Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del Bilag 39
Offentligt
2096630_0001.png
Dato
02-02-2015
Aftale om reform af refusionssystemet og tilpasninger i
udligningssystemet
Regeringen (Socialdemokraterne og Det Radikale Venstre) og Venstre, Dansk Folke-
parti og Det Konservative Folkeparti har den 18. juni 2014 indgået forlig om reform af
beskæftigelsesindsatsen.
Som led i den samlede beskæftigelsesreform indgår, at forligspartierne er enige om
med virkning fra 1. januar 2016 at gennemføre den af regeringen foreslåede refusi-
onsomlægning, som skal understøtte en effektiv beskæftigelsesindsats.
Det indgår samtidig, at forligskredsen er enig om, at omlægningen skal gennemføres
samtidig med tilpasninger i det kommunale tilskuds- og udligningssystem, som imø-
degår de byrdefordelingsmæssige forskydninger som følger af refusionsomlægningen.
Forligskredsen har drøftet de konkrete elementer i en refusionsomlægning samt hånd-
teringen af de byrdefordelingsmæssige forskydninger ved tilpasninger i det kommuna-
le tilskud- og udligningssystem.
Et nyt refusionssystem
Den statslige refusion består i dag af et kompliceret regelsæt, hvor refusionsprocenten
bl.a. varierer efter ydelsestype og den aktive indsats, som borgeren deltager i. Det kan
tage fokus fra at tilrettelægge den indsats, der virker bedst.
Partierne er enige om en refusionsomlægning, der indebærer et mere enkelt og gen-
nemskueligt system, hvor refusionssatserne for den statslige refusion af kommuner-
nes forsørgelsesudgifter i udgangspunktet er ens på tværs af ydelser, og hvor refusi-
onssatsen aftrappes over tid.
En omlægning af den statslige refusion af kommunernes forsørgelsesudgifter er et
centralt element i at styrke et kommunalt fokus på resultater. Omlægningen indebærer
samtidig, at en mindre andel af kommunernes udgifter kompenseres direkte gennem
refusion og en større andel gennem generelle tilskud efter objektive kriterier. Det sik-
rer et større økonomisk incitament hos den enkelte kommune til at forebygge langva-
rig offentlig forsørgelse og at gennemføre en effektiv indsats. Omlægningen skal så-
ledes understøtte, at kommunerne i højere grad tilbyder ledige den indsats, som hjæl-
per den enkelte tættere på arbejdsmarkedet og i job fremfor en indsats baseret på den
højeste refusionsprocent.
Der er enighed om at gennemføre en refusionsomlægning, der indebærer, at:
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Materiale til introduktion til indenrigsområdet med social- og indenrigsministeren og embedsmænd fra ministeriet den 31. oktober 2019
2096630_0002.png
Refusionssatserne for den statslige refusion af kommunernes forsørgelsesud-
gifter er i udgangspunktet ens på tværs af ydelser. Refusionssatsen aftrappes
over tid fra 80 pct. de første 4 uger, 40 pct. fra uge 5-26, 30 pct. fra uge 27-52
og 20 pct. fra efter uge 52.
Refusionstælleren nulstilles efter 1 års sammenlagt ny selvforsørgelse (ordi-
nær ustøttet beskæftigelse samt perioder uden offentlig forsørgelse), inden for
en referenceperiode på 3 år.
Borgere, som befinder sig på offentlig forsørgelse d. 1. januar 2016, indgår i
den nye model på den refusionssats, der svarer til deres anciennitet i syste-
met fra 1. juli 2014. Dog ikke personer, som allerede er tilkendt førtidspension
eller fleksjob forud for 1. juli 2014 svarende til tidspunktet for indgåelsen af af-
tale om forlig om en ny beskæftigelsesindsats. Disse personer vil fortsætte på
de eksisterende refusionssatser frem til en eventuel revisitering.
Det etableres et særskilt tilskud til kommunerne for at understøtte fortsat op-
rettelse af fleksjob pr. 1. januar 2016, og reglen om mellemkommunal refusion
skærpes fra tidspunktet for indgåelse af aftale om refusionsomlægning.
Refusionssystemet skal fortsat understøtte, at udsatte grupper får en indsats, der
bringer dem tættere på arbejdsmarkedet og ordinær uddannelse. Partierne er derfor
enige om at følge udviklingen i hhv. aktiveringsomfang og overgang til beskæftigelse,
herunder for mere udsatte grupper, efter refusionsomlægningens ikrafttrædelse.
En evt. uhensigtsmæssig udvikling kan tages op i forligskredsen med henblik på evt.
supplerende initiativer.
Refusionsomlægningen indebærer en omfattende administrativ omlægning af det
nuværende system. Det vil bl.a. være kompliceret og tidskrævende at udvikle den
fornødne it-understøttelse. Den konkrete understøttelse og implementering vil derfor
blive drøftet med KL. Aftalekredsen vil på et senere tidspunkt få en status for den
præcise indfasning af refusionsomlægningen blandt andet med afsæt i drøftelserne
med KL.
Der er enighed om, at aftalepartierne efter lovforslagenes vedtagelse regelmæssigt
orienteres om aftalens gennemførelse, herunder om arbejdet i Finansieringsudvalget,
it-understøttelse mv.
Det nærmere indhold af refusionsomlægningen, herunder afgrænsningen af omfattede
ydelser er beskrevet i bilag 1.
Tilpasninger i det kommunale tilskuds- og udligningssystem
Der er enighed om, at refusionsomlægningen ikke skal indebære utilsigtede byrdefor-
delingsmæssige virkninger for kommunerne. Derfor skal omlægningen ses i sammen-
hæng med en samlet plan for tilpasninger i det kommunale tilskuds- og udligningssy-
stem på kort og på længere sigt.
Der er enighed om følgende plan for tilpasninger i det kommunale tilskuds- og udlig-
ningssystem på kort og på længere sigt:
For det
første
gennemføres med virkning fra 1. januar 2016 en initial tilpas-
ning af udligningssystemet med et øget udligningsniveau, som bl.a. vil virke til
gavn for yderkommuner. Det sker ved, at udligningsniveauet i landsudlignin-
gen øges, mens grænserne for hhv. overudligningsordningen og ordningen for
kommuner med højt strukturelt underskud tilpasses.
2
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Materiale til introduktion til indenrigsområdet med social- og indenrigsministeren og embedsmænd fra ministeriet den 31. oktober 2019
2096630_0003.png
For det
andet
etableres en midlertidig kompensationsordning, som begrænser
kommunernes tab og gevinster til 0,1 procent af beskatningsgrundlaget i 2016
og 0,2 procent i 2017 samt et loft, som yderligere begrænser de absolutte ge-
vinster og tab til 10 mio. kr. i 2016 og 20 mio. kr. i 2017. Midlerne, som op-
samles fra den yderligere begrænsning af tab og gevinster ud over loftet i den
midlertidige kompensationsordning, reserveres til særtilskud til særligt vanske-
ligt stillede kommuner, hvor refusionsomlægningen kan indebære en belast-
ning på disse kommuners økonomiske situation.
For det
tredje
igangsættes et arbejde i Finansieringsudvalget med henblik på
en permanent tilpasning af det kommunale tilskuds- og udligningssystem, som
vil kunne træde i kraft pr. 1. januar 2018. Partierne er enige om at medvirke til
at gennemføre udligningsændringer, så der ikke sker utilsigtede forskydninger
i kommunernes økonomi som følge af reformen, således at disse kan træde i
kraft fra 2018, jf. bilag 3.
Det nærmere indhold af tilpasningerne i det kommunale tilskuds- og udligningssystem
er beskrevet i bilag 2.
3
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Materiale til introduktion til indenrigsområdet med social- og indenrigsministeren og embedsmænd fra ministeriet den 31. oktober 2019
2096630_0004.png
Dato
02-02-2015
Bilag 1. Et nyt refusionssystem på beskæftigelsesområ-
det
Der indføres et nyt refusionssystem, hvor refusionssatserne er ens på tværs af ydelser
og falder over tid. Refusionsprocenterne i den foreslåede model fremgår af tabel 1.
Tabel 1
Refusionsmodel
Antal uger på offentlig forsørgelse
0
4
5
26
27
52
Efter uge 52
Refusionsprocent
80
40
30
20
Ydelser i modellen
Alle ydelser omfattes som udgangspunkt af refusionsmodellen. Der er dog en række
ydelser, som kommunen enten ikke, eller kun i meget begrænset omfang, kan påvirke.
Disse ydelser holdes uden for modellen, jf. nærmere oversigt i tabel 2.
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Materiale til introduktion til indenrigsområdet med social- og indenrigsministeren og embedsmænd fra ministeriet den 31. oktober 2019
2096630_0005.png
Tabel 2
Ydelsesgrupper i refusionstrappen
Ydelse
Arbejdsløshedsdagpenge
Særlig uddannelsesydelse og midlertidig arbejdsmarkedsydelse
Kontanthjælp (inkl. særlig støtte)*
Uddannelseshjælp (fra 1. 1. 2014)
Kontanthjælp i forbindelse med det 3-årige integrationsprogram
Sygedagpenge
Ledighedsydelse
Revalideringsydelse
Ressourceforløbsydelse, herunder i forbindelse med jobafklaringsforløb
Førtidspension
Løntilskud til virksomheder (i forbindelse med opkvalificering og uddannelse)
Privat og offentligt løntilskud
Fleksjob
Efterløn
Seniorjob (inkl. kompensationsydelse, der gives til personer der venter på seniorjob)
Fleksydelse (til fleksjobsvisiterede, der vil trække sig tilbage fra arbejdsmarkedet.)
Delpension (til personer, der gradvis trækker sig tilbage fra arbejdsmarkedet)
Brøkpension (til personer der ikke har ret til fuld folkepension)
Feriedagpenge
Barseldagpenge
Jobrotationsydelse
Voksenlærlingetilskud
Skånejob (førtidspensionister)
Indgår i refusionsmodellen
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Anm:* Kontanthjælp er inkl. særlige støtte efter § 34 i Lov om aktiv socialpolitik. Hjælp i særlige tilfælde efter lov
om aktiv socialpolitik indgår derimod ikke.
Regler for nulstilling af refusionstæller
Der
fastlægges en ”refusionstæller”, som definerer, hvornår ydelser til en person ”star-
ter forfra” i
refusionstrappen.
Refusionstælleren nulstilles efter 1 års sammenlagt ny selvforsørgelse
forstået som
selvforsørgelse eller ordinær ustøttet beskæftigelse
hvor man ikke samtidig får en
offentlig forsørgelse - inden for en referenceperiode på 3 år. Hvis en person herefter
igen modtager offentlig forsørgelse, starter trappen forfra og kommunen får høj refusi-
on for udgifterne til overførselsindkomst. Det bemærkes, at ingen former for støttet
beskæftigelse, dvs. beskæftigelse, hvortil der ydes støtte til lønnen, inkluderes under
betegnelsen selvforsørgelse, herunder løntilskud, fleksjob, seniorjob, voksenlærlinge
og jobrotation.
Indfasning af refusionsomlægning
Refusionsmodellen indfases, sådan at kommuner der allerede har en stor andel af
borgere, der modtager permanent offentlig forsørgelse ikke rammes økonomisk af
forhold, som de ikke har mulighed for at påvirke via ændret adfærd.
Refusionsmodellen indfases ved, at kommunens eksisterende modtagere af førtids-
pension og borgere visiteret til fleksjob (fleksjob og ledighedsydelse) friholdes af refu-
sionsomlægningen. Det er således alene alle nytilkendelser af førtidspension og fleks-
job
herunder eventuelle perioder med ledighedsydelse
der efter 1. juli 2014 (sva-
2
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Materiale til introduktion til indenrigsområdet med social- og indenrigsministeren og embedsmænd fra ministeriet den 31. oktober 2019
2096630_0006.png
rende til tidspunktet for indgåelsen af aftale om forlig om ny beskæftigelsesindsats)
omfattes af den nye refusionsmodel. Tilkendelser af førtidspension og fleksjob forud
for 1. juli 2014 vil være omfattet af de nuværende refusionsregler. Såfremt en person,
der er visiteret til et fleksjob før 1. juli 2014, udgår af ordningen og fx visiteres til et
ressourceforløb eller direkte til førtidspension, vil den ”nye” ydelse herefter indgå i
refusionstrappen med virkning fra den dag, hvor den pågældende udgår af fleksjob-
ordningen (fleksjob eller ledighedsydelse). Tilsvarende vil personer, der er ansat i et
midlertidigt fleksjob forud for 1. juli 2014, blive omfattet af refusionstrappen ved over-
gang til en ny periode med et midlertidigt fleksjob eller overgang til et permanent fleks-
job.
Endvidere vil borgere, der modtager anden offentlig forsørgelse fx kontanthjælp eller
dagpenge, indgå pr. 1. januar 2016 på den refusionssats, der svarer til deres ancienni-
tet i systemet fra 1. juli 2014 svarende til tidspunktet for indgåelsen af aftale om forlig
om en ny beskæftigelsesindsats. Det vil sige, at alle overførselsindkomstmodtagere,
herunder også personer, der modtager førtidspension eller fleksjob, maksimalt kan
indgå i det nye refusionssystem med en forudgående refusionsanciennitet, fra 1. juli
2014 til det nye refusionssystem træder i kraft
dvs. knap 1�½ års anciennitet.
Afvikling af aktiv/passiv-spænd
Kommunerne modtager i dag en højere refusion på forsørgelsesudgifter i perioder
med visse aktive indsatser (aktiv-/passivspænd). Med refusionsomlægningen afvikles
aktiv-/passivspændet.
Samtidig følges udviklingen i hhv. aktiveringsomfang og overgang til beskæftigelse,
herunder for mere udsatte grupper, efter refusionsomlægningens ikrafttrædelse.
Fortsat gode rammer for fleksjob
ekstra fleksbidrag
Kommunerne har i dag en økonomisk tilskyndelse til at visitere borgere i fleksjob frem
for passiv kontanthjælp. Det skyldes bl.a., at der gives 65 pct. refusion af udgiften til
fleksjobtilskud, mens refusionssatsen er hhv. 50/30 pct. for forsørgelsesudgiften til
kontanthjælpsmodtagere, der hhv. deltager i virksomhedsrettede tilbud / ordinær ud-
dannelse og passive kontanthjælpsmodtagere.
Et særligt fleksbidrag for personer med mere end 1 års offentlig forsørgelse skal frem-
adrettet sikre, at kommunerne ikke oplever markante merudgifter ved at oprette fleks-
job til udsatte borgere med behov set i forhold til passiv kontanthjælp. Fleksbidraget
består af et tilskud, som beregnes med udgangspunkt i fleksjobberens løn, og følger
beregningen af fleksjobtilskuddet. Bidraget kan maksimalt udgøre 30 pct. af fleksjobtil-
skud efter refusion og aftrappes med en fast sats på 20 pct. i takt med at den kommu-
nale udgift til fleksjobtilskuddet falder, når fleksjobbernes løn øges.
Fleksbidraget indføres fra 1. januar 2016.
Skærpet mellemkommunal refusion for førtidspensionister
Der eksisterer i dag en regel om, at den kommune, som tilkender en førtidspension
finansierer og udbetaler førtidspensionen i 6 år efter tilkendelsestidspunktet uanset,
om borgeren bliver i kommunen eller flytter til en anden kommune. Det understøtter, at
kommuner ikke aktivt bidrager til at få borgere på langvarig offentlig forsørgelse til at
flytte til en anden kommune.
En refusionsomlægning vil isoleret set kunne øge kommunernes tilskyndelse til at
bidrage til, at borgere på permanent offentlig forsørgelse flytter til en anden kommune.
Reglerne for den mellemkommunale refusion skærpes derfor, så kommunen fremover
også skal finansiere og udbetale førtidspensionen de første 6 år efter fraflytningstids-
3
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Materiale til introduktion til indenrigsområdet med social- og indenrigsministeren og embedsmænd fra ministeriet den 31. oktober 2019
2096630_0007.png
punktet, såfremt en førtidspensionist fraflytter kommunen. Justeringen gælder alle
nytilkendelser af førtidspension og træder i kraft fra aftaletidspunktet for refusionsom-
lægningen.
4
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Materiale til introduktion til indenrigsområdet med social- og indenrigsministeren og embedsmænd fra ministeriet den 31. oktober 2019
2096630_0008.png
Dato
02-02-2015
Bilag 2. Tilpasninger i udligningssystemet på kort og
længere sigt
Det nye refusionssystem indebærer, at kommunerne fremover modtager en mindre
andel af udgifterne på en række områder via statslige refusioner. Til gengæld øges
bloktilskuddet med et tilsvarende beløb. Da fordelingen af statsrefusioner og fordelin-
gen af bloktilskud ikke er ens vil der for de enkelte kommuner umiddelbart blive tale
om en nettogevinst eller et nettotab. Disse virkninger forstærkes over årene, idet refu-
sionsomlægningen indfases over en længere periode i takt med, at der sker en udfas-
ning af personer, der har fået tilkendt førtidspension og fleksjob/ledighedsydelse i det
gamle refusionssystem. Samlet er der tale om en omlægning fra refusion til bloktil-
skud, som på det foreliggende grundlag skønnes til ca. 7,6 mia. kr. i 2016 stigende til
ca. 16,7 mia. kr. i 2032.
Samlet ville der således uden tilpasninger i tilskuds- og udligningssystemet være tale
om væsentlige byrdefordelingsmæssige forskydninger, som øges over tid og ændrer
den økonomiske fordeling mellem hovedstadsområdet og det øvrige land.
Der er enighed om en plan for håndtering af de nævnte byrdefordelingsmæssige kon-
sekvenser. Planen består af tre elementer, som samlet set skal medføre, at der ikke
sker utilsigtede forskydninger i kommunernes økonomi som følge af reformen: For det
første
initiale tilpasninger i udligningssystemet, som øger udligningsniveauet, for det
andet
en overgangsordning i form af en midlertidig kompensation for tab over en vis
størrelse og for det
tredje
et fremadrettet arbejde med henblik på ændringer i tilskuds-
og udligningssystemet med virkning fra 2018, herunder under hensyntagen til forskelle
i kommunernes befolkningssammensætning.
Initiale tilpasninger
Den initiale tilpasning af udligningssystemet, som får virkning fra 2016, består i, at
udligningsniveauet øges ved forskellige tiltag, som skal ses i sammenhæng:
En forhøjelse af det generelle udligningsniveau i landsudligningen fra 58 til 61
pct. Det svarer til, at den samlede udligningsprocent for hovedstadskommuner
øges fra 85 til 88 pct. og for kommuner uden for hovedstadsområdet med højt
strukturelt underskud fra 90 til 93 pct.
En mindre opjustering af grænsen for overudligning. Denne procent forhøjes
fra 92 til 93 pct., hvilket indebærer, at det højere udligningsniveau har gen-
nemslag for flere kommuner.
En forstærket udligning for kommuner med høj strukturelt underskud, således
at grænsen for tilskud til kommuner med højt strukturelt underskud nedsættes
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Materiale til introduktion til indenrigsområdet med social- og indenrigsministeren og embedsmænd fra ministeriet den 31. oktober 2019
2096630_0009.png
fra 100 til 95 pct. af landsgennemsnittet. Det betyder, at kommuner, der har et
strukturelt underskud pr. indbygger, som overstiger 95 pct. af det landsgen-
nemsnitlige underskud per indbygger, får ekstra tilskud.
Den samlede tilpasning giver allerede fra det første år overordnet set anledning til en
væsentlig reduktion i de fordelingsmæssige konsekvenser mellem de enkelte kommu-
ner og herunder en bedre balance i virkningerne set mellem hovedstaden og resten af
landet.
Midlertidig kompensation
En midlertidig kompensationsordning begrænser de enkelte kommuners beregnede
tab/gevinster til 0,1 skattepoint i 2016 og 0,2 skattepoint i 2017 samt et loft, som yder-
ligere begrænser de absolutte gevinster og tab til 10 mio. kr. i 2016 og 20 mio. kr. i
2017. Midlerne, som opsamles fra den yderligere begrænsning af tab og gevinster ud
over loftet i den midlertidige kompensationsordning, reserveres til særtilskud til særligt
vanskeligt stillede kommuner, hvor refusionsomlægningen kan indebære en belast-
ning på disse kommuners økonomiske situation. Kompensationen beregnes endelig
på baggrund af de seneste oplysninger ved regnskab 2015.
Fremadrettet arbejde mhp. ændringer fra 2018
Der gennemføres et analysearbejde i regi af Økonomi- og Indenrigsministeriets Finan-
sieringsudvalg med henblik på at forberede en mere langsigtet tilpasning af udlig-
ningssystemet, der kan have virkning fra 2018. Sigtet er at afbøde utilsigtede byrde-
fordelingsmæssige konsekvenser som følge af refusionsomlægningen.
I dette arbejde vil der også kunne tages højde for den seneste udvikling
bl.a. efter
andre reformer på beskæftigelsesområdet har fået virkning. Endvidere kan der gøres
status på den kommunaløkonomiske virkning af refusionstrappen. Arbejdet vil kunne
gennemføres på et opdateret datagrundlag hvor de registrerede adfærdsmæssige
virkninger af reformen vil kunne indgå. I arbejdet indgår analyser af betydningen af
befolkningssammensætning, det regionale arbejdsmarked og strukturelle forhold samt
inddragelse af udviklingen og virkningen for forskellige kommunegrupper.
Formålet er at gennemføre langsigtede justeringer i udligningssystemet, der skal imø-
degå utilsigtede forskydninger ud over de virkninger, som kan håndteres med de initia-
le ændringer i systemet. Håndteringen af de langsigtede forskydninger kan give an-
ledning til at justere i de initiale ændringer i systemet.
Analysearbejdet vil bl.a. skulle tage højde for, at der er tale om en årlig optrapning af
virkninger samtidig med at der vil være udgiftsvariationer mellem årene. I forlængelse
heraf skal arbejdet identificere de faktorer, som også på længere sigt giver anledning
til forskelle i udgiftsbehovet mellem kommunerne på de pågældende udgiftsområder.
Eventuelle ændringer i udgiftsbehovsopgørelsen eller i andre dele af systemet skal
ske under hensyntagen til at undgå uhensigtsmæssige påvirkninger af de økonomiske
incitamenter.
Et fremtidigt arbejde vil samtidig skulle omfatte mulighederne for at indarbejde be-
skæftigelsestilskuddet som en integreret del af det generelle udlignings- og tilskudssy-
stem. Endvidere skal det lægges til grund for arbejdet, at der skal medtages en tilpas-
ning eller omlægning af den kommunale udlændingeudligningsordning, jf. tidligere
rapporter fra Finansieringsudvalget herom (betænkning nr. 1533, 2012 samt rapport
om udligningsordningen vedrørende indvandrere og efterkommere, februar 2014).
Der henvises til bilag 3 med kommissorium for Finansieringsudvalgets arbejde.
2
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Materiale til introduktion til indenrigsområdet med social- og indenrigsministeren og embedsmænd fra ministeriet den 31. oktober 2019
2096630_0010.png
Dato
02-02-2015
Bilag 3: Kommissorium for Finansieringsudvalgets arbej-
de med tilpasning af det kommunale tilskuds- og udlig-
ningssystem som følge af refusionsomlægningen
Som led i Aftale om reform af refusionssystemet og justeringer i udligningssystemet,
som indgås af regeringen (Socialdemokraterne og Det Radikale Venstre) og Venstre,
Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti, gennemføres en refusionsomlæg-
ning, som skal understøtte en effektiv beskæftigelsesindsats. Der er enighed om, at
refusionsomlægningen ikke skal indebære utilsigtede byrdefordelingsmæssige virk-
ninger for kommunerne. Det er i den forbindelse vigtigt, at den samlede finansiering
understøtter en klar resultatstyring og hjælper ledige i job.
Til sikring heraf iværksættes en samlet plan for tilpasninger i det kommunale tilskuds-
og udligningssystem på kort og på længere sigt.
Med virkning fra 2016 gennemføres initiale ændringer af udligningen, som overordnet
øger udligningen, og for 2016 og 2017 indføres desuden en midlertidig kompensati-
onsordning, som begrænser kommunernes tab og gevinster til 0,1 pct. af beskat-
ningsgrundlaget i 2016 og 0,2 pct. i 2017 samt et loft, som yderligere begrænser de
absolutte gevinster og tab til 10 mio. kr. i 2016 og 20 mio. kr. i 2017.
Fra og med 2018 skal der gennemføres en nærmere tilpasning af det kommunale
tilskuds- og udligningssystem efter et arbejde i Finansieringsudvalget.
Udvalgets opgave
På den baggrund anmodes Finansieringsudvalget om at iværksætte et analysearbejde
med henblik på en nærmere tilpasning af udligningssystemet med virkning fra 2018.
Formålet er at gennemføre justeringer i udligningssystemet med henblik på at imøde-
gå de mere langsigtede utilsigtede byrdefordelingsmæssige forskydninger som følge
af refusionsomlægningen.
Arbejdet forventes bl.a. at omfatte følgende:
Analyser af kommunale forskelle i udgiftsbehovet på beskæftigelsesområdet i
lyset af den ændrede finansieringsmodel, herunder analyser af betydningen af
befolkningssammensætning, det regionale arbejdsmarked, strukturelle forhold
mv. med henblik på at underbygge objektive udgiftsbehovskriterier herfor samt
vægtningen af disse.
Analysearbejdet vil særskilt skulle tage højde for, at der er tale om en årlig
indfasning af de byrdefordelingsmæssige virkninger ved refusionsomlægnin-
gen. Arbejdet vil i den forbindelse skulle identificere de faktorer, som også på
længere sigt under hensyntagen til de forventede adfærdsvirkninger af refusi-
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Materiale til introduktion til indenrigsområdet med social- og indenrigsministeren og embedsmænd fra ministeriet den 31. oktober 2019
2096630_0011.png
onsomlægningen giver anledning til forskelle i udgiftsbehovet mellem kommu-
nerne på beskæftigelsesområdet.
Arbejdet skal inddrage den seneste udvikling på beskæftigelsesområdet i
kommunerne, herunder virkningerne af tidligere gennemførte reformer. Der vil
således kunne inddrages regnskaber for 2015 og foreløbige oplysninger for
2016.
På baggrund af en status baseret på de seneste oplysninger analyseres virk-
ningen af den pr. 1. januar 2016 indførte refusionstrappe for kommunerne.
Udvalget skal i sine analyser inddrage udviklingen og virkningen for forskellige kom-
munegrupper, herunder fordelt efter økonomisk udgangspunkt og efter kommunetype,
dvs. hovedstadskommuner, bykommuner, land- og yderkommuner mv.
Anbefalinger til ændring af udligningen
På baggrund af udvalgets analyser skal udvalget fremkomme med forslag til ændrin-
ger af udligningssystemet med henblik på at imødegå utilsigtede byrdefordelings-
mæssige virkninger for kommunerne som følge af refusionsomlægningen. Hensigten
med udvalgets forslag skal således være, at disse forskydninger minimeres.
Udvalget skal i sine anbefalinger til ændringer af udligningssystemet samtidig inddra-
ge Finansieringsudvalgets tidligere anbefalinger i betænkning nr. 1533 fra marts 2012
samt rapporten om udligningsordningen vedr. indvandrere og efterkommere fra marts
2014. Udvalget skal således undersøge:
Muligheden for en inkorporering af beskæftigelsestilskuddet som en integreret
del af det generelle tilskuds- og udligningssystem.
En tilpasning af beløbene i udlændingeudligningsordningen eller en inkorpore-
ring af ordningen i det generelle tilskuds- og udligningssystem.
I tilknytning til udvalgets anbefalinger og analyser af udgiftsbehov skal byrdeforde-
lingsmæssige virkninger samt evt. incitamentsmæssige virkninger, herunder i forhold
til at få reduceret antallet af personer på offentlig forsørgelse, vurderes.
Udvalget kan i sine undersøgelser inddrage ekstern bistand, herunder til vurdering af
strukturelle forhold på arbejdsmarkedet som kan have betydning for det kommunale
udgiftsbehov.
Afgivelse af rapport
Udvalgets arbejde igangsættes 2015, og udvalget skal afgive sin rapport ultimo 2016.
2