Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del Bilag 39
Offentligt
2096627_0001.png
22-03-2019
Sagsnr.
2018 - 280
Doknr.
74138
Dato
22-03-2019
Forligsaftale om en ny procedure for indsamling af vælgerer-
klæringer
Regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti), Dansk Folke-
parti, Socialdemokratiet, Enhedslisten, Alternativet, Radikale Venstre og Socialistisk
Folkeparti har dags dato indgået en politisk aftale om en ny procedure for indsamling
af vælgererklæringer til brug for anmeldelse af nye partier, der ønsker at stille op til
folketingsvalg og Europa-Parlamentsvalg.
Aftalepartierne finder, at den nuværende procedure for indsamling af vælgererklærin-
ger bør ændres, så proceduren ikke kan omgås i strid med reglerne. Aftalepartierne
lægger desuden vægt på, at proceduren for indsamling af vælgererklæringer bliver
mere brugervenlig for både partierne og vælgerne.
Aftalepartierne er derfor enige om at ændre lovgivningen, således at indsamling af
vælgererklæringer som noget nyt skal ske ved brug af et portalsystem.
Med et portalsystem vil de nye partiers indsamling af vælgererklæringer fremgå af en
fælles og samlet oversigt på en hjemmeside på internettet (en portal). På denne portal
vil vælgerne kunne vælge det parti, de ønsker at støtte, identificere sig med NemID
(eller et eventuelt fremtidigt tilsvarende elektronisk identifikationsmiddel) og bekræf-
te deres støtte til det pågældende parti. Efter en eftertænksomhedsperiode på 7 dage
skal vælgeren på ny bekræfte sin støtte til det pågældende parti med NemID (eller et
eventuelt fremtidigt tilsvarende elektronisk identifikationsmiddel), hvis vælgeren fort-
sat ønsker at afgive en vælgererklæring. Når vælgeren har gjort dette, vil der være afgi-
vet en gyldig vælgererklæring.
Aftalepartierne er enige om, at proceduren for indsamling af vælgererklæringer
ud
over den ovenfor beskrevne proces
skal foregå med udgangspunkt i følgende nye
vilkår:
1.
Som noget nyt fastsættes det i lovgivningen, at indehaveren af et partinavn skal have
valgret til Folketinget henholdsvis Europa-Parlamentet.
2.
Som noget nyt skal det fulde navn på en af de ansvarlige personer, der står bag par-
tiets indsamling af vælgererklæringer, og kontaktoplysninger på partiet offentliggøres,
hvilket vil ske direkte på portalen.
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Materiale til introduktion til indenrigsområdet med social- og indenrigsministeren og embedsmænd fra ministeriet den 31. oktober 2019
2096627_0002.png
3.
Som noget nyt vil det være tilladt for nye partier via deres eventuelle hjemmeside,
sociale medier, ved e-mailinvitationer m.v. at linke til den nye portal, således at parti-
erne kan lede vælgerne ind til det første skridt i proceduren, dvs. det skridt, hvor væl-
gerne første gang skal bekræfte deres støtte til det pågældende parti.
4.
Som noget nyt vil de dagsaktuelle tal for partiernes indsamling af vælgererklæringer
blive gjort offentligt tilgængelige, hvilket vil ske direkte på portalen.
5.
Der fastsættes en overgangsordning, hvor de vælgererklæringer, der er indsamlet
efter den hidtidige procedure, kan regnes med i partiernes indsamling af vælgererklæ-
ringer. Det skal desuden sikres, at vælgerne fortsat kun kan afgive vælgererklæring til
ét parti ad gangen, uanset om en vælgererklæring er afgivet i det nye eller det gamle
system.
Aftalepartierne er desuden enige om, at proceduren for indsamling af vælgererklærin-
ger fortsat skal foregå med udgangspunkt i følgende vilkår:
1.
Der skal som hidtil i forbindelse med den digitale underskrift automatisk kunne
foretages en kontrol af, at den person, der ønsker at afgive en vælgererklæring, har
valgret til Folketinget henholdsvis Europa-Parlamentet.
2.
Der skal fortsat forløbe en periode (en eftertænksomhedsperiode) på 7 dage mellem
vælgerens første bekræftelse af sin støtte til et parti og vælgerens anden bekræftelse af
sin støtte til det pågældende parti.
3.
En vælgererklæring skal fortsat være gyldig i 18 måneder fra afgivelsen.
4.
Vælgerne skal fortsat kunne trække deres vælgererklæring tilbage, hvis partiet end-
nu ikke har anmeldt sig som opstillingsberettiget.
5.
Vælgerne skal fortsat kunne afgive en vælgererklæring efter en papirbaseret meto-
de, hvis de har behov herfor.
6.
Der ændres ikke på antallet af vælgererklæringer, der skal indsamles, for at blive
opstillingsberettiget til folketingsvalg (1/175 af samtlige gyldige stemmer ved sidste
folketingsvalg) henholdsvis Europa-Parlamentsvalg (2 pct. af samtlige gyldige stem-
mer ved sidste folketingsvalg).
7.
En partianmeldelse til folketingsvalg vil fortsat være gyldig frem til førstkommende
folketingsvalg, dog i mindst 18 måneder fra anmeldelsens dato. En partianmeldelse til
Europa-Parlamentsvalg vil fortsat være gyldig frem til førstkommende Europa-
Parlamentsvalg.
Aftalepartierne er desuden enige om, at der skal arbejdes for, at en portal til brug for
indsamling af vælgererklæringer kan idriftsættes hurtigst muligt. Forslag til de nød-
vendige lovændringer fremsættes i folketingssamlingen 2019-20.
Aftalepartierne er derudover enige om, at portalsystemet skal evalueres tre år efter, at
systemet er idriftsat, særligt i forhold til den teknologiske udvikling og eventuelle for-
søg på omgåelse af proceduren for indsamling af vælgererklæringer.
2
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Materiale til introduktion til indenrigsområdet med social- og indenrigsministeren og embedsmænd fra ministeriet den 31. oktober 2019
2096627_0003.png
Endelig er aftalepartierne enige om, at den forudsatte evaluering af det nuværende it-
system til brug for indsamling af vælgererklæringer
1
ikke gennemføres, da det nuvæ-
rende it-system skal tages ud af drift, når det kan erstattes af den nye portal.
1
Se lovforslag nr. L 124 af 30. januar 2014 om ændring af lov om valg til Folketinget og lov om valg af dan-
ske medlemmer til Europa-Parlamentet (Bemyndigelse til digitalisering af proceduren for indsamling af
vælgererklæringer m.v.), afsnit 4.7.
3