Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del Bilag 347
Offentligt
2235817_0001.png
Sagsnr.
2019 - 1635
Doknr.
262719
Dato
28-08-2020
KOMMENTERET HØRINGSNOTAT
OVER
Bekendtgørelse om anvendelse af en digital løsning til brug for indsamling af
vælgererklæringer og bekendtgørelse om ikrafttræden af visse bestemmelser i
lov om ændring af lov om valg til Folketinget og lov om valg af danske
medlemmer til Europa-Parlamentet (Ny procedure for indsamling af
vælgererklæringer m.v.)
1. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Udkast til bekendtgørelser blev den 15. maj 2020 med frist til den 12. juni 2020 sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Dansk Blindesamfund, Dansk Folkeoplysnings Samråd, Dansk Ungdoms Fællesråd,
Danske Handicaporganisationer, Danske Ældreråd, Datatilsynet, Det Centrale
Handicapråd, Digitaliseringsstyrelsen, DI-ITEK, DIT
Dansk IT, Forbrugerrådet
Tænk, Institut for Menneskerettigheder, IT-politisk forening, ITU/Demtech,
Københavns Universitet (Datalogisk Institut og Institut for Statskundskab), PROSA,
Rådet for Digital Sikkerhed, Teknologirådet, Valgnævnet, Ældre Sagen og Aarhus
Universitet (Institut for Datalogi og Institut for Statskundskab).
Social- og Indenrigsministeriet har modtaget svar fra:
Dansk Folkeoplysnings Samråd, Datatilsynet, Digitaliseringsstyrelsen, Forbrugerrådet
Tænk, Institut for Menneskerettigheder, Ældre Sagen og Aarhus Universitet (Institut
for Statskundskab).
Nedenfor er gengivet de væsentligste punkter i de modtagne høringssvar.
2. Høringssvarene
Forbrugerrådet Tænk har ikke ønsket at udtale sig om bekendtgørelserne.
Dansk
Folkeoplysnings
Samråd,
Digitaliseringsstyrelsen,
Institut
for
Menneskerettigheder og Ældre Sagen har ikke bemærkninger til bekendtgørelserne.
Datatilsynet og Aarhus Universitet (Institut for Statskundskab) har afgivet
bemærkninger til bekendtgørelserne.
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 347: Orientering om høringssvar og høringsnotat vedr. udkast til bekendtgørelser om anvendelse af en digital løsning til brug for indsamling af vælgererklæringer m.v., fra social- og indenrigsministeren
2235817_0002.png
2.1. Bemyndigelse til at sætte den digitale løsning og procedurerne for
afgivelse af en vælgererklæring på en papirformular midlertidigt ud af
drift
Aarhus Universitet (Institut for Statskundskab)
anfører i sit høringssvar, at
instituttet finder, at § 17 i bekendtgørelsen om anvendelse af en digital løsning til brug
for indsamling af vælgererklæringer giver social- og indenrigsministeren en lidt for
vidtgående bemyndigelse til midlertidigt at suspendere de fremgangsmåder, der er
fastsat i udkastets §§ 5-10, eller dele deraf og fastsætte en helt eller delvist anden
fremgangsmåde for afgivelse og tilbagetrækning af vælgererklæringer. Instituttet
fremhæver, at en sådan bemyndigelse i hvert fald teoretisk vil kunne misbruges til at
vanskeliggøre et nyt partis indsamling af støtte- og vælgererklæringer og derfor bør
overvejes nøje. Instituttet foreslår på den baggrund, at udkastets § 17 ændres, således
at en sådan midlertidig bemyndigelse i tilfælde at et nedbrud i den digitale løsning før
ikrafttrædelse vil skulle godkendes uden for ministeriet, for eksempel i Valgnævnet
eller i Folketingets Social- og Indenrigsudvalg.
Social- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Bemyndigelsen til udstedelse af bekendtgørelse om anvendelse af en digital løsning til
brug for indsamling af vælgererklæringer følger af § 12 b i lov om valg til Folketinget
(folketingsvalgloven) og § 11 b i lov om valg af danske medlemmer til Europa-
Parlamentet (Europa-Parlamentsvalgloven), jf. lov nr. 62 af 28. januar 2020. De
nævnte bestemmelser er ikke sat i kraft endnu. Tidspunktet for deres ikrafttræden
fastsættes af social- og indenrigsministeren efter § 3 i lov nr. 62 af 28. januar 2020.
De nævnte bestemmelser indeholder en bemyndigelse, efter hvilken social- og
indenrigsministeren kan fastsætte regler om midlertidig suspension af den digitale
løsning, som social- og indenrigsministeren stiller til rådighed efter § 12, stk. 6, 1. pkt.,
i folketingsvalgloven henholdsvis § 11, stk. 6, 1. pkt., i Europa-Parlamentsvalgloven,
eller af proceduren for afgivelse af vælgererklæring på en papirformular efter § 12, stk.
7, 1. eller 2. pkt., i folketingsvalgloven henholdsvis § 11, stk. 7, 1., 2. eller 3. pkt., i
Europa-Parlamentsvalgloven, hvis afgørende hensyn taler for en sådan suspension, og
fremgangsmåden herfor, jf. § 12 b, nr. 6, i folketingsvalgloven henholdsvis § 11 b, nr. 6,
i Europa-Parlamentsvalgloven. Endvidere indeholder de nævnte bestemmelser en
bemyndigelse, efter hvilken social- og indenrigsministeren kan fastsætte regler om
midlertidig iværksættelse af en anden fremgangsmåde for indsamling af
vælgererklæringer i de tilfælde, der er nævnt i nr. 6, og indholdet af en sådan
fremgangsmåde, jf. § 12 b, nr. 7, i folketingsvalgloven henholdsvis § 11 b, nr. 7, i
Europa-Parlamentsvalgloven.
§ 17 i bekendtgørelsen om anvendelse af en digital løsning til brug for indsamling af
vælgererklæringer er en udmøntning af 12 b, nr. 6 og 7, i folketingsvalgloven
henholdsvis § 11 b, nr. 6 og 7, i Europa-Parlamentsvalgloven. Udmøntningen i § 17 går
ikke videre, end det forudsættes i bemærkningerne til de nævnte lovbestemmelser. Der
henvises til lovforslagets (Folketingstidende 2019-20, A, L 55) almindelige
bemærkninger afsnit 3.1.2.11 og til de specielle bemærkninger til lovforslagets § 1, nr.
15 (efter vedtagelsen i Folketinget ved 3. behandlingen optrykt som nr. 16), det
foreslåede § 12 b, nr. 6 og 7, i folketingsvalgloven, § 2, nr. 15 (efter vedtagelsen i
2
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 347: Orientering om høringssvar og høringsnotat vedr. udkast til bekendtgørelser om anvendelse af en digital løsning til brug for indsamling af vælgererklæringer m.v., fra social- og indenrigsministeren
2235817_0003.png
Folketinget ved 3. behandlingen optrykt som nr. 16) og det foreslåede § 11 b, nr. 6 og 7,
i Europa-Parlamentsvalgloven.
Endelig bemærkes, at Social- og Indenrigsministeriet ikke anser det for
hensigtsmæssigt, at ministerens bestemmelse efter bekendtgørelsens § 17 skal
godkendes af f.eks. Valgnævnet eller i Folketingets Social- og Indenrigsudvalg, idet
der i sagens natur kan være behov for at iværksætte en anden fremgangsmåde for
indsamling af vælgererklæringer særdeles hurtigt med henblik på at sikre, at partierne
ikke oplever en længere periode, hvor de ikke kan indsamle vælgererklæringer. I
lovforslaget (Folketingstidende 2019-20, A, L 55) er det i de almindelige
bemærkninger, afsnit 3.1.2.11, forudsat, at social- og indenrigsministeren vil orientere
Folketinget om eventuelle beslutninger om at sætte den digitale løsning og
procedurerne for afgivelse af en vælgererklæring på en papirformular midlertidigt ud
af drift, medmindre der er tale om en korterevarende suspension af den digitale
løsning, f.eks. i forbindelse med løbende systemopdateringer af den digitale løsning
m.v.
Høringssvaret giver
bekendtgørelserne.
derfor
ikke
anledning
til
at
foretage
ændringer
i
2.2. Databeskyttelsesretlige aspekter
Datatilsynet
har i sit høringssvar henledt opmærksomheden på artikel 5, stk. 1, litra
e, artikel 25 og 32 i databeskyttelsesforordningen og forordningens kapitel 3 om de
registreredes rettigheder. I øvrigt henviser Datatilsynet til tilsynets høringssvar af 18.
oktober 2019 til Social- og Indenrigsministeriet vedrørende udkast til lov om ændring
af lov om valg til Folketinget og lov om valg af danske medlemmer til Europa-
Parlamentet.
Social- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Efter databeskyttelsesforordningens artikel 5, stk. 1, litra e, skal personoplysninger
opbevares på en sådan måde, at det ikke er muligt at identificere de registrerede i et
længere tidsrum end det, der er nødvendigt til de formål, hvortil de pågældende
personoplysninger behandles. Efter forordningens artikel 25 skal den dataansvarlige
gennemføre passende organisatoriske og tekniske foranstaltninger for at sikre
databeskyttelse gennem design og gennem standardindstillinger. Efter forordningens
artikel 32 skal den dataansvarlige og databehandleren gennemføre passende
organisatoriske og tekniske foranstaltninger for at sikre et passende niveau for
behandlingssikkerhed. Efter forordningens kapitel 3 har de registrerede en række
rettigheder såsom retten til berigtigelse, sletning, begrænsning af behandling,
indsigelse etc.
De nævnte artikler og principper i databeskyttelsesforordningen er indgået i
forbindelse med Social- og Indenrigsministeriets udarbejdelse af forslaget til lov nr. 62
af 28. januar 2020, der ligger til grund for bekendtgørelsen om anvendelse af en
digital løsning til brug for indsamling af vælgererklæringer, og i forbindelse med
udarbejdelsen af den nævnte bekendtgørelse. De nævnte artikler og principper i
databeskyttelsesforordningen vil endvidere indgå i den tekniske udformning af
vælgererklæringsportalen og den håndtering af personoplysninger, Valgnævnet og
ministeriet som sekretariat for Valgnævnet har til opgave at varetage.
3
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 347: Orientering om høringssvar og høringsnotat vedr. udkast til bekendtgørelser om anvendelse af en digital løsning til brug for indsamling af vælgererklæringer m.v., fra social- og indenrigsministeren
2235817_0004.png
Ministeriet kan bl.a. pege på reglerne i bekendtgørelsens §§ 13-15 om sletning af
vælgererklæringer og støttetilkendegivelser og reglerne i bekendtgørelsens §§ 6 og 10
om tilbagetrækning af vælgererklæringer.
Social- og Indenrigsministeriet har i øvrigt forholdt sig til Datatilsynets høringssvar af
18. oktober 2019 i ministeriets høringsnotat af 13. november 2019, FT 2019-20, L 55,
bilag 1, hvortil der henvises. Som anført i høringsnotatet har ministeriet bl.a. i
lovforslagets bemærkninger tydeliggjort, at hjemlen til behandling af følsomme
personoplysninger findes i forordningens artikel 9, stk. 2, litra f, dvs. at behandling er
nødvendig for, at retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller forsvares.
Som anført i høringsnotatet vil Social- og Indenrigsministeriet endvidere ved
udformningen af ansøgningsskemaet og fremgangsmåden for indgivelse af
ansøgningsskemaet til brug for ansøgning om et nyt partinavn tage hensyn til, at
uvedkommende i videst muligt omfang ikke får adgang til personoplysninger.
Høringssvaret giver
bekendtgørelserne.
derfor
ikke
anledning
til
at
foretage
ændringer
i
4