Juni 2020
Tænk handleplanen forfra
Regeringen igangsatte med nytårstalen i år planen om en ny samlet reform af anbringelsesområdet. Refor-
men indebærer bl.a. en ny lov hvor regeringen ønsker at skabe et:
”Opgør
med stigmatiserende og forkerte begreber i lovgivningen:
Vi skal væk fra at se barnet som problemet
(…)
og det skal lovgivningen afspejle. Udsatte børn skal fx i stedet for en aflastningsfamilie have en venskabs-
familie.”
-
https://www.regeringen.dk/nyheder/2020/barnet-foerst/
Handleplaner er det centrale faglige styringsredskab på anbringelsesområdet og er dermed en vigtig faktor i
det møde anbragte børn og unge, og deres familier, har med systemet der organiserer deres liv, samt de fag-
professionelles handlemuligheder og opgaveforståelse
–
derigennem også deres blik på børnene.
Handleplanerne og målfastsættelsen i dem, er noget af det De Anbragtes Vilkårs bagland, peger på kan
være stigmatiserende, dybt problematisk for selvforståelsen og svært ind i et børne-
og ungeliv. ”Det
er vores
tilsynsrapport, hvor der står hvor
mange K3’er man har”
sagde en af De Anbragtes Vilkårs frivillige meget præ-
cist.
Derfor ønsker vi at tilbyde et nyt perspektiv for arbejdet med handleplaner, hvor fokus rettes mod den faglige
indsats frem for barnets individuelle udfordringer. Med ønske om at skabe et mere meningsfuldt arbejde og
bedre grundlag til at sikre at anbragte børn og unge, får de rette betingelser og støtte omkring sig at vokse op
i.
Hvad oplever de anbragte selv?
For mange anbragte børn og unge er handleplanen en vanskelig ting der for det meste understreger hvor an-
derledes ens børneliv er og peger pilen indad mod barnet som værende problemet, på trods af et væld af
omstændigheder og betingelser barnet ikke har ansvaret for. Vi har nedenfor indsat et udpluk af citater fra
tidligere anbragte børn, der opsummerer hvordan handleplanen kan påvirke ens liv:
Pludselig skulle vi skalere vores handle-
plansmål: Det var ligesom at få karakterer
som menneske. Hvor god er du til at leve?
Pludselig fik jeg et spejl op af alt det jeg ikke
kunne. Og jeg skulle altid arbejde med alt det
jeg ikke var god til. Jeg gik helt ned på det.
Hvis opvask bliver et udviklingsmål, så kan
det igen være mig der er noget galt med.
Man tror man præsterer dårligere end alle
andre mennesker, men måske afspejler ens
udviklingsmål bare alle unges udvikling
Jeg var midt i 20erne førend det gik op for mig
at der ikke var noget synderligt galt med mig.
Jeg havde bare været anbragt
Hvad er udfordringen ved handleplaner i dag set fra et børneperspek-
tiv?
Der er en række udfordringer ved handleplanernes opbygning set fra et børneperspektiv:
Pilen peger indad mod mig
-
Der er et udpræget individualiseret problemfokus i handleplanens opbygning, hvor barnets livssitua-
tion ansvarliggøres og individualiseres mod barnet. Det er barnet der har udfordringer og skal skabe
en forandring, selvom barnets situation er påvirket af et væld af komplekse betingelser rundt om og i
barnets liv, som det ingenlunde har haft eller har indflydelse på. Det kan give barnet og den unge en
Side 1 af 7