Regeringen
Socialdemokratiet
Dansk Folkeparti
Radikale Venstre
Delaftale om fair og lige konkurrence mellem offentlige og private aktø-
rer
5. april 2018
Den offentlige sektor tilbyder en lang række ydelser lige fra uddannelse og ældre-
pleje til hospitalsvæsen og dagtilbud. Disse ydelser er eksempler på kerneopgaver
for det offentlige.
Offentlige institutioner varetager i nogle tilfælde også opgaver, som ligger langt
væk fra de offentlige kerneopgaver, og som i forvejen varetages af private virk-
somheder. Det kan skabe en unfair konkurrence.
I de tilfælde, hvor der alligevel er gode grunde til, at det offentlige varetager opga-
ver i konkurrence med private virksomheder, er det vigtigt, at konkurrencen sker
på rimelige vilkår. Ellers risikerer de offentlige institutioner at udkonkurrere priva-
te aktører.
Regeringen, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Radikale Venstre er derfor
enige om at sikre en mere fair og lige konkurrence mellem offentlige og private
aktører.
I de tilfælde, hvor tungtvejende hensyn taler for offentlig erhvervsaktivitet, skal
det ske på fair og lige vilkår i forhold til private aktører. Det betyder først og
fremmest, at ydelser i forbindelse med offentlig erhvervsaktivitet skal prissættes,
så der ikke sker konkurrenceforvridning, og at virksomhederne får en mere effek-
tiv og gennemsigtig klageadgang.
Aftalepartierne er enige om følgende konkrete initiativer, som skal sikre mere fair
og lige konkurrence:
Fair prissætning ved offentlig erhvervsaktivitet
I de tilfælde, hvor samfundsmæssige hensyn taler for, at det offentlige udøver
erhvervsaktivitet i konkurrence med den private sektor, skal ydelserne prissæt-
tes på fair og lige vilkår med de private aktører. Aftalepartierne er enige om, at
prissætningsreglerne i stat, regioner og kommuner så vidt muligt skal ske med
afsæt i OECD’s anbefalinger til prissætning
af offentlige ydelser.
Ændringer til de statslige prissætningsregler vil træde i kraft efteråret 2018,
mens nye prissætningsregler af kommunal- og regional erhvervsaktivitet vil
blive indført, når der er vedtaget lovgivning herom i 2019.
Aftalepartierne er i den forbindelse enige om, at de administrative omkostnin-
ger ved overholdelsen af reglerne skal stå mål med omfanget af den økonomi-
ske aktivitet og risikoen for konkurrenceforvridning. Derfor vil nye prissæt-
ningsregler gælde for kommunale og regionale erhvervsaktiviteter, hvor den