Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del Bilag 39
Offentligt
2096623_0001.png
Dato
01-02-2017
FORLIGSAFTALE OM ØGET ÅBENHED OM DEN PRIVATE ØKO-
NOMISKE STØTTE TIL DE POLITISKE PARTIER
Regeringen og Socialdemokratiet har indgået en politisk forligsaftale, der vil sikre øget
åbenhed om den private økonomiske støtte til de politiske partier i Danmark.
Med forligsaftalen skabes der først og fremmest øget åbenhed om den private øko-
nomiske støtte, som partierne modtager fra privatpersoner, virksomheder, organisati-
oner mv. Aftalen indebærer således bl.a., at der skabes offentlighed om de større
bidrag, der ydes til de decentrale niveauer i partierne og til enkeltkandidater. Endvide-
re indføres begrænsninger i adgangen til at yde anonyme bidrag til partierne.
Samtidig sker der en vis opdatering af reglerne, som stort set ikke er ændret de sene-
ste 20 år, ligesom der
bl.a. med udstedelse af detaljerede retningslinjer
vil blive
skabt større klarhed over, hvilke former for støtte der er omfattet af reglerne om åben-
hed og indberetning efter henholdsvis partiregnskabsloven og partistøtteloven.
Det er forligsparternes opfattelse, at aftalen sikrer en fortsat god balance i reglerne,
hvor hensynet til øget åbenhed iagttages, uden at der skabes unødigt bureaukrati.
Med forligsaftalen gennemføres flere af anbefalingerne fra Udvalget om åbenhed om
den økonomiske støtte til politiske partier, som afgav betænkning i marts 2015. For-
ligsaftalen vil desuden indebære, at Danmark efterkommer en række af de anbefalin-
ger, som Europarådets antikorruptionsorgan GRECO gennem flere år har fremsat.
Forligsaftalen indeholder følgende elementer:
-
Der indføres regler, der sikrer åbenhed om private bidrag, der ydes til alle ni-
veauer i partierne og til enkeltkandidater. I dag skal private bidrag over be-
løbsgrænsen på 20.000 kr., der ydes til partiernes landsorganisationer, frem-
gå af landsorganisationens partiregnskab, som offentliggøres på Folketingets
hjemmeside. Bidrag over beløbsgrænsen på 20.000 kr., der ydes til en regio-
nal eller kommunal kandidatliste, en regional, kommunal eller lokal partifor-
ening eller en kredsforening skal indberettes til kommunen eller regionen i
forbindelse med, at der ansøges om offentlig partistøtte, men offentliggøres
ikke. Det laves der med forligsaftalen om på, idet disse indberetninger af bi-
drag over beløbsgrænsen på 20.000 kr. fremover vil være genstand for offent-
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Materiale til introduktion til indenrigsområdet med social- og indenrigsministeren og embedsmænd fra ministeriet den 31. oktober 2019
2096623_0002.png
liggørelse. Bidrag over beløbsgrænsen på 20.000 kr. til enkeltkandidater vil
som noget helt nyt blive omfattet af en indberetnings- og offentliggørelsespligt.
-
Der indføres et forbud mod at modtage anonyme bidrag, der overstiger be-
løbsgrænsen. Modtages sådanne bidrag, skal de
hvis bidragsyder kan iden-
tificeres
tilbageføres til bidragsyder eller alternativt overføres til statskassen.
Efter partiregnskabsloven skal identiteten på bidragsyderen fremgå af parti-
regnskabet, hvis den pågældende samlet i løbet af et år har ydet bidrag, der
overstiger 20.000 kr. Beløbsgrænsen har været den samme siden 1995 og
har således ikke været reguleret. Det er et led i forligsaftalen, at beløbsgræn-
sen på 20.000 kr. fremover pristalsreguleres (til nærmeste beløb deleligt med
100). Beløbsgrænsen på 20.000 kr. i partistøtteloven skal reguleres på sam-
me måde.
Efter partiregnskabsloven skal de politiske partier, der har været opstillet til
det senest afholdte valg til Folketinget eller Europa-Parlamentet, årligt aflæg-
ge regnskab over landsorganisationens indtægter og udgifter, herunder priva-
te bidrag. Regnskabet skal senest 12 måneder efter regnskabsårets afslutning
indsendes til Folketinget, som offentliggør regnskabet. Regnskabet skal være
underskrevet af partiets ledelse, men der stilles efter loven ikke et krav om, at
regnskabet skal være godkendt af en revisor, som er godkendt i henhold til
revisorloven. Med forligsaftalen indføres et sådant krav.
Det kan undertiden give anledning til tvivl, hvornår der er tale om støtte, der er
omfattet af den eksisterende regulering i partiregnskabsloven og partistøttelo-
ven. For at afhjælpe dette, er det et led i forligsaftalen, at Økonomi- og Inden-
rigsministeriet udarbejder en vejledning, som vil indeholde detaljerede ret-
ningslinjer for forståelsen af reglerne.
-
-
-
Regeringen vil i folketingssamlingen 2016-17 fremsætte lovforslag, der gennemfører
de elementer i forligsaftalen, der kræver lovgivning.
Udkast til lovforslag vil blive forelagt for forligsparterne, før det sendes i offentlig hø-
ring.
2