Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del Bilag 39
Offentligt
2096632_0001.png
Regeringen
Socialdemokratiet
Dansk Folkeparti
Radikale Venstre
Delaftale om fair og lige konkurrence mellem offentlige og private aktø-
rer
5. april 2018
Den offentlige sektor tilbyder en lang række ydelser lige fra uddannelse og ældre-
pleje til hospitalsvæsen og dagtilbud. Disse ydelser er eksempler på kerneopgaver
for det offentlige.
Offentlige institutioner varetager i nogle tilfælde også opgaver, som ligger langt
væk fra de offentlige kerneopgaver, og som i forvejen varetages af private virk-
somheder. Det kan skabe en unfair konkurrence.
I de tilfælde, hvor der alligevel er gode grunde til, at det offentlige varetager opga-
ver i konkurrence med private virksomheder, er det vigtigt, at konkurrencen sker
på rimelige vilkår. Ellers risikerer de offentlige institutioner at udkonkurrere priva-
te aktører.
Regeringen, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Radikale Venstre er derfor
enige om at sikre en mere fair og lige konkurrence mellem offentlige og private
aktører.
I de tilfælde, hvor tungtvejende hensyn taler for offentlig erhvervsaktivitet, skal
det ske på fair og lige vilkår i forhold til private aktører. Det betyder først og
fremmest, at ydelser i forbindelse med offentlig erhvervsaktivitet skal prissættes,
så der ikke sker konkurrenceforvridning, og at virksomhederne får en mere effek-
tiv og gennemsigtig klageadgang.
Aftalepartierne er enige om følgende konkrete initiativer, som skal sikre mere fair
og lige konkurrence:
Fair prissætning ved offentlig erhvervsaktivitet
I de tilfælde, hvor samfundsmæssige hensyn taler for, at det offentlige udøver
erhvervsaktivitet i konkurrence med den private sektor, skal ydelserne prissæt-
tes på fair og lige vilkår med de private aktører. Aftalepartierne er enige om, at
prissætningsreglerne i stat, regioner og kommuner så vidt muligt skal ske med
afsæt i OECD’s anbefalinger til prissætning
af offentlige ydelser.
Ændringer til de statslige prissætningsregler vil træde i kraft efteråret 2018,
mens nye prissætningsregler af kommunal- og regional erhvervsaktivitet vil
blive indført, når der er vedtaget lovgivning herom i 2019.
Aftalepartierne er i den forbindelse enige om, at de administrative omkostnin-
ger ved overholdelsen af reglerne skal stå mål med omfanget af den økonomi-
ske aktivitet og risikoen for konkurrenceforvridning. Derfor vil nye prissæt-
ningsregler gælde for kommunale og regionale erhvervsaktiviteter, hvor den
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Materiale til introduktion til indenrigsområdet med social- og indenrigsministeren og embedsmænd fra ministeriet den 31. oktober 2019
Side 2 af 3
årlige salgsindtægt overstiger en fastsat bagatelgrænse. Bagatelgrænsen fastsæt-
tes i forbindelse med det lovforberedende arbejde.
Klarere regler for kontrolbud
Aftalepartierne er enige om at revidere reglerne for kontrolbud ved kommuna-
le og regionale udbud med henblik på at sikre større åbenhed og en stærkere
opfølgning på kommunale og regionale kontrolbud. Det skal sikre fair og lige
vilkår, når det offentlige byder på opgaver via kontrolbud.
Det vil ske ved, at der i forbindelse med afgivelse af et kommunalt eller
regionalt kontrolbud indføres pligt om at underrette forbigåede tilbudsgivere
om vurdering af indkomne tilbud samt til at foretage opfølgning på vundne
kontrolbud hvert andet år, som forelægges kommunalbestyrelsen eller
regionsrådet. Aftalepartierne er enige om at evaluere disse opfølgninger efter
fem år. Samtidig udarbejdes en ny og forbedret vejledning til kommuner og
regioner, som vil understøtte efterlevelsen af reglene og kendskabet
til ”det
gode kontrolbud”.
Nedsættelse af arbejdsgruppe for offentlige erhvervsaktiviteter
Aftalepartierne er enige om, at der skal nedsættes en arbejdsgruppe bestående
af KL, Danske Regioner, Dansk Industri og Dansk Erhverv, Økonomi- og
Indenrigsministeriet, Erhvervsministeriet og Finansministeriet (formand). Ar-
bejdsgruppen skal se på adgange til offentlige erhvervsaktiviteter, som det of-
fentlige
kan
udføre, men ikke
skal
udføre. Arbejdsgruppen skal komme med
forslag til konkrete aktiviteter, som det offentlige ikke skal kunne udføre frem-
adrettet under hensyntagen til de afgrænsninger, der er for arbejdet med fair
og lige konkurrence. Det lægges til grund for arbejdsgruppens virke, at kom-
munalfuldmagtsreglerne og myndighedsfuldmagtsreglerne om erhvervsvirk-
somhed kan lovfæstes. Arbejdsgruppen forventes at afslutte sit arbejde senest
med udgangen af juni 2018. Aftalepartierne vil herefter drøfte arbejdsgruppens
forslag.
Bedre klageadgang ved offentlig erhvervsaktivitet
Aftalepartierne er enige om, at det skal være lettere for private aktører at klage,
når de oplever unfair konkurrence pga. offentlig erhvervsaktivitet. Aftaleparti-
erne er principielt enige om behovet for at etablere en tværgående og uaf-
hængig klagemyndighed for offentlig erhvervsaktivitet. Myndighedens konkre-
te kompetencer i forhold til kommunal og regional erhvervsvirksomhed samt
statslig indtægtsdækket virksomhed skal aftales nærmere i efteråret 2018, når
resultaterne fra arbejdsgruppen for offentlige erhvervsaktiviteter foreligger.
Formålet er at styrke håndhævelsen gennem en hurtigere sagsbehandling af
høj kvalitet. Klagemyndigheden vil blive placeret i Nævnenes Hus i Viborg.
Aftaleparterne noterer sig i den forbindelse, at flere af initiativerne indebærer et
større lovforberedende arbejde, og at de vil blive drøftet med parterne forud for
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Materiale til introduktion til indenrigsområdet med social- og indenrigsministeren og embedsmænd fra ministeriet den 31. oktober 2019
Side 3 af 3
fremsættelse af lovforslag. Der vil herudover blive set nærmere på mulighederne
for, at kommunerne kan indhente forhåndstilsagn om offentlig erhvervsaktivitet.
Aftaleparterne er derudover enige om løbende at følge området.