SOCIAL- OG INDENRIGSUDVALGET
Nedenfor er samlet anbefalinger modtaget fra oplægsholdere ved høringen
om udsatte børn, unge og familier den 24. september 2020.
Helle Støve, formand for Børne- og Kulturchefforeningens Børne- og familienetværk, chef for Børn
og Familie i Favrskov Kommune
1. Vi skal have mere forskning og viden
–
det gælder både i forhold til forebyggelse, anbringelse og
lovregler.
Vi ved faktisk ikke om en anbringelse er en bedre løsning end en forebyggende indsats i
hjemmet, tæt på skole, venner og fritidsliv.
Anbringelser kan i nogle situationer være nødvendige og helt afgørende i nuet, men vi ved
faktisk ikke, om anbringelsen virker, eller hvornår den virker bedst.
Der skal være forskningsmæssigt belæg for eller konkret viden om, at de eventuelle nye
lovregler/processer på området rent faktisk kommer de udsatte børn, unge og deres
familier til gode.
2. Vi skal fortsætte det gode arbejde med at forebygge
–
også som alternativ til en anbringelse.
Kommunerne har de senere år arbejdet målrettet med at udvikle og forbedre den tidlige og
forebyggende indsats i lokalmiljøet til børn og unge i familien, tæt på venner og
fritidsinteresser og i tæt samarbejde med skolen. Dette sker ud fra den viden, vi rent
faktisk har om, at det er bedst for rigtig mange børn og unge at få støtte og hjælp i
hjemmet. God social praksis.
Kommunerne skal fortsat gøre alt, hvad vi kan, for at gøre forældrene til de bedst mulige
forældre, men med udgangspunkt i barnets tarv og sikring af barnets sundhed, trivsel og
udvikling.
3. Vi skal have mere kvalitet i anbringelsen
–
og vi skal have en fælles forståelse af, hvad kvalitet er.
Vi skal have mere sikker viden om, hvad der er kvalitet i og under anbringelsen. Vi skal
også have en fælles forståelse af hvad ”kvalitet i anbringelsen”.
Vi ved en god skolegang er den største beskyttelsesfaktor for et anbragt barn. Så lad os
starte der, når vi taler kvalitet i og under anbringelsen. Vi ved, at kun 44 % af de anbragte
unge afslutter folkeskolen og endnu færre (23 %) har gennemført en ungdomsuddannelse.
Det skal vi gøre bedre!
4. Inddragelse af barnet og den unge skal nytænkes.
Vi anbefaler, at børnene og de unge i langt højere grad involveres og inddrages i egen
sag/eget liv.
Inddragelse skal nytænkes og ses i et børne- og ungeperspektiv og ikke bare gennem
formelle og bureaukratiske procedurer.
5. Der skal arbejdes med en bedre overgang fra ung til voksen
–
vi skal løfte i fællesskab
Vi skal have mere viden om effektfulde indsatser i forbindelse med efterværn. Vi ved ikke,
hvordan de unge bedst kommer videre i uddannelse, beskæftigelse og i voksenlivet.
Almenområdet skal i langt højere grad forpligtes til at tage ansvar for de anbragte børn og
Side
1
│
7