Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del Bilag 381
Offentligt
2248611_0001.png
Hvad siger menneskeretten om
tvangsfjernelser og -adoption
Høring ved
Folketingets
Social- og
Indenrigsudvalg
Onsdag 23.9.
2020
Anette Faye
Jacobsen,
Seniorforsker
Intro til Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstols
praksis i sager om ret til familieliv
(Art. 8)
Hovedprincipper i tvangsfjernelses-
og tvangsadoptionssager
Særlige fokuspunkter i
forhold til dansk lovgivning
Anbefalinger
1
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 381: Oplægsmateriale til høring om tvangsadoption den 23. september 2020
2248611_0002.png
Introduktion
Menneskerettigheds-
domstolen (EMD)
Mange afgørelser vedr. Art. 8: Ret til familieliv.
Ofte om anbringelser
øget opmærksomhed de senere år.
Altid konkrete afgørelser
Særlige principper her:
Relativt stor skø s argi →
Især fokus på retssikkerhed for parterne
Jo stærkere indgreb, jo mere substanstjek
2
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 381: Oplægsmateriale til høring om tvangsadoption den 23. september 2020
2248611_0003.png
De stærkeste indgreb i
retten til familieliv
Efter EMDs vurdering de mest drastiske indgreb i familielivet:
Begrænsning / afbrydelse af kontakt mellem forældre og
barn
Tvangsadoption
Fjernelse umiddelbart efter fødsel
3
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 381: Oplægsmateriale til høring om tvangsadoption den 23. september 2020
2248611_0004.png
EMD-principper i forbindelse
med anbringelser
Art. 8: Enhver har ret til respekt for sit familieliv
I dgreb skal so udga gspu kt være idlertidige →
Arbejde for hje givelse →
Kontakt og samvær vigtige redskaber herfor
Med mindre det er skadeligt for barnet
Afvejning af rettigheder, men barnets tarv har forrang
4
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 381: Oplægsmateriale til høring om tvangsadoption den 23. september 2020
2248611_0005.png
EMD om tvangsadoptioner
Kræver ekstraordi ære forhold
exceptional
circumstances
vedr.
forældre
particularly unfit
barn
skrøbelighed, fare for skade af barnet
plejefamilie (evt. kommende adoptivfamilie)
Vist kompetence, udviklet tilknytning over tid
→ Beskyttelsesværdigt fa ilieliv
5
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 381: Oplægsmateriale til høring om tvangsadoption den 23. september 2020
2248611_0006.png
EMD om forældrene
Stor vægt på kvaliteten af samvær mellem forældre og barn
Myndighedernes ansvar at dette muliggøres
vanskeligt samarbejde må ikke begrunde adoption
Myndigheder skal ikke arbejde for hjemgivelse, hvis
samvær er til skade for barnets sundhed og udvikling
Hvis forældre vedvarende ikke viser interesse for deres barn
svinder deres ret til familieliv
6
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 381: Oplægsmateriale til høring om tvangsadoption den 23. september 2020
2248611_0007.png
EMD om barnets ret
Domstolen betragter som udgangspunkt barnets ret til familieliv som
en beskyttelse af dets forhold til de biologiske forældre.
Barnets tarv skal være det afgørende i sager, hvor forældre og børns
interesser er i konflikt.
Barnet kan være særligt skrøbeligt og have brug for særlig beskyttelse
og tryghed.
Barnet kan have udviklet et særligt tilknytningsforhold til
plejeforældre, som det vil være skadeligt at bryde
7
Det er ikke tilstrækkeligt at
iljøet er bedre e d forældre es
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 381: Oplægsmateriale til høring om tvangsadoption den 23. september 2020
2248611_0008.png
Fokuspunkter i
dansk lovgivning
Videreført anbringelse (SEL § 68a)
Tvangsadoption (AL § 9, stk. 3 og stk. 4)
8
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 381: Oplægsmateriale til høring om tvangsadoption den 23. september 2020
2248611_0009.png
Servicelovens §68a
Videreført anbringelse
I forhold til EMDs standarder er SEL § 68a krævende, fordi
afgørelsen træffes ud fra barnets behov alene, når der er
væsentlig tilknytning og behov for stabilitet
Forældrenes omsorgskapacitet indgår ikke (længere)
Begrundes omhyggeligt
både på kort og langt sigt
med opdaterede specialistundersøgelser
Vigtigt at støtte kontakt og samvær med forældre
herunder med § 54-støtteperson.
Forældrehandleplan?
9
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 381: Oplægsmateriale til høring om tvangsadoption den 23. september 2020
2248611_0010.png
AL § 9 stk. 3 og stk. 4
AL § 9, stk. 3: Når sandsynliggjort at forældre er varigt ude af
stand til at tage vare på barnet, og det er bedst for barnet af
hensyn til stabilitet og kontinuitet
AL § 9, stk. 4: Hvis det vil skade barnet at bryde tilknytningen til
plejeforældrene af hensyn til kontinuitet og stabilitet i dets
opvækst og relationen til dets forældre.
Især AL § 9, stk. 3 kræver gode begrundelser i forh. til EMD
hvis afgørelse træffes trods kontakt og samvær med forældre
og ulighed for positiv relatio ikke
particularly unfit
hvorfor så ikke vælge videreført anbringelse?
10
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 381: Oplægsmateriale til høring om tvangsadoption den 23. september 2020
2248611_0011.png
Anbefalinger
I lyset af EMDs standarder anbefales:
1. At det altid overvejes, om man kan vælge videreført anbringelse
fremfor tvangsadoption
2. At kommunen fastholder støtte til forældre, hvis børn er anbragt i
en videreført form, således at forældre får tilbudt § 54
støtteperson, støtte til samvær og forældrehandleplan
3. At det altid
også i praksis
sikres, at barnet inddrages og føler
sig hørt i sin egen sag
4. At forældre får tilbudt tilstrækkelig støtte
i deres forældreskab
5.
også i praksis - herunder kompensation for funktionsnedsættelse, § 54
SP, forældrehandleplan
At det overvejes at tildele plejeforældre partsrettigheder i afgørelser
vedr et barn, der bor hos dem i videreført anbringelse
11
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 381: Oplægsmateriale til høring om tvangsadoption den 23. september 2020
2248611_0012.png
Referencer
Sager fra Den Europæiske Menneskeretsdomstol
A.S. v. Norway, no. 60371/15,
ECHR 2019, 28 October.
Mohamed Hasan v. Norway. no. 27496/15,
ECHR 2018, 26 April.
Strand Lobben vs. Norway, no.37283/13,
ECHR 2017, 30 November
Strand Lobben vs. Norway, no. 37283/13,
ECHR 2019, 10 September.
Y.C. v. UK, no. 4547/10,
ECHR 2012, 13 March
Moretti and Benedetti v. Italy, no. 16318/07,
ECHR 2010, 27 April.
Mange andre sager end ovenstående kunne tilføjes, men tilsammen er de
vigtigste standarder om tvangsfjernelser og tvangsadoptioner repræsenteret i
dette udvalg.
12