Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del Bilag 39
Offentligt
2096616_0001.png
Sagsnr.
2019 - 5033
Doknr.
138233
Dato
30-10-2019
2. Oversigt over væsentlig lovgivning på indenrigsområdet
I det følgende præsenteres den væsentligste lovgivning på indenrigsområdet. Følgende
love gennemgås:
2.1 Lov om kommunernes styrelse
– ”kommunestyrelsesloven”
..................................... 2
2.2 Lov om regioner mv.
– ”regionsloven”
........................................................................ 4
2.3 Lov om forpligtende kommunale samarbejder ........................................................... 6
2.4 Lov om udstedelse af legitimationskort ....................................................................... 7
2.5 Lov om Det Centrale Personregister
– ”CPR-loven”
................................................... 8
2.6 Lov om valg til Folketinget
– ”Folketingsvalgloven”
.................................................. 9
2.7 Lov om valg af danske medlemmer til Europa-Parlamentet
– ”Europa-
Parlamentsvalgloven”
....................................................................................................... 10
2.8 Lov om kommunale og regionale valg
– ”Kommunal- og regionalvalgloven”
........ 12
2.9 Lov om økonomisk støtte til politiske partier mv.
– ”Partistøtteloven”
.................. 14
2.10 Lov om private bidrag til politiske partier og offentliggørelse af politiske
partiers regnskaber
– ”Partiregnskabsloven”
.................................................................. 15
2.11 De uskrevne grundsætninger om kommunernes ulovbestemte opgaver
”Kommunalfuldmagtsregler”
........................................................................................... 16
2.12 Lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner
”Udligningsloven”
............................................................................................................. 17
2.13 Lov om generelle tilskud til regionerne.................................................................... 18
2.14 Lov om frikommunenetværk
– ”Frikommuneloven”
.............................................. 19
2.15 Lov om konkurrencemæssig ligestilling mv.............................................................20
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Materiale til introduktion til indenrigsområdet med social- og indenrigsministeren og embedsmænd fra ministeriet den 31. oktober 2019
2096616_0002.png
2.1 Lov om kommunernes styrelse
– ”kommunestyrelsesloven”
Formål og hovedindhold
Kommunestyrelsesloven fastlægger kommunalbestyrelsens overordnede ansvar for
hele den kommunale virksomhed og de overordnede rammer for kommunernes
politiske organisering og styring, herunder afholdelse af kommunalbestyrelses- og
udvalgsmøder.
Loven omhandler bl.a. borgmesterens, kommunalbestyrelsens, udvalgenes og de
enkelte medlemmers rettigheder og pligter samt styreformer i kommuner.
Kommunestyrelsesloven fastlægger herudover bl.a. rammerne for statens tilsyn med
kommuner og regioner (det kommunale og regionale tilsyn).
Lovens målgrupper
Kommunalbestyrelsesmedlemmer, herunder borgmestre og udvalgsformænd
Kommuner
Borgere m.fl. ift. at overvære og følge kommunalbestyrelsesmøder og
kommunens beslutninger i øvrigt
Borgere, virksomheder m.fl. i forhold til det kommunale og regionale tilsyn
Beskrivelse af udvalgte bestemmelser
Tabel 1.
Beskrivelse af udvalgte bestemmelser i kommunestyrelsesloven
Bestemmelse(r)
Kapitel 1 (§§ 1-4) -
Almindelige bestemmelser
Kapitel 2 (§§ 5-16 f) -
Kommunalbestyrelsen
Indhold
Fastlægger, at loven gælder for alle kommuner og alle kommunale styrelsesforhold,
med mindre andet følger af anden lov.
Kommunalbestyrelsen har det øverste ansvar for hele den kommunale virksomhed.
Afholdelse af det konstituerende møde efter et valg og valg af borgmester og
viceborgmester, der gælder for hele funktionsperioden.
Afholdelse af kommunalbestyrelsens møder, herunder at de som udgangspunkt er
offentligt tilgængelige, at der skal føres en beslutningsprotokol og
kommunalbestyrelsens fastlæggelse af kommunalbestyrelsesmøder og
borgmesterens forberedelse af møderne ift. bl.a. udsendelse af dagsorden og
materiale.
Herudover medlemmernes rettigheder, herunder initiativret og ret til indsigt i endeligt
materiale i kommunens administration og ret til fravær fra arbejde for at varetage
hvervet samt regler om indkaldelse af en stedfortræder ved medlemmers lovlige
fravær fra hvervet som kommunalbestyrelsesmedlem.
Herudover regler om vederlag mv. til kommunalbestyrelsens medlemmer, som er
nærmere reguleret i bekendtgørelsen om vederlag, diæter, pension mv. for
varetagelse af kommunale hverv.
Kapitel 3 (§§ 17-29)
Udvalg
mv.
Kommunalbestyrelsens nedsættelse af økonomiudvalg og stående udvalg,
udvalgenes opgaver, afholdelse og forberedelse af udvalgsmøder, valg af
udvalgsformænd og medlemmer til udvalg og udvalgsmedlemmers mulighed for at
standse en udvalgsbeslutning og indbringe denne for kommunalbestyrelsen.
Herudover bl.a. regler om kommunalbestyrelsens valg af medlemmer til andre
udvalg, bestyrelser og lignende.
Kapitel 4 (§§ 30-34)
Borgmesteren
Borgmesterens pligter og rettigheder, herunder at borgmesteren forbereder og
indkalder til kommunalbestyrelsens møder, at borgmesteren har den øverste daglige
ledelse af kommunens administration, at borgmesteren på kommunalbestyrelsens
vegne kan afgøre hastesager samt en bemyndigelse til social- og
indenrigsministeren til at fastsætte regler om vederlag mv. til bl.a. borgmestre.
Proces for udarbejdelse og vedtagelse af kommunens årlige budget, som bl.a. skal
behandles to gange i kommunalbestyrelsen.
Herudover nærmere regler om revisionen af kommunens regnskaber, som skal ske
af en statsautoriseret eller registreret revisor, og aflæggelse af kommunens
årsregnskab, som revisionen bl.a. skal give bemærkninger til.
Kapitel 5 (§§ 36-46)
Kommunens økonomiske
forvaltning
2
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Materiale til introduktion til indenrigsområdet med social- og indenrigsministeren og embedsmænd fra ministeriet den 31. oktober 2019
2096616_0003.png
Videre er der regler om, at kommunalbestyrelsen som udgangspunkt skal give en
bevilling, før initiativer med udgifter eller indtægter kan iværksættes, og at
beslutninger om optagelse af lån og garantiforpligtelser skal træffes af
kommunalbestyrelsen, samt regler om kommuners investeringer.
Kapitel 6 og 7 (§§ 47-56)
Det
De retlige rammer for det kommunale og regionale tilsyn, som varetages af
kommunale og regionale
Ankestyrelsen med social- og indenrigsministeren som overordnet tilsynsmyndighed.
tilsyn
Tilsynet kan se på kommunernes overholdelse af lovgivning, der særligt gælder for
offentlige myndigheder. Tilsynet kan bl.a. ikke se på forhold, der er behandlet eller
kan behandles af en særlig tilsyns- eller klagemyndighed.
Herudover har tilsynet visse godkendelsesbeføjelser ift. bl.a. kommunernes valg af
revision, kommunernes salg af fast ejendom og kommunale fællesskaber.
Tilsynet kan udtale sin retsopfattelse og har endvidere visse sanktionsmuligheder
over for kommunerne, f.eks. annullation af en beslutning, tvangsbøder,
erstatningsretlig søgsmål og erstatningsretlig bod. Sanktioner kan anvendes, hvis
visse betingelser er opfyldt.
Ankestyrelsen beslutter selv, om der er tilstrækkelig anledning til at rejse en
tilsynssag. Ministeriet er ikke i almindelighed klageinstans i forhold til Ankestyrelsen.
Det er normalt en forudsætning for, at ministeriet kan tage en sag op til behandling,
at sagen er af principiel eller generel betydning eller har alvorlig karakter. Det er
ministeriet, der vurderer, om det er tilfældet.
Kapitel 8 (§§ 57-71)
Særlige
bestemmelser
Der er bemyndigelser til ministeren til at fastsætte regler om kommunernes budget
og regnskab samt kommunernes låntagning. Det er sket i hhv. bekendtgørelse om
kommunernes budget- og regnskabsvæsen, revision mv. og bekendtgørelse om
kommunernes låntagning og meddelelse af garantier mv.
Herudover er der bl.a. regler om særlige kommunale styreformer, som f.eks.
mellemformstyre med delt administrativ ledelse, som anvendes i Københavns,
Odense og Aalborg Kommuner, og magistratstyre, som anvendes i Århus Kommune.
Der er regler om kommunalbestyrelsens mulighed for at afsætte en borgmester,
kommunale samarbejder, hvor kompetence overdrages til en anden kommune eller
til et kommunalt fællesskab. Der er også regler om, at salg af kommunal fast
ejendom som udgangspunkt skal ske ved offentligt udbud.
3
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Materiale til introduktion til indenrigsområdet med social- og indenrigsministeren og embedsmænd fra ministeriet den 31. oktober 2019
2096616_0004.png
2.2 Lov om regioner mv.
– ”regionsloven”
Formål og hovedindhold
Regionsloven fastlægger regionsrådets overordnede ansvar for hele den regionale
virksomhed og de overordnede rammer for regionernes politiske organisering og
styring.
Loven omhandler bl.a. regionsrådsformænds, regionsrådets og udvalgenes og de
enkelte medlemmers rettigheder og pligter samt styreformer i regionerne. Reglerne i
lov om kommunernes styrelse finder i vidt omfang også anvendelse for regionerne.
Herudover fastlægger regionsloven regionernes inddeling, og den beskriver generelt
de regionale opgaver. Den særskilte lovgivning under det relevante ministerium
indeholder grundlaget for regionernes udførelse af opgaverne og den nærmere
regulering heraf.
Lovens målgrupper
Regionsrådsmedlemmer, herunder regionsrådsformænd.
Regioner
Borgere m.fl. ift. at overvære og følge regionsrådsmøder og regionernes
beslutninger i øvrigt
Borgere, virksomheder m.fl. i forhold til det kommunale og regionale tilsyn
Beskrivelse af udvalgte bestemmelser
Tabel 2.
Beskrivelse af udvalgte bestemmelser i regionsloven
Bestemmelse(r)
Kapitel 1 (§§ 1-4)
Almindelige bestemmelser
Kapitel 2 (§§ 5-7)
Opgaver
Indhold
Fastlægger landets inddeling i 5 regioner, samt at loven gælder for alle regionerne og
alle regionale styrelsesforhold, med mindre andet følger af anden lov. Regionsrådet
har det øverste ansvar for hele den regionale virksomhed.
Beskriver generelt de opgaver, som regionerne kan varetage. Udførelsen af
opgaverne er reguleret af særskilt lovgivning under de relevante ministerier.
Herudover regler om det kontaktudvalg, bestående af regionsrådets formand og
borgmestrene for kommunerne i regionen, som regionsrådet skal etablere.
Kapitel 3 (§§ 8-38)
Styrelse
Regler om regionsrådet, udvalg, regionsrådets formand, regionernes økonomiske
forvaltning, tilsyn og særlige bestemmelser.
Regionerne har som udgangspunkt såkaldt fleksibelt forretningsudvalgsstyre, hvilket
betyder, at forretningsudvalget er det eneste udvalg foruden regionsrådet, der kan
træffe beslutninger og det eneste faste udvalg.
Reglerne svarer i øvrigt i vidt omfang til de regler, der gælder for kommunerne efter
kommunestyrelsesloven, som regionsloven ofte henviser til.
Det gælder f.eks. i forhold til afholdelse af det konstituerende møde, valg af formand,
afholdelse af regionsrådets møder, regionsrådsformandens opgaver og pligter og
medlemmernes rettigheder, herunder initiativret og ret til indsigt i endeligt materiale i
regionens administration, indkaldelse af en stedfortræder ved medlemmers lovlige
fravær fra hvervet som regionsrådsmedlem samt vederlag til regionsrådsmedlemmer.
Vederlag til regionsrådsmedlemmer er nærmere reguleret i bekendtgørelsen om
vederlag, diæter, pension mv. for varetagelse af regionale hverv.
Reglerne om regionernes økonomiske forvaltning, herunder udarbejdelse af budget og
revision og aflæggelse af årsregnskab, svarer i vidt omfang til de regler, der gælder for
kommunerne. Der er få forskelle, der navnlig skyldes, at regionerne modsat
kommunerne ikke kan opkræve skatter.
Ministeren har ift. regioner bemyndigelser til at fastsætte regler om budget og
regnskab samt låntagning. Det er sket i hhv. bekendtgørelse om regionernes budget-
og regnskabsvæsen, revision mv. og bekendtgørelse om regionernes låntagning og
meddelelse af garantier mv.
Bestemmelserne i kommunestyrelsesloven om det kommunale tilsyn finder også
anvendelse i forhold til regionerne.
4
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Materiale til introduktion til indenrigsområdet med social- og indenrigsministeren og embedsmænd fra ministeriet den 31. oktober 2019
2096616_0005.png
Videre er der bl.a. regler om, at regioner kan vælge almindeligt udvalgsstyre og den
såkaldte skanderborgmodel.
Herudover gælder for regionerne bl.a. bestemmelserne om muligheden for at afsætte
en borgmester og om, at salg af kommunal fast ejendom som udgangspunkt skal ske
ved offentligt udbud.
5
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Materiale til introduktion til indenrigsområdet med social- og indenrigsministeren og embedsmænd fra ministeriet den 31. oktober 2019
2096616_0006.png
2.3 Lov om forpligtende kommunale samarbejder
Formål og hovedindhold
Loven gav bemyndigelse til, at den daværende indenrigs- og sundhedsminister som led
i kommunalreformen pr. 1. januar 2007 kunne udpege forpligtende kommunale
samarbejder. Syv kommuner med under ca. 20.000 indbyggere indgik i disse
samarbejder i stedet for i en kommunesammenlægning til en samlet kommune med
over ca. 20.000 indbyggere. Loven fastlægger, hvilke opgaver der er omfattet af
samarbejderne og reglerne for samarbejdet.
Lovens målgrupper
De samarbejdende kommuner, der er følgende (den lille kommune er
understreget): Læsø/Frederikshavn, Samsø/Århus/Skanderborg,
Ærø/Svendborg, Langeland/Svendborg, Fanø/Esbjerg, Dragør/Tårnby og
Vallensbæk/Ishøj
Kommunalbestyrelsesmedlemmer, herunder borgmestre og udvalgsformænd i
disse kommuner
Borgere i disse kommuner
Beskrivelse af udvalgte bestemmelser
Tabel 3.
Beskrivelse af udvalgte bestemmelser i lov om forpligtende kommunale samarbejder
Bestemmelse(r)
§ 1
Opgaver
Indhold
Opgaver omfattet af loven. Disse er inden for følgende opgaveområder:
beskæftigelse, genoptræning, natur- og miljø, det sociale område og
specialundervisning.
Bemyndigelse til udpegelsen af samarbejder som led i kommunalreformen og
fastlæggelse af samarbejdsformen, som er pligtmæssig delegation.
Nærmere regulering af samarbejdsformen, herunder om betaling af omkostninger
ved udførelsen af opgaver, klage over og omgørelse af afgørelser, udveksling af
oplysninger og personale.
Social- og indenrigsministerens muligheder for efter forhandling med vedkommende
minister at dispensere fra loven.
Bestemmelser, der særligt regulerer opgavevaretagelsen på enkelte opgaveområder
i samarbejderne.
§ 2
Samarbejder
§§ 3-10
Regulering af
samarbejdsformen
§§ 11-11 a
Dispensation
§§ 12-14
Regulering af
enkelte opgaveområder
6
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Materiale til introduktion til indenrigsområdet med social- og indenrigsministeren og embedsmænd fra ministeriet den 31. oktober 2019
2096616_0007.png
2.4 Lov om udstedelse af legitimationskort
Formål og hovedindhold
Lov om udstedelse af legitimationskort har til formål at sikre, at borgere med bopæl i
Danmark, der er fyldt 15 år, kan ansøge om et legitimationskort. Kortet udstedes af
kommunerne. Hovedformålet med kortet er at kunne fungere som generel
legitimation i en række hverdagssituationer som et alternativ til pas eller kørekort.
Lovens målgrupper
Borgere på 15 år og derover, der har bopæl i Danmark
Kommuner
Beskrivelse af udvalgte bestemmelser
Tabel 4.
Beskrivelse af udvalgte bestemmelser i lov om udstedelse af legitimationskort
Bestemmelse
§ 1
Formål
Indhold
Fastlægger lovens formål om at sikre, at alle personer på 15 år og derover, der er
bopælsregistreret i Det Centrale Personregister (CPR), kan erhverve et
legitimationskort.
Personer på 15 år og derover, der er bopælsregistreret i Det Centrale Personregister
(CPR), kan erhverve et legitimationskort med foto, fulde navn og personnummer, der
udstedes af den kommune, hvor ansøgeren er bopælsregistreret i Det Centrale
Personregister (CPR). Legitimationskortet udstedes med en gyldighedsperiode på 10
år.
Bemyndigelse til social- og indenrigsministeren til at fastsætte nærmere regler for
udstedelsen og udformningen af legitimationskortet, herunder fastsætte nærmere
krav for, hvornår ansøgerens identitet kan anses for godtgjort samt
gebyrfastsættelse. Bemyndigelsen er udnyttet i bekendtgørelse om udstedelse af
legitimationskort. I bekendtgørelsens § 3 er fastsat, at gebyret for udstedelsen af
legitimationskortet højst må være 150 kr.
§ 2
Legitimationskort
7
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Materiale til introduktion til indenrigsområdet med social- og indenrigsministeren og embedsmænd fra ministeriet den 31. oktober 2019
2096616_0008.png
2.5 Lov om Det Centrale Personregister
– ”CPR-loven”
Formål og hovedindhold
CPR-loven har til formål at sikre, at Danmark har et grundregister (CPR), hvor der er
registreret grundlæggende personoplysninger om de personer, der efter lovens regler
om tildeling af personnummer er registreret i CPR.
Tildeling af personnummer sker ved bopælsregistrering (folkeregistrering) i CPR på
baggrund af fødsel her i landet eller ved tilflytning fra udlandet. Tildeling af
personnummer kan herudover ske på baggrund af en myndigheds behov for at kunne
anvende personnumre i myndighedens sagsbehandling (et såkaldt administrativt
personnummer).
Personer skal bopælsregistreres i CPR på den adresse, hvor vedkommende faktisk bor
eller opholder sig. Kommunerne skal føre kontrol hermed. CPR-loven har regler om, at
oplysningerne i CPR kan videregives til offentlige myndigheder og private med en
berettiget interesse heri.
Loven fastlægger således reglerne for tildeling af personnumre, reglerne for
bopælsregistrering i CPR, herunder ved indrejse og udrejse, samt reglerne for
udlevering af oplysninger fra CPR m.m.
De personoplysninger, der registreres i CPR er f.eks. oplysninger om navn, adresse,
fødselsdato, fødselsregistreringssted, statsborgerskab, slægtsskab, civilstand mm.
Lovens målgrupper
Offentlige myndigheder
Private virksomheder
Borgere
Beskrivelse af udvalgte bestemmelser
Tabel 5.
Beskrivelse af udvalgte bestemmelser i CPR-loven
Bestemmelse(r)
Kapitel 1 og 2 (§§ 1-5)
Formål
Kapitel 3 og 4 (§§ 6-15)
Bopælsregistrering
Kapitel 5 og 6 (§§ 16-27)
CPR og udlandet
Kapitel 7 (§§ 28-30)
Beskyttelser
Kapitel 8 (§§ 31-34)
Udlevering til offentlige
myndigheder
Kapitel 10 og 12 (§§ 38-51)
Udlevering til private
Kapitel 15 (§§ 56-58)
Klageadgang
Indhold
Fastlægger lovens formål og reglerne for tildeling af personnummer, samt ændring
heraf.
Regulerer bopælsregistrering i CPR og indenlandske flytninger.
Regulerer registrering i CPR ved tilflytning fra udlandet og fraflytning til udlandet
Regulerer registrering af beskyttelser i CPR, f.eks. navne- og adressebeskyttelse,
kreditadvarsel m.m.
Regulerer udlevering af oplysninger fra CPR til offentlige myndigheder.
Regulerer udlevering af oplysninger fra CPR til private.
Regulerer bl.a. adgangen for borgere til at påklage en kommunes afgørelse efter
CPR-loven til ministeriet.
8
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Materiale til introduktion til indenrigsområdet med social- og indenrigsministeren og embedsmænd fra ministeriet den 31. oktober 2019
2096616_0009.png
2.6 Lov om valg til Folketinget
– ”Folketingsvalgloven”
Formål og hovedindhold
Folketingsvalgloven fastlægger reglerne for afholdelse af folketingsvalg, herunder
hvem der kan stemme og stille op til folketingsvalg. Loven fastlægger endvidere
reglerne for afholdelse af folkeafstemninger efter grundloven. Loven indeholder
bestemmelser, der detaljeret beskriver forskellige procedurer i forbindelse med
afholdelse af folketingsvalg og folkeafstemninger, bl.a. om valglister og valgkort,
partinavne, kandidatanmeldelser, opstillingsformer, stemmeafgivning på valgdagen,
brevstemmeafgivning, opgørelse og godkendelse af valget og valgklager.
Herudover indeholder loven bemyndigelsesbestemmelser for social- og
indenrigsministeren til at fastsætte nærmere regler om bl.a. brevstemmeafgivning,
hjælpemidler, udfærdigelse af stemmesedler og bedømmelse af stemmesedler.
Lovens målgrupper
Vælgere
Partier
Kandidater uden for partierne (løsgængere)
Kommuner
Social- og Indenrigsministeriet
Beskrivelse af udvalgte bestemmelser
Tabel 6.
Beskrivelse af udvalgte bestemmelser i lov om valg til Folketinget
Bestemmelse(r)
§§ 1-6
Valgret og
valgbarhed
Indhold
Valgret til Folketinget har enhver myndig person, der er fyldt 18 år, har dansk
indfødsret og fast bopæl i riget.
Enhver, der har valgret til Folketinget, er også valgbar til Folketinget, medmindre
man er blevet straffet for en handling, der i almindeligt omdømme gør en uværdig til
at være medlem af Folketinget. Det er Folketinget, der bestemmer, om et dømt
medlem er uværdigt og dermed fortaber sin valgbarhed. Folketinget beslutter først,
om en person er valgbar, efter at denne er valgt ind i Folketinget.
§§ 11-14
Partier, der har ret
til at deltage i folketingsvalg
De partier, der ved sidste folketingsvalg har opnået repræsentation i Folketinget og
fortsat er repræsenteret i dette, har ret til at deltage i folketingsvalg. Endvidere har
nye partier, der er anmeldt for social- og indenrigsministeren efter nogle nærmere
angivne regler, ret til at deltage i folketingsvalg.
Før et parti kan anmeldes for social- og indenrigsministeren for at blive
opstillingsberettiget til Folketinget, skal partiet have godkendt partinavnet af
Valgnævnet og indsamlet mindst 20.182 vælgererklæringer. Indsamling af
vælgererklæringer sker ved brug af vælgererklæringssystemet. De nærmere regler
om indsamling af vælgererklæringer er fastsat i loven og i
vælgererklæringsbekendtgørelsen.
§§ 49 og 61
Hjælp til
stemmeafgivning
Vælgere, der på grund af manglende førlighed, svagelighed eller lignende ikke kan
bevæge sig ind i stemmelokalet eller stemmerummet eller i øvrigt afgive stemme på
den foreskrevne måde, kan forlange at få den fornødne hjælp til stemmeafgivningen.
Hjælp til stemmeafgivningen kan ydes ved personlig bistand og ved brug af
hjælpemidler, der skal stilles til rådighed ved stemmeafgivningen. Retten til at
forlange hjælp ved stemmeafgivningen gælder alle vælgere, herunder personer med
fysisk
eller psykisk funktionsnedsættelse, der har behov for hjælp til stemmeafgivningen.
Vælgere, som har en umiddelbart konstaterbar eller dokumenterbar fysisk eller
psykisk funktionsnedsættelse, og som udtrykkeligt og utvetydigt tilkendegiver et
ønske herom, kan få personlig bistand til stemmeafgivningen alene af én person,
som vælgeren selv udpeger.
Ved stemmeafgivning skal kommunen stille nærmere angivne hjælpemidler til
rådighed, eksempelvis sort filtpen, lup og hæve/sænkebord. De nærmere regler
herom er fastsat i en bekendtgørelse.
9
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Materiale til introduktion til indenrigsområdet med social- og indenrigsministeren og embedsmænd fra ministeriet den 31. oktober 2019
2096616_0010.png
2.7 Lov om valg af danske medlemmer til Europa-Parlamentet
– ”Europa-
Parlamentsvalgloven”
Formål og hovedindhold
Europa-Parlamentsvalgloven fastlægger reglerne for afholdelse af valg af danske
medlemmer til Europa-Parlamentet, herunder hvem der kan stemme og stille op til
Europa-Parlamentsvalg i Danmark. Loven indeholder regler om bl.a. valglister og
valgkort, kandidatlister, valgets opgørelse, kandidatudvælgelse og Folketingets
godkendelse af valget og valgklager. I loven henvises i meget vidt omfang til
folketingsvalglovens regler om forskellige procedurer i forbindelse med afholdelse af
Europa-Parlamentsvalg, bl.a. regler om stemmeafgivning og brevstemmeafgivning
samt om hjælp til stemmeafgivningen.
Herudover indeholder loven bemyndigelsesbestemmelser for social- og
indenrigsministeren til at fastsætte nærmere regler om bl.a. udfærdigelse af
stemmesedler og bedømmelse af stemmesedler.
Ved Europa-Parlamentsvalget den 26. maj 2019 blev der valgt 14 medlemmer til
Europa-Parlamentet, idet Danmark som følge af Storbritanniens kommende udtræden
af EU har fået et ekstra mandat i Europa-Parlamentet. Det er dog alene 13 af
medlemmerne, der er tiltrådt, eftersom den kandidat, der har fået det 14. mandat i
Europa-Parlamentet, først tiltræder, når Storbritannien er trådt ud af EU. Det 14.
mandat tilfaldt Linea Søgaard-Lidell, Venstre.
Lovens målgrupper
Vælgere
Partier
Kommuner
Social- og Indenrigsministeriet
Beskrivelse af udvalgte bestemmelser
Tabel 7.
Beskrivelse af udvalgte bestemmelser i Europa-Parlamentsvalgloven
Bestemmelse(r)
§§ 3-9
Valgret og
valgbarhed
Indhold
Valgret til Europa-Parlamentsvalg i Danmark har enhver, der enten
- har valgret til Folketinget,
- har dansk indfødsret, har opnået alderen for valgret til Folketinget (18 år) og har
fast bopæl i en af de øvrige medlemsstater i EU,
- er statsborger i en af de øvrige medlemsstater i EU, har opnået alderen for valgret
til Folketinget (18 år) og har fast bopæl i Danmark, eller
- har dansk indfødsret, har opnået alderen for valgret til Folketinget (18 år) og har
fast bopæl i Danmark.
Udlændinge, der er udvist ved endelig dom eller administrativ afgørelse, har ikke
valgret til Europa-Parlamentet.
Enhver, der har valgret til Europa-Parlamentsvalg i Danmark, er som udgangspunkt
også valgbar til Europa-Parlamentet. Man må dog ikke være straffet for en handling,
der i almindeligt omdømme gør en uværdig til at være medlem af Europa-
Parlamentet. For EU-statsborgere gælder endvidere, at de ikke må have fortabt
valgbarheden i deres hjemland.
Beslutningen om valgbarhed skal først træffes, når den pågældende er blevet valgt
ind. Spørgsmålet om tab af valgbarhed som følge af straf afgøres af Folketinget.
§§ 11-14
Partier, der har ret
til at deltage i Europa-
Parlamentsvalg
Partier, der ved et folketingsvalg afholdt senest seks uger før valgdagen har opnået
repræsentation i Folketinget, og som seks uger før valgdagen fortsat er
repræsenteret i dette, samt partier, der ved det sidst afholdte valg til Europa-
Parlamentet har opnået repræsentation i Europa-Parlamentet, og som seks uger før
valgdagen fortsat er repræsenteret i dette, har ret til at deltage i Europa-
10
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Materiale til introduktion til indenrigsområdet med social- og indenrigsministeren og embedsmænd fra ministeriet den 31. oktober 2019
2096616_0011.png
Parlamentsvalg.
Endvidere har nye partier, der er anmeldt for social- og indenrigsministeren, ret til at
deltage i Europa-Parlamentsvalg. Før et parti kan anmeldes for social- og
indenrigsministeren for at blive opstillingsberettiget til Europa-Parlamentet, skal
partiet have godkendt partinavnet af Valgnævnet og indsamlet mindst 70.635
vælgererklæringer. Indsamling af vælgererklæringer sker ved brug af
vælgererklæringssystemet. De nærmere regler om indsamling af vælgererklæringer
er fastsat i loven og i vælgererklæringsbekendtgørelsen.
11
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Materiale til introduktion til indenrigsområdet med social- og indenrigsministeren og embedsmænd fra ministeriet den 31. oktober 2019
2096616_0012.png
2.8 Lov om kommunale og regionale valg
– ”Kommunal- og regionalvalgloven”
Formål og hovedindhold
Kommunal- og regionalvalgloven fastlægger reglerne for afholdelse af valg til
kommunalbestyrelser og regionsråd, herunder hvem der kan stemme og stille op til
valgene. Loven indeholder bestemmelser, der detaljeret beskriver forskellige
procedurer i forbindelse med afholdelse af kommunal- og regionalvalg, bl.a. regler om
valglister og valgkort, kandidatlister, stemmesedler, stemmeafgivning på valgdagen,
brevstemmeafgivning, hjælp til stemmeafgivningen, opgørelse af valget og valgklager.
Loven indeholder endvidere regler om afholdelse af bindende kommunale
folkeafstemninger, som kan udskrives af et flertal i en kommunalbestyrelse om et
kommunalt anliggende.
Herudover indeholder loven bemyndigelsesbestemmelser for social- og
indenrigsministeren til at fastsætte nærmere regler om bl.a. brevstemmeafgivning,
hjælpemidler, udfærdigelse af stemmesedler og bedømmelse af stemmesedler.
Lovens målgrupper
Vælgere
Partier
Kommuner
Regioner
Social- og Indenrigsministeriet
Beskrivelse af udvalgte bestemmelser
Tabel 8.
Beskrivelse af udvalgte bestemmelser i kommunal- og regionalvalgloven
Bestemmelse(r)
§§ 1-6 a
Valgret og
valgbarhed
Indhold
Valgret til kommunalbestyrelsen og regionsrådet har enhver, der på valgdagen:
- er fyldt 18 år
- har fast bopæl i kommunen (eller regionen til regionsrådsvalg), og som herudover
enten
- har dansk indfødsret
- er statsborger i en af de øvrige medlemsstater i EU
- er statsborger i Island eller Norge eller
- har boet fast i riget i de sidste 4 år før valgdagen
Udlændinge, der er på tålt ophold, udvist ved endelig dom eller administrativ
afgørelse eller opholder sig i Danmark for at afsone straf mv. idømt af en
international straffedomstol, har ikke valgret til kommunale og regionale valg.
Enhver, der har valgret til kommunale og regionale valg, er som udgangspunkt også
valgbar. Man er dog ikke valgbar, hvis man er blevet idømt eller har vedtaget en
straf, der medfører tab af valgbarhed.
På baggrund af en politisk aftale indgået mellem den daværende VLAK-regering og
Dansk Folkeparti, Socialdemokratiet, Radikale Venstre og tiltrådt af SF om
nedlæggelse af Valgbarhedsnævnet blev der i 2018 ved lov fastsat objektive kriterier
for, hvornår et medlem af en kommunalbestyrelse eller et regionsråd fortaber sin
valgbarhed til de nævnte organer på grund af straf. Et medlem af en
kommunalbestyrelse henholdsvis et regionsråd har efter reglerne pligt til at
indberette idømt straf til kommunalbestyrelsen henholdsvis regionsrådet.
§§ 19-22
Kandidatlister til
valgene
Kandidater, der opstiller til kommunale og regionale valg, skal opføres på
kandidatlister, der skal indleveres til valgbestyrelsen i kommunen henholdsvis
regionen.
En kandidatliste til kommunalbestyrelsesvalg skal være underskrevet af mindst 25
vælgere i kommunen som stillere. Til kommunalbestyrelsesvalg i Aarhus, Odense og
Aalborg Kommuner er mindsteantallet af stillere dog 50, i Københavns Kommune
dog 150. En kandidatliste til regionsrådsvalg skal være underskrevet af mindst 50
vælgere i regionen som stillere.
12
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Materiale til introduktion til indenrigsområdet med social- og indenrigsministeren og embedsmænd fra ministeriet den 31. oktober 2019
2096616_0013.png
Valgbestyrelsen fritager efter anmodning de kandidatlister, der ved sidste
kommunalbestyrelsesvalg henholdsvis regionsrådsvalg opnåede repræsentation i
kommunalbestyrelsen henholdsvis regionsrådet, og som tirsdagen 9 uger før
valgdagen fortsat er repræsenteret i kommunalbestyrelsen henholdsvis regionsrådet,
for kravet om indsamling af underskrifter fra et mindsteantal stillere.
13
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Materiale til introduktion til indenrigsområdet med social- og indenrigsministeren og embedsmænd fra ministeriet den 31. oktober 2019
2096616_0014.png
2.9 Lov om økonomisk støtte til politiske partier mv.
– ”Partistøtteloven”
Formål og hovedindhold
Partistøtteloven har til formål at støtte det politiske arbejde her i landet, regionerne og
kommunerne. Partier og kandidater uden for partierne (løsgængere), der har deltaget i
seneste folketingsvalg, og kandidatlister, der har deltaget i seneste regionsrådsvalg
eller kommunalbestyrelsesvalg, er berettiget til tilskud (partistøtte) til partiets mv.
politiske arbejde.
Partistøtten ydes som et fast beløb pr. stemme, partiet mv. har fået ved seneste valg.
Partistøttesatserne reguleres årligt ved bekendtgørelse og er i 2019 på 33,00 kr.
(folketingsvalg), 4,50 kr. (regionsrådsvalg) og 7,25 kr. (kommunalbestyrelsesvalg).
Partistøtten ydes årligt efter ansøgning, og det er i partistøtteloven fastsat, hvilke
betingelser partierne skal opfylde for at få udbetalt partistøtten. Det er bl.a. en
betingelse, at partiet mv. oplyser navn og adresse på bidragsydere, der har ydet større
private bidrag til partiet. Der er oplysningspligt om private bidrag ydet til alle dele af
partiet, herunder til partiets kandidater. Beløbsgrænsen for, hvornår der er
oplysningspligt om private bidrag, reguleres årligt og er i 2019 på 20.900 kr.
Lovens målgrupper
Partier, der har deltaget i seneste folketingsvalg
Kandidater uden for partierne (løsgængere), der har deltaget i seneste
folketingsvalg
Kandidatlister, der har deltaget i seneste regionsrådsvalg
Kandidatlister, der har deltaget i seneste kommunalbestyrelsesvalg
Social- og Indenrigsministeriet, regionerne og kommunerne
Beskrivelse af udvalgte bestemmelser
Tabel 9.
Beskrivelse af udvalgte bestemmelser i partistøtteloven
Bestemmelse(r)
§ 1
Partistøttelovens formål
Indhold
Lovens formål er at støtte det politiske arbejde her i landet. ”Politisk arbejde”
er i bestemmelsen defineret som enhver aktivitet, der tager sigte på at
fremme valg her i landet af en eller flere kandidater eller fremme et bestemt
resultat af en folkeafstemning her i landet ved 1) at udbrede kendskabet til
bestemte politiske synspunkter, 2) at etablere og drive organisationer, 3) at
samarbejde med andre organisationer eller 4) på anden måde.
Partier og løsgængere, der har deltaget i seneste folketingsvalg og fået
mindst 1.000 stemmer ved valget, er berettiget til partistøtte fra staten.
Tilsvarende er kandidatlister, der har deltaget i seneste regionsrådsvalg og
fået mindst 500 stemmer ved valget, berettiget til partistøtte fra regionen.
Kandidatlister, der har deltaget i seneste kommunalbestyrelsesvalg og fået
mindst 100 stemmer (i Københavns Kommune 500 stemmer) ved valget, er
berettiget til partistøtte fra kommunen.
Ansøgning om partistøtte på grundlag af deltagelse i folketingsvalg og
betingelser for modtagelse af partistøtte.
Ansøgning om partistøtte på grundlag af deltagelse i regionsrådsvalg og
kommunalbestyrelsesvalg og betingelser for modtagelse af partistøtte.
Partistøttesatserne og beløbsgrænsen for, hvornår der er oplysningspligt om
private tilskud, reguleres årligt ved bekendtgørelse.
Den, der afgiver urigtig erklæring i forbindelse med ansøgning om partistøtte
eller afgiver urigtig eller mangelfuld erklæring om modtagne private bidrag,
straffes med bøde eller fængsel indtil 4 måneder. Der kan pålægges
partiorganisationer strafansvar.
§§ 2-4
Støtteberettigede
§§ 5-7 d
Partistøtte fra staten
§§ 8-11 d
Partistøtte fra regionen
og kommunen
§ 12 a
Regulering af støttesatser
og beløbsgrænsen
§ 14
Straffebestemmelser
14
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Materiale til introduktion til indenrigsområdet med social- og indenrigsministeren og embedsmænd fra ministeriet den 31. oktober 2019
2096616_0015.png
2.10 Lov om private bidrag til politiske partier og offentliggørelse af politiske
partiers regnskaber
– ”Partiregnskabsloven”
Formål og hovedindhold
Partiregnskabsloven fastsætter, at partier, der har været opstillet til seneste
folketingsvalg eller Europa-Parlamentsvalg, skal aflægge regnskab over partiets
landsorganisations indtægter og udgifter. Regnskabet skal indsendes til Folketinget,
der offentliggør dette. Det er i loven fastsat, hvilke oplysninger regnskabet skal
indeholde. Regnskabet skal bl.a. indeholde oplysning om navn og adresse på
bidragsydere, der til partiet har ydet bidrag over beløbsgrænsen, der i 2019 er på
20.900 kr.
Partiregnskabsloven indeholder derudover regler om, at arbejdsgiverforeninger,
fagforeninger og andre faglige sammenslutninger skal sikre, at bidrag til politiske
partier eller partipolitiske formål i øvrigt, der opkræves over medlemskontingentet, er
frivilligt for det enkelte medlem.
Lovens målgrupper
Partier, der har deltaget i seneste folketingsvalg eller Europa-Parlamentsvalg
Arbejdsgiverforeninger, fagforeninger og andre faglige sammenslutninger, der
yder bidrag til politiske partier eller partipolitiske formål i øvrigt
Medlemmer af arbejdsgiverforeninger, fagforeninger og andre faglige
sammenslutninger
Beskrivelse af udvalgte bestemmelser
Tabel 10.
Beskrivelse af udvalgte bestemmelser i partiregnskabsloven
Bestemmelse(r)
§§ 1-2
Private bidrag til
politiske partier
§§ 2 a-2 b
Forbud mod
anonyme tilskud
§§ 3-5
Politiske partiers
regnskaber
§ 5 a
Regulering af
støttesatser og
beløbsgrænsen
§§ 6-6 a
Straffebestemmelser
Indhold
Krav til arbejdsgiverforeninger mv., der skal sikre, at medlemmer kan fritages fra at
betale bidrag til politiske partier mv. over medlemskontingentet, samt krav til
medlemmerne, der ønsker at blive fritaget.
Forbud for partier og kandidatlister mod at modtage anonyme bidrag over
beløbsgrænsen.
Krav til regnskaberne fra partiernes landsorganisationer. Der er i regnskaberne
oplysningspligt om private tilskud over en vis beløbsgrænse. Regnskabet skal
indsendes til Folketinget, der offentliggør dette.
Beløbsgrænsen for, hvornår der er oplysningspligt om private tilskud, og for
hvornår der er forbud mod anonyme tilskud, reguleres årligt ved bekendtgørelse.
Overtrædelse af forbuddet mod at modtage anonyme bidrag, afgivelse af urigtige
eller mangelfulde oplysninger i regnskabet samt afgivelse af urigtig erklæring om,
at partiet ikke har haft andre indtægter end anført i regnskabet, straffes med bøde
eller fængsel indtil 4 måneder. Der kan pålægges partiorganisationer strafansvar.
15
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Materiale til introduktion til indenrigsområdet med social- og indenrigsministeren og embedsmænd fra ministeriet den 31. oktober 2019
2096616_0016.png
2.11 De uskrevne grundsætninger om kommunernes ulovbestemte opgaver
”Kommunalfuldmagtsregler”
Formål og hovedindhold
Kommunalfuldmagtsreglerne er en samlet betegnelse for de uskrevne regler
(grundsætninger) om kommunernes ulovbestemte opgaver. Hvis en kommunal
opgavevaretagelse er reguleret i den skrevne lovgivning (love, bekendtgørelser), skal
opgavevaretagelsen ikke også vurderes i forhold til kommunalfuldmagtsreglerne.
Kommunalfuldmagtsreglerne viger således for den skrevne lovgivning.
Indholdet af kommunalfuldmagtsregler beror på de kommunale tilsynsmyndigheders
Ankestyrelsens og Social- og Indenrigsministeriets
praksis.
Som udgangspunkt er det en forudsætning for, at en kommune kan varetage en opgave
efter kommunalfuldmagtsreglerne, at opgavevaretagelsen skal være af en vis almen
nytte for kommunens indbyggere.
Et klassisk eksempel på opgaver, som kommuner kan varetage efter
kommunalfuldmagtsreglerne, er f.eks. tiltag inden for kultur- og idrætsområdet.
Lovens målgrupper
Kommuner
Private virksomheder
Borgere
Beskrivelse af udvalgte kommunalfuldmagtsregler
Tabel 11.
Beskrivelse af udvalgte kommunalfuldmagtsregler
Kommunalfuldmagtsregel
Kultur
Indhold
Kommuner har efter kommunalfuldmagtsregler adgang til at iværksætte aktiviteter af
generel kulturel karakter samt almindelige folkeforlystelser, herunder teater, museer,
festivaler mv. Endvidere har kommuner adgang til med hjemmel i
kommunalfuldmagtsreglerne at understøtte den lokale turistudvikling.
Kommuner kan med hjemmel i kommunalfuldmagtsregler tilbyde idrætsaktiviteter til
kommunens borgere. En kommune kan selv stå for idrætsaktiviteterne eller yde
støtte til en idrætsklub, som giver borgerne adgang til at udøve idrætsaktiviteter.
Det er en forudsætning, at idrætsklubben ikke har et erhvervsøkonomisk formål.
Det antages videre, at en kommune kan etablere og drive sportsanlæg. Kommunen
kan herunder udleje sportsanlæg til professionelle klubber under forudsætning af,
at kommunen opkræver markedsprisen herfor.
Kommuner kan med hjemmel i kommunalfuldmagtsregler yde to forskellige former for
foreningsstøtte: dels støtte til selve foreningsdannelsen, dels støtte til
foreningsaktiviteter. Støtte til foreningsdannelsen skal være begrænset og kan f.eks.
være til lokaler eller telefon. Støtte til foreningsaktiviteter forudsætter, at der er tale om
en lovlig kommunal opgave, f.eks. kultur eller idræt, og kan være både tilskud og
andre former for støtte, f.eks. lokaler, administrativbistand mv. Støtte skal ydes efter
saglige kriterier.
Kommuner kan som udgangspunkt ikke med hjemmel i kommunalfuldmagtsregler
udøve erhvervsvirksomhed, herunder handel, håndværk, industri og finansiel
virksomhed.
Som modikation til forbuddet mod erhvervsvirksomhed kan kommuner producere til
eget brug samt under nærmere betingelser sælge overkapacitet, biproduktion og i
et vist begrænset omfang varetage accessorisk virksomhed.
Opgavefordelingsprincippet
Kommuner kan som udgangspunkt ikke med hjemmel i kommunalfuldmagtsregler
varetage eller yde støtte til varetagelse af opgaver, som det efter lovgivningen
udelukkende påhviler eller tilkommer staten eller andre myndigheder at varetage.
Hvis der er en særlig kommunal interesse i den pågældende opgavevaretagelse, vil
en kommune i nogle tilfælde kunne varetage/yde støtte til en anden myndigheds
opgave.
Idræt
Foreninger
Erhvervsvirksomhed
16
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Materiale til introduktion til indenrigsområdet med social- og indenrigsministeren og embedsmænd fra ministeriet den 31. oktober 2019
2096616_0017.png
2.12 Lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner
”Udligningsloven”
Formål og hovedindhold
Formålet med det kommunale tilskuds- og udligningssystem er at give kommunerne
mere ensartede vilkår for opgaveløsningen. I det generelle udligningssystem udlignes
for forskelle mellem et beregnet udgiftsbehov og beregnede skatteindtægter (det
strukturelle underskud) opbygget med en landsudligning for alle kommuner, en
hovedstadsudligning mellem kommunerne i hovedstadsområdet og en ordning for
kommuner uden for hovedstadsområdet med højt strukturelt underskud. Hertil findes
særskilte ordninger som et beskæftigelsestilskud, udlændingeudligningsordningen og
en række mindre tilskuds- og udligningsordninger som ø-tilskud, særtilskud mv.
I loven er endvidere fastsat regler om opgørelsen af det samlede bloktilskud, herunder
om betingede bloktilskud og nedsættelse af bloktilskuddet, hvis udgiftsrammerne
overskrides. Der er hertil indført regler med henblik på at sikre, at kommunerne
fastsætter skatten i overensstemmelse med det aftalte. Reglerne herom er fastsat i
særskilt lovgivning.
Lovens målgruppe(r)
Kommuner
Beskrivelse af udvalgte bestemmelser
Tabel 12.
Beskrivelse af udvalgte kommunalfuldmagtsregler
Bestemmelse(r)
§§ 2-6
Landsudligningen
§§ 7-11
Hovedstadsudligningen
§ 12
Udligningstilskud til
kommuner med højt
strukturelt underskud
§§ 14 og 14 a
Statstilskud
til kommunerne
§§ 14 og 14 a
Statstilskud
til kommunerne
§§ 16-19 og §§ 22-23 b
Andre tilskuds- og
udligningsordninger
§§ 20-21 d
Ø-tilskud
Indhold
Opgørelse af en kommunes udgiftsbehov og en kommunes beregnede
skatteindtægter i landsudligningen, hvor der udlignes med 61 pct.
Opgørelse af en kommunes udgiftsbehov og en kommune s beregnede
skatteindtægter i hovedstadsudligningen, hvor der udlignes med 27 pct.
Ordning for kommunerne uden for hovedstadsområdet med højt strukturelt
underskud, hvor der udlignes med 32 pct. af højeste del af det strukturelle
underskud.
Regler for fastsættelse af det årlige bloktilskud til kommunerne, betingede
bloktilskud og nedsættelse af bloktilskud, hvis udgiftsrammerne overskrides.
Særskilte ordninger som tilskud til særligt vanskeligt stillede kommuner,
udlændingeudligningen og beskæftigelsestilskud.
Særskilte ordninger som tilskud til særligt vanskeligt stillede kommuner,
udlændingeudligningen og beskæftigelsestilskud.
Tilskud til ø-kommuner og kommuner med små øer samt tilskud til nedsættelse af
færgetakster for godstransport og passagerbefordring til og fra visse øer.
17
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Materiale til introduktion til indenrigsområdet med social- og indenrigsministeren og embedsmænd fra ministeriet den 31. oktober 2019
2096616_0018.png
2.13 Lov om generelle tilskud til regionerne
Formål og hovedindhold
Med henblik på at give regionerne lige muligheder for at drive sundhedsvæsenet
fordeles statens bloktilskud til regionerne til finansiering af sundhedsvæsenet dels
som et basisbeløb, dels efter en række objektive fordelingskriterier, der afspejler
udgiftsbehovet. Udgiftsbehovskriterier skal udover forudsatte basisomkostninger dels
tage højde for den aldersmæssige sammensætning af befolkningen, dels for den
socioøkonomiske struktur i regionerne, som kan have betydning for forbruget af
sundhedsydelser. Tilsvarende fordeles bloktilskuddet til regionerne til finansiering af
udviklingsområdet efter et mål for regionernes udgiftsbehov, som opgøres ud fra
befolkningens størrelse og de strukturelle forhold i regionerne.
Lovens målgruppe(r)
Regionerne
Beskrivelse af udvalgte bestemmelser
Tabel 13.
Beskrivelse af udvalgte kommunalfuldmagtsregler
Bestemmelse(r)
§ 3
Statens tilskud til
regionerne
§ 4
Udgiftsbehov på
sundhedsområdet
§ 5
Udgiftsbehov på
udviklingsområdet
§ 6
Nedsættelse af
bloktilskud
§§ 7-12
Udviklingsbidrag
fra kommunerne
§§ 13-15
Aktivitetsafhængige
Indhold
Regler for fastsættelse af de årlige bloktilskud til regionerne til finansiering af
sundhedsvæsenet og til finansiering af udviklingsområdet og regler for betingede
bloktilskud.
Opgørelse af en regions udgiftsbehov til fordeling af statens bloktilskud på
sundhedsområdet.
Opgørelse af en regions udgiftsbehov til fordeling af statens bloktilskud på
udviklingsområdet.
Regler for nedsættelse af bloktilskud, hvis udgiftsrammerne overskrides.
Regler om fastsættelse og regulering vedr. udviklingsbidrag fra kommunerne.
Regler for aktivitetsafhængige bidrag fra kommunerne og staten.
18
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Materiale til introduktion til indenrigsområdet med social- og indenrigsministeren og embedsmænd fra ministeriet den 31. oktober 2019
2096616_0019.png
2.14 Lov om frikommunenetværk
– ”Frikommuneloven”
Formål og hovedindhold
Formålet med frikommuneloven er at give kommuner, der er organiseret i
frikommunenetværk, mulighed for at gennemføre forsøg indtil den 31. december 2021.
Forsøgene skal bidrage til en bedre opgaveløsning i det kommunale til gavn for
borgerne gennem regelforenkling, mere tid til kernevelfærd, effektivisering og bedre
styring. Frikommuneloven etablerer forsøgshjemler efter udvalgte temaer.
Lovens målgruppe(r)
Målgrupperne for frikommuneloven afgrænses af de otte forsøgstemaer.
Beskrivelse af udvalgte bestemmelser
Tabel 14.
Beskrivelse af udvalgte bestemmelser i Frikommuneloven
Bestemmelse
§ 8
generel bestemmelse om
evaluering mv.
§ 9
tilskud eller lån til at etablere
selvstændig virksomhed
§ 10
nye måder for udredning samt
fastsættelse af indsatser i børnesager
§§ 13-14f
velfærdsteknologi
§§ 27 a, 27 b
fælleskommunal
akutfunktion af sygeplejersker
§§ 15, 28
tilkøbsydelser
Indhold
Ministeriet kan fastsætte regler om offentliggørelse, evaluering og
indberetning af forsøg, der gennemføres i frikommuner efter denne lov og
anden lovgivning.
Mulighed for at tilbyde ledige med en realistisk forretningsidé og evner for
iværksætteri et mikrolån til opstart af virksomhed
Fritagelse for udvalgte proces- og dokumentationsregler i servicelovens
kapitel 11, herunder regler om børnefaglig undersøgelse, børnesamtaler
og handleplan
Teknologiske hjælpemidler som supplement til pædagogisk støtte og
omsorg til personer med en varig psykisk funktionsnedsættelse, f.eks. i
form af alarm- og pejlesystemer eller situationsbestemt video kig-ind
Fælleskommunal akutenhed, der med tilladelse til at opbevare og
udlevere udvalgte lægemidler, kan levere en hurtig indsats i eget hjem til
kronikere eller ældre, medicinske patienter med behov for akut hjælp.
Mulighed for at tilbyde kommunale tilkøbsydelser til borgere, der er
visiteret til personlig og praktisk hjælp mv.
19
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 39: Materiale til introduktion til indenrigsområdet med social- og indenrigsministeren og embedsmænd fra ministeriet den 31. oktober 2019
2096616_0020.png
2.15 Lov om konkurrencemæssig ligestilling mv.
Formål og hovedindhold
Formålet med momsrefusionsordningen er at sikre lige konkurrencevilkår mellem det
private erhvervsliv og kommunernes og regionernes fremstilling af ydelser til eget
brug. Kommunal produktion og produktion i regionerne til eget brug er ikke pålagt
moms mv., bortset fra ydelser frembragt inden for rammerne af kommunal
momsregistreret virksomhed, herunder forsyningsvirksomhed.
Ordningen indebærer, at kommuner og regioner får refunderet deres udgifter til moms
mv. af staten, når kommunen og regionen erhverver momsbelagte ydelser, hvorved
sådanne køb ligestilles med egen produktion.
Lovens målgruppe(r)
Kommuner
Regioner
Beskrivelse af udvalgte bestemmelser
Tabel 15.
Beskrivelse af udvalgte bestemmelser i lov om konkurrencemæssig ligestilling
Bestemmelse
§ 1
refundering af moms
Indhold
Det fastsættes i loven, at de udgifter regioner og kommuner har til betaling af
moms ved køb af varer og tjenesteydelser (med visse undtagelser) refunderes.
Endvidere refunderes indirekte udgifter til betaling af moms og lønsumsafgift.
§ 2
forældelsesfrist
§ 3
tilrettelæggelse af
ordningen
Fastsættelse af forældelsesfrist (fem år)
Social- og indenrigsministeren fastsætter reglerne for ordningens
tilrettelæggelse. Udmøntningen af denne bestemmelse sker i
momsrefusionsbekendtgørelsen (nuværende Bekendtgørelse nr. 480 af
26/04/2019)
Det fastsættes, at udgifterne til refusionsordningen udbetales af staten.
§ 4
udbetaling af refusion
20