Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del Bilag 36
Offentligt
2095869_0001.png
Pædagoguddannelsen er ikke god nok til at ruste fremtidens socialpædagoger | Inform... Side 1 af 3
Debat
En gruppe af aktører på det socialpolitiske område
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens egen holdning.
Læs mere her
Kvaliteten på socialområdet skal hæves, og derfor er der brug for en selvstændig
socialpædagoguddannelse. Den nuværende pædagoguddannelse står ikke mål med
efterspørgslen på specialiseret viden og kompetencer, skriver en gruppe af aktører på det
socialpolitiske område i dette debatindlæg
28. oktober 2019
Kommentarer (0)
Skal Danmarks udsatte, mennesker med udviklingshæmning, omsorgssvigtede børn,
unge og psykisk sårbare ikke have den bedst mulige støtte og de mest kompetente
indsatser? Selvfølgelig skal de det.
Men det får de ikke, hvis vi fortsat uddanner socialpædagoger sammen med
almenpædagoger. Der er nemlig forskel på den viden og de kompetencer, det kræver at
arbejde henholdvis på det specialiserede socialområde og på normalområdet.
En femårig dreng på normalområdet skal i børnehaven møde pædagoger med viden om
børns udvikling, læring, leg og dannelse, hvis han skal støttes i at blive et helstøbt
menneske. Den opgave ruster den eksisterende pædagoguddannelse de studerende til.
Men tager vi eksempelvis en femårig pige med autisme og udadreagerende adfærd, så
har hun brug for at blive mødt af en helt anden faglighed hos hendes socialpædagoger.
Hun vil ofte være letpåvirkelig over for indre og ydre indtryk, hvilket kan give udslag i
form af usikkerhed og angst. Hun har behov for en fastlagt struktur og genkendelighed i
hverdagen.
Det kræver viden om særlige behov hos børn med autisme og kompetencer ift.
socialpædagogiske metoder, for eksempel visualisering, der kan gøre pigen i stand til at
overskue, hvad der skal ske hvornår for at give hende tryghed og stabilitet.
Noget af det, der karakteriserer socialpædagoger, er, at de er i stand til at se gennem
adfærd for at forstå og bruge rette kompetencer til at kompensere for mistrivsel og sikre
udvikling hos mennesker med særlige behov – hvad enten det er et barn med et
handicap eller en psykisk sårbar voksen.
Specialiseret viden
Den nuværende pædagoguddannelse, hvor næsten 40 procent får job som
socialpædagog, er ikke god nok til at ruste fremtidens socialpædagoger og står ikke mål
med efterspørgslen på specialiseret viden og kompetencer,
hvilket en ny
https://www.information.dk/debat/2019/10/paedagoguddannelsen-god-nok-ruste-fre...
28-10-2019
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 36: Henvendelse af 28/10-19 fra Socialpædagogerne om en selvstændig socialpædagoguddannelse
2095869_0002.png
Pædagoguddannelsen er ikke god nok til at ruste fremtidens socialpædagoger | Inform... Side 2 af 3
undersøgelse fra Epinion også peger på
<http://socialpaedagogen.sl.dk/arkiv/2019/09/ledere-fremtidens-
socialpaedagoger-skal-styrkes/>
.
Omkring
200.000 danskere lever i udsathed
<https://www.vive.dk/da/udgivelser/socialt-udsatte-borgeres-brug-af-
velfaerdssystemet-6999/>
. Mere end
10.000 børn og unge er anbragt
<https://www.statistikbanken.dk/ANBAAR9>
, og der er ikke tal på de mange
mennesker, der lever med psykiske og fysiske handicap. Disse målgrupper er i vækst.
For eksempel er antallet af voksne, der har brug for hjælp i eget hjem eller må bo i et
botilbud, på bare
tre år steget med knap 5.000 personer
<https://www.kl.dk/media/20722/momentum-nr-13-2019-20-august.pdf>
.
På ti år har vi set mere end en
tredobling i antallet af børn og unge med ADHD,
angst, depression eller spiseforstyrrelse
<https://sundhedsdatastyrelsen.dk/-/media/sds/nyheder/2018/prvalens-
incidens-og-aktivitet-i-sundhedsvsenet-for-brn-og-unge-med-angst-eller-
depression-adhd-og-s.pdf?la=da>
. Der sker en kraftig stigning i antallet af
mennesker med psykiske lidelser, og på bare
fire år er 42 procent flere børn og
unge
<http://www.danskekommuner.dk/Nyhedsarkiv/2019/Januar/11/Antallet-
af-born-med-autisme-er-steget-med-40-procent/>
blevet diagnosticeret med
autisme.
De mennesker har brug for højtkvalificeret socialpædagogisk faglighed, da de er ramt af
udsathed, handicap eller andre svære udfordringer.
Derfor er vi også glade for regeringen og støttepartiernes fokus på at hæve kvaliteten på
socialområdet, og vi ser frem til at samarbejde om løsninger. Ikke mindst for
pædagoguddannelsen, hvor blandt andet det fælles grundforløb betyder, at
uddannelsen ikke modsvarer de behov for viden og kompetencer, som socialområdet
kalder på.
En del af fællesskabet
Der er brug for en klar prioritering af uddannelsen af socialpædagoger ud fra et
langsigtet perspektiv om, at de rette investeringer skaber positive effekter – både
menneskeligt og økonomisk.
For hver gang godt socialpædagogisk arbejde gør, at et anbragt barn kommer i
uddannelse, en socialt udsat kommer i job, et psykisk sårbart menneske kan undvære
det meste af sin medicin – ja, så er vi med til at sikre, at endnu et menneske bliver en
del af – og kan bidrage til – fællesskabet.
https://www.information.dk/debat/2019/10/paedagoguddannelsen-god-nok-ruste-fre...
28-10-2019
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 36: Henvendelse af 28/10-19 fra Socialpædagogerne om en selvstændig socialpædagoguddannelse
Pædagoguddannelsen er ikke god nok til at ruste fremtidens socialpædagoger | Inform... Side 3 af 3
Det er en investering på det menneskelige og det samfundsmæssige plan. Dels får det
enkelte menneske et bedre og mere værdigt liv. Og på den lange bane betyder det en
bedre samfundsøkonomi, fordi de mennesker, der får den rigtige indsats, på sigt får
mindre behov for støtte, medicinering mv.
Grundlæggende handler det om at kunne sikre livskvalitet og trivsel for mennesker med
særlige behov.
Men skal vi lykkes med de investeringer i mennesker, så er der brug for at ruste
velfærdsmedarbejderne til arbejdet. På pædagoguddannelsen er der tre et halvt år til at
gøre unge mennesker klar til et af de mest krævende job overhovedet.
De studerende har brug for hvert et minut til at opbygge en stærk socialpædagogisk
ballast. Derfor er der brug for en selvstændig socialpædagoguddannelse.
Af Knud Aarup, landsformand Bedre Psykiatri; Thorkild Olesen, formand Danske
Handicaporganisationer; Sofus Rossing, divisionsdirektør DUOS; Søren Skjødt,
formand Foreningen af Døgn- og Dagtilbud for udsatte børn og unge; Heidi
Thamestrup, formand Landsforeningen Autisme; Anni Sørensen, landsformand
Landsforeningen LEV; Michael Graatang, direktør Landsorganisationen for sociale
tilbud; Jon Krog, branchedirektør, Selveje Danmark; Knud Kristensen, formand SIND;
Bo Mollerup, direktør Socialt Lederforum; Benny Andersen, forbundsformand
Socialpædagogerne.
https://www.information.dk/debat/2019/10/paedagoguddannelsen-god-nok-ruste-fre...
28-10-2019