Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del Bilag 386
Offentligt
2252429_0001.png
Fondenes Hus
Otto Mønsteds Gade 5
DK-1571 København V
Tlf.: (+45) 33 77 93 93
www.bikubenfonden.dk
Talepapir fra Bikubenfonden til høring om anbragte børn og
unge
28. september 2020
Indledning
Tak for invitationen, og tak for at sætte fokus på denne vigtige problemstilling.
Med mit oplæg vil jeg særligt fokusere ind på problemstillingen, som handler om at
skabe bedre løsninger for unge i overgangen fra anbringelse og til voksenlivet. For de
fleste her i rummet kender godt billedet for, hvordan det går mange af de børn og
unge, som har været senere i livet. For få får en uddannelse, for mange er på over-
førselsindkomster, og 10 pct. af alle anbragte får erfaringer med hjemløshed. Det skal
vi gøre bedre.
Og netop formålet om at skabe bedre løsninger for anbragte unge i overgangen til
voksenlivet, var også den udfordring vi satte os for at arbejde med i starten af året.
Vi blev kick startede af statsministerens nytårstale om et kommende udspil til et løft af
anbringelsesområdet med Barnets Lov.
Vi etablerede derfor Policy Lab sammen med Dansk Socialrådgiverforening, De An-
bragtes Vilkår, Socialpædagogerne, FADD og Børns Vilkår. Vi har sammen udviklet
de anbefalinger og den tænkning, jeg vil præsentere i dag.
Udgangspunktet for Policy Lab var:
At skabe politiske løsninger, der kan sikre unge den rette hjælp i overgangen mellem
anbringelse og voksenliv
med udgangspunkt i de unges stemme.
Vi mener, at der er brug for en
radikal ændring
af anbringelsesområdet, hvor vi
sæt-
ter de unge først.
Den nuværende støtte, det såkaldt efterværn, kommunerne har
mulighed for at tilbyde anbragte unge i dag, er langt fra god nok. Så hvis vi kunne
starte forfra, hvordan ville vi så indrette os som samfund, så alle anbragte unge fik
samme muligheder som andre unge. Hvor en anbringelse også er en trædesten til et
liv med adgang til netværk, job og uddannelse og en stabil boligsituation. Hvor vi
som samfund forpligtiger os til at tage ansvar for det barn vi anbringer
indtil han
eller hun ikke har brug for os mere.
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 386: Power point præsentationer til høring om udsatte børn, unge og familier d. 24/9-20 i Landstingssalen
Vi troede, at vi skal finde konkrete løsninger til jer politikere, som I kunne bruge direkte
ind i lovprocessen. Men vi må erkende, at på dette område findes ingen quick fixes.
Og det er også derfor, at vores anbefalinger fra policy lab ikke præsentere enkelt-
stående løsninger, men i stedet handler om at adoptere et nyt mind-set for området,
hvor vi for alvor møder de unge på en nye måde, og er villige til at gå nye veje.
Udfordringer i praksis
Arbejdet med Policy Lab udspringer selvfølgelig også af en virkelighed, hvor vi må
konstatere, at der er en
række udfordringer
i vores praksis i dag og den ofte ikke op-
leves som optimal for de unge. Vi ved fra en undersøgelse fra Socialstyrelsen at:
- De unge kender ikke deres handleplan
og de unges perspektiv indgår ikke i
over en tredjedel af efterværnssagerne. Målene i handleplanen revideres ikke
altid i overgangen til efterværn
-
Der er ikke nogen objektive kriterier for brug af efterværn
og vi ser også, at
der er stor forskel i kommunernes brug af efterværn. Den nyeste undersøgelse
fra VIVE om anbragte unge fra 95-årgangen viser at kun ca. halvdelen af de
unge får efterværn. Det er alarmerende, når undersøgelser samtidig peger
på, at det kan gavne at få særlig hjælp og støtte i overgangen til voksenlivet.
Og udover at det er tilfældigt hvordan kommunerne i dag bruger efterværns-
indsatsen
så må vi også erkende, at der er al for lidt viden om, hvilken virk-
ning det har for de unge, når de så rent faktisk bruger det. F.eks. kan vi se, at
det for unge tidligere anbragte, der får erfaring med hjemløshed (som ofte er
de mest sårbare og udsatte unge) er ca. halvdelen af dem, der har fået ef-
terværn og halvdelen, der ikke har fået efterværn, hvilket understreger beho-
vet for, at vi skal være meget bedre til at tilbyde de unge den RETTE hjælp og
støtte ud fra de problemer de har
og ikke kun ud fra hvad der tilfældigvis al-
lerede er på hylderne af tilbud.
-
Hvad ønsker de unge
Udfordringerne kender mange af jer godt. Når vi spørger de unge selv, hvad der er
det vigtigste i overgangen fra anbringelse til voksenlivet svarer de:
1) Støtten skal skabe sammenhæng og kontinuitet og understøtte
gode, langsigte-
de valg
2) Mødet
mellem fagprofessionelle og unge
skal være et menneskeligt møde, der
giver den unge positiv handlekraft og modet til at forfølge en drøm. Vi hører alt
for ofte de unge sige, at der kun er fokus på fejl, og alt det de ikke kan.
3) Der skal altid stå nogen
klar til at hjælpe
i kulissen, når anbragte unges mentale
bagage begynder at larme, eller boligsituationen bliver ustabil. For vi ved alle
sammen, at det kommer til at ske.
2
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 386: Power point præsentationer til høring om udsatte børn, unge og familier d. 24/9-20 i Landstingssalen
4) Det at være anbragt skal være en trædesten til deltagelse i
fællesskaber og
samme livsmuligheder
som andre unge. For de her unge har også de samme
drømme om det gode liv, som os andre.
En ny vision for anbragte unge i overgangen til voksenlivet
På baggrund af de udfordringer vi ser og det de unge efterspørger, har vi en vision
om at sikre unge en god overgang til voksenlivet ved at ændre anbringelsesområ-
det radikalt. Vores vision bygger på 3 dogmer:
1: Anbringelse som trædesten -
En anbringelse må aldrig blive et mål i sig selv. Den
skal også være en trædesten til et godt liv.
2: Dynamisk overgangsperiode
hvor alder ikke skal være afgørende for hvilken støt-
te man kan få eller ikke få.
3: Den unge i centrum
hvor den unge ikke bare inddrages men støttes i at være
styrende i forhold til at sætte og nå målene i sit liv.
Lad mig sætte lidt flere ord på hvad der gemmer sig bag overskriften på de 3 dog-
mer:
1: Anbringelse som trædesten -
En anbringelse må aldrig blive et mål i sig selv. Den
skal også være en trædesten til et godt liv. Som samfund forpligter vi os til at arbejde
sammen med de unge om at opnå tre sidestillede og overordnede målsætninger for
et selvstændigt voksenliv:
Med det første dogme forpligter vi os til ikke at slippe de unge, før de har:
-
Varige netværk og relationer
-
Er i uddannelse eller job
-
Har en fast bolig
Men det kræver at alle arbejder i samme retning
både de øverst politiske ansvarli-
ge og den enkelte sagsbehandler.
De unge skal kunne regne med samfundet, indtil målsætningerne er opfyldt og/eller
det 25. år. Denne rettighed skal afspejles i lovgivningen
og i praksis.
2: Dynamisk overgangsperiode
hvor alder ikke skal være afgørende for hvilken støt-
te man kan få eller ikke få.
Myndighederne skal forpligtes til sammen med den enkelte at arbejde målrettet
mod et selvstændigt voksenliv, når han eller hun fylder 15 år. Dette sker via en sam-
arbejdsaftale, der forpligter både myndigheden og den unge, og som justeres lø-
bende.
3
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 386: Power point præsentationer til høring om udsatte børn, unge og familier d. 24/9-20 i Landstingssalen
Hvis den enkelte har behov for det, har han/hun ret til at række ud og modtage støt-
te frem til det 25. år
med mulighed for forlængelse frem til det 27. år. Det betyder
også, at den unge kan vende tilbage til kommunen og bede om støtte, selvom den
unge tidligere har afvist hjælp
eller bor i en ny kommune.
Samtidig gør vi op med det 18. år som tidspunktet, hvor vi slipper den unge. Det skal
ikke længere være alder som er afgørende for hvilken hjælp man kan få eller ikke få.
Vi skal ikke tænke i et separat efterværn
men tage udgangspunkt i den unges be-
hov og sætte ind med støtte, så det bliver relevant og meningsfuldt for den unge.
Forberedelse til et selvstændigt voksenliv skal indgå som en naturlig del af anbringel-
sen, og støtte i overgangen skal være dynamisk og justeres løbende. Det betyder, et
opgør med det efterværn, som vi kender i dag
hvor tilgangen til hjælp og støtte
defineres af aldersgrænser
og ikke tager afsæt i den enkeltes behov.
3: Den unge i centrum
hvor den unge ikke bare inddrages men støttes i at være
styrende i forhold til at sætte og nå målene i sit liv.
Vi når aldrig for alvor i mål, hvis vi ikke formår at inddrage og involvere de unge. Det
er deres liv, drømme og ambitioner, der skal være styrende for den indsats og hjælp,
som vi giver.
Vi skal støtte de unge i at kunne mestre deres eget liv, give dem troen og værktøjer-
ne til at kunne træffe de rigtige valg på vegne af sig selv fremfor at andre gør det
over hovederne på dem. Samtidig med at vi ikke overlader ansvaret på deres skuld-
re. For det skal ske i et stærkt og forpligtigende samarbejde med myndigheder og
fagpersonale.
Den tilgang kræver: at vi tager det alvorligt, og at vi giver både myndigheder og de
fagprofessionelle de kompetencer, værktøjer og rammer der skal til for at lykkedes
med at arbejde med de unge på den måde.
Det siger sig selv
og er alligevel så svært! Men vi skal lykkedes med at sætte den
unge i centrum
den unge skal være styrende for at nå målene i sit liv.
Fra vision til handling
Resultatet af Policy Lab er først og fremmest en ny vision (de tre dogmer) for, hvor-
dan vi skal tænke efterværnet radikalt anderledes. Vi er helt bevidste om, at det ikke
blot gøres med ord på en slide, men at det skal omsættes til konkret handling. Vi pe-
ger derfor på en række initiativer, som vil gøre en forskel. Her nævnes blot 3 eksem-
pler:
1) En samarbejdsaftale
en forpligtigende aftale mellem den unge og myndig-
hed
hvor myndigheden også forpligter sig til at bidrage så det unge støttes i
at nå de tre mål om fællesskab, uddannelse og bolig.
4
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 386: Power point præsentationer til høring om udsatte børn, unge og familier d. 24/9-20 i Landstingssalen
2252429_0005.png
2) Systematisk opfølgning og feedback på de unges oplevelser
så vi hele tiden
bliver klogere på om den hjælp vi giver, rent faktisk virker og er meningsfuld
for de unge
3) Styrket samarbejde med stat, kommune og civilsamfund
I Policy lab mener
vi, at civilsamfundet er en afgørende faktor for at lykkedes med bl.a. at give
de unge adgang til varige relationer og stabile netværk. Vi skal blive meget
klogere i den kommende tid på, hvad det potentiale indeholder og hvordan
vi udfolder det.
Der er ikke tale om færdige initiativer
men initiativer som vi i Policy Lab vil undersø-
ge nærmere i forhold til, hvordan de kan udvikles. Det kræver, at vi fortsætter sam-
arbejdet på tværs og inddrager de unge, så vi kan udvikle de rigtige løsninger.
Ungeparagraffer i Barnets Lov
Vi forslår også at fundamentet for en radikal ændring i den støtte de unge får i over-
gangen skal skrives ind i et unge kapitel i Barnets Lov. Det skal sikre retning og fokus
på de unges behov. Og det vil anerkende, at ungdommen er et særligt kapitel i vo-
res liv, som kræver en særlig opmærksomhed.
De tre målsætninger (om udd./job, fællesskaber og bolig) for et selvstændigt vok-
senliv skal skrives ind og sender dermed et tydeligt signal om, at en anbringelse også
er en trædesten til et godt voksenliv.
Ligesom det skal skrives ind at man har ret til støtte i overgangen mellem det 15.-25.
år med mulighed for forlængelse til det 27. år. Det vil anerkende at overgangsperio-
den er dynamisk og med skiftende behov.
Ungeparagrafferne skal samle de unges muligheder og rettigheder under én paraply
og tænke eksisterende lovgivning med ind. Ex. Den Kommunale Ungeindsats.
Overblik over ændringerne:
Helt konkret mener vi, at vi med visionen og initiativerne vil gå fra…til:
Støtte til anbragte unge i
dag
Anbragte unge skal have
RET til støtte i en dynamisk
overgangsperiode
Fra
Efterværn som
en ’kan’-
paragraf fra det 18.-23. år
som forvaltes forskelligt fra
kommune til kommune.
Ny støtte til anbragte unge
Til
En dynamisk overgangspe-
riode, der giver den unge
ret til støtte fra det 15.-27.
år
uanset hvilken kom-
mune, han/hun bor i.
Anbragte unge skal have
deres egen plan
Fra
Handleplaner, som de
Til
Samarbejdsaftaler, der er
5
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 386: Power point præsentationer til høring om udsatte børn, unge og familier d. 24/9-20 i Landstingssalen
2252429_0006.png
facto ofte er forældede,
og som de unge ofte ikke
oplever sig inddraget i.
de unges egne planer, og
som bliver justeret løbende
- og forpligter både myn-
digheden, andre fagpro-
fessionelle (skole, opholds-
sted mv.) og den unge.
Til
Systematisk indsamling af
feedback fra de unge for
at forbedre deres oplevel-
se af at blive sat i centrum
og udarbejdelsen af rele-
vante støttetilbud.
Til
Netværk og relationer er
et mål for en selvstændig
voksentilværelse på linje
med uddannelse/job og
bolig. Disse tre mål skal
gennemsyre arbejdet i
overgangsperioden fra
øverste direktør i kommune
til de fagprofessionelle, der
arbejder sammen med
den unge.
Anbragte unges feedback
skal benyttes til at forbed-
re deres oplevelse af at
blive sat i centrum i deres
egen sag og til at udvikle
relevante tilbud
Fra
Sparsom systematisk ind-
samling af viden om de
unges oplevelse af mødet
med systemet.
Anbragte unges adgang til
netværk og relationer skal
være et mål på lige fod
med, at de er i uddannel-
se/job og har en fast bolig
Fra
Myndighedsfokus på at
anskue netværk og relati-
oner som et middel til at
nå i uddannelse/job.
Afslutning
Med arbejdet i Policy Lab har vi 6 aktører taget første skridt til at nytænke overgan-
gen for anbragte unge til voksenlivet. Men vi er langt fra færdige, og vi kan slet ikke
gøre det alene. Vi ser frem til at følge udarbejdelsen af Barnets Lov, og vi bidrager
meget gerne med viden og perspektiver.
6