Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del Bilag 39
Offentligt
Dato:
16. maj 2012
Aftale om justeringer i udligningssystemet
Indledning
Regeringen (Socialdemokraterne, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti) og
Enhedslisten har drøftet behovet for justeringer i det kommunale tilskuds- og udlig-
ningssystem. Partierne er på dette grundlag enige om at foretage en række juste-
ringer i udligningssystemet.
Udligningen af kommunernes skattegrundlag og udgiftsbehov er en grundlæggen-
de forudsætning for, at alle kommuner ved en rimelig beskatning kan tilvejebringe
et serviceniveau, der imødekommer borgernes behov. Der lægges i den forbindel-
se vægt på, at udligningen af kommunernes udgiftsbehov skal være baseret på et
retvisende grundlag, der afspejler kommunernes reelle udgiftspres og faktiske op-
gaver.
Finansieringsudvalget under Økonomi- og Indenrigsministeriet har gennemført en
analyse af kommunernes udgiftsbehov og andre udligningsmæssige spørgsmål
(betænkning nr. 1533). Det konstateres, at der med en justering i udligningssyste-
met, baseret på udvalgets analyser kan opnås en mere præcis opgørelse af kom-
munerne udgiftsbehov, som også imødegår en række kritikpunkter.
Justeringer i det generelle udligningssystem
Udligningssystemet har været udsat for kritik fra en række kommuner og gruppe-
ringer af kommuner. Kritikken af udligningen har især været rettet imod opgørelsen
af det socioøkonomiske udgiftsbehov. Efter en række kommuners opfattelse har
opgørelsen af det socioøkonomiske udgiftsbehov ikke i tilstrækkelig grad afspejlet
det faktiske socioøkonomiske udgiftspres i kommunen.
Finansieringsudvalget har på basis af en række datakilder gennemført omfattende
analyser af nuværende og nye mulige kriterier i udgiftsbehovsopgørelsen. Der er i
den forbindelse inddraget de forslag og kritikpunkter, som er kommet fra kommu-
nerne.
Desuden er der i overvejelserne om nye kriterier hentet inspiration i nogle gennem-
førte eksterne undersøgelser. Det drejer sig for det første om en undersøgelse om
udsatte børnefamilier i Danmark med fokus på baggrundsforhold og flyttemønstre
for udsatte familier. For det andet er der udarbejdet en særskilt rapport om de so-
cioøkonomiske faktorers betydning for kommunernes udgifter til dagpasning, skole
og ældre. Rapporterne understøtter flere af de kriterier, som i dag anvendes i sy-
stemet, men har også givet anledning til overvejelser om nye, som har indgået i
udvalgets analyser.
Udvalgets analyser og gennemgangen af kriterieafgrænsninger mv. viser, at præ-
cisionen i udgiftsbehovsopgørelsen i en vis udstrækning vil kunne øges ved en
justering af opgørelsen af eksisterende kriterier, samt at der er statistisk belæg for
at tilføje enkelte nye kriterier.
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Materiale til introduktion til indenrigsområdet med social- og indenrigsministeren og embedsmænd fra ministeriet den 31. oktober 2019
2096629_0002.png
Side 2
Det vurderes på den baggrund, at der bør gennemføres en justering af udgiftsbe-
hovsopgørelsen, som indebærer, at der tilføjes tre nye udgiftsbehovskriterier og
foretages en ændret afgrænsning af fem af de eksisterende kriterier. Endvidere bør
et af de eksisterende kriterier udgå, således at den samlede udgiftsbehovsopgø-
relse fremover vil blive baseret på 14 socioøkonomiske kriterier. I forbindelse med
justeringen af kriterierne sker der også en tilpasning af kriteriernes indbyrdes væg-
te, som bruges til at sammenveje de enkelte kriterier til et samlet socioøkonomisk
udgiftsbehov. De foreslåede vægte fremgår af appendiks 1.
Samtidig foreslås der gennemført en tilpasning af indregningen af de afgiftspligtige
grundværdier for produktionsjord i opgørelsen af det kommunale beskatnings-
grundlag, så opgørelsen af beskatningsgrundlaget afspejler den faktiske skatte-
værdi af disse grunde.
Nye socioøkonomiske kriterier mv.
Der indføres tre nye udgiftsbehovskriterier med henblik på at forbedre udgiftsbe-
hovsopgørelsen i forhold til kommunernes udgifter til sundhed og udsatte børn og
unge samt vedrørende beskæftigelsesudgifterne. Det drejer sig om kriterierne
”børn af enlige forsørgere”, ”børn, som er flyttet over en kommunegrænse mindst
tre gange” samt ”20-59 årige personer i stillinger, der forudsætter færdigheder på
grundniveau”.
Samtidig ophæves det hidtidige kriterium for kommunale forskelle i befolkningens
gennemsnitlige middellevetid.
De nærmere begrundelser for disse ændringer er angivet i appendiks 2.
Justeringer af eksisterende kriterier
Der foretages en ændret afgrænsning af følgende kriterier:
Boligstøttekriteriet
Kriteriet vedr. antallet af familier i visse boligtyper
Kriteriet vedr. personer med lav indkomst
Kriteriet vedr. nedgang i befolkningstallet
Kriteriet vedr. børn i familier med lav uddannelse
De nærmere begrundelser for de ændrede afgrænsninger er angivet i appendiks 2.
Justeret demografisk udgiftsbehovsopgørelse
Aldersopdelingen i den demografiske udgiftsbehovsopgørelse afspejler behovet for
at skønne over udgiftstyngden for de enkelte aldersgrupper på de centrale kom-
munale opgaveområder. Den nuværende opgørelse indeholder nogle forholdsvis
brede aldersgrupper, som består af 25-34 årige og 40-64 årige. Blandt andet hen-
set til, at kommunerne set over en årrække har fået et større ansvar for indkomst-
overførslerne, foretages der en justering af disse brede aldersgrupper i 5 års al-
dersgrupper med henblik på at opnå en større detaljeringsgrad i udgiftsbehovsop-
gørelsen.
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Materiale til introduktion til indenrigsområdet med social- og indenrigsministeren og embedsmænd fra ministeriet den 31. oktober 2019
Side 3
Omlægning vedr. grundskyld på produktionsjord
Det kommunale beskatningsgrundlag opgøres som det kommunale udskrivnings-
grundlag for indkomstskat tillagt en procentdel af de afgiftspligtige grundværdier.
Denne procentdel afspejler skatteværdien af de afgiftspligtige grundværdier i for-
hold til udskrivningsgrundlaget. I de senere år er der gennemført gradvise nedsæt-
telser af grundskyldspromillen for produktionsjord. Det vil sige, at skatteværdien af
produktionsjord er blevet gradvist nedsat i forhold til skatteværdien af øvrige ejen-
domme.
Det er på den baggrund relevant at justere indregningen af grundværdier i beskat-
ningsgrundlaget, således at grundværdien af produktionsjord indregnes med en
lavere procent end grundværdien for øvrige ejendomme.
Med henblik på at begrænse de byrdefordelingsmæssige forskydninger af denne
justering ændres grænsen for, hvornår en kommune bliver omfattet af ordningen
med tilskud til kommuner med højt strukturelt underskud fra 96,5 pct. til 100 pct. af
gennemsnittet for det strukturelle underskud. I Finansieringsudvalgets rapport er
det vist, at en forhøjelse af denne grænse i et vist omfang vil begrænse de byrde-
fordelingsmæssige forskydninger af en ændret indregning af skatteværdien af pro-
duktionsjord.
Ligeledes nedsættes vægten af rejsetidskriteriet i det demografiske udgiftsbehov
fra 2 pct. til 1,5 pct. Nedsættelsen af vægten på dette kriterium medvirker ligeledes
til at begrænse de byrdefordelingsmæssige virkninger af den ændrede indregning
af skatteværdien af produktionsjord.
Overgangstilskud
Partierne er enige om at indføre en overgangsordning for kommuner med tab på
mere end 0,2 pct. af beskatningsgrundlaget. Overgangsordningen betyder, at virk-
ningen indfases gradvist for de kommuner, som har de største tab på ændringen.
Indfasningen sker ved, at der i 2013 ydes tilskud til kommuner med tab på over 0,2
pct. af beskatningsgrundlaget.
Overgangsordningen finansieres af bloktilskuddet til kommunerne.
Skattetilpasninger
Partierne er enige om, at der samtidigt med justeringen af udligningsordningen skal
gives kommunerne mulighed for en vis tilpasning af skatten. Der gives mulighed
for, at kommuner kan sætte skatten op inden for en generel ramme på 250 mio. kr.
i tilknytning til kommunernes budgetlægning for 2013.
For at skabe plads til dette indenfor et uændret beskatningsniveau for kommuner-
ne under ét etableres for 2013 desuden en tilskudsordning for kommuner med et
beskatningsniveau over gennemsnittet, der gennemfører en skattenedsættelse i
2013. Ordningen medvirker til, at kommunerne kan gennemføre skattenedsættel-
ser inden for en ramme på 250 mio. kr. Tilskuddet finansieres af det kommunale
bloktilskud.
Udgangspunktet er tilskudssatser svarende til 75 pct. af provenutabet i 2013, 50
pct. i 2014 og 2015 og 25 pct. i 2016. Kommunerne anmelder interesse i at modta-
ge tilskud fra puljen i eftersommeren 2012. Hvis der er ønsker om skattenedsættel-
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Materiale til introduktion til indenrigsområdet med social- og indenrigsministeren og embedsmænd fra ministeriet den 31. oktober 2019
Side 4
ser ud over den forudsatte ramme på 250 mio. kr. må der fastsættes en grænse
for, hvor store skattenedsættelser puljen kan finansiere. Denne grænse meddeles
kommunerne.
Hvis en af de omfattede kommuner i perioden 2014-2016 igen forhøjer skatten, vil
tilskuddet til kommunen bortfalde. Kommunen vil heller ikke i en periode på 5 år
være omfattet af den såkaldte ”frit lejde” bestemmelse, som fritager kommuner, der
tidligere har nedsat skatten, for eventuelle individuelle sanktioner i forbindelse med
en skattestigning.
Spørgsmålet om skattetilpasninger indgår i øvrigt i økonomiforhandlingerne mellem
regeringen og KL.
Særtilskud, social særtilskudspulje, udviklingspartnerskaber samt øvrige
initiativer
Særtilskudspuljen
Særtilskudspuljen (efter udligningslovens § 16) vil fortsat være særligt forhøjet i
forhold til det niveau på 175,8 mio. kr., som fremgår af udligningsloven. Der er
enighed om, at særtilskudspuljen fastsættes til 400 mio. kr. årligt i 2013 og 2014,
mens aftalen indfases. Herefter fastsættes særtilskudspuljens størrelse efter nor-
mal praksis som led i regeringens forhandlinger med KL om kommunernes øko-
nomi for det efterfølgende år. Puljen kan som hidtil søges af såvel kommuner med
aktuelle som mere vedvarende økonomiske udfordringer.
Der er enighed mellem partierne om, at der skal tilstræbes en hurtig proces for
udmelding af særtilskud, i forlængelse af de seneste års praksis.
Ny social særtilskudspulje
Der oprettes en pulje til løsning af de sociale problemer, der er store i bestemte
områder i landet, typisk i de større byer. Puljen fastlægges til 400 mio. kr. årligt og
finansieres af en del af den såkaldte § 19-pulje (svarende til 0,03 pct. af beskat-
ningsgrundlaget i hovedstadsområdet) samt fra bloktilskuddet.
Puljen skal bruges til tilskud til kommuner, som i visse dele af kommunen har en
overrepræsentation af borgere med sociale problemer, herunder borgere uden
bolig, med psykisk sygdom, problemer med misbrug mv., lav indkomst, høj ar-
bejdsløshed, mange på førtidspension e.l. og/eller kriminalitetsproblemer. Puljen
kan søges af alle landets kommuner, hvor der forekommer denne type problemer i
større omfang.
Der kan gives midler fra puljen i et flerårigt perspektiv.
Udviklingspartnerskaber
Økonomi- og indenrigsministeren har i dag fireårige udviklingsaftaler om flerårigt
særtilskud med et antal kommuner, der opfylder visse kriterier, der afspejler kom-
munernes udgiftspres og strukturelle problemstillinger. Der er enighed om at vide-
reføre dette koncept som udviklingspartnerskaber. Udviklingspartnerskaberne som
antages at løbe over tre-fire år, kan for et begrænset antal kommuner medvirke til
at understøtte formålene med såvel den generelle særtilskudspulje som den socia-
le særtilskudspulje. Afhængigt af partnerskabsaftalernes konkrete indhold kan dis-
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Materiale til introduktion til indenrigsområdet med social- og indenrigsministeren og embedsmænd fra ministeriet den 31. oktober 2019
Side 5
se finansieres fra den generelle særtilskudspulje, den sociale særtilskudspulje eller
ved en kombination.
Partnerskaber finansieret af den generelle særtilskudspulje kan omfatte kommuna-
le initiativer til en samlet set bedre økonomisk balance samt fremme af udvikling og
nye arbejdspladser i kommunen, hvilket vil kunne indgå i udmålingen af tilskud.
Kriterierne for det begrænsede antal kommuner, der kan indgå et udviklingspart-
nerskab skal tage højde for, at der er tale om økonomisk vanskeligt stillede kom-
muner, der har vedvarende strukturelle udfordringer, herunder kan være beliggen-
de i et tyndt befolket område. Partnerskaber finansieret af den sociale sær-
tilskudspulje sigter på kommunernes strategi i forhold til at forebygge sociale pro-
blemer og mindske de sociale problemer, som borgerne har. Partnerskaberne kan
hente finansiering fra begge puljer.
Forenkling
Der er enighed om, at systemet bør fremstå så enkelt og gennemsigtigt som mu-
ligt, samt at der bør undgås unødig administration i kommunerne. Som en følge
heraf afskaffes den årlige afsættelse af særskilte puljer vedr. medfinansiering af
EU-tilskud og landdistriktsprojekter med henblik på, at midlerne tilføres bloktilskud-
det.
Særtilskud til vanskeligt stillede kommuner i hovedstadsområdet
Partierne er enige om at hæve den procentdel af beskatningsgrundlaget, som ho-
vedstadskommunerne bidrager med til § 19-puljen, jf. ovenfor. Procentdelen hæ-
ves fra de nuværende 0,07 pct. af beskatningsgrundlaget i kommunerne i hoved-
stadsområdet til 0,08 pct. 0,05 pct.point af bidraget udgør finansieringsgrundlaget
for særtilskud til vanskeligt stillede kommuner i hovedstadsområdet. 0,03 pct.point
af bidraget medgår til finansiering af den nye sociale særtilskudspulje, jf. ovenfor,
som har hele landet inkl. hovedstadsområdet som målgruppe. Samtidig ændres
nøglen for kommunernes bidrag, så bidraget ydes efter kommunens andel af be-
skatningsgrundlaget i hovedstadskommunerne frem for efter kommunens andel af
indbyggertallet.
Initiativer vedr. imødegåelse af problemer med udsættelse af lejere
Ved siden af fokus på de udsatte boligområder i tilskuds- og udligningssystemet er
regeringen og Enhedslisten enige om, at antallet af tvangsudsættelser af lejere
skal reduceres. Med afskaffelsen af de lave kontanthjælpssatser, aftalen om at
afsætte yderligere midler til en fremskudt rådgivningsindsats, samt fremsættelsen
af lovforslag om afskaffelse af de såkaldte ’løbedage’ i lejeloven er der allerede
taget væsentlige skridt til en sådan reduktion. Regeringen og Enhedslisten er enige
om i forlængelse af den SFI-undersøgelse af tvangsudsættelsernes baggrund og
konsekvenser, der forventes i august at gennemføre lovændringer, som kan give
kommunerne bedre muligheder for at sætte ind overfor udsættelser af lejere. Der
sigtes på en aftale, der kan indgå i en kommende finanslovsaftale.
Initiativer vedr. udsatte børn
Med indførelsen af to nye udgiftsbehovskriterier i udligningssystemet sikres der en
mere præcis afspejling af udgiftsbehovet på det specialiserede socialområde, her-
under på området for udsatte børn og unge. Ved siden af fokus på den sociale
balance i tilskuds- og udligningssystemet er regeringen og Enhedslisten enige om,
at socialområdet, herunder området for udsatte børn og unge skal have et særligt
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Materiale til introduktion til indenrigsområdet med social- og indenrigsministeren og embedsmænd fra ministeriet den 31. oktober 2019
2096629_0006.png
Side 6
fokus. Der er taget en række initiativer på området, herunder beslutningen om at
oprette børnehuse til børn, der har været udsat for overgreb. Men regeringen og
Enhedslisten er enige om at drøfte yderligere tiltag på området. Parterne er såle-
des enige om, at godkendelsen af og tilsynet med driften af tilbud efter servicelo-
ven skal forbedres. Hensigten er at skabe øget gennemsigtighed og højere kvalitet.
Der sigtes på en aftale, der kan indgå i den kommende finanslov for 2013.
Særlig reguleringsmekanisme
Der blev med finansieringsreformen indført en reguleringsmekanisme, som inde-
bærer, at hvis væksten i hovedstadsområdet (opgjort samlet over en periode)
overstiger væksten i det øvrige land med 1 procentpoint, så forøges udligningsni-
veauet i landsudligningen med 1 procentpoint. Ordningen er asymmetrisk, således,
at uanset at væksten i hovedstadsområdet samlet siden faktisk har været 2,9 pro-
cent lavere end i resten af landet, så nedsættes udligningsniveauet ikke i landsud-
ligningen. Der er enighed om at afskaffe denne særlige reguleringsmekanisme.
Fortsat udvikling af systemet
Modernisering af fordelingen af tilskud til kommuner med øer
Der er enighed om at forøge tilskuddet til kommuner med øer med i alt 15 mio. kr.
årligt. Det forudsættes i den forbindelse, at der med virkning fra 2014 sker en mo-
dernisering af fordelingsnøglen for tilskuddet til driften af færgeruterne. Det forud-
sættes ligeledes, at forhøjelsen kan bruges til finansiering af f. eks. gratis gods-
transport, gratis persontransport i turistydersæsonen (april til september) samt
etablering af et færgesekretariat.
Analyse af tilskud i udlændingeordning
Med henblik på at få et bedre billede af de særlige udgifter, som den særskilte
udlændingeudligningsordning forudsætter at kompensere for samt, hvilke faktorer
der kan påvirke kommunernes udgiftspres på området, er der enighed om at
iværksætte en ny analyse af de pågældende kommunale udgifter til udlændinge-
området under Finansieringsudvalget. Den vil kunne danne grundlag for en revisi-
on af tilskudsbeløbene i udligningsordningen eller en inkorporering af udlændinge-
udligningen i det generelle udligningssystem.
Udvikling og nye arbejdspladser
Kommunernes primære opgaver er at tilvejebringe en række servicetilbud og vare-
tage den sociale sikring for borgerne. Kommunerne skal varetage opgaver som
f.eks. daginstitutioner, skoler, tilbud til ældre, socialt udsatte børn, unge og voksne,
beskæftigelsesområdet, førtidspension mv. Kommunerne har på flere måder mu-
lighed for at påvirke den økonomiske og socioøkonomiske udvikling i lokalområdet.
Det er i den forbindelse relevant at undersøge, hvilken betydning kommunerne har
herfor. Der igangsættes et arbejde under Finansieringsudvalget, der skal se på
finansieringssystemets mulige påvirkning af kommunernes incitament til at under-
støtte økonomisk udvikling lokalt og skabelse af nye arbejdspladser, herunder in-
den for socioøkonomiske virksomheder, fleksjob og grøn omstilling.
Alle de nævnte opgaver vedrørende fortsat udvikling af systemet er nærmere be-
skrevet i appendiks 3.
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Materiale til introduktion til indenrigsområdet med social- og indenrigsministeren og embedsmænd fra ministeriet den 31. oktober 2019
Side 7
Øvrige forhold
Der er enighed om, at partierne bag denne aftale inddrages ved eventuelle fremti-
dige større ændringer i det kommunale refusionssystem, der har betydning for
indretningen af udligningssystemet.
Der er endvidere enighed om, at partierne årligt vil gøre status over ændringerne i
udligningssystemet mv.
I foråret 2013 vil de kommunaløkonomiske konsekvenser af den kommunale med-
finansiering af sundhedsområdet, som er gennemført med virkning fra 2007 og
udvidet fra 2012, blive taget op til særskilt drøftelse på baggrund af en evaluering
heraf.
Øvrige partier, der måtte ønske det, kan tilslutte sig nærværende aftale.
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Materiale til introduktion til indenrigsområdet med social- og indenrigsministeren og embedsmænd fra ministeriet den 31. oktober 2019
2096629_0008.png
Side 8
Appendiks 1
I tabel 1 og tabel 2 er angivet gældende og foreslåede kriterier og vægte i opgørel-
sen af det socioøkonomiske udgiftsbehov samt rejsetidskriteriet i henholdsvis
landsudligningen og hovedstadsudligningen
Tabel 1. Oversigt over gældende og foreslåede socioøkonomiske kriterier
samt rejsetidskriteriet i landsudligningen med vægte i pct.
Kriterium 
Personer uden beskæftigelse 
Personer uden erhvervsuddannelse 
Udlejede beboelseslejligheder* 
Psykiatriske patienter 
Familier i visse boligtyper* 
Børn i familier med lav uddannelse* 
Enlige over 65 år 
Personer med lav indkomst* 
Mennesker med handicap 
Indvandrere og efterkommere 
Tabte leveår 
Nedgang i befolkningen* 
Lønmodtagere på grundniveau 
Børn af enlige forsørgere 
Børn, som er flyttet 
  
Rejsetid 
Vægt i nuvæ‐
rende system 
18 
17,5 
15 
15 
2,5 
10 
2,5 
2,5 
‐ 
‐ 
‐ 
  
Foreslået vægt 
19
16
5
5
15
8
2,5
8
5
3
2
5
4
2,5
  
1,5
Kriterier markeret med (*) indgår i forslaget med en anden afgrænsning end i det
nuværende system.
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Materiale til introduktion til indenrigsområdet med social- og indenrigsministeren og embedsmænd fra ministeriet den 31. oktober 2019
2096629_0009.png
Side 9
Tabel 2. Oversigt over gældende og foreslåede socioøkonomiske kriterier
samt rejsetidskriteriet i hovedstadsudligningen med vægte i pct.
Kriterium 
Personer uden beskæftigelse 
Personer uden erhvervsuddannelse 
Udlejede beboelseslejligheder* 
Psykiatriske patienter 
Familier i visse boligtyper* 
Børn i familier med lav uddannelse* 
Enlige over 65 år 
Indvandrere og efterkommere 
Børn af enlige forsørgere 
Vægt i nuvæ‐
rende system 
10 
25 
7,5 
10 
7,5 
25 
10 
‐ 
Foreslået vægt 
10
25
8
8
7
25
7
5
5
Kriterier markeret med (*) indgår med en anden afgrænsning end i det nuværende
system.
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Materiale til introduktion til indenrigsområdet med social- og indenrigsministeren og embedsmænd fra ministeriet den 31. oktober 2019
2096629_0010.png
Side 10
Appendiks 2
1. Nye socioøkonomiske kriterier og fjernelse af ét kriterium
SFI har for Finansieringsudvalget gennemført en analyse om udsatte børnefamilier
i Danmark. Der peges i rapporten på, at den samlede andel af 0-17 årige, der an-
bringes, har været relativt stabil over en lang årrække, men at der er kommunale
forskelle, idet andelen er faldet i bykommuner, men øget i land- og yderkommuner.
Rapporten peger på, at særlige risikofaktorer hos familierne bl.a. er, hvis mødrene
ikke bor i kernefamilie, har et lavt uddannelsesniveau, er modtagere af overførsels-
indkomst, bor i udsat boligtype, samt hvis børnene/familien flytter meget.
Udvalgets analyser bekræfter i forlængelse heraf, at indførelse af kriteriet ”børn,
der er flyttet over en kommunegrænse mindst 3 gange” vil kunne forbedre forkla-
ringen af kommunernes variation i udgifterne til udsatte børn og unge, og særligt
forskelle i land- og yderkommunernes udgifter. Antallet af ”børn af enlige forsørge-
re” har ligeledes betydning for variationen i kommunernes udgifter til udsatte børn
samt kommunernes sundhedsudgifter. Disse kriterier foreslås på den baggrund
inddraget.
Med henblik på at forbedre sammenhængen mellem udgiftsbehovsopgørelsen og
kommunernes beskæftigelsesudgifter og førtidspensionsudgifter indføres et kriteri-
um for lønmodtagere på grundniveau. Kriteriet opgøres som ” antallet af 20-59
årige personer i arbejde, der forudsætter færdigheder på grundniveau”. Det fore-
slåede kriterium supplerer det nuværende kriterium ”antal 25-49 årige uden er-
hvervsuddannelse” og forbedrer også sammenhængen med kommunernes udgif-
ter.
Endelig foreslås det, at kriteriet ”tabte leveår” udgår af de socioøkonomiske kriteri-
er. Kriteriet udtrykker forskelle i befolkningens middellevetider i kommunerne op-
gjort som tabte leveår i forhold til kommunen med befolkningen med den højeste
middellevetid. Baggrunden er, at udvalgets analyser ikke i tilstrækkelig grad vurde-
res at give belæg for at opretholde dette kriterium.
2. Justeringer af eksisterende kriterier
Justering af boligkriterierne
Der har været en kritik særligt af kriterierne vedr. boligmassen, som medvirker til at
afspejle befolkningens socioøkonomiske profil. Det drejer sig om kriterierne ”det
sammenvejede antal udlejede beboelseslejligheder og kollegielejligheder eksklusi-
ve andelslejligheder” (”boligstøttekriteriet”) og kriteriet ”antallet af familier i visse
boligtyper”.
I det førstnævnte kriterium tages kollegieboliger ud af opgørelsen. Baggrunden er,
at kollegieboliger hovedsageligt bebos af studerende, som ikke medfører en ud-
giftsbelastning for kommunen.
I kriteriet ”antallet af familier i visse boligtyper” indgår blandt andet antal familier,
som bor i privat udlejning fra før 1920. Udvalgets analyser viser, at der er en sam-
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Materiale til introduktion til indenrigsområdet med social- og indenrigsministeren og embedsmænd fra ministeriet den 31. oktober 2019
Side 11
menhæng mellem antal familier i privat udlejning fra før 1920 i land- og yderkom-
muner og de kommunale udgifter på det specialiserede børneområde. Især i de
større byer er der herover for gennemført en omfattende renovering og byfornyelse
af ældre boliger, som kan have ændret beboersammensætningen i disse boliger.
På den baggrund og i lyset af de statistiske undersøgelser ændres opgørelsen af
kriteriet, så antallet af familier i privat udlejning fra før 1920 kun indgår i kriteriet,
såfremt boligen er beliggende i landdistrikter eller byer med mindre end 5.000 ind-
byggere.
Det anerkendes dog, at der er en sandsynlighed for, at der i byer/ kommuner med
få almene boliger og mange ældre private udlejningsboliger kan være en andel af
den befolkningsgruppe, der i andre kommuner ville bo i almene boliger, som i disse
kommuner i højere grad bor i ældre private udlejningsboliger.
Derfor beregnes i kriteriet et tillæg for kommuner med en særlig høj andel ældre
privat udlejning i byer med mellem 5.000 og 100.000 indbyggere samtidig med en
lav andel af almene boliger.
Tillægget opgøres således, at såfremt en kommune i byområder på mellem 5.000
og 100.000 indbyggere har et antal familier i ældre privat udlejning uden mangler,
der overstiger 5 pct. af det samlede antal familier i kommunen – og en andel af
familier i kommunens almene boliger, der er lavere end landsgennemsnittet, så
kan den andel, der overstiger 5 pct., medregnes i opgørelsen af kriteriet. Dog kan
maksimalt medregnes et ekstra antal familier svarende til forskellen mellem kom-
munens andel af familier i almene boliger og landsgennemsnittet.
Endvidere præciseres det, at ældreboliger ikke skal indgå i kriteriet, da kriteriets
anvendelse ikke er begrundet i en sammenhæng med ældreområdet. Ældreboliger
har hidtil indgået alene, hvis der var tale om almene boliger og en sådan forskels-
behandling af forskellige ejerformer for ældreboliger vurderes endvidere ikke hen-
sigtsmæssig.
Justering af kriterium vedr. personer med lav indkomst
Formålet med kriteriet er, at det skal afspejle en udgiftsbelastning fra personer,
som gennem flere år har haft en lav indkomst. Opgørelsen af kriteriet præciseres,
så det kun omfatter personer, som har opholdt sig i landet i mindst 3 af de seneste
4 år. Baggrunden er, at der i den hidtidige statistik også har indgået nogle perso-
ner, der alene har opholdt sig i landet i et enkelt år f.eks. som au pair.
Kriteriet opgøres som hidtil på baggrund af husstandsindkomsten, men der foreta-
ges en vis præcisering af opgørelsen med henblik på at undgå nogle mindre uhen-
sigtsmæssigheder.
Justering af kriterium vedr. nedgang i befolkningstallet
Formålet med kriteriet er at afspejle strukturelle problemstillinger i områder med
befolkningstilbagegang. Det lå til grund for indførelsen af kriteriet, at det var et
mindre antal kommuner, primært udkantskommuner, som modtog tilskud efter
kriteriet. Men som følge af forskydninger i flytte- og aldersstrukturer bl.a. i hoved-
stadsområdet, er en række øvrige kommuner, som ikke vurderes at have struktu-
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Materiale til introduktion til indenrigsområdet med social- og indenrigsministeren og embedsmænd fra ministeriet den 31. oktober 2019
Side 12
relle problemer, blevet omfattet af kriteriet. Det vurderes således hensigtsmæssigt
at stramme definitionen, så udfaldet af kriteriet i højere grad afspejler det oprinde-
ligt tilsigtede.
Justering af kriterium vedr. børn i familier med lav uddannelse
Formålet med kriteriet er primært at afspejle variationen i udgifterne på det specia-
liserede socialområde. Kriteriet er blevet kritiseret for bl.a. at omfatte børn af stude-
rende, som ikke indebærer et stort udgiftspres for kommunerne. Finansieringsud-
valgets analyser bekræfter, at der er grundlag for ikke at medtage børn af stude-
rende i kriteriet, og opgørelsen ændres derfor således, at personer under uddan-
nelse fremover ikke vil indgå i kriteriet. Samtidig præciseres, at søskendes uddan-
nelse ikke inddrages i afgrænsningen af kriteriet.
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Materiale til introduktion til indenrigsområdet med social- og indenrigsministeren og embedsmænd fra ministeriet den 31. oktober 2019
2096629_0013.png
Side 13
Appendiks 3
Finansieringsudvalgets videre arbejde
1. Økonomisk udvikling og det kommunale udligningssystem
Kommunernes primære opgaver er at tilvejebringe en række servicetilbud og vare-
tage den sociale sikring for borgerne. Kommunerne skal varetage opgaver som
f.eks. daginstitutioner, skoler, tilbud til ældre, socialt udsatte børn, unge og voksne,
beskæftigelsesområdet, førtidspension mv. Kommunerne har på flere måder mu-
lighed for at påvirke den økonomiske og socioøkonomiske udvikling og skabelse af
nye arbejdspladser i lokalområdet.
Det er i den forbindelse relevant at undersøge, hvilken betydning kommunerne har
herfor. En sådan undersøgelse vil kunne foregå i regi af Finansieringsudvalget. En
undersøgelse vil kunne omfatte følgende forhold:
a) Kommunens mulighed for at skabe lokale arbejdspladser
Kommunen vil kunne skabe vækst i lokalområdet ved tiltrække virksomheder og
ved at give etablerede virksomheder muligheder for udvidelse og øge beskæftigel-
sen.
Virksomheders lokalisering er bestemt af mange forskellige forhold, hvoraf kun en
mindre del kan påvirkes af kommunen. Kommunens primære muligheder i forbin-
delse med lokalisering må være at skabe gode rammevilkår for private virksomhe-
der. Det drejer sig bl.a. om servicetilbud for de ansatte, infrastruktur, adgang til
erhvervsgrunde og eventuelt adgang til attraktive boliger.
Udvalget kan belyse, i hvilket omfang rammevilkårene har betydning for virksom-
hedernes valg af lokalisering, og hvad kommunerne kan gøre for at skabe mere
attraktive rammevilkår, herunder for at understøtte etablering af socioøkonomiske
virksomheder, fleksjob samt en grøn omstilling.
b) Hvilke omkostninger og gevinster har kommunerne ved virksomhedslokalisering
Kommunerne har visse omkostninger ved virksomhedslokalisering. Det drejer sig
primært om udgifter til udbygning og vedligeholdelse af infrastrukturen og eventuelt
en vis miljøbelastning.
Kommunen har både direkte og indirekte indtægter i forbindelse med lokale virk-
somheder. De direkte indtægter består i, at kommunen har mulighed for at opkræ-
ve dækningsafgift fra lokale virksomheder. Endvidere får kommunen andel af sel-
skabsskatten.
De indirekte indtægter består af indkomstskat fra den del af virksomhedens ansat-
te, som bor i kommunen.
Det skal endvidere bemærkes, at hvis det lykkes for kommunen at tiltrække velud-
dannet arbejdskraft til kommunen og nedbringe ledigheden, vil det nedbringe
kommunens udgifter på beskæftigelsesområdet og på længere sigt også de socia-
le udgifter.
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Materiale til introduktion til indenrigsområdet med social- og indenrigsministeren og embedsmænd fra ministeriet den 31. oktober 2019
Side 14
Udvalget kan – ud fra tilgængelige kilder – vurdere omfanget af omkostninger og
gevinster.
c) Hvilken rolle spiller finansieringssystemet
Kommunerne får som nævnt indtægter fra dækningsafgift, selskabsskat og ind-
komstskat. Men indtægterne fra selskabsskat og indkomstskat udlignes i et vist
omfang. Udligningen nedsætter kommunens økonomiske gevinst ved en vækst i
disse indtægter.
De kommunale indtægter fra personlige indkomster er tilknyttet bopælskommunen.
Her er udligningen med til at sikre, at også arbejdsstedskommunen, i det omfang
denne ikke er sammenfaldende med bopælskommunen, får en vis andel af en
indkomstfremgang ved nye virksomheder og erhvervsmæssig vækst i kommunen.
Finansieringssystemerne er endvidere af betydning for, hvilken nettogevinst eller –
tab en kommune måtte have ved at udlægge jord til erhvervsformål sammenlignet
med jord til boligformål.
Udvalget kan med udgangspunkt i ovennævnte søge nærmere at identificere og
vurdere elementer i finansieringssystemet som måtte have negativ betydning for
kommuners incitament til at understøtte økonomisk udvikling og nye arbejdsplad-
ser.
d) Tiltag til fremme af vækst og nye arbejdspladser
På baggrund af de ovenfor nævnte forhold kan det forsøges at identificere nogle
vækstfremmende tiltag og belyse konsekvenserne heraf.
Det belyses, i hvilket omfang kommunernes incitamenter til at fremme vækst og
skabelsen af nye arbejdspladser kan styrkes, og hvilke konsekvenser det vil have
for væksten og for kommunernes finansiering.
Der skal i den forbindelse være opmærksomhed om, at det er den samlede vækst i
landet der ønskes fremmet – mere end lokal vækst som foregår alene ved at til-
trække aktivitet fra en kommune til en anden.
Tidsramme: udgangen af 2013.
2. Udlændingeudligning
Det kommunale udligningssystem indeholder en særlig udlændingeudligningsord-
ning. Ordningen indebærer, at kommunerne modtager et aldersafhængigt tilskuds-
beløb for hver indvandrer og efterkommer bosat i kommunen. Tilskuddet skal af-
spejle kommunens merudgifter ved disse borgere. Tilskudsordningen finansieres
ved, at alle kommuner bidrager til ordningen i forhold til indbyggertallet.
I forbindelse med udarbejdelsen af Finansieringsudvalgets betænkning nr. 1533
har udvalget gennemført en spørgeskemaundersøgelse blandt et mindre antal
kommuner om kommunernes merudgifter til indvandrere og efterkommere. Under-
søgelsen peger i gennemsnit på et lavere tilskudsbeløb pr. 6-16 årig og et højere
beløb pr. 0-5 årig. Men udvalget har vurderet, at undersøgelsen udgjorde et for
usikkert grundlag for revision af tilskudsbeløbene.
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Materiale til introduktion til indenrigsområdet med social- og indenrigsministeren og embedsmænd fra ministeriet den 31. oktober 2019
Side 15
Udvalget anbefaler i stedet, at der gennemføres en mere dybdegående undersø-
gelse, der bl.a. kan inddrage et antal kommuner med henblik på mere uddybende
oplysninger om udgifternes sammensætning og evt. betydende faktorer herfor
samt registeroplysninger.
Udvalget kan på denne baggrund anmodes om at foretage en undersøgelse, som
skal omfatte kommunernes merudgifter såsom rådgivning, administration, bibliotek
og fritid samt særlige foranstaltninger vedrørende børn og voksne, herunder i til-
knytning til dagpasning og folkeskole, som er relateret til integration. En sådan
undersøgelse vil være tidskrævende og forudsætte ekstern bistand.
På baggrund af undersøgelsens resultater vil kunne fås et bedre billede af de sær-
lige udgifter, som ordningen forudsætter kompenseret samt, hvilke faktorer der kan
påvirke kommunernes udgiftspres på området. Dette vil kunne danne grundlag for
en revision af tilskudsbeløbene i udligningsordningen eller en inkorporering af ud-
lændingeudligningen i det generelle udligningssystem.
Tidsramme: udgangen af 2013.
3. Tilskudsordningen vedr. kommuner med mindre øer
Efter § 20 i lov om kommunal udligning og generelle tilskud ydes der til kommuner
med mindre øer et årligt tilskud. Tilskuddet ydes som et generelt tilskud, men er
beregnet med baggrund i den tidligere færgestøtteordning, hvor både staten og de
tidligere amtskommuner ydede drifts- og ydelsesstøtte til færger, statens uddan-
nelsesstøtte til unge på mindre øer samt en andel af puljen til vanskeligt stillede
kommuner, der har været ydet til vanskeligt stillede kommuner begrundet i deres
særlige ø-udgifter.
Fordelingen af puljen for så vidt angår driftsstøtten hviler på et datagrundlag af
ældre dato, som stammer tilbage fra den periode, hvor der både blev ydet tilskud
fra staten og fra amtskommunerne.
Udvalget kan anmodes om, bl.a. på baggrund af de senere års erfaringer med
kommunernes drift af færgeruterne, at tilvejebringe et moderniseret grundlag for
fordeling af puljens driftsstøtte-del.
Tidsramme: sommeren 2013.