Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del Bilag 350
Offentligt
2237221_0001.png
EN GOD
OVERGANG FRA
ANBRINGELSE
TIL VOKSENLIVET
1
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 350: Rapport om anbragte unge voksenlivet, fra Policy Lab
2237221_0002.png
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 350: Rapport om anbragte unge voksenlivet, fra Policy Lab
2237221_0003.png
EN GOD
OVERGANG FRA
ANBRINGELSE
TIL VOKSENLIVET
Benny Andersen
Formand, Sociapædagogerne
Rasmus Kjeldahl
Direktør, Børns VIlkår
Ditte Brøndum
Næstformand, Dansk Socialrådgiverforening
David Adrian Pedersen
Bestyrelsesformand, De Anbragtes Vilkår
Søren Kaare-Andersen
Direktør, Bikubenfonden
Søren Skjødt
Formand, Foreningen af Døgn- og Dagtilbud
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 350: Rapport om anbragte unge voksenlivet, fra Policy Lab
2237221_0004.png
4
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 350: Rapport om anbragte unge voksenlivet, fra Policy Lab
2237221_0005.png
FORORD
Hvis vi kunne starte forfra, hvordan kunne vi så indrette os som
samfund, så alle anbragte unge fik samme livsmuligheder som
andre unge? Hvor en anbringelse også er en trædesten til et
liv med job og uddannelse, en stabil boligsituation og adgang til
varige og positive netværk?
D
isse spørgsmål stillede vi os selv
med det formål sammen at bidrage
til politiske løsninger foranlediget af
statsministerens nytårstale og et kommende
udspil til et løft af anbringelsesområdet med
Barnets Lov. Vi havde en ambition om reelt at
ville gentænke området med udgangspunkt i
de unges oplevelser af barrierer og potentia-
ler i overgangen til voksenlivet.
Fra unges egne fortællinger og statistikker
ved vi, at alt for mange anbragte mister fod-
fæste i overgangen til voksenlivet. Når man
fylder 18 år, slutter anbringelsen som regel,
og for mange er overgangen til at bo selv en
stor udfordring. Der er ofte ikke et stabilt net-
værk eller andre voksenrelationer, de kan reg-
ne med støtter dem, hjælper dem på plads
og på rette vej. Det betyder, at mange lever
på kanten af samfundet uden netværk, job
og uddannelse. Og for nogle resulterer det i
misbrug, kriminalitet og hjemløshed.
Derfor mødtes vi i regi af et Policy Lab. Hurtigt
indså vi, at det ikke fungerer med lappe-
løsninger på et efterværn, der fungerer dår-
ligt. Skal vi leve op til vores ambition og levere
på det, de unge efterspørger, er der brug for
radikale ændringer. Ikke bare af efterværnet
– men af tænkningen på hele anbringelses-
området.
Resultatet er anbefalingerne her, der har de
unges behov som omdrejningspunkt tilsat en
grundlæggende overbevisning om, at børn
og unge i anbringelse skal have de bedste
muligheder for et godt liv nu og her – og på
sigt. Andre børn og unge kan læne sig op ad
deres forældre og forberede sig langsomt på
voksenlivet. Den mulighed har anbragte børn
og unge ikke. Når vi som samfund vælger
at foretage en så indgribende handling som
at fjerne et barn fra sine forældre, skal vi for-
pligte os til at tage ansvar for det barn – indtil
han eller hun ikke har brug for os mere.
Tiden er inde til, at vi sikrer, at også anbragte
børn og unge lykkes godt – ikke på trods
af en anbringelse, men på grund af en
anbringelse.
Med venlig hilsen Policy Lab 2020
– Socialpædagogerne
– De Anbragtes Vilkår
– Dansk Socialrådgiverforening
– Børns Vilkår
– Foreningen af Døgn- og Dagtilbud
– Bikubenfonden
5
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 350: Rapport om anbragte unge voksenlivet, fra Policy Lab
2237221_0006.png
EN RADIKAL ÆNDRING
AF EFTERVÆRNET
Hvis vi som samfund skal levere på behov og
ønsker fra unge i anbringelse og leve op til
vores ansvar, kan vi ikke gøre det inden for
de eksisterende rammer. For en anbringelse
af et barn eller en ung og deres efterfølgende
overgang til voksenlivet er ikke og skal ikke
være adskilte livsforløb.
Skal vi lykkes, skal vi tage udgangspunkt i
anbragte unges drømme og behov. Vi skal
forstå og lære af tidligere anbragte unges
erfaringer og syn på mødet med systemet
– hvad der har virket, og hvad der har været
en barriere for, at de fik en god overgang til
voksenlivet.
6
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 350: Rapport om anbragte unge voksenlivet, fra Policy Lab
2237221_0007.png
B
ikubenfonden har i samarbejde med
Socialt Udviklingscenter SUS udarbej-
det en rapport
1
, der indeholder 18
unges erfaringer med at gå fra at være an-
bragt til at bo i eget hjem suppleret og dis-
kuteret med forskere og fagfolk. Rapporten
stiller skarpt på de vigtigste pejlemærker, når
det kommer til at skabe en positiv forandring
for anbragte unge i overgangen til eget hjem.
Disse pejlemærker er:
Unges oplevelse af mødet
med systemet
I rapporten 'Ung mellem anbringelse og eget
hjem' peger unge, der tidligere har været
anbragt, på en række forskellige barrierer,
der gør overgangen til voksenlivet til en ud-
fordring:
De unge oplever overgangen som meget
brat, og støtten er afhængig af myndighe-
dernes vurdering af den unge lige præcis
på vurderingstidspunktet (før det 18. år).
De unge savner kontinuitet i støtten, når
anbringelsen ophører. De oplever, at sy-
stemet er en labyrint, og at den måde,
systemet er indrettet og fungerer på, bi-
drager til, at deres liv bliver fragmenteret.
Særligt overgangen ved det 18. år volder
for mange udfordringer i forhold til de of-
fentlige systemer. Det er et brat brud, fordi
systemerne ofte er adskilte i kommunerne,
og voksenenheden ikke nødvendigvis ved,
at de unge har været anbragt.
De unge oplever, at sagsbehandleren
mangler tid, og de savner personligt en-
gagement. Samtidig oplever de ofte at
blive mødt med forudfattede forestillinger
og fordomme.
De unge oplever, at de på én og samme
tid skal være ressourcestærke og res-
sourcesvage for at begå sig i systemet.
Begge dele opleves som en hindring for
at få hjælp i overgangen til voksenlivet
De unge savner relationer, de kan regne
med. Nogen, de kan spejle sig positivt i.
Nogen med ressourcer, som kan hjælpe
dem på vej.
FAKTA
Støtten skal aktivt bidrage til at
skabe sammenhæng og kontinuitet
i anbragte unges liv og understøtte
gode, langsigtede valg.
Mødet mellem fagprofessionelle
og unge skal være et menneskeligt
møde, der giver den unge positiv
handlekraft og modet til at forfølge
en drøm.
Der skal altid stå nogen klar til at
hjælpe i kulissen, når anbragte un-
ges mentale bagage begynder at
larme, eller boligsituationen bliver
ustabil.
Det at være anbragt skal være en
trædesten til deltagelse i fællesska-
ber og samme livsmuligheder som
andre unge.
1
Ung mellem anbringelse og eget hjem
– udfordringer og potentialer, Bikubenfonden
og Socialt Udviklingscenter SUS (2019).
Bikubenfonden udgav rapporten sammen med Socialt
Udviklingscenter SUS i november 2019.
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 350: Rapport om anbragte unge voksenlivet, fra Policy Lab
2237221_0008.png
3 DOGMER FOR EN GOD
OVERGANG TIL VOKSENLIVET
Aktørerne bag Policy Lab har en vision om at
sikre unge en god overgang til voksenlivet ved
at ændre anbringelsesområdet radikalt.
Ændringen bygger på 3 dogmer.
8
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 350: Rapport om anbragte unge voksenlivet, fra Policy Lab
2237221_0009.png
1
Anbringelse som trædesten til et godt liv
En anbringelse kan være akut og livsnødvendig for at sikre et
barns sikkerhed, tryghed og trivsel. Men en anbringelse må
ikke blive et mål i sig selv – den skal også være en træde-
sten til et godt liv med netværk, job og bolig. Det kræver, at vi
har målsætninger om et selvstændigt voksenliv med netværk,
job/uddannelse og bolig – og sammen med den unge tager
skridtene på vejen ind i voksenlivet. Den enkelte unge kan
regne med os som samfund, indtil målsætningerne er opfyldt.
2
Dynamisk overgangsperiode
Overgangsperioden skal ikke være et separat ’efterværn’ i
forlængelse af anbringelsen, men tænkes som en dynamisk
overgang, der starter allerede fra det 15. år og først slutter,
når den unge er klar til det – helt frem til det 25. år. Tilbud og
tiltag udvikles, så de skræddersys den enkelte unges behov i
samarbejde med den unge og hele tiden med de overordnede
målsætninger for et selvstændigt voksenliv for øje. Det betyder,
at efterværnet, som vi kender det i dag, vil udgå.
3
Den unge i centrum
Handleplaner på vejen mod et selvstændigt voksenliv skal for-
muleres af og med den unge selv – og justeres løbende, som
den unge udvikler sig. Han/hun skal ikke bare inddrages,
men understøttes i at være styrende i forhold til at nå målene
for et selvstændigt voksenliv. Dette sker i et samarbejde med
myndighed og fagprofessionelle.
Dogmerne uddybes i det følgende
9
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 350: Rapport om anbragte unge voksenlivet, fra Policy Lab
2237221_0010.png
1
Dogme
Anbringelse som
trædesten til et godt liv
Når vi anbringer børn og unge er det på baggrund af viden om, at
hans eller hendes tryghed, trivsel og udvikling er truet. Det er en ind-
gribende, men nødvendig, foranstaltning. Imidlertid må en anbringelse
aldrig blive et mål i sig selv – målet er også at hjælpe børn og unge til
at få et godt liv og de samme muligheder som andre unge. En anbrin-
gelse betyder dermed, at vi som samfund tager ansvaret for gruppen
af børn og unge på os, indtil de ikke har brug for os længere.
S
om samfund skal vi forpligte os til at
arbejde sammen med de unge om at
opnå tre sidestillede og overordnede
målsætninger for et selvstændigt voksenliv.
Når disse tre mål er opfyldt, er der en stor
sandsynlighed for, at den tidligere anbragte
unge har et stabilt udgangspunkt for at gå ind
i voksenlivet.
Tre målsætninger for et selvstændigt voksenliv:
dagen til at forfølge et mål om job og uddan-
nelse. Samtidig ligger det nye i forpligtelsen
til at forfølge målsætningerne systematisk.
De unge skal kunne regne med samfundet,
indtil målsætningerne er opfyldt og/eller
det 25. år. Denne rettighed skal afspejles i
lovgivningen – og i praksis.
Derudover skal målsætningerne gennemsyre
tænkning og handling i systemet i kommu-
nen – fra øverste politiske ansvarlige til den
enkelte sagsbehandler eller socialpædagog,
der har den kontinuerlige kontakt med de
unge. Unge i anbringelse skal ikke mødes af
en handlingsplan med mål, der ofte er foræl-
dede og tager udgangspunkt i individuelle
problemer og udfordringer. Derimod skal de
opleve, at voksne omkring dem fremkalder
og ser den enkeltes potentiale og drømme
for fremtiden. Og at den enkelte styrkes i at
forfølge sine drømme og målene for et selv-
stændigt voksenliv i et samarbejde med myn-
dighed og andre fagprofessionelle.
Indsatsen skal løbende justeres sammen med
den unge i forhold til den unges udvikling og
erfaringer – og hele tiden med målsætninger-
ne for øje.
• Den unge har adgang til
varige netværk og relationer
• Den unge er i uddannelse
eller job
• Den unge har fast bolig
I dag arbejder kommunerne med lignende
målsætninger for de unge. Det nye er, at
disse tre målsætninger er ligestillet med
hinanden. Det er de, fordi de ofte vil være
hinandens forudsætninger. At gennemføre en
uddannelse og bibeholde et job kræver et
stærkt og robust netværk, der kan hjælpe,
når det bliver svært – eller blot kan støtte,
inspirere og ’heppe’ på sidelinjen. Lige så-
vel er adgangen til en stabil boligsituation
afgørende for at skabe ro og overskud i hver-
10
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 350: Rapport om anbragte unge voksenlivet, fra Policy Lab
2237221_0011.png
Myndighedernes praksis
i dag
Målene i handleplanen revideres ikke altid
i overgangen til efterværn
Indsatsen for den enkelte unge fastsættes i hand-
leplanen, hvor klare og operationelle mål skal
danne udgangspunkt for forventningsafstemning
med den unge selv og udføreren, fx en kontakt-
person, og muliggøre en systematisk opfølgning
på indsatsens resultater. Der er fastsat mål i om-
kring tre fjerdedele af sagerne, men i mange til-
fælde er målene ikke ændret i forbindelse med,
at den unge får efterværn. Målene kan således
være udarbejdet flere år tidligere. I 29 procent
af de sager, hvor der er opstillet mål, er målene
operationelle. I de resterende sager kan måle-
ne karakteriseres som så generelle, at de ikke
er egnede som udgangspunkt for opfølgning på
målopfyldelse.
2
Viden om indsatsers effekt inddrages i
svingende omfang
Viden om de unges oplevelse af mødet med syste-
met og registerdata om indsatsers effekt inddrages i
meget svingende omfang i forhold til kontinuerligt at
forbedre indsatsen på viden om, hvad der virker.
3 4
Individualiserede problemorienterede mål
– frem for fokus på potentialet og forpligtigelsen
til handling fra myndigheders side
Mange anbragte unge oplever, at handleplanen
er et vanskeligt dokument, der ofte understreger,
hvor anderledes et liv de har som anbragt. Hand-
leplanen handler ofte om alle de ting, som barnet
eller den unge skal arbejde med eller ændre på,
og dermed fremstår den anbragte ofte som et
problem – fremfor den situation eller de omstæn-
digheder, der er rundt om den unge.
5
2
FAKTA
3
4
5
Efterværn og den gode overgang til voksenlivet,
Socialstyrelsen (2017).
Rigsrevisionens beretning om indsatsen for anbragte
børn (2015).
Statsrevisorernes bemærkning til beretningen om indsatsen
for anbragte børn (2016).
Tænk handleplanen forfra, politikpapir fra De Anbragtes
Vilkår (2020).
11
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 350: Rapport om anbragte unge voksenlivet, fra Policy Lab
2237221_0012.png
2
Dynamisk
overgangsperiode
Når vi som samfund beslutter, at et barn eller en ung skal anbringes
uden for hjemmet, påtager vi os samtidig et ansvar for at sikre, at an-
bringelsen bliver en trædesten til et godt liv. Børn og unge, der ikke er
anbragt, kan læne sig op ad deres forældre, indtil de står på egne ben
i voksenlivet. Den mulighed har børn og unge i anbringelse som regel
ikke. Derfor er det også vores ansvar at støtte dem ind i voksenlivet.
Dogme
I
dag tages der de facto stilling til, hvad der
skal ske med efterværnet i overgangen, når
en ung i anbringelse fylder 17,5 år. Denne
afgørelse falder for manges vedkommende
meget pludseligt og alt for sent. Samtidig giver
den nuværende lovgivning mulighed for at til-
byde efterværn til og med det 23. år. Baseret
på erfaringer fra gruppen af unge og praksis-
viden fra aktørerne i Policy Lab er der behov
for at justere på tænkningen om støtte i over-
gangen – herunder perioden, man som ung
har udtalt behov for at kunne trække på støtte.
Forberedelse til et selvstændigt voksenliv bør
indgå som en naturlig del af anbringelsen, og
støtte i overgangen skal være dynamisk og
justeres løbende.
Myndighederne skal forpligtes til sammen med
den enkelte unge at arbejde målrettet mod et
selvstændigt voksenliv, når han eller hun fylder
15 år – så de ligesom andre unge bliver støttet
og rådgivet om de livsmuligheder, der byder
sig i forhold til uddannelse, job, bolig osv.
Den enkelte unge arbejder sammen med myn-
dighed og fagprofessionelle for at indfri de
tre målsætninger for et selvstændigt voksenliv.
Hvis den enkelte har behov for det, har han/
hun ret til at række ud og modtage støtte frem
til det 25. år – med mulighed for forlængelse
frem til det 27. år. Mellem 15-27 år kan
(tidligere) anbragte række ud til myndigheder-
ne, hvis tilværelsen slår knuder, ligesom andre
unge ville række ud til deres forældre. Det
betyder også, at den unge kan vende tilbage
til kommunen og bede om støtte, selvom den
unge tidligere har afvist hjælp og støtte fra
kommunen – eller bor i en ny kommune.
AFGRÆNSNING UD FRA ALDER
Hele anbringelsen bør forberede barnet og den unge til et
selvstændigt voksenliv. Dette bør ske gennem et alderssvaren-
de fokus på netværk, skolegang og praktiske færdigheder.
For at forpligte myndighederne til at omsætte vision til prak-
sis foreslår aktørerne i Policy Lab imidlertid, at myndighe-
den systematisk begynder at arbejde for en god overgang
til et selvstændigt voksenliv ved det 15. år. Dette skyldes,
at det kræver en vis modenhed at begynde at drøfte en
fremtidig uddannelse, job og bolig.
Den unge kan få hjælp frem til det 25. år med mulighed
for forlængelse til det 27. år. Denne afgrænsning skal ses
i relation til bl.a. den kommunale ungeindsats (KUI), som
også løber frem til det 25. år. Det kan være relevant at
samtænke indsatsen, hvis det er meningsfuldt for den unge.
Samtidig viser unges erfaringer samt praksisviden, at nogle
unge vil have brug for hjælp ud over det 25. år, hvorfor
det er muligt at forlænge adgangen til hjælp og støtte til
det 27. år ud fra en konkret vurdering. Efter det 27. år skal
støtten, hvis der stadig er brug for den, bevilges i henhold
til voksenlovgivningen.
12
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 350: Rapport om anbragte unge voksenlivet, fra Policy Lab
2237221_0013.png
Myndighedernes praksis
i dag
Forskelle i kommunernes brug af
efterværn
Der er store forskelle i kommunernes brug
af efterværn. I de kommuner, der anvender
efterværn mindst, modtager under halvde-
len af målgruppen efterværn. Omvendt
modtager mindst to tredjedele af de unge
i målgruppen efterværn i de kommuner,
der anvender efterværn mest. Der er ingen
forskel på unge i gruppen, der modtager
efterværn og gruppen, der ikke modtager
efterværn.
6
Ingen objektive kriterier for tildeling af
efterværn
Ankestyrelsen har fastslået, at beslutningen
skal bero på en vurdering af, om der er
udsigt til en positiv udvikling for den unge
frem mod det 23. år. Det er dog ikke et
krav, at den unge til den tid skal være
selvhjulpen. I vurderingen heraf anlægger
kommunerne forskellige perspektiver.
7
FAKTA
6
7
Efterværn og den gode overgang til voksenlivet,
Socialstyrelsen (2017).
Efterværn og den gode overgang til voksenlivet,
Socialstyrelsen (2017).
13
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 350: Rapport om anbragte unge voksenlivet, fra Policy Lab
2237221_0014.png
3
Ung i centrum
Både Børnekonventionen og Serviceloven fastslår, at en ung har
ret til at blive hørt og inddraget i egen sag. Dog sker det langtfra
altid i praksis. Den fornemste ambition for unges møde med
’systemet’ må være, at de oplever at blive sat i centrum:
Det er deres liv, det drejer sig om.
Dogme
N
år vi skal blive kloge på, hvilken
indsats der vil motivere den unge,
må vi interessere os for den unges
perspektiv – den unges motivation og drøm-
me. En indsats rettet mod den enkelte unge
kan kun for alvor lykkes, hvis den unge føler
for og tager ejerskab til formål og delmål.
Det øger mestringsevnen, livskvaliteten og
dermed den unges muligheder fremadrettet.
Den enkelte unge skal ikke bare inddrages –
han eller hun skal guides i at tage og have
styringen.
Det kræver, at de rette fagprofessionelle har
den rette faglighed, redskaber og rammer
for reelt at fremkalde den unges egne håb,
ressourcer og behov og sætte dem forrest.
Sagsbehandleren, socialpædagogen, psy-
kologen mv. skal alle hjælpe til med og un-
derstøtte de unge i at formulere deres egne
synspunkter, oplevelser og følelser igennem
dialog. Det vil for nogle af de unge være no-
get, de skal lære, men vi har en forpligtelse
til at lære dem det – på samme måde som
ikke anbragte børn lærer det i deres familier.
14
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 350: Rapport om anbragte unge voksenlivet, fra Policy Lab
2237221_0015.png
Myndighedernes praksis
i dag
Ikke nogen at tale med i overgangen
En tredjedel af unge i anbringelse ople-
ver ikke at have nogen at tale med om
overgangsperioden, og en relativ stor del
af de unge oplever ikke, at de har fået
tilstrækkelig information om deres mulig-
heder og rettigheder, når de fylder 18 år.
8
De unges perspektiv indgår ikke
En sagsgennemgang samt survey blandt
unge viser, at de unges perspektiv ikke
indgår i over en tredjedel af efterværns-
sagerne.
9
En stor del af de unge kender ikke
deres handleplan
Kun 30 procent af de unge, der har mod-
taget efterværn husker, at de fik udarbejdet
en handleplan i samarbejde med deres
sagsbehandler.
10
FAKTA
Efterværn og den gode overgang til voksenlivet,
Socialstyrelsen (2017).
9
Efterværn og den gode overgang til voksenlivet,
Socialstyrelsen (2017).
10
Efterværn og den gode overgang til voksenlivet,
Socialstyrelsen (2017).
8
15
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 350: Rapport om anbragte unge voksenlivet, fra Policy Lab
2237221_0016.png
En radikal ændring:
Eksempler på tiltag, der kan understøtte en radikal ændring
med udgangspunkt i de tre dogmer.
Unge-overblik – en dymanisk
undersøgelse sammen med den
unge
Tænk hvis...
vi i forbindelse med sam-
arbejdet med den unge i overgangsperioden
udviklede og brugte et mere dynamisk under-
søgelsesværktøj, som indebar en aktiv dialog
med den unge og hans/hendes netværk,
både det personlige netværk og fagpersoner.
Dialogen med netværket blev en aktiv forplig-
tigelse, så man fjernede noget af ansvaret fra
den unge. Undersøgelsen skulle være nem at
tage op til revidering, så den følger den unges
udvikling, og undersøgelsen skulle i høj grad
tage udgangspunkt i en anerkendende tilgang
og undersøge de elementer, som den unge
selv peger på.
Samarbejdsaftale
vi på baggrund af unge-
overblikket udarbejdede en samarbejdsplan,
som er den unges eget dokument. Sam-
arbejdsplanen skulle fungere som bindeled
mellem sagsbehandler/kommunen og den
unge samt andre fagprofessionelle (skole,
opholdssted). Den unges drømme og motiva-
tion er gennemgående i samarbejdsplanen,
der går på tværs af forvaltninger, evt. op-
holdssted – og forpligter også kommunen.
Samarbejdsaftalen skulle indeholde konkrete
mål og tiltag, der er relevante og menings-
fulde for den unge – og har tæt sammen-
hæng med de tre målsætninger for et selv-
stændigt voksenliv.
Tænk hvis...
Læringsteam
Tænk hvis...
vi oprettede et lærings-
team/videnscenter, der skulle sikre implemen-
tering af ungeparagrafferne i praksis i alle
kommuner. Læringsteamet skulle hverken kon-
trollere eller evaluere implementeringen, men
understøtte en forandring henimod en sags-
behandling og målstyring, der reelt satte den
unge i centrum.
De unges progression og trivsel
i fokus
Tænk hvis...
vi udviklede incitamenter,
der understøttede lovens intention og blev
omsat til praksis. At skabe incitamenter – det
kunne være økonomiske – der understøttede
kommunens fokus på de unges trivsel og pro-
gression i forhold til de tre målsætninger for
et selvstændigt voksenliv.
16
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 350: Rapport om anbragte unge voksenlivet, fra Policy Lab
2237221_0017.png
Opfølgning og feedback på de
unges oplevelser
anvendelsen af feedback
fra de unge selv til løbende at forbedre de
unges møde med myndigheder og fagpro-
fessionelle var obligatorisk. Dette så vi skaber
en reel virkning med de aktiviteter og indsat-
ser, vi sætter i gang. Der findes allerede i
dag måle- og evalueringsredskaber (WHO5,
FIT mv.), der systematisk kan belyse den
unges trivsel og progression. Redskaber,
der kan understøtte, at indsatsen hele tiden
forbedres på baggrund af viden.
Bolig med støtte er omdrejnings-
punkt for en virkningsfuld indsats
støtten i overgangen tog
udgangspunkt i et ’Housing First’-mindset.
Det ville betyde, at unge tidligere anbragte
har ret til en betalelig bolig. At der fulgte støt-
te med, når de unge flytter i egen bolig, og
at støtten fortsætter, selvom den unge flytter –
og/eller den unge kan blive boende, selvom
behovet for støtten ophører. Vi drømmer om,
at der arbejdes med udgangspunkt i ’Hou-
sing First’ i overgangen, fordi vi ved, at 1
ud af 10 anbragte oplever hjemløshed. Sam-
tidig ved vi, at 80 % af alle hjemløse, der
tilbydes en bolig kombineret med intensiv og
individuel, social støtte, fastholder boligen.
13
Tænk hvis...
Tænk hvis...
Styrke samarbejdet mellem stat,
kommuner og civilsamfund
Tænk hvis...
kommuner og civilsamfun-
det samarbejdede systematisk på alle niveau-
er om de unges adgang til netværk og fælles-
skaber. Vi drømmer om, at alle anbragte og
tidligere anbragte unge i ligeså høj grad som
andre børn og unge indgår i stærke og at-
traktive fællesskaber. 56 % af anbragte børn
og unge går til organiserede fritidsaktiviteter
mindst en gang om ugen. Det er en betydelig
mindre del end blandt ikke anbragte.
11
Kompetenceløft
alle sagsbehandlere med
ungesager var særligt uddannet i samtaler
med udsatte børn og unge. Og alle andre fag-
professionelle havde den rette faglighed og
adgang til efteruddannelse, som styrkede dem
i arbejdet med udsatte børn og unge. Vores
drøm er, at et kompetenceløft ville kunne styrke
den faglige kvalitet i selve sagsbehandlingen
og det daglige socialpædagogiske arbejde.
Tænk hvis...
Unge har ret til gratis terapeutisk
støtte
tidligere anbragte altid
havde adgang til terapeutisk støtte fra auto-
riserede behandlere, hvis den mentale baga-
ge begynder at spænde ben for trivslen og
gode, langsigtede valg. 44 % af alle anbrag-
te unge har fået en psykiatrisk diagnose som
19-årige mod 7 % af alle unge generelt.
12
Unge er med til at udvikle egne
støttetilbud
den unge selv fik lov til at
pege på, hvilken form for støtte der kunne
være god, herunder at vælge sin egen kon-
taktperson. Som det er i dag, består efterværn
hovedsageligt af fortsat anbringelse (50 %),
og tildeling af en kontaktperson (63 %). Sam-
tidig udgør udslusningsordninger og anden
form for støtte hhv. 8 % og 3 %
14
Tænk hvis...
Tænk hvis...
11
12
13
14
Professor: Flere får en naturlig indgang og adgang til foreningslivet, Altinget Civilsamfund (2016).
Kilde: VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd: Anbragte unge med psykiske vanskeligheder (2018).
En helhedsorienteret og tidlig indsats mod hjemløshed blandt unge og unge i risiko for hjemløshed – Evalueringsrapport, Socialstyrelsen (2019).
Efterværn og den gode overgang til voksenlivet, Socialstyrelsen (2017).
17
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 350: Rapport om anbragte unge voksenlivet, fra Policy Lab
2237221_0018.png
LOVGIVNINGSMÆSSIG RAMME:
DE ANBRAGTE UNGE
S K A L H AV E D E R E S E G E N D E L
I BARNETS LOV
Barnets Lov skal indeholde ungeparagraffer, der er fundamentet
for en radikal ændring i den støtte, unge får i overgangen.
R
egeringen har lagt op til at styrke ind-
satsen for anbragte børn og unge ved
Barnets Lov, der i højere grad sætter
børn og unges behov og ønsker først. Der
ligger et paradoks i, at der på den ene side
er en eksisterende lovgivning på området,
der giver mulighed for at give anbragte
unge en overgang til voksenlivet, der tager
udgangspunkt i den unges behov og lægger
op til inddragelse. Og på den anden side
fortællinger fra de unge, som ikke oplever, at
det sker. Fortællinger, der understøttes af tal
og statistikker.
Derfor skal Barnets Lov også indeholde unge-
paragraffer, der er fundamentet for en radikal
ændring i den støtte, unge får i overgangen
mellem anbringelse og voksenliv. Det afgø-
rende her er, at de tre målsætninger skrives
ind: adgang til netværk og relationer, uddan-
nelse/job og bolig. Det sender et tydeligt
signal om, at en anbringelse også er en
trædesten til et godt voksenliv – et vigtigt
signal i forhold til at ændre tænkningen og
dermed praksis radikalt.
Ungeparagrafferne skal samtidig give ret til
støtte i overgangen, fra den unge fylder 15
år, til den unge er 25 år. Med mulighed for
forlængelse til det 27 år, hvis den unge op-
.
lever et behov for det. Dette er ikke en faglig
vurdering eller et skøn, der ligger hos myndig-
heden. Støtte gælder alle livsområder, også
retten til gratis terapeutisk hjælp af autorisere-
de behandlere, hvis den mentale bagage
begynder at spænde ben for trivslen og
gode, langsigtede valg. Det betyder også, at
tidligere anbragte unge kan vende tilbage til
kommunen – også selvom de tidligere har sagt
nej tak til at få hjælp og støtte fra kommunen –
eller hvis de er flyttet kommune i mellemtiden.
Nogle i gruppen af tidligere anbragte har be-
hov for livslang støtte efter voksenhandicap-
paragrafferne i Serviceloven. I dag ligger
denne afgørelse ved det 18. år. Imidlertid
modnes unge med anbringelsesbaggrund
generelt senere end andre unge, og der er
risiko for at ’parkere’ unge, der ellers vil kun-
ne få et selvstændigt voksenliv, på offentlig
forsørgelse. Det skal af ungeparagrafferne
fremgå, at vurdering og afgørelse om støt-
te efter voksenhandicap-paragraffer skal ske
ved det 20. år.
Ungeparagrafferne skal samle de unges
muligheder og rettigheder under én para-
ply og tænke eksisterende lovgivning – for
eksempel på beskæftigelsesområdet og Den
Kommunale Ungeindsats – med ind.
18
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 350: Rapport om anbragte unge voksenlivet, fra Policy Lab
2237221_0019.png
Nye ungeparagraffer i Barnets Lov gør det ikke
alene. Lovens intentioner skal løftes af værdier,
kultur, faglighed og rammer for at have den
ønskede effekt i praksis.
Som medlemmer af Policy Lab forpligter vi os til
at arbejde for en radikal ændring af anbringelses-
området.
19
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 350: Rapport om anbragte unge voksenlivet, fra Policy Lab
2237221_0020.png
Hvorfor ungeparagraffer i Barnets Lov?
Med ungeparagraffer i Barnets Lov vil der være
øget fokus på den unge selv – på deres ressourcer,
ønsker og motivation – og på involvering og ind-
dragelse af de unge i beslutninger om deres eget
liv. Det sætter retningen for myndighedernes møde
med gruppen af unge – og dermed de unges møde
med myndighederne.
Ungeparagrafferne vil sætte fokus på de 15-27-
årige. Det viser, at de unge skal følges godt ind i
voksenlivet. Der er behov for at forberede unge på
voksenlivet, før de fylder 18 år, og der kan være
behov for øget støtte og hjælp langt ud over det
18. år, hvis de skal klare sig godt. Det tager sam-
fundet ansvar for, og de unge får med unge-
paragrafferne i Barnets Lov samtidig ret til støtte
i overgangsperioden.
Med ungeparagraffer i Barnets Lov vil vi med klare
målsætninger for et selvstændigt voksenliv have
fokus på, at anbringelser også er trædesten til et
godt voksenliv.
20
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 350: Rapport om anbragte unge voksenlivet, fra Policy Lab
2237221_0021.png
21
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 350: Rapport om anbragte unge voksenlivet, fra Policy Lab
2237221_0022.png
Sådan klarer anbragte unge sig
Hvert år anbringes ca.
1%
af danske børn og unge mellem
0 og 17 år uden for hjemmet.
I 2017 var knap
13.600
børn
og unge mellem 0 og 22 år
anbragt uden for hjemmet.
Kilde: Danmarks Statistik – tabel ANBAAR16
56 %
af anbragte børn og unge
går til organiserede fritidsaktiviteter
mindst en gang om ugen. Det er
en
betydelig mindre del
end blandt ikke anbragte.
Kilde: SFI – Det Nationale Forskningscenter for Velfærd:
Anbragte børn og unges trivsel 2016
44 %
af alle anbragte unge
har fået en
psykiatrisk
diagnose
som 19-årige mod
7 % af alle unge generelt.
Kilde: VIVE – Det Nationale Forsknings- og
Analysecenter for Velfærd 2018: Anbragte unge
med psykiske vanskeligheder
Hver tiende ung
, der har
været anbragt i barndommen, bliver
registreret i
hjemløshed
, når de
er mellem 18 og 24 år. Det gælder
derimod kun en halv procent blandt
ikke anbragte unge. Samlet set er
det cirka
hver tredje
af de unge
i hjemløshed, der har haft en
anbringelse i barndommen.
Kilde: VIVE – Det Nationale Analyse- og Forskningscenter
for Velfærd (2020)
23 %
af anbragte unge har
gennemført en ungdomsuddannelse
senest 6 år efter folkeskolen. For
ikke anbragte unge er tallet 73 %
Kilde: KL: Udsatte børn – Nøgletal 2020
22
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 350: Rapport om anbragte unge voksenlivet, fra Policy Lab
2237221_0023.png
af de anbragte 18-årige
svarer, at de på et tidspunkt i livet
har forsøgt at begå
selvmord
.
Det gælder kun 5 % af unge, som
ikke har været anbragt.
Kilde: SFI – Det Nationale Forskningscenter for Velfærd:
Notat – Anbragte unges udsathed (2017)
28 %
af unge mellem
15 og 22 år, som har været anbragt
uden for hjemmet i perioden 2012-
2016, blev dømt for kriminalitet i
2017. Det er 8-9 gange højere end
blandt ikke-udsatte unge.
Kilde: KL: Udsatte børn – Nøgletal 2019
Knap 10 %
44 %
af de anbragte unge har
afsluttet folkeskolen. Det gælder for
91% af unge, som ikke har været
anbragt.
Kilde: KL: Udsatte børn – Nøgletal 2020
23
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 350: Rapport om anbragte unge voksenlivet, fra Policy Lab
2237221_0024.png
AMANDAS OVERGANG
TIL VOKSENLIVET
FØR den radikale
ændring af støtten til
unge i overgangen til
voksenlivet.
6-7 forskellige opholdssteder
Jeg boede på 6-7 forskellige
opholdssteder.
Ingen
relation til mange
skiftende sagsbehandlere
Jeg har i løbet af min anbringelse
haft skiftende kommuner, sagsbe-
handlere og andre fagpersoner
tilknyttet min sag. Jeg mindes
nogle socialpædagoger og var
knyttet til en børnepsykolog, jeg
stadig har kontakt til – men hu-
sker ingen sagsbehandlere. Den
sagsbehandler, der bevilgede
efterværn, står dog nogenlunde
klart i min hukommelse, eftersom
det var hende, der hjalp mig
med at afslutte anbringelsen
og efterfølgende frigav mig til
et voksenliv uden nogen særlig
form for forberedelse eller nogen
form for opfølgning.
EFTER den radikale
ændring af støtten til
unge i overgangen til
voksenlivet.
Skiftede opholdssted efter
eget ønske
Jeg boede på 2 forskellige op-
holdssteder – jeg skiftede efter
eget ønske, da jeg fyldte 12 år.
Samarbejdsaftale og relation til
sagsbehandler sætter retning
Sagsbehandleren – Jette – var rig-
tig sød. Mange gange virkede
skolearbejdet uoverskueligt. Vi
aftalte, at jeg skulle fokusere på
dansk og nogle andre fag og
skrev det ind i samarbejdsaf-
talen, som jeg skulle vise mine
lærere og mit opholdssted. Jette
ville også tale med mit opholds-
sted og mine lærere løbende om,
hvordan det gik, og vi aftalte at
mødes hvert halve år og kigge
på samarbejdsaftalen. Jeg fik
også at vide, at jeg kunne ringe
til Jette når som helst.
Kommunen indsamlede viden
om Amandas oplevelse
Efter mødet skulle jeg svare på et
spørgeskema om, hvordan jeg
havde oplevet mødet med Jette,
så kommunen hele tiden kunne
blive bedre til at hjælpe børn og
unge i min situation.
24
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 350: Rapport om anbragte unge voksenlivet, fra Policy Lab
2237221_0025.png
Amanda Kristiansen er i dag 30 år og forkvinde for TUBA Ungdom. Hun blev anbragt
uden for hjemmet, da hun var 3 år gammel og har boet på 6-7 forskellige opholdssteder.
Her giver vi et bud på, hvordan Amandas overgang til voksenlivet ville have været med
de nye, radikale ændringer
Var alene
Da jeg fyldte 18 år, fik jeg mit
eget kollegieværelse og en kon-
taktperson. Kontaktpersonen var
en stor hjælp, men det var svært
at klare sig på egen hånd.
Jeg fik en voldsom depression
og kunne ikke sove om natten.
Der sker noget med én, når man
vokser op i et system, hvor alle
andre definerer én og ens ram-
mer. Jeg var slet ikke forberedt
på at stå på egne ben og følte
mig helt alene. Mit tidligere op-
holdssted ringede ikke en eneste
gang for at høre, hvordan det
gik. Jeg havde boet der i 8 år.
Ingen hjælp fra ny kommune
Jeg besluttede at søge ind på
uddannelse i København og
flyttede til byen i håbet om at
få en ny start. Men jeg havde
ikke fodfæste og led af angst og
depression. Jeg henvendte mig
til kommunen for at få støtte, sær-
ligt til en bolig. De henviste mig
til et herberg for hjemløse eller
ventelisten til et kollegium. Jeg
undgik herberget, fordi jeg hav-
de venner, jeg kunne sove hos.
Fandt – tilfældigt – hjælp
Da jeg var allerlængst nede og
var droppet ud af pædagog-
uddannelsen, fandt jeg tilfældig-
vis TUBA på nettet – organisa-
tionen tilbyder rådgivning og
terapi til unge, der er vokset op
i hjem med alkohol- eller stofmis-
brug. Jeg begyndte et forløb hos
dem. For første gang mødte jeg
et system, der ikke satte tidsbe-
grænsning eller brugerbetaling
på. De forlangte ikke, at jeg
skulle være diagnosticeret eller
opfylde bestemte krav. De blev
min redning. Samtidig fik jeg
via TUBA et netværk, der forstod
mig. Jeg fandt ud af, at mine re-
aktioner var helt normale.
Det gik – heldigvis
I dag har jeg en kandidatgrad
i læring og forandringsproces-
ser, et job og en lejlighed. Det
er ikke systemets skyld, at det er
gået så godt. Det var heldigt, at
jeg stødte på TUBA.
Støtte til en ny hverdag
Da jeg fyldte 18 år, havde jeg
lyst til at være lidt mere uafhæn-
gig og flyttede på mit eget kol-
legieværelse. Dog havde jeg
kontakt med mit tidligere op-
holdssted flere gange om ugen.
Jeg kunne komme og spise, når
jeg havde lyst og i det hele taget
dumpe ind med vasketøjet, og
hvis jeg havde brug for en snak.
En af de pædagoger, Hanne,
jeg har været mest knyttet til,
blev min kontaktperson. Hun var
der virkelig for mig.
Brobygning til ny kommune
Jeg havde også stadig kontakt
til Jette, og hun hjalp mig med
at søge ind på HF i København.
Før jeg flyttede dertil, skabte Jette
kontakt til min nye sagsbehand-
ler, Henrik, som hjalp mig med
at skaffe en kollegielejlighed, vi
kortlagde mit netværk i Køben-
havn sammen, og vi opdaterede
samarbejdsaftalen.
Tilbud og netværk
Jeg måtte droppe ud af min ud-
dannelse. Minderne kom vælten-
de bagfra, og jeg havde svært
ved at komme ud af sengen. Jeg
havde brug for hjælp – jeg talte
med Henrik, om jeg skulle få en
henvisning til en psykolog eller
gå i terapi hos TUBA. Jeg valgte
det sidste, da jeg også her ville
kunne få udvidet mit netværk.
Nye muligheder åbnede sig,
fordi jeg mødte andre unge, der
kunne sætte sig ind i min situati-
on. Som havde oplevet noget af
det samme. Det blev et vende-
punkt.
Glad for støtten i overgangen
Der er gode dage og dårlige
dage, men jeg har en uddannel-
se, job og netværk og kan klare
mig selv. Jeg er taknemmelig for
den hjælp og støtte, jeg har fået
af Jette, Henrik, Hanne og folke-
ne i TUBA. Samfundet har virke-
lig været der for mig, når jeg har
haft brug for det.
25
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 350: Rapport om anbragte unge voksenlivet, fra Policy Lab
2237221_0026.png
26
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 350: Rapport om anbragte unge voksenlivet, fra Policy Lab
2237221_0027.png
27
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 350: Rapport om anbragte unge voksenlivet, fra Policy Lab
2237221_0028.png
OM POLICY LAB
Bikubenfonden arbejder for at sikre alle anbragte unge den støtte, de har brug for i over-
gangen til voksenlivet. På den baggrund har fonden taget initiativ til Policy Lab 2020,
der samler centrale aktører på anbringelsesområdet med hver deres perspektiv og indsigt.
Formålet er ved fælles hjælp og med udgangspunkt i de anbragte unges egne ønsker
og behov at nyskabe politiske løsninger, der i højere grad end i dag kan sikre unge den
hjælp, de har brug for i overgangen mellem anbringelse og voksenliv.
Medlemmerne af Policy Lab 2020 er: Dansk Socialrådgiverforening, De Anbragtes Vilkår,
Socialpædagogerne, Børns Vilkår, Foreningen af Døgn- og Dagtilbud og Bikubenfonden.
Anbefalingerne i dette notat er udviklet hen over fem labs i første halvår af 2020 med
bidrag og inspirationsoplæg fra eksperter og myndighedspersoner.
28