at deltage i et enkelt møde i
kommunalbestyrelsen, eller hvis indkaldelsen i øvrigt sker for syv dage eller mindre.
Hvis der er indkaldt stedfortræder for mere end syv dage, ophører det fraværende medlems vederlag fra
første dag af den periode, for hvilken stedfortræderen er indtrådt, således at det alene er stedfortræderen,
der modtager vederlag for varetagelsen af hvervet i perioden.
Reglen gælder, uanset at vederlaget endnu ikke er ophørt efter et-måneds-reglen i § 30 a, stk. 1, 1. pkt.
Måtte vederlaget allerede være ophørt efter § 30 a, stk. 1, 1. pkt., får reglen derimod ingen selvstændig
virkning i det konkrete tilfælde.
Efter § 15, stk. 2, 1. pkt., i lov om kommunernes styrelse har borgmesteren pligt til at indkalde stedfortræ‐
deren for et medlem, der har lovligt forfald fra sine kommunale hverv, når dette må forventes at vare
mindst en måned. Efter bestemmelsens 2. pkt. kan kommunalbestyrelsen i styrelsesvedtægten træffe be‐
stemmelse om, at borgmesteren skal indkalde stedfortræderen ved lovligt forfald af kortere varighed. Det
kan således følge af kommunens styrelsesvedtægt, at stedfortræder skal indkaldes ved ethvert lovligt for‐
fald, uanset varighed. Se ovenfor afsnit 2.2 om lovligt forfald og kommunalbestyrelsens beslutning om
indkaldelse af stedfortræder.
Det er muligt for et medlem at oplyse om planlagt fravær på forhånd med det formål, at kommunalbesty‐
relsen på et kommunalbestyrelsesmøde forud for fraværsperiodens begyndelse beslutter, at stedfortræde‐
ren skal indtræde straks fra fraværsperiodens begyndelse – og ikke først ved det første kommunalbestyrel‐
sesmøde i fraværsperioden. Dette forudsætter dog, at der også er et kommunalbestyrelsesmøde i fravær‐
sperioden, som stedfortræderen kan indkaldes til. I et sådant tilfælde vil det fraværende medlems vederlag
ophøre ved fraværsperiodens begyndelse, hvor stedfortræderen indtræder i medlemmets sted.
Eksempel:
Et medlem oplyser forud for et kommunalbestyrelsesmøde den 2. april at være fraværende fra alle sine
kommunale hverv fra den 15. april og indtil den 15. maj, herunder fra et kommunalbestyrelsesmøde den
2. maj. Kommunalbestyrelsen beslutter på sit møde den 2. april at indkalde stedfortræderen for den an‐
givne fraværsperiode. Det fraværende medlems fulde vederlag ophører for perioden fra 15. april til 15.
maj, idet stedfortræderen således indtræder for denne periode.
Har medlemmet ikke oplyst om et kommende fravær, således at kommunalbestyrelsen på et møde forud
for fraværsperiodens begyndelse har kunnet træffe beslutning om stedfortræderindkaldelse fra periodens
begyndelse, ophører vederlaget på det tidspunkt i fraværsperioden, hvor stedfortræderen indtræder. Det
vil sige fra det første kommunalbestyrelsesmøde i fraværsperioden, forudsat at stedfortræderen i øvrigt
indtræder for mere end 7 dage.
7
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 399: Orientering om ændring af reglerne om vederlag ved fravær for kommunal- og regionalpolitikere, fra social- og indenrigsministeren
Eksempel:
Et medlem oplyser den 10. april at være fraværende fra alle sine kommunale hverv fra den 15. april til
den 15. maj, herunder fra det førstkommende kommunalbestyrelsesmøde den 2. maj. Kommunalbestyrel‐
sen kan på mødet den 2. maj træffe beslutning om stedfortræderindkaldelse fra 2.-15. maj, såfremt det
følger af kommunens styrelsesvedtægt, at stedfortræder skal indkaldes ved ethvert lovligt forfald, uanset
varighed. Det fraværende medlems fulde vederlag ophører i så fald for perioden fra 2.-15. maj, idet sted‐
fortræderen således indtræder for denne periode.
Efter § 15, stk. 4, i lov om kommunernes styrelse træffer kommunalbestyrelsen beslutning om, hvorvidt
betingelserne for stedfortræderens indtræden er til stede. Stedfortræderen kan ikke anses for indtrådt i
kommunalbestyrelsen, før der foreligger en kommunalbestyrelsesbeslutning herom. Det er endvidere altid
en betingelse for at indkalde stedfortræderen i kommunalbestyrelsen, at der er et kommunalbestyrelses‐
møde i fraværsperioden. Se ovenfor.
Reglen om, at medlemmets vederlag ophører, når stedfortræder indtræder i kommunalbestyrelsen for me‐
re end 7 dage, vil i de kommuner, hvor der i overensstemmelse med lovens udgangspunkt alene indkaldes
stedfortræder ved lovligt forfald af en forventet varighed af mindst en måned, kun få betydning ved fra‐
vær af mindst en sådan forventet varighed. I sådanne tilfælde vil reglen få virkning, uanset hvor længe
stedfortræderen rent faktisk er indtrådt, blot det er mere end 7 dage.
Reglen vil ikke få betydning i tilfælde, hvor medlemmets fravær ikke er lovligt, fordi der i disse tilfælde
ikke kan indkaldes stedfortræder. Se ovenfor afsnit 2.2. Her gælder § 30 a, stk. 1.
Når medlemmet på ny kan varetage sine kommunale hverv, genindtræder medlemmet i kommunalbesty‐
relsen, og stedfortræderen udtræder, jf. § 15, stk. 3, i lov om kommunernes styrelse. Medlemmets veder‐
lag genoptages fra dette tidspunkt, og stedfortræderens vederlag ophører samtidig.
Hvis medlemmet genoptager sit hverv midt i en måned, ydes medlemmets vederlag forholdsmæssigt for
den sidste del af den pågældende måned, og stedfortræderen udbetales tilsvarende forholdsmæssigt veder‐
lag for den første del af måneden.
En stedfortræders eventuelle fortrængning af en anden stedfortræder i medlemmets fraværsperiode er
uden betydning for ophør af medlemmets vederlag, men vil alene have betydning for fordeling af veder‐
lag mellem de to stedfortrædere.
§ 30 a stk. 2, finder ikke anvendelse, hvis stedfortræderindkaldelsen skyldes medlemmets fravær på grund
af helbredstilstand, graviditet, barsel eller adoption. I disse tilfælde finder § 30 a, stk. 3, anvendelse.
4. Fravær på grund af helbredstilstand m.v.
Bekendtgørelsens § 30 a, stk. 3, 1. pkt., fastlægger betingelserne for at modtage vederlag i indtil 9 måne‐
der, jf. afsnit 4.1. Bestemmelsens 2. pkt. fastlægger beregningen af 9-måneders perioden, jf. afsnit 4.2. En
yderligere betingelse for at modtage vederlag i indtil 9 måneder følger af dokumentationskravet i § 30 a,
stk. 3, 3. pkt., der er behandlet nedenfor i afsnit 4.3.
Det er i vederlagsvejledningen, afsnit 6.3 beskrevet nærmere, hvilke former for fravær der anses for om‐
fattet af 9-måneders-reglen.
4.1. Ret til vederlag ved fravær i indtil ni måneder
Følgende fremgår af bekendtgørelsens § 30 a, stk. 3, 1. pkt.:
8
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 399: Orientering om ændring af reglerne om vederlag ved fravær for kommunal- og regionalpolitikere, fra social- og indenrigsministeren
Ӥ
30 a.
[…]
Stk. 3.
Ved fravær i en sammenhængende periode på grund af helbredstilstand, graviditet, barsel eller
adoption, hvor stedfortræderen af denne grund er indkaldt efter § 15, stk. 2, i lov om kommunernes styrel‐
se, har medlemmet uanset stk. 1 og 2 ret til de i stk. 1 nævnte vederlag i indtil 9 måneder. […]”
Ved fravær i en sammenhængende periode på grund af helbredstilstand, graviditet, barsel eller adoption er
der ret til vederlag i indtil 9 måneder, jf. bekendtgørelsens § 30 a, stk. 3, 1. pkt.
Det er efter § 30 a, stk. 3, 1. pkt., en betingelse for at modtage vederlag i indtil 9 måneder, at kommunal‐
bestyrelsen træffer beslutning om at indkalde en stedfortræder som følge af helbredstilstand, graviditet,
barsel eller adoption, jf. § 15, stk. 2, i loven. Indkaldelse af stedfortræder er obligatorisk, hvis betingelser‐
ne i lovens § 15, stk. 2, er opfyldt. Se afsnit 2.2.
Efter § 15, stk. 4, i lov om kommunernes styrelse træffer kommunalbestyrelsen beslutning om, hvorvidt
betingelserne for stedfortræderens indtræden er til stede. Stedfortræderen kan ikke anses for indtrådt i
kommunalbestyrelsen, før der foreligger en kommunalbestyrelsesbeslutning herom. Det er endvidere altid
en betingelse for at indkalde stedfortræderen i kommunalbestyrelsen, at der er et kommunalbestyrelses‐
møde i fraværsperioden.
Så længe der (endnu) ikke er indkaldt en stedfortræder efter § 15,
stk. 2,
i lov om kommunernes styrelse,
finder § 30 a, stk. 3, ikke anvendelse. Her gælder § 30 a, stk. 1. Se afsnit 3.1.
Når et medlem på grund af sin helbredstilstand er forhindret i at deltage i et kommunalbestyrelsesmøde,
kan de medlemmer, der er valgt på kandidatlisten, efter § 15, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse kræve
vedkommendes stedfortræder indkaldt til at deltage i mødet. Det følger af § 30 a, stk. 3, 1. pkt., der fast‐
sætter, at stedfortræder skal være indkaldt efter lovens § 15, stk. 2, at stedfortræderindkaldelse til enkelte
møder efter lovens § 15, stk. 1, ikke kan danne grundlag for en ret til at modtage vederlag i indtil 9 måne‐
der efter bestemmelsen. Her gælder § 30 a, stk. 1. Se afsnit 3.1.
Det er efter § 30 a, stk. 3, 1. pkt., endvidere en betingelse for at modtage vederlag i indtil 9 måneder, at
der skal være tale om fravær ”[…] i en sammenhængende periode […]”. Det betyder, at der skal være tale
om en sammenhængende fraværsperiode på grund af helbredstilstand, graviditet, barsel eller adoption.
Heller ikke stedfortræderindkaldelse til enkelte møder efter § 15, stk. 2, 2. pkt., som følge af helbredstil‐
stand, graviditet, barsel eller adoption kan derfor danne grundlag for vederlæggelse i indtil 9 måneder,
medmindre
der er tale om en sammenhængende fraværsperiode af de i bestemmelsen angivne grunde. §
30 a, stk. 3, gælder derfor ikke, hvis der er indkaldt stedfortræder efter lovens § 15, stk. 2, 2. pkt., til
enkeltstående møder, og der ikke kan anses at være tale om en sammenhængende fraværsperiode. Her
gælder § 30 a, stk. 1. Se afsnit 3.1.
Betingelserne for at opnå vederlag i indtil 9 måneder efter § 30 a, stk. 3, 1. pkt., er således først opfyldt,
når der er indkaldt en stedfortræder efter § 15,
stk. 2,
i lov om kommunernes styrelse for en sammenhæn‐
gende periode af de grunde, som er nævnt i bestemmelsen. Se nedenfor om, hvornår 9-måneders perioden
regnes fra.
4.2. Beregning af 9-måneders perioden
Følgende fremgår af bekendtgørelsens § 30 a, stk. 3, 2. pkt.:
Ӥ
30 a.
[…]
9
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 399: Orientering om ændring af reglerne om vederlag ved fravær for kommunal- og regionalpolitikere, fra social- og indenrigsministeren
2254330_0010.png
Stk. 3.
[…] 9-måneders perioden regnes fra fraværsperiodens begyndelse. […]”
Det følger af § 30 a, stk. 3, 2. pkt., at 9-måneders perioden – når stedfortræderen er indkaldt efter § 15,
stk. 2 – regnes fra begyndelsen af den fraværsperiode, der danner grundlag for indkaldelse af stedfortræ‐
der efter lovens § 15, stk. 2, på grund af helbredstilstand, graviditet, barsel eller adoption. Dette gælder,
uanset om stedfortræderindkaldelsen efter § 15, stk. 2, i lov om kommunernes styrelse eventuelt først sker
et stykke tid inde i fraværsperioden. Selv om medlemmet således tidligst ved stedfortræderindkaldelse ef‐
ter § 15, stk. 2, kan blive omfattet af retten til vederlag i indtil 9 måneder, jf. afsnit 4.1 ovenfor, kan fra‐
værsperiodens begyndelsestidspunkt – og dermed det tidspunkt, 9-måneders perioden regnes fra – således
være tidligere end stedfortræderindkaldelsen efter lovens § 15, stk. 2.
Den tidsmæssigt sammenhængende fraværsperiode, fra hvis begyndelse 9-måneders perioden efter § 30 a,
stk. 3, 2. pkt., skal regnes, skal være begrundet i medlemmets helbredstilstand, graviditet, barsel eller
adoption. Hvis et medlem i en tidsmæssigt sammenhængende fraværsperiode således først er forhindret
på grund af en forretningsrejse og derefter er forhindret på grund af sygdom, regnes 9-måneders perioden
fra begyndelsen af sygdomsperioden. Der kan efter omstændighederne godt være tale om en sammenhæn‐
gende fraværsperiode ved f.eks. forskellige sygdomsforløb i forlængelse af hinanden.
Der tilkommer kommunalbestyrelsen et vist skøn i vurderingen af, om der reelt er tale om en sammen‐
hængende fraværsperiode.
Har et medlem forud for en indkaldelse af stedfortræderen i en sammenhængende periode efter § 15, stk.
2, i lov om kommunernes styrelse som følge af medlemmets helbredstilstand, graviditet, barsel eller adop‐
tion haft fravær fra enkeltstående møder af en sådan grund, medregnes dette fravær i 9-måneders perio‐
den, hvis hele perioden reelt er en sammenhængende fraværsperiode af de i bestemmelsen nævnte grunde.
Dette gælder uanset, om der til de forudgående enkeltstående møder har været indkaldt stedfortræder, og
uanset om stedfortræderen til disse møder har været indkaldt efter lovens § 15, stk. 1, eller efter § 15, stk.
2, 2. pkt. Se ovenfor om vurderingen af, om der er tale om en sammenhængende fraværsperiode.
Det forhold, at medlemmets vederlag måtte være ophørt efter § 30 a, stk. 1, inden stedfortræderen indkal‐
des, indebærer ikke, at medlemmet nødvendigvis er afskåret fra retten til vederlag i indtil 9 måneder efter
stk. 3. Hvis det således på et senere tidspunkt konstateres, at medlemmet opfylder betingelserne for at
have været forhindret i at varetage sit hverv i hele fraværsperioden af de i stk. 3 anførte grunde, hvis
stedfortræderen af denne grund indkaldes, og hvis medlemmet dokumenterer at have været forhindret i
perioden af de anførte grunde, jf. nærmere afsnit 4.3 nedenfor, vil medlemmet således have ret til veder‐
lag i indtil 9 måneder fra fraværsperiodens begyndelse, dvs. også for en eventuel periode, hvor vederlaget
i første omgang var ophørt efter stk. 1. Skulle denne situation opstå, vil medlemmet have ret til at få efter‐
betalt det vederlag, som ikke er udbetalt som følge, at vederlaget i første omgang var ophørt efter § 30 a,
stk. 1.
Hvis kommunalbestyrelsen vurderer, at betingelserne for stedfortræderindkaldelse efter § 15, stk. 2, ikke
(længere) er til stede, vil betingelserne for fortsat at modtage vederlag efter § 30 a, stk. 3, ikke være op‐
fyldt. Se afsnit 4.5-4.7.
Kommunalbestyrelsens kompetence til at vurdere, hvornår 9-måneders perioden regnes fra, henhører un‐
der den daglige administration af reglerne og kan således delegeres til forvaltningen.
4.3. Dokumentationskrav
Følgende fremgår af bekendtgørelsens § 30 a, stk. 3, 3. pkt.:
Ӥ
30 a.
[…]
10
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 399: Orientering om ændring af reglerne om vederlag ved fravær for kommunal- og regionalpolitikere, fra social- og indenrigsministeren
Stk. 3.
[…] Retten til vederlag efter 1. pkt. er, medmindre krav om dokumentation er åbenbart ubegrundet,
betinget af, at medlemmet efter en uafbrudt periode på 14 dages fravær og herefter på kommunalbestyrel‐
sens forlangende med passende mellemrum i resten af fraværsperioden indsender dokumentation for ret‐
ten til vederlag efter 1. pkt. […]”
Med bekendtgørelsens § 30 a, stk. 3, 3. pkt., fastsættes som en ny bestemmelse et udtrykkeligt krav om
dokumentation for at bevare retten til vederlag i indtil 9 måneder ved fravær på grund af helbredstilstand,
graviditet, barsel eller adoption. Et fraværende medlem skal således dokumentere at have ret til vederlag i
længere tid, end medlemmet ellers ville have efter stk. 1 og 2.
Kravet om dokumentation har til formål at understøtte kommunalbestyrelsens vurdering af, at et fravæ‐
rende medlem har været forhindret i at varetage sit hverv på grund af helbredstilstand, graviditet, barsel
eller adoption uafbrudt i hele fraværsperioden.
Kravet om dokumentation for fravær af de nævnte grunde vil kunne opfyldes af lægelig eller anden rele‐
vant dokumentation, f.eks. adoptionspapirer, som i fornødent omfang dokumenterer årsagen til medlem‐
mets fravær. Det er kommunalbestyrelsen, der afgør, om årsagen til fraværet kan anses for dokumenteret.
Dokumentationskravet gælder, medmindre det er åbenbart ubegrundet. Med åbenbart ubegrundet menes,
at der ved åbenbare, kendte fraværsårsager som f.eks. kendt hospitalsindlæggelse, terminal sygdom, al‐
vorligt trafikuheld, fødsel eller lignende ikke skal afkræves dokumentation. Det er kommunalbestyrelsen,
der afgør, om dokumentationskravet kan anses for åbenbart ubegrundet i det konkrete tilfælde.
Ifølge bestemmelsen skal medlemmet senest 14 dage efter at have meddelt forfald på grund af helbredstil‐
stand m.v. indsende dokumentation for sit fravær for at være omfattet af retten til vederlag i indtil 9 måne‐
der, medmindre kravet om dokumentation er åbenbart ubegrundet.
Det vil i praksis være naturligt, at den kommunale administration minder medlemmet om kravet om do‐
kumentation. Der er ikke noget til hinder for, at administrationen gør dette inden udløbet af de 14 dage.
Administrationen kan i den forbindelse vejlede medlemmet om reglerne, herunder om hvornår dokumen‐
tationskravet anses for åbenbart ubegrundet, og om hvornår medlemmets vederlag vil ophøre, såfremt
kravet om dokumentation ikke opfyldes, jf. nærmere afsnit 4.5 nedenfor.
Hvis der er gået 14 dage, uden at det fraværende medlem har indsendt dokumentation, og medlemmet
fortsat er fraværende, må kommunalbestyrelsen afklare, om dokumentationskravet er åbenbart ubegrun‐
det. Det fraværende medlems egne tilkendegivelser vil ofte være tilstrækkelige til, at kommunalbestyrel‐
sen kan foretage denne vurdering.
Efter den første dokumentation anmoder kommunalbestyrelsen om fornyet dokumentation med passende
mellemrum med henblik på, at medlemmet kan dokumentere sin ret til fravær i indtil 9 måneder.
Hvor ofte dokumentation skal indsendes, vil afhænge af fraværets karakter og dokumentationens indhold.
Hvis medlemmet eksempelvis har fremlagt en lægeerklæring om, at medlemmet er sygemeldt de kom‐
mende to måneder, vil der ikke være grundlag for at kræve lægeerklæring i denne periode. Det er kommu‐
nalbestyrelsen, der på grundlag af de konkrete omstændigheder afgør, om der er grundlag for at kræve
fornyet dokumentation, og hvor ofte der i givet fald er behov herfor.
Krav om fornyet dokumentation vil efter omstændighederne kunne vurderes at være åbenbart ubegrundet.
Hvis det efter fremlæggelse af første dokumentation vurderes, at der foreligger åbenbare årsager til fortsat
fravær, f.eks. hospitalsindlæggelse eller terminal sygdom, vil kommunalbestyrelsen således kunne anse et
krav om fornyet dokumentation for åbenbart ubegrundet.
11
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 399: Orientering om ændring af reglerne om vederlag ved fravær for kommunal- og regionalpolitikere, fra social- og indenrigsministeren
Hvis et fraværende medlem ikke fremlægger den påkrævede dokumentation, vil det normalt indebære, at
kommunalbestyrelsen på ny må tage stilling til, om vedkommende medlem fortsat har lovligt forfald, der
kan begrunde fortsat stedfortræderindkaldelse, jf. nærmere afsnit 4.7 nedenfor.
Kommunalbestyrelsens kompetence til at beslutte, hvorvidt dokumentationskravet i det enkelte tilfælde er
åbenbart ubegrundet, og hvorvidt dokumentationskravet er opfyldt, henhører under den daglige admini‐
stration af vederlagsreglerne og kan således delegeres til forvaltningen. Se dog nedenfor afsnit 4.7 om
sammenhængen med beslutningen om (fortsat) stedfortræderindkaldelse, som skal træffes af kommunal‐
bestyrelsen.
Det påhviler kommunalbestyrelsen at drage omsorg for, at der tilrettelægges arbejdsgange med henblik på
at sikre den fornødne fortrolighed om medlemmets helbredsoplysninger mv.
4.4. Godtgørelse af udgift til lægeerklæring
Kommunalbestyrelsen har efter ministeriets opfattelse mulighed for at beslutte at godtgøre kommunalbe‐
styrelsesmedlemmets udgifter til lægeerklæringer efter § 16, stk. 11, i lov om kommunernes styrelse.
4.5. Vederlagets ophør
Følgende fremgår af bekendtgørelsens § 30 a, stk. 3, 4. pkt.:
Ӥ 30 a.
[…]
Stk. 3.
[…] Vederlaget ophører, når medlemmet ikke længere er berettiget til vederlag efter 1. og 3. pkt.,
medmindre medlemmet efter stk. 1 har ret til vederlag i en længere periode. […]”
Efter reglen i § 30 a, stk. 3, 4. pkt., ophører vederlaget for det første, når 9-måneders perioden er udløbet,
jf. bestemmelsens 1. pkt. Perioden regnes fra begyndelsen af det fravær, der danner grundlag for indkal‐
delse af stedfortræder efter lovens § 15, stk. 2, jf. herved afsnit 4.2.
For det andet ophører retten til vederlag efter § 30 a, stk. 3, når medlemmet ikke fremlægger den doku‐
mentation, der er påkrævet efter § 30 a, stk. 3, 3. pkt., for, at fraværet er begrundet i medlemmets hel‐
bredstilstand m.v.
Det fraværende medlems ret til vederlag efter § 30 a, stk. 3, ophører fra det tidspunkt, hvor medlemmet
ikke længere opfylder dokumentationskravet, medmindre medlemmet efter § 30 a, stk. 1, har ret til veder‐
lag i en længere periode.
For så vidt angår første dokumentationskrav, vil det betyde, at retten til vederlag efter § 30 a, stk. 3, i
udgangspunktet ophører efter 14 dages fravær, hvis dokumentationskravet ikke opfyldes. Medlemmet vil i
den situation dog oftest have ret til vederlag i en længere periode efter § 30 a, stk. 1.
Eksempel:
Et medlem har været fraværende fra alle sine kommunale hverv fra og med et kommunalbestyrelsesmøde
den 1. februar, hvor medlemmet angav at være syg. Først på tidspunktet for næste kommunalbestyrelses‐
møde den 4. marts, hvor medlemmets vederlag endnu ikke er ophørt efter § 30 a, stk. 1, fremlægger med‐
lemmet dokumentation for, at medlemmet er syg og kan ventes at være det i hvert fald fire måneder frem.
På kommunalbestyrelsesmødet den 4. marts indkalder kommunalbestyrelsen en stedfortræder for det fra‐
12
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 399: Orientering om ændring af reglerne om vederlag ved fravær for kommunal- og regionalpolitikere, fra social- og indenrigsministeren
værende medlem. Medlemmet vil herefter i denne situation have ret til vederlag i hele sygdomsperioden
fra fraværsperiodens begyndelse, dvs. fra 1. februar, indtil udløbet af perioden på 9 måneder, dvs. indtil
udgangen af oktober, såfremt stedfortræderen er indkaldt og medlemmet dokumenterer sit sygefravær i
resten af fraværsperioden. At der ikke foreligger dokumentation fra første sygedag, har således ikke be‐
tydning for, hvornår 9-måneders periodens påbegyndelse regnes fra.
For så vidt angår efterfølgende dokumentation, ophører vederlaget fra det tidspunkt, som kommunalbe‐
styrelsen har fastsat som frist for fremsendelse af den fornyede dokumentation, medmindre medlemmet
har ret til vederlag i en længere periode efter § 30 a, stk. 1.
Se også nedenfor afsnit 4.7 om betydning af den manglende dokumentation i forhold til reglerne om (fort‐
sat) stedfortræderindkaldelse.
Et medlem, hvis vederlag er ophørt, fordi betingelserne for (fortsat) vederlæggelse efter § 30 a, stk. 3,
ikke er opfyldt, får på ny ret til vederlag, når medlemmet genindtræder i kommunalbestyrelsen. Se endvi‐
dere afsnit 4.6 om eventuel generhvervelse af retten til vederlag i fraværsperioden.
4.6. Eventuel generhvervelse af retten til vederlag
Følgende fremgår af bekendtgørelsens § 30 a, stk. 3, 5. og 6. pkt.:
§ 30 a.
[…]
Stk. 3.
[…] Er vederlaget ophørt, fordi medlemmet ikke har fremlagt den påkrævede dokumentation efter
3. pkt., generhverves retten til vederlag efter 1. pkt., når dokumentationskravet opfyldes. Generhvervelse
af retten til vederlag efter 5. pkt. får virkning fra begyndelsen af den periode, som medlemmet indsender
dokumentation for. ”
§ 30 a, stk. 3, 5. pkt.,
indeholder en bestemmelse om generhvervelse af retten til vederlag i den situation,
hvor et fraværende medlems vederlag er ophørt, fordi medlemmet ikke har fremlagt den påkrævede doku‐
mentation efter § 30 a, stk. 3, 3. pkt. I denne situation generhverves retten til vederlag efter § 30 a, stk. 3,
1. pkt., når dokumentationskravet (eventuelt på ny) opfyldes, jf. § 30 a, stk. 3, 5. pkt.
Eksempel:
Et medlem har været fraværende fra alle sine kommunale hverv fra og med et kommunalbestyrelsesmøde
den 1. februar uden at have angivet en lovlig forfaldsgrund. Forud for næste kommunalbestyrelsesmøde
den 4. marts meddeler medlemmet, at medlemmet er syg i hvert fald to måneder frem, og kommunalbesty‐
relsen indkalder derfor stedfortræderen. Det fraværende medlem indsender imidlertid ikke dokumentation
for sit sygefravær efter 14 dage, dvs. senest den 18. marts. Da medlemmet på dette tidspunkt ikke har
varetaget sit hverv i en uafbrudt periode på mere end 1 måned, og da medlemmet ikke har indsendt doku‐
mentation for sygdom, ophører vederlaget efter § 30 a, stk. 1, ved næste månedsskifte, dvs. med udgangen
af marts. Den 10. april indsender medlemmet dokumentation for at være sygefraværende fra dette tids‐
punkt, og medlemmet opfylder herefter løbende dokumentationskravet på kommunalbestyrelsens forlan‐
gende. Medlemmet vil i denne situation generhverve sin ret til vederlag fra 10. april og herefter i hele
sygdomsperioden. 9-måneders perioden regnes fra begyndelsen af det fravær, der danner grundlag for
stedfortræderindkaldelsen. I det omfang kommunalbestyrelsen kan lægge til grund, at der siden 1. februar
har været tale om en sammenhængende fraværsperiode på grund af sygdom, regnes perioden på 9 måne‐
13
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 399: Orientering om ændring af reglerne om vederlag ved fravær for kommunal- og regionalpolitikere, fra social- og indenrigsministeren
der således fra fraværets begyndelse den 1. februar, og vederlaget ophører dermed senest ved udgangen
af oktober.
Eksempel:
Et medlem er sygemeldt og opfylder kravet om at indsende dokumentation inden 14 dages fravær. Ifølge
den fremlagte lægeerklæring er medlemmet sygemeldt i 8 uger. Ved udløbet af de 8 uger anmoder kommu‐
nalbestyrelsen medlemmet om at indsende ny dokumentation inden for 7 dage, såfremt medlemmet fortsat
er syg. Medlemmet fremsender ikke den påkrævede dokumentation inden for den angivne frist, men med‐
deler dog, at medlemmet fortsat er syg. Først 1 måned efter udløbet af fristen fremsender medlemmet på
ny dokumentation for, at medlemmet på dette tidspunkt er syg. Medlemmet har i den situation ikke ret til
vederlag i perioden fra udløbet af kommunalbestyrelsens frist, og indtil dokumentation for sygdom igen er
fremlagt. 9-måneders perioden regnes fra fraværsperiodens begyndelse og udløber senest 9 måneder se‐
nere, uanset at medlemmet for en del af perioden på grund af manglende dokumentation ikke har modta‐
get vederlag.
Efter reglen i
§ 30 a, stk. 3, 6. pkt.,
får generhvervelse af retten til vederlag efter 5. pkt. virkning fra be‐
gyndelsen af den periode, som medlemmet indsender dokumentation for.
Ophør af vederlag, fordi medlemmet ikke har fremlagt den påkrævede dokumentation, indebærer således
ikke nødvendigvis, at medlemmet er afskåret fra at generhverve retten til vederlag efter § 30 a, stk. 3, med
virkning for den periode, hvor vederlaget ellers var ophørt.
Kun hvis den lægelige erklæring dokumenterer, at medlemmet har været fraværende på grund af hel‐
bredstilstand, graviditet, barsel eller adoption for hele den periode, hvor medlemmet ikke hidtil har ind‐
sendt den påkrævede dokumentation, vil medlemmet imidlertid være berettiget til at få vederlag for denne
periode.
Eksempel:
Et medlem har været fraværende fra alle sine kommunale hverv fra og med et kommunalbestyrelsesmøde
den 1. februar uden at have angivet en lovlig forfaldsgrund. Forud for næste kommunalbestyrelsesmøde
den 4. marts meddeler medlemmet uden at vedlægge dokumentation, at medlemmet er syg i hvert fald fire
måneder frem, og kommunalbestyrelsen indkalder derfor stedfortræderen. Medlemmets vederlæggelse op‐
hører efter § 30 a, stk. 1, med udgangen af marts måned. Den 10. april indsender det fraværende medlem
dokumentation for at have været forhindret i at varetage sit hverv på grund af sygdom siden i hvert fald
den 4. marts. Medlemmet vil i denne situation have ret til vederlag indtil udløbet af perioden på 9 måne‐
der regnet fra begyndelsen af det fravær, der danner grundlag for stedfortræderindkaldelsen. I det om‐
fang kommunalbestyrelsen kan lægge til grund, at der siden 1. februar har været tale om en sammenhæn‐
gende fraværsperiode på grund af sygdom, regnes perioden på 9 måneder således fra fraværets begyndel‐
se den 1. februar, og vederlaget ophører dermed senest med udgangen af oktober.
4.7. Forholdet til reglerne om stedfortræderindkaldelse
Såfremt der på et tidspunkt i et medlems fraværsperiode ikke (længere) foreligger den for udbetaling af
vederlag fornødne dokumentation, jf. § 30 a, stk. 3, vil der heller ikke være grundlag for at antage, at
medlemmet fortsat har lovligt forfald som følge af helbredstilstand, graviditet, barsel eller adoption.
Derfor vil sådan manglende dokumentation indebære, at kommunalbestyrelsen på ny må tage stilling til,
om vedkommende medlem fortsat har lovligt forfald, og om vedkommendes stedfortræder derfor fortsat
14
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 399: Orientering om ændring af reglerne om vederlag ved fravær for kommunal- og regionalpolitikere, fra social- og indenrigsministeren
skal være indkaldt i kommunalbestyrelsen, jf. § 15, stk. 4. Forvaltningen må således forelægge en sag for
kommunalbestyrelsen herom. Såfremt der ikke til brug for behandlingen af denne sag forelægges doku‐
mentation for, at der foreligger lovligt forfald som følge af helbredstilstand m.v., og medlemmet heller
ikke har oplyst andre lovlige forfaldsgrunde, må kommunalbestyrelsen ændre sin beslutning om indkal‐
delse af stedfortræder for fremtiden, således at stedfortræderen ikke længere er indkaldt.
Som anført i afsnit 4.3 kan kommunalbestyrelsen overlade beslutningen om, hvorvidt der foreligger den
dokumentation, der er nødvendig for udbetaling af vederlag efter § 30 a, stk. 3, til forvaltningen. Som
følge af sammenhængen med reglerne om indkaldelse af stedfortræder er forvaltningen imidlertid ikke
afskåret fra at vente med at beslutte at standse udbetaling af vederlag, til kommunalbestyrelsen har beslut‐
tet, om der fortsat foreligger lovligt forfald. Beslutter kommunalbestyrelsen, at der ikke længere forelig‐
ger lovligt forfald på grund af helbredstilstand m.v., vil retten til vederlag efter § 30 a, stk. 3, ophøre med
virkning fra det tidspunkt, hvor dokumentationskravet ikke længere er opfyldt, jf. afsnit 4.5.
5. Tilbagebetalingspligt og mulighed for modregning ved for meget udbetalt vederlag
De faste vederlag udbetales månedsvis forud og ydes for hver påbegyndt kalendermåned, jf. § 29, 1. pkt.,
i vederlagsbekendtgørelsen.
Følgende fremgår af bekendtgørelsens § 30 c:
Ӥ
30 c.
Har et medlem fået udbetalt vederlag for en periode, hvor vederlaget er ophørt efter §§ 30-30 b,
er medlemmet pligtigt at tilbagebetale vederlaget. Kommunalbestyrelsen kan i fremtidige vederlag mod‐
regne udbetalte vederlag, som et medlem ikke er berettiget til at modtage. ”
Efter bekendtgørelsens § 30 c skal et kommunalbestyrelsesmedlem tilbagebetale vederlag, hvis medlem‐
met har fået udbetalt vederlag for en periode, hvor vederlaget er ophørt.
Hvis et kommunalbestyrelsesmedlem har fået udbetalt vederlag, som medlemmet ikke er berettiget til at
modtage, kan kommunalbestyrelsen i fremtidige vederlag modregne dette.
6. Meddelelse om ophør
Følgende fremgår af bekendtgørelsens § 30 d:
Ӥ
30 d.
Kommunalbestyrelsen meddeler medlemmet, hvornår et vederlag er ophørt efter denne bekendt‐
gørelse, samt begrundelsen herfor. ”
Efter bekendtgørelsens § 30 d meddeler kommunalbestyrelsen det fraværende medlem, hvornår medlem‐
mets vederlag er ophørt efter denne bekendtgørelse. Kommunalbestyrelsen skal i den forbindelse angive
begrundelsen for, at vederlaget er ophørt.
7. Ikrafttræden og overgangsbestemmelse
Bekendtgørelsen træder i kraft den 15. oktober 2020.
Bekendtgørelsen finder ikke anvendelse ved fravær påbegyndt før bekendtgørelsens ikrafttræden. For så‐
dant fravær finder de hidtil gældende regler anvendelse.
15
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 399: Orientering om ændring af reglerne om vederlag ved fravær for kommunal- og regionalpolitikere, fra social- og indenrigsministeren
I forhold til dokumentationskravet indebærer dette, at dokumentationskravet ikke finder anvendelse for et
uafbrudt fravær på grund af helbredstilstand, graviditet, barsel eller adoption, hvor fraværsperioden er på‐
begyndt før bekendtgørelsens ikrafttræden.
Social- og Indenrigsministeriet, den 24. september 2020
Astrid Krag
/ Mette Kryger Gram
16