Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del Bilag 374
Offentligt
2245394_0001.png
Årlig redegørelse til social- og
indenrigsministeren om Den
Sociale Investeringsfonds
virksomhed
December 2018
juni 2020
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 374: Status på arbejdet i Den Sociale Investeringsfond, fra social- og indenrigsministeren
2245394_0002.png
Indhold
1
1.1
1.2
2
Indledning ...................................................................................................................................................................... 2
Resumé ................................................................................................................................................................... 3
Sociale investeringsprogrammer ...................................................................................................................5
Organisationen på plads ........................................................................................................................................... 6
2.1
2.2
2.3
En lille organisation med flere store roller ................................................................................................ 7
En dansk model i en global bevægelse ....................................................................................................... 9
DSI’s juridiske konstruktion
........................................................................................................................... 9
3
3.1
Klar til at møde verden ..............................................................................................................................................10
Etablering af DSI’s første partnerskaber
....................................................................................................10
Større fleksibilitet og bredere investeringsområder ............................................................................. 11
Spirende interesse trods begrænset indsigt ............................................................................................ 13
3.2
3.3
4
En stor modningsopgave .......................................................................................................................................... 13
4.1
4.2
4.3
Markeds- og aktørafdækning af markedet for sociale investeringsprogrammer .......................14
Vidensportal for sociale investeringer ....................................................................................................... 16
Fokus på udviklingspartnerskaber ............................................................................................................. 16
5
Hvad venter forude ..................................................................................................................................................... 17
1
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 374: Status på arbejdet i Den Sociale Investeringsfond, fra social- og indenrigsministeren
2245394_0003.png
1
Indledning
Den Sociale Investeringsfond blev etableret som en del af aftalen om satspuljen for 2018. Lovforslaget,
der etablerer fonden, blev vedtaget i december 2018.
Af §8 i Lov om Den Sociale Investeringsfond fremgår, at
Fonden afgiver en årlig redegørelse om sin
virksomhed til ministeren for offentlig innovation. Redegørelsen oversendes til Folketinget.
Hermed afgives Den Sociale Investeringsfonds første årlige redegørelse om status for fondens arbejde.
På vegne af bestyrelsen for Den Sociale Investeringsfond
2
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 374: Status på arbejdet i Den Sociale Investeringsfond, fra social- og indenrigsministeren
2245394_0004.png
1.1
Resumé
Den Sociale Investeringsfond (DSI) blev til som en del af satspuljeaftalen for 2018. Lovforslaget, der
etablerede fonden, blev vedtaget i Folketinget i december 2018 af et bredt folketingsflertal (S, V, DF, RV,
SF, KF, ALT og LA). DSI har til formål at udbrede indsatser på de større velfærdsområder, der skaber
bedre resultater og samtidig mindsker de offentlige udgifter, og DSI skal samtidig udvikle og modne
nye indsatser på de større velfærdsområder, der kan danne grundlag for nye offentlige og private
investeringer.
Fonden har en samlet startkapital på 78 mio. kr., herunder 28 mio. kr. i en udviklingsfond og 50 mio.
kr. i en investeringsfond. Det er aftalepartierne bag fonden der årligt, i forbindelse med
forhandlingerne om finansloven, beslutter hvilke temaer fonden skal disponere og investere inden for.
Fonden ledes af en selvstændig bestyrelse, der træffer beslutning om fondens aktiviteter og disponerer
over fondens midler inden for rammerne af de politisk besluttede temaer. Derudover er der etableret
et rådgivende udvalg, der har til formål at rådgive fonden om dens aktiviteter.
Der er oprettet et sekretariat, der understøtter fondens aktiviteter og som blandt andet yder bistand og
rådgivning til fondens bestyrelse. Finansiering af sekretariatet er aftalt med KL og Danske Regioner i
økonomiaftalerne for 2019 og 2021.
DSI skal udvikle og udbrede indsatser ved at etablere et marked for sociale investeringsprogrammer.
For at lykkes med fondens formål skal DSI udbrede kendskab til sociale investeringsprogrammer samt
understøtte
myndigheders,
velfærdsleverandørers
og
investorers
deltagelse
i
investeringsprogrammerne. DSI har derfor det første år fokuseret på:
At udvikle en model for at vurdere potentielle samarbejder og at åbne fonden op for, at
interesserede velfærdsleverandører, investorer og myndigheder kan henvende sig med indsatser,
ønsker om at investere og potentielle problemstillinger, der kan egne sig til sociale
investeringsprogrammer. Således har DSI præsenteret
partnerne for samarbejdsmuligheder med
fonden, ligesom DSI nu blandt andet også tilbyder virtuel rådgivning og har en formaliseret
interessetilkendegivelsesproces.
At
investeringsmodel, der opstiller udviklingsmål for fondens samarbejde;
udviklingspartnerskaber,
der har til formål at udvikle sociale investeringsprogrammer, fx som en
prototype og dernæst mulig skalering og
investeringer
i sociale investeringsprogrammer.
lave
en
At få foretaget en baseline-måling af markedet for sociale investeringsprogrammer på tværs af
både myndigheder, velfærdsleverandører og investorer. Målingen viser overordnet, at der er
interesse i sociale investeringsprogrammer, men at der mangler viden, kompetencer og eksempler,
der kan understøtte, at interessen omsættes til handling. Derfor har DSI stort fokus på aktiviteter,
der kan udbrede kendskabet til sociale investeringsprogrammer, herunder er det blandt andet
lykkedes at rejse ekstern finansiering på samlet 1,25 mio. kr. til at etablere en vidensportal om
sociale investeringsprogrammer.
At etablere DSI’s første partnerskaber. DSI har
indgået tre udviklingspartnerskaber, der sammen
med væsentlige samarbejdspartnere har til formål at afsøge mulighederne for at bruge sociale
investeringsprogrammer til hhv. at bekæmpe hjemløshed blandt unge, at forebygge type 2-
diabetes og til at forebygge og behandle vold i nære relationer.
3
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 374: Status på arbejdet i Den Sociale Investeringsfond, fra social- og indenrigsministeren
2245394_0005.png
At udmønte
DSI’s lovgrundlag,
hvilket kræver væsentligt arbejde bl.a. i forhold til at opbygge en
organisation og afklare DSI’s juridiske konstruktion fx
i forhold til regler om statsstøtte og krav til
investorers engagement i DSI. Afklaring af de juridiske elementer samt løbende
forventningsafstemning pågår og involverer såvel social- og indenrigsministeren, den politiske
aftalekreds
samt
Social-
og
Indenrigsministeriet
m.fl.
I
forbindelse
med
Finanslovsforhandlingerne for 2020 besluttede den politiske aftalekreds, at give DSI mere fleksible
rammer ved at investeringsområderne blev bredere, at DSI selvstændigt kan indstille et
investeringsområde til godkendelse og temaerne kan nu går på tværs af både udviklings- og
investeringsfonden.
Ovenstående er også væsentlige skridt i forhold til, at DSI ultimo 2021 kan udarbejde en
handlingsplan med anbefalinger til fondens fremadrettede organisering.
4
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 374: Status på arbejdet i Den Sociale Investeringsfond, fra social- og indenrigsministeren
2245394_0006.png
1.2
Sociale investeringsprogrammer
DSI har ved lov til formål at udvikle og udbrede sociale investeringsprogrammer på tværs af
velfærdsområderne gennem samarbejder med offentlige aktører, civilsamfundsaktører, fonde,
velfærdsleverandører og investorer, for at løse konkrete velfærdsudfordringer.
Sociale investeringsprogrammer udgør rammen om en ny måde at arbejde med samfundets
velfærdsudfordringer på. Sociale investeringsprogrammer skal levere på en dobbelt bundlinje ved
både at skabe menneskelige og økonomiske resultater. Den dobbelte bundlinje etableres ved, at der
gennemføres en indsats, som skaber positive livsforandringer for en målgruppe, og at de positive
livsforandringer kan kobles til gevinster på offentlige budgetter. Et eksempel kunne være en indsats,
der skaber bedre trivsel for sårbare voksne ved at hjælpe dem til i højere grad at kunne mestre deres
eget liv, og hvor den større livsmestring reducerer behovet for kommunal bostøtte. Der findes en række
modeller for, hvordan sociale investeringsprogrammer kan se ud. Standardmodellen er defineret som
en social effektinvestering og fungerer i sin simpleste form som følger:
Figur 1: Sociale effektinvesteringer
Boks 1: Sociale effektinvesteringer
Et partnerskab indgås mellem en offentlig
myndighed, en leverandør og en investor.
Partnerskabet initieres ved, at myndigheden
indgår en aftale om en ønsket social forandring,
der på sigt vil kunne udløse budgetmæssige
gevinster, med en leverandør, der har faglig
ekspertise til at skabe forandringen, og en
investor, som ønsker at investere i leverancen
af indsatsen. Investoren bærer risikoen og
stiller kapital til rådighed for leverandøren. Kun
hvis indsatsen har den aftalte effekt og dermed
skaber social forandring, betaler myndigheden
investoren tilbage plus et afkast.
5
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 374: Status på arbejdet i Den Sociale Investeringsfond, fra social- og indenrigsministeren
2245394_0007.png
2 Organisationen på plads
For DSI har 2019 været karakteriseret ved intern organisationsopbygning, udvikling af
investeringsmodeller og -strategi samt relationsdannelse og åbning af DSI ud mod fondens omverden.
Opbygningen af organisationen indledtes ved, at fondens bestyrelse blev nedsat i februar 2019 med
Karen Hækkerup som bestyrelsesformand. DSI ledes af bestyrelsen, der disponerer over fondens
midler. Social- og Indenrigsministeren udpeger fire bestyrelsesmedlemmer, herunder formanden. KL
og Danske Regioner udpeger hver to bestyrelsesmedlemmer. Bestyrelsen har til sammen indgående
kendskab til velfærdsområderne set fra et statsligt, regionalt og kommunalt perspektiv,
investeringsekspertise, fondserfaring og forskningsmæssig stor indsigt i velfærdsfaglige indsatser og
metoder.
Boks 2:
DSI’s bestyrelse
Karen Hækkerup, formand og generalsekretær, UNICEF Danmark
André Rogaczewski, adm. direktør, Netcompany A/S
Hanna Line Jakobsen, chef for Novo Nordisk Fondens sociale og humanitære område
Jørgen Søndergaard, forskningsleder, VIVE
Laila Kildesgaard, direktør, KL
Claus Ørum Mogensen, kontorchef for Økonomisk Sekretariat, KL
Rikke Margrethe Friis, direktør, Danske Regioner
Preben Ditlev Cramon, sundhedsfaglig chef i Region Sjælland, Danske Regioner
I foråret 2019 nedsattes desuden et rådgivende udvalg, der bistår fonden med faglig indsigt og aktuel
viden, således at bestyrelsen kan agere på et oplyst og nuanceret grundlag. Medlemmerne
repræsenterer relevante aktører
inden for DSI’s investeringsområder
i forhold til kvalificering af
fondens arbejde.
Boks 3:
DSI’s rådgivende udvalg
Per Nikolaj Bukh, professor i offentlig ledelse og økonomistyring, Aalborg Universitet
Charlotte Markussen, direktør, Høje-Tåstrup Kommune
Jette Søndergaard Hansen, chef for forretningsudvikling, Herning Kommune
Dorthe Ploug Hansen, head of operations, Liljeborg Ejendomme og Liljeborg Filantropy
Søren Kaare-Andersen, direktør, Bikubenfonden
Ulrik Andersson, økonomidirektør, TryghedsGruppen
Henriette Christiansen, direktør, Egmontfonden
Claus Bjørn Billehøj, administrerende direktør og partner, Den Sociale Kapitalfond
Helle Øbo, administrerende direktør, Askovfonden
Mads Roke Clausen, formand, Frivilligrådet
Jann Sjursen, formand, Foreningen Folkemødet
Morten Freil, direktør, Danske Patienter
Mia Manghezi, projektudviklingsdirektør, PensionDanmark Ejendomme
Benny Andersen, forbundsformand, Socialpædagogernes Landsforening
Mads Bilstrup, formand for Dansk Socialrådgiverforening
Mette Feifer, markedsdirektør, Dansk Erhverv
Vibe Klarup, Formand, Rådet for Socialt Udsatte, Direktør, Hjem til Alle
6
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 374: Status på arbejdet i Den Sociale Investeringsfond, fra social- og indenrigsministeren
2245394_0008.png
I maj 2019 blev fondens sekretariatsleder, Mette Arnsfelt McPhail, ansat og herefter er sekretariatets
øvrige medarbejdere blevet ansat. Sekretariatet vil pr. 1. august 2020 bestå af fem fastansatte, to
projektansatte og en student og har blandt andet til sammen kompetencer inden for økonomi,
investering, finansiering, partnerskaber, rådgivning, kommunikation mv. Sekretariatslederen
vurderer løbende behovet for indkøb af ekstern bistand, herunder juridisk rådgivning.
DSI’s
sekretariat varetager den daglige drift
af fonden og sikrer progression i DSI’s pipeline af
udviklings- og investeringssamarbejder. Sekretariatet indgår aktivt i udviklingsarbejdet i
igangværende udviklingspartnerskaber samt investeringer og bistår både bestyrelsen og det
rådgivende udvalg. Sekretariatet løfter endvidere en væsentlig rolle ift. at varetage fondens
modningsopgave, herunder at udvikle og gennemføre opsøgende virksomhed, der oplyser om
potentialerne ved sociale investeringsprogrammer samt identificerer og hjælper aktører med at løse
konkrete udfordringer for at indgå i sociale investeringsprogrammer.
2.1
En lille organisation med flere store roller
DSI skal både udfylde rollen som
markedsmodner
,
udviklingsmotor
samt som
samarbejdspart og
investor
. Det er tre roller med væsentlig synergi, og hvor fondens succes afhænger af en simultan
indsats. Det er samtidig tre roller, der hver især uden problemer kan beslaglægge sekretariatets fulde
arbejdstid. Derfor er det afgørende med en løbende dialog, også med det politiske niveau, om realistiske
målsætninger og succeskriterier for fonden på både kort og lang sigt.
Behovet for afklaring og forventningsafstemning har allerede meldt sig. Den politiske aftalekreds, der
i forbindelse med finanslovsforhandlingerne skal tage stilling til evt. ændringer i fondens
investeringsområder, har således allerede tildelt fonden større fleksibilitet. Aftalekredsen har givet
fonden nye og bredere investeringsområder samt åbnet op for, at fondens investeringsområder går på
tværs af DSI’s udviklings- og investeringsfond og givet mulighed for, at DSI kan indstille et supplerende
investeringsområde
til politisk godkendelse. ”Ind på arbejdsmarkedet” er således blevet det femte
investeringsområde.
DSI som markedsmodner
Markedet og økosystemet for sociale investeringsprogrammer er umodent. Sociale
investeringsprogrammer forudsætter samarbejder på tværs af en lang række aktører og på tværs af
sektorer, fagområder mv. DSI har fået gennemført en baseline-måling
1
blandt mulige aktører på
markedet for sociale investeringsprogrammer. Det fremgår af denne måling, at 75 pct. udviser
interesse for at arbejde med sociale investeringsprogrammer, samtidig efterlyser 46 pct. kompetencer,
metoder og modeller til i praksis at kunne udforme og implementere sociale investeringsprogrammer.
DSI har stort fokus på markedsmodning gennem opsøgende arbejde og på at indgå i dialog om
potentialer og barrierer for at deltage i sociale investeringsprogrammer med et meget bredt aktørfelt.
Flere konkrete initiativer er beskrevet i de følgende afsnit.
DSI som udviklingsmotor
DSI har brugt væsentlige ressourcer på at kunne agere udviklingsmotor for markedet for sociale
investeringsprogrammer og har i den forbindelse udviklet prioriteringskriterier til at screene
1
Det danske marked og økosystem for sociale investeringsprogrammer: En markeds- og
aktørafdækning, Oxford Research & Realize for Den Sociale Investeringsfond, juni 2020
7
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 374: Status på arbejdet i Den Sociale Investeringsfond, fra social- og indenrigsministeren
2245394_0009.png
potentialet ved mulige samarbejder og rådgive om udviklingspotentiale i forhold til konkrete indsatser
for parter, der viser interesse i samarbejde med fonden.
Dette arbejde har været tidskrævende, idet der ikke findes danske erfaringer at stå på skuldrene af. DSI
har derfor skullet udvikle modeller og henvendelsesprocedurer fra bunden for bedst muligt at matche
markedets modenhed og behov med det formål at vække interesse for sociale investeringsprogrammer
blandt flest mulige parter.
DSI har med det udgangspunkt indtil nu gennemført to calls, hvor fonden efterlyser henvendelser fra
myndigheder, civilsamfundsorganisationer, velfærdsleverandører og investorer, der ønsker at
samarbejde med DSI.
DSI har samtidig lanceret muligheden for virtuel rådgivning, for at tilbyde lettilgængelig rådgivning,
der understøtter interesserede aktørers arbejde med sociale investeringsprogrammer med
udgangspunkt i den enkeltes behov.
DSI som samarbejdspart og investor
Endelig har DSI udviklet investeringsmodeller for, hvordan DSI kan indgå i forskellige typer af
samarbejder:
Udviklingspartnerskaber, hvor målet er at undersøge muligheder og udfordringer ift. at bruge
sociale investeringer til at løse en konkret udfordring. Partnerskaberne udvikler egnede
progressionsmål og effektbaserede resultatmål samt designer prototyper på sociale
investeringsprogrammer.
Slutmålet for et udviklingspartnerskab er et investeringsoplæg til et socialt investeringsprogram,
der potentielt kan etableres i samarbejde med Den Sociale Investeringsfond og gerne eksterne
investorer, og som kan skaleres til gavn for flest muligt.
Investeringer, hvor DSI investerer i sociale investeringsprogrammer inden for fondens
investeringsområder, der både har en menneskelig og samfundsøkonomisk bundlinje.
Målet med fondens investeringer er at skabe positive livsforandringer og samtidig skabe et
investeringsmarked i velfærd, der bidrager positivt til samfundsøkonomien og øger de samlede
danske velfærdsinvesteringer.
DSI tilbyde teknisk assistance og bidrage aktivt til udviklingspartnerskaber. Det gælder bl.a. i forhold
til anvendelse af metoder til at måle sociale forandringer og beregne værdien af forandringer for
konkrete offentlige budgetlinjer. Samtidig har DSI udviklet koncepter for due diligence til at vurdere
investeringsobjekter og afsøgt internationale og foreløbige nationale erfaringer med brugen af fondens
finansielle instrumenter til at fremme sociale investeringsprogrammer. Dette er et fortløbende
udviklingsarbejde, og fondens metoder vil blive kvalificeret i takt med, at DSI får mere erfaring med
konkrete partnerskaber og investeringer.
8
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 374: Status på arbejdet i Den Sociale Investeringsfond, fra social- og indenrigsministeren
2245394_0010.png
2.2
En dansk model i en global bevægelse
Der er i forbindelse med etableringen af DSI fundet inspiration i udenlandske erfaringer med sociale
investeringsprogrammer blandt vores nordiske nabolande og i Storbritannien og USA. I Danmark er
imidlertid valgt en anderledes tilgang til at etablere et marked for sociale investeringsprogrammer.
I vores nordiske nabolande, særligt Sverige og Finland, pågår en parallel igangværende opblomstring
af sociale investeringsprogrammer, men den sker med en anderledes tilgang. Fokus er her på at modne
markedet ved at samle erfaringer fra lokalt udviklede investeringsprogrammer i nationale
videnscentre, der i sidste ende kan anvise veje til, hvordan et svensk hhv. finsk marked for sociale
investeringsprogrammer kan tage form.
Til sammenligning er DSI ved lov givet en bred vifte af finansielle redskaber til at opnå fondens formål,
og markedsmodningen skal ske ved, at DSI identificerer og investerer i investeringsparate indsatser
og indgår samarbejder for på den måde at anvise modeller for, hvordan et dansk marked for sociale
investeringsprogrammer kan se ud.
Den danske tilgang indebærer et løbende behov for juridiske afklaringer, der vil skulle løftes over for
Social- og Indenrigsministeriet, social- og indenrigsministeren og den politiske aftalekreds. Det
gælder både uklarheder ift. DSI’s lovgrundlag fx krav til investorer samt øvrig lovgivning og regler fx
regler om statsstøtte, der i forskellig grad påvirker rammerne for at kunne etablere og implementere
sociale investeringsprogrammer i Danmark.
DSI er i dialog med flere udenlandske aktører for at hente inspiration i udenlandske modeller og
erfaringer, som også kan have relevans i en dansk kontekst. DSI indgår fx i et nordisk netværk med
deltagelse af både danske, norske, svenske og finske aktører, der arbejder med at fremme sociale
investeringsprogrammer. Som et eksempel på en interessant udenlandsk bevægelse kan nævnes et
tiltagende fokus på outcome-fonde, hvor hele eller dele af offentlige midler bevilges på baggrund af
effektkontrakter. Flere steder udbyder offentlige myndigheder ønskede forandringer, hvorefter
leverandører kan iværksætte interventioner og modtager finansiering på baggrund af dokumentation
for at have skabt den efterspurgte forandring.
2.3
DSI’s juridiske konstruktion
DSI er ved lov etableret som en uafhængig forvaltningsenhed under det tidligere
Innovationsministeriums ressort, men blev efter folketingsvalget i 2019 overflyttet til Social- og
Indenrigsministeriets ressort. Det er forsat under afklaring, hvilken juridisk konstruktion DSI er som
en uafhængig forvaltningsenhed inden for den statslige forvaltning. Denne afklaring har konsekvens
for, hvilke regelsæt DSI er underlagt. Det er foreløbigt fastlagt, at DSI er underlagt årsregnskabsloven
og dermed aflægger regnskab efter årsregnskabslovens bestemmelser.
DSI står selv for at løse en række administrative opgaver, i nogen tilfælde med inddragelse af ekstern
bistand, bl.a. ift. budget, regnskab, løn, og IT. Dette opbygningsarbejde har krævet ekstra ressourcer i
opstartsfasen og vil også kræve ressourcer fremadrettet.
En af de politiske ambitioner for etableringen af DSI er, at investorer skal bidrage til at løfte de samlede
danske investeringer i velfærd. Det er pt. under afklaring, inden for de nuværende lovgivningsmæssige
rammer, hvilke muligheder investorerne, fx pensionskasser og fonde, har i forhold til at kunne deltage
i sociale investeringsprogrammer.
9
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 374: Status på arbejdet i Den Sociale Investeringsfond, fra social- og indenrigsministeren
2245394_0011.png
3
Klar til at møde verden
DSI har søgt inspiration hos fonde i Danmark og i udlandet til, hvordan DSI bedst kan åbne sig op for
omverdenen. DSI gennemførte på den baggrund et første call medio september 2019, for at indkalde
henvendelser fra myndigheder, civilsamfundsorganisationer, velfærdsleverandører og investorer, der
ønsker at samarbejde med fonden. DSI inviterede som
forberedelse til call’et
relevante myndigheder
til at give input til beskrivelser af fondens investeringsområder med en samtidig opfordring til at
tænke i potentielle samarbejdsflader.
Erfaringer
fra DSI’s første call er, at hovedparten
af de indkomne interessetilkendegivelser har karakter
af udviklings- og modningsprojekter, hvor parterne søger assistance til udvikling af business cases,
prototypeafprøvninger og lignende. Derudover har DSI primært modtaget henvendelser fra
leverandører, som dog i et vist omfang søger sammen med én eller flere kommuner.
Leverandører, myndigheder og investorer, der ønsker at samarbejde, sender
en
interessetilkendegivelse til DSI. Interessetilkendegivelsen sendes i form at et kort skema, der
beskriver den indsats eller udfordring, der ønskes et samarbejde om. Skemaet er bygget op om en
række spørgsmål, der afspejler de kriterier, DSI lægger vægt på i fondens samarbejder. DSI bruger
skemaet til at vurdere potentialet ved mulige samarbejder og til at indlede en rådgivende dialog om
evt. næste skridt.
DSI har pr. 18. juni 2020 modtaget 30 interessetilkendegivelser fra velfærdsaktører, der søger et
samarbejde med fonden. På den baggrund har DSI pt. indledt en proces med 14 af dem, som har sendt
en interessetilkendegivelse, heriblandt har DSI etableret tre udviklingspartnerskaber.
3.1
Etablering af DSI’s første partnerskaber
DSI har pr. juni 2020 etableret tre udviklingspartnerskaber. Partnerskaberne er etableret med
udgangspunkt i interessetilkendegivelser sendt til DSI og efter grundige forberedelser til det
udviklingsarbejde, der følger for partnerskabernes parter.
Udviklingspartnerskab om at bekæmpe hjemløshed blandt unge
DSI har indgået et udviklingspartnerskab med Hjem til alle Alliancen, hvis formål er at udvikle en
prototype for, hvordan hjemløshed blandt unge kan bekæmpes gennem sociale
investeringsprogrammer med udgangspunkt i Housing First tilgangen.
Partnerskabet arbejder frem mod udgangen af 2020 på et oplæg til, hvordan Housing First-tilgangen
kan designes som en potentiel investering, der kan udbredes til gavn for unge hjemløse landet over og
det danske samfund som helhed.
DSI’s bestyrelse skal efterfølgende tage stilling til, om DSI ønsker at
investere.
Hjem til Alle-alliancen omfatter Ungdommens Røde Kors, Pension Danmark, Bikubenfonden, private
og almene boligaktører samt Københavns Kommune, Aarhus Kommune, Roskilde Kommune og Høje
Taastrup Kommune.
Udviklingspartnerskab om at bekæmpe svær overvægt og type-2 diabetes
DSI har indgået et udviklingspartnerskab med Forebyggelsesalliancen, hvis formål er at undersøge,
om sociale investeringsprogrammer kan gøre det muligt at sætte tidligere og mere forebyggende ind
over for vores stigende udfordringer med svær overvægt og type 2-diabetes.
10
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 374: Status på arbejdet i Den Sociale Investeringsfond, fra social- og indenrigsministeren
2245394_0012.png
Partnerskabet udvikler frem mod oktober 2020 prototyper på en række forebyggende indsatser for at
reducere risikoen for udvikling og forværring af type 2-diabetes og svær overvægt. Målgrupperne for
de første prototyper er foreløbigt børn med risiko for udvikling af svær overvægt, gravide med særlig
risiko for udvikling af diabetes, diabetikere med risiko for udvikling af senkomplikationer, socialt
udsatte borgere med usund livsstil og borgere med nyligt diagnosticeret diabetes. Det er målet, at
protyperne efterfølgende kan afprøves, og vil være designet til at kunne skaleres og implementeres
som sociale investeringsprogrammer, hvis de skaber positive resultater.
DSI’s bestyrelse skal på
baggrund af oplæg tage stilling til, om DSI ønsker at investere.
Forebyggelsesalliancen omfatter Tingbjerg Changing Diabetes (Københavns Kommune), Aarhus
Kommune, Lev Godt Næstved, Steno Diabetes Center Copenhagen, Steno Diabetes Center Århus og
Steno Diabetes Center Sjælland.
Udviklingspartnerskab om at forebygge og bekæmpe vold i nære relationer
DSI har indgået et udviklingspartnerskab med Aarhus Kommune og Rådet for Sociale Investeringer,
Den Sociale Kapitalfond og Dialog Mod Vold, hvis formål er at udvikle en prototype for, hvordan
behandling til voldsudsatte familier kan tilbydes og implementeres som en social effektinvestering.
Partnerskabet arbejder frem mod udgangen af 2020 på et oplæg til, hvordan behandling til voldsudsatte
familier og voldsudøvere kan designes som en attraktiv investering, der kan afprøves og som på sigt
vil kunne udbredes til gavn for voldsudsatte familier landet over.
DSI’s bestyrelse skal på baggrund af
oplæg tage stilling til, om DSI ønsker at investere.
3.2
Større fleksibilitet og bredere investeringsområder
I forbindelse med finanslovsforhandlingerne, hvor den politiske aftalekreds bag Den Sociale
Investeringsfond skal tage stilling til evt. ændringer i fondens investeringsområder, er DSI blevet
tildelt større fleksibilitet. Aftalekredsen har således givet fonden bredere investeringsområder samt
åbnet op for, at fondens investeringsområder går på tværs af DSI’s udviklings-
og investeringsfond.
DSI’s oprindelige fire
investeringsområder var 1) børn og unge i risiko for anbringelse, 2) børn af
forældre med misbrug, 3) arbejdsmiljø og 4) borgere i risiko for livsstilssygdomme.
Aftalekredsen har besluttet at sammenlægge områderne børn og unge i risiko for anbringelse og børn
af forældre med misbrug og samtidig brede investeringsområdet ud til
udsatte børn og unge
. DSI har
derudover fået
trivsel
som nyt investeringsområde. Endvidere har DSI fået mulighed for at indstille et
femte investeringsområde. I juni 2020 er investeringsområdet
”ind på arbejdsmarkedet”
blevet politisk
godkendt.
DSI har primo maj 2020 gennemført et nyt call, for at indkalde henvendelser inden for fondens nye
investeringsområder
og vil følge op med et call for investeringsområdet ”ind på arbejdsmarkedet”.
DSI
har endnu en gang inviteret myndigheder til at bidrage til beskrivelsen af investeringsområder og
samtidig opfordret til at formidle muligheden for at samarbejde med fonden.
DSI har i forbindelse med fondens andet call lanceret muligheden for virtuel rådgivning. Målsætningen
er at tilbyde rådgivning, der gør det lettilgængeligt at gå fra interesse i sociale investeringsprogrammer
til dialog med DSI. Formålet med virtuel rådgivning er at understøtte flere interesserede aktørers
arbejde med sociale investeringsprogrammer med udgangspunkt i den enkeltes behov.
11
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 374: Status på arbejdet i Den Sociale Investeringsfond, fra social- og indenrigsministeren
2245394_0013.png
De bredere investeringsområder giver DSI bedre mulighed for at være i dialog med aktørfeltet med
udgangspunkt i konkrete udfordringer. Det gælder især ift. kommuner, hvor fonden kan favne bredere
ved at kunne indlede drøftelser om udfordringer på det samlede børne- og ungeområde og dermed ikke
kun specifikt ift. anbringelses- og misbrugsområdet.
Opblødningen af at lade investeringsområder gå på tværs af DSI’s udviklingsfond og investeringsfond
harmonerer mere med den dobbelte rolle som markedsmodner hhv. investeringsfond, som DSI skal
indtage i konkrete samarbejder. Når markedet fortsat er umodent med ganske få investeringsparate
indsatser,
skal DSI’s samarbejdspartnere være villige til at være blandt de første til at gå ind i sociale
investeringsprogrammer. Derfor er det også naturligt at lade
DSI’s arbejde
starte i udviklingsfasen.
Det giver således DSI styrkede muligheder for at understøtte alle faser af modningsarbejdet frem mod
at kunne foretage egentlige investeringer.
Figur 2: Den Sociale Investeringsfonds udvikling af sociale investeringsprogrammer
Boks 4: Udvikling af sociale investeringsprogrammer
Udviklingen af sociale investeringsprogrammer kan illustreres som en trappe. Der er flere trin
undervejs. Trinnene bygger oven på hinanden, og ved trappens top er investeringsprogrammet klar
til udbredelse.
Første trin er således at udvikle løsningens faglige fundament. Partnerskabet skal være enige om
samarbejdets udgangspunkt på baggrund af en baseline-måling for en tydeligt defineret målgruppe,
der skal foreligge en stærk forandringsteori for partnerskabets løsning og gode indikatorer for
løsningens effekt, der også kan knyttes til gevinstbetaling.
Næste trin er at gøre løsningen økonomisk bæredygtig, samt designe og afprøve en prototype som
en social effektinvestering. Løsningen skal have en dobbelt bundlinje ved både at skabe positive
livsforandringer og mulige offentlige budgetgevinster, som kan tilbydes rentabelt til en eller flere
myndigheder, der er villige til at betale, hvis løsningen skaber den aftalte effekt.
Sidste trin er at klargøre løsningen til skalering som en social effektinvestering.
12
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 374: Status på arbejdet i Den Sociale Investeringsfond, fra social- og indenrigsministeren
2245394_0014.png
3.3
Spirende interesse trods begrænset indsigt
DSI har fra fondens etablering prioriteret væsentlige ressourcer på at gennemføre opsøgende
virksomhed og sikre fonden en tilstedeværelse i medier og ved centrale arrangementer, for at varetage
fondens modningsopgave.
DSI har således deltaget på flere konferencer bl.a. Folkemødet 2019,
Socialpolitisk Topmøde, KL’s
Kommunaløkonomiske Forum, Danske Regioners Økonomi- og Styringsseminar og Velfærdens
Innovationsdag. DSI har ligeledes været på fysiske og virtuelle besøg hos ledelser i en række
kommunale og statslige myndigheder samt deltaget på flere netværksmøder med både leverandører
og myndigheder, været på virksomhedsbesøg mv. Endelig har DSI under COVID-19-krisen arrangeret
og deltaget i en række webinarer med fokus på sociale investeringer.
Fra DSI’s markedsdialog og møder er det tydeligt, at der er en stor interesse for fondens arbejde og
sociale investeringsprogrammer. Det er samtidig tydeligt, at der er begrænset kendskab til
samarbejdsformen, og at der er en række oplevede udfordringer og barrierer for at kunne indgå i sociale
investeringsprogrammer.
4 En stor modningsopgave
Det er i løbet af DSI’s første år i stigende grad blevet tydeligt, at fonden står over for en meget stor
modningsopgave, for at etablere et marked for sociale investeringsprogrammer i Danmark.
Der findes på nuværende tidspunkt to egentlige igangværende sociale investeringsprogrammer
(begge er sociale effektinvesteringer) i Danmark; et samarbejde mellem Ballerup kommune og
Specialisterne om at få autister i job og et samarbejde mellem Aalborg Kommune og FOKUS
Folkeoplysning om at finde jobs eller uddannelse til psykisk sårbare ledige voksne. I begge
investeringsprogrammer er Den Sociale Kapitalfond investor. Derudover har flere kommuner oprettet
investeringsfonde, blandt andet Aarhus Kommune, og investeringspuljer med henblik på at etablere
sociale investeringsprojekter. Investeringsbegrebet tillægges imidlertid forskellig vægt, og det handler
ikke kun om at fremme sociale effektinvesteringer.
Hertil kommer et antal projekter, hvor der arbejdes aktivt med det sociale investeringstankesæt. I
Region Sjælland er der fx etableret et partnerskab ’Broen til bedre sundhed’ bestående af Region
Sjælland, Lolland Kommune, Guldborgsund Kommune, Praktiserende Læger og Business Lolland-
Falster. I partnerskabet igangsættes indsatser med det mål at reducere ulighed i sundhed gennem øget
folkesundhed, større kvalitet og bedre sundhedsøkonomi. Investeringselementet kommer til udtryk
ved, at de deltagende kommuner forpligtes til at implementere effektfulde indsatser, ligesom der
arbejdes med udgifts- og gevinstdeling.
At markedet er umodent har desuden vist sig i de interessetilkendegivelser fonden har modtaget, som
med få undtagelser har haft karakter af modnings- og udviklingsprojekter, og hvor der mangler flere
nødvendige byggesten til at kunne etablere egentlige sociale investeringsprogrammer. De manglende
byggesten er ofte begrænset dokumentation for indsatsers effekt, uafklaret vilje blandt myndigheder
til at betale for effekter, manglende kobling mellem social effekt og offentlige budgetter og
kapacitetsbegrænsninger for at kunne skalere indsatser mv.
13
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 374: Status på arbejdet i Den Sociale Investeringsfond, fra social- og indenrigsministeren
2245394_0015.png
Det er også oplevelsen fra den brede dialog DSI har haft med myndigheder, velfærdsleverandører og
investorer, der oplever forskellige barrierer for at kunne deltage i sociale investeringsprogrammer. DSI
har på den baggrund gjort en række prioriteringer.
DSI har justeret fondens formidling til at være opsøgende og oplysende ift. potentialer og fælles
interesser i at afprøve sociale investeringsprogrammer, ligesom der er tænkt i tiltag med henblik på at
modne markedet. Derudover prioriterer DSI at igangsætte og deltage aktivt i en række
udviklingspartnerskaber, der kan bidrage til praksisviden om at udvikle og implementere sociale
investeringsprogrammer, særligt som prototyper, i en dansk kontekst.
Boks 5:
DSI’s udviklingspartnerskaber:
Bred markedsmodning med udgangspunkt i det enkelte
samarbejde
DSI bliver mødt med stor interesse for deltagelse i at udvikle og afprøve sociale
investeringsprogrammer. Der er imidlertid få indsatser, der er parate til at udbredes som sociale
investeringsprogrammer. DSI’s udviklingspartnerskaber
adresserer denne udfordring; at designe og
afprøve prototyper på sociale investeringsprogrammer med udgangspunkt i konkrete samarbejder,
for at skabe erfaringer, der kan bidrage bredere til modningen af markedet for sociale
investeringsprogrammer.
Dokumenteret sammenhæng mellem indsats og effekt er en forudsætning for at kunne investere i
og udbrede sociale investeringsprogrammer. Effektdokumentation er til gengæld ikke en nødvendig
forudsætning for at udvikle og afprøve prototyper på sociale investeringsprogrammer, som er
formålet med DSI’s udviklingspartnerskaber.
For at kunne afprøve sociale investeringsprogrammer skal partnerskabet i fællesskab tilslutte sig
til udgangspunktet for en intervention på baggrund af en baseline-måling for en tydeligt defineret
målgruppe. Der skal forelægge en stærk forandringsteori for, hvilken effekt interventionen
forventes at have, ligesom der skal opstilles gode indikatorer for måling af effekten, som også kan
knyttes til gevinstbetaling. Det skal med andre ord være muligt at afgøre om partnerskabet er
lykkedes, ligesom der skal være enighed om, hvad forandringen er værd i kroner og ører.
Sociale investeringsprogrammer introducerer en ny måde at tænke velfærd på, som der er behov for
at udbrede kendskab og opbygge kompetencer til blandt både myndigheder,
civilsamfundsorganisationer, velfærdsleverandører og investorer.
DSI’s udviklingspartnerskaber
giver mulighed for at gøre konkrete erfaringer, som det er muligt at stå på skuldrene af fremad, for
at inspirere flere til at turde deltage i sociale investeringsprogrammer.
4.1
Markeds- og aktørafdækning af markedet for sociale investeringsprogrammer
Oxford Research og Realize har gennemført en markeds- og aktørafdækning af det danske marked for
sociale investeringer for DSI. Kortlægningen er gennemført som en økosystems-analyse, der i sin
enkelhed betragter markedet for sociale investeringsprogrammer som et komplekst marked med et
bredt aktørfelt, der er gensidigt afhængige af hinandens viden, tillid og kompetencer, for at kunne
indtræde i de roller, der skal til for at lykkes med iværksættelsen af succesfulde sociale
investeringsprogrammer.
Kortlægningen er gennemført ved 41 interviews med repræsentanter fra hele økosystemet, primært på
topledelsesniveau samt en baseline-måling af det danske marked for sociale investeringsprogrammer,
14
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 374: Status på arbejdet i Den Sociale Investeringsfond, fra social- og indenrigsministeren
2245394_0016.png
der bygger på 135 besvarelser. Hensigten er, at baseline-målingen kan fungere som et nulpunkt for
fremtidige målinger.
Hovedkonklusionerne fra markeds- og aktørafdækningen er, at:
Markedet for sociale investeringsprogrammer i Danmark stadig er i sin spæde start. Dog er der, ud
over oprettelsen af DSI, flere initiativer i gang, som alle arbejder med at udvikle sociale
investeringsprogrammer i Danmark.
Der er interesse for at arbejde med sociale investeringsprogrammer (75 pct. angiver interesse), men
der mangler praksisviden og kompetencer i relation til sociale investeringsprogrammer (46 pct.
efterlyser kompetencer, metoder og modeller)
Der er en tro på, at sociale investeringsprogrammer rummer stort potentiale til både at skalere
virksomme indsatser og udvikle nye innovative løsninger.
Der opleves samtidig en række juridiske barrierer fx budgetloven, forvaltningsmæssige
budgethensyn og derudover udfordring med offentlige silostrukturer
I rapporten oplistes tre anbefalinger til udvikling af økosystemet for sociale investeringsprogrammer.
Hovedessensen i de tre anbefalinger er, at:
1.
Der er behov for at få designet og afprøvet prototyper på sociale investeringsprogrammer.
Prototyperne skal skabe konkrete erfaringer med, hvordan man kan udvikle og implementere
sociale investeringsprogrammer i en dansk kontekst. De erfaringer skal så sammenholdes med
de potentialer og barrierer som aktører i økosystemet lige nu oplever, der er for sociale
investeringsprogrammer. Prototyperne kan bidrage til at inspirere flere til at prøve kræfter
med programmerne fremadrettet.
Netværkene i økosystemet skal styrkes. Aktørerne er interesserede, men de taler ikke nok
sammen og handler ikke på interessen i fælleskab. Der er behov for stærkere netværk, der
samler aktører bredt inden for temaspecifikke områder eller problemstillinger. Frem for at DSI
alene investerer i konkrete indsatser vil det gøre det muligt at tage udgangspunkt i
udfordringer og bryde med de siloer og sektorskillelinjer, der kan præge aktuelle indsatser.
Der skal sikres implementeringsstøtte i økosystemet. Det er vigtigt at hånden holdes under de
aktører, der kaster sig ud i at afprøve sociale investeringsprogrammer. Det handler om hjælp
til at få etableret de rette strategier og en organisering, der understøtter strategierne. Og
implementeringsopgaven ligger hele vejen fra at understøtte udviklingsarbejde (fx i
DSI’s
udviklingspartnerskaber), til at afprøve prototyper og igangsættelsen af egentlige sociale
investeringsprogrammer. Behovet for implementeringsstøtte vil formentlig være særligt stort
nu i begyndelsen, indtil aktørerne selv opbygger de fornødne kompetencer og organisatorisk
kapacitet.
2.
3.
15
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 374: Status på arbejdet i Den Sociale Investeringsfond, fra social- og indenrigsministeren
2245394_0017.png
4.2
Vidensportal for sociale investeringer
DSI er i samarbejde med en række aktører ved at udvikle en vidensportal, der har til formål at samle
viden, give adgang til konkrete værktøjer og formidle erfaringer fra arbejdet med sociale
investeringsprogrammer for at bidrage til at modne markedet og gøre det attraktivt for flest mulige
velfærdsaktører at deltage i sociale investeringsprogrammer.
Målgruppen for vidensportalen vil som udgangspunkt være alle med interesse for sociale
investeringsprogrammer. Det gælder både leverandører af velfærd, myndigheder og investorer, der
afsøger muligheden for at deltage i et investeringsprogram. Det gælder samtidig vidensmiljøer, der
ønsker at følge og bidrage til vidensgrundlaget om sociale investeringsprogrammer. Endelig gælder
det medier og den bredere offentlighed, der skal opleve, at sociale investeringsprogrammer skaber
forandring og er transparente, i takt med at investeringsprogrammer udbredes som værktøj.
I forbindelse med udviklingen af vidensportalen vil der blive hentet inspiration fra andre lande fx
Finland, Sverige og særligt Storbritannien, hvor Government Outcomes Lab (GOLab) på Oxford
University har udviklet en velbesøgt vidensportal for sociale investeringsprogrammer. Vidensportalen
vil blive udviklet og udvidet løbende, men vil forventeligt komme til at indeholde:
- Guides og konkrete værktøjer, der kan hjælpe leverandører, myndigheder og investorer videre på vej
mod at deltage i et socialt investeringsprogram fx kontrakteksempler, term sheets, vejledninger til
værdiansættelse af effekter, hjælp til datastrategi, evaluering mv.
- En projekt- og vidensdatabase, hvor der skabes overblik over nationale erfaringer og udvalgte
internationale erfaringer, der kan suppleres med forskningsbasereret viden i takt med, at forsknings-
og vidensmiljøerne får interesse for investeringsprogrammer i en dansk kontekst.
- Et professionelt matchmaking-univers, hvor civilsamfund, leverandører, myndigheder og investorer
har mulighed for at præsentere hhv. indsatser, udfordringer og investeringsmuligheder med det formål
at skabe fremadrettede samarbejder og partnerskaber.
Som en del af vidensportalen forventes der også igangsat
mere ’hands on’ initiativer af opsøgende
karakter med udgående aktiviteter og forløb, arrangementer mv. for at accelerere erfaringerne med
sociale investeringsprogrammer, som vil kunne formidles på vidensportalen.
Vidensportalen udvikles i partnerskab med væsentlige aktører på området, herunder medfinansieret
af Bikubenfonden og Trygfonden.
4.3
Fokus på udviklingspartnerskaber
Det er tydeligt, at markedet for sociale investeringsprogrammer er et udviklingsmarked. Der er først
og fremmest behov for at prøve DSI’s værktøjer og modeller af for at skabe resultater, der kan inspirere
andre til at prøve kræfter med sociale investeringsprogrammer.
DSI prioriterer væsentlige ressourcer på at etablere udviklingspartnerskaber, der har til formål at
udvikle investeringsoplæg til prototyper for sociale investeringsprogrammer og indsamle viden om
processen frem mod målet.
I udviklingspartnerskaber tilbyder DSI både teknisk assistance og finansielle bidrag, for at det er
muligt at starte udviklingsarbejdet og for at kunne løse mulige udfordringer undervejs.
16
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 374: Status på arbejdet i Den Sociale Investeringsfond, fra social- og indenrigsministeren
2245394_0018.png
Fondens udviklingspartnerskaber fastlægger løsningers faglige fundament, at løsninger både skaber
menneskelige og økonomiske gevinster og kan skaleres. Udviklingsarbejdet skal bl.a. afklare
målgrupper og visitation til indsatser for at kunne koble indsatsen til egnede effektbaserede
progressions- og resultatmål, designe og afprøve prototyper på sociale investeringsprogrammer og
klargøre prototyper til at kunne skaleres.
Slutmålet
for
fondens
udviklingspartnerskaber
er
investeringsoplæg
til
sociale
investeringsprogrammer, der potentielt kan etableres i samarbejde med DSI og gerne eksterne
investorer, og som kan skaleres til gavn for flest muligt.
5
Hvad venter forude
DSI har indgået de første tre udviklingspartnerskaber, som offentliggøres i løbet af sommeren 2020.
Offentliggørelsen af konkrete samarbejder giver samtidig muligheden for at kommunikere med
udgangspunkt i det konkrete frem for på baggrund af modeller. En udfordring, der har præget
gennemslaget af DSI’s formidling indtil nu. DSI’s formidlingsaktivitet vil
forventeligt også blive styrket
med etablering af en vidensportal.
DSI har modtaget et væsentligt antal interessetilkendegivelser og har ved indgangen til sommeren
2020 en god pipeline af projekter, Vurderingen er, at der er potentiale til etablering af flere
udviklingspartnerskaber.
DSI har på nuværende tidspunkt ikke brugt mange fondsmidler, og fonden har primært brugt midler
fra DSI’s udviklingsfond.
Det vil forventeligt ændre sig i takt med, at flere projekter klargøres til sociale
investeringsprogrammer.
DSI kommer fremadrettet til at arbejde med forskellige typer partnerskaber, hvor der også vil være
fokus på muligheden for at samle sig om større velfærdsmæssige udfordringer, hvilket fx kunne være
ensomhed eller mistrivsel blandt unge, med det formål at facilitere drøftelser af muligheden for at
skabe fælles løsninger i form af sociale investeringsprogrammer.
17