Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del Bilag 386
Offentligt
2252431_0001.png
Notat
Dato 18. september 2020
MEG
Side 1 af 4
Talepapir til Høring om udsatte børn, unge og familier i Social- og
Indenrigsudvalget den 24. september 2020
Mange tak for indbydelsen til denne høring
med et vigtigt emne og på et
vigtigt tidspunkt, hvor vi jo står overfor en snarligt udspil fra regeringen
om Børnene Først.
Jeg vil gerne starte med at sige, at for mig, for Dansk
Socialrådgiverforening og for socialrådgiverne, der arbejder på dette
område. Så står børnene først.
Mine medlemmer går på arbejde hver dag
fordi de ønsker at gøre en
forskel for de børn, unge og familier, der har brug for hjælp. Fordi livet er
svært, fordi de har sociale udfordringer, fordi de har
funktionsnedsættelser, der betyder at de skal kompenseres i hverdagen.
Vi er enige i, at der skal gøres noget for at børn og unge får en stærkere
stemme i indsatsen.
At der er en meget nemmere adgang til hjælp i børnehøjde og på
ungepræmisser.
At børn og unge i højere grad får oplevelsen af, at hjælpen er til for
dem på deres betingelser.
At de bliver hørt og inddraget i højere grad end det sker i dag. Vi vil
gerne have at Barnets Lov får en formålsbestemmelse om børns
inddragelse.
At de får en ret til kontinuitet i deres hjælp
både fra os som
socialrådgivere og fra andre i deres indsats.
Og ikke mindst: At den indsats, vi sætter i værk, gør en forskel og
har en effekt for deres muligheder i livet.
Vi sætter altså børnene først. Og i langt de fleste tilfælde sætter vi også
børnene først, når vi giver en massiv støtte til deres forældre. I langt de
fleste tilfælde står det ikke i et modsætningsforhold.
Temaet for dagen høringen i dag er jo meget bredt. Og i DS har vi et
katalog med ca. 40 forslag til Barnets lov. Så mit oplæg i dag vil handle om
begrænsningens kunst.
Og jeg har valgt at jeg vil holder mig til at give anbefalinger til det, der er
socialrådgiverne hjemmebane nr. 1
sagsbehandlingen.
Jeg vil bruge det meste af min taletid til at præsentere et forslag til nyt
system til udredning og beslutninger af sociale indsatser. Et system vi har
udarbejdet forslag til sammen med en række af vores medlemmer.
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 386: Power point præsentationer til høring om udsatte børn, unge og familier d. 24/9-20 i Landstingssalen
2252431_0002.png
Side 2 af 4
Der er problemer med det nuværende system. Det tager al for lang tid før
børn, unge og familier får hjælp. Der går ofte 8 måneder nogle gange
mere, før der iværksættes støtte. Så er problemerne blevet større
og
værst af alt så kan motivationen for forandring være forsvundet.
Særligt er den børnefaglige undersøgelse blevet et meget omfattende
dokument, der hentes et hav af erklæringer
og den er svært at gå til /
forstå som forældre og børn.
Vi har lige i DS lavet en undersøgelse (ca. 500 medlemmer) og spurgt
vores medlemmer, hvad de oplever som den største hindring for at give
børn, unge og familier hurtigt og tidligt ind. Her kommer de formelle krav
til den børnefaglig undersøgelse og handleplaner ind som en på en klar
første plads. Over halvdelen giver den forklaring.
Handleplanen er også ofte vanskelig at bruge. De unge selv synes den er et
katalog af mål for forbedringer til dem, hvilket ikke er anerkendende.
Handleplanerne er ofte enten for overordnede eller for banale
det er også
en kritik. Og ofte ender handleplanerne i en skuffe og bruges ikke.
Hvad er det, vi skal have:
Vi skal sikre et system, der giver meget hurtigere hjælp og støtte.
Vi skal have et system, der er dynamisk
Der skal være et fælles ejerskab til den proces der er i systemet
Det skal være meget mere enkelt
Det skal bygge på de bedste erfaringer fra praksis
Det nye system skal være gældende uanset om der skal være indsatser i
form af det vi ofte kalder forebyggende foranstaltninger, om det er
behandlende indsatser
herunder anbringelser eller det er støtte til børn
og unge med funktionsnedsættelser.
Hvordan ser det ud (model)
Forslaget til nyt system bygger på, at alle henvendelser eller
underretninger, når de er behandlet, skal gennemgå
en screening.
Denne
screening skal bero på viden man umiddelbar kan indhente fra barn og
forældre og fra andre instanser fx skolen. Screeningen skal gennemføres
på 10 hverdage.
På baggrund af screeningen laves der
en konklusion,
som er en afgørelse
og denne konklusion kan enten være det grundlag, der er for at sætte
ind med mindre indgribende eller tidsbegrænsede foranstaltninger på �½ år
eller mindre.
Man kan også på baggrund af screeningen sætte mere omfattende
indsatser i værk, men så skal der samtidigt iværksættes en børneplan
eller en ungeplan, hvis der er tale om en unge på 15 eller ældre.
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 386: Power point præsentationer til høring om udsatte børn, unge og familier d. 24/9-20 i Landstingssalen
2252431_0003.png
Side 3 af 4
Pointen er at der kan
og skal
gives støtte, mens der undersøges
nærmere.
Børneplanen
træder i stedet for den børnefaglige undersøgelse og
handleplanen. Børneplanen skal gennemføres indenfor 4 måneder
eller 6
måneder, hvor der skal laves omfattende undersøgelser som et led i den
fx forældrekompetenceundersøgelser, psykiatriske udredninger e.lign.
Børneplanen afsluttes med en
samarbejdsaftale,
hvor indsatserne
omkring barnet
sociale indsatser, skole mm - indgår
og barnet og
forældrene selvfølgelig også. Samarbejdsaftalen rummer de mål og ønsker,
der er til støtten omkring barnet. Og parterne er forpligtede. De har ret og
pligt til at reagere hvis ”deres” del af samarbejdsplaner ikke holder / skal
revideres.
Det sikrer sammenhæng i indsatsen, det sikrer ejerskab og det sikrer en
forpligtelse til at opnår de virkninger af støtte, som giver mening for
barnet.
Vi har arbejdet med og forslår et system, som vi tror vil have en stor
positiv betydning for myndighedsarbejdet og for de børn og unge, hjælpen
er til for. Men selvfølgelig skal der også arbejdes videre med vores forslag
til system.
Vores forslag til et nyt system er for os at se også et forslag, der kan give
en meget bedre
overgang til voksenområdet.
Idet vi som sagt foreslår,
at en børneplan for børn og unge på 15 år eller ældre er en ungeplan.
Princippet er det samme. Men det vil være andre samarbejdspartnere. Det
vil rumme bolig, det vil rumme beskæftigelsesdelen. Det vil rumme
samarbejde med voksendelen
hvis det er en ung med
funktionsnedsættelser.
Ungeplanen er en sammenhængende indsats fra 15-25 år
for alle unge,
der har behov for en social indsats eller en indsats grundet deres
funktionsnedsættelse.
Jeg håber at vores forslag til et nyt system kunne forstås på den korte tid
jeg havde til rådighed på nuværende tidspunkt. Ellers har vi jo selvfølgelig
beskrevet det mere indgående
på skrift.
Det nye system forudsætter at
socialrådgiverne får rammer, vilkår og
kompetencer.
I kender alle den brændende platform. Mange fejl i sagsbehandlingen,
stressede socialrådgivere, tvivl om kvalitet i indsatsen. Mine medlemmer
har det hård
ingen tvivl om det de løber stærkt og står med vanskelige
valg hver dag.
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 386: Power point præsentationer til høring om udsatte børn, unge og familier d. 24/9-20 i Landstingssalen
2252431_0004.png
Side 4 af 4
Men det er jo ikke bare et problem for dem
men mest af alt for de børn,
unge og familier der er ansat til at hjælpe. Vi har som sagt lige lavet en
hurtig rundspørge til vores medlemmer. 89 % siger de mangler tid til at
kunne inddrage børn og unge i deres egen sag. Det er ikke godt nok.
I DS mener vi, at vores forslag til det nye system vil give mere fagligt
råderum, større tilfredshed i forhold til at kunne sætte hurtigere ind med
indsatser, når børn og familier er motiverede, mindre papirarbejde. Så det
rummer også nogle forbedringer for socialrådgiverne.
Men der er samtidig behov for, at man med Barnets lov
for børn og
forældres skyld giver bedre rammer om sagaarbejdet
DS har en række forslag til forbedring af kvaliteten i sagsarbejdet for børn,
unge og familier
Både indirekte:
Vi foreslår at børn og unge får ret til en fast myndighedssocialrådgiver. En
der er deres og som de kan komme direkte i kontakt med. Hvis
socialrådgiveren skal skiftes ud
så skal det ske med overgangsordning.
Vi mener også det skal være en rettighed, at socialrådgiveren kontakter
anbragte børn min hver 3. måned
Og direkte:
Der skal laves et loft over antallet af sager.
Der skal tildeles to socialrådgivere til de vanskelige sager.
Socialrådgiverne skal have obligatorisk efteruddannelse, når de arbejder
med børn og ungeområdet.
Og så skal der også være mentorforløb for nye i faget
Tak for ordet!