Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del Bilag 374
Offentligt
2245395_0001.png
Den Sociale Investeringsfond
Holmens Kanal 22, 1060 København K
CVR-nr. 40 05 68 23
Årsrapport for 2019
Årsrapporten er godkendt på bestyrelsesmøde
d. 24 marts 2020
STATSAUTORISERET
REVISIONSPARTNERSELSKAB
Vi er et uafhængigt medlem af
det globale rådgivnings- og revisionsnetværk
København
Knud Højgaards Vej 9
2860 Søborg
Tel. 39 16 76 00
www.beierholm.dk
CVR-nr. 32 89 54 68
Penneo dokumentnøgle: 6F2N6-JO3VL-YUO8S-B67S2-GEKAP-P5V6K
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 374: Status på arbejdet i Den Sociale Investeringsfond, fra social- og indenrigsministeren
2245395_0002.png
Den Sociale Investeringsfond
Indholdsfortegnelse
Ledelsespåtegning
Den uafhængige revisors revisionspåtegning
Ledelsesberetning
Resultatopgørelse
Balance
Egenkapitalopgørelse
Noter
3
4-7
8-9
10
11
12
13 - 16
2
Penneo dokumentnøgle: 6F2N6-JO3VL-YUO8S-B67S2-GEKAP-P5V6K
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 374: Status på arbejdet i Den Sociale Investeringsfond, fra social- og indenrigsministeren
2245395_0003.png
Den Sociale Investeringsfond
Ledelsespåtegning
Vi har dags dato aflagt årsrapporten for regnskabsåret 01.01.19 - 31.12.19 for Den Sociale Inve-
steringsfond..
Årsrapporten aflægges i overensstemmelse med årsregnskabsloven.
Det er vores opfattelse, at årsregnskabet giver et retvisende billede af fondens aktiver, passiver
og finansielle stilling pr. 31.12.19 og resultatet af fondens aktiviteter for regnskabsåret
01.01.19 - 31.12.19.
Ledelsesberetningen indeholder efter vores opfattelse en retvisende redegørelse for de forhold,
beretningen omhandler.
København K, den 28. maj 2020
Bestyrelsen
Penneo dokumentnøgle: 6F2N6-JO3VL-YUO8S-B67S2-GEKAP-P5V6K
Karen Hækkerup
Formand
André Rogaczewski
Hanna Line Jakobsen
Jørgen Søndergaard
Laila Kildesgaard
Katrine Mau
Rikke Margrethe Friis
Preben Ditlev Cramon
3
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 374: Status på arbejdet i Den Sociale Investeringsfond, fra social- og indenrigsministeren
2245395_0004.png
Den Sociale Investeringsfond
Den uafhængige revisors revisionspåtegning
Til bestyrelsen i Den Sociale Investeringsfond
REVISIONSPÅTEGNING PÅ ÅRSREGNSKABET
Konklusion
Vi har revideret årsregnskabet for Den Sociale Investeringsfond for regnskabsåret
01.01.19 - 31.12.19, der omfatter resultatopgørelse, balance, egenkapitalopgørelse og noter,
herunder anvendt regnskabspraksis. Årsregnskabet udarbejdes efter årsregnskabsloven.
Det er vores opfattelse, at årsregnskabet giver et retvisende billede af fondens aktiver, passiver
og finansielle stilling pr. 31.12.19 samt af resultatet af fondens aktiviteter for regnskabsåret
01.01.19 - 31.12.19 i overensstemmelse med årsregnskabsloven.
Penneo dokumentnøgle: 6F2N6-JO3VL-YUO8S-B67S2-GEKAP-P5V6K
Grundlag for konklusion
Vi har udført vores revision i overensstemmelse med internationale standarder om revision og
de yderligere krav, der er gældende i Danmark, samt standarderne for offentlig revision, idet
revisionen udføres på grundlag af bestemmelserne i. Vores ansvar ifølge disse standarder og
krav er nærmere beskrevet i revisionspåtegningens afsnit ”Revisors ansvar for revisionen af
årsregnskabet”. Vi er uafhængige af fonden i overensstemmelse med internationale etiske reg-
ler for revisorer (IESBA’s etiske regler) og de yderligere krav, der er gældende i Danmark, lige-
som vi har opfyldt vores øvrige etiske forpligtelser i henhold til disse regler og krav. Det er vores
opfattelse, at det opnåede revisionsbevis er tilstrækkeligt og egnet som grundlag for vores kon-
klusion.
Ledelsens ansvar for årsregnskabet
Ledelsen har ansvaret for udarbejdelsen af et årsregnskab, der giver et retvisende billede i
overensstemmelse med årsregnskabsloven. Ledelsen har endvidere ansvaret for den interne
kontrol, som ledelsen anser for nødvendig for at udarbejde et årsregnskab uden væsentlig fejl-
information, uanset om denne skyldes besvigelser eller fejl.
Ved udarbejdelsen af årsregnskabet er ledelsen ansvarlig for at vurdere fondens evne til at
fortsætte driften, at oplyse om forhold vedrørende fortsat drift, hvor dette er relevant, samt at
udarbejde årsregnskabet på grundlag af regnskabsprincippet om fortsat drift, medmindre le-
delsen enten har til hensigt at likvidere fonden, indstille driften eller ikke har andet realistisk
alternativ end at gøre dette.
4
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 374: Status på arbejdet i Den Sociale Investeringsfond, fra social- og indenrigsministeren
2245395_0005.png
Den Sociale Investeringsfond
Den uafhængige revisors revisionspåtegning
Revisors ansvar for revisionen af årsregnskabet
Vores mål er at opnå høj grad af sikkerhed for, om årsregnskabet som helhed er uden væsentlig
fejlinformation, uanset om denne skyldes besvigelser eller fejl, og at afgive en revisionspåteg-
ning med en konklusion. Høj grad af sikkerhed er et højt niveau af sikkerhed, men er ikke en
garanti for, at en revision, der udføres i overensstemmelse med internationale standarder om
revision og de yderligere krav, der er gældende i Danmark, samt standarderne for offentlig re-
vision, jf., altid vil afdække væsentlig fejlinformation, når sådan findes. Fejlinformationer kan
opstå som følge af besvigelser eller fejl og kan betragtes som væsentlige, hvis det med rimelig-
hed kan forventes, at de enkeltvis eller samlet har indflydelse på de økonomiske beslutninger,
som regnskabsbrugerne træffer på grundlag af årsregnskabet.
Som led i en revision, der udføres i overensstemmelse med internationale standarder om revi-
sion og de yderligere krav, der er gældende i Danmark, samt standarderne for offentlig revision
foretager vi faglige vurderinger og opretholder professionel skepsis under revisionen. Herud-
over:
Identificerer og vurderer vi risikoen for væsentlig fejlinformation i årsregnskabet, uanset
om denne skyldes besvigelser eller fejl, udformer og udfører revisionshandlinger som reak-
tion på disse risici samt opnår revisionsbevis, der er tilstrækkeligt og egnet til at danne
grundlag for vores konklusion. Risikoen for ikke at opdage væsentlig fejlinformation forår-
saget af besvigelser er højere end ved væsentlig fejlinformation forårsaget af fejl, idet be-
svigelser kan omfatte sammensværgelser, dokumentfalsk, bevidste udeladelser, vildled-
ning eller tilsidesættelse af intern kontrol.
Opnår vi forståelse af den interne kontrol med relevans for revisionen for at kunne udforme
revisionshandlinger, der er passende efter omstændighederne, men ikke for at kunne ud-
trykke en konklusion om effektiviteten af fondens interne kontrol.
Tager vi stilling til, om den regnskabspraksis, som er anvendt af ledelsen, er passende,
samt om de regnskabsmæssige skøn og tilknyttede oplysninger, som ledelsen har udarbej-
det, er rimelige.
Konkluderer vi, om ledelsens udarbejdelse af årsregnskabet på grundlag af regnskabsprin-
cippet om fortsat drift er passende, samt om der på grundlag af det opnåede revisionsbevis
er væsentlig usikkerhed forbundet med begivenheder eller forhold, der kan skabe betydelig
tvivl om fondens evne til at fortsætte driften. Hvis vi konkluderer, at der er en væsentlig
usikkerhed, skal vi i vores revisionspåtegning gøre opmærksom på oplysninger herom i
årsregnskabet eller, hvis sådanne oplysninger ikke er tilstrækkelige, modificere vores kon-
klusion. Vores konklusioner er baseret på det revisionsbevis, der er opnået frem til datoen
for vores revisionspåtegning. Fremtidige begivenheder eller forhold kan dog medføre, at
fonden ikke længere kan fortsætte driften.
5
Penneo dokumentnøgle: 6F2N6-JO3VL-YUO8S-B67S2-GEKAP-P5V6K
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 374: Status på arbejdet i Den Sociale Investeringsfond, fra social- og indenrigsministeren
2245395_0006.png
Den Sociale Investeringsfond
Den uafhængige revisors revisionspåtegning
Tager vi stilling til den samlede præsentation, struktur og indhold af årsregnskabet, herun-
der noteoplysningerne, samt om årsregnskabet afspejler de underliggende transaktioner
og begivenheder på en sådan måde, at der gives et retvisende billede heraf.
Vi kommunikerer med den øverste ledelse om blandt andet det planlagte omfang og den tids-
mæssige placering af revisionen samt betydelige revisionsmæssige observationer, herunder
eventuelle betydelige mangler i intern kontrol, som vi identificerer under revisionen.
Udtalelse om ledelsesberetningen
Ledelsen er ansvarlig for ledelsesberetningen.
Vores konklusion om årsregnskabet omfatter ikke ledelsesberetningen, og vi udtrykker ingen
form for konklusion med sikkerhed om ledelsesberetningen.
I tilknytning til vores revision af årsregnskabet er det vores ansvar at læse ledelsesberetningen
og i den forbindelse overveje, om ledelsesberetningen er væsentligt inkonsistent med årsregn-
skabet eller vores viden opnået ved revisionen eller på anden måde synes at indeholde væsent-
lig fejlinformation.
Vores ansvar er derudover at overveje, om ledelsesberetningen indeholder krævede oplysnin-
ger i henhold til årsregnskabsloven.
Baseret på det udførte arbejde er det vores opfattelse, at ledelsesberetningen er i overensstem-
melse med årsregnskabet og er udarbejdet i overensstemmelse med årsregnskabslovens krav.
Vi har ikke fundet væsentlig fejlinformation i ledelsesberetningen.
UDTALELSE OM JURIDISK-KRITISK REVISION OG FORVALTNINGSREVI-
SION
Ledelsen er ansvarlig for, at de dispositioner, der er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i
overensstemmelse med meddelte bevillinger, love og andre forskrifter samt med indgåede
aftaler og sædvanlig praksis. Ledelsen er også ansvarlig for, at der er taget skyldige øko-
nomiske hensyn ved forvaltningen af de midler og driften af de virksomheder, der er om-
fattet af årsregnskabet. Ledelsen har i den forbindelse ansvar for at etablere systemer og
processer, der understøtter sparsommelighed, produktivitet og effektivitet.
I tilknytning til vores revision af årsregnskabet er det vores ansvar at gennemføre juri-
disk-kritisk revision og forvaltningsrevision af udvalgte emner i overensstemmelse med
standarderne for offentlig revision. I vores juridisk-kritiske revision efterprøver vi med høj
grad af sikkerhed for de udvalgte emner, om de undersøgte dispositioner, der er omfattet
af regnskabsaflæggelsen, er i overensstemmelse med meddelte relevante bestemmelser i
bevillinger, love og andre forskrifter samt indgåede aftaler og sædvanlig praksis. I vores
6
Penneo dokumentnøgle: 6F2N6-JO3VL-YUO8S-B67S2-GEKAP-P5V6K
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 374: Status på arbejdet i Den Sociale Investeringsfond, fra social- og indenrigsministeren
2245395_0007.png
Den Sociale Investeringsfond
Den uafhængige revisors revisionspåtegning
forvaltningsrevision vurderer vi med høj grad af sikkerhed, om de undersøgte systemer,
processer eller dispositioner understøtter skyldige økonomiske hensyn ved forvaltningen
af de midler og driften af de virksomheder, der er omfattet af årsregnskabet.
Hvis vi på grundlag af det udførte arbejde konkluderer, at der er anledning til væsentlige
kritiske bemærkninger, skal vi rapportere herom i denne udtalelse.
Vi har ingen væsentlige kritiske bemærkninger at rapportere i den forbindelse.
Søborg, den 28. maj 2020
Beierholm
Statsautoriseret Revisionspartnerselskab
CVR-nr. 32 89 54 68
Morten Stener
Statsaut. revisor
MNE-nr. mne32182
7
Penneo dokumentnøgle: 6F2N6-JO3VL-YUO8S-B67S2-GEKAP-P5V6K
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 374: Status på arbejdet i Den Sociale Investeringsfond, fra social- og indenrigsministeren
2245395_0008.png
Den Sociale Investeringsfond
Ledelsesberetning
Ledelsesberetning
Året 2019 har for Den Sociale Investeringsfond været et opstartsår, hvor både bestyrelse,
rådgivende udvalg og sekretariat er blevet etableret. Aktiviteterne har båret præg af, at
fonden har skullet etablere sig med alt, hvad dertil hører herunder ansættelse af personale,
lokaler, systemopkobling mv. Dertil har fonden i 2019 gennemført det første ”call” og im-
plementeret metoder, modeller og systemer, som fremadrettet understøtter fondens ar-
bejde. Endvidere er der gennemført en række opsøgende aktiviteter og aktiviteter i relation
til markedsføring og kommunikation vedrørende fonden.
Året 2019 har for Den Sociale Investeringsfond været et opstartsår, hvor både bestyrelse,
rådgivende udvalg og sekretariat er blevet etableret. Aktiviteterne har båret præg af, at
fonden har skullet etablere sig med alt, hvad dertil hører herunder ansættelse af personale,
lokaler, systemopkobling mv. Dertil har fonden i 2019 gennemført det første ”call” og im-
plementeret metoder, modeller og systemer, som fremadrettet understøtter fondens ar-
bejde. Endvidere er der gennemført en række opsøgende aktiviteter og aktiviteter i relation
til markedsføring og kommunikation vedrørende fonden.
Væsentligste forhold
I forbindelse med den nye regeringsdannelse blev Den Sociale Investeringsfond ressort-
overført fra Finansministeriet til Social- og Indenrigsministeriet, og der har blandt andet
pågået en afklaring af, hvilke administrative og regnskabsmæssige regelsæt fonden er un-
derlagt. Endvidere pågår der løbende afklaring om fortolkning af lovgrundlaget for fonden
og derudover generel forventningsafstemning i forhold til det politiske niveau. Fonden står
over for en stor modningsopgave med henblik på at udvikle og udbrede sociale investe-
ringsprogrammer i Danmark i partnerskab med en lang række aktører, og det tager tid og
kræver fleksibilitet, for at fonden kan lykkes med sit formål.
Den Sociale Investeringsfond udmeldte sit første call i september 2019 henvendt mod myn-
digheder, velfærdsleverandører og investorer, som er interesserede i at arbejde med sociale
investeringsprogrammer. Der er i den forbindelse udarbejdet kriterier og arbejdsgange i
forhold til behandling af indkomne interessetilkendegivelser til fonden.
Fonden har endvidere udviklet en investeringsmodel, baseret på udenlandske erfaringer
med sociale investeringer og danske investeringsmodeller.
Særlige risici
Markedet for sociale investeringsprogrammer er et marked, som er i en tidlig modnings-
fase. Det betyder, at fonden står over for en stor modningsopgave. Mange af de interesse-
tilkendegivelser, som fonden har modtaget, vidner om et behov for udvikling og modning
af effektmålinger, forretningsmodeller, prototyper, samt at der generelt ikke er en høj grad
af effektdokumentation. Disse forhold indikerer en række risikoelementer, der er udbredt i
det marked, fonden har til formål at investere i.
8
Penneo dokumentnøgle: 6F2N6-JO3VL-YUO8S-B67S2-GEKAP-P5V6K
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 374: Status på arbejdet i Den Sociale Investeringsfond, fra social- og indenrigsministeren
2245395_0009.png
Den Sociale Investeringsfond
Ledelsesberetning
Udvikling i økonomiske forhold
Resultatopgørelsen for perioden 01.01.19 - 31.12.19 udviser et resultat på DKK -2.2 mio. kr.
Det betyder, at fonden går ud af 2019 med et driftsoverskud på 2,8 mio. kr. Den regnskabs-
mæssige balance viser en egenkapital på DKK 80.770.235.
Det bemærkes i den forbindelse, at fondens egenkapital i regnskab er opført som tilgode-
havende, idet midlerne med udgangen af 2019 står på Finansministeriets konti.
Forventet udvikling
På baggrund af det i 2019 gennemførte call vil fonden gennemføre sine første investeringer
i 2020. Endvidere vil der blive udmeldt et nyt call på baggrund af de politisk valgte temaer
for fonden i 2020. Der igangsættes en trinvis markedsmodningsindsats bl.a. med udvikling
af en vidensportal om sociale investeringsprogrammer. Endvidere skal en igangsat base-
linemåling give viden om centrale barrierer og potentialer for udviklingen af sociale inve-
steringsprogrammer og give indblik i relevante samarbejdspartneres viden om, interesse
i og behov for at indgå i sociale investeringsprogrammer. I den forbindelse vil der også
blive identificeret forslag til implementeringstiltag til, hvordan fonden kan lykkes med at
udvikle og modne et marked for sociale investeringsprogrammer på kort og lang sigt.
9
Penneo dokumentnøgle: 6F2N6-JO3VL-YUO8S-B67S2-GEKAP-P5V6K
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 374: Status på arbejdet i Den Sociale Investeringsfond, fra social- og indenrigsministeren
2245395_0010.png
Den Sociale Investeringsfond
Resultatopgørelse
Note
2019
DKK
Omkostninger til råvarer og hjælpematerialer
Andre eksterne omkostninger
Bruttotab
-39.105
-343.651
-382.756
-1.847.009
-2.229.765
0
-2.229.765
Penneo dokumentnøgle: 6F2N6-JO3VL-YUO8S-B67S2-GEKAP-P5V6K
1
Personaleomkostninger
Resultat før skat
Skat af årets resultat
Årets resultat
10
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 374: Status på arbejdet i Den Sociale Investeringsfond, fra social- og indenrigsministeren
2245395_0011.png
Den Sociale Investeringsfond
Balance
AKTIVER
31.12.19
DKK
Andre tilgodehavender
Tilgodehavender i alt
Omsætningsaktiver i alt
Aktiver i alt
80.773.252
80.773.252
80.773.252
80.773.252
Penneo dokumentnøgle: 6F2N6-JO3VL-YUO8S-B67S2-GEKAP-P5V6K
Note
2
PASSIVER
Udviklings- og investeringsfond
Drift – sekretariatsbevilling
Egenkapital i alt
Anden gæld
Kortfristede gældsforpligtelser i alt
Gældsforpligtelser i alt
Passiver i alt
78.000.000
2.770.235
80.770.235
3.017
3.017
3.017
80.773.252
11
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 374: Status på arbejdet i Den Sociale Investeringsfond, fra social- og indenrigsministeren
2245395_0012.png
Den Sociale Investeringsfond
Egenkapitalopgørelse
Beløb i DKK
Udviklings-
og Investe-
rings-
fond
Drift,
sekretariat
Egenkapitalopgørelse for 01.01.19 - 31.12.19
Indskudskapital i forbindelse med stiftelse
Forslag til resultatdisponering
Saldo pr. 31.12.19
78.000.000
0
78.000.000
5.000.000
-2.229.765
2.770.235
Penneo dokumentnøgle: 6F2N6-JO3VL-YUO8S-B67S2-GEKAP-P5V6K
12
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 374: Status på arbejdet i Den Sociale Investeringsfond, fra social- og indenrigsministeren
2245395_0013.png
Den Sociale Investeringsfond
Noter
2019
DKK
1. Personaleomkostninger
Gager
I alt
1.847.009
1.847.009
2. Andre tilgodehavender
Tilgodehavende bevilling, Finansministeriet
Moms og afgifter
I alt
80.723.342
49.910
80.773.252
3. Anvendt regnskabspraksis
GENERELT
Årsrapporten er aflagt i overensstemmelse med årsregnskabsloven for virksomheder i regn-
skabsklasse B med tilvalg af bestemmelser fra en højere regnskabsklasse.
Generelt om indregning og måling
I resultatopgørelsen indregnes indtægter i takt med, at de indtjenes, herunder indregnes vær-
direguleringer af finansielle aktiver og forpligtelser. I resultatopgørelsen indregnes ligeledes
alle omkostninger, herunder afskrivninger og nedskrivninger.
I balancen indregnes aktiver, når det er sandsynligt, at fremtidige økonomiske fordele vil til-
flyde fonden, og aktivets værdi kan måles pålideligt. Forpligtelser indregnes i balancen, når det
er sandsynligt, at fremtidige økonomiske fordele vil fragå fonden, og forpligtelsens værdi kan
måles pålideligt. Ved første indregning måles aktiver og forpligtelser til kostpris. Efterfølgende
måles aktiver og forpligtelser som beskrevet nedenfor for hver enkelt regnskabspost.
13
Penneo dokumentnøgle: 6F2N6-JO3VL-YUO8S-B67S2-GEKAP-P5V6K
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 374: Status på arbejdet i Den Sociale Investeringsfond, fra social- og indenrigsministeren
2245395_0014.png
Den Sociale Investeringsfond
Noter
3. Anvendt regnskabspraksis
– fortsat –
Ved indregning og måling tages hensyn til forudsigelige tab og risici, der fremkommer inden
årsrapporten aflægges, og som be- eller afkræfter forhold, der eksisterede på balancedagen.
Valuta
Årsrapporten er aflagt i danske kroner.
Transaktioner i fremmed valuta omregnes ved første indregning til transaktionsdagens kurs.
Valutakursdifferencer, der opstår mellem transaktionsdagens kurs og kursen på betalingsda-
gen, indregnes i resultatopgørelsen som en finansiel post. Tilgodehavender, gældsforpligtelser
og andre monetære poster i fremmed valuta omregnes til balancedagens valutakurs. Forskellen
mellem balancedagens kurs og kursen på tidspunktet for tilgodehavendets eller gældsforplig-
telsens opståen eller indregning i seneste årsrapport indregnes i resultatopgørelsen under fi-
nansielle indtægter og omkostninger.
RESULTATOPGØRELSE
Bruttotab
Bruttotab indeholder omkostninger til råvarer og hjælpematerialer samt andre eksterne om-
kostninger.
Omkostninger til råvarer og hjælpematerialer
Omkostninger til råvarer og hjælpematerialer omfatter årets forbrug af råvarer og hjælpe-
materialer med tillæg af eventuelle forskydninger i lagerbeholdningen, herunder evt. svind.
Under omkostninger til råvarer og hjælpematerialer indregnes tillige nedskrivninger på lager-
beholdninger af råvarer og hjælpematerialer i det omfang, de ikke overstiger normale nedskriv-
ninger.
Andre eksterne omkostninger
Andre eksterne omkostninger omfatter omkostninger til distribution, salg og reklame, admini-
stration, lokaler og tab på debitorer i det omfang, de ikke overstiger normale nedskrivninger.
Personaleomkostninger
Personaleomkostninger omfatter løn, gager samt øvrige personalerelaterede omkostninger.
14
Penneo dokumentnøgle: 6F2N6-JO3VL-YUO8S-B67S2-GEKAP-P5V6K
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 374: Status på arbejdet i Den Sociale Investeringsfond, fra social- og indenrigsministeren
2245395_0015.png
Den Sociale Investeringsfond
Noter
3. Anvendt regnskabspraksis
– fortsat –
Skat af årets resultat
Årets aktuelle og udskudte skatter indregnes i resultatopgørelsen som skat af årets resultat
med den del, der kan henføres til årets resultat, og direkte i egenkapitalen med den del, der
kan henføres til poster indregnet direkte i egenkapitalen.
BALANCE
Tilgodehavender
Tilgodehavender måles til amortiseret kostpris, hvilket sædvanligvis svarer til pålydende værdi
med fradrag af nedskrivninger til imødegåelse af tab.
Nedskrivninger til imødegåelse af tab opgøres på grundlag af en individuel vurdering af de
enkelte tilgodehavender, når der på individuelt niveau foreligger en objektiv indikation på, at
et tilgodehavende er værdiforringet.
Aktuelle og udskudte skatter
Skyldig og tilgodehavende aktuel skat indregnes i balancen som beregnet skat af årets skatte-
pligtige indkomst, reguleret for betalte acontoskatter.
Udskudte skatteforpligtelser og udskudte skatteaktiver beregnes af alle midlertidige forskelle
mellem regnskabsmæssige og skattemæssige værdier af aktiver og forpligtelser. Der indregnes
dog ikke udskudt skat af midlertidige forskelle vedrørende skattemæssigt ikke afskrivningsbe-
rettiget goodwill samt andre poster, hvor midlertidige forskelle, bortset fra virksomhedsoverta-
gelser, er opstået på anskaffelsestidspunktet uden at have effekt på resultat eller skattepligtig
indkomst. I de tilfælde, hvor opgørelse af skatteværdien kan foretages efter forskellige beskat-
ningsregler, måles udskudt skat på grundlag af den af ledelsen planlagte anvendelse af aktivet
henholdsvis afvikling af forpligtelsen.
Udskudte skatteaktiver indregnes med den værdi, de efter vurdering forventes at kunne reali-
seres til ved modregning i udskudte skatteforpligtelser eller ved udligning i skat af fremtidig
indtjening.
Udskudt skat måles på grundlag af de skatteregler og skattesatser, der med balancedagens
lovgivning vil være gældende, når den udskudte skat forventes udløst som aktuel skat.
15
Penneo dokumentnøgle: 6F2N6-JO3VL-YUO8S-B67S2-GEKAP-P5V6K
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 374: Status på arbejdet i Den Sociale Investeringsfond, fra social- og indenrigsministeren
2245395_0016.png
Den Sociale Investeringsfond
Noter
Gældsforpligtelser
Kortfristede gældsforpligtelser måles til amortiseret kostpris, hvilket normalt svarer til gældens
pålydende værdi.
16
Penneo dokumentnøgle: 6F2N6-JO3VL-YUO8S-B67S2-GEKAP-P5V6K
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 374: Status på arbejdet i Den Sociale Investeringsfond, fra social- og indenrigsministeren
2245395_0017.png
Underskrifterne i dette dokument er juridisk bindende. Dokumentet er underskrevet via Penneo™ sikker digital underskrift.
Underskrivernes identiteter er blevet registereret, og informationerne er listet herunder.
“Med
min underskrift bekræfter jeg indholdet og alle datoer i dette dokument.”
Morten Stener
Revisor
Serienummer: CVR:32895468-RID:1284376526359
Karen Angelo Hækkerup
Bestyrelse
Serienummer: PID:9208-2002-2-996978947902
IP: 212.98.xxx.xxx
2020-05-28 14:31:26Z
IP: 93.162.xxx.xxx
2020-05-28 20:49:43Z
Preben Ditlev Cramon
Bestyrelse
Jørgen Søndergaard
Serienummer: PID:9208-2002-2-712723843307
IP: 93.184.xxx.xxx
2020-05-31 15:39:17Z
Penneo dokumentnøgle: 6F2N6-JO3VL-YUO8S-B67S2-GEKAP-P5V6K
Bestyrelse
Serienummer: PID:9208-2002-2-048306557102
IP: 91.198.xxx.xxx
2020-05-31 11:07:02Z
Rikke Margrethe Friis
Bestyrelse
Serienummer: PID:9208-2002-2-723331696378
Laila Kildesgaard
Bestyrelse
Serienummer: PID:9208-2002-2-203175455868
IP: 87.59.xxx.xxx
2020-06-01 19:06:07Z
IP: 152.115.xxx.xxx
2020-06-02 06:15:30Z
Hanna Line Jakobsen
Bestyrelse
Serienummer: PID:9208-2002-2-290823707785
André Rafal Rogaczewski
Bestyrelse
Serienummer: PID:9208-2002-2-170447523227
IP: 152.73.xxx.xxx
2020-06-02 06:40:47Z
IP: 2.104.xxx.xxx
2020-06-07 12:30:51Z
Dette dokument er underskrevet digitalt via
Penneo.com.
Signeringsbeviserne i
dokumentet er sikret og valideret ved anvendelse af den matematiske hashværdi af
det originale dokument. Dokumentet er låst for ændringer og tidsstemplet med et
certifikat fra en betroet tredjepart. Alle kryptografiske signeringsbeviser er indlejret i
denne PDF, i tilfælde af de skal anvendes til validering i fremtiden.
Sådan kan du sikre, at dokumentet er originalt
Dette dokument er beskyttet med et Adobe CDS certifikat. Når du åbner dokumentet
i Adobe Reader, kan du se, at dokumentet er certificeret af
Penneo e-signature ser-
vice <[email protected]>.
Dette er din garanti for, at indholdet af dokumentet
er uændret.
Du har mulighed for at efterprøve de kryptografiske signeringsbeviser indle-
jret i dokumentet ved at anvende Penneos validator på følgende websted:
https://penneo.com/validate
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 374: Status på arbejdet i Den Sociale Investeringsfond, fra social- og indenrigsministeren
2245395_0018.png
Underskrifterne i dette dokument er juridisk bindende. Dokumentet er underskrevet via Penneo™ sikker digital underskrift.
Underskrivernes identiteter er blevet registereret, og informationerne er listet herunder.
“Med
min underskrift bekræfter jeg indholdet og alle datoer i dette dokument.”
Katrine Mau
Bestyrelse
Serienummer: PID:9208-2002-2-238368374235
IP: 188.64.xxx.xxx
2020-06-16 07:05:26Z
Dette dokument er underskrevet digitalt via
Penneo.com.
Signeringsbeviserne i
dokumentet er sikret og valideret ved anvendelse af den matematiske hashværdi af
det originale dokument. Dokumentet er låst for ændringer og tidsstemplet med et
certifikat fra en betroet tredjepart. Alle kryptografiske signeringsbeviser er indlejret i
denne PDF, i tilfælde af de skal anvendes til validering i fremtiden.
Sådan kan du sikre, at dokumentet er originalt
Dette dokument er beskyttet med et Adobe CDS certifikat. Når du åbner dokumentet
i Adobe Reader, kan du se, at dokumentet er certificeret af
Penneo e-signature ser-
vice <[email protected]>.
Dette er din garanti for, at indholdet af dokumentet
er uændret.
Du har mulighed for at efterprøve de kryptografiske signeringsbeviser indle-
jret i dokumentet ved at anvende Penneos validator på følgende websted:
https://penneo.com/validate
Penneo dokumentnøgle: 6F2N6-JO3VL-YUO8S-B67S2-GEKAP-P5V6K